dareks_

  • Dokumenty2 821
  • Odsłony753 730
  • Obserwuję431
  • Rozmiar dokumentów32.8 GB
  • Ilość pobrań361 988

Audio_03_2018

Dodano: 6 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 6 lata temu
Rozmiar :23.2 MB
Rozszerzenie:pdf

Audio_03_2018.pdf

dareks_ CZASOPISMA
Użytkownik dareks_ wgrał ten materiał 6 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 100 stron)

ION PRO500BT PRO-JECT VT-E BT TEAC TN-350 3/2018 Tupoczytaszsobieikupisztennumer cena 12,50 z (w tym 8% VAT) H I - F I H I - E N D K I N O D O M O W E www.audio.com.plwaudioplocomwwwaudiocompl I CAMBRIDGE AUDIO TOPAZ SR20 PIONEER SX-N30AE YAMAHA R-N303D Audio Physic AVANTERA III Focal SOPRA 3 Paradigm PERSONA 5F Sonus faber HOMAGE TRADITION SERAFINO Vivid Audio OVAL K1 AVANTERA IIPh iA di FIKSACJE AMBICJE ZESPO Y G O NIKOWE 70 000–80 000 Z AMPLITUNERY STEREO 2000 Z GRAMOFONY 2000 Z JESZCZE BLI EJ IDEA U ACCUPHASE E-650 WCI Z NAP DEM GATO AUDIO CDD-1

OD REDAKCJI ZBAWIENNE SZUMY I TRZASKI * Przy mojej wielkiej sympatii dla koncepcji amplitunera stereofonicznego, w którym udost pniono bogactwo funkcji zwi zanych ze s uchaniem muzyki, jakie wcze niej by y w zasi gu tylko wielokana owych amplitunerów AV (najogólniej – pliki, strumieniowanie, sie ), nie rozumiem, dlaczego w niektórych przypadkach demonstruje on te inne, niepotrzebne podobie stwo ze swoim wielokana o- wymi kuzynami – a mianowicie problem z wysterowaniem kolumn 4-omowych. Przecie nie powinno by przeszkód, aby amplituner dwukana owy zachowywa si jak "normal- ny" wzmacniacz dwukana owy. Radek Łabanowski ** Obecnie najwa niejszym trendem – w skali masowej – w sprz cie audio jest transmisja bezprzewodowa. Przy- nosi nowe mo liwo ci i wygod , jak e wa ne zw aszcza w przypadku s uchawek. Ale zarazem – zagro enia. Systemy zabezpiecze bezprzewodowych standardów transmisji (Wi-Fi oraz BT) s pe ne luk. Dotyczy to w ta- kim samym stopniu wra liwych transakcji bankowych, jak i fal akustycznych. Jedynym zabezpieczeniem jest sam zasi g transmisji. Im bli ej, tym bezpieczniej. Nie- stety, na ulicy, w autobusie... mo e si zacz "zabawa", mo emy w swoich s uchawkach us ysze zupe nie co innego, ni by my chcieli. Grzegorz Rogóż *** Ju dawno nie pojawi si na rynku zespó , który wzbu- dza by tak du e zainteresowanie, by na ustach wszystkich fanów rocka. Kwartet Greta Van Fleet, bo o nim mowa, wyda ledwo jedn EP-k , a ju zosta obwo any zbawc rocka, reinkarnacj Led Zeppelin. Ich twórczo ma w sobie m odzie cz but , polot i rebelianckiego ducha, jak u wykonawców debiutuj cych w ko cu lat 60. Nie proponuj nowego brzmienia, tkwi po uszy w klasyce, ale swoim mistrzowskim wykonaniem z miejsca porywaj . Ta muzyka tra a do fanów z ró nych pokole , daje pozy- tywn energi i przywraca wiar w moc rock'n'rolla. Grzegorz Dusza W niedawnym Or dziu Mózgu Pa stwa, Mózg zwróci si do Polek, Polaków, osób.... a tak e do... P yt CD, mniej wi cej tak: "w zwi zku z waszym wymieraniem, do zobaczenia za 15 lat, kiedy b dziecie robi wielk karier , jako p yty oldskulowe". Mo e nie b dzie trzeba czeka 15 lat. Analog, gramofon, winyl, "czarna p yta"... Czarna, bo taka jest ich absolutna wi k- szo , chocia w ka dej kolekcji znajdzie si pewnie jaki “kolorowy” rarytas. P yta gra- mofonowa to rzecz tak zmys owa, e warto podkre la jej walory, a winyl to materia na tyle wdzi czny technologicznie, e pozwala na ró ne mody kacje (nie bez wp ywu na brzmienie). Sam gramofon, chocia i w najprostszej formie jest czym o wyj tkowych walorach estetycznych, te nie musi by klasyczny, powa ny, regularny. Kupuj c i u yt- kuj c jakikolwiek sprz t, bierzemy pod uwag jego wygl d, ale emocje z tym zwi - zane s szczególnie silne w przypadku gramofonu – jest on ozdob ca ego systemu, wisienk na torcie. Audio le zarzekaj si , e interesuje ich tylko brzmienie; nowicjusze te cz sto wierz , e gramofon natychmiast przeniesie ich w wiat zupe nie innych d wi ków... Ale gdy przychodzi co do czego, gramofon musi si dobrze prezentowa . Wiedz o tym producenci i potra dzisiaj przygotowa bardzo atrakcyjne propozycje za umiarkowane ceny. Wiedz co jeszcze. Gramofon funkcjonuje w zupe nie innych systemach, ni kilkadziesi t lat temu. Nie ka dy u ytkownik ma ju preamp phono, nie ka dy nawet wie, co to jest... Aby unikn nieporozumie i rozczarowania (które w czasach sprzeda y internetowej mo e sko czy si odst pieniem od zakupu nawet w ci gu 14 dni...), coraz wi cej niedrogich gramofonów jest wyposa onych w korekcj phono. To nie wszystko: sk d Kowalski ma wiedzie , e gramofonu nie da si pod- czy do komputera, tak jak wszystkiego wokó ? Wi c ma si da – i gramofony s wyposa ane w przetworniki A/C, wyj cia USB, a nawet Bluetooth... Z analogu wzi tego w cyfrowe obroty nie zostaje nic poza szumami i trzaskami. I o to w a nie chodzi, bo szumy i trzaski dobrze s ycha , nie trzeba z otym uchem ws uchiwa si w praktyczne skutki audio lskich teorii o niesko czonej rozdzielczo ci nawet najbardziej pod ego analogu i jego przewadze nad najlepszym sygna em cyfrowym. Analog " ywy" to szumy i trzaski, a mo e nawet przeskakiwanie – wszystko to us yszymy równie przez USB. Kto si czuje zniesmaczony, niech nie b dzie do ko ca zniech cony – wszystkie te dodatki mo na wy czy , pu ci sygna prosto z wk adki do naszego wyra nowanego phono- -stage'a, a ile us yszymy szumów i trzasków, b dzie uzale nione przede wszystkim od stanu naszych p yt. Nasz sentyment do ró nych dawnych form i tre ci, do minionych technik i urz dze – wzmacniaczy lampowych, g o ników szerokopasmowych, a przede wszystkim do gramofonu – atwo znajduje alibi w relacjach o wysokiej jako ci d wi ku, p yn cego z takich w a nie, nies usznie “minionych” sprz tów. Ostatecznie mo na pod ten trend poszukiwania raju utraconego podci gn te dzia anie magnetofonu szpulowego. Ale jak zinterpretowa nasilaj cy si renesans kasety magnetofonowej? Andrzej Kisiel PRENUMERATA NAPRAWD WARTO

Najnowszy produkt Accuphase wpad w nasze r ce ju po kilku tygodniach od wprowadze- nia go do oferty, w dodatku jest to najdro - szy wzmacniacz zintegrowany Accuphase’a, i jedyny w klasie A – inne konstrukcje w tej klasie s ju ko cówkami mocy. . SPIS TRE CI 21 „Audio” pozwala sobie na ekstrawa- gancj i przedstawia pot ny test pi - ciu high-endowych kolumn, z których ka da zas ugiwa aby na to, aby pojawi si na ok adce oddzielnie. 48 36 29 SPIS TRE CI 6 AKTUALNO CI 80 RYNEK AUDIO 98 SONY 2018 HI-FI 29 GRAMOFONY 2000 Z 30 ION PRO500BT 32 Pro-Ject VT-E BT 34 Teac TN-350 36 AMPLITUNERY STEREO 2000 Z 37 Cambridge Audio TOPAZ SR20 40 Pioneer SX-N30AE 44 Yamaha R-N303D HIGH END 15 WCI Z NAP DEM Gato Audio CDD-1 21 MOC WED UG WSKAZA Accuphase E-650 48 ZESPO Y G O NIKOWE 70 000–90 000 Z 50 Audio Physic AVANTERA III 56 Focal SOPRA 3 62 Paradigm PERSONA 5F 68 Sonus faber HOMAGE TRADITION SERAFINO 74 Vivid Audio OVAL K1 MUZYKA 85 Wywiad – Micha Urbaniak 86 Jazz i okolice 92 Rock i okolice 96 Klasyka Gramofon kojarzymy z klasycznym, dostojnym urz dzeniem, jako e prawie wszystko, co dawne, si swojego wieku nabiera powagi i autorytetu. Nie sprowadzajmy jednak gramofonu do "analogu", nie uwznio lajmy go i nie tra my szansy na dobr zabaw . Nie obra ajmy si na widok gramofonu wisz cego na cianie... Nowoczesne amplitunery stereofoniczne to urz dzenia, w których tuner radia jest najmniej wa ny. Po czo- no w nich wzmacniacz dwukana owy, przetwornik C/A, uk ady strumieniuj ce, funkcje sieciowe, dost p do radia internetowego, Bluetooth, wej cie gramofonowe, wyj cie s uchawkowe i par innych atrakcji – nie zawsze wyst puj one naraz, wi c warto sprawdzi , czy na pok adzie jest wszystko, czego potrzebujemy.

Focal, Naim & High End - Salon, Instalacje AV +48 22 270 29 45, +48 729 197 506 salon-focal@fnce.eu www.salon-focal.pl zapraszamy do naszego salonu w Warszawie , u nas gra muzyka

AKTUALNO CI 6 marzec 2018 www.audio.com.pl Nowoczesne, efektowne i akustycznie efek- tywne, wypro lowane aluminiowe obudowy oraz wst gowe przetworniki wysokotonowe – to znane atrybuty konstrukcji Piega, zasto- sowane równie w nowej gamie Premium. Modele Premium 701 oraz Premium 501 s kolumnami wolnostoj cymi, a Premium 301 to podstawkowe „monitory”. Premium 701 (20 000 z para) jest uk adem dwuipó dro nym, w którym po raz pierwszy zastosowano przetwornik o oznaczeniu LDR3056. Towarzysz mu dwa 14-cm g o ni- ki z membranami typu MDS. Premium 501 (14 000 z ) to te uk ad dwuipó dro ny, ale z 12-cm przetwornikami nisko- redniotonowy- mi i tweeterem typu LDR 2642 MkII, znanym ju z wcze niejszych konstrukcji. Premium 301 (8000 z ) maj taki sam wysokotonowy i jedn 14-k . Elac, zach cony ciep ym przyj ciem mode- lu Miracord 90, a mo e po prostu konsekwent- ny w realizacji swoich planów, kontynuuje przygod z winylem i reinkarnacj swoich s ynnych niegdy gramofonów. Kolejnym strza em jest mniejszy Miracord 70, z nap - dem paskowym, przenoszonym z silnika zain- stalowanego w dodatkowej, izoluj cej drgania tulei. PIEGA PREMIUM 701/501/301 wst gi w aluminium W skie obudowy wykonano z aluminium i starannie wyt umiono – to jedna ze specjalno ci rmy Piega. ELAC MIRACORD 70 warto by o Koniunktura na rynku gramofonowym sprzyja rmom, które maj w tym zakresie dawne tradycje – nawet je eli niemal zapomniane, to teraz nabieraj ce szczególnej warto ci. Podstaw wykonano z grubej p yty MDF i polakierowano na czarno – na wysoki po ysk. wietnie prezentuje si na niej pó prze ro- czysty, szklany talerz z pow ok ceramiczn , a tak e proste, aluminiowe rami . W komple- cie dostajemy wst pnie skalibrowan wk adk MM Audio-Technica AT95E. Za taki zestaw zap acimy 6000 z . Firma Polk Audio wprowadza do sprzeda y dwa modele subwooferów aktywnych – HTS 10 oraz HTS 12. W HTS 10 (1800 z ) pracuje g o nik 25-cm i 100-watowy wzmacniacz (w klasie D). Model HTS 12 (2200 z ), jak symbol wskazuje, ma ju g o nik 12-calowy (30 cm) i wzmacniacz o dwukrotnie wy - szej mocy. Obydwie konstrukcje to bas- -re eksy, z czym w tym przypadku wi e si zastosowanie wysokiego coko u (otwory wyprowadzono na dolnych ciankach). POLK AUDIO HTS 10/HTS 12 dó idzie do em Efektowny, wysoki cokó eksponuje sposób zainstalowania portu bas-re eks. S uchawek jeszcze nie pod czamy do sieci, ale producenci ju serwuj nam namiastk sztucznej inteligencji w postaci czujników zbli eniowych, steruj cych odtwarzaniem. B&O PLAY BEOPLAY H9I i jak inteligencja B&O Play wie, co teraz modne, a co b - dzie w nadchodz cych miesi cach. Popularny sprz t audio rozwija si pod znakiem mo- bilno ci i transmisji bezprzewodowej, konsumenci si gaj te coraz cz ciej po produkty z tzw. klasy Premium (to jeszcze nie au- dio lski high-end, ale z per- spektywy laików – ju wysoka pó ka). Ogromne znaczenie maj s uchawki, najlepiej Blu- etooth, i na skrzy owaniu tych nurtów pojawia si w a nie Beoplay H9i (1700 z ) – najlepsze s uchawki w ofercie du skiej rmy. Tak jak wszystko w B&O, s zaprojektowane ze smakiem i wykonane bar- dzo starannie, z u yciem dobrych materia ów: aluminiowej ramy i naturalnej skóry, któr pokryto pa k oraz poduszki. Zastosowano aktywny uk ad redukcji ha asu, a wbudowany akumulator pozwala na 18 godzin pracy. Drug z nowo ci s zast puj ce model H8 s uchawki H8i (1300 z ) – to tak e konstrukcja bezprzewodowa z systemem redukcji ANC. W obydwu modelach zastosowano czuj- niki, których zadaniem jest zatrzymywanie i wznawianie odtwarzania, kiedy zdejmujemy i zak adamy s uchawki na g ow .

AKTUALNO CI 8 marzec 2018 www.audio.com.pl Dodawanie kolejnych kana ów to naj- bardziej efektowny sposób udoskonalania sprz tu kina domowego; ich liczba zawsze by a przekonuj c (wi kszo klientów) miar nowoczesno ci, a po chwilowej (kilkuletniej) stabilizacji trend ten od y w ostatnim roku, kiedy rynek zdoby y modele wyposa one w system Dolby Atmos. Najnowszy wielokana owy procesor A/V Marantza to maszyna a 15-kana owa, która poradzi sobie z ka dym formatem surround. B dzie tak te w przysz o ci, dzi ki aktualiza- Urz dzenia marki Gato Audio, z którymi dot d si zmierzyli my w testach AUDIO, to wzmacniacze i odtwarzacze; niedawno oferta du skiej rmy powi kszy a si o wolnostoj ce kolumny FM-30, co jednak nie powinno by du ym zaskoczeniem, bior c pod uwag ycio- rysy osób, które tworz team Gato. Wzmacniacze i odtwarzacze Gato Audio wpadaj w oko dzi ki oryginalnemu wzornic- twu, w którym wykorzystano drewniane ele- menty, ale dopiero w projektach kolumn mo na si „wy y ”. Obudowy nie s wielkie, o wysoko ci mniej- szej od jednego metra. Ich boczne cianki zw aj si , a front pochyla ku ty owi. Lekko i elegancj FM-30 zawdzi czaj tak e specjal- nym, zintegrowanym podstawom. Uk ad jest trójdro ny, z pier cieniowym prze- twornikiem wysokotonowym oraz trzema 15-cm g o nikami – jeden z nich pracuje jako rednio- tonowy, dwa jako niskotonowe. Oryginalnym rozwi zaniem jest system regulacji w postaci trzech dwupozycyjnych zwór, zmieniaj cych parametry ltrów. HiFiMAN wci udoskonala przetworniki planarne. Takie wysi ki i polityka pozwoli y tej relatywnie m odej marce wej do gro- na najbardziej szanowanych specjalistów s uchawkowych. Najnowszy model Sundara (2100 z ), cho nie jest ani najlepszy, ani naj- ta szy, oznacza wa ny kolejny etap planarnej ewolucji. W porównaniu z jednym z bestsellerów HiFiMAN-a – modelu HE-400 – jest nieco dro szy, ale nowego typu membrana jest podobno a o ok. 80 procent l ejsza, co pozwoli o podnie efektywno , która wcze niej by a s ab stron tej techniki. Dzi ki temu nowy model b dzie móg pra- cowa ze ród ami mobilnymi (impedancja jest oczywi cie odpowiednio niska, wynosi 37 ), chocia , jak zwykle, najlepsze efekty uzyskamy pod czaj c Sundar do wysokiej jako ci wzmacniacza s uchawkowego. MARANTZ AV8805 pi tna cie i siedemna cie AV8805 deko- duje wszystko, a niebawem tak e wszystko us yszy, gdy zapowiedziano wprowadzenie us ugi asysten- ta g osowego Amazon Alex. cjom oprogramowania. Teraz AV8805 dekodu- je Dolby Atmos, DTS:X, a tak e Auro 3D. Zainstalowano a siedemna cie rmowych modu ów HDAM, do czego zgrabnie dopaso- wano cen – 17 000 z . Wyj cia analogowe przygotowano w kon - guracji 15.2 i dostosowano do sygna ów zba- lansowanych (gniazda XLR). AV8805 to tak e ca y arsena najnowocze niejszych funkcji sieciowych; Spotify, Tidal czy AirPlay to tylko niektóre z nich. HDMI obs uguje oczywi cie sygna y 4K, w tym najnowszy standard eARC. w szczup ym stylu GATO AUDIO FM-30 FM-30 s oferowane w trzech wersjach kolorystycznych (wszystkie na wysoki po- ysk); bia ej i czarnej w cenie 24 500 z ; a w okleinie orzechowej s o 1000 z dro sze (ceny za par ) iFi Audio przedstawi o now wersj jednego ze swoich najmniejszych (jak i naj- ta szych) gad etów – iEMatch 2.5 (ok. 350 z ). To male kie urz dzenie (?) ma posta krótkiego przewodu-przej ciówki. Z jednej strony zainstalowano wtyk, z drugiej – gniazdo micro-jack (2,5 mm). Wcze niej iFi Audio oferowa o co podobnego o nazwie iEMatch, jednak z ko- nektorami typu mini-jack (3,5 mm). Zasada dzia ania i zastosowanie jest takie samo, zwi zane z problemem, jaki powstaje przy pod czeniu s uchawek o wysokiej efektywno ci do wyj róde mobilnych. Cz sto wymusza to konieczno ustawienia regulacji g o no ci na niskich poziomach, a e zwykle uk ady (regulacji) s cyfrowe, wi c wówczas rozdzielczo sygna u, a w konsekwencji d wi k, jest degradowany; równocze nie podnosi si te poziom szumu. iEMatch jest przej ciówk , która (pa- sywnie) t umi sygna o 12 lub 24 dB (w zale no ci od ustawienia prze cznika). HIFIMAN SUNDARA planarna lekko przy uchu Pa k jest zmody- kowany, mimo e konstrukcja elementów mocuj cych muszle wygl da znajomo – Hi-FiMAN ma swój styl, wynikaj cy nie tylko ze stosowania przetworników planarnych. IFI AUDIO iEMATCH 2.5 st um szum iEMatch przygotowano zarówno dla róde sygna u zbalansowanego, jak i niesymetrycznego – czterostykowe z cza maj dwa tryby pracy.

AKTUALNO CI 10 marzec 2018 www.audio.com.pl Wilson si rozkr ca – po nisko- bud etowym pocz tku wy aniaj si ju konstrukcje dro sze. Po dwóch seriach kolumn w bardzo przy- st pnych cenach – Viper 5.0 oraz Estrada 5.0 – marka Wilson wspina si wy ej, co jedno- znacznie wskazuje te nazwa. Modele Exclusive Line s wyko czone na wysoki po ysk, a na pocz tek mamy wybór mi dzy dwoma: wolnostoj cymi EL-8 (5000 z za par ) i podstawkowymi EL-4 (2000 z ). W pierwszym z nich, w popularnym uk adzie dwuipó dro nym, pracuj dwa 17-cm prze- tworniki i 25-mm mi kka kopu ka. W drugim, dwudro nym – nisko- redniotonowy to 13-ka; wysokotonowy jest taki sam, jak w EL-8. Impedancj kolumn producent okre li asekuracyjnie, jako “4-8 ohm”, aby j “dopa- sowa ” do wymaga ka dego wzmacniacza... Dobre pomys y (i nazwy) warto konty- nuowa , dlatego AKG prezentuje kolejn , trzeci ju generacj jednych z najbardziej udanych s uchawek – K550. Najnowsza wersja zosta a opatrzona symbolem MkIII – to wci konstrukcja zamkni ta, wokó uszna i... prze- wodowa, chocia producent do o y stara , by domowy charakter wcze niejszych modeli „prze ama ” pewnymi cechami w a ciwymi dla konstrukcji mobilnych. wiadczy o tym nie tylko niska, 32-omowa impedancja (która jest obecnie niemal oczywista), ale przede wszyst- kim specjalny pa k pozwalaj cy na wygodne sk adanie i transport s uchawek. Muszle zachowa y swój okaza y styl, gdy wewn trz pracuj du e, 50-mm przetworniki. Cena nowych 550-ek – 1000 z . WILSON EXCLUSIVE LINE g bszy yk ylsona AKG K550 MKIII zamkni ci w domu lub w podró y K550 to jedne z najbardziej rozpoznawalnych, domowych s uchawek AKG; kolejna wersja ma szans na podobn popularno , przede wszystkim dzi ki doskona emu brzmieniu. ACOUSTIC RESEARCH AR-M200 lekko graj Odtwa- rzacz AR-M200 jest na tyle ma y i lekki (120 g), e zmie ci si w ka dej kieszeni, nawet obok wsz do- bylskiego smartfona. muzycznie wszystko MUSIC HALL A30.3 Firma Music Hall proponuje nowy wzmacniacz zintegrowany A30.3, w cenie 4000 z . Jest to nast pca A35.2, zajmuj cy miejsce na samym szczy- cie oferty. Oprócz wej analogowych (RCA), s te wej cia cyfrowe we wszystkich trzech podstawowych standardach – wspó osiowym, optycznym oraz USB, a wi c i modu przetwornika cyfrowo-analogowego. Uk ad kon- wertuj cy, Cirrus Logic, przetwarza sygna y PCM 24 bit/192 kHz. W A30.3 jest równie wyj cie s uchawkowe, wej cie gramofonowe (wk adki typu MM) i zintegrowany odbiornik Bluetooth (z kodowaniem aptX). Muzyk prze lemy wi c równie bezprzewodowo, z komputera albo telefonu. Moc 2 x 85 W przy 8 zostaje niemal podwojona przy 4 (2 x 160 W). Do A30.3 pod czymy ród a analogowe i cyfrowe, wyposa enie obejmuje tak e przedwzmacniacz gramofonowy i wzmacniacz s uchawkowy. Od kiedy u ywamy smartfonów równie w roli odtwarzaczy muzyki, producenci wyspecjalizowanych, mobilnych róde nie maj atwego ycia. Mog jednak powalczy o wzgl dy audio la. Firma Acoustic Research zaprezentowa a wi c swój najnowszy model ultramobilnego grajka, wycenionego na 1800 z . AR-M200 opiera si na wysokiej jako ci przetworniku C/A oraz sekcji analogowej pracuj cej w klasie A. Urz dzenie obs uguje pliki FLAC/ ALAC/AIFF 24 bit/192 kHz oraz DSD128. Wbudowana bateria zapewnia ponad 7 godzin ci g ej pracy. Zalet AR-M200 jest tak e zintegrowany, dwukierunkowy modu Bluetooth. Mo emy pos u y si bezprzewodowymi s uchawkami lub potraktowa odtwarzacz jako bezprzewo- dowy DAC/wzmacniacz s uchawkowy, dostarczaj c muzyk np. z komputera. Sam Bluetooth jest zreszt nie byle jaki – spe nia wymagania standardu aptX HD.

CASHBACK ZWRACAMY 10% NA ZAKUPY DOWOLNEGO PRODUKTU HEOS PRZY ZAKUPIE AMPLITUNERA AV Z FUNKCJONALNOŚCIĄ HEOS 10%CASHBACKna HEOSwww.soundunited.com/cashback Szczegóły promocji i rejestracja na www.soundunited.com/cashback Promocja obowiązuje od 1 listopada 2017 do 31 maja 2018 Wejdź na www.denon.pl i poznaj produkty HEOS

AKTUALNO CI 12 marzec 2018 www.audio.com.pl AUDEZE LCD-2 CLASSIC klasycznie czarne Od 2009 roku LCD-2 s jednymi z najwa - niejszych s uchawek w ofercie Audeze. W ich nast pcy – LCD-2 Classic – te zastosowano technik planarn , ale pojawi si nowy, sta- lowy pa k, z umieszczonym poni ej szerokim pasem, który odpowiada za optymalne u o- enie s uchawek na g owie. Zmody kowano tak e zewn trzne pier cienie wokó muszli, a charakterystyczne u ebrowanie ich tylnej cz ci wi e si z konstrukcj otwart . Przetworniki planarne maj mocne uk ady magnetyczne, umieszczone po obydwu stro- nach cienkiej membrany, co si przyczyni o do osi gni cia (relatywnie) wysokiej efektywno ci (101 dB/1mW). Impedancja s uchawek to tak e wysokie, jak na dzisiejsze standardy, 70 . Tradycyjnie szare obudowy s wizytówk konstrukcji z rodziny Classic. Zosta a ona ostatnio powi kszona o nowe urz dzenie – dwukana ow ko cówk mocy C268, która jednak tylko z zewn trz wygl da klasycznie. Projektanci zrezygnowali bowiem zarówno z konwencjonalnych, liniowych zasilaczy, jak i uk adów wzmacniaj cych w klasie AB, zast - puj c je wysokosprawnymi uk adami impul- NAD C268 klasa D dla klasyka We wzmac- niaczach NAD coraz cz ciej pojawiaj si uk ady impulsowe. sowymi. Przygotowano je we wspó pracy z re- nomowanym specjalist – rm Hypex (NAD korzysta z doskona ej serii modu ów UcD). C268 ma moc 2 x 80 W, zarówno przy 8- jak i 4 . Mo na jednak wzmacniacz zmostkowa , a wówczas otrzymamy a 300 W (8 ). Przy- gotowano dwa typy wej – RCA oraz XLR – a cen ustalono na 3800 z . Abacus, a wi c “liczyd o”, to nowy przetwornik C/A marki Heed, o typowej dla takich urz dze funkcjonalno ci, cho- cia pomy lany przede wszystkim jako uzupe nienie wzmac- niacza zintegrowanego Elixir (który ma wy cznie sekcj analogow ). Obydwa urz dzenia maj podobn , w sk obudow , wi c b d nie tylko dzia a y, ale i wygl da y razem harmonijnie. Abacus ma wej cia wspó osiowe RCA, BNC, optyczne oraz USB. Jest te miejsce na opcjonaln kart rozszerze (mo e to by zestaw dodatkowych wej ). Przetwornik obs uguje sygna y PCM 32 bit/384 kHz, jak równie DSD128. Sekcja cyfrowa jest ca kowicie odseparo- wana od analogowej, w buforach wyj ciowych zastosowano elementy dyskretne. Cena liczyd a – 5000 z . LCD-2 Classic nie s – tak ze wzgl du na wielko jak i konstrukcj przetworników – partnerem dla ka dego mobilnego ród a. To s uchawki powa ne, produkowane tylko w kolorze czarnym, kosztuj 3000 z . MONITOR AUDIO MONITOR 3D pomara cz w trójwymiarze Dost pne s trzy warianty kolorystyczne: bia y, czarny oraz w drewnopodobnej okleinie orzechowej. Ka dy z nich stanowi jednak tylko t o dla oryginalnych, pó prze roczystych, pomara czowych membran przetworników nisko- redniotonowych HEED ABACUS cyfrowe porachunki Nowa seria kolumn Monitor 3D umacnia pozycj rmy w sektorze niskobud etowym. Znajdziemy w niej a sze modeli. Mo- nitor 50 (1000 z za par ) oraz Monitor 100 (1300 z ) to konstrukcje podstawkowe; pierwsza ma 14-cm przetwornik nisko- redniotonowy; druga – 17-cm. We wszystkich modelach serii zainstalowano 25-mm kopu ki wysokotonowe C-CAM. Wolno- stoj ce Monitor 200 (2400 z ) oraz Monitor 300 (3000 z ) s uk adami dwuipó dro nymi, z para- mi przetworników odpowiednio 14- i 17-cm. Centralny C150 (750 z sztuka) ma taki sam zestaw g o ników jak Monitor 200, ale w sy- metrycznej kon guracji dwu- dro nej. Subwoofer Monitor MRW-10 (2000 z ) to redniej wielko ci konstrukcja z 25-cm g o nikiem i 100-watowym wzmac- niaczem w klasie D. Dwa maluchy Heeda – integra Elixir i najnowszy DAC Abacus.

www.tophifi.pl

HOME THEATRE AUDIO MOBILEHI-FI IN-CARHOME THEATRE VIDEO & DISPLAY PHOTOGRAPHY TESTED BY THE EXPERTS n WWW.EISA.EU NAGRODY WIATOWEJ TECHNIKI Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i D wi ku to unikalna wspó praca 55 cz onków – tytu ów prasowych i stron internetowych – z 25 krajów, specjalizuj cych si we wszystkich aspektach elektroniki konsumenckiej: pocz wszy od urz dze przeno nych, przez wy wietlacze i urz dzenia audio do kina domowego, hi- , a po sprz t samochodowy i fotogra czny. Mi dzynarodowe towarzystwo, maj ce ju cz onków w Australii i USA, wci zwi kszaj ce swój zasi g, liczebno i znaczenie, przyznaje Nagrody EISA, których o cjalne logo jest gwarancj najwi kszych osi gni wiatowej techniki! Fetujemy najlepsze i najnowocze niejsze produkty elektroniki konsumenckiej

15marzec 2018www.audio.com.pl 15marzec 2018www.audio.com.pl TEST Przypomnijmy nazwy kilku firm: Holfi, Thule, Gamut... niegdyś ważne duńskie marki, a wywodzący się z nich konstruktorzy i menadżerowie wystartowali w 2007 roku z Gato Audio. Od dziesięciu lat firma specjalizuje się we wzmacniaczach, ma też w ofercie zespoły głośnikowe, a ponadto jeden odtwarzacz CD. Może jest „na doczepkę”, na wszelki wypadek, skoro nie wszyscy audiofile chcą się pożegnać z płytami CD, wskakując między pliki, albo wracając do analogu... A może firma ma przekonanie, że CD to wciąż format, o którym warto pamiętać i do którego warto przekonywać? Tak czy inaczej, nie ma sensu „przeinwestować”, szykując całą serię odtwarzaczy, na które i tak nie będzie odpowiedniego popytu. Lepiej przygotować jeden, a dobry, uniwersalny i odpowiedni do współpracy ze wszystkimi wzmacniaczami firmy. Z NAPĘDEM Gato Audio CDD-1 Odtwarzacz CD HIGH-END Z uwagi na wyra nowany i specy czny styl Gato Audio, posiadacze wzmacniaczy nie chc pewnie zestawia ich z urz dzeniami ze zupe nie innej para i, co oczy- wi cie bardzo zwi ksza szanse CDD-1, chocia kij ma dwa ko ce, i tym samym odtwarzacz ten b dzie rzadko widywany w towarzystwie wzmacniaczy innych rm. Elegancja i harmonia, jak stworzy z ka dym ze wzmacniaczy Gato Audio, jest unikalna. Obudowa CDD-1 bazuje na zuni kowanym projekcie, obowi zuj - cym w ca ej gamie elektroniki Gato Audio. Szczotkowany, aluminiowy front, mocne i efektowne krzywizny – to silna osobowo . CDD-1 jest dost pny w kilku wersjach wykonania, ró ni cych si wyko czeniem górnego, wkl s ego panelu – mo e on by lakierowany na wysoki po ysk (czarny lub bia y) lub pokryty naturaln (orzech) oklein . Producent stosuje wzgl dem CDD-1 okre lenie “przetwornik z nap dem” (“DAC with a Drive”). To wyra ny znak, ale ju chyba... minionych czasów. Kilka lat temu faktycznie wszyscy do tego stopnia zach ysn li si plikami, DAC-ami, e odtr bili koniec CD i srebrnej p yty w ogóle. Producenci naciskali na „nowoczesne” has o DAC, unikaj c „staro wieckiego” odtwarzacza CD. Dzisiaj ju chyba nie ma takiej potrzeby... Odtwarzacz CD to zawsze by „przetwornik z nap dem”, a raczej „nap d z przetwornikiem”. Wiem, tutaj chodzi o to, e mo na dostarczy sygna cyfrowy z ze- wn trz, co si kojarzy z „dakiem”, a nie z odtwarzaczem. Ale jak si co komu kojarzy, zale y w du ym stopniu od tego, do czego zosta przyzwyczajony przez... producentów.

HIGH-END Odtwarzacz CD TEST 16 marzec 2018 www.audio.com.pl W ra enie robi per- fekcyjnie dzia- aj ce przyciski do obs ugi bazowych funkcji, tym bardziej mechanizm typu top-loader; ale chyba najwi ksze – oryginalny pa- nel kontrolny, obrazuj cy dzia anie urz - dzenia. W absolutnej wi kszo ci odtwarzaczy p yt rzecz obowi zkow jest co najmniej prosta matryca, wskazuj ca numer cie ki i czas. CDD-1 nale y do tej ekstrawaganckiej mniejszo ci, która porzuca dotychczasow rutyn , a mo e te po wi ca troch praktycz- nych walorów na rzecz wyj tkowego stylu. W centrum frontu znajduje si bowiem okr g y zegar z pojedyncz wskazówk , przypominaj cy przyrz dy laboratoryjne lub wska niki motoryzacyjne. Wskazówka w druje od zera do maksimum, sygnalizuj c up yw czasu dla pojedynczej cie ki albo, po wybraniu stosownego trybu, ca ego albumu. Pozwala to na zaledwie bardzo zgrubn orientacj . W przypadku naszych uwielbia- nych p yt winylowych nie dostajemy niczego wi cej, jednak tam jest to sytuacja natural- na, a tutaj... maniera. Ale jak e intryguj ca i smaczna. Ostatecznie, kogo tak bardzo dzisiaj obchodzi, ile dok adnie czasu zosta o do ko ca p yty? Kiedy by a to kwestia bardzo wa na – gdy nagrywali my p yty na ta my (analogowe). Na bia ym tle blatu dodano jeszcze prosty wy wietlacz numeryczny, z którego odczytamy numer cie ki, s równie oznaczenia kilku dodatkowych funkcji i wej . Je li dostarczy- my cyfrowy sygna z zewn trz, wy wietlacz wska e nam jego rozdzielczo . Wskazówka z kolei pow druje tak wysoko, jak wysoka jest cz stotliwo próbkowania (a poszczególne warto ci zaznaczono, bardzo subtelnie, na tarczy). Maksymalnie mo e to by 24 bity i 192 kHz. We wkl s , górn powierzchni obudowy wkomponowano srebrne, metalowe wie- ko, które jest górn pokryw mechanizmu. CDD-1 odtwarza wy cznie no niki CD, z czym w a nie (a nie wej ciami cyfrowymi) wi e si jedna z najwi kszych atrakcji tego urz dzenia. Za odtwarzanie p yt jest bowiem odpowiedzialny jeden z najlepszych, a dzisiaj ju w a ciwie niespotykany (bo ju nieprodu- kowany) mechanizm Philips CDPro2LF. Zosta on umieszczony na dodatkowej, wa cej 1 kg, metalowej podstawie i odsprz gni ty od pod o a (górnej sekcji obudowy) systemem elastycznych (sorbotanowych) nó ek. Funkcj t umi c spe nia tak e drewniany panel tej sekcji obudowy. Uk ad DAC jest zbalansowany. W ka dym kanale wykorzystano jeden podwójny (stereo- foniczny) Burr Brown PCM1794 ( cznie s wi c cztery kana y konwertuj ce). Ka dy z uk adów PCM1794 ma teoretyczn dynamik si gaj - c 129 dB, a w trybie monofonicznym nawet 132 dB. O najwy sz jako transmisji z wej cyfrowych dba uk ad redukcji jittera. Zarówno konwersja pr dowo-napi ciowa, jak i wyj ciowe bufory analogowe wykorzystuj wzmacniacze operacyjne Analog Devices. CDD-1 ma analogowe wyj cia (bez regulacji poziomu) RCA oraz XLR, ma tak e cyfrowe wyj cie wspó osiowe. Wej cia cyfrowe s dwa; jedno wspó osiowe i jedno asynchroniczne USB, które wymaga instalacji sterowników dla sys- temów operacyjnych Windows. Gato Audio jest tak e w tej kwestii skrupulatne i zapobiegaw- cze, o czym wiadczy szereg rewizji sterowni- ków dostosowywanych do najnowszych wersji systemu Windows (obs uguj tak e najnowsz z nich – 10). wiat Apple rz dzi si oczywi cie w asnymi zasadami, wed ug których adne dodatkowe oprogramowanie nie jest wymagane – pod czamy kabel, i ju . Do wej cia USB mo emy tak e pod czy urz dzenie mobilne, traktuj c CDD-1 jak kla- syczny DAC. W podstawowym komplecie nie ma nadaj- nika zdalnego sterowania. Polityka Gato Audio zak ada, e systemowy pilot jest cz ci wypo- sa enia wzmacniacza, ale je li zale y nam na samym odtwarzaczu CDD-1, to b dzie mo na do niego dokupi sterownik. CDPro2LF to ostatnia inkarnacja modelu CDPro2, wprowadzona na rynek w 2006 roku, wersja LF jest o tyle ciekawa, e zachowuj c g ówne cechy znakomitego pierwowzoru, wy- eliminowa a szkodliwe substancje wskazane przez prawo unijne. Praktycznym dodatkiem jest tak e najnowsza wersja oprogramowa- nia (w modelu LF), które uzupe ni o kompa- tybilno o no niki z fabrycznymi systemami zabezpiecze przed kopiowaniem. Je li kto chce mie nap d-legend , to CDPro2LF jest najlepszym wyborem. CDPro2 zbudowano na solidnej, odlewanej ramie, wszystkie elementy s wykonane bardzo dok adnie. Wobec zalewu “plastikowych” nap dów (cz sto DVD czy BD), których mechanicz- ne niedoskona o ci s rekompensowane oprogramowaniem, taki klasyk to prawdziwy rarytas, spotykany dzisiaj w naj, najlepszych konstrukcjach. Elektronik podzielono mi dzy trzy bloki. Pierwszy to sekcja sterowania z procesorem Motorola Cold re, który koordynuje prac wszystkich systemów. Drugi blok to zasilacz z trzema transformatorami sieciowymi oraz cznie dziewi cioma stabilizowanymi ró- d ami napi cia. Wreszcie ostatni, g ówny blok audio, skupia sygna y cyfrowe, analogowe, obs ug z cz i interfejsu USB (procesor XMOS). CDD-1 jest przede wszystkim odtwarzaczem CD, ale dzi ki wej ciom cyfrowym producent mo e nazwa go „dakiem z nap dem”.

17marzec 2018www.audio.com.pl REKLAMA To zaledwie wycinek sekcji analogo- wej; sygna y wyj ciowe powierzono wysokiej klasy wzmacniaczom opera- cyjnym Analog Devices. Przetworniki C/A w kon guracji dual-mono, a w ka dym kanale znajduje si stereofoniczny konwerter, aby ju na tym etapie wygenerowa sygna zbalansowany. Znakomity mechanizm CDPro2LF wyró nia si pot n , odlewan ram , zamontowan do górnej pokrywy. Sterowaniem wszystkimi funkcjami CDD-1 zajmuje si procesor Motorola Cold re. W rozbudowanym zasilaczu pracuj a trzy transformatory sieciowe. Obs uga wej cia USB przebiega w oddzielnym module z procesorem XMOS. We wn trzu znajduj si , nie licz c samego mechanizmu, który jest zamocowany w górnej p ycie, trzy g ówne bloki – rozbudowane zasilanie, sterowanie mikropro- cesorowe oraz, w tylnej komorze, sekcja audio.

HIGH-END Odtwarzacz CD TEST 18 marzec 2018 www.audio.com.pl ODS UCH Chocia promowana przez samego produ- centa koncepcja CDD-1 stawia na pierwszym miejscu sekcj DAC, to jestem przekonany, e urz dzenie to b dzie cz sto wykorzystywane do odtwarzania p yt CD, zw aszcza gdy zosta- nie kupione teraz, przez audio la wiadomego zarówno mo liwo ci wspó czesnej techniki, jak i swoich potrzeb. Parametry samego przetwor- nika, pozwalaj ce na prac z sygna ami PCM 24/192, dzisiaj ju nie imponuj , s jednak a nadto wystarczaj ce, by wycisn absolutnie wszystko z p yty CD. Sygna jest na niej zapi- sany z rozdzielczo ci 16 bit/44,1 kHz, wr cz beznadziejn z perspektywy sygna ów HD; kto dzisiaj w ogóle my la by o przesy aniu takiego strumienia do przetwornika DAC? A jednak... CD potra zagra wietnie. W wykonaniu CDD-1 oznacza to brzmienie z podkre lon selektywno ci i precyzj , jakby odtwarzacz chcia pokaza , e p yty CD mog stan do rywalizacji z sygna ami wysokiej rozdzielczo ci, w subiektywnym odbiorze nie ust puj c im wyrazisto ci i przejrzysto ci . Swoj drog , materia y wysokiej rozdzielczo- ci wcale nie zawsze procentuj w taki sposób, udoskonalenie zapisu cyfrowego nie s u y przecie podkre laniu „cyfrowej analityczno- ci”, ale odzyskaniu „analogowej p ynno ci”, wi c raczej agodno , ni ostro , sygnalizuje wej cie na wy szy poziom, chocia i to nie jest pewne... meandry subiektywnej oceny mog nas zwodzi na manowce. CDD-1 gra wi c bezpo rednio, komunikatywnie, dobitnie, jakby nie boj c si pewnych skojarze z „cyfr ”, nie ucieka w cie , we mg , w rozmazanie i przy- t umienie, nie próbuje w ten sposób niczego symulowa i kreowa , ma odwag pokazywa wszystko, co udaje mu si z p yt odczyta , a e te bywaj zrealizowane ró nie... O ile potencja formatu CD uznamy za „wystarczaj cy”, zw aszcza gdy spotyka si z nowoczesnym odtwarzaczem, to nie ka da p yta CD wyko- rzystuje go w pe ni, i wówczas nawet wietny sprz t nie pomo e – to samo dotyczy zreszt plików HD. CDD-1 pracuje nad p yt w taki sposób, aby przede wszystkim pokaza to, na co j sta , gdy i nagranie jest „na poziomie”, a nie „przysposabia ” nagrania s absze, tuszo- wa i korygowa . Na tym poziomie jako ci nie jeste my jednak zagro eni wyeksponowaniem wad, podkre leniem „cyfrowych” nalecia o ci – chodzi raczej o ukazanie problemów ogólniej- szej natury i bardzo ró nego rodzaju, które s zwi zane z szeroko rozumian technik nagrania, a nie ilo ci bitów, cz stotliwo ci próbkowania czy nawet jitterem. Troch dali- my si omami przekonaniu, e „cyfrowo ” lub „analogowo ” de niuj jako , albo cha- rakter brzmienia, a tymczasem to tylko jedne z wielu czynników. CDD-1 pokazuje wszystkie. Ale jaki jest jego w asny, „dodany” charak- ter, bo przecie jaki jest? W przejrzystej, precyzyjnej przestrzeni, nadal swoj wa no CDD-1 WYKONANIE Skandynawska elegancja. Pierwszorzędna jakość ma- teriałów (metal, drewno), precyzja montażu, wyjątkowy, awangardowy wyświetlacz-wskaźnik. Atrakcyjny top- -loader z wybornym mechanizmem Philipsa CDPro2LF, w pełni zbalansowany (od przetworników C/A) tor sygnału. FUNKCJONALNOŚĆ Oryginalna koncepcja wskazań czasów ścieżek i płyt. Odtwarza płyty CD, a wejścia cyfrowe akceptują sygnały PCM 24/192. BRZMIENIE Mocne, dynamiczne, dokładne, bez wprowadzania własnych klimatów. Od basu po wysokie tony rytmicz- ne, przejrzyste, wyraziste. Duża i czytelna przestrzeń. CENA: 25 900 zł DYSTRYBUTOR: AUDIO KLAN www.audioklan.com.pl zachowuj d wi ki z pierwszego planu, które potra by mocne i g ste. Obraz jest rysowa- ny wyra n kresk , ale te dobrze nasycony, d wi ki s konkretne, dobitne, a niekoniecznie ostre; czasami s twarde, lecz przynosi to tylko wi ksz dawk naturalno ci, która nie jest tutaj udawana ociepleniem, g adko ci , ani nawet wi ksz soczysto ci – prawdziwa plastyczno powstaje nawet z d wi ków do suchych, jednak dobrze zde niowanych i wia- rygodnych. Przestrze jest przy tym imponuj - co rozleg a i zró nicowana, nie tylko szeroka, g boka i bliska, ale te p ynna, przenikaj ca, czasami skondensowana, czasami rozrzedzo- na – znowu zale nie od nagrania. Barwa nie wpada w metodyczn pastelo- wo , ale te jej nie unika; w zasadzie CDD-1 nie unika niczego, czym mo e cz sto zaskaki- wa , dopóki nie przyzwyczaimy si do tego, e ka da kolejna p yta mo e przynie obraz nieco inny od wcze niej znanego – zwykle wyra - niejszy, ywszy, bli szy. Okazuje si to dobrze s u y ka dej muzyce, chocia trzeba troch si do tego przekona , nie wychodz c z za o enia, e muzyka lekka i agodna powinna zosta jeszcze dodatkowo wydelikacona. Gato wiet- nie odró nia struny gitar – metalowe od nylono- wych – niczego nie u redniaj c, nie dodaj c ani romantyzmu, ani dramatyzmu. Zawsze wydoby- wa ca e bogactwo detali, które czasami nie tyle odwracaj uwag od muzyki, co pokazuj , e w a nie s t muzyk , jej wa nym sk adnikiem, a czasami ich postulowane ograniczenie jest, w imi „spójno ci”, po prostu zniekszta ceniem, zubo eniem prawdziwego obrazu. Co wi cej, taka swoboda, ale i precyzja, wzmacnia, a nie os abia wra enie skali d wi ku – brzmienie nie rozpada si na czynniki pierwsze, pokazuje pe ne spektrum zale no ci mi dzy elementami g ównymi i drugoplanowanymi. Bas mo na okre li jako krótki i konturowy, dostatecznie spr ysty, ale nie „ko ysz cy”. Kiedy jednak przyjdzie „co do czego”, pojawia si bardzo nisko. Idealnie oddaje rytm, jakby wgryza si w muzyk , aby j wzmocni „od ko ci”, a nie przykry warstw t uszczu. Wy wietlacz-wska nik jest bardzo oryginalny, wskazówka w druje wraz z up ywem czasu albo, w przypadku cyfrowych wej , wzrostem cz stotli- wo ci próbkowania. Masywna górna pokrywa top-loadera jest mocowana systemem zapadek i magnesów; wewn trzny kr ek stabilizuje obroty p yty. Wyj cia analogowe wysy aj zarówno sygna y zba- lansowane, jak i niesymetryczne; te pierwsze szykuje ju sekcja przetworników C/A. W ród wej cyfrowych mamy USB, do komputera lub np. iPada. Maksymalne parametry wej ciowego sygna u to PCM 24 bit/192 kHz. Jedn z cieka- wostek CDD-1 jest miniaturowy “ ciemniacz”; uk ad umieszczo- ny w zag bieniu tylnej cianki pozwala na regulacj jasno ci pod wietlenia “oka” na przedniej ciance, w kom- plecie jest nawet ma y rubokr t.

PO PROSTU DODAJ www.MusicCast.pl Dystrybucja w Polsce: www.audioklan.pl WX-010

21marzec 2018www.audio.com.pl Z BRAKAMI Denon AVR-X3300W Marantz SR5011 Yamaha RX-A860 DOSTATEK U rz dzenia w tej klasie cenowej s ju wyposa- one w prawie wszystkie najwa niejsze i najno- wocze niejsze uk ady i funkcje. Oczywi cie „prawie” robi ró nic – co od o ono na bok i zarezerwo- wano dla modeli jeszcze dro szych, jednak klient, który ma do wyda- nia maksimum 5000 z , raczej nie b dzie odk ada zakupu na pó niej, aby „dozbiera ”. Kilka dodatko- wych algorytmów dekoduj cych czy wi cej przy czy HDMI nie rozszerzy ju wyra nie perspektywy wieloka- na owej rozrywki. Je eli natomiast chodzi o jako d wi ku... hm, zawsze mo na lepiej, nawet znacz- nie lepiej, ale dop ata tysi ca czy dwóch, niewiele by zmieni a. Jedyna rzecz, której wyra nie mi brakuje w dwóch z trzech testowanych tutaj amplitunerów, to wej cie gramofo- nowe. Powrót „analogu” trwa ju od adnych paru lat i nie dotyczy tylko kr gów audio lskich, wi c wydawa- oby si , e takie wej cie stanie si obowi zkowym wyposa eniem tak wszechstronnych z za o enia urz - dze , jak amplitunery AV; zw asz- cza przy mo liwo ciach strumienio- wania i czytania plików HD, które jasno wskazuj , e zakres dzia ania nie ogranicza si do kina domowe- go. Zatem w sumie... wci czego brakuje, ale niemal wszystkiego jest pod dostatkiem. Na du y plus zaliczam natomiast coraz cz stsz mo liwo pod czenia kolumn 4-omowych, z czym akurat najlepiej radz sobie te modele, którym zabrak o wspomnianego wej cia gramofonowego. Szanse na starcie s wi c wyrównane. W sezonie 2016/2017 postanowiliśmy testować amplitunery od najtańszych do najdroższych. W listopadzie zaczęliśmy od niskobudżetowych modeli za ok. 2500 zł, teraz czas na kolejny krok – amplitunery za 4500 zł. www.audio.com.pl Amplitunery AV 4500 z KINO DOMOWE TEST 21stycze 2017www.audio.com.pl ACCUPHASE E-650 PO JAPOŃSKU DOPIESZCZONY A ccuphase to symbol technicznej wirtu- ozerii, rzetelnej in ynierii, a nie ho do- wania audio lskim kaprysom tam, gdzie rozchodz si one z obiek- tywnymi i mierzalnymi faktami. Je eli nawet Accuphase wychodzi naprzeciw specy cznym potrzebom, a ponadto kultywuje swój klasyczny styl, nawi zuj cy do „z otych lat hi- ”, graj c tym samym troch na sentymentach, to nie idzie na adne kompromisy co do meritum – rozwi zania uk adowe musz s u y najlepszym mo liwym wynikom. Nie ma tu miejsca ani na konstrukcyjne prze ytki, ani na niesprawdzone nowinki. Ta japo ska rma, gdyby tylko chcia a, robi aby pewnie jedne z najlepszych wzmacniaczy w klasie D, a skoro robi wzmacniacze w klasach AB i A, to musz za tym sta wa ne powody, nie tylko marketingowe, ale przede wszystkim – parametryczne i brzmieniowe. Nie przeszkadza temu bardzo bogata funkcjonal- no , tak soczy cie i uroczy cie wyra ona w wygl dzie przednich cianek, “iskrz cych” ga eczkami, przyci- skami, wiate kami oraz... pot nymi wska nikami mocy. Minimalizm nie dotyczy Accuphase. Wbrew temu wci modnemu (i popartemu pewnymi racjami) nurtowi, rma trzyma si swojego kursu, w którym wa ny jest zarówno wizerunek, jak i umiej tno ci – starannie zaaplikowane dodatki i regulacje nie musz mie negatywnego wp ywu na d wi k. Do wiadczenie, solidna wiedza, nieustanne dosko- nalenie, stawiaj rm Accuphase w elitarnym gronie producentów, których urz dzenia mo na kupowa w a ciwie w ciemno, i maj oni wiern grup klientów- -wyznawców. Ciekawe, czy gdyby Accuphase zrobi wzmacniacz w klasie D, te by si nie zawahali...? Na nic podobnego jednak si nie zanosi. Klienci rmy nie a uj kasy na doskona e urz dzenia, nie b d jej te a owa na rachunki za pr d. Co troch nietypowe w gronie high-endowych au- torytetów, rma jest bardzo p odna, oczywi cie nie na skal znan z dzia a popularnych japo skich marek, ale nowe konstrukcje pojawiaj si relatywnie cz sto. Tym razem, tak jak to lubimy najbardziej, najnowszy produkt wpad w nasze r ce ju po kilku tygodniach od momentu wprowadzenia go do oferty, w dodatku jest to najdro szy wzmacniacz zintegrowany Accupha- se’a, i jedyny w klasie A – inne konstrukcje w tej klasie s ju ko cówkami mocy. Klasa A nie jest wcale tak g boko zakorzeniona w historii rmy, jak mog oby si wydawa . Rozwi - zanie to zdoby o sobie mocn pozycj u innych producentów ju w latach 70., ale Accuphase pokaza pierwszy wzmacniacz w klasie A dopiero trzydzie ci lat po swoim powstaniu – w 2002 r. (integra E-530), czyli w czasie, gdy na horyzoncie pojawi a si techni- ka impulsowa. Najwyra niej Accuphase postanowi pop yn pod pr d (chocia ... z du ym pr dem). Za kilka lat do centrum miast mają być wpuszczane już tylko najbardziej ekologiczne auta. Idąc tym tropem, będziemy mieli tylko wzmacniacze w klasie D. Na przekór temu, Accuphase ma odwagę promować prądożerne wzmacniacze w klasie A. Wzmacniacz zintegrowany HIGH-END 21marzec 2018 TEST

HIGH-END Wzmacniacz zintegrowany TEST 22 marzec 2018 www.audio.com.pl W zmacniacz wa y ok. 25 kg, nie jest to wi c monstrum, ale du y kawa luksusu. Made in Japan. S ynne wska niki VU... nie maj wskazó- wek, lecz zbudowane s na panelach LED. To mniej klasycyzuj ce, mniej analogowe, ale te ma ju d ug tradycj . Pozosta e typowe elemen- ty Accuphase’a s na swoim miejscu – zielone logo, alfanumeryczny wska nik wzmocnienia i mi kko opadaj ca klapka, zakrywaj ca dodatkowe regulatory i par innych funkcji. Gdy jest zamkni ta, na wierzchu pozostaj tylko dwa pokr t a (wzmocnienia i selekcji róde ), wyj cie s uchawkowe oraz ju w a ciwie zapomniana przez innych producentów funkcja skokowego przyciszenia sygna u (-20 dB). Wybór wej odbywa si do typowo, chocia wobec znajomych nazw róde s dwie tajemnicze pozycje – Option 1 i Option 2 – odno- sz ce si do modu ów rozszerze (bez wska- zania konkretnych gniazd, bo ich kon guracja mo e by ró na). Regulator g o no ci obraca si pomi dzy dwoma skrajnymi punktami, nie jest to jednak zwyk y potencjometr w czony w tor sygna u, a jedynie element zaawansowanego, rmowego systemu AAVA. Pokr t o jest w nim czujnikiem przekazuj cym sygna y sterowania dalej, do odpowiedniej sekcji przedwzmacniacza. Od strony u ytkowej sposób regulacji nie ró ni si jednak w a ciwie niczym (kto bardzo wra liwy wyczuje delikatn zw ok w pracy ca ego uk adu) od klasycznego potencjometru, mamy wi c „analogow ” przyjemno , a korzy ci wynikaj ce z zastosowania precyzyjnych, sterowanych mikro- procesorem t umików s absolutnie wymierne (od dok adno ci po niezawodno – nie ma tutaj ele- mentów lizgowych i wycieraj cych si cie ek). S usznych rozmiarów obudowa pozwoli a wygodnie rozplanowa wszystkie z cza na tylnym panelu, a jest ich bardzo du o. Sporo miejsca zajmuj dwa komplety masywnych zaci- sków g o nikowych, pozwalaj cych zastosowa najró niejsze ko cówki kabli. E-650 ma pi wej liniowych RCA (nie licz c p tli dla rejestratora) i dwa komplety XLR-ów. Standard zbalansowany (dubluj cy RCA) jest tak e w zespole wej cia na ko cówk mocy/ wyj cia z przedwzmacniacza. Na pod czenie magnetofonu pozwala dodatkowa p tla RCA (wej cie i wyj cie). W podstawowej formie E-650 W tym przypadku przestrze z prawej strony obsadzono niezale nym modu em ekranowa- nych zatok dla kart rozszerze , a zasadniczy uk ad wzmacniacza jest przesuni ty o kilka centymetrów w lewo (razem z zasilaczem). Lekka asymetria mo e troch przeszkadza estetom-perfekcjonistom, ale nie jest adnym b dem ani kompromisem pod wzgl dem technicznym. Wszystko przygotowano bardzo solidnie i starannie, instaluj c wewn trzne bel- ki wzmacniaj ce, które s jednocze nie ekra- nami. Wydzielono w ten sposób sekcj wej z gniazdami RCA i XLR, a tak e terminalami g o nikowymi. W centralnej sekcji wida du pokryw , pod któr znajduje si transformator toroidalny. Zasilanie nie jest wi c stuprocen- towym dual mono (wymagaj cym dwóch transformatorów), ale przygotowano niezale - ne uzwojenia wtórne dla ka dego kana u, po- jemno ltruj ca wynosi 2 x 50 000 F (a wi c troch j powi kszono w stosunku do modelu E-600, gdzie wynosi a 2 x 47 000 F), kondensa- tory po czono du , metalow zwor . nie ma ani wej cyfrowych, ani wej cia gramo- fonowego. Te dwa braki mo na wyeliminowa , chocia trzeba b dzie za to zap aci . Mo liwo ci rozbudowy wzmacniacza otwiera system dodat- kowych, wymiennych kart, dla których przygoto- wano specjalne sloty (fabrycznie s za lepione). W ka dej z dwóch zatok zamontujemy jeden modu , mo e nim by przetwornik cyfrowo-ana- logowy DAC-50 albo przedwzmacniacz gramo- fonowy (wk adki MM/MC) AD-50. Accuphase przygotowa E-650 na tak rozbudow , pro- gramuj c tak e prac wy wietlacza (wskazuje cz stotliwo próbkowania), jak i przygotowuj c elementy do obs ugi poszczególnych funkcji (np. prze cznik trybów MM/MC). Jak przysta o na referencyjny wzmacniacz zintegrowany, konstrukcja jest mocno spowi- nowacona z systemem „dzielonym” – w tym przypadku przedwzmacniaczem C-3850 i wzmacniaczem mocy A-250. Cz st praktyk w tak du ych integrach jest wykorzystanie ca ej dost pnej powierzchni obudowy i ulokowanie ko cówek przy bocznych ciankach. Charakterystyczna architektura wn trza E-650 – w a ciwy uk ad odsuni to od jednego z boków, gdzie przygotowano miejsce na modu y rozszerze .

23marzec 2018www.audio.com.pl Z ty u jest du o miejsca, wi c nawet tak bogate wyposa enie zosta o wygodnie rozplanowane. R E K L A M A Ko cówki mocy zosta y przygotowane jako dwa identyczne bloki z wewn trznymi radiato- rami, st d du cz górnej cianki zajmuj szczeliny wentylacyjne. Firma jest szczególnie dumna z uk adu re- gulacji g o no ci AAVA. Zajmuje on du p yt w wydzielonej komorze, w pobli u przedniej cianki. Ca y blok AAVA zosta wykonany w technice monta u powierzchniowego SMD, uk ad sk ada si ze wst pnych buforów, a sama regulacja g o no ci jest realizowana w dwóch równoleg ych ga ziach, czego wyma- ga utrzymanie sygna u w formie zbalansowa- nej – st d te pe na nazwa systemu “Balanced AAVA”. Obwód AAVA stosowany w ta szych wzmacniaczach (Accuphase’a) zosta „po prostu” zdublowany. Producent podkre la, e nie ma tu zmiennych t umików, sama regula- cja jest wprawdzie skokowa, ale z tak wysok rozdzielczo ci , e sprawia wra enie p ynno ci klasycznego potencjometru. Sygna zbalansowany jest te utrzymywany w uk adach regulacji barwy i zrównowa enia. W tym celu przygotowano obszerny modu t umików, które s za czane w ró nych kon - guracjach. Przyjrzyjmy si teraz ko cówkom mocy. Ac- cuphase przedstawia E-650 jako wzmacniacz pracuj cy w klasie A, z moc maksymaln 30 W przy 8 i 60 W przy 4 , a nawet 120 W przy 2 . Mo na te wyci gn wi cej, chocia ju w klasie A/B – 75 W przy 8 i 125 W przy 4 . Mimo umiarkowanej mocy (a mo e w a nie dlatego, gdy zasilacz i ko cówki s „oszcz dzane”), praktycznie adne spotykane obci enie (impedancja) nie b dzie dla E-650 zbyt trudne; mo na pod czy nawet ekstre- malnie niskie, 1-omowe (wed ug producenta, 150 W w klasie A...). Accuphase jest te zakr cony na punkcie jak najni szego poziomu szumów; og asza wi c, e w E-650 uda o si obni y go (wzgl - dem poprzedniego modelu E-600) o kolejne 3,5 dB. Kluczowym uk adem, który w tym pomóg , by w a nie Balanced AAVA. Kolejnym parametrem, nad którym si szczególnie pochylono, by a impedancja wyj- ciowa, bezpo rednio zwi zana ze wspó czyn- nikiem t umienia. T obni ono (a wi c wspó - czynnik t umienia podniesiono) dzi ki innemu rmowemu rozwi zaniu – Balanced Remote- -sensing – który jest specjalnym sposobem dzia ania ujemnego sprz enia zwrotnego. Monitorowanie sygna u na zaciskach g o- nikowych i stosowne kompensacje parametrów w torze ko cówek da y nie tylko efekty w postaci niskiej impedancji wyj ciowej, ale pozwoli y równie na obni enie poziomu zniekszta ce harmonicznych i intermodulacyjnych. Spory zysk przyniós taki detal, jak modu zabezpiecze ; zamiast klasycznych przeka ni- ków mechanicznych, zastosowano niskostratne prze czniki MOS-FET, które s równie trwalsze. Z kolei zaciski g o nikowe s pod czone bezpo- rednio do p yty, bez dodatkowych przewodów; w ten sposób usuni to kolejne miliomy z suma- rycznej impedancji wyj ciowej wzmacniacza. Wzmacniacz s uchawkowy to niezale ny modu z o ony z elementów dyskretnych. Tak e i tutaj obni ono poziom szumów (wzgl dem E-600), a sekcja jest na tyle mocna, e mo e nawet pracowa z obci eniem 8-omowym, zapewniaj c moc 500 mW.

HIGH-END Wzmacniacz zintegrowany TEST 24 marzec 2018 www.audio.com.pl Laboratorium Denon AVR-X1400H Jak niemal zawsze w testach wzmacniaczy Accuphase, sesja laboratoryjna wi e si z dodatkow atrakcj – sprawdzeniem dok adno ci dzia ania wska - ników. W E-650 s one oparte na diodach LED, wi c ich rozdzielczo (a zatem mo liwo wy apania b dów) jest mniejsza ni wskazówek. Wska niki wyskalo- wano przy tym w do niekonwencjonalny sposób. Poziom 0 dB ma odpowiada mocy 30 W przy 8 . I wszystko dok adnie si zgadza; sprawdzi em te wskaza- nia -10 dB oraz +3 dB (to wyra ne punkty na zaprojektowanej przez Accuphase skali). E-650 nie myli si te we wskazaniach samej regulacji wzmocnienia, która równie , ju na wy wietlaczu numerycznym, podaje warto ci z dok adno ci do 0,1 dB (wzgl dem 0 dB przy maksymalnym wzmocnieniu). Ustawienie (pokr t a) na -3 dB obni a napi cie na wyj ciach g o nikowych dok adnie o -2,96 dB, -6 dB daje -5,97 dB, a od -10 dB w dó dok adno jest nawet wi ksza ni 0,01 dB!!! Powy sze rezultaty nie maj adnego wp ywu na parametry i brzmienie, ale wskazuj , z jak precyzj zaprojektowano i wykonano E-650. Przejd my do pomiaru mocy wyj ciowej. Jak to bywa najcz ciej, na deklaro- wanych (dla klasy A) warto ciach si nie ko czy i jest to oczywi cie dobra wiado- mo . Przyjmuj c standardowe warunki (próg zniekszta ce THD+N = 1%), nie badaj c sposobu pracy, uzyskali my moc 66 W przy 8 , dok adnie dwukrotnie wi cej przy 4 , oraz 248 W przy 2 . Z wyj tkiem tego ostatniego, ekstremalne- go obci enia, przy którym moc przy wysterowaniu obydwu kana ów „spada” do 2 x 219 W, warto ci w stereo (dla ka dego kana u) s takie same, jak przy pracy jednego kana u – zasilanie jest wy mienite. Zaskakuj ce jest bardzo wysokie wzmocnienie napi ciowe (niemal 200 V/V) i ci le z nim powi zana czu o . Wystarczy poda na wej cia E-650 napi cie o warto ci zaledwie 0,11 V, by uzyska maksymaln moc. Nie jest to aden b d, chocia bardzo daleko id ca asekuracja, zapewniaj ca mo liwo pracy z ka dym, nawet najbardziej egzotycznym ród em o wyj tkowo niskim napi ciu wyj ciowym. Tak wysoka czu o nie sprzyja jednak odsuni ciu si od szumu, a mimo to E-650 jest pod tym wzgl dem jednym z najlepszych wzmacniaczy zintegrowanych, jakie kiedykolwiek mierzyli my. Wska nik S/N wynosi 93 dB – to rezultat zawsze znakomity, a w kontek cie wysokiej czu o ci wr cz wyczynowy. Dlatego nawet bez „wybuchowej” mocy dynamika osi ga a 111 dB. E-650 wietnie sobie radzi równie w pomiarze charakterystyk cz stotliwo- ciowych (rys.1), który uwzgl dnia tym razem trzy warto ci obci e . Wida dobr zbie no krzywych, spadek przy 100 kHz wynosi ok. -1,5 dB dla 8 , ok. 2 dB dla 4 i 2,5 dB dla 2 . Patrz c na spektrum harmonicznych (rys. 2) widzimy, e nawet przez bardzo nisko ciel cy si szum, przebijaj si z trudem i nieliczne, adna nie zbli a si nawet do granicy -90 dB. Wykres z rys. 3. jest podsumowaniem niektórych osi gni E-650. Nie tylko znie- kszta cenia i szum (THD+N) s ni sze ni 0,1 % ju od najni szych warto ci mocy wyj ciowej (dla 8 i 4 nawet poni ej 0,1 W), ale w do szerokich zakresach scho- dz poni ej 0,01 %. Dla wszystkich badanych obci e . E-650 nie ma ani s abych, ani nawet tylko dobrych punktów, jest pod ka dym wzgl dem wzorowy. LAB Moc znamionowa(1% THD+N, 1 kHz) [W] [ ] 1 K 2 K 8 66 66 4 132 132 2 248 219 Czu o (dla maksymalnej mocy) [V] 0,11 Stosunek sygna /szum ( ltr A-wa ony, w odniesieniu do 1W) [dB] 93 Dynamika [dB] 111 Wspó czynnik t umienia (w odniesieniu do 4 ) 438 Rys. 3. THD +N / moc Rys. 2. Zniekszta cenia harmoniczne Rys. 1. Pasmo przenoszenia Czar 8 , si a 4 Zdecydowana wi kszo kolumn g o nikowych jest obci eniem (znamionowo) 4-omowym. Jednocze nie po owa z nich jest przez producentów przedstawiana jako 8-omowe ze wzgl dów polityczno-marketingowych: panuje przekonanie, e kolumny 8-omowe s bezpieczniejsze i bardziej uniwersalne. Jest w tym troch prawdy i du o asekuracji, jako e wi kszo wzmacniaczy spokojnie radzi sobie z obci eniem 4-omowym, a nawet ni szym, oddaj c wówczas wi ksz moc; to w a nie jest powodem, dla którego w praktyce wi kszo kolumn jest 4-omowa. Impedancja 8-omowa ma „w zamian”, prawie zawsze, pewn przewag nad 4-omow – ni sze zniekszta cenia THD+N (w pracy wzmaczniacza); przesterowanie zaczyna si przy ni szej mocy (normatywnie oznacza ono przekroczenie 1% THD+N), ale „startuje” ono z ni szego pu apu THD+N, jakim cieszymy si w u ytecznym zakresie. Je eli wi c wzmacniacz ma wysok (dla nas wystarczaj c ) moc ju przy 8 , warto poszu- ka kolumn 8-omowych, chocia nie nale y si przy tym upiera , bo mo e to znacznie zaw zi nasz wybór i spowoduje odrzucenie kolumn 4-omowych, które by yby dla nas lepsze z innych powodów. Niektóre wzmacniacze zdecydowanie premiuj 8 , gdy z ró nych powodów nie zwi kszaj mocy na ni szej impedancji, a nawet j zmniejszaj (g ównie wzmacniacze lampowe i amplitunery wielokana owe). E-650 jest przyk adem wzmacniacza, który 4 si nie boi, zwi kszaj c moc niemal dok adnie dwukrotnie w stosunku do obci enia 8-omowego, a maj c tylko umiarkowan moc przy 8 , tym bardziej sk ania do pod czania (bez adnych obaw) kolumn 4-omowych (a wi c 90% kolumn na rynku). Z drugiej strony, dla sporej grupy u ytkowników ok. 2 x 66 W, jakimi E-650 dysponuje przy 8 (opieraj c si na wynikach naszych pomiarów, a nie na danych rmowych, gdzie jest to tylko 2 x 30 W), mo e by moc zupe nie wystarczaj c (gdy kupuj taki wzmacniacz dla jako ci d wi ku, a nie dos ownego „nag a niania” du ych po- mieszcze ) i wtedy kolumny o impedancji 8-omowej, zw aszcza te o przyzwoitej skuteczno ci, oczywi cie te mog by brane pod uwag .

25marzec 2018www.audio.com.pl R E K L A M A W zasilaczu przygoto- wano jeden transformator toroidalny i dwa bardzo du e (po 50 000 F) kondensatory ltruj ce. Producent jest szcze- gólnie dumny z modu u regulacji g o no ci, Balanced AAVA zajmuje du p ytk przy przedniej ciance. Prze czniki w sekcji zabezpiecze wykonano na bazie elemen- tów MOSFET, zamiast me- chanicznych przeka ni- ków. Przedwzmac- niacz (wraz z regulacj wzmocnie- nia) tworzy zbalansowany tor sygna u, E-650 ma na- wet dwie pary wej XLR, które warto wykorzysta w pierwszej kolejno ci. Zatoki kart rozszerze s fabrycznie za lepione, mo na tam zainstalowa modu przed- wzmacniacza gramofono- wego oraz przetwornik DAC. E-650 jest pe en smakowitych detali, tabliczka znamionowa z wybitym numerem seryjnym zosta a przynitowana.