Bobislaw

  • Dokumenty587
  • Odsłony284 879
  • Obserwuję192
  • Rozmiar dokumentów6.8 GB
  • Ilość pobrań126 491

TS_KStaniaszek_Katowice_40417

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :1.1 MB
Rozszerzenie:pdf

Moje dokumenty

Bobislaw
EBooki

TS_KStaniaszek_Katowice_40417.pdf

Bobislaw EBooki Schematy poznawcze
Użytkownik Bobislaw wgrał ten materiał 7 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 18 z dostępnych 18 stron)

Terapia schematów Karolina Staniaszek Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski Katowice, 4/04/2017

Czym jest terapia schematów? • podejście terapeutyczne zaproponowane przez J. Younga (1990) • praca z osobami z chronicznymi, złożonymi problemami psychologicznymi (m.in. zaburzeniami osobowości) • integruje elementy CBT z podejściami psychodynamicznymi, humanistycznymi, interpersonalnymi • terapia długoterminowa • terapia indywidualna, grupowa, par

Podstawowe potrzeby BEZPIECZEŃSTWO AUTONOMIA GRANICEWOLNOŚĆ SPONTANICZNOŚĆ

Etiologia schematów TEMPERAMENT POTRZEBY EMOCJONALNE ŚRODOWISKO nieadekwatne zaspokojenie potrzeb SCHEMAT

Wczesne nieadaptacyjne schematy • powtarzające się wzorce • odzwierciedlenie przeszłych doświadczeń i sposobów radzenia sobie z nimi • dotyczą doświadczania siebie i relacji SCHEMAT TREŚCI POZNAWCZE EMOCJE DOZNANIA Z CIAŁAZACHOWANIE

Wczesne nieadaptacyjne schematy • 18 schematów zróżnicowanych treściowo (np. schemat porzucenia, schemat wadliwości, schemat samopoświęcenia) • wynikają z nieadekwatnego zaspokojenia określonych potrzeb • rodzaj (często niezwerbalizowanego i nieuświadomionego) scenariusza, który: • umożliwia nadanie znaczenia aktualnym doświadczeniom • pozwala poradzić sobie (nawet jeśli nie w funkcjonalny sposób) z wymaganiami otoczenia

Aktywacja schematu SCHEMAT SPOSÓB RADZENIA SOBIE

Tryby TRYBY RODZICIELSKIE TRYBY DZIECIĘCE TRYBY RADZENIA SOBIE ”ZDROWY DOROSŁY”

Cel terapii samodzielne, konstruktywne dbanie o zaspokojenie swoich potrzeb emocjonalnych

Jak staramy się to osiągnąć? RELACJA TERAPEUTYCZNA TECHNIKI

Relacja terapeutyczna • ograniczone korektywne rodzicielstwo (ang. limited re-parenting) • dążenie – w ramach relacji terapeutycznej - do zaspokojenia podstawowych potrzeb emocjonalnych, które we wczesnych doświadczeniach nie były zaspokojone • empatyczna konfrontacja • konfrontowanie osoby z wzorcami interpersonalnymi, które przyjmuje w relacji terapeutycznej, rozumiejąc kontekst ich powstania

Techniki terapeutyczne • techniki poznawcze • techniki behawioralne • TECHNIKI DOŚWIADCZENIOWE • techniki wyobrażeniowe • praca z krzesłami © Karolien Soete

Badania empiryczne • zaburzenia osobowości: • borderline (Nordahl & Nysaeter, 2005; Giesen-Bloo, 2006; Nadort et al. 2009; Farrell, Shaw & Webber, 2009) • inne (Zorn et al., 2007; Weertman & Arntz 2009; Bernstein et al. 2012; Bamelis et al., 2014) • inne zaburzenia psychiczne • uzależnienia (Ball, 2011) • chroniczna depresja (Renner, 2016) • zaburzenia lękowe(Hoffart Versland, & Sexton, 2002; Gude & Hoffart, 2008) • PTSD (Cockram, Drummond, & Lee, 2010); przedłużona żałoba (De Keijser, 2004); zaburzenia odżywiania (George et al. 2004)

Dziękuję za uwagę. kontakt: kstaniaszek[at]psych.uw.edu.pl Autorka uzyskała środki finansowe w ramach finansowania stypendium doktorskiego ETIUDA z Narodowego Centrum Nauki nr 2016/20/T/HS6/00026.