KSIĄŻKĘ TĘ DEDYKUJĘ MOIM WYJĄTKOWYM
PRZYJACIOŁOM, A SĄ TO:
Andy Freeman, Maria Mares, Mike Monahgan, Vladimir Cucuz,
Nattalia Azuul, Anna Ka, Hemanth Kumar, Astrid Burton,
Michael Betts, Pablo Monti, Arn de Gothia, Maria Del Carmen
Triadani, Arantzazu Herdera Peñate, Ana Rackovi, Sharmistha
Ghosh, April Stone, Jeanette Holland, Emicar Barmaceda, Silvia
Milzoni, Tony Emery, Patricia Connolly, Siladitya Basak, Roxana
Popa, Christiana Pougoura, Shane Nelson, Serdal Aditepe, Henri
Rantalankila, Nikki Petty, Andrew Evans, Barbora Vörösová,
Sónia Alvers, Diana Vass, Aida Ali, Richard Dave Gomersall,
Caroline Peruzzi, Sárka Merinek, Ivanescu Razvan, Tatiana Antic
Jasic, Läle Oo, Eric Nelson, Emily Henshall, Negrea R. Cristian,
Corrina Fawcett, Sneha Ravikumar, Cristina Ionela Bulea, Tom
McMurdo, Tanaya Patankar Lampard, Elina Emilova Chausheva,
John Dalton, Lara Larisimo, Ricardo del Valle, Nikolas Sofikitis,
Marcel Kortekaas, Laura-Maria Borti, Cheryl Dalton, Rachel
Taylor, Jose Luis Zenteno Cesar, Betka Nosková, Daniel Komor,
David Vilhena Marquez, Susa Percival, Aja Tafilaj, Dawn Wylds,
Sravan Kumar, Coen Raad De Kat, Julie Dring, Alina Coman,
Denise Smith, Michelle Marchant, Ann Christin Siljan, Yve Fanor,
Ana Velicaru, Pat Taylor, Natasha Kemmer, Anita Abramczuk,
Kostas Iordanou, Corinne Mudd, David Price, Monika Nabrdalik,
Paula Marland, Jorn Urup Nielsen, Ralph Siebenaler, Ray Stacey,
Dawn Denson, Ilona Griffiths, Florence Ruffin, Debbie Ward
Yexley, Sharon Wilson, Richie Shemilt, Marcel Kupka, Debbie
Hyde Hart, Henriette Irving, Carole Wright, Terry Parrish, Jan
Saunders, Sarah Nicholls, Adrian Titley, Leonie Dargent, Audrey
Atkinson, Martin Elliott, Stuart Turner, Jamie Mileham, Niamh
Dunlea, Danni Carr, Calum Murray, Rachel Hadingham, Pat
Gough, Czar Ngaosi, Allwyn Jose, Lindsay Jane Chant, Sara
Jackson, Nuno Silva, Casey Yandek, Paul Nuttall
Royrogersmcfreely, Shane Barrett, Kay Podboj, Pam Scholl, Clare
Davies, Belfast Dave, Jenny Wood, Sladjana Vasic, Prowting Leila,
Dilyana Dimitrova, Jackie Nash, Matthew O’Connor, Val
Tunnicliffe, Dave Watson, Anna Ó Máille, Helen Branson, Paula
Dixon, Valérie Navon, Fiona Gebbie, Carolina Camacho, Donna
Rail, Evgeny Chirskov, Helen Turvey, Micka Sinette, Meyer
Thorsen, Niels Søndergaard, Jovana Joe Tepavcevic, Amir Isakovi,
Medina Kleine Maus, Sabrina Ikpodo Abnukta, Anne Sofie
Sandholdt Jørgensen, Emma Kathryn Reitbauer, Rui Costa, Maria
João Barros, Valérie Lascoux, Bas Peelen, Michael D. Gonzalez,
Hilary Bancroft-Thain, Richard Shipman, Angela DeMarte Frear,
Mark Womble, Nikola Nakov, Renzo S. P. Tomassi, Gareth Jones,
Tantor Jane, Marija Kvajo, Čuturić Paul Stafford, Margret Jonker,
Jason Cr, Peter Van Den Bussche, Jude Thompson, Sherry Potter,
Chris Parry, Keli Grejs, Pedro M. Baptista Costa, Alexandra
Svjetska, Huiloo Ho, Denny Stribling, Sarah Diedrich, Carmen
Forján, Julie March, Neville Dawkins, Aleksandar Ilic, Paul
Bendon, Graham Smith, Dawn Bushell, David Taws, Danish
Hasan, Gerrie King, Richard Daniels, Adam Stockwell, Lainey
Everett, Theresa Bruton, Lukasz Semla, Sarah Bennett, Tim
Busbey Sévana Topalian, Michele Cockram, Darryl Bastian.
Dziękuję wam wszystkim i każdemu z osobna.
PROLOG
ZNAK KRWI
WALIA, WIELKA BRYTANIA
Senne rojenia starca rozdziera krzyk niewinnej ofiary.
Myrddin dźwiga swe chude jak szkielet ciało z drewnianej
pryczy, która stoi pod wąską szczeliną okna w zamkowej komnacie
na szczycie wschodniej baszty. Nie potrzebuje żadnego
chronometru, by wiedzieć, że jest północ. Że bezbronną ziemię
skąpaną w bladej księżycowej poświacie po raz kolejny ogarnia
nawałnica zła.
Kieruje nim potężna siła.
Zarzuca na wątłe ramiona błękitną szatę z grubej tkaniny i rusza
w dół po krętych schodach. Na dole przystaje, by złapać oddech
i przygotować się na to, co ma nastąpić.
I znów przemożna siła popycha go naprzód.
Przemierza pogrążony w mroku przedsionek i otwiera ciężkie
drzwi w łukowato sklepionej framudze.
GALERIA ANTYKÓW
KENSINGTON, STAN MARYLAND
Krew z przebitego brzucha sączy się między palcami Amira
Goldmana i skapuje na ciemny parkiet sklepu z antykami, który
należy do niego od trzydziestu lat.
Stary wdowiec osuwa się na kolana. Wie, że umiera, i przepełnia
go smutek. Nie dlatego, że przepadło mu tych kilka lat, jakie miał
jeszcze przed sobą, ale z powodu utraconej szansy na spełnienie.
Nie pozwolono mu, by jego przyziemne i smętne życie, w którym
nigdy mu się nie przelewało, przyniosło jakikolwiek pożytek.
Zaledwie krok dzielił go od wielkiej sławy.
Gdyby nie okazał się zachłanny, w ogóle by do tego nie doszło.
Mógłby dokonać transakcji, o której na światowym rynku antyków
mówiono od stuleci. Jego nazwisko byłoby wymieniane obok takich
znakomitości, jak Gildas Mędrzec, Thomas Mallory, Geoffrey
z Monmouth i Chrétien de Troyes. Wielka tajemnica ujrzałaby
światło dzienne, a on, Amir Emanuel Goldman, byłby jej odkrywcą.
I właśnie to, jak się domyślał, stało się przyczyną jego śmierci.
W Komnacie Proroctw panuje chłód. Jej idealnie okrągłe wnętrze
oświetlają ustawione w półksiężyc świece, które wytopiono
w tłuszczu zwierząt złożonych w ofierze.
Płomienie świec migocą, kiedy Myrddin wchodzi do środka.
Starzec unosi wzrok ku sklepieniu, a potem jego spojrzenie omiata
dwanaście wysokich okien ozdobionych niezwykłymi witrażami.
Każdy z nich przedstawia człowieka, który wiódł żywot równie
mityczny, jak i on sam.
Podchodzi do wyrzeźbionej z irlandzkiego kamienia potężnej
misy, która liczy przeszło pięć tysięcy lat. Pochyla się nad nią
i spogląda na swoje odbicie – gęstą siwą brodę, długie włosy
i otoczone pomarszczoną skórą wąskie szczeliny, niczym strzelnice
w murze obronnym, z których wyzierają przenikliwe oczy.
Lustro wody zaczyna marszczyć się i drgać. Drobne fałdy na jego
powierzchni zamieniają się w fale. Krynica Wiedzy dygoce
w posadach z głuchym łoskotem. Myrddin z całych sił chwyta
masywną kamienną krawędź, jakby chciał uchronić ją przed
pęknięciem.
A więc tego chce moc. Jego.
Przez jego ręce i ramiona przenika nieokiełznana energia,
wsącza się pod skórę i rozpływa wraz z krwią po całym ciele,
wypełniając wszystkie narządy. Stopniowo przybiera na sile, aż
starzec czuje, że zaraz rozsadzi go od środka. W jego głowie
rozbłyska światło tak jaskrawe, że nie może go znieść.
Zaczyna się wizja. Teraz musi to przetrwać. Wytrzymać jej
bolesną przejrzystość.
Człowiek, który ugodził nożem Amira Goldmana, klęczy obok
niego.
– Nie walcz z tym – mówi, dotykając jego twarzy, jakby chciał go
pocieszyć. – Za chwilę będzie po wszystkim.
Stary sklepikarz jest osłabiony i zamroczony. Jak przez mgłę
widzi człowieka, który pochyla się nad nim i patrzy. Zabójca wstaje
i cofa się o krok przed rosnącą na parkiecie kałużą krwi. Unosi
rękę, by spojrzeć na zegarek, a potem znów nieruchomieje
w cierpliwym wyczekiwaniu.
Amir czuje, że śmierć jest blisko. Podkurcza nogi i z wysiłkiem
chwyta każdy haust powietrza. To jest jak ponura parodia
narodzin. Leży zakrwawiony, w pozycji embrionalnej, jak przed
siedemdziesięciu laty, kiedy przyszedł na świat. Stary szafkowy
zegar tyka miarowo. Amir opuszcza znużone powieki i wsłuchuje
się w ciszę między kolejnymi uderzeniami.
– Amirze?
Ból staje się coraz słabszy, jak gdyby rozpraszały go kojące ruchy
wahadła. Przynoszą mu taką ulgę, jak dłonie jego żony, których
dotyku nie doświadczył od dwudziestu lat.
– Żyjesz jeszcze, staruszku?
Rozlega się dźwięk zegarowego gongu i Amir wydaje ostatnie
tchnienie, które ulatuje z jego ust niczym ptak wypuszczony
z klatki.
– Amirze?
Wahadło wciąż się kołysze, a on leży z zamkniętymi oczami. Dłoń
żony gładzi jego twarz. Czuje na skórze jej dotyk. Tak długo czekał
na jej pocałunki, na ciepło jej miłości.
Mosiężny dzwonek przy wejściu dźwięczy, kiedy zabójca Amira
Goldmana otwiera drzwi i rozpływa się w mroku.
Śmierć nadciągała z oddali.
Myrddin widzi swego odwiecznego wroga na dalekim brzegu.
Jedzie na poruszającej się bezszelestnie brunatnej bestii, której
kopyta nie wydają żadnych odgłosów, a paszcza w każdej z wielu
głów jest tak potężna, że mogłaby w całości pochłonąć człowieka.
W jego podstępnej dłoni lśni błękitne ostrze. Każde cięcie
wypolerowanej stali zostawia po sobie rozpłatane ciała i potoki
krwi.
Myrddin czuje w sercu przeszywający ból. Chwyta się za pierś
i pada na zimną podłogę, z trudem łapiąc oddech.
Wie, że musi ostrzec innych.
Tysiące kilometrów dalej zginął człowiek. Strażnik Czasu został
zamordowany w Jaskini Przeszłości i Teraźniejszości.
Bramy zła znów stoją otworem. Zaczyna się czas krwawego
żniwa.
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
CZĘŚĆ PIERWSZA
Prawdziwą tajemnicą świata jest widzialne, a nie
niewidzialne.
OSCAR WILDE
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
1
CENTRALA FBI
SAN FRANCISCO
Ponure tumany szarej mgły unoszące się nad zatoką pełzną
w kierunku stłoczonych na brzegu wysokich budynków.
Mitzi Fallon patrzy przez okno wieżowca, w którego
przeszklonych trzewiach mieści się siedziba FBI.
– Niezła pogoda – odzywa się półgłosem, choć obok nie ma
nikogo, kto mógłby usłyszeć jej słowa. – I po to przeniosłam się
tutaj z Los Angeles? Żeby co rano błądzić we mgle, jak jakiś
pieprzony goryl? Niech to szlag.
Przechodzący korytarzem ludzie oglądają się za ubraną w luźne
szare spodnie i białą bluzkę ciemnowłosą kobietą, która mija ich,
mamrocząc coś pod nosem i dźwigając kartonowe pudło ze swoimi
rzeczami osobistymi.
Mitzi popycha ramieniem drzwi opatrzone napisem „Wydział
Spraw Historycznych, Religijnych i Niewyjaśnionych” i wchodzi do
niewielkiego pomieszczenia, w którym stoją cztery biurka. W kącie,
za sięgającą od podłogi do sufitu ścianką działową z pleksiglasu,
mieści się osobne maleńkie biuro. Stawia swoje rzeczy na pustym
blacie i po raz kolejny zaczyna rozmyślać, dlaczego skazała na
przeprowadzkę siebie i dwójkę dzieci, by zatrudnić się w „wydziale
spraw niewytłumaczalnych”, jak potocznie mówi się o jej nowym
miejscu pracy. Po części na jej decyzję wpłynęła perspektywa
lepszych zarobków i dodatek na zagospodarowanie – niełatwo
związać koniec z końcem, kiedy wychowuje się samotnie dwie
nastolatki. Nie bez znaczenia była również okazja poszerzenia
horyzontów i praca dla FBI w międzywydziałowej grupie
operacyjnej. Ale tak naprawdę chodziło jej przede wszystkim o to,
by zacząć wszystko od nowa. Wynieść się do innego miasta, byle
dalej od Alfiego. Jej Alfiego. Alfiego Fallona, który kiedyś był
miłością jej życia, lecz potem stał się alkoholikiem i damskim
bokserem.
Trzydziestodziewięcioletnia porucznik Mitzi Fallon wypakowuje
swoje rzeczy. Najpierw odwija z folii bąbelkowej kubek
z nadrukiem „Najlepsza mama świata”, potem wyjmuje z pudła
komplet oprawionych w ramki fotografii swoich bliźniaczek –
Amber i Jade. Cmoka z czułością wykonane w Disneylandzie
ulubione zdjęcie, które przedstawia ją w towarzystwie
dziewczynek, i dopiero potem umieszcza je na blacie.
Podchodzi do nieskazitelnie czystego biurka, na którym stoi tylko
jeden przedmiot – cienka metalowa tabliczka, która informuje, że
jego nieobecny użytkownik nazywa się Jonathan Bronty. Słyszała,
że jedyny mężczyzna w wydziale był kiedyś księdzem w jednej
z niebezpiecznych dzielnic Los Angeles.
No cóż, wielebny, jeżeli twoja dusza jest tak nieskalana jak to
biurko, jestem pewna, że trafisz prosto do nieba, kiedy nadejdzie
dzień sądu – myśli.
Na sąsiednim biurku piętrzą się sterty dokumentów i teczek
z aktami. Obok rzędu książek stojącego niebezpiecznie blisko
krawędzi znajduje się tabliczka, która obwieszcza, że jest to miejsce
pracy Victorii Cantrell, analityka wydziałowego. Tuż obok stoi
trzecie biurko, które, jak można wywnioskować z umieszczonej na
nim metalowej wizytówki, należy do porucznik Eleonory Fracci.
Mitzi ogląda uważnie tubkę z drogim kremem do rąk, prześliczną
apaszkę z brązowego jedwabiu od Achille Pinto i dwie małe rybki
z kolorowego szkła, które służą jako przyciski do papieru. Sięga po
oprawioną w srebrną ramkę fotografię. Przedstawia ona
olśniewająco piękną kobietę w eleganckim mundurze włoskich
karabinierów, obok której stoją niepozorni, lecz dumni rodzice.
Drzwi biura otwierają się i na progu staje szefowa wydziału,
czterdziestoczteroletnia Sandra Donovan.
– Dziewczyna jak malowanie – mówi Mitzi, odkładając zdjęcie
z powrotem na miejsce, i kiwa głową w stronę pudła ze swoimi
rzeczami. – Chyba lepiej, jak będę siedziała tam, żeby nikt sobie
nie pomyślał, że ja i śliczna Eleonora jesteśmy z jakiejś reklamy
w stylu przed i po.
Na twarzy Donovan nie widać nawet cienia uśmiechu.
Najwyraźniej poczucie humoru ma tak samo bujne, jak
przystrzyżone po męsku włosy.
– Dobrze, że przyszłaś, chociaż spodziewaliśmy się ciebie dopiero
jutro.
– Jeżeli to problem, bardzo chętnie wrócę do domu.
– Nie. Skoro figurujesz na liście płac, jesteś rozliczana
w systemie godzinowym. Dział kadr jest tu zbędny. Chodź do
mojego biura, tam będziemy mogły porozmawiać.
– Gdzie są wszyscy?
– W terenie. Nie wrócą do wieczora. To sprawa, z którą policja
boryka się od jakiegoś czasu.
Mitzi idzie za swoją szefową do małego pomieszczenia za ścianką
z dźwiękoszczelnego szkła.
– Coś interesującego?
– Być może. – Sarah Donovan wślizguje się za biurko i daje Mitzi
znak, by ta usiadła. – Tydzień temu gliniarze znaleźli zwłoki
kobiety zakopane w jej własnym ogródku na tyłach domu. Od tego
czasu wydział zabójstw magluje jej męża.
– To wygląda na przemoc domową.
– Też tak myśleli. Ale jest w tym coś osobliwego. Technicy
znaleźli na zwłokach liczne ślady nasienia i żadna z próbek nie
pasuje do jej męża.
Mitzi marszczy brwi.
– Ale co ma do tego nasz wydział? Czy morderstwo ze zbiorowym
gwałtem kwalifikuje się jako przestępstwo na tle religijnym albo
historycznym?
Donovan po raz pierwszy się uśmiecha.
– Ofiara była wiedźmą. Najprawdziwszą kapłanką czarnej magii.
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
2
GALERIA ANTYKÓW, KENSINGTON, STAN MARYLAND
Paddy Fitzgerald, którego wszyscy nazywają Irlandczykiem, stoi
przed sklepem z antykami przy Howard Avenue i je wielką
kanapkę. U jego stóp stoi tekturowy kubek z czarną kawą, tak
gorącą, że nie sposób jej utrzymać w ręku, a co dopiero pić.
Nie zamierza wchodzić do tej cuchnącej dziury, w której
popełniono przestępstwo, dopóki nie dokończy śniadania. Leżący
tam nieboszczyk kisił się przez cały weekend i, jak twierdzi jeden
z techników kryminalistycznych, lata wokół niego tyle much, że
mogłyby go postawić na równe nogi.
Calliphoridae. Irlandczyk nienawidzi ich z całego serca.
Nienawidzi ich brzęczenia i uporu, z jakim latają wokół głowy,
choćby opędzał się od nich jak wściekły.
Paddy posyła kilku mundurowych, żeby rozejrzeli się za
świadkami, i sięga po kawę. Jest wciąż zbyt gorąca, więc odstawia
kubek z powrotem na chodnik i obserwuje zbiegowisko, które
powiększa się z każdą chwilą.
Tłum gapiów jest równie nachalny, jak brzęczący rój plujek. Nie
mówiąc już o dziennikarzach. Ci krwiopijcy są jeszcze gorsi. Paddy
jeży się na widok Tommy’ego Watsona, reportera kroniki
kryminalnej „Washington Post”, słynącego z licznych przekłamań,
których dopuszczał się, cytując na łamach gazety wypowiedzi
policjantów.
– Hej, detektywie! – woła dziennikarz, wymachując ręką. –
Poświęcisz mi chwilę?
Irlandczyk udaje, że go nie widzi. Strzepuje okruchy bułki
z pomiętej niebieskiej koszuli, z której można wywnioskować, że
poprzedniego wieczoru jadł na kolację klopsiki z sosem
pomidorowym.
– Daj spokój, Irlandczyku, nie bądź taki! Masz dla mnie jakiś
dobry tekst, który mógłbym opublikować w wydaniu
internetowym?
– Tak, mam dla ciebie dobry tekst. Tommy Watson zna się na
swojej robocie jak kura na pieprzu i gdyby nie posuwał
najbrzydszej dupy na posterunku, nie wiedziałby nawet, jak tu
trafić.
– Pierdol się, poruczniku. – Tommy unosi środkowy palec.
– Ty się pierdol, mały fiutku – odcina się Irlandczyk, podnosząc
głowę znad torby, z której wyciąga foliowy kombinezon
i ochraniacze na buty. – A co, myślisz, że Duża Brenda nie
opowiadała nam, co nosisz w spodniach?
Detektyw wybucha śmiechem i zaczyna nakładać strój ochronny.
Kiedy wchodzi do sklepu Goldmana, rozlega się dźwięk
wiszącego nad drzwiami dzwoneczka, a tabliczka z napisem
„Zamknięte” klekoce, uderzając o uzbrojoną metalową siatką szybę.
Światło we wnętrzu ma brązowawy odcień nikotyny, jak gdyby
nasiąkło taką barwą za sprawą długiego kontaktu z pociemniałym
drewnem, kurzem i przeszłością. Parkiet wygina się i skrzypi pod
nogami, gdy Irlandczyk kroczy ścieżką wytyczoną przez ekipę
techników. W sklepie unosi się zapach woskowej pasty do
polerowania mebli i środka do czyszczenia mosiądzu. I woń śmierci.
Powietrze jest gęste od przyprawiającego o mdłości fetoru.
Młody fotograf stoi na niewysokiej aluminiowej drabince i robi
zdjęcia zwłok. Stara się uchwycić je pod różnymi kątami – od
strony wejścia, kontuaru z kasą, wystawy sklepowej i małej
łazienki, w której sądząc po wyposażeniu, można również
przyrządzać gorące napoje.
Lekarz sądowy, trzydziestotrzyletnia Cherrie Archer, klęczy obok
trupa i przygląda się dokładnie jego dłoniom w poszukiwaniu ran
odniesionych w trakcie prób odparcia ataku. Odrywa wzrok od
sztywnych wykrzywionych palców, widząc, że Irlandczyk idzie w jej
stronę, powłócząc nogami. Paddy Fitzgerald ma ponad metr
osiemdziesiąt wzrostu, ale wygląda na niższego, gdyż lekko się
garbi. W jego ciemnych kręconych włosach srebrzą się nitki
siwizny. Sprawia wrażenie, jakby ostatnią noc przespał
w kartonowym pudle na ulicy. Przy każdym spotkaniu Cherrie
przypomina sobie, że jeszcze pięć lat temu nie znała nikogo, kto
miałby bardziej przenikliwy umysł od niego.
A potem nastąpił ten wypadek. Coś, o czym do dziś nikt nie chce
rozmawiać. Nie chodzi o to, że się rozwiódł i że zginął jego partner.
Ani też o to, że potem, jakby realizując jakiś stereotyp, Paddy
zaczął pić, co doprowadziło go do kompletnej ruiny.
Stało się coś gorszego. Znacznie gorszego.
Cherrie wpycha kosmyk jasnych włosów pod biały kaptur
foliowego kombinezonu.
– Właśnie zaczynam, detektywie. Chcesz się przyłączyć?
Kolana Irlandczyka strzykają, gdy klęka obok.
– To najlepsza propozycja, jaką dziś usłyszałem – odpowiada
i zamyśla się na moment. – Jeśli mnie pamięć nie myli, jest to
najlepsza propozycja, jaką otrzymałem w ciągu ostatniego roku.
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
3
WYDZIAŁ SPRAW NIEWYTŁUMACZALNYCH, SAN FRANCISCO
Mitzi słyszy, jak nadchodzą korytarzem, śmiejąc się i żartując.
Zachowują się jak koledzy z pracy, którzy czują się swobodnie we
własnym gronie.
A ona czuje się jak typowa nowicjuszka. Jest pewna, że na
początku wszyscy będą dla niej uprzedzająco mili. Potem ktoś
zadzwoni do jakiegoś znajomego z Los Angeles i dowie się, że jej
mąż ją maltretował. A jeszcze ktoś inny odkryje, że pewnego dnia
przystawiła mu lufę do głowy i zadbała, żeby trafił za kratki
i dostał sądowy zakaz zbliżania się do niej i dziewczynek.
– Cześć – mówi, gdy wchodzą do pokoju. – Jestem Mitzi Fallon
z policji z Los Angeles.
Uśmiecha się i wyciąga rękę na powitanie.
– Jon Bronty – odzywa się mężczyzna o brązowych włosach. –
Ludzie mówią do mnie po prostu Bronty.
Mitzi zauważa, że jej nowy kolega jest średniej budowy ciała
i tylko nieznacznie przewyższa ją wzrostem. Ma około trzydziestki,
jest wysportowany, ale nieprzesadnie umięśniony i pomimo
staromodnych brązowych sztruksów i wymiętej zielonej koszuli
nosi się z niewymuszoną swobodą, która może się podobać
niektórym kobietom, a może i mężczyznom.
– A to jest Eleonora. Eleonora Fracci. – Bronty artykułuje
nazwisko koleżanki z melodramatyczną emfazą.
– Ciao, itzi.
Brunetka, która na zdjęciu ma na sobie mundur karabinierów,
jest teraz ubrana w bladoróżową bluzkę i krótką brązową
spódniczkę, która eksponuje jej groteskowo umięśnione nogi.
– To się wymawia Mitzi, przez „M”. – Mitzi stara się zamaskować
ton irytacji w swoim głosie. – Nie itzi, jak w „itsy bitsy”.
Włoszka wygląda na zmieszaną.
– M... itzi?
– Już lepiej.
Młoda niepozorna dziewczyna w dżinsach i koszulce
z nadrukiem, który sugeruje, że jest wielbicielką serialu Teoria
wielkiego podrywu, uśmiecha się, odsłaniając aparat ortodontyczny.
– Victoria Cantrell. Mów mi Vicky. Zajmuję się tutaj analizami
naukowymi i parzeniem kawy – oznajmia z wyraźnym
nowojorskim akcentem i śmieje się nerwowo. – W ogromnych
ilościach. Oni wypijają codziennie morze kawy. Może i ty miałabyś
ochotę?
Mitzi tak naprawdę ma ochotę na spory kieliszek wódki, która
pomogłaby jej przetrwać tę ceremonię powitalną.
– Jasne. Świetny pomysł. Dziękuję.
Dziewczyna sprawia wrażenie zadowolonej.
– Jaką pijesz?
– Czarną bez cukru. – Mitzi klepie się wymownie po biodrach. –
Muszę uważać na kalorie.
– Ćwiczenia to jedyny sposób na spalenie kalorii – wtrąca
Eleonora. – Ja piję z cukrem i śmietanką, ale chodzę na siłownię.
Też powinnaś spróbować.
– Skarbie, jedyne ćwiczenia, na jakie mam rano ochotę,
mogłabym wykonywać z trenerem, byle był przystojny, bogaty i nie
miał nic przeciwko moim nastoletnim córkom. – Mitzi obraca jedną
z fotografii na swoim biurku. – To są moje spalacze kalorii.
W pokoju robi się cicho. Na tyle cicho, by Mitzi domyśliła się, że
poza nią nikt z obecnych nie ma dzieci.
Sandra Donovan staje w drzwiach swojego szklanego boksu.
– Ładnie się bawicie, dziewczynki?
Mitzi i Eleonora przeszywają ją wzrokiem.
– No dobra – dodaje Sandra po chwili. – To może ktoś wprowadzi
mnie w temat satanistów?
Bronty wyciska na dłoń zieloną kroplę żelu bakteriobójczego
i zaczyna odkażać sobie ręce.
– Szafa ofiary jest pełna akcesoriów do uprawiania czarnej magii
– mówi. – Szaty, świece, księgi z zaklęciami.
– A u jej męża? – pyta Donovan.
– Kompletnie nic. Nie zajmował się tym, wręcz nie miał o niczym
pojęcia.
– Bzdura – odezwała się Mitzi.
– Nie znasz sprawy – protestuje cierpkim tonem Eleonora.
– Nie muszę. Jeżeli była pod wpływem satanistów, mąż o tym
wiedział. Na pewno dziwnie zachowywała się w łóżku. Możesz
spytać jakiegoś żonatego faceta.
– Może ona faktycznie powinna zapoznać się z tą sprawą. –
Sandra Donovan nie może się oprzeć zadowoleniu, widząc, że
między jej podwładnymi dochodzi do tarć. – Daj jej notatki,
Eleonoro – rozkazuje, a następnie zwraca się do Mitzi. – Ciekawa
jestem, jakie wyciągniesz wnioski.
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
KSIĄŻKĘ TĘ DEDYKUJĘ MOIM WYJĄTKOWYM PRZYJACIOŁOM, A SĄ TO: Andy Freeman, Maria Mares, Mike Monahgan, Vladimir Cucuz, Nattalia Azuul, Anna Ka, Hemanth Kumar, Astrid Burton, Michael Betts, Pablo Monti, Arn de Gothia, Maria Del Carmen Triadani, Arantzazu Herdera Peñate, Ana Rackovi, Sharmistha Ghosh, April Stone, Jeanette Holland, Emicar Barmaceda, Silvia Milzoni, Tony Emery, Patricia Connolly, Siladitya Basak, Roxana Popa, Christiana Pougoura, Shane Nelson, Serdal Aditepe, Henri Rantalankila, Nikki Petty, Andrew Evans, Barbora Vörösová, Sónia Alvers, Diana Vass, Aida Ali, Richard Dave Gomersall, Caroline Peruzzi, Sárka Merinek, Ivanescu Razvan, Tatiana Antic Jasic, Läle Oo, Eric Nelson, Emily Henshall, Negrea R. Cristian, Corrina Fawcett, Sneha Ravikumar, Cristina Ionela Bulea, Tom McMurdo, Tanaya Patankar Lampard, Elina Emilova Chausheva, John Dalton, Lara Larisimo, Ricardo del Valle, Nikolas Sofikitis, Marcel Kortekaas, Laura-Maria Borti, Cheryl Dalton, Rachel Taylor, Jose Luis Zenteno Cesar, Betka Nosková, Daniel Komor, David Vilhena Marquez, Susa Percival, Aja Tafilaj, Dawn Wylds, Sravan Kumar, Coen Raad De Kat, Julie Dring, Alina Coman, Denise Smith, Michelle Marchant, Ann Christin Siljan, Yve Fanor, Ana Velicaru, Pat Taylor, Natasha Kemmer, Anita Abramczuk, Kostas Iordanou, Corinne Mudd, David Price, Monika Nabrdalik, Paula Marland, Jorn Urup Nielsen, Ralph Siebenaler, Ray Stacey, Dawn Denson, Ilona Griffiths, Florence Ruffin, Debbie Ward Yexley, Sharon Wilson, Richie Shemilt, Marcel Kupka, Debbie Hyde Hart, Henriette Irving, Carole Wright, Terry Parrish, Jan Saunders, Sarah Nicholls, Adrian Titley, Leonie Dargent, Audrey
Atkinson, Martin Elliott, Stuart Turner, Jamie Mileham, Niamh Dunlea, Danni Carr, Calum Murray, Rachel Hadingham, Pat Gough, Czar Ngaosi, Allwyn Jose, Lindsay Jane Chant, Sara Jackson, Nuno Silva, Casey Yandek, Paul Nuttall Royrogersmcfreely, Shane Barrett, Kay Podboj, Pam Scholl, Clare Davies, Belfast Dave, Jenny Wood, Sladjana Vasic, Prowting Leila, Dilyana Dimitrova, Jackie Nash, Matthew O’Connor, Val Tunnicliffe, Dave Watson, Anna Ó Máille, Helen Branson, Paula Dixon, Valérie Navon, Fiona Gebbie, Carolina Camacho, Donna Rail, Evgeny Chirskov, Helen Turvey, Micka Sinette, Meyer Thorsen, Niels Søndergaard, Jovana Joe Tepavcevic, Amir Isakovi, Medina Kleine Maus, Sabrina Ikpodo Abnukta, Anne Sofie Sandholdt Jørgensen, Emma Kathryn Reitbauer, Rui Costa, Maria João Barros, Valérie Lascoux, Bas Peelen, Michael D. Gonzalez, Hilary Bancroft-Thain, Richard Shipman, Angela DeMarte Frear, Mark Womble, Nikola Nakov, Renzo S. P. Tomassi, Gareth Jones, Tantor Jane, Marija Kvajo, Čuturić Paul Stafford, Margret Jonker, Jason Cr, Peter Van Den Bussche, Jude Thompson, Sherry Potter, Chris Parry, Keli Grejs, Pedro M. Baptista Costa, Alexandra Svjetska, Huiloo Ho, Denny Stribling, Sarah Diedrich, Carmen Forján, Julie March, Neville Dawkins, Aleksandar Ilic, Paul Bendon, Graham Smith, Dawn Bushell, David Taws, Danish Hasan, Gerrie King, Richard Daniels, Adam Stockwell, Lainey Everett, Theresa Bruton, Lukasz Semla, Sarah Bennett, Tim Busbey Sévana Topalian, Michele Cockram, Darryl Bastian. Dziękuję wam wszystkim i każdemu z osobna.
PROLOG ZNAK KRWI
WALIA, WIELKA BRYTANIA Senne rojenia starca rozdziera krzyk niewinnej ofiary. Myrddin dźwiga swe chude jak szkielet ciało z drewnianej pryczy, która stoi pod wąską szczeliną okna w zamkowej komnacie na szczycie wschodniej baszty. Nie potrzebuje żadnego chronometru, by wiedzieć, że jest północ. Że bezbronną ziemię skąpaną w bladej księżycowej poświacie po raz kolejny ogarnia nawałnica zła. Kieruje nim potężna siła. Zarzuca na wątłe ramiona błękitną szatę z grubej tkaniny i rusza w dół po krętych schodach. Na dole przystaje, by złapać oddech i przygotować się na to, co ma nastąpić. I znów przemożna siła popycha go naprzód. Przemierza pogrążony w mroku przedsionek i otwiera ciężkie drzwi w łukowato sklepionej framudze.
GALERIA ANTYKÓW KENSINGTON, STAN MARYLAND Krew z przebitego brzucha sączy się między palcami Amira Goldmana i skapuje na ciemny parkiet sklepu z antykami, który należy do niego od trzydziestu lat. Stary wdowiec osuwa się na kolana. Wie, że umiera, i przepełnia go smutek. Nie dlatego, że przepadło mu tych kilka lat, jakie miał jeszcze przed sobą, ale z powodu utraconej szansy na spełnienie. Nie pozwolono mu, by jego przyziemne i smętne życie, w którym nigdy mu się nie przelewało, przyniosło jakikolwiek pożytek. Zaledwie krok dzielił go od wielkiej sławy. Gdyby nie okazał się zachłanny, w ogóle by do tego nie doszło. Mógłby dokonać transakcji, o której na światowym rynku antyków mówiono od stuleci. Jego nazwisko byłoby wymieniane obok takich znakomitości, jak Gildas Mędrzec, Thomas Mallory, Geoffrey z Monmouth i Chrétien de Troyes. Wielka tajemnica ujrzałaby światło dzienne, a on, Amir Emanuel Goldman, byłby jej odkrywcą. I właśnie to, jak się domyślał, stało się przyczyną jego śmierci.
W Komnacie Proroctw panuje chłód. Jej idealnie okrągłe wnętrze oświetlają ustawione w półksiężyc świece, które wytopiono w tłuszczu zwierząt złożonych w ofierze. Płomienie świec migocą, kiedy Myrddin wchodzi do środka. Starzec unosi wzrok ku sklepieniu, a potem jego spojrzenie omiata dwanaście wysokich okien ozdobionych niezwykłymi witrażami. Każdy z nich przedstawia człowieka, który wiódł żywot równie mityczny, jak i on sam. Podchodzi do wyrzeźbionej z irlandzkiego kamienia potężnej misy, która liczy przeszło pięć tysięcy lat. Pochyla się nad nią i spogląda na swoje odbicie – gęstą siwą brodę, długie włosy i otoczone pomarszczoną skórą wąskie szczeliny, niczym strzelnice w murze obronnym, z których wyzierają przenikliwe oczy. Lustro wody zaczyna marszczyć się i drgać. Drobne fałdy na jego powierzchni zamieniają się w fale. Krynica Wiedzy dygoce w posadach z głuchym łoskotem. Myrddin z całych sił chwyta masywną kamienną krawędź, jakby chciał uchronić ją przed pęknięciem. A więc tego chce moc. Jego. Przez jego ręce i ramiona przenika nieokiełznana energia, wsącza się pod skórę i rozpływa wraz z krwią po całym ciele, wypełniając wszystkie narządy. Stopniowo przybiera na sile, aż starzec czuje, że zaraz rozsadzi go od środka. W jego głowie rozbłyska światło tak jaskrawe, że nie może go znieść. Zaczyna się wizja. Teraz musi to przetrwać. Wytrzymać jej bolesną przejrzystość.
Człowiek, który ugodził nożem Amira Goldmana, klęczy obok niego. – Nie walcz z tym – mówi, dotykając jego twarzy, jakby chciał go pocieszyć. – Za chwilę będzie po wszystkim. Stary sklepikarz jest osłabiony i zamroczony. Jak przez mgłę widzi człowieka, który pochyla się nad nim i patrzy. Zabójca wstaje i cofa się o krok przed rosnącą na parkiecie kałużą krwi. Unosi rękę, by spojrzeć na zegarek, a potem znów nieruchomieje w cierpliwym wyczekiwaniu. Amir czuje, że śmierć jest blisko. Podkurcza nogi i z wysiłkiem chwyta każdy haust powietrza. To jest jak ponura parodia narodzin. Leży zakrwawiony, w pozycji embrionalnej, jak przed siedemdziesięciu laty, kiedy przyszedł na świat. Stary szafkowy zegar tyka miarowo. Amir opuszcza znużone powieki i wsłuchuje się w ciszę między kolejnymi uderzeniami. – Amirze? Ból staje się coraz słabszy, jak gdyby rozpraszały go kojące ruchy wahadła. Przynoszą mu taką ulgę, jak dłonie jego żony, których dotyku nie doświadczył od dwudziestu lat. – Żyjesz jeszcze, staruszku? Rozlega się dźwięk zegarowego gongu i Amir wydaje ostatnie tchnienie, które ulatuje z jego ust niczym ptak wypuszczony z klatki. – Amirze? Wahadło wciąż się kołysze, a on leży z zamkniętymi oczami. Dłoń żony gładzi jego twarz. Czuje na skórze jej dotyk. Tak długo czekał na jej pocałunki, na ciepło jej miłości.
Mosiężny dzwonek przy wejściu dźwięczy, kiedy zabójca Amira Goldmana otwiera drzwi i rozpływa się w mroku.
Śmierć nadciągała z oddali. Myrddin widzi swego odwiecznego wroga na dalekim brzegu. Jedzie na poruszającej się bezszelestnie brunatnej bestii, której kopyta nie wydają żadnych odgłosów, a paszcza w każdej z wielu głów jest tak potężna, że mogłaby w całości pochłonąć człowieka. W jego podstępnej dłoni lśni błękitne ostrze. Każde cięcie wypolerowanej stali zostawia po sobie rozpłatane ciała i potoki krwi. Myrddin czuje w sercu przeszywający ból. Chwyta się za pierś i pada na zimną podłogę, z trudem łapiąc oddech. Wie, że musi ostrzec innych. Tysiące kilometrów dalej zginął człowiek. Strażnik Czasu został zamordowany w Jaskini Przeszłości i Teraźniejszości. Bramy zła znów stoją otworem. Zaczyna się czas krwawego żniwa. ===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
CZĘŚĆ PIERWSZA Prawdziwą tajemnicą świata jest widzialne, a nie niewidzialne. OSCAR WILDE ===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
1 CENTRALA FBI SAN FRANCISCO Ponure tumany szarej mgły unoszące się nad zatoką pełzną w kierunku stłoczonych na brzegu wysokich budynków. Mitzi Fallon patrzy przez okno wieżowca, w którego przeszklonych trzewiach mieści się siedziba FBI. – Niezła pogoda – odzywa się półgłosem, choć obok nie ma nikogo, kto mógłby usłyszeć jej słowa. – I po to przeniosłam się tutaj z Los Angeles? Żeby co rano błądzić we mgle, jak jakiś pieprzony goryl? Niech to szlag. Przechodzący korytarzem ludzie oglądają się za ubraną w luźne szare spodnie i białą bluzkę ciemnowłosą kobietą, która mija ich, mamrocząc coś pod nosem i dźwigając kartonowe pudło ze swoimi rzeczami osobistymi. Mitzi popycha ramieniem drzwi opatrzone napisem „Wydział Spraw Historycznych, Religijnych i Niewyjaśnionych” i wchodzi do niewielkiego pomieszczenia, w którym stoją cztery biurka. W kącie, za sięgającą od podłogi do sufitu ścianką działową z pleksiglasu, mieści się osobne maleńkie biuro. Stawia swoje rzeczy na pustym
blacie i po raz kolejny zaczyna rozmyślać, dlaczego skazała na przeprowadzkę siebie i dwójkę dzieci, by zatrudnić się w „wydziale spraw niewytłumaczalnych”, jak potocznie mówi się o jej nowym miejscu pracy. Po części na jej decyzję wpłynęła perspektywa lepszych zarobków i dodatek na zagospodarowanie – niełatwo związać koniec z końcem, kiedy wychowuje się samotnie dwie nastolatki. Nie bez znaczenia była również okazja poszerzenia horyzontów i praca dla FBI w międzywydziałowej grupie operacyjnej. Ale tak naprawdę chodziło jej przede wszystkim o to, by zacząć wszystko od nowa. Wynieść się do innego miasta, byle dalej od Alfiego. Jej Alfiego. Alfiego Fallona, który kiedyś był miłością jej życia, lecz potem stał się alkoholikiem i damskim bokserem. Trzydziestodziewięcioletnia porucznik Mitzi Fallon wypakowuje swoje rzeczy. Najpierw odwija z folii bąbelkowej kubek z nadrukiem „Najlepsza mama świata”, potem wyjmuje z pudła komplet oprawionych w ramki fotografii swoich bliźniaczek – Amber i Jade. Cmoka z czułością wykonane w Disneylandzie ulubione zdjęcie, które przedstawia ją w towarzystwie dziewczynek, i dopiero potem umieszcza je na blacie. Podchodzi do nieskazitelnie czystego biurka, na którym stoi tylko jeden przedmiot – cienka metalowa tabliczka, która informuje, że jego nieobecny użytkownik nazywa się Jonathan Bronty. Słyszała, że jedyny mężczyzna w wydziale był kiedyś księdzem w jednej z niebezpiecznych dzielnic Los Angeles. No cóż, wielebny, jeżeli twoja dusza jest tak nieskalana jak to biurko, jestem pewna, że trafisz prosto do nieba, kiedy nadejdzie dzień sądu – myśli. Na sąsiednim biurku piętrzą się sterty dokumentów i teczek
z aktami. Obok rzędu książek stojącego niebezpiecznie blisko krawędzi znajduje się tabliczka, która obwieszcza, że jest to miejsce pracy Victorii Cantrell, analityka wydziałowego. Tuż obok stoi trzecie biurko, które, jak można wywnioskować z umieszczonej na nim metalowej wizytówki, należy do porucznik Eleonory Fracci. Mitzi ogląda uważnie tubkę z drogim kremem do rąk, prześliczną apaszkę z brązowego jedwabiu od Achille Pinto i dwie małe rybki z kolorowego szkła, które służą jako przyciski do papieru. Sięga po oprawioną w srebrną ramkę fotografię. Przedstawia ona olśniewająco piękną kobietę w eleganckim mundurze włoskich karabinierów, obok której stoją niepozorni, lecz dumni rodzice. Drzwi biura otwierają się i na progu staje szefowa wydziału, czterdziestoczteroletnia Sandra Donovan. – Dziewczyna jak malowanie – mówi Mitzi, odkładając zdjęcie z powrotem na miejsce, i kiwa głową w stronę pudła ze swoimi rzeczami. – Chyba lepiej, jak będę siedziała tam, żeby nikt sobie nie pomyślał, że ja i śliczna Eleonora jesteśmy z jakiejś reklamy w stylu przed i po. Na twarzy Donovan nie widać nawet cienia uśmiechu. Najwyraźniej poczucie humoru ma tak samo bujne, jak przystrzyżone po męsku włosy. – Dobrze, że przyszłaś, chociaż spodziewaliśmy się ciebie dopiero jutro. – Jeżeli to problem, bardzo chętnie wrócę do domu. – Nie. Skoro figurujesz na liście płac, jesteś rozliczana w systemie godzinowym. Dział kadr jest tu zbędny. Chodź do mojego biura, tam będziemy mogły porozmawiać. – Gdzie są wszyscy? – W terenie. Nie wrócą do wieczora. To sprawa, z którą policja
boryka się od jakiegoś czasu. Mitzi idzie za swoją szefową do małego pomieszczenia za ścianką z dźwiękoszczelnego szkła. – Coś interesującego? – Być może. – Sarah Donovan wślizguje się za biurko i daje Mitzi znak, by ta usiadła. – Tydzień temu gliniarze znaleźli zwłoki kobiety zakopane w jej własnym ogródku na tyłach domu. Od tego czasu wydział zabójstw magluje jej męża. – To wygląda na przemoc domową. – Też tak myśleli. Ale jest w tym coś osobliwego. Technicy znaleźli na zwłokach liczne ślady nasienia i żadna z próbek nie pasuje do jej męża. Mitzi marszczy brwi. – Ale co ma do tego nasz wydział? Czy morderstwo ze zbiorowym gwałtem kwalifikuje się jako przestępstwo na tle religijnym albo historycznym? Donovan po raz pierwszy się uśmiecha. – Ofiara była wiedźmą. Najprawdziwszą kapłanką czarnej magii. ===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
2 GALERIA ANTYKÓW, KENSINGTON, STAN MARYLAND Paddy Fitzgerald, którego wszyscy nazywają Irlandczykiem, stoi przed sklepem z antykami przy Howard Avenue i je wielką kanapkę. U jego stóp stoi tekturowy kubek z czarną kawą, tak gorącą, że nie sposób jej utrzymać w ręku, a co dopiero pić. Nie zamierza wchodzić do tej cuchnącej dziury, w której popełniono przestępstwo, dopóki nie dokończy śniadania. Leżący tam nieboszczyk kisił się przez cały weekend i, jak twierdzi jeden z techników kryminalistycznych, lata wokół niego tyle much, że mogłyby go postawić na równe nogi. Calliphoridae. Irlandczyk nienawidzi ich z całego serca. Nienawidzi ich brzęczenia i uporu, z jakim latają wokół głowy, choćby opędzał się od nich jak wściekły. Paddy posyła kilku mundurowych, żeby rozejrzeli się za świadkami, i sięga po kawę. Jest wciąż zbyt gorąca, więc odstawia kubek z powrotem na chodnik i obserwuje zbiegowisko, które powiększa się z każdą chwilą. Tłum gapiów jest równie nachalny, jak brzęczący rój plujek. Nie mówiąc już o dziennikarzach. Ci krwiopijcy są jeszcze gorsi. Paddy
jeży się na widok Tommy’ego Watsona, reportera kroniki kryminalnej „Washington Post”, słynącego z licznych przekłamań, których dopuszczał się, cytując na łamach gazety wypowiedzi policjantów. – Hej, detektywie! – woła dziennikarz, wymachując ręką. – Poświęcisz mi chwilę? Irlandczyk udaje, że go nie widzi. Strzepuje okruchy bułki z pomiętej niebieskiej koszuli, z której można wywnioskować, że poprzedniego wieczoru jadł na kolację klopsiki z sosem pomidorowym. – Daj spokój, Irlandczyku, nie bądź taki! Masz dla mnie jakiś dobry tekst, który mógłbym opublikować w wydaniu internetowym? – Tak, mam dla ciebie dobry tekst. Tommy Watson zna się na swojej robocie jak kura na pieprzu i gdyby nie posuwał najbrzydszej dupy na posterunku, nie wiedziałby nawet, jak tu trafić. – Pierdol się, poruczniku. – Tommy unosi środkowy palec. – Ty się pierdol, mały fiutku – odcina się Irlandczyk, podnosząc głowę znad torby, z której wyciąga foliowy kombinezon i ochraniacze na buty. – A co, myślisz, że Duża Brenda nie opowiadała nam, co nosisz w spodniach? Detektyw wybucha śmiechem i zaczyna nakładać strój ochronny. Kiedy wchodzi do sklepu Goldmana, rozlega się dźwięk wiszącego nad drzwiami dzwoneczka, a tabliczka z napisem „Zamknięte” klekoce, uderzając o uzbrojoną metalową siatką szybę. Światło we wnętrzu ma brązowawy odcień nikotyny, jak gdyby nasiąkło taką barwą za sprawą długiego kontaktu z pociemniałym drewnem, kurzem i przeszłością. Parkiet wygina się i skrzypi pod
nogami, gdy Irlandczyk kroczy ścieżką wytyczoną przez ekipę techników. W sklepie unosi się zapach woskowej pasty do polerowania mebli i środka do czyszczenia mosiądzu. I woń śmierci. Powietrze jest gęste od przyprawiającego o mdłości fetoru. Młody fotograf stoi na niewysokiej aluminiowej drabince i robi zdjęcia zwłok. Stara się uchwycić je pod różnymi kątami – od strony wejścia, kontuaru z kasą, wystawy sklepowej i małej łazienki, w której sądząc po wyposażeniu, można również przyrządzać gorące napoje. Lekarz sądowy, trzydziestotrzyletnia Cherrie Archer, klęczy obok trupa i przygląda się dokładnie jego dłoniom w poszukiwaniu ran odniesionych w trakcie prób odparcia ataku. Odrywa wzrok od sztywnych wykrzywionych palców, widząc, że Irlandczyk idzie w jej stronę, powłócząc nogami. Paddy Fitzgerald ma ponad metr osiemdziesiąt wzrostu, ale wygląda na niższego, gdyż lekko się garbi. W jego ciemnych kręconych włosach srebrzą się nitki siwizny. Sprawia wrażenie, jakby ostatnią noc przespał w kartonowym pudle na ulicy. Przy każdym spotkaniu Cherrie przypomina sobie, że jeszcze pięć lat temu nie znała nikogo, kto miałby bardziej przenikliwy umysł od niego. A potem nastąpił ten wypadek. Coś, o czym do dziś nikt nie chce rozmawiać. Nie chodzi o to, że się rozwiódł i że zginął jego partner. Ani też o to, że potem, jakby realizując jakiś stereotyp, Paddy zaczął pić, co doprowadziło go do kompletnej ruiny. Stało się coś gorszego. Znacznie gorszego. Cherrie wpycha kosmyk jasnych włosów pod biały kaptur foliowego kombinezonu. – Właśnie zaczynam, detektywie. Chcesz się przyłączyć? Kolana Irlandczyka strzykają, gdy klęka obok.
– To najlepsza propozycja, jaką dziś usłyszałem – odpowiada i zamyśla się na moment. – Jeśli mnie pamięć nie myli, jest to najlepsza propozycja, jaką otrzymałem w ciągu ostatniego roku. ===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=
3 WYDZIAŁ SPRAW NIEWYTŁUMACZALNYCH, SAN FRANCISCO Mitzi słyszy, jak nadchodzą korytarzem, śmiejąc się i żartując. Zachowują się jak koledzy z pracy, którzy czują się swobodnie we własnym gronie. A ona czuje się jak typowa nowicjuszka. Jest pewna, że na początku wszyscy będą dla niej uprzedzająco mili. Potem ktoś zadzwoni do jakiegoś znajomego z Los Angeles i dowie się, że jej mąż ją maltretował. A jeszcze ktoś inny odkryje, że pewnego dnia przystawiła mu lufę do głowy i zadbała, żeby trafił za kratki i dostał sądowy zakaz zbliżania się do niej i dziewczynek. – Cześć – mówi, gdy wchodzą do pokoju. – Jestem Mitzi Fallon z policji z Los Angeles. Uśmiecha się i wyciąga rękę na powitanie. – Jon Bronty – odzywa się mężczyzna o brązowych włosach. – Ludzie mówią do mnie po prostu Bronty. Mitzi zauważa, że jej nowy kolega jest średniej budowy ciała i tylko nieznacznie przewyższa ją wzrostem. Ma około trzydziestki, jest wysportowany, ale nieprzesadnie umięśniony i pomimo staromodnych brązowych sztruksów i wymiętej zielonej koszuli
nosi się z niewymuszoną swobodą, która może się podobać niektórym kobietom, a może i mężczyznom. – A to jest Eleonora. Eleonora Fracci. – Bronty artykułuje nazwisko koleżanki z melodramatyczną emfazą. – Ciao, itzi. Brunetka, która na zdjęciu ma na sobie mundur karabinierów, jest teraz ubrana w bladoróżową bluzkę i krótką brązową spódniczkę, która eksponuje jej groteskowo umięśnione nogi. – To się wymawia Mitzi, przez „M”. – Mitzi stara się zamaskować ton irytacji w swoim głosie. – Nie itzi, jak w „itsy bitsy”. Włoszka wygląda na zmieszaną. – M... itzi? – Już lepiej. Młoda niepozorna dziewczyna w dżinsach i koszulce z nadrukiem, który sugeruje, że jest wielbicielką serialu Teoria wielkiego podrywu, uśmiecha się, odsłaniając aparat ortodontyczny. – Victoria Cantrell. Mów mi Vicky. Zajmuję się tutaj analizami naukowymi i parzeniem kawy – oznajmia z wyraźnym nowojorskim akcentem i śmieje się nerwowo. – W ogromnych ilościach. Oni wypijają codziennie morze kawy. Może i ty miałabyś ochotę? Mitzi tak naprawdę ma ochotę na spory kieliszek wódki, która pomogłaby jej przetrwać tę ceremonię powitalną. – Jasne. Świetny pomysł. Dziękuję. Dziewczyna sprawia wrażenie zadowolonej. – Jaką pijesz? – Czarną bez cukru. – Mitzi klepie się wymownie po biodrach. – Muszę uważać na kalorie. – Ćwiczenia to jedyny sposób na spalenie kalorii – wtrąca
Eleonora. – Ja piję z cukrem i śmietanką, ale chodzę na siłownię. Też powinnaś spróbować. – Skarbie, jedyne ćwiczenia, na jakie mam rano ochotę, mogłabym wykonywać z trenerem, byle był przystojny, bogaty i nie miał nic przeciwko moim nastoletnim córkom. – Mitzi obraca jedną z fotografii na swoim biurku. – To są moje spalacze kalorii. W pokoju robi się cicho. Na tyle cicho, by Mitzi domyśliła się, że poza nią nikt z obecnych nie ma dzieci. Sandra Donovan staje w drzwiach swojego szklanego boksu. – Ładnie się bawicie, dziewczynki? Mitzi i Eleonora przeszywają ją wzrokiem. – No dobra – dodaje Sandra po chwili. – To może ktoś wprowadzi mnie w temat satanistów? Bronty wyciska na dłoń zieloną kroplę żelu bakteriobójczego i zaczyna odkażać sobie ręce. – Szafa ofiary jest pełna akcesoriów do uprawiania czarnej magii – mówi. – Szaty, świece, księgi z zaklęciami. – A u jej męża? – pyta Donovan. – Kompletnie nic. Nie zajmował się tym, wręcz nie miał o niczym pojęcia. – Bzdura – odezwała się Mitzi. – Nie znasz sprawy – protestuje cierpkim tonem Eleonora. – Nie muszę. Jeżeli była pod wpływem satanistów, mąż o tym wiedział. Na pewno dziwnie zachowywała się w łóżku. Możesz spytać jakiegoś żonatego faceta. – Może ona faktycznie powinna zapoznać się z tą sprawą. – Sandra Donovan nie może się oprzeć zadowoleniu, widząc, że między jej podwładnymi dochodzi do tarć. – Daj jej notatki, Eleonoro – rozkazuje, a następnie zwraca się do Mitzi. – Ciekawa
jestem, jakie wyciągniesz wnioski. ===aF9mBDUMP1k6WTtYOQ8+W2tSM1I2DzYON1M1AWMBZF0=