W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT168
Schematy poznawcze u młodzieży szkodliwie przyjmującej substancji
psychoaktywne i uzależnionej od nich
Behavioral Patterns in Adolescents Addicted to Psychoactive Substances
Katarzyna Biernacka
STRESZCZENIE
W pracy opisano w oparciu o model terapii poznawczo-behawioralnej, w jaki sposób kształtują się schematy po-
znawcze typowe dla powstawania zaburzenia uzależnienia. Przedstawiono spektrum przekonań predysponujących do
powstania uzależnienia u dzieci i młodzieży. Ponadto koncentrowano się nad udzieleniem odpowiedzi na następujące
pytania: jakie są typowe przekonania kluczowe dzieci i młodzieży predysponujące do zaburzeń związanych z uzależ-
nieniem oraz czy powielają się przekonania dotyczące uzależnienia typowe dla dorosłych osób.
Słowa kluczowe: schematy poznawcze, dzieci, młodzież, uzależnienia, problemowe używanie, szkodliwe używanie, ekster-
nalizacja i internalizacja problemów, koncepcje rozwojowe, zaburzenia współwystępujące
SUMMARY
This paper deals with the way behavioral patterns typically accompanying addictions develop with the use of the
cognitive-behavioral therapy model. It presents a spectrum of beliefs which are thought to predispose children and
adolescents to addictions. Furthermore, it strives to give an answer to the following questions: which key beliefs are
indicative of children and adolescents’ predispositions to addictions? And also: are the beliefs associated with addic-
tions the same as for adults?
Key words: Cognitive schemas, Children, Adolescents, Substance abuse, Harmful use, Externalization and internalization
problems, Development concepts, Co-occurring disorders
Wiadomości
Psychiatryczne;
15(4): 168–174
I Klinika Psychiatryczna,
Instytut Psychiatrii
i Neurologii, Warszawa
Kierownik: prof. dr hab.
Filip Rybakowski
Konflikt interesu/
Conflicts of interest:
Autorka pracy nie zgłasza
konfliktu interesów
Adres do korespondencji/
Address for
correspondence:
Katarzyna Biernacka
ul. Wiejska 75d/124
09-400 Garwolin
e-mail: kat.bier@wp.pl
Wstęp
Działania dzieci i młodzieży różnią się od działań
osób dorosłych. Znaczne różnice dotyczą schematów
poznawczych, rozwoju fizjologicznego i emocjonalne-
go. Dzieciństwo i adolescencja jest trudnym okresem
w rozwoju człowieka, ponieważ wiąże się, między
innymi, z wystąpieniem zachowań ryzykownych, do
których należy przyjmowanie narkotyków – dopala-
czy i leków dostępnych bez recepty.
W okresie dorastania następują zmiany dotyczące
rozwoju świadomości społecznej i moralnej, kształtu-
je się tożsamość indywidualna i grupowa, zmienia się
postrzeganie własnego ciała – płciowości. Pojawiają
się nowe wymogi związane z podejmowaniem ról spo-
łecznych, wzrastają wymagania dotyczące kontroli
nad działaniami impulsywnymi. Dorastające dzieci
znajdują się w okresie moratorium – nie mają jeszcze
doświadczenia typowego dla osób dorosłych, a jed-
nocześnie wymaga się od nich takich umiejętności.
Nastolatki są nadal jeszcze nadmiernie ufne, często
towarzyszy im uczucie zagubienia oraz bezradności
w świecie skonstruowanym dla osoby dorosłej. Często
też okres dorastania wiąże się z przyjmowaniem sub-
stancji psychoaktywnych, które u dziecka powodują
znaczne szkody somatyczne, wpływają na kształto-
wanie się schematów poznawczych warunkujących
występowanie zaburzeń osobowości, afektu, nasila-
nie się niepożądanych zachowań związanych z funk-
cjonowaniem społecznym w różnych środowiskach.
Substancje psychoaktywne przyjmowane w okre-
sie dorastania mogą doprowadzić do powstania uza-
leżnienia. Istnieją jednak trudności diagnostyczne
w klasyfikacji zaburzeń związanych z tym dla grupy
dzieci i młodzieży. Według kryteriów diagnostycz-
nych, samo zażywanie substancji traktuje się jako
szkodliwe dla dzieci. Kolejnym problemem jest brak
kryteriów diagnostycznych dla powszechnie wystę-
pujących dopalaczy, które powodują szkody zdro-
wotne i emocjonalne w rozwoju u dzieci i młodzieży.
Diagnoza uzależnienia stanowi wśród dorastających
dzieci nie lada wyzwanie i wzbudza wiele problemów.
Z tego względu, oprócz typowych kryteriów wg ICD-
10 i DSM-IV-TR [1], takich jak: „zespół uzależnienia”
i „używanie szkodliwe”, które wyjaśniają problemy
diagnostyczne u dzieci młodzieży, wśród praktyków
często stosowane jest pojęcie „problemowego używa-
nia substancji”. Według definicji, „problemowe uży-
wanie substancji” charakteryzuje się nawracającym
przyjmowaniem substancji psychoaktywnej, które
powoduje negatywne konsekwencje w różnych dzie-
dzinach życia dziecka i adolescenta (zdrowie, rozwój,
relacje rodzinne, społeczne, nauka, przestrzeganie
prawa) oraz wtedy, kiedy istnieją realne podejrzenia
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 169
przyjmowania substancji psychoaktywnych, a dziec-
ko ukrywa celowo fakt ich przyjmowania [2].
Nadal pojawiają się jednak substancje, które trud-
no przypisać do jakiejkolwiek klasyfikacji diagno-
stycznej – dopalacze w sklepach „Smart Shop” i „Ko-
lekcjonerzy”, powodujące liczne szkody zdrowotne.
Najbardziej popularnymi substancjami są: mefedron,
podobny strukturalnie do efedryny, katyny i innych
pochodnych amfetaminy, nazywany „miau-miau”,
Chemistry porównywane do LSD, Doves oraz substy-
tuty marihuany i nielegalnych narkotyków zawierają-
ce w swojej nazwie Cherry.
Ponadto występują substancje przypisane do
kategorii opiatów, jak lek Acodin, którego dostęp-
ność umożliwiająca przyjmowanie powoduje licz-
ne szkody zdrowotne i wpływa na przewlekłe stany
psychotyczne.
Jedyną jasną i bezdyskusyjną kwestią w zakre-
sie substancji psychoaktywnych jest to, że powodują
szkody, które mają znaczący wpływ na rozwój dzie-
ci i młodzieży. Tym większe, jeżeli rodzice również są
osobami uzależnionymi – ich dzieci oprócz predyspo-
zycji genetycznych do uzależnienia charakteryzują
się również niższym poziomem inteligencji ogólnej,
obniżonym poziomem rozwoju funkcji werbalnych
i niewerbalnych, przejawiającym się w upośledzeniu
percepcji przestrzennej, braku kompetencji w rozwią-
zywaniu problemów [3].
Przyjmowanie substancji psychoaktywnych zwią-
zane jest zatem z wieloma czynnikami, które powo-
dują szkody. Niniejszy artykuł koncentruje się na
aspekcie dysfunkcjonalnych przekonań kluczowych
u dzieci i młodzieży związanych z przyjmowaniem
substancji.
Przekonania dysfunkcjonalne u osób
uzależnionych
Z pracy terapeutycznej z osobami dorosłymi z rozpo-
znaniem uzależnienia wynika, że występują u nich
podobne przekonania kluczowe typowe dla uzależ-
nienia, bez względu na jego rodzaj (kokaina, opiaty,
alkohol, nikotyna, leki) i różnice pomiędzy ludźmi.
Podobny zbiór przekonań dysfunkcjonalnych wystę-
puje u osób z napadami objadania się lub ogólnie nad-
miernym jedzeniem [3–5]. Specyficzny dla osób z roz-
poznaniem uzależnienia jest sposób myślenia, który
nie funkcjonuje przed rozwojem uzależnienia. Można
zatem wnioskować, że nie jest on predyspozycją, ale
uwarunkowanym zbiorem przekonań powstających
w wyniku uzależnienia. Nowo ukształtowany sposób
myślenia w uzależnieniu powoduje rozwój zaburzenia
i tworzy znaczne ryzyko pojawienia się w przyszłości
nawrotów. Przekonania związane z uzależnieniem
można rozpatrywać w kategoriach obszarów poszu-
kiwania przyjemności, rozwiązywania problemów,
relaksu i ucieczki, które często ujmowane są w typo-
logiach przyjmowania substancji [6, 7]. Dysfunkcjo-
nalny sposób myślenia sprowadza się do określonych
oczekiwań. Do typowych należą oczekiwania związa-
ne z działaniem substancji, która, wg osoby uzależ-
nionej, jest potrzebna do:
– utrzymania równowagi psychicznej lub emocjo-
nalnej,
– poprawienia funkcjonowania społecznego i intele-
ktualnego,
– dostarczenia przyjemności i odprężenia,
– energii do działania – można więcej dokonać,
– uspokojenia,
– złagodzenia nudy, lęku, napięcia i depresji,
– zaspokojenia głodu substancji – jeśli mu się nie
ulegnie, będzie trwać bez końca i prawdopodobnie
wzrastać.
Na bazie oczekiwań względem danej substancji
kształtują się podstawowe schematy typowe dla uza-
leżnienia. Poza przekonaniami charakterystycznymi
dla uzależnienia pacjenci, w związku z przyjmowa-
ną substancją, poszukują uzasadnień dla własne-
go schematu, wyrażają różnorodne opinie służące
usprawiedliwianiu swojego zachowania. Myśli te na-
zywamy przekonaniami przyzwalającymi. Mogą one
być następujące: „jeśli się źle czuje, to mogę spokojnie
coś wziąć”, „miałem bardzo ciężki dzień, więc należy
mi się odrobina relaksu”, „jeśli wezmę coś, będę w sta-
nie to znieść”, „przyjemność, której doświadczam, jest
warta wzięcia”, „to ostatni raz” oraz wiele innych, jak
„jeden raz mi nie zaszkodzi” [8]. Przekonania dotyczą-
ce uzależnienia można badać Skalą Przekonań Doty-
czących Używania Substancji, poza tym istnieją prze-
konania związane z uzależnieniem typowe dla głodu
i postawania nawrotu, które również można badać go-
towymi kwestionariuszami [8]. Zarówno przekonania
dotyczące uzależnienia, jak i te związane z głodem
oraz nawrotami, występują w modelu uzależnienia.
Najogólniej rzecz ujmując, dana osoba z przekonania-
mi dotyczącymi uzależnienia pragnie odprężenia po
nieprzyjemnych doświadczeniach i odczuwa przymus
podjęcia pewnych działań w celu uzyskania pożąda-
nego stanu. Wtedy pojawia się głód i uaktywniają się
typowe dla niego przekonania. Marlatt i Gordon [9]
definiują głód jako zamiar podjęcia szczególnego ro-
dzaju zachowań prowadzącego do skonsumowania.
Głód można uważać za rodzaj silnego przymusu, któ-
remu osoba uzależniona nie potrafi się przeciwstawić.
Mogą go wyzwolić nieprzyjemne uczucia, myśli i prze-
konania. System poznawczy u osoby uzależnionej jest
błędnym kołem (Ryc.1).
Nie ma jednoznacznych, bezwarunkowych, prze-
konań kształtujących się przed powstaniem uzależ-
nienia. W modelu poznawczym uzależnień znajdują
się przekonania, które aktywują zarówno antycypa-
cję i przyzwolenie, jak i przekonania podstawowe, np.
„jestem samotny”, „jestem do niczego” oraz szereg
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT170
innych, które mogą warunkować te typowe dla uza-
leżnienia. Przekonania specyficzne dla uzależnienia
mogą opierać się na jednym lub na wielu przekona-
niach podstawowych.
Reasumując, dysfunkcjonalny sposób myślenia
wpływający na przekonania dotyczące uzależnienia
można zawrzeć w dwóch kategoriach:
Treści związane z autonomią i osiągnięciami.
Schematy kluczowe w zależności od pacjenta mogą
zawierać następujące informacje; „jestem bezradny”,
„jestem gorszy”, „jestem słaby”, „jestem do niczego”,
Obszar związany z poziomem tworzonych więzi
społecznych, zawierający następujące treści poznaw-
cze, np. „nie jestem wart miłości”, „jestem nieważny”,
„inni mnie odrzucają”.
Grupy uaktywnionych w ten sposób przekonań
wiążą się z rozwojem uzależnienia. W pierwszym
przypadku dotyczą poczucia kompetencji, w drugim
koncentrują się na potrzebie aprobaty i tworzenia
więzi społecznych. Często zdarza się, że występują
obie kategorie schematów kluczowych. U dzieci i mło-
dzieży, podobnie jak u dorosłych, fakt kształtowania
się schematów związanych z bezradnością i brakiem
miłości może wpłynąć na rozwój uzależnienia.
Ponadto, jeżeli zwrócimy uwagę na pewne predy-
katory wpływające na kształtowanie się schematów
u dzieci i młodzieży, możemy wyodrębnić kilka typo-
wych czynników, a mianowicie:
– niska tolerancja nieprzyjemnego afektu, obniżona
tolerancja na normalne, cykliczne wahania i obni-
żenia nastroju,
– niższa możliwość odraczania gratyfikacji – bezpoś-
-rednia nagroda jest ważniejsza niż kontrola,
– nieadekwatne sposoby rozwiązywania problemów,
utrzymywania kontroli zachowań, brak umiejętno-
ści służących rozwiązaniu danych sytuacji i ade-
kwatnej reakcji,
– reakcje impulsywne,
– nietolerancja nudy, duże zapotrzebowanie na poszu-
kiwanie doznań,
– niska tolerancja frustracji,
– koncentracja na stanach emocjonalnych pojawiają-
cych się „tu i teraz”, na pragnienie i głód, na działa-
nia służące ich zaspokojeniu.
Oprócz powyższych predyktorów wykazano w ba-
daniach Moliny i wsp. [10], że po środki psychoak-
tywne częściej sięgają dzieci i adolescenci, u których
występuje przewaga socjotropii – koncentracja na
towarzyskości.
Warto zatrzymać się na zachowaniu związanym
z obniżoną tolerancją frustracji, ponieważ czynnik
ten wydaje się bardzo ważną komponentą poprze-
dzającą używanie substancji psychoaktywnych.
U osoby z tendencją do obniżonej tolerancji frustracji
występują pewne myśli dysfunkcjonalne, które zwie-
lokrotniają codzienne frustracje, prowadzą do silnych
uczuć zawodu i złości. Elementami takiego stanu są
przekonania, jak: „wszystkie moje sprawy powinny
być bez problemów”, „jeśli napotykam przeszkody, to
jest straszne, nie poradzę sobie”, „nie wytrzymam fru-
stracji”, „inni powinni być ukarani za to, że mi się źle
powodzi” oraz „inni specjalnie utrudniają mi życie”.
sytuacja wyzwalająca
zewnętrzna
lub wewnętrzna
uruchomienie
przenonań typowych
dla uzależnienia
pragnienie/głód
myśl automatyczna
dalsza konsumpcja
lub nawrót
myśl przyzwalająca
(przyzwolenie)
strategie
instrumentalne
(konkretne zachowanie)
Ryc. 1. Model poznawczy uzależnień wg Becka i Wrighta
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 171
Kiedy osoby dorastające z obniżoną tolerancją fru-
stracji odczuwają, że coś przeszkadza im w działaniu
lub że ich oczekiwania się nie spełniają, występu-
je u nich przesadny odbiór rozmiaru i konsekwencji
frustracji, zrzucanie odpowiedzialności za wystąpie-
nie frustracji, odczuwanie silnej złości, silna potrze-
ba odwetu za wystąpienie frustracji, niedostrzeganie
bardziej adaptacyjnych możliwości rozwiązywania
problemów.
Efektem pojawiających się wydarzeń u osoby
z niską tolerancją frustracji jest nastawienie na wal-
kę – czują się silnie zmobilizowane do zaatakowania
„przeciwnika”. Zazwyczaj okoliczności nie sprzyjają
wyładowaniu wrogości, zatem osoby te zmuszone są
do pozostania w przedłużonym stanie napięcia i zło-
ści. Następuje wtedy moment, w którym odkrywają,
że zażywanie środków uzależniających pomaga im
zmniejszyć stan pobudzenia i pozbyć się napięcia.
Oczywiście branie narkotyków jest lekarstwem do-
raźnym, a w perspektywie takie zachowanie staje się
szkodliwe, ponieważ nie pomaga w nauczeniu się in-
nych strategii radzenia sobie z frustracją lub rozwią-
zywania problemów.
W ten sposób usztywniają się schematy kluczo-
we z kręgu bezradności, zwierające treści wskazu-
jące na brak strategii zaradczych w rozwiązywaniu
występujących problemów („nie potrafię sobie radzić
z problemami”).
Kształtowanie się schematów u dzieci i młodzieży
Wydaje się, że schematy predysponujące młodzież do
„problemowego przyjmowania” i uzależnienia zwią-
zane są przede wszystkim z przekonaniami dotyczą-
cymi braku kompetencji, bezradności i umiejętności
rozwiązywania problemów oraz, jak wcześniej wspo-
mniano, z nieumiejętnością tworzenia więzi. Dawno
temu obalono hipotezę o występowaniu struktury oso-
bowości zwanej „przednałogową”, jednakże wyróżnia
się kategorie czynników kształtujących przekonania
osoby uzależnionej, należą do nich trudny tempera-
ment, deficyty poznawcze oraz oczekiwania, co do
skutków brania [11, 12]. Te z kolei wiążą się z rozwo-
jem schematów kluczowych w poszczególnych etapach
życia – począwszy od awersyjnych przewidywań co do
przyjęcia substancji w okresie przedszkolnym i wcze-
snoszkolnym, do pozytywnych, związanych z oczeki-
waniem redukcji napięcia oraz poprawy funkcjonowa-
nia poznawczego i społecznego, w okresie dorastania.
Istotną rolę w wyjaśnianiu przyczyn uzależnienia
u dzieci i młodzieży odgrywają różne koncepcje, np.
Leonarda i Blane’a [13], którzy wyróżnili w swoich
pracach badawczych dziesięć nurtów, na bazie któ-
rych starali się ustalić:
– czynniki wewnętrzne (psychiczne) i zewnętrzne
wpływające na picie alkoholu w mniejszych lub
większych ilościach,
– interakcje czynników cech, genów, neurofizjolo-
gii oraz sytuacji wpływających na nadużywanie
i uzależnienie.
Kształtowanie się czynników wewnętrznych i ze-
wnętrznych wyjaśniane jest teorią warunkowania
i uczenia się, zwłaszcza tymi jej założeniami, które
pozwalają analizować złożone związki zachodzące
między użyciem substancji a poziomem napięcia,
stopniem uaktywnienia się pozytywnych emocji czy
powstaniem określonych przekonań i oczekiwań
u danej osoby.
Na bazie czynników sprzyjających rozwojowi
uzależnienia, takich jak: dziedziczenie uzależnie-
nia, występowanie przewlekłych chorób w rodzinie,
opuszczenie przez rodzica, brak pozytywnych zasad
i relacji w rodzinie, wykorzystanie psychiczne lub fi-
zyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychicz-
ne – dysleksja, dysgrafia, ADHD, zaburzenia lękowe,
psychozy, zaburzenia depresyjne, drażliwość, niski
poziom frustracji, zamieszkanie w dużych aglomera-
cjach [2], powstają specyficzne przekonania dla uza-
leżnienia, głodu i nawrotów. Powstawanie i interakcje
pomiędzy poszczególnymi czynnikami prowadzącymi
do uzależnienia wyjaśniane są teoriami społecznego
uczenia się, z zakresu psychologii poznawczej oraz
psychologii osobowości.
Szczególne miejsce zajmują koncepcje rozwojowe
uwzględniające wpływ czynników biologicznych, spo-
łecznych i psychicznych w genezie oraz mechanizmie
powstawania uzależnienia od substancji psychoak-
tywnych na różnych etapach życia.
W wyjaśnianiu mechanizmów powstania różnych
zaburzeń i problemów natury psychicznej, także pro-
blemów związanych z używaniem substancji psycho-
aktywnych, u dzieci i młodzieży cenna wydaje się
koncepcja Windle’a i Daviesa [14, 15] wykorzystująca
założenia Achenbacha o dwóch dominujących mecha-
nizmach adaptacyjnych polegających na nastawieniu
do rozwiązywania problemów wiążących się z ekster-
nalizacją i internalizacją. W związku z występowa-
niem mechanizmu eksternalizacji i internalizacji na-
leży wyjaśnić, że ogólnie psychopatologia rozwojowa
zajmująca się „normalnym rozwojem” próbuje wyja-
śnić kilka kwestii: po pierwsze, odpowiada na pyta-
nie, jak dochodzi do pojawienia się dysfunkcyjnych
zachowań u dziecka w wyniku oddziaływań czynni-
ków biologicznych, społecznych i psychicznych, po
drugie, w jaki sposób niektóre z nich powodują, że
zaburzenie się nie rozwija lub rozwija.
Wiadomo, że utrwalone dysfunkcjonalne zacho-
wania doprowadzają do wystąpienia zaburzenia [1,
16]. W psychopatologii rozwojowej porównuje się dys-
funkcjonalne zachowania do normy na danym etapie
rozwojowym, rozpatrując dane zachowanie w kryte-
riach częstości lub rzadkości występowania [17, 18].
Dwa mechanizmy intrapsychiczne [18], tj. eksternali-
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT172
zacja i internalizacja problemów, wyjaśniają powsta-
wanie zaburzeń u dzieci i młodzieży.
Eksternalizacja rozwiązywania problemów przez
dzieci i młodzież polega na koncentrowaniu się „na
zewnątrz” poprzez przynależność do nieformalnych
grup rówieśniczych, poszukiwanie aprobaty i uzna-
nia w innych grupach, w których nastolatek zaspokoi
potrzebę wsparcia i przynależności.
Z kolei dzieci i młodzież z nastawieniem na inter-
nalizacyjny sposób rozwiązywania problemów tłumią
swoje reakcje, starają sobie radzić z trudnościami
same – pojawiają się u nich objawy różnych chorób
psychicznych.
Ogólnie rzecz biorąc, mechanizm eksternalizacji
wiąże się z dezadaptacyjnymi wzorcami zachowania
wynikającymi z zaburzeń kontroli emocjonalnej, za-
burzeń zachowania, zaburzeń opozycyjno-buntowni-
czych i uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
w tym dopalaczy oraz leków, w okresie dorastania.
Natomiast mechanizm internalizacji wynika z nad-
miaru kontroli i wiąże się z powstawaniem zaburzeń
lękowych, emocjonalnych oraz zaburzeń psychoso-
matycznych u dzieci i młodzieży w etapie dorastania.
U podstaw modelu wrodzonej podatności na stres
Windlera i Daviesa [14] oraz modelu Cicchettiego [17]
leżą założenia, że nadużywanie i uzależnienie od sub-
stancji psychoaktywnych są wynikiem: interakcji
między wrodzonymi właściwościami i wydarzeniami
stresowymi, występującymi w środowisku; działania
czynników ryzyka i brak strategii zaradczych, które
utrwalają dysfunkcyjne wzorce zachowania; ukształ-
towania się dezadaptacyjnych wzorów zachowania
(eksternalizacji lub internalizacji problemów psy-
chicznych) [18].
Wyniki badań wskazują, że eksternalizacja pro-
blemów (np. zachowania opozycyjno-buntownicze,
zaburzenia zachowania) współwystępują z uzależ-
nieniem pojawiającym się już w okresie adolescencji,
natomiast zjawisko internalizacji problemów (np. za-
burzenia lękowe, zaburzenia afektu, zaburzenia so-
matyzacyjne) pozostają w związku z uzależnieniem
ujawniającym się u danej osoby w późniejszym okre-
sie życia [9, 10].
Ze względu na zjawisko eksternalizacji problemów
kształtowanie się schematów poznawczych u dzieci
i młodzieży przyjmującej substancje psychoaktywne
związane jest z występowaniem zaburzeń zachowa-
nia i zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, zapewne
wiąże się to ze schematami rdzennymi dotyczącymi
treści „jestem słaby”, ”jestem gorszy”, „jestem zły”.
Internalizacja problemów powoduje, że dzie-
ci i młodzież rozwijają odmienny system przekonań
– rzadziej rozpoznawane jest u nich uzależnienie
w okresie dzieciństwa, natomiast istnieje możliwość
wystąpienia uzależnienia w okresie dorosłym.
U dzieci i młodzieży z nastawieniem na interna-
lizację problemów jest mniejsze prawdopodobieństwo
ukształtowania się przekonań typowych dla uzależ-
nienia, ponieważ rozwijają się przekonania dotyczące
przede wszystkim strategii unikania innych niż uza-
leżnienie od substancji psychoaktywnych.
Obie strategie rozwiązywania problemów ekster-
nalizacji i internalizacji stanowią schematy wskazu-
jące na odmienny sposób kompensacji problemów.
Przykładowo dzieci i młodzież, u których dominuje
eksternalizacja, będą stosowały strategię unika-
nia. Zakładam, że w przyszłości jako osoby doro-
słe ukształtują sztywne schematy [20] zaznaczone
w kwestionariuszu schematów (Young-Rygh Avoidan-
ce Inventory) jako odpowiedzi wskazujące na nad-
używanie substancji psychoaktywnych; „Piję alko-
hol, żeby się uspokoić”, „Stosuję leki, żeby poczuć się
lepiej”, „Palę, gdy jestem smutny”. Natomiast u osób
z internalizacyjnym sposobem radzenia sobie z pro-
blemami unikanie schematów Younga uaktywni się
w zaburzeniach związanych np. z nastrojem oraz lę-
kiem. W kompensacji tych schematów w dorosłym ży-
ciu może powstać schemat wiążący się z dążeniem do
aprobaty i uznania, np. poprzez pracę. Przykładowo
Wojdyło [21] wykazał, że pracoholicy częściej doświad-
czali odrzucenia przez rodziców, kształtuje się u nich
przekonanie dotyczące „jestem sam”, „muszę sobie
sam radzić”, „ludzie porzucają”, „jestem nieważny”
i „niekochany”, w związku z tym są bardziej narażeni
na przeżywanie psychologiczne porażek w relacjach
z innymi. Dlatego starają się unikać lęku przed poraż-
ką poprzez aktywność i potwierdzanie swoich kom-
petencji – działają w schemacie kompensacyjnym,
tłumiąc reakcje emocjonalne i odczuwając zwiększo-
ne napięcie w relacjach z ludźmi. Deficyt sprawności
emocjonalnej może być kompensowany przez wysoką
sprawność intelektualną i przejawiać się kompulsyw-
nym zaangażowaniem w pracę. Możliwe jest zatem,
że dzieci i młodzież z internalizacyjnym nastawieniem
na rozwiązywanie problemów w przyszłości będą ich
unikać za pomocą np. pracy. Prawdopodobnie będą to
odmiennie schematy rdzenne niż u osób z eksternali-
zacyjnym rozwiązywaniem problemów.
Kolejnym czynnikiem, który, według mnie, ma
wpływ na kształtowanie się schematów u dzieci i mło-
dzieży jest rodzina. System rodzinny opiera się na in-
terakcji rodzica i dziecka, w której przede wszystkim
ważne są wymiary sprawowania funkcji rodziciel-
skich [19], takie jak: opiekowanie się, ciepło i wspar-
cie oraz kontrola, nadzór i dyscyplina. Rodzice alko-
holicy i niealkoholicy różnią się w zakresie wsparcia,
uczucia i kontroli [4, 5, 19].
Z doświadczeń terapeutycznych z młodzieżą uza-
leżnioną wynika, że często w zakresie uczucia, troski
i wsparcia nastolatki w ciągu pierwszych 16 lat ich
życia rozpoznają zachowania rodziców wskazujące na
deficyt uczucia i wsparcia z ich strony. Odpowiedzi
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 173
pacjentów mierzone Parental Bonding Instrument [22]
wskazują na kształtujące się schematy u dorastają-
cych w zakresie kontroli i uczucia. Często występuje
zbyt duża lub zbyt mała kontrola, jak również nie-
spójne zachowania pod względem uczucia i kontroli
ze strony rodziców. Jedno z rodziców przyjmuje rolę
opiekuna obdarzającego swoje dziecko nadmier-
nym uczuciem, drugie z kolei prezentuje zachowania
związane z kontrolą, a nie dostarcza uczucia i tro-
ski. Odpowiedzi z kwestionariusza Parental Bonding
Instrument najczęściej wskazywane przez nastolatki
uzależnione to: „nie chwaliła/chwalił mnie”, „nie po-
magał(a), tak jak tego potrzebowałem”, „sprawiał(a),
że czułem się niechciany”. Często więzi u tych osób są
zdezorganizowane lub ambiwalentne [23]. Słabe więzi
z formalnymi grupami społecznymi (rodzina, grupy
sportowe, harcerskie) i instytucjami (szkoła, Kościół)
predysponują do przynależności do nieformalnej gru-
py rówieśniczej, zgodnie z koncepcją Hirsha [24]. Na-
stolatki, które nie mają więzi z rodziną (szczególnie
z rodzicami i rodzeństwem), mają trudności w rozpo-
znawaniu norm i wartości. Z jednej strony zwiększona
potrzeba przynależności, z drugiej brak więzi z oso-
bami bliskimi [23] powodują, że atrakcyjna staje się
grupa nieformalna, która przyjmuje substancje [25].
Przynależność do grupy związanej z łamaniem pra-
wa, z zachowaniami opozycyjno-buntowniczymi i za-
burzeniami zachowania zwiększa predyspozycje do
przyjmowania substancji. Istotne jest również to, że
występuje korelacja pomiędzy stylem przyjmowania
substancji przez starsze i młodsze rodzeństwo.
Na podstawie powyższych informacji można
stwierdzić, że początkowo u osób dorastających
kształtują się schematy kluczowe – w ujęciu Youn-
ga [20] schematy bezwarunkowe; opuszczenie/nie-
stabilność, brak zaufania/nadużycie, emocjonalna
deprywacja, defekt, izolacja społeczna, zależność/
niekompetencja, podatność na zranienie/choroby,
zmieszanie/niewykształcone ja, porażka, negatyw-
ność/pesymizm, karanie, uprawnienie/wielkościo-
wość, niewystarczająca samokontrola/samodyscypli-
na. U osób dorastających zazwyczaj przed okresem
przyjmowania substancji psychoaktywnych kształtu-
je się już szereg sztywnych przekonań wyszczególnio-
nych przez Younga, które wzmacniają się pod wpły-
wem przyjmowania.
Tym bardziej jest to uzasadnione, jeżeli bierze się
pod uwagę kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowo-
ści. Można wtedy zauważyć, że schematy, czyli zbiór
strategii radzenia sobie z traumatycznymi doświad-
czeniami, prowadzą również do powstania uzależnie-
nia. Patologia zaburzeń osobowości wynika z próby
poradzenia sobie z obecnymi zdarzeniami przez oso-
by, które mają do dyspozycji negatywne doświadcze-
nia i jedynie na ich podstawie rozwiązują trudne sytu-
acje. W wyniku tych doświadczeń – ukształtowanych
schematów, nastolatki przyjmują substancje psycho-
aktywne i radzą sobie poprzez unikanie potwierdze-
nia schematu. Na bazie tych schematów kształtują się
również nieprawidłowe cechy osobowości zazwyczaj
z klastera B (osobowości dysocjalnej, borderline, nar-
cystycznej). Ponadto u tych osób powstają schematy
warunkowe: uległość, samopoświęcanie, poszukiwa-
nie aprobaty/uznania, emocjonalne hamowanie, nad-
mierne standardy/krytycyzm [26, 27].
Schematy te powodują uzależnienie oraz wpły-
wają na powstawanie innych zaburzeń, predysponu-
jących do uzależnienia u dzieci i młodzieży: ADHD,
zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia za-
chowania, depresje, PTSD, CHAD, zaburzenia lękowe,
zaburzenia odżywiania.
Nastolatki, które przyjmują substancje psychoak-
tywne oraz obecnie popularne dopalacze, prawdopo-
dobnie kształtują u siebie dysfunkcjonalne przeko-
nania przede wszystkim poprzez eksternalizacyjne
nastawienie na rozwiązywanie problemów, jak rów-
nież poprzez radzenie sobie z istniejącymi schemata-
mi w sposób związany z unikaniem potwierdzenia.
Podsumowanie
W pracy odpowiedziano na pytania zawarte we wstę-
pie. Istnieją przekonania (schematy) rozwijające się
wśród dzieci i młodzieży, które wpływają na rozwój
„problemowego przyjmowania substancji”. Należą
do nich przekonania rdzenne związane z autonomią
i osiągnięciami – „jestem bezradny”, „jestem gorszy”,
„jestem słaby”, „jestem do niczego” oraz związane
z tworzeniem więzi – „nie jestem wart miłości”, „jestem
nieważny”, „inni mnie odrzucają”.
Poza tymi przekonaniami występują predyspozy-
cje w sposobie rozwiązywania problemów z nastawie-
niem na internalizację i eksternalizację, która predys-
ponuje do rozwoju uzależnienia w wieku dojrzewania
lub w wieku dorosłym.
U dzieci i młodzieży kształtuje się szereg schema-
tów rdzennych powodujących pojawienie się zabu-
rzeń zawartych w klasyfikacjach psychiatrycznych
i strategii unikania w postaci radzenia sobie z ist-
niejącymi schematami – przyjmowanie substancji
psychoaktywnych.
Wiele dzieci i nastolatków przyjmujących sub-
stancje pochodzi z rodzin, w których brakuje troski,
wsparcia i adekwatnej kontroli, często rodzice rów-
nież są osobami uzależnionymi.
P i s m i e n n i c t w o
01. Światowa Organizacja Zdrowia. Klasyfikacja zaburzeń
psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze
kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uniwersytec-
kie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” 2000.
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2
DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT174
02. Baran-Furga H, Steinbarth-Chmilewska K. Używanie sub-
stancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież. W red
Wolańczyk, T. Komender, J. zaburzenia emocjonalne i be-
hawioralne u dzieci 2005 r. wydawnictwo Lekarskie PZWL.
2005.
03. Nigg JT, Glass JM, Wong MM, et al. Neuropsychological
executive functioning in children at elevated risk for alco-
holism: Findings in early adolescence. Journal of Abnor-
mal Psychology, 2004; 13(2): 302–314.
04. Heatherton TF, Baumeister RF. Binge eating as an esca-
pe from self-awareness. Psychological Bulletin, 1991; 110:
86–108.
05. Kim JE, Hetherington EM, Reiss D. Associations among
family relationships, antisocial peers, and adolescents’
externalizing behaviors: Gender and family type differen-
ces. Child Development, 1999; 70(5): 1209–1230.
06. Babor TF. Klasyfikacja alkoholików. Teorie typologiczne
od XIX wieku do współczesności Warszawa: Państwowa
Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2003;
s. 24–44.
07. Zucker RA, Ellis DA, Binbham CR, Fitzgerald HE. Roz-
wój podtypów alkoholizmu. Rodzinne czynniki ryzyka w
okresie wczesnego dzieciństwa alkoholików. W: Alkohol
a zdrowie. Typologia alkoholizmu. Warszawa: Państwowa
Agencja rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2000, s.
118–139.
08. Beck AT, Wright FD, Newman CF, Leise BS. cognitive The-
rapy of Substance Abuse. Terapia poznawcza uzależnień
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego tłumaczenie
Jan Chodkiewicz, Joanna Witkowska. 1993.
09. Marlatt GA, Gordon JR. Maintenance strategies in the tre-
atement of addictive behaviors. New York: Guilford Press.
1985.
10. Molina BSG, Chassin L, Curran P. A comparison of me-
chanisms underlying substance use for early adolescent
children of alcoholics and controls. Journal of Studies on
Alcohol, 1994; 55: 269–275.
11. Cooper ML, Frone MR, Russel M, Mudar P. Drinking to
regulate positive and negative emotions: A motivational
model of alcohol use. Journal of Personality andsocial Psy-
chology, 1995; 65: 990–1005.
12. Lingswiler VM, Crowther JH, Stephens MAP. Affective and
cognitive and antecendents to eating episodes in bulimia
and binge eating. International Journal of Eating Disor-
ders, 1989; 5: 533–539.
13. Leonard KE, Blane HT,. Wprowadzenie. W: K.E. Leonard,
H.T. Blane (red.) Picie i alkoholizm w świetle teorii psycho-
logicznych. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych. 2003, s.133–208.
14. Windle M, Davies PT. Teoria rozwojowa i związane z nią ba-
dania. W:K.E. Leonard, H.T. Blane (red), Picie i alkoholizm
w świetle teorii psychologicznych. Warszawa. Państwowa
Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2003,
s. 09–254.
15. McGue M. Dzieci alkoholików z perspektywy genetyki be-
hawioralnej. W: R. Durda (red), Alkohol a zdrowie. Badania
nad dziećmi alkoholików. Warszawa. Państwowa Agencja
rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2000; 26: 72–90.
16. Państwowa Agencja rozwiązywania Problemów Alkoho-
lowych. Światowa Organizacja Zdrowia Klasyfikacja za-
burzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.
Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uni-
wersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” 2000.
17. Cicchetti D. A developmental psychopatology perspective
on drug abuse. W: M.D. Glantz, Ch. R. (red.) Drug abuse.
Orgins i Intervention. Washington: American Psychological
Associattion. 2002, s. 97–118.
18. Cierpiałkowska L. Oblicza współczesnych uzależnień. Wy-
dawnictwo Naukowe UAM. 2005.
19. Sher KJ, Trull TJ, Bartholow BD, Vieth A. Osobowość, a
alkoholizm: teorie, metody i procesy etiologiczne. W: K.E.
Leonard,H.T. Blane (red.), Picie i alkoholizm w świetle teo-
rii psychologicznych, Warszawa: Państwowa Agencja Roz-
wiązywania Problemów Alkoholowych. 2003, s. 77–132.
20. Young J, Gluhoski V. A schema-focused perspective on sa-
tisfaction in close relationships. In: Satisfaction in close
relationships. Sternberg, Robert J.; Hojjat, Mahzad; New
York, NY, US: Guilford Press, 1997, s. 356–381.
21. Wojdyło K. Pracoholizm – rozważania nad osobowościowy-
mi wyznacznikami obsesji pracy, Nowiny Psychologiczne,
2004; 2: 55–75.
22. Parker G, Turpin H, Brown LB. A Parental Bonding In-
strument British Journal of Medical Psychology, 1979; 52:
1–10.
23. Namysłowska, I. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnic-
two Lekarskie PZWL, (2004).
24. Sloboda Z. The Prevention of drug abuse: Interrupting the
paths. W: MD. Glantz, (red), Drug Abuse. Orgins & inte-
rvention. Washington: American Psychological Associa-
tion. 2002, s. 223–242.
25. Musto DF. The impact of public attitudes on drug abuse
research in the twentieth century. W: Glantz ChR. (red.)
Drug Abuse. Origins & Intervention Washington: American
Psychological Association. 2002, s. 63–78.
26. Ceccero J, Young J. Case of Silvia: A schema-focused ap-
proach. Journal of Psychotherapy Integration, 2001; 11(2):
217–229.
27. Kendall PH. Zburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.
Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2004.
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT168 Schematy poznawcze u młodzieży szkodliwie przyjmującej substancji psychoaktywne i uzależnionej od nich Behavioral Patterns in Adolescents Addicted to Psychoactive Substances Katarzyna Biernacka STRESZCZENIE W pracy opisano w oparciu o model terapii poznawczo-behawioralnej, w jaki sposób kształtują się schematy po- znawcze typowe dla powstawania zaburzenia uzależnienia. Przedstawiono spektrum przekonań predysponujących do powstania uzależnienia u dzieci i młodzieży. Ponadto koncentrowano się nad udzieleniem odpowiedzi na następujące pytania: jakie są typowe przekonania kluczowe dzieci i młodzieży predysponujące do zaburzeń związanych z uzależ- nieniem oraz czy powielają się przekonania dotyczące uzależnienia typowe dla dorosłych osób. Słowa kluczowe: schematy poznawcze, dzieci, młodzież, uzależnienia, problemowe używanie, szkodliwe używanie, ekster- nalizacja i internalizacja problemów, koncepcje rozwojowe, zaburzenia współwystępujące SUMMARY This paper deals with the way behavioral patterns typically accompanying addictions develop with the use of the cognitive-behavioral therapy model. It presents a spectrum of beliefs which are thought to predispose children and adolescents to addictions. Furthermore, it strives to give an answer to the following questions: which key beliefs are indicative of children and adolescents’ predispositions to addictions? And also: are the beliefs associated with addic- tions the same as for adults? Key words: Cognitive schemas, Children, Adolescents, Substance abuse, Harmful use, Externalization and internalization problems, Development concepts, Co-occurring disorders Wiadomości Psychiatryczne; 15(4): 168–174 I Klinika Psychiatryczna, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa Kierownik: prof. dr hab. Filip Rybakowski Konflikt interesu/ Conflicts of interest: Autorka pracy nie zgłasza konfliktu interesów Adres do korespondencji/ Address for correspondence: Katarzyna Biernacka ul. Wiejska 75d/124 09-400 Garwolin e-mail: kat.bier@wp.pl Wstęp Działania dzieci i młodzieży różnią się od działań osób dorosłych. Znaczne różnice dotyczą schematów poznawczych, rozwoju fizjologicznego i emocjonalne- go. Dzieciństwo i adolescencja jest trudnym okresem w rozwoju człowieka, ponieważ wiąże się, między innymi, z wystąpieniem zachowań ryzykownych, do których należy przyjmowanie narkotyków – dopala- czy i leków dostępnych bez recepty. W okresie dorastania następują zmiany dotyczące rozwoju świadomości społecznej i moralnej, kształtu- je się tożsamość indywidualna i grupowa, zmienia się postrzeganie własnego ciała – płciowości. Pojawiają się nowe wymogi związane z podejmowaniem ról spo- łecznych, wzrastają wymagania dotyczące kontroli nad działaniami impulsywnymi. Dorastające dzieci znajdują się w okresie moratorium – nie mają jeszcze doświadczenia typowego dla osób dorosłych, a jed- nocześnie wymaga się od nich takich umiejętności. Nastolatki są nadal jeszcze nadmiernie ufne, często towarzyszy im uczucie zagubienia oraz bezradności w świecie skonstruowanym dla osoby dorosłej. Często też okres dorastania wiąże się z przyjmowaniem sub- stancji psychoaktywnych, które u dziecka powodują znaczne szkody somatyczne, wpływają na kształto- wanie się schematów poznawczych warunkujących występowanie zaburzeń osobowości, afektu, nasila- nie się niepożądanych zachowań związanych z funk- cjonowaniem społecznym w różnych środowiskach. Substancje psychoaktywne przyjmowane w okre- sie dorastania mogą doprowadzić do powstania uza- leżnienia. Istnieją jednak trudności diagnostyczne w klasyfikacji zaburzeń związanych z tym dla grupy dzieci i młodzieży. Według kryteriów diagnostycz- nych, samo zażywanie substancji traktuje się jako szkodliwe dla dzieci. Kolejnym problemem jest brak kryteriów diagnostycznych dla powszechnie wystę- pujących dopalaczy, które powodują szkody zdro- wotne i emocjonalne w rozwoju u dzieci i młodzieży. Diagnoza uzależnienia stanowi wśród dorastających dzieci nie lada wyzwanie i wzbudza wiele problemów. Z tego względu, oprócz typowych kryteriów wg ICD- 10 i DSM-IV-TR [1], takich jak: „zespół uzależnienia” i „używanie szkodliwe”, które wyjaśniają problemy diagnostyczne u dzieci młodzieży, wśród praktyków często stosowane jest pojęcie „problemowego używa- nia substancji”. Według definicji, „problemowe uży- wanie substancji” charakteryzuje się nawracającym przyjmowaniem substancji psychoaktywnej, które powoduje negatywne konsekwencje w różnych dzie- dzinach życia dziecka i adolescenta (zdrowie, rozwój, relacje rodzinne, społeczne, nauka, przestrzeganie prawa) oraz wtedy, kiedy istnieją realne podejrzenia
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 169 przyjmowania substancji psychoaktywnych, a dziec- ko ukrywa celowo fakt ich przyjmowania [2]. Nadal pojawiają się jednak substancje, które trud- no przypisać do jakiejkolwiek klasyfikacji diagno- stycznej – dopalacze w sklepach „Smart Shop” i „Ko- lekcjonerzy”, powodujące liczne szkody zdrowotne. Najbardziej popularnymi substancjami są: mefedron, podobny strukturalnie do efedryny, katyny i innych pochodnych amfetaminy, nazywany „miau-miau”, Chemistry porównywane do LSD, Doves oraz substy- tuty marihuany i nielegalnych narkotyków zawierają- ce w swojej nazwie Cherry. Ponadto występują substancje przypisane do kategorii opiatów, jak lek Acodin, którego dostęp- ność umożliwiająca przyjmowanie powoduje licz- ne szkody zdrowotne i wpływa na przewlekłe stany psychotyczne. Jedyną jasną i bezdyskusyjną kwestią w zakre- sie substancji psychoaktywnych jest to, że powodują szkody, które mają znaczący wpływ na rozwój dzie- ci i młodzieży. Tym większe, jeżeli rodzice również są osobami uzależnionymi – ich dzieci oprócz predyspo- zycji genetycznych do uzależnienia charakteryzują się również niższym poziomem inteligencji ogólnej, obniżonym poziomem rozwoju funkcji werbalnych i niewerbalnych, przejawiającym się w upośledzeniu percepcji przestrzennej, braku kompetencji w rozwią- zywaniu problemów [3]. Przyjmowanie substancji psychoaktywnych zwią- zane jest zatem z wieloma czynnikami, które powo- dują szkody. Niniejszy artykuł koncentruje się na aspekcie dysfunkcjonalnych przekonań kluczowych u dzieci i młodzieży związanych z przyjmowaniem substancji. Przekonania dysfunkcjonalne u osób uzależnionych Z pracy terapeutycznej z osobami dorosłymi z rozpo- znaniem uzależnienia wynika, że występują u nich podobne przekonania kluczowe typowe dla uzależ- nienia, bez względu na jego rodzaj (kokaina, opiaty, alkohol, nikotyna, leki) i różnice pomiędzy ludźmi. Podobny zbiór przekonań dysfunkcjonalnych wystę- puje u osób z napadami objadania się lub ogólnie nad- miernym jedzeniem [3–5]. Specyficzny dla osób z roz- poznaniem uzależnienia jest sposób myślenia, który nie funkcjonuje przed rozwojem uzależnienia. Można zatem wnioskować, że nie jest on predyspozycją, ale uwarunkowanym zbiorem przekonań powstających w wyniku uzależnienia. Nowo ukształtowany sposób myślenia w uzależnieniu powoduje rozwój zaburzenia i tworzy znaczne ryzyko pojawienia się w przyszłości nawrotów. Przekonania związane z uzależnieniem można rozpatrywać w kategoriach obszarów poszu- kiwania przyjemności, rozwiązywania problemów, relaksu i ucieczki, które często ujmowane są w typo- logiach przyjmowania substancji [6, 7]. Dysfunkcjo- nalny sposób myślenia sprowadza się do określonych oczekiwań. Do typowych należą oczekiwania związa- ne z działaniem substancji, która, wg osoby uzależ- nionej, jest potrzebna do: – utrzymania równowagi psychicznej lub emocjo- nalnej, – poprawienia funkcjonowania społecznego i intele- ktualnego, – dostarczenia przyjemności i odprężenia, – energii do działania – można więcej dokonać, – uspokojenia, – złagodzenia nudy, lęku, napięcia i depresji, – zaspokojenia głodu substancji – jeśli mu się nie ulegnie, będzie trwać bez końca i prawdopodobnie wzrastać. Na bazie oczekiwań względem danej substancji kształtują się podstawowe schematy typowe dla uza- leżnienia. Poza przekonaniami charakterystycznymi dla uzależnienia pacjenci, w związku z przyjmowa- ną substancją, poszukują uzasadnień dla własne- go schematu, wyrażają różnorodne opinie służące usprawiedliwianiu swojego zachowania. Myśli te na- zywamy przekonaniami przyzwalającymi. Mogą one być następujące: „jeśli się źle czuje, to mogę spokojnie coś wziąć”, „miałem bardzo ciężki dzień, więc należy mi się odrobina relaksu”, „jeśli wezmę coś, będę w sta- nie to znieść”, „przyjemność, której doświadczam, jest warta wzięcia”, „to ostatni raz” oraz wiele innych, jak „jeden raz mi nie zaszkodzi” [8]. Przekonania dotyczą- ce uzależnienia można badać Skalą Przekonań Doty- czących Używania Substancji, poza tym istnieją prze- konania związane z uzależnieniem typowe dla głodu i postawania nawrotu, które również można badać go- towymi kwestionariuszami [8]. Zarówno przekonania dotyczące uzależnienia, jak i te związane z głodem oraz nawrotami, występują w modelu uzależnienia. Najogólniej rzecz ujmując, dana osoba z przekonania- mi dotyczącymi uzależnienia pragnie odprężenia po nieprzyjemnych doświadczeniach i odczuwa przymus podjęcia pewnych działań w celu uzyskania pożąda- nego stanu. Wtedy pojawia się głód i uaktywniają się typowe dla niego przekonania. Marlatt i Gordon [9] definiują głód jako zamiar podjęcia szczególnego ro- dzaju zachowań prowadzącego do skonsumowania. Głód można uważać za rodzaj silnego przymusu, któ- remu osoba uzależniona nie potrafi się przeciwstawić. Mogą go wyzwolić nieprzyjemne uczucia, myśli i prze- konania. System poznawczy u osoby uzależnionej jest błędnym kołem (Ryc.1). Nie ma jednoznacznych, bezwarunkowych, prze- konań kształtujących się przed powstaniem uzależ- nienia. W modelu poznawczym uzależnień znajdują się przekonania, które aktywują zarówno antycypa- cję i przyzwolenie, jak i przekonania podstawowe, np. „jestem samotny”, „jestem do niczego” oraz szereg
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT170 innych, które mogą warunkować te typowe dla uza- leżnienia. Przekonania specyficzne dla uzależnienia mogą opierać się na jednym lub na wielu przekona- niach podstawowych. Reasumując, dysfunkcjonalny sposób myślenia wpływający na przekonania dotyczące uzależnienia można zawrzeć w dwóch kategoriach: Treści związane z autonomią i osiągnięciami. Schematy kluczowe w zależności od pacjenta mogą zawierać następujące informacje; „jestem bezradny”, „jestem gorszy”, „jestem słaby”, „jestem do niczego”, Obszar związany z poziomem tworzonych więzi społecznych, zawierający następujące treści poznaw- cze, np. „nie jestem wart miłości”, „jestem nieważny”, „inni mnie odrzucają”. Grupy uaktywnionych w ten sposób przekonań wiążą się z rozwojem uzależnienia. W pierwszym przypadku dotyczą poczucia kompetencji, w drugim koncentrują się na potrzebie aprobaty i tworzenia więzi społecznych. Często zdarza się, że występują obie kategorie schematów kluczowych. U dzieci i mło- dzieży, podobnie jak u dorosłych, fakt kształtowania się schematów związanych z bezradnością i brakiem miłości może wpłynąć na rozwój uzależnienia. Ponadto, jeżeli zwrócimy uwagę na pewne predy- katory wpływające na kształtowanie się schematów u dzieci i młodzieży, możemy wyodrębnić kilka typo- wych czynników, a mianowicie: – niska tolerancja nieprzyjemnego afektu, obniżona tolerancja na normalne, cykliczne wahania i obni- żenia nastroju, – niższa możliwość odraczania gratyfikacji – bezpoś- -rednia nagroda jest ważniejsza niż kontrola, – nieadekwatne sposoby rozwiązywania problemów, utrzymywania kontroli zachowań, brak umiejętno- ści służących rozwiązaniu danych sytuacji i ade- kwatnej reakcji, – reakcje impulsywne, – nietolerancja nudy, duże zapotrzebowanie na poszu- kiwanie doznań, – niska tolerancja frustracji, – koncentracja na stanach emocjonalnych pojawiają- cych się „tu i teraz”, na pragnienie i głód, na działa- nia służące ich zaspokojeniu. Oprócz powyższych predyktorów wykazano w ba- daniach Moliny i wsp. [10], że po środki psychoak- tywne częściej sięgają dzieci i adolescenci, u których występuje przewaga socjotropii – koncentracja na towarzyskości. Warto zatrzymać się na zachowaniu związanym z obniżoną tolerancją frustracji, ponieważ czynnik ten wydaje się bardzo ważną komponentą poprze- dzającą używanie substancji psychoaktywnych. U osoby z tendencją do obniżonej tolerancji frustracji występują pewne myśli dysfunkcjonalne, które zwie- lokrotniają codzienne frustracje, prowadzą do silnych uczuć zawodu i złości. Elementami takiego stanu są przekonania, jak: „wszystkie moje sprawy powinny być bez problemów”, „jeśli napotykam przeszkody, to jest straszne, nie poradzę sobie”, „nie wytrzymam fru- stracji”, „inni powinni być ukarani za to, że mi się źle powodzi” oraz „inni specjalnie utrudniają mi życie”. sytuacja wyzwalająca zewnętrzna lub wewnętrzna uruchomienie przenonań typowych dla uzależnienia pragnienie/głód myśl automatyczna dalsza konsumpcja lub nawrót myśl przyzwalająca (przyzwolenie) strategie instrumentalne (konkretne zachowanie) Ryc. 1. Model poznawczy uzależnień wg Becka i Wrighta
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 171 Kiedy osoby dorastające z obniżoną tolerancją fru- stracji odczuwają, że coś przeszkadza im w działaniu lub że ich oczekiwania się nie spełniają, występu- je u nich przesadny odbiór rozmiaru i konsekwencji frustracji, zrzucanie odpowiedzialności za wystąpie- nie frustracji, odczuwanie silnej złości, silna potrze- ba odwetu za wystąpienie frustracji, niedostrzeganie bardziej adaptacyjnych możliwości rozwiązywania problemów. Efektem pojawiających się wydarzeń u osoby z niską tolerancją frustracji jest nastawienie na wal- kę – czują się silnie zmobilizowane do zaatakowania „przeciwnika”. Zazwyczaj okoliczności nie sprzyjają wyładowaniu wrogości, zatem osoby te zmuszone są do pozostania w przedłużonym stanie napięcia i zło- ści. Następuje wtedy moment, w którym odkrywają, że zażywanie środków uzależniających pomaga im zmniejszyć stan pobudzenia i pozbyć się napięcia. Oczywiście branie narkotyków jest lekarstwem do- raźnym, a w perspektywie takie zachowanie staje się szkodliwe, ponieważ nie pomaga w nauczeniu się in- nych strategii radzenia sobie z frustracją lub rozwią- zywania problemów. W ten sposób usztywniają się schematy kluczo- we z kręgu bezradności, zwierające treści wskazu- jące na brak strategii zaradczych w rozwiązywaniu występujących problemów („nie potrafię sobie radzić z problemami”). Kształtowanie się schematów u dzieci i młodzieży Wydaje się, że schematy predysponujące młodzież do „problemowego przyjmowania” i uzależnienia zwią- zane są przede wszystkim z przekonaniami dotyczą- cymi braku kompetencji, bezradności i umiejętności rozwiązywania problemów oraz, jak wcześniej wspo- mniano, z nieumiejętnością tworzenia więzi. Dawno temu obalono hipotezę o występowaniu struktury oso- bowości zwanej „przednałogową”, jednakże wyróżnia się kategorie czynników kształtujących przekonania osoby uzależnionej, należą do nich trudny tempera- ment, deficyty poznawcze oraz oczekiwania, co do skutków brania [11, 12]. Te z kolei wiążą się z rozwo- jem schematów kluczowych w poszczególnych etapach życia – począwszy od awersyjnych przewidywań co do przyjęcia substancji w okresie przedszkolnym i wcze- snoszkolnym, do pozytywnych, związanych z oczeki- waniem redukcji napięcia oraz poprawy funkcjonowa- nia poznawczego i społecznego, w okresie dorastania. Istotną rolę w wyjaśnianiu przyczyn uzależnienia u dzieci i młodzieży odgrywają różne koncepcje, np. Leonarda i Blane’a [13], którzy wyróżnili w swoich pracach badawczych dziesięć nurtów, na bazie któ- rych starali się ustalić: – czynniki wewnętrzne (psychiczne) i zewnętrzne wpływające na picie alkoholu w mniejszych lub większych ilościach, – interakcje czynników cech, genów, neurofizjolo- gii oraz sytuacji wpływających na nadużywanie i uzależnienie. Kształtowanie się czynników wewnętrznych i ze- wnętrznych wyjaśniane jest teorią warunkowania i uczenia się, zwłaszcza tymi jej założeniami, które pozwalają analizować złożone związki zachodzące między użyciem substancji a poziomem napięcia, stopniem uaktywnienia się pozytywnych emocji czy powstaniem określonych przekonań i oczekiwań u danej osoby. Na bazie czynników sprzyjających rozwojowi uzależnienia, takich jak: dziedziczenie uzależnie- nia, występowanie przewlekłych chorób w rodzinie, opuszczenie przez rodzica, brak pozytywnych zasad i relacji w rodzinie, wykorzystanie psychiczne lub fi- zyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychicz- ne – dysleksja, dysgrafia, ADHD, zaburzenia lękowe, psychozy, zaburzenia depresyjne, drażliwość, niski poziom frustracji, zamieszkanie w dużych aglomera- cjach [2], powstają specyficzne przekonania dla uza- leżnienia, głodu i nawrotów. Powstawanie i interakcje pomiędzy poszczególnymi czynnikami prowadzącymi do uzależnienia wyjaśniane są teoriami społecznego uczenia się, z zakresu psychologii poznawczej oraz psychologii osobowości. Szczególne miejsce zajmują koncepcje rozwojowe uwzględniające wpływ czynników biologicznych, spo- łecznych i psychicznych w genezie oraz mechanizmie powstawania uzależnienia od substancji psychoak- tywnych na różnych etapach życia. W wyjaśnianiu mechanizmów powstania różnych zaburzeń i problemów natury psychicznej, także pro- blemów związanych z używaniem substancji psycho- aktywnych, u dzieci i młodzieży cenna wydaje się koncepcja Windle’a i Daviesa [14, 15] wykorzystująca założenia Achenbacha o dwóch dominujących mecha- nizmach adaptacyjnych polegających na nastawieniu do rozwiązywania problemów wiążących się z ekster- nalizacją i internalizacją. W związku z występowa- niem mechanizmu eksternalizacji i internalizacji na- leży wyjaśnić, że ogólnie psychopatologia rozwojowa zajmująca się „normalnym rozwojem” próbuje wyja- śnić kilka kwestii: po pierwsze, odpowiada na pyta- nie, jak dochodzi do pojawienia się dysfunkcyjnych zachowań u dziecka w wyniku oddziaływań czynni- ków biologicznych, społecznych i psychicznych, po drugie, w jaki sposób niektóre z nich powodują, że zaburzenie się nie rozwija lub rozwija. Wiadomo, że utrwalone dysfunkcjonalne zacho- wania doprowadzają do wystąpienia zaburzenia [1, 16]. W psychopatologii rozwojowej porównuje się dys- funkcjonalne zachowania do normy na danym etapie rozwojowym, rozpatrując dane zachowanie w kryte- riach częstości lub rzadkości występowania [17, 18]. Dwa mechanizmy intrapsychiczne [18], tj. eksternali-
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT172 zacja i internalizacja problemów, wyjaśniają powsta- wanie zaburzeń u dzieci i młodzieży. Eksternalizacja rozwiązywania problemów przez dzieci i młodzież polega na koncentrowaniu się „na zewnątrz” poprzez przynależność do nieformalnych grup rówieśniczych, poszukiwanie aprobaty i uzna- nia w innych grupach, w których nastolatek zaspokoi potrzebę wsparcia i przynależności. Z kolei dzieci i młodzież z nastawieniem na inter- nalizacyjny sposób rozwiązywania problemów tłumią swoje reakcje, starają sobie radzić z trudnościami same – pojawiają się u nich objawy różnych chorób psychicznych. Ogólnie rzecz biorąc, mechanizm eksternalizacji wiąże się z dezadaptacyjnymi wzorcami zachowania wynikającymi z zaburzeń kontroli emocjonalnej, za- burzeń zachowania, zaburzeń opozycyjno-buntowni- czych i uzależnienia od substancji psychoaktywnych, w tym dopalaczy oraz leków, w okresie dorastania. Natomiast mechanizm internalizacji wynika z nad- miaru kontroli i wiąże się z powstawaniem zaburzeń lękowych, emocjonalnych oraz zaburzeń psychoso- matycznych u dzieci i młodzieży w etapie dorastania. U podstaw modelu wrodzonej podatności na stres Windlera i Daviesa [14] oraz modelu Cicchettiego [17] leżą założenia, że nadużywanie i uzależnienie od sub- stancji psychoaktywnych są wynikiem: interakcji między wrodzonymi właściwościami i wydarzeniami stresowymi, występującymi w środowisku; działania czynników ryzyka i brak strategii zaradczych, które utrwalają dysfunkcyjne wzorce zachowania; ukształ- towania się dezadaptacyjnych wzorów zachowania (eksternalizacji lub internalizacji problemów psy- chicznych) [18]. Wyniki badań wskazują, że eksternalizacja pro- blemów (np. zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania) współwystępują z uzależ- nieniem pojawiającym się już w okresie adolescencji, natomiast zjawisko internalizacji problemów (np. za- burzenia lękowe, zaburzenia afektu, zaburzenia so- matyzacyjne) pozostają w związku z uzależnieniem ujawniającym się u danej osoby w późniejszym okre- sie życia [9, 10]. Ze względu na zjawisko eksternalizacji problemów kształtowanie się schematów poznawczych u dzieci i młodzieży przyjmującej substancje psychoaktywne związane jest z występowaniem zaburzeń zachowa- nia i zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, zapewne wiąże się to ze schematami rdzennymi dotyczącymi treści „jestem słaby”, ”jestem gorszy”, „jestem zły”. Internalizacja problemów powoduje, że dzie- ci i młodzież rozwijają odmienny system przekonań – rzadziej rozpoznawane jest u nich uzależnienie w okresie dzieciństwa, natomiast istnieje możliwość wystąpienia uzależnienia w okresie dorosłym. U dzieci i młodzieży z nastawieniem na interna- lizację problemów jest mniejsze prawdopodobieństwo ukształtowania się przekonań typowych dla uzależ- nienia, ponieważ rozwijają się przekonania dotyczące przede wszystkim strategii unikania innych niż uza- leżnienie od substancji psychoaktywnych. Obie strategie rozwiązywania problemów ekster- nalizacji i internalizacji stanowią schematy wskazu- jące na odmienny sposób kompensacji problemów. Przykładowo dzieci i młodzież, u których dominuje eksternalizacja, będą stosowały strategię unika- nia. Zakładam, że w przyszłości jako osoby doro- słe ukształtują sztywne schematy [20] zaznaczone w kwestionariuszu schematów (Young-Rygh Avoidan- ce Inventory) jako odpowiedzi wskazujące na nad- używanie substancji psychoaktywnych; „Piję alko- hol, żeby się uspokoić”, „Stosuję leki, żeby poczuć się lepiej”, „Palę, gdy jestem smutny”. Natomiast u osób z internalizacyjnym sposobem radzenia sobie z pro- blemami unikanie schematów Younga uaktywni się w zaburzeniach związanych np. z nastrojem oraz lę- kiem. W kompensacji tych schematów w dorosłym ży- ciu może powstać schemat wiążący się z dążeniem do aprobaty i uznania, np. poprzez pracę. Przykładowo Wojdyło [21] wykazał, że pracoholicy częściej doświad- czali odrzucenia przez rodziców, kształtuje się u nich przekonanie dotyczące „jestem sam”, „muszę sobie sam radzić”, „ludzie porzucają”, „jestem nieważny” i „niekochany”, w związku z tym są bardziej narażeni na przeżywanie psychologiczne porażek w relacjach z innymi. Dlatego starają się unikać lęku przed poraż- ką poprzez aktywność i potwierdzanie swoich kom- petencji – działają w schemacie kompensacyjnym, tłumiąc reakcje emocjonalne i odczuwając zwiększo- ne napięcie w relacjach z ludźmi. Deficyt sprawności emocjonalnej może być kompensowany przez wysoką sprawność intelektualną i przejawiać się kompulsyw- nym zaangażowaniem w pracę. Możliwe jest zatem, że dzieci i młodzież z internalizacyjnym nastawieniem na rozwiązywanie problemów w przyszłości będą ich unikać za pomocą np. pracy. Prawdopodobnie będą to odmiennie schematy rdzenne niż u osób z eksternali- zacyjnym rozwiązywaniem problemów. Kolejnym czynnikiem, który, według mnie, ma wpływ na kształtowanie się schematów u dzieci i mło- dzieży jest rodzina. System rodzinny opiera się na in- terakcji rodzica i dziecka, w której przede wszystkim ważne są wymiary sprawowania funkcji rodziciel- skich [19], takie jak: opiekowanie się, ciepło i wspar- cie oraz kontrola, nadzór i dyscyplina. Rodzice alko- holicy i niealkoholicy różnią się w zakresie wsparcia, uczucia i kontroli [4, 5, 19]. Z doświadczeń terapeutycznych z młodzieżą uza- leżnioną wynika, że często w zakresie uczucia, troski i wsparcia nastolatki w ciągu pierwszych 16 lat ich życia rozpoznają zachowania rodziców wskazujące na deficyt uczucia i wsparcia z ich strony. Odpowiedzi
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT 173 pacjentów mierzone Parental Bonding Instrument [22] wskazują na kształtujące się schematy u dorastają- cych w zakresie kontroli i uczucia. Często występuje zbyt duża lub zbyt mała kontrola, jak również nie- spójne zachowania pod względem uczucia i kontroli ze strony rodziców. Jedno z rodziców przyjmuje rolę opiekuna obdarzającego swoje dziecko nadmier- nym uczuciem, drugie z kolei prezentuje zachowania związane z kontrolą, a nie dostarcza uczucia i tro- ski. Odpowiedzi z kwestionariusza Parental Bonding Instrument najczęściej wskazywane przez nastolatki uzależnione to: „nie chwaliła/chwalił mnie”, „nie po- magał(a), tak jak tego potrzebowałem”, „sprawiał(a), że czułem się niechciany”. Często więzi u tych osób są zdezorganizowane lub ambiwalentne [23]. Słabe więzi z formalnymi grupami społecznymi (rodzina, grupy sportowe, harcerskie) i instytucjami (szkoła, Kościół) predysponują do przynależności do nieformalnej gru- py rówieśniczej, zgodnie z koncepcją Hirsha [24]. Na- stolatki, które nie mają więzi z rodziną (szczególnie z rodzicami i rodzeństwem), mają trudności w rozpo- znawaniu norm i wartości. Z jednej strony zwiększona potrzeba przynależności, z drugiej brak więzi z oso- bami bliskimi [23] powodują, że atrakcyjna staje się grupa nieformalna, która przyjmuje substancje [25]. Przynależność do grupy związanej z łamaniem pra- wa, z zachowaniami opozycyjno-buntowniczymi i za- burzeniami zachowania zwiększa predyspozycje do przyjmowania substancji. Istotne jest również to, że występuje korelacja pomiędzy stylem przyjmowania substancji przez starsze i młodsze rodzeństwo. Na podstawie powyższych informacji można stwierdzić, że początkowo u osób dorastających kształtują się schematy kluczowe – w ujęciu Youn- ga [20] schematy bezwarunkowe; opuszczenie/nie- stabilność, brak zaufania/nadużycie, emocjonalna deprywacja, defekt, izolacja społeczna, zależność/ niekompetencja, podatność na zranienie/choroby, zmieszanie/niewykształcone ja, porażka, negatyw- ność/pesymizm, karanie, uprawnienie/wielkościo- wość, niewystarczająca samokontrola/samodyscypli- na. U osób dorastających zazwyczaj przed okresem przyjmowania substancji psychoaktywnych kształtu- je się już szereg sztywnych przekonań wyszczególnio- nych przez Younga, które wzmacniają się pod wpły- wem przyjmowania. Tym bardziej jest to uzasadnione, jeżeli bierze się pod uwagę kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowo- ści. Można wtedy zauważyć, że schematy, czyli zbiór strategii radzenia sobie z traumatycznymi doświad- czeniami, prowadzą również do powstania uzależnie- nia. Patologia zaburzeń osobowości wynika z próby poradzenia sobie z obecnymi zdarzeniami przez oso- by, które mają do dyspozycji negatywne doświadcze- nia i jedynie na ich podstawie rozwiązują trudne sytu- acje. W wyniku tych doświadczeń – ukształtowanych schematów, nastolatki przyjmują substancje psycho- aktywne i radzą sobie poprzez unikanie potwierdze- nia schematu. Na bazie tych schematów kształtują się również nieprawidłowe cechy osobowości zazwyczaj z klastera B (osobowości dysocjalnej, borderline, nar- cystycznej). Ponadto u tych osób powstają schematy warunkowe: uległość, samopoświęcanie, poszukiwa- nie aprobaty/uznania, emocjonalne hamowanie, nad- mierne standardy/krytycyzm [26, 27]. Schematy te powodują uzależnienie oraz wpły- wają na powstawanie innych zaburzeń, predysponu- jących do uzależnienia u dzieci i młodzieży: ADHD, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia za- chowania, depresje, PTSD, CHAD, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania. Nastolatki, które przyjmują substancje psychoak- tywne oraz obecnie popularne dopalacze, prawdopo- dobnie kształtują u siebie dysfunkcjonalne przeko- nania przede wszystkim poprzez eksternalizacyjne nastawienie na rozwiązywanie problemów, jak rów- nież poprzez radzenie sobie z istniejącymi schemata- mi w sposób związany z unikaniem potwierdzenia. Podsumowanie W pracy odpowiedziano na pytania zawarte we wstę- pie. Istnieją przekonania (schematy) rozwijające się wśród dzieci i młodzieży, które wpływają na rozwój „problemowego przyjmowania substancji”. Należą do nich przekonania rdzenne związane z autonomią i osiągnięciami – „jestem bezradny”, „jestem gorszy”, „jestem słaby”, „jestem do niczego” oraz związane z tworzeniem więzi – „nie jestem wart miłości”, „jestem nieważny”, „inni mnie odrzucają”. Poza tymi przekonaniami występują predyspozy- cje w sposobie rozwiązywania problemów z nastawie- niem na internalizację i eksternalizację, która predys- ponuje do rozwoju uzależnienia w wieku dojrzewania lub w wieku dorosłym. U dzieci i młodzieży kształtuje się szereg schema- tów rdzennych powodujących pojawienie się zabu- rzeń zawartych w klasyfikacjach psychiatrycznych i strategii unikania w postaci radzenia sobie z ist- niejącymi schematami – przyjmowanie substancji psychoaktywnych. Wiele dzieci i nastolatków przyjmujących sub- stancje pochodzi z rodzin, w których brakuje troski, wsparcia i adekwatnej kontroli, często rodzice rów- nież są osobami uzależnionymi. P i s m i e n n i c t w o 01. Światowa Organizacja Zdrowia. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uniwersytec- kie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” 2000.
W i a d o m o ś c i P s y c h i a t r y c z n e , t o m 1 5 , n r 4 , p a ź d z i e r n i k – g r u d z i e ń 2 0 1 2 DODATEK PSYCHOLOGICZNY / PSYCHOLOGICAL SUPPLEMENT174 02. Baran-Furga H, Steinbarth-Chmilewska K. Używanie sub- stancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież. W red Wolańczyk, T. Komender, J. zaburzenia emocjonalne i be- hawioralne u dzieci 2005 r. wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2005. 03. Nigg JT, Glass JM, Wong MM, et al. Neuropsychological executive functioning in children at elevated risk for alco- holism: Findings in early adolescence. Journal of Abnor- mal Psychology, 2004; 13(2): 302–314. 04. Heatherton TF, Baumeister RF. Binge eating as an esca- pe from self-awareness. Psychological Bulletin, 1991; 110: 86–108. 05. Kim JE, Hetherington EM, Reiss D. Associations among family relationships, antisocial peers, and adolescents’ externalizing behaviors: Gender and family type differen- ces. Child Development, 1999; 70(5): 1209–1230. 06. Babor TF. Klasyfikacja alkoholików. Teorie typologiczne od XIX wieku do współczesności Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2003; s. 24–44. 07. Zucker RA, Ellis DA, Binbham CR, Fitzgerald HE. Roz- wój podtypów alkoholizmu. Rodzinne czynniki ryzyka w okresie wczesnego dzieciństwa alkoholików. W: Alkohol a zdrowie. Typologia alkoholizmu. Warszawa: Państwowa Agencja rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2000, s. 118–139. 08. Beck AT, Wright FD, Newman CF, Leise BS. cognitive The- rapy of Substance Abuse. Terapia poznawcza uzależnień Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego tłumaczenie Jan Chodkiewicz, Joanna Witkowska. 1993. 09. Marlatt GA, Gordon JR. Maintenance strategies in the tre- atement of addictive behaviors. New York: Guilford Press. 1985. 10. Molina BSG, Chassin L, Curran P. A comparison of me- chanisms underlying substance use for early adolescent children of alcoholics and controls. Journal of Studies on Alcohol, 1994; 55: 269–275. 11. Cooper ML, Frone MR, Russel M, Mudar P. Drinking to regulate positive and negative emotions: A motivational model of alcohol use. Journal of Personality andsocial Psy- chology, 1995; 65: 990–1005. 12. Lingswiler VM, Crowther JH, Stephens MAP. Affective and cognitive and antecendents to eating episodes in bulimia and binge eating. International Journal of Eating Disor- ders, 1989; 5: 533–539. 13. Leonard KE, Blane HT,. Wprowadzenie. W: K.E. Leonard, H.T. Blane (red.) Picie i alkoholizm w świetle teorii psycho- logicznych. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2003, s.133–208. 14. Windle M, Davies PT. Teoria rozwojowa i związane z nią ba- dania. W:K.E. Leonard, H.T. Blane (red), Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych. Warszawa. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2003, s. 09–254. 15. McGue M. Dzieci alkoholików z perspektywy genetyki be- hawioralnej. W: R. Durda (red), Alkohol a zdrowie. Badania nad dziećmi alkoholików. Warszawa. Państwowa Agencja rozwiązywania Problemów Alkoholowych. 2000; 26: 72–90. 16. Państwowa Agencja rozwiązywania Problemów Alkoho- lowych. Światowa Organizacja Zdrowia Klasyfikacja za- burzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uni- wersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” 2000. 17. Cicchetti D. A developmental psychopatology perspective on drug abuse. W: M.D. Glantz, Ch. R. (red.) Drug abuse. Orgins i Intervention. Washington: American Psychological Associattion. 2002, s. 97–118. 18. Cierpiałkowska L. Oblicza współczesnych uzależnień. Wy- dawnictwo Naukowe UAM. 2005. 19. Sher KJ, Trull TJ, Bartholow BD, Vieth A. Osobowość, a alkoholizm: teorie, metody i procesy etiologiczne. W: K.E. Leonard,H.T. Blane (red.), Picie i alkoholizm w świetle teo- rii psychologicznych, Warszawa: Państwowa Agencja Roz- wiązywania Problemów Alkoholowych. 2003, s. 77–132. 20. Young J, Gluhoski V. A schema-focused perspective on sa- tisfaction in close relationships. In: Satisfaction in close relationships. Sternberg, Robert J.; Hojjat, Mahzad; New York, NY, US: Guilford Press, 1997, s. 356–381. 21. Wojdyło K. Pracoholizm – rozważania nad osobowościowy- mi wyznacznikami obsesji pracy, Nowiny Psychologiczne, 2004; 2: 55–75. 22. Parker G, Turpin H, Brown LB. A Parental Bonding In- strument British Journal of Medical Psychology, 1979; 52: 1–10. 23. Namysłowska, I. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnic- two Lekarskie PZWL, (2004). 24. Sloboda Z. The Prevention of drug abuse: Interrupting the paths. W: MD. Glantz, (red), Drug Abuse. Orgins & inte- rvention. Washington: American Psychological Associa- tion. 2002, s. 223–242. 25. Musto DF. The impact of public attitudes on drug abuse research in the twentieth century. W: Glantz ChR. (red.) Drug Abuse. Origins & Intervention Washington: American Psychological Association. 2002, s. 63–78. 26. Ceccero J, Young J. Case of Silvia: A schema-focused ap- proach. Journal of Psychotherapy Integration, 2001; 11(2): 217–229. 27. Kendall PH. Zburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2004.