Osprzęt
elektryczny
Spis treści
Strona
80C
82A
83A
Reflektory z żarówkami
ksenonowymi
Informacje wstępne 80C-1
Interpretacja usterek 80C-2
Informacje pomocnicze 80C-15
Kontrola zgodności 80C-18
Interpretacja parametrów 80C-20
Interpretacja poleceń 80C-22
Blokada rozruchu
Informacje wstępne 82A-1
Interpretacja usterek 82C-2
Kontrola zgodności 82A-13
Interpretacja stanów 82A-18
Polecenia 82A-42
Konfiguracja 82A-51
Uwagi klienta 82A-52
Drzewko lokalizacji usterek 82A-53
PRZYRZĄDY TABLICY
WSKAZNIKÓW
Informacje wstępne 83A-1
Interpretacja usterek 83A-3
Kontrola zgodności 83A-5
Interpretacja stanów 83A-7
Interpretacja poleceń 83-24
Konfiguracje 83A-25
Uwagi klienta 83A-27
Drzewko lokalizacji usterek 83A-28
Strona
87B
87C
87D
87F
skrzynka POŁĄCZEŃ w kabinie
Informacje wstępne 87B-1
Interpretacja usterek 87B-3
Kontrola zgodności parametrów 87B-16
Interpretacja stanów 87B-19
Interpretacja poleceń 87B-40
Konfiguracja 87B-43
Uwagi klienta 87B-44
Drzewko lokalizacji usterek 87B-45
sterowanie zamkami drzwi i pokryw
Informacje wstępne 87C-1
Interpretacja usterek 87C-2
Kontrola zgodności 87C-13
Interpretacja parametrów 87C-17
Konfiguracja 87C-39
Uwagi klienta 87C-41
Drzewko lokalizacji usterek 87C-42
elektryczne podnoszenie szyb -
otwierany dach
Uwagi klienta 87D-1
Drzewko lokalizacji usterek 87D-3
pomoc przy parkowaniu
Informacje wstępne 87F-1
Podłączenie 87F-3
Interpretacja usterek 87F-4
Kontrola zgodności 87F-11
Interpretacja stanów 87F-13
Interpretacja parametrów 87F-16
Interpretacja konfiguracji 87F-19
Uwagi klienta 87F-20
Drzewko lokalizacji usterek 87F-21
ę
Strona
88B
88C
88D
POŁĄCZENIA multipleksowe
Informacje wstêpne 88B-1
Usterka działania sieci
multipleksowej 88B-4
Usterka segmentu sieci
multipleksowej 88B-5
Segmenty nie opracowane 88B-7
Informacje pomocnicze do
poszukiwania zwarcia w sieci 88B-8
Konfiguracja sieci 88B-10
poduszki powietrzne i napinacze
pasów
Informacje wstępne 88C-1
Interpretacja usterek 88C-5
Kontrola zgodności 88C-47
Informacje pomocnicze 88C-48
Uwagi klienta 88C-49
Drzewko lokalizacji usterek 88C-50
miejsce kierowcy
Uwagi klienta 88D-1
Drzewko lokalizacji usterek 88D-3
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Informacje wstępne 80C
80C-1
180CREFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Informacje wstępne
OGÓLNE ZASADY DIAGNOSTYKI
– Włączyć jeden z przyrządów diagnostycznych w celu zidentyfikowania systemu, w który wyposażony jest pojazd
(odczyt rodziny modułu elektronicznego "REFLEKTOR Z ŻARÓWKĄ KSENONOWĄ")).
– Odszukanie dokumentów "Diagnostyka" odpowiednich dla danego systemu.
– Uwzględnić dane zawarte w rozdziale Informacje wstępne.
– Odczyt usterek zapisanych w pamięci modułu elektronicznego i wykorzystanie części "interpretacja usterek" w
dokumentach.
Przypomnienie: każda usterka jest interpretowana ze względu na typ jej zapisu (usterka obecna, usterka zapisana
w pamięci, usterka obecna lub zapisana w pamięci). Kontrole określone dla opracowania każdej usterki mogą być
stosowane w pojeździe wyłącznie, jeśli usterka sygnalizowana przez przyrząd diagnostyczny jest interpretowana w
dokumencie zgodnie z typem jej zapamiętywania. Typ zapisu należy stwierdzić poprzez użycie przyrządu
diagnostycznego po wyłączeniu i włączeniu zapłonu.
Jeżeli dana usterka jest interpretowana gdy jest "zapisana w pamięci", warunki przeprowadzania kontroli
diagnostycznej znajdują się w ramce "Zalecenia". Jeżeli warunki nie są spełnione, wykonać diagnostykę w celu
kontroli obwodu wadliwej części, gdyż usterka już nie jest obecna w pojeździe. Tę samą procedurę wykonać gdy
usterka jest stwierdzona jako zapisana w pamięci przez przyrząd diagnostyczny, a w dokumentacji figuruje tylko
jako usterka obecna.
– Przeprowadzić kontrolę zgodności (ujawnienie ewentualnych nieprawidłowości nie zgłoszonych jeszcze przez
autodiagnostykę systemu) i zastosowanie odpowiednich trybów diagnostycznych zależnie od wyników.
– Potwierdzenie naprawy (brak uwagi klienta).
NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE DO INTERWENCJI W SYSTEMIE REFLEKTORA Z ŻARÓWKĄ
KSENONOWĄ
– Przyrządy diagnostyczne: CLIP lub NXR i Optima 5800.
– Multimetr.
– Regloskop.
Niniejszy dokument przedstawia diagnostykę do stosowania we wszystkich modułach
elektronicznych "Reflektorów z żarówkami ksenonowymi" w wyposażeniu modelu ESPACE.
W celu rozpoczęcia diagnostyki tego systemu, należy koniecznie dysponować następującymi
elementami:
– Podręcznik Napraw dotyczący danego modelu,
– Schemat elektryczny funkcji dla danego pojazdu,
– Przyrządy wymienione w rubryce "Niezbędne narzędzia".
LAD J81 V04 v1.0
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80CNr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
Diagnostyka - Interpretacja usterek
DF001
OBECNA
LUB
ZAPISANA
MODUŁ ELEKTRONICZNY
1.DEF : Wymienić moduł elektroniczny
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci:
Jeżeli usterka staje się ponownie obecna w następstwie:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Jeżeli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
80C-2
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-3
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF005
OBECNA
LUB
ZAPISANA
SIŁOWNIKI
1.DEF : Anomalia elektroniczna wewnętrzna
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci:
Jeżeli usterka staje się ponownie obecna w następstwie:
– skasowania usterki,
– wyłączenia i włączenia zapłonu, po którym nastąpiło zapalenie świateł mijania.
Ustawić pojazd naprzeciw ściany. Wyłączyć zapłon. Włączyć zapłon i zapalić światła mijania.
Wymienić siłownik reflektora, który nie wykonuje korekty (przesunięcie wiązek światła w dół, a następnie do
położenia nadwozia, tuż po włączeniu zapłonu), postępując zgodnie z metodą wymiany siłownika podaną w
Podręczniku Napraw rozdział 80C.
Następnie wprowadzić polecenie "AC012 Siłownik - położenia wysokie i niskie" w celu sprawdzenia
prawidłowego działania.
Zapewnić regulację świateł przy użyciu przyrządu do ustawiania.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-4
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF009
OBECNA
LUB
ZAPISANA W
PAMIĘCI
OBWÓD CZUJNIKA WYSOKOŚCI TYŁU POJAZDU
CC.0 : Zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie z + 12 V
CO : Obwód przerwany, brak sygnału
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Cechy szczególne:
W razie wymiany jednego z elementów systemu, konieczne jest przeprowadzenie
procedury kalibracji systemu określonej w rozdziale "Informacje pomocnicze"
niniejszego opracowania.
CC.0 ZALECENIA Brak.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Wykonać kontrolę styków czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby (patrz ilustracja w rozdziale
"Informacje pomocnicze").
Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.).
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między połączeniami:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Lewy tylny czujnik wysokości
nadwozia ścieżka 6
Zapewnić również przewodzenie na połączeniu między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 8 Lewy tylny czujnik wysokości
nadwozia ścieżka 5
Masa Lewy czujnik wysokości nadwozia
ścieżka 1
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny.
CC.1 ZALECENIA Brak.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego, naprawić w razie potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.).
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem + 12 V połączenia między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Lewy tylny czujnik wysokości
nadwozia ścieżka 6
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-5
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF009
CIĄG DALSZY
CO ZALECENIA Brak.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.).
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączenia między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Czujnik wysokości tyłu pojazdu
ścieżka 6
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-6
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF010
OBECNA
LUB
W PAMIĘCI
SYGNAŁ CZUJNIKA TYLNEGO
1.DEF : Częstotliwość poza granicami tolerancji
2.DEF : Sygnał poza dopuszczalnym zakresem przy ustawianiu parametrów
początkowych
3.DEF : Sygnał stały
4.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą dolną
5.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą górną
ZALECENIA
Cechy szczególne:
W razie wymiany jednego z elementów systemu, konieczne jest przeprowadzenie
procedury kalibracji systemu opisanej w rozdziale "Informacje pomocnicze".
1.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Cechy szczególne:
Częstotliwość sygnału transmitowanego do modułu
elektronicznego wynosi 200 Hz ±±±± 25%.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wiązki przewodów oraz podłączenia czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.). Naprawić
w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem napięcia + 12 V połączenia między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Ścieżka 6 czujnik wysokości tyłu pojazdu
Zapewnić połączenia z masą.
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny (patrz metoda demontażu i montażu opisana w
podręczniku napraw rozdział 80).
2.DEF
4.DEF
5.DEF
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli obecność usterki jest zgłaszana w następstwie
wykasowania usterki z pamięci oraz jazdy próbnej.
Cechy szczególne:
Pojazd poza podnośnikiem, bez lewarka lub podstawek.
Czujnik posiada ograniczniki górny i dolny, wymienione usterki mogły pojawić się wyłącznie w wyniku
gwałtownego uderzenia elementów zawieszenia lub wspornika czujnika:
Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić
w razie potrzeby.
Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wspornika czujnika tylnego, jak również jego położenia graniczne wysokie i niskie, wymienić w
razie potrzeby.
Jeżeli położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych górnej i dolnej, a wspornik nie jest w żaden
sposób odkształcony, wymienić czujnik tylny (patrz metoda demontażu i montażu opisana w Podręczniku Napraw
rozdział 80C).
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-7
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF010
CIĄG DALSZY
3.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania usterki i wykonania jazdy próbnej z
włączonymi światłami mijania.
Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek,
naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić czujnik tylny.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-8
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF011
OBECNA
LUB
W PAMIĘCI
SYGNAŁ CZUJNIKA PRZEDNIEGO
1.DEF : Sygnał poza dopuszczalnym zakresem przy ustawianiu parametrów
początkowych
2.DEF : Sygnał stały
3.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą dolną
4.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą górną
5.DEF : Wewnętrzna usterka elektroniczna
ZALECENIA
Cechy szczególne:
W przypadku wymiany czujnika - modułu elektronicznego przedniego, należy
postępować zgodnie z metodą demontażu opisaną w Podręczniku Napraw,
rozdział 80 i zastosować procedury programowania i kalibracji określone w rozdziale
"Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania.
1.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeśli usterka pojawi się ponownie w pamięci wskutek:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Dokonać odczytu konfiguracji w celu sprawdzenia prawidłowego zaprogramowania modułu elektronicznego.
Zmienić zaprogramowanie w razie potrzeby. (patrz procedura w części "Informacje pomocnicze")
Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek,
naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wspornika czujnika przedniego, jak również jego położenia graniczne wysokie i niskie,
wymienić w razie potrzeby.
Rozpocząć kalibrowanie, patrz procedura opisana w części "Informacje pomocnicze" niniejszego
opracowania. Jeżeli usterka pozostaje obecna, a:
– położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych,
– wspornik nie jest w żaden sposób odkształcony,
wtedy, należy wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni.
2.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli obecność usterki jest zgłaszana w następstwie
wykasowania usterki z pamięci oraz jazdy próbnej.
Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek,
naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-9
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF011
CIĄG DALSZY
3.DEF
4.DEF
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Czujnik posiada ograniczniki górny i dolny, wymienione usterki mogą pojawić się wyłącznie w wyniku
gwałtownego uderzenia:
– zawieszenia przedniego, lub
– wspornika czujnika.
Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek,
naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan wspornika czujnika przedniego, jak również jego ograniczniki górny i dolny. Wymienić w razie
potrzeby.
Jeżeli położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych, a wspornik nie jest w żaden sposób
odkształcony, wymienić czujnik przedni.
3.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania usterki,
– wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu.
Wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-10
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF012
OBECNA
LUB
ZAPISANA W
PAMIĘCI
POŁĄCZENIA MODUŁU ELEKTRONICZNEGO
1.CO : Linia sygnału świateł mijania w obwodzie przerwanym
2.CO : Linia sterowania siłownika w obwodzie przerwanym
CC.0 : Linia sterowania siłownika w zwarciu do masy
CC.1 : Linia sterowania siłownika w zwarciu do napięcia + 12 V
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci:
Jeśli usterka pojawi się ponownie w pamięci wskutek:
– skasowania pamięci usterki oraz,
– sterowania siłownika "AC007 lub AC008 lub AC012 Sterowanie siłownika
ustawieniami wysoko, nisko lub wysoko i nisko".
1.CO ZALECENIA
Warunki stosowania diagnostyki:
Wyłącznie jeśli usterka jest obecna przy włączonych
światłach mijania.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu zespolonego w kabinie, naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączenia między:
Złącze modułu elektronicznego
reflektora z żarówką ksenonową ścieżka 6 Ścieżka 3B2 (AP3) złącze czarne modułu
zespolonego w kabinie
Skontrolować stan bezpiecznika F7 o mocy (15A) w module zespolonym w kabinie.
2.CO ZALECENIA Brak.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego, naprawić w razie potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników. Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączeń między:
Złącze czujnik - moduł elektroniczny przedni ścieżka 7 Ścieżka 2 złącze korektora wiązki prawego
reflektora
Ścieżka 2 złącze korektora wiązki reflektora
lewego
Wykonać niezbędne naprawy.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-11
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF012
CIĄG DALSZY
CC.0 ZALECENIA Brak.
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników. Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między połączeniami:
Złącze czujnik - moduł elektroniczny przedni ścieżka 7 Ścieżka 2 korektor wiązki reflektora prawego
Ścieżka 2 korektor wiązki reflektora lewego
Masa Ścieżka 1 korektor wiązki reflektora prawego
Ścieżka 1 korektor wiązki reflektora lewego
Wykonać niezbędne naprawy.
CC.1 ZALECENIA Brak.
Sprawdzić stan bezpiecznika (F3 (10A)).
Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie
potrzeby.
Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników, naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem napięcia + 12 V połączeń między:
złącze czujnik / moduł elektroniczny przedni ścieżka 7
(Sygnał dochodzący
z modułu zespolonego w kabinie ścieżka 3)
Ścieżka 3 złącze siłownika reflektora lewego
Ścieżka 3 złącze siłownika reflektora
prawego
Wykonać niezbędne naprawy.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-12
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF013
OBECNA
LUB
ZAPISANA W
PAMIĘCI
INFORMACJA O PRĘDKOŚCI POJAZDU
1.DEF : Błędna informacja o prędkości przekazywana z układu ABS.
1.DEF ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej
w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
– skasowania pamięci usterki oraz jazdy próbnej.
Wykonać kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora ksenonowego. Naprawić w razie potrzeby.
Wykonać kontrolę połączeń modułu elektronicznego ABS - systemu kontroli toru jazdy. Naprawić w razie
potrzeby.
Sprawdzić stan bezpiecznika układu ABS lub systemu kontroli toru jazdy: F10 (30A), przy skrzynce
bezpieczników i przekaźników silnika.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem masy połączenia między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 4 Ścieżka A 39 niebieskie złącze
modułu elektronicznego układu
ABS - systemu kontroli toru jazdy
Wykonać niezbędne naprawy.
Jeżeli problem nadal występuje, przejść do diagnostyki parametru PR019.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-13
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF014
OBECNA
BŁĄD USTAWIANIA PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH
1.DEF : Ustawienie parametrów początkowych nie wykonane
2.DEF : Konfiguracja pojazdu nie wprowadzona
3.DEF : Nieprawidłowe warunki przy ustawianiu parametrów początkowych
ZALECENIA
Cechy szczególne:
W przypadku wymiany czujnika - modułu elektronicznego przedniego, należy
postępować zgodnie z metodą demontażu opisaną w podręczniku napraw
rozdział 80C i zastosować procedury programowania i kalibracji określone w części
"Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania.
1.DEF
3.DEF
ZALECENIA
Cechy szczególne:
W czasie trwania tej czynności nikt nie może przebywać w
pojeździe.
Sprawdzić zaprogramowanie modułu elektronicznego w menu odczytu konfiguracji.
W razie potrzeby zmodyfikować, zgodnie z procedurą przedstawioną w części "Informacje pomocnicze"
niniejszego opracowania.
Sprawdzić, czy wszystkie połączenia mechaniczne między czujnikami a elementami zawieszenia poprzez
ramię dźwigni i drążki są prawidłowe.
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić, czy warunki wymagane do ustawienia parametrów początkowych są dokładnie spełnione:
– czujniki przedni i tylny w prawidłowym zakresie wysokości. (Pojazd powinien być ustawiony na równym
podłożu w warunkach zwykłego obciążenia (bagażnik pusty)).
– pojazd po zatrzymaniu pracy silnika (prędkość pojazdu zerowa).
Skasować pamięć usterki.
Wprowadzić polecenie AC010.
Moduł elektroniczny wykonuje ustawienie parametrów początkowych: rejestruje w pamięci wysokości
początkowe i ustawia siłowniki w odpowiednim położeniu.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, należy skontaktować się z Techline.
2.DEF ZALECENIA Brak.
Skasować pamięć usterki.
– Wejść w tryb diagnostyczny,
– Skonfigurować typ pojazdu.
– Wyjść z trybu diagnostycznego i wyłączyć zapłon w celu zatwierdzenia zmiany.
– Ponownie wejść w tryb diagnostyczny i sprawdzić, czy konfiguracja została uwzględniona prawidłowo.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, należy skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C
80C-14
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
DF015
OBECNA
LUB
ZAPISANA W
PAMIĘCI
ZBYT SŁABE NAPIĘCIE ZASILANIA MODUŁU
ELEKTRONICZNEGO
ZALECENIA
Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci:
Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek:
Skasowania usterki z pamięci i po upływie 30 sekund czasu pracy silnika.
Cechy szczególne:
Wykonać ewentualnie kompletną kontrolę układu stacją diagnostyczną Optima 5800,
uwzględniając Notę Techniczną "Diagnostyka obwodu ładowania".
Sprawdzić stan bezpiecznika F3 (10A) (korozja, nieprawidłowe styki, zagniecenie przewodów przy
zaciskach...).
Sprawdzić brak oporności zakłóceniowej na linii zasilającej AP40:
Moduł zespolony w kabinie, złącze czarne ścieżka 3 (4B3) Ścieżka 2 moduł elektroniczny
lampy ksenonowej
Sprawdzić brak oporności zakłóceniowej na linii masy czujnika - modułu elektronicznego przedniego:
Masa elektroniczna Ścieżka 1 moduł elektroniczny
lampy ksenonowej
Jeżeli problem nadal występuje:
Wykonać konieczne naprawy w celu uzyskania prawidłowego napięcia zasilania modułu elektronicznego:
11 V < napięcie działania < 14,5 V
– Skontrolować stan naładowania akumulatora,
– Skontrolować obwód ładowania,
– Sprawdzić zaciśnięcie i stan końcówek akumulatora,
– Skontrolować masy podwozia i Silnika.
PO NAPRAWIE
Opracować inne, ewentualne usterki.
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy
narzędzia diagnostycznego.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Pomoc 80C
80C-15
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Pomoc
Przypomnienie:
Z uwagi na różnice między umiejscowieniem siłowników w modelu VEL SATIS i LAGUNA oraz w pojazdach
SAFRANE i ESPACE, podczas gdy moduł elektroniczny w tych pojazdach jest taki sam, zachodzi konieczność
zaprogramowania modułu uwzględniającego informację o typie pojazdu, w którym jest on zamontowany. Czynność
ta pozwala wybrać rodzaj ruchu siłownika przy regulacji (pręt wprowadzony lub pręt wysunięty).
Jeżeli ta procedura nie jest zrealizowana, w module elektronicznym pojawia się usterka czujników "poza
dopuszczalną granicą przy ustawianiu parametrów początkowych".
Ze względu na bezpieczeństwo, nie będzie możliwe uruchomienie sterowania siłownika (ryzyko uszkodzenia
siłownika).
Przy każdym doprowadzeniu napięcia, moduł elektroniczny wykonuje dostosowanie do prawidłowego położenia, w
wyniku czego następuje sterowanie siłowników (przesunięcie wiązki światła w dół, a następnie powrót do "położenia
nadwozia").
Operacja dostosowania jest widoczna w chwili włączenia zapłonu i zapalenia świateł mijania. Jeśli we wspomnianych
warunkach nie występuje dostosowanie do prawidłowego położenia, może to wskazywać na nieprawidłowe
zaprogramowanie i/lub nieprawidłową kalibrację.
Kalibracja (lub ustawienie parametrów początkowych) systemu niezbędna do jego prawidłowego działania, polega
na zdefiniowaniu wartości odniesienia, które posłużą do określenia zmian położenia nadwozia wymagających
korekcji. Bez kalibracji, nie działa dostosowanie do prawidłowego położenia i siłowniki są unieruchomione.
VP006: PROCEDURA PROGRAMOWANIA MODUŁU ELEKTRONICZNEGO
Po wymianie modułu elektronicznego - czujnika przedniego, należy przeprowadzić następującą
procedurę przed wykonywaniem jakichkolwiek dalszych czynności:
– Nawiązać komunikację z przyrządem diagnostycznym, wejść w tryb sterowania, następnie
ustalania parametrów, skonfigurować typ pojazdu przez polecenie: VP006.
– Wyjść z trybu diagnostycznego:
– na aparacie CLIP, przeskoczyć aż do ekranu "test modułu elektronicznego",
– na aparacie NXR, przeskoczyć aż do ekranu "system", dla danego pojazdu.
– Wyłączyć zapłon i ponownie włączyć zapłon w celu zatwierdzenia zmiany.
– Wejść znowu w tryb diagnostyczny,
– Sprawdzić, czy konfiguracja została prawidłowo uwzględniona (menu "tryb sterowania"; "odczyt
konfiguracji"; "typ pojazdu").
AC010: PROCEDURA KALIBRACJI MODUŁU ELEKTRONICZNEGO
Po każdej naprawie wymagającej demontażu, ponownego montażu lub wymiany jednego z elementów
systemu, należy postępować zgodnie z następującą procedurą:
Sprawdzić, czy warunki wymagane do kalibracji (lub ustawienia parametrów początkowych) zostały
prawidłowo spełnione.
Jeżeli te warunki nie są zrealizowane, warunek lub warunki nie spełnione są zarejestrowane w pamięci usterek
(zgłoszenie się usterki "błąd ustawienia parametrów początkowych"), i zainicjowanie systemu nie jest możliwe.
– Moduł elektroniczny zaprogramowany prawidłowo w pojeździe.
– Pojazd pusty gotowy do drogi: zbiornik pełny, pojazd pusty, wyposażenie normalne.
– Prędkość zerowa, hamulec ręczny zwolniony.
– Na płaskim podłożu
Wprowadzić polecenie AC010.
Moduł elektroniczny wykonuje ustawienie parametrów początkowych: rejestruje w pamięci wysokości
początkowe i ustawia siłowniki w odpowiednim położeniu (284).
Włączyć światła mijania i skontrolować ustawienie wiązki światła za pomocą przyrządu do regulacji świateł.
Wyregulować w razie potrzeby.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Pomoc 80CNr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
Diagnostyka - Pomoc
1. Siłownik tylny
LAD J81 V04 v1.0
80C-16
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Pomoc 80CNr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
Diagnostyka - Pomoc
1. Siłownik przedni
LAD J81 V04 v1.0
80C-17
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Kontrola zgodności 80C
80C-18
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Kontrola zgodności
ZALECENIA Warunki prowadzenia kontroli: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy.
Numer
kolejny
Funkcja
Parametr lub stan
Kontrola lub czynność
Komunikaty na
ekranie i uwagi
DIAGNOSTYKA
1
Wysokość
położenia
nadwozia
(średnia
wartość)
PR004: Wysokość
początkowa przodu
X ≈≈≈≈ 41,05 Te dwie wartości
pozostają stałe i wynikają
z kalibracji (ustawienia
parametrów
początkowych). W razie
problemu, zapoznać się z
opisami diagnostyki tych
parametrów.
PR005: Wysokość
początkowa tyłu
X ≈≈≈≈ 21,85
PR017: Wysokość przodu PR017 =
PR004 ±±±± 50 pas PR017, 018 i 021
powinny się zmienić
stosownie do zmian
wysokości położenia
nadwozia.
PR 018: Wysokość tyłu PR018 =
PR004 ±±±± 50 pas
PR021: Położenie nadwozia 288 %
2
Informacja o
prędkości
pojazdu
PR 019: Prędkość pojazdu X = 0 km/h
Jeśli silnik jest wyłączony,
a parametr ten pokazuje
wartość różną od 0 km/h,
zapoznać się z
diagnostyką układu ABS
(E.S.P.) - systemu
kontroli toru jazdy.
3
Położenie
siłowników
PR020: Położenie
siłowników
X = 288 (pas)
(po kalibracji)
Natychmiast po
przeprowadzeniu
kalibracji, wartość ta
zmienia się według
PR021.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Kontrola zgodności 80C
80C-19
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
ZALECENIA Warunki prowadzenia kontroli: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy.
Numer
kolejny
Funkcja
Parametr lub stan
Kontrola lub czynność
Komunikaty na
ekranie i uwagi
DIAGNOSTYKA
4
Sterowanie
siłowników
AC007: Położenie Wysoko
Ustawić pojazd
naprzeciw ściany,
włączyć światła
mijania i stwierdzić,
czy wiązka światła
przesuwa się w
kierunku wskazanym
w poleceniu.
Zaczekać na
powrót do
położenia
początkowego
(20 sekund) przed
wprowadzeniem
innego polecenia.
W razie problemu,
zapoznać się z opisami
diagnostyki tych poleceń.
AC008: Położenie Nisko
AC012: Kontrola położenia
wysoko i nisko
5
Ustawienie
parametrów
początkowych
systemu
AC010: Kalibracja modułu
elektronicznego
Zaczekać
20 sekund przed
wprowadzeniem
innego polecenia
W razie problemu,
zapoznać się z
procedurą kalibracji
opisaną w części
"Informacje
pomocnicze"
niniejszego
opracowania.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja parametrów 80CNr Programu: 11
Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja parametrów
PR004
WYSOKOŚĆ POCZĄTKOWA PRZODU
ZALECENIA
Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu niezgodności z wartością
wysokości początkowej przodu pojazdu.
Cechy szczególne: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy.
Jeżeli wartość wskazana przez PR004 jest nieprawidłowa:
Skontrolować stan wsporników oraz mocowań zespołu czujnik przedni - drążek (skręcenie, wsunięcie...).
Naprawić w razie potrzeby.
Wprowadzić polecenie "AC010: kalibracja modułu elektronicznego" zgodnie z procedurą opisaną w części
"Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania.
Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić wysokość nadwozia z przodu zgodnie z metodą opisaną w
Podręczniku Napraw rozdział 07. W razie potrzeby, naprawić, a następnie powtórzyć tę czynność od
początku.
PR005
WYSOKOŚĆ POCZĄTKOWA Z TYŁU
ZALECENIA
Wykonać niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu niezgodności z wartością początkową
wysokości tyłu pojazdu.
Cecha szczególna: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy.
Jeżeli wartość wskazana przez PR005 jest nieprawidłowa:
Skontrolować stan wsporników oraz mocowań zespołu czujnik przedni - drążek (skręcenie, wsunięcie...).
Naprawić w razie potrzeby.
Wprowadzić polecenie "AC010: kalibracja modułu elektronicznego" zgodnie z procedurą opisaną w części
"Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania.
Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić wysokość nadwozia z przodu zgodnie z metodą opisaną w
Podręczniku Napraw, rozdział 07. W razie potrzeby, naprawić, a następnie powtórzyć tę czynność od
początku.
PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności.
LAD J81 V04 v1.0
80C-20
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja parametrów 80C
80C-21
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
PR019
PRĘDKOŚĆ POJAZDU
ZALECENIA
Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu nieprawidłowości przez kontrolę
zgodności lub w następstwie usterki DF013, która nie została usunięta.
1 - Uruchomić test sieci połączeń multipleksowych;
Jeśli żadna usterka sieci nie jest obecna, przeprowadzić diagnostykę układu ABS, w razie nieprawidłowego
działania, postępować zgodnie z zalecaną metodą lokalizacji usterki, po czym przejść do etapu 2.
Jeżeli usterka jest obecna w sieci, zastosować zalecaną metodę lokalizacji usterki i przejść do etapu 2.
2 - Skasować usterki zapisane w pamięci, wykonać jazdę próbną i sprawdzić, czy usterka zniknęła, w
przeciwnym razie przejść do następujących etapów:
3 - Skasować usterki zapisane w pamięci, odłączyć złącza
radioodtwarzacza i wykonać kolejną jazdę próbną. Usterka
zniknęła?
NIE
4 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć złącza
radioodtwarzacza, odłączyć złącza modułu elektronicznego
pomocy w parkowaniu i wykonać ponownie jazdę próbną.
Usterka zniknęła?
NIE
5 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć moduł
elektroniczny pomocy w parkowaniu, odłączyć silnik - moduł
elektroniczny otwieranego dachu i wykonać ponownie jazdę
próbną. Usterka zniknęła?
NIE
6 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć silnik -
moduł elektroniczny otwieranego dachu, odłączyć moduł
elektroniczny pomocy w nawigacji i wykonać ponownie jazdę
próbną. Usterka zniknęła?
NIE
7 - Podłączyć moduł elektroniczny pomocy w nawigacji.
Przeprowadzić diagnostykę modułów elektronicznych wymienionych w etapach 3, 4, 5, 6:
– Jeśli nie zostanie odczytana żadna usterka sygnału prędkości pojazdu, należy skontaktować się z Techline.
– Jeśli we wszystkich modułach elektronicznych występuje usterka sygnału prędkości, należy skontaktować
się z Techline.
Wykonać diagnostykę
radioodtwarzacza, po czym przejść
do etapu 4.
Wykonać diagnostykę modułu
elektronicznego pomocy w
parkowaniu, po czym przejść do
etapu 5.
Wykonać diagnostykę silnika -
modułu elektronicznego
otwieranego dachu, po czym
przejść do etapu 6.
Przeprowadzić diagnostykę modułu
elektronicznego pomocy w
nawigacji, po czym przejść do
etapu 7.
TAK
TAK
TAK
TAK
PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności.
LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Diagnostyka - Interpretacja poleceń 80C
80C-22
Nr Programu: 11
Nr Vdiag: 04
Diagnostyka - Interpretacja poleceń
AC007
AC008
AC012
STEROWANIE SIŁOWNIKA POŁOŻENIA WYSOKO
STEROWANIE SIŁOWNIKA POŁOŻENIA NISKO
KONTROLA SIŁOWNIKA POŁOŻENIA WYSOKO I NISKO
ZALECENIA
Żadna usterka nie może być obecna lub zapisana w pamięci.
Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu nieprawidłowości przy kontroli
zgodności.
Cechy szczególne: ustawienie parametrów początkowych prawidłowe, zapłon
włączony, a silnik wyłączony.
Jeżeli polecenia nie działają, sprawdzić zaprogramowanie modułu elektronicznego.
Jeżeli problem nadal występuje,
Sprawdzić stan bezpiecznika F3 (10A) i F7 (15A), bezpieczników zasilania,
zasilanie siłowników, + 12 V między scieżkami 1 i 3 silniczków korektorów wiązki świateł reflektora lewego i
prawego.
+ 12 V Ścieżka 3
Masa Ścieżka 1
Zmierzyć wartości oporności linii następujących połączeń:
Skrzynka połączeń w kabinie złącze czarne ścieżka 3 (4B3) Ścieżka 3 silniczki korektorów
wiązki świateł reflektora
lewego i prawego
Masa Ścieżka 1 silniczki korektorów
wiązki świateł reflektora
lewego i prawego
Wykonać niezbędne naprawy, jeśli oporność jest zbyt wysoka.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między:
Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego, ścieżka 7 Ścieżka 2 silniczki korektorów
wiązki świateł reflektora
lewego i prawego
Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić, czy połączenie mechaniczne między każdym siłownikiem a
odpowiednią lampą zespoloną jest prawidłowe.
Naprawić w razie potrzeby.
Zapewnić także możliwość swobodnego przesuwania się reflektora wewnątrz lampy zespolonej (usunąć
zakleszczenie, opór, etc.).
PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności.
LAD J81 V04 v1.0
Osprzęt elektryczny REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI BLOKADA ROZRUCHU PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZęNIKÓW MODUŁ POŁĄCZEŃ W KABINIE STEROWANIE ZAMKAMI DRZWI I POKRYW ELEKTRYCZNE PODNOSZENIE SZYB - OTWIERANY DACH POMOC PRZY PARKOWANIU POŁĄCZENIA MULTIPLEKSOWE PODUSZKA POWIETRZNA I NAPINACZE PASÓW MIEJSCE KIEROWCY JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 307 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Renault. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody Renault. © Renault 2002
Osprzęt elektryczny Spis treści Strona 80C 82A 83A Reflektory z żarówkami ksenonowymi Informacje wstępne 80C-1 Interpretacja usterek 80C-2 Informacje pomocnicze 80C-15 Kontrola zgodności 80C-18 Interpretacja parametrów 80C-20 Interpretacja poleceń 80C-22 Blokada rozruchu Informacje wstępne 82A-1 Interpretacja usterek 82C-2 Kontrola zgodności 82A-13 Interpretacja stanów 82A-18 Polecenia 82A-42 Konfiguracja 82A-51 Uwagi klienta 82A-52 Drzewko lokalizacji usterek 82A-53 PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZNIKÓW Informacje wstępne 83A-1 Interpretacja usterek 83A-3 Kontrola zgodności 83A-5 Interpretacja stanów 83A-7 Interpretacja poleceń 83-24 Konfiguracje 83A-25 Uwagi klienta 83A-27 Drzewko lokalizacji usterek 83A-28 Strona 87B 87C 87D 87F skrzynka POŁĄCZEŃ w kabinie Informacje wstępne 87B-1 Interpretacja usterek 87B-3 Kontrola zgodności parametrów 87B-16 Interpretacja stanów 87B-19 Interpretacja poleceń 87B-40 Konfiguracja 87B-43 Uwagi klienta 87B-44 Drzewko lokalizacji usterek 87B-45 sterowanie zamkami drzwi i pokryw Informacje wstępne 87C-1 Interpretacja usterek 87C-2 Kontrola zgodności 87C-13 Interpretacja parametrów 87C-17 Konfiguracja 87C-39 Uwagi klienta 87C-41 Drzewko lokalizacji usterek 87C-42 elektryczne podnoszenie szyb - otwierany dach Uwagi klienta 87D-1 Drzewko lokalizacji usterek 87D-3 pomoc przy parkowaniu Informacje wstępne 87F-1 Podłączenie 87F-3 Interpretacja usterek 87F-4 Kontrola zgodności 87F-11 Interpretacja stanów 87F-13 Interpretacja parametrów 87F-16 Interpretacja konfiguracji 87F-19 Uwagi klienta 87F-20 Drzewko lokalizacji usterek 87F-21 ę
Strona 88B 88C 88D POŁĄCZENIA multipleksowe Informacje wstêpne 88B-1 Usterka działania sieci multipleksowej 88B-4 Usterka segmentu sieci multipleksowej 88B-5 Segmenty nie opracowane 88B-7 Informacje pomocnicze do poszukiwania zwarcia w sieci 88B-8 Konfiguracja sieci 88B-10 poduszki powietrzne i napinacze pasów Informacje wstępne 88C-1 Interpretacja usterek 88C-5 Kontrola zgodności 88C-47 Informacje pomocnicze 88C-48 Uwagi klienta 88C-49 Drzewko lokalizacji usterek 88C-50 miejsce kierowcy Uwagi klienta 88D-1 Drzewko lokalizacji usterek 88D-3
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Informacje wstępne 80C 80C-1 180CREFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Informacje wstępne OGÓLNE ZASADY DIAGNOSTYKI – Włączyć jeden z przyrządów diagnostycznych w celu zidentyfikowania systemu, w który wyposażony jest pojazd (odczyt rodziny modułu elektronicznego "REFLEKTOR Z ŻARÓWKĄ KSENONOWĄ")). – Odszukanie dokumentów "Diagnostyka" odpowiednich dla danego systemu. – Uwzględnić dane zawarte w rozdziale Informacje wstępne. – Odczyt usterek zapisanych w pamięci modułu elektronicznego i wykorzystanie części "interpretacja usterek" w dokumentach. Przypomnienie: każda usterka jest interpretowana ze względu na typ jej zapisu (usterka obecna, usterka zapisana w pamięci, usterka obecna lub zapisana w pamięci). Kontrole określone dla opracowania każdej usterki mogą być stosowane w pojeździe wyłącznie, jeśli usterka sygnalizowana przez przyrząd diagnostyczny jest interpretowana w dokumencie zgodnie z typem jej zapamiętywania. Typ zapisu należy stwierdzić poprzez użycie przyrządu diagnostycznego po wyłączeniu i włączeniu zapłonu. Jeżeli dana usterka jest interpretowana gdy jest "zapisana w pamięci", warunki przeprowadzania kontroli diagnostycznej znajdują się w ramce "Zalecenia". Jeżeli warunki nie są spełnione, wykonać diagnostykę w celu kontroli obwodu wadliwej części, gdyż usterka już nie jest obecna w pojeździe. Tę samą procedurę wykonać gdy usterka jest stwierdzona jako zapisana w pamięci przez przyrząd diagnostyczny, a w dokumentacji figuruje tylko jako usterka obecna. – Przeprowadzić kontrolę zgodności (ujawnienie ewentualnych nieprawidłowości nie zgłoszonych jeszcze przez autodiagnostykę systemu) i zastosowanie odpowiednich trybów diagnostycznych zależnie od wyników. – Potwierdzenie naprawy (brak uwagi klienta). NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE DO INTERWENCJI W SYSTEMIE REFLEKTORA Z ŻARÓWKĄ KSENONOWĄ – Przyrządy diagnostyczne: CLIP lub NXR i Optima 5800. – Multimetr. – Regloskop. Niniejszy dokument przedstawia diagnostykę do stosowania we wszystkich modułach elektronicznych "Reflektorów z żarówkami ksenonowymi" w wyposażeniu modelu ESPACE. W celu rozpoczęcia diagnostyki tego systemu, należy koniecznie dysponować następującymi elementami: – Podręcznik Napraw dotyczący danego modelu, – Schemat elektryczny funkcji dla danego pojazdu, – Przyrządy wymienione w rubryce "Niezbędne narzędzia". LAD J81 V04 v1.0 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80CNr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja usterek DF001 OBECNA LUB ZAPISANA MODUŁ ELEKTRONICZNY 1.DEF : Wymienić moduł elektroniczny ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka staje się ponownie obecna w następstwie: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Jeżeli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0 80C-2
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-3 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF005 OBECNA LUB ZAPISANA SIŁOWNIKI 1.DEF : Anomalia elektroniczna wewnętrzna ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka staje się ponownie obecna w następstwie: – skasowania usterki, – wyłączenia i włączenia zapłonu, po którym nastąpiło zapalenie świateł mijania. Ustawić pojazd naprzeciw ściany. Wyłączyć zapłon. Włączyć zapłon i zapalić światła mijania. Wymienić siłownik reflektora, który nie wykonuje korekty (przesunięcie wiązek światła w dół, a następnie do położenia nadwozia, tuż po włączeniu zapłonu), postępując zgodnie z metodą wymiany siłownika podaną w Podręczniku Napraw rozdział 80C. Następnie wprowadzić polecenie "AC012 Siłownik - położenia wysokie i niskie" w celu sprawdzenia prawidłowego działania. Zapewnić regulację świateł przy użyciu przyrządu do ustawiania. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-4 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF009 OBECNA LUB ZAPISANA W PAMIĘCI OBWÓD CZUJNIKA WYSOKOŚCI TYŁU POJAZDU CC.0 : Zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie z + 12 V CO : Obwód przerwany, brak sygnału ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Cechy szczególne: W razie wymiany jednego z elementów systemu, konieczne jest przeprowadzenie procedury kalibracji systemu określonej w rozdziale "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. CC.0 ZALECENIA Brak. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Wykonać kontrolę styków czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby (patrz ilustracja w rozdziale "Informacje pomocnicze"). Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.). Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między połączeniami: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Lewy tylny czujnik wysokości nadwozia ścieżka 6 Zapewnić również przewodzenie na połączeniu między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 8 Lewy tylny czujnik wysokości nadwozia ścieżka 5 Masa Lewy czujnik wysokości nadwozia ścieżka 1 Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny. CC.1 ZALECENIA Brak. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.). Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem + 12 V połączenia między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Lewy tylny czujnik wysokości nadwozia ścieżka 6 Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-5 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF009 CIĄG DALSZY CO ZALECENIA Brak. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wiązki przewodów podłączonej do czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.). Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączenia między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Czujnik wysokości tyłu pojazdu ścieżka 6 Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-6 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF010 OBECNA LUB W PAMIĘCI SYGNAŁ CZUJNIKA TYLNEGO 1.DEF : Częstotliwość poza granicami tolerancji 2.DEF : Sygnał poza dopuszczalnym zakresem przy ustawianiu parametrów początkowych 3.DEF : Sygnał stały 4.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą dolną 5.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą górną ZALECENIA Cechy szczególne: W razie wymiany jednego z elementów systemu, konieczne jest przeprowadzenie procedury kalibracji systemu opisanej w rozdziale "Informacje pomocnicze". 1.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Cechy szczególne: Częstotliwość sygnału transmitowanego do modułu elektronicznego wynosi 200 Hz ±±±± 25%. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń czujnika tylnego, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wiązki przewodów oraz podłączenia czujnika tylnego (zakleszczenie, przerwanie, etc.). Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem napięcia + 12 V połączenia między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 3 Ścieżka 6 czujnik wysokości tyłu pojazdu Zapewnić połączenia z masą. Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik tylny (patrz metoda demontażu i montażu opisana w podręczniku napraw rozdział 80). 2.DEF 4.DEF 5.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli obecność usterki jest zgłaszana w następstwie wykasowania usterki z pamięci oraz jazdy próbnej. Cechy szczególne: Pojazd poza podnośnikiem, bez lewarka lub podstawek. Czujnik posiada ograniczniki górny i dolny, wymienione usterki mogły pojawić się wyłącznie w wyniku gwałtownego uderzenia elementów zawieszenia lub wspornika czujnika: Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wspornika czujnika tylnego, jak również jego położenia graniczne wysokie i niskie, wymienić w razie potrzeby. Jeżeli położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych górnej i dolnej, a wspornik nie jest w żaden sposób odkształcony, wymienić czujnik tylny (patrz metoda demontażu i montażu opisana w Podręczniku Napraw rozdział 80C). PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-7 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF010 CIĄG DALSZY 3.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania usterki i wykonania jazdy próbnej z włączonymi światłami mijania. Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić w razie potrzeby. Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić czujnik tylny. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-8 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF011 OBECNA LUB W PAMIĘCI SYGNAŁ CZUJNIKA PRZEDNIEGO 1.DEF : Sygnał poza dopuszczalnym zakresem przy ustawianiu parametrów początkowych 2.DEF : Sygnał stały 3.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą dolną 4.DEF : Sygnał poza dopuszczalną granicą górną 5.DEF : Wewnętrzna usterka elektroniczna ZALECENIA Cechy szczególne: W przypadku wymiany czujnika - modułu elektronicznego przedniego, należy postępować zgodnie z metodą demontażu opisaną w Podręczniku Napraw, rozdział 80 i zastosować procedury programowania i kalibracji określone w rozdziale "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. 1.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeśli usterka pojawi się ponownie w pamięci wskutek: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Dokonać odczytu konfiguracji w celu sprawdzenia prawidłowego zaprogramowania modułu elektronicznego. Zmienić zaprogramowanie w razie potrzeby. (patrz procedura w części "Informacje pomocnicze") Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wspornika czujnika przedniego, jak również jego położenia graniczne wysokie i niskie, wymienić w razie potrzeby. Rozpocząć kalibrowanie, patrz procedura opisana w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. Jeżeli usterka pozostaje obecna, a: – położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych, – wspornik nie jest w żaden sposób odkształcony, wtedy, należy wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni. 2.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli obecność usterki jest zgłaszana w następstwie wykasowania usterki z pamięci oraz jazdy próbnej. Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić w razie potrzeby. Jeżeli usterka nadal występuje, wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-9 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF011 CIĄG DALSZY 3.DEF 4.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Czujnik posiada ograniczniki górny i dolny, wymienione usterki mogą pojawić się wyłącznie w wyniku gwałtownego uderzenia: – zawieszenia przedniego, lub – wspornika czujnika. Sprawdzić połączenie mechaniczne między czujnikiem a zawieszeniem poprzez ramię dźwigni i drążek, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić prawidłowy stan drążka, wymienić w razie potrzeby. Sprawdzić stan wspornika czujnika przedniego, jak również jego ograniczniki górny i dolny. Wymienić w razie potrzeby. Jeżeli położenie drążka nie przekroczyło swoich wartości granicznych, a wspornik nie jest w żaden sposób odkształcony, wymienić czujnik przedni. 3.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania usterki, – wyłączenia zapłonu i włączenia zapłonu. Wymienić czujnik - moduł elektroniczny przedni. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-10 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF012 OBECNA LUB ZAPISANA W PAMIĘCI POŁĄCZENIA MODUŁU ELEKTRONICZNEGO 1.CO : Linia sygnału świateł mijania w obwodzie przerwanym 2.CO : Linia sterowania siłownika w obwodzie przerwanym CC.0 : Linia sterowania siłownika w zwarciu do masy CC.1 : Linia sterowania siłownika w zwarciu do napięcia + 12 V ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeśli usterka pojawi się ponownie w pamięci wskutek: – skasowania pamięci usterki oraz, – sterowania siłownika "AC007 lub AC008 lub AC012 Sterowanie siłownika ustawieniami wysoko, nisko lub wysoko i nisko". 1.CO ZALECENIA Warunki stosowania diagnostyki: Wyłącznie jeśli usterka jest obecna przy włączonych światłach mijania. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu zespolonego w kabinie, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączenia między: Złącze modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową ścieżka 6 Ścieżka 3B2 (AP3) złącze czarne modułu zespolonego w kabinie Skontrolować stan bezpiecznika F7 o mocy (15A) w module zespolonym w kabinie. 2.CO ZALECENIA Brak. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie połączeń między: Złącze czujnik - moduł elektroniczny przedni ścieżka 7 Ścieżka 2 złącze korektora wiązki prawego reflektora Ścieżka 2 złącze korektora wiązki reflektora lewego Wykonać niezbędne naprawy. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-11 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF012 CIĄG DALSZY CC.0 ZALECENIA Brak. Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między połączeniami: Złącze czujnik - moduł elektroniczny przedni ścieżka 7 Ścieżka 2 korektor wiązki reflektora prawego Ścieżka 2 korektor wiązki reflektora lewego Masa Ścieżka 1 korektor wiązki reflektora prawego Ścieżka 1 korektor wiązki reflektora lewego Wykonać niezbędne naprawy. CC.1 ZALECENIA Brak. Sprawdzić stan bezpiecznika (F3 (10A)). Przeprowadzić kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora z żarówką ksenonową, naprawić w razie potrzeby. Przeprowadzić kontrolę połączeń siłowników, naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem napięcia + 12 V połączeń między: złącze czujnik / moduł elektroniczny przedni ścieżka 7 (Sygnał dochodzący z modułu zespolonego w kabinie ścieżka 3) Ścieżka 3 złącze siłownika reflektora lewego Ścieżka 3 złącze siłownika reflektora prawego Wykonać niezbędne naprawy. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-12 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF013 OBECNA LUB ZAPISANA W PAMIĘCI INFORMACJA O PRĘDKOŚCI POJAZDU 1.DEF : Błędna informacja o prędkości przekazywana z układu ABS. 1.DEF ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: – skasowania pamięci usterki oraz jazdy próbnej. Wykonać kontrolę połączeń modułu elektronicznego reflektora ksenonowego. Naprawić w razie potrzeby. Wykonać kontrolę połączeń modułu elektronicznego ABS - systemu kontroli toru jazdy. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić stan bezpiecznika układu ABS lub systemu kontroli toru jazdy: F10 (30A), przy skrzynce bezpieczników i przekaźników silnika. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem masy połączenia między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego ścieżka 4 Ścieżka A 39 niebieskie złącze modułu elektronicznego układu ABS - systemu kontroli toru jazdy Wykonać niezbędne naprawy. Jeżeli problem nadal występuje, przejść do diagnostyki parametru PR019. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-13 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF014 OBECNA BŁĄD USTAWIANIA PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH 1.DEF : Ustawienie parametrów początkowych nie wykonane 2.DEF : Konfiguracja pojazdu nie wprowadzona 3.DEF : Nieprawidłowe warunki przy ustawianiu parametrów początkowych ZALECENIA Cechy szczególne: W przypadku wymiany czujnika - modułu elektronicznego przedniego, należy postępować zgodnie z metodą demontażu opisaną w podręczniku napraw rozdział 80C i zastosować procedury programowania i kalibracji określone w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. 1.DEF 3.DEF ZALECENIA Cechy szczególne: W czasie trwania tej czynności nikt nie może przebywać w pojeździe. Sprawdzić zaprogramowanie modułu elektronicznego w menu odczytu konfiguracji. W razie potrzeby zmodyfikować, zgodnie z procedurą przedstawioną w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. Sprawdzić, czy wszystkie połączenia mechaniczne między czujnikami a elementami zawieszenia poprzez ramię dźwigni i drążki są prawidłowe. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić, czy warunki wymagane do ustawienia parametrów początkowych są dokładnie spełnione: – czujniki przedni i tylny w prawidłowym zakresie wysokości. (Pojazd powinien być ustawiony na równym podłożu w warunkach zwykłego obciążenia (bagażnik pusty)). – pojazd po zatrzymaniu pracy silnika (prędkość pojazdu zerowa). Skasować pamięć usterki. Wprowadzić polecenie AC010. Moduł elektroniczny wykonuje ustawienie parametrów początkowych: rejestruje w pamięci wysokości początkowe i ustawia siłowniki w odpowiednim położeniu. Jeśli usterka pojawi się ponownie, należy skontaktować się z Techline. 2.DEF ZALECENIA Brak. Skasować pamięć usterki. – Wejść w tryb diagnostyczny, – Skonfigurować typ pojazdu. – Wyjść z trybu diagnostycznego i wyłączyć zapłon w celu zatwierdzenia zmiany. – Ponownie wejść w tryb diagnostyczny i sprawdzić, czy konfiguracja została uwzględniona prawidłowo. Jeśli usterka pojawi się ponownie, należy skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja usterek 80C 80C-14 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 DF015 OBECNA LUB ZAPISANA W PAMIĘCI ZBYT SŁABE NAPIĘCIE ZASILANIA MODUŁU ELEKTRONICZNEGO ZALECENIA Warunki przeprowadzenia diagnostyki usterki zapisanej w pamięci: Jeżeli usterka jest zgłoszona jako obecna wskutek: Skasowania usterki z pamięci i po upływie 30 sekund czasu pracy silnika. Cechy szczególne: Wykonać ewentualnie kompletną kontrolę układu stacją diagnostyczną Optima 5800, uwzględniając Notę Techniczną "Diagnostyka obwodu ładowania". Sprawdzić stan bezpiecznika F3 (10A) (korozja, nieprawidłowe styki, zagniecenie przewodów przy zaciskach...). Sprawdzić brak oporności zakłóceniowej na linii zasilającej AP40: Moduł zespolony w kabinie, złącze czarne ścieżka 3 (4B3) Ścieżka 2 moduł elektroniczny lampy ksenonowej Sprawdzić brak oporności zakłóceniowej na linii masy czujnika - modułu elektronicznego przedniego: Masa elektroniczna Ścieżka 1 moduł elektroniczny lampy ksenonowej Jeżeli problem nadal występuje: Wykonać konieczne naprawy w celu uzyskania prawidłowego napięcia zasilania modułu elektronicznego: 11 V < napięcie działania < 14,5 V – Skontrolować stan naładowania akumulatora, – Skontrolować obwód ładowania, – Sprawdzić zaciśnięcie i stan końcówek akumulatora, – Skontrolować masy podwozia i Silnika. PO NAPRAWIE Opracować inne, ewentualne usterki. Wykasować usterki zapisane w pamięci. Wyłączyć zapłon i przeprowadzić jazdę próbną, a następnie kontrolę przy pomocy narzędzia diagnostycznego. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Pomoc 80C 80C-15 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Pomoc Przypomnienie: Z uwagi na różnice między umiejscowieniem siłowników w modelu VEL SATIS i LAGUNA oraz w pojazdach SAFRANE i ESPACE, podczas gdy moduł elektroniczny w tych pojazdach jest taki sam, zachodzi konieczność zaprogramowania modułu uwzględniającego informację o typie pojazdu, w którym jest on zamontowany. Czynność ta pozwala wybrać rodzaj ruchu siłownika przy regulacji (pręt wprowadzony lub pręt wysunięty). Jeżeli ta procedura nie jest zrealizowana, w module elektronicznym pojawia się usterka czujników "poza dopuszczalną granicą przy ustawianiu parametrów początkowych". Ze względu na bezpieczeństwo, nie będzie możliwe uruchomienie sterowania siłownika (ryzyko uszkodzenia siłownika). Przy każdym doprowadzeniu napięcia, moduł elektroniczny wykonuje dostosowanie do prawidłowego położenia, w wyniku czego następuje sterowanie siłowników (przesunięcie wiązki światła w dół, a następnie powrót do "położenia nadwozia"). Operacja dostosowania jest widoczna w chwili włączenia zapłonu i zapalenia świateł mijania. Jeśli we wspomnianych warunkach nie występuje dostosowanie do prawidłowego położenia, może to wskazywać na nieprawidłowe zaprogramowanie i/lub nieprawidłową kalibrację. Kalibracja (lub ustawienie parametrów początkowych) systemu niezbędna do jego prawidłowego działania, polega na zdefiniowaniu wartości odniesienia, które posłużą do określenia zmian położenia nadwozia wymagających korekcji. Bez kalibracji, nie działa dostosowanie do prawidłowego położenia i siłowniki są unieruchomione. VP006: PROCEDURA PROGRAMOWANIA MODUŁU ELEKTRONICZNEGO Po wymianie modułu elektronicznego - czujnika przedniego, należy przeprowadzić następującą procedurę przed wykonywaniem jakichkolwiek dalszych czynności: – Nawiązać komunikację z przyrządem diagnostycznym, wejść w tryb sterowania, następnie ustalania parametrów, skonfigurować typ pojazdu przez polecenie: VP006. – Wyjść z trybu diagnostycznego: – na aparacie CLIP, przeskoczyć aż do ekranu "test modułu elektronicznego", – na aparacie NXR, przeskoczyć aż do ekranu "system", dla danego pojazdu. – Wyłączyć zapłon i ponownie włączyć zapłon w celu zatwierdzenia zmiany. – Wejść znowu w tryb diagnostyczny, – Sprawdzić, czy konfiguracja została prawidłowo uwzględniona (menu "tryb sterowania"; "odczyt konfiguracji"; "typ pojazdu"). AC010: PROCEDURA KALIBRACJI MODUŁU ELEKTRONICZNEGO Po każdej naprawie wymagającej demontażu, ponownego montażu lub wymiany jednego z elementów systemu, należy postępować zgodnie z następującą procedurą: Sprawdzić, czy warunki wymagane do kalibracji (lub ustawienia parametrów początkowych) zostały prawidłowo spełnione. Jeżeli te warunki nie są zrealizowane, warunek lub warunki nie spełnione są zarejestrowane w pamięci usterek (zgłoszenie się usterki "błąd ustawienia parametrów początkowych"), i zainicjowanie systemu nie jest możliwe. – Moduł elektroniczny zaprogramowany prawidłowo w pojeździe. – Pojazd pusty gotowy do drogi: zbiornik pełny, pojazd pusty, wyposażenie normalne. – Prędkość zerowa, hamulec ręczny zwolniony. – Na płaskim podłożu Wprowadzić polecenie AC010. Moduł elektroniczny wykonuje ustawienie parametrów początkowych: rejestruje w pamięci wysokości początkowe i ustawia siłowniki w odpowiednim położeniu (284). Włączyć światła mijania i skontrolować ustawienie wiązki światła za pomocą przyrządu do regulacji świateł. Wyregulować w razie potrzeby. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Pomoc 80CNr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Pomoc 1. Siłownik tylny LAD J81 V04 v1.0 80C-16
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Pomoc 80CNr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Pomoc 1. Siłownik przedni LAD J81 V04 v1.0 80C-17
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Kontrola zgodności 80C 80C-18 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Kontrola zgodności ZALECENIA Warunki prowadzenia kontroli: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy. Numer kolejny Funkcja Parametr lub stan Kontrola lub czynność Komunikaty na ekranie i uwagi DIAGNOSTYKA 1 Wysokość położenia nadwozia (średnia wartość) PR004: Wysokość początkowa przodu X ≈≈≈≈ 41,05 Te dwie wartości pozostają stałe i wynikają z kalibracji (ustawienia parametrów początkowych). W razie problemu, zapoznać się z opisami diagnostyki tych parametrów. PR005: Wysokość początkowa tyłu X ≈≈≈≈ 21,85 PR017: Wysokość przodu PR017 = PR004 ±±±± 50 pas PR017, 018 i 021 powinny się zmienić stosownie do zmian wysokości położenia nadwozia. PR 018: Wysokość tyłu PR018 = PR004 ±±±± 50 pas PR021: Położenie nadwozia 288 % 2 Informacja o prędkości pojazdu PR 019: Prędkość pojazdu X = 0 km/h Jeśli silnik jest wyłączony, a parametr ten pokazuje wartość różną od 0 km/h, zapoznać się z diagnostyką układu ABS (E.S.P.) - systemu kontroli toru jazdy. 3 Położenie siłowników PR020: Położenie siłowników X = 288 (pas) (po kalibracji) Natychmiast po przeprowadzeniu kalibracji, wartość ta zmienia się według PR021. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Kontrola zgodności 80C 80C-19 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 ZALECENIA Warunki prowadzenia kontroli: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy. Numer kolejny Funkcja Parametr lub stan Kontrola lub czynność Komunikaty na ekranie i uwagi DIAGNOSTYKA 4 Sterowanie siłowników AC007: Położenie Wysoko Ustawić pojazd naprzeciw ściany, włączyć światła mijania i stwierdzić, czy wiązka światła przesuwa się w kierunku wskazanym w poleceniu. Zaczekać na powrót do położenia początkowego (20 sekund) przed wprowadzeniem innego polecenia. W razie problemu, zapoznać się z opisami diagnostyki tych poleceń. AC008: Położenie Nisko AC012: Kontrola położenia wysoko i nisko 5 Ustawienie parametrów początkowych systemu AC010: Kalibracja modułu elektronicznego Zaczekać 20 sekund przed wprowadzeniem innego polecenia W razie problemu, zapoznać się z procedurą kalibracji opisaną w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja parametrów 80CNr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja parametrów PR004 WYSOKOŚĆ POCZĄTKOWA PRZODU ZALECENIA Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu niezgodności z wartością wysokości początkowej przodu pojazdu. Cechy szczególne: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy. Jeżeli wartość wskazana przez PR004 jest nieprawidłowa: Skontrolować stan wsporników oraz mocowań zespołu czujnik przedni - drążek (skręcenie, wsunięcie...). Naprawić w razie potrzeby. Wprowadzić polecenie "AC010: kalibracja modułu elektronicznego" zgodnie z procedurą opisaną w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić wysokość nadwozia z przodu zgodnie z metodą opisaną w Podręczniku Napraw rozdział 07. W razie potrzeby, naprawić, a następnie powtórzyć tę czynność od początku. PR005 WYSOKOŚĆ POCZĄTKOWA Z TYŁU ZALECENIA Wykonać niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu niezgodności z wartością początkową wysokości tyłu pojazdu. Cecha szczególna: zapłon włączony a silnik po zatrzymaniu pracy. Jeżeli wartość wskazana przez PR005 jest nieprawidłowa: Skontrolować stan wsporników oraz mocowań zespołu czujnik przedni - drążek (skręcenie, wsunięcie...). Naprawić w razie potrzeby. Wprowadzić polecenie "AC010: kalibracja modułu elektronicznego" zgodnie z procedurą opisaną w części "Informacje pomocnicze" niniejszego opracowania. Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić wysokość nadwozia z przodu zgodnie z metodą opisaną w Podręczniku Napraw, rozdział 07. W razie potrzeby, naprawić, a następnie powtórzyć tę czynność od początku. PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności. LAD J81 V04 v1.0 80C-20
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja parametrów 80C 80C-21 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 PR019 PRĘDKOŚĆ POJAZDU ZALECENIA Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu nieprawidłowości przez kontrolę zgodności lub w następstwie usterki DF013, która nie została usunięta. 1 - Uruchomić test sieci połączeń multipleksowych; Jeśli żadna usterka sieci nie jest obecna, przeprowadzić diagnostykę układu ABS, w razie nieprawidłowego działania, postępować zgodnie z zalecaną metodą lokalizacji usterki, po czym przejść do etapu 2. Jeżeli usterka jest obecna w sieci, zastosować zalecaną metodę lokalizacji usterki i przejść do etapu 2. 2 - Skasować usterki zapisane w pamięci, wykonać jazdę próbną i sprawdzić, czy usterka zniknęła, w przeciwnym razie przejść do następujących etapów: 3 - Skasować usterki zapisane w pamięci, odłączyć złącza radioodtwarzacza i wykonać kolejną jazdę próbną. Usterka zniknęła? NIE 4 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć złącza radioodtwarzacza, odłączyć złącza modułu elektronicznego pomocy w parkowaniu i wykonać ponownie jazdę próbną. Usterka zniknęła? NIE 5 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć moduł elektroniczny pomocy w parkowaniu, odłączyć silnik - moduł elektroniczny otwieranego dachu i wykonać ponownie jazdę próbną. Usterka zniknęła? NIE 6 - Skasować usterki zapisane w pamięci, podłączyć silnik - moduł elektroniczny otwieranego dachu, odłączyć moduł elektroniczny pomocy w nawigacji i wykonać ponownie jazdę próbną. Usterka zniknęła? NIE 7 - Podłączyć moduł elektroniczny pomocy w nawigacji. Przeprowadzić diagnostykę modułów elektronicznych wymienionych w etapach 3, 4, 5, 6: – Jeśli nie zostanie odczytana żadna usterka sygnału prędkości pojazdu, należy skontaktować się z Techline. – Jeśli we wszystkich modułach elektronicznych występuje usterka sygnału prędkości, należy skontaktować się z Techline. Wykonać diagnostykę radioodtwarzacza, po czym przejść do etapu 4. Wykonać diagnostykę modułu elektronicznego pomocy w parkowaniu, po czym przejść do etapu 5. Wykonać diagnostykę silnika - modułu elektronicznego otwieranego dachu, po czym przejść do etapu 6. Przeprowadzić diagnostykę modułu elektronicznego pomocy w nawigacji, po czym przejść do etapu 7. TAK TAK TAK TAK PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności. LAD J81 V04 v1.0
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Diagnostyka - Interpretacja poleceń 80C 80C-22 Nr Programu: 11 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja poleceń AC007 AC008 AC012 STEROWANIE SIŁOWNIKA POŁOŻENIA WYSOKO STEROWANIE SIŁOWNIKA POŁOŻENIA NISKO KONTROLA SIŁOWNIKA POŁOŻENIA WYSOKO I NISKO ZALECENIA Żadna usterka nie może być obecna lub zapisana w pamięci. Przeprowadzić niniejszą diagnostykę po stwierdzeniu nieprawidłowości przy kontroli zgodności. Cechy szczególne: ustawienie parametrów początkowych prawidłowe, zapłon włączony, a silnik wyłączony. Jeżeli polecenia nie działają, sprawdzić zaprogramowanie modułu elektronicznego. Jeżeli problem nadal występuje, Sprawdzić stan bezpiecznika F3 (10A) i F7 (15A), bezpieczników zasilania, zasilanie siłowników, + 12 V między scieżkami 1 i 3 silniczków korektorów wiązki świateł reflektora lewego i prawego. + 12 V Ścieżka 3 Masa Ścieżka 1 Zmierzyć wartości oporności linii następujących połączeń: Skrzynka połączeń w kabinie złącze czarne ścieżka 3 (4B3) Ścieżka 3 silniczki korektorów wiązki świateł reflektora lewego i prawego Masa Ścieżka 1 silniczki korektorów wiązki świateł reflektora lewego i prawego Wykonać niezbędne naprawy, jeśli oporność jest zbyt wysoka. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie między: Moduł elektroniczny reflektora ksenonowego, ścieżka 7 Ścieżka 2 silniczki korektorów wiązki świateł reflektora lewego i prawego Jeżeli problem nadal występuje, sprawdzić, czy połączenie mechaniczne między każdym siłownikiem a odpowiednią lampą zespoloną jest prawidłowe. Naprawić w razie potrzeby. Zapewnić także możliwość swobodnego przesuwania się reflektora wewnątrz lampy zespolonej (usunąć zakleszczenie, opór, etc.). PO NAPRAWIE Ponownie przeprowadzić kontrolę zgodności. LAD J81 V04 v1.0