dareks_

  • Dokumenty2 821
  • Odsłony706 435
  • Obserwuję402
  • Rozmiar dokumentów32.8 GB
  • Ilość pobrań345 635

Estrada_i_Studio_03_2018

Dodano: 6 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 6 lata temu
Rozmiar :49.1 MB
Rozszerzenie:pdf

Estrada_i_Studio_03_2018.pdf

dareks_ CZASOPISMA
Użytkownik dareks_ wgrał ten materiał 6 lata temu. Od tego czasu zobaczyło go już 102 osób, 37 z nich pobrało dokument.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 108 stron)

MAGAZYN DLA MUZYKÓW, REALIZATORÓW I PRODUCENTÓW MUZYCZNYCH NA DVD +ONLINE 9 GB! DODATKOWYCH AcusticaCrimson KORGGrandstage pianinosceniczne WIDEO I AUDIO ArturiaMiniBrute2:pierwszekroki 12klipówwideozprezentacjami 2,3GB SAMPLI CassetteClub,WorkstationSamples Greg Wells The Greatest Showman Universal Audio ARROW NOWEBITY BassJanOther AWGS wydawnictwo INDEX 345369 * ISSN 1427-0404 * estradaistudio.pl 03/2018 | nr 258, rok XXII | (5% VAT) SomaLYRA-8 Eksperymenty Richard Scott

M ądrzy ludzie mawiają, że życie jest jak jazda tram- wajem – czegoś trzeba się trzymać. A doświadcze- ni dodają, że trzeba się trzymać tego, żeby się cze- goś trzymać. Ta subtelna nutka absurdalnego relatywizmu w koncepcyjnym myśleniu na tematy wszelakie bardzo mi się podoba. Żyję na tym świecie wystarczająco długo, aby zauważyć, iż stałe mogą być co najwyżej liczby , e i im podobne. Trzymajmy się zatem tego, że niczego nie da się przewidzieć, nawet tego, czego mamy się trzymać. Nie wierzę w istnienie ściśle określonych zasad i reguł, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie związane z produkcją muzyczną i funkcjonowaniem całego rynku wokół niej skupionego. Aby uprościć sobie życie, mamy tendencję do wyszukiwania jakichś zawsze działających metod, technik, urządzeń, programów, których zastosowanie w określony sposób da nam gwarancję uzyskania oczekiwanego rezultatu. Nawet jeśli jakieś rozwiązanie doskonale się sprawdza i już nam się zdaje, że odkryliśmy genialny „przepis na...”, to prędzej czy później okaże się, że są inne, dużo lepsze sposoby osiągnięcia celu. I na pewno nie są one tymi ostatecznymi. Innymi słowy: do kompresji wokalu najlepszy jest procesor A, a do korekcji werbla pro- cesor B. No i fajnie, mamy się czego trzymać. Potem czytamy gdzieś w , że ktoś znany i przez nas ceniony dałby sobie odjąć nerkę za to, że nic tak nie zrobi wokalowi dobrze jak procesor C, a werblowi – procesor D. Po krótkim namyśle zmieniamy więc uchwyt i okazu- je się, że jest jeszcze lepiej. Może się jednak zdarzyć, że z tramwaju przesiądziemy się do autobusu i tam uchwyty są już inne. Albo na rower, gdzie oprócz kierownicy trzymać się nie ma czego. Bardzo dobrym przykładem tego stanu rzeczy jest jedna z najbardziej szczerych rozmów, jakie kiedykolwiek znalazły się w naszym magazynie, którą Paul Tingen odbył z Gregiem Wellsem (patrz strona 66). Ten ostatni osiągnął już chyba wszystko, co można w produkcji muzycznej osiągnąć, dopracowując się niesamowitych technik pracy i reguł działania. I oto człowiek ów, który gra na wszystkich instrumentach, teorię i praktykę muzyki zna od podszewki, pracował ze wszystkimi, a współtworzone przez niego piosenki sprzedały się w blisko stu milionach egzemplarzy, otwarcie przyznał, że omal nie poległ zawodowo i artystycznie podczas miksu muzyki do filmu Król Rozrywki. Od katastrofy uratowała go jednak decyzja o totalnej zmianie systemu pracy. Ten, jak sam się nazywał, analogowy szeryf zmienił środowisko i zamiast gałek i przycisków kocha teraz myszkę i klawiaturę QWERTY. Zdigitalizował się na tyle głęboko, że nawet zaprojek- tował dla firmy Waves wtyczki sygnowane swoim nazwiskiem, nota bene ze wszech miar godne polecenia. Wnioski? W przypadku jazdy tramwajem trzeba być zawsze gotowym do zmiany uchwy- tu i warto sobie taki upatrzyć odpowiednio wcześniej. W produkcji muzycznej jest tak samo jak w tramwaju. I, podobnie jak w nim, ciągła zmiana uchwytów wcale nie sprawi, że dojedziemy szybciej. TomaszWróblewski, redaktornaczelny W CZASIE JAZDY TRZYMAJ SIĘ UCHWYTU 3Estrada i Studio • marzec 2018 WSTĘP Bezpłatne sample Przewijamy taśmę! W tym miesiącu otrzymujesz od nas liczącą ponad pół tysiąca sampli kolekcję materiałów audio w stylu retro, nagranych i przetworzo- nych z wykorzystaniem magnetofonu kasetowego. Dźwięki te mają wszystko to, czego oczekujemy od tego typu nośnika: ciemne nasycenie, charakterystyczny szum, ziarnistą strukturę i specyficznie zawężone pasmo. Ponadto udostępniamy pierwszą część pakietu o nazwie Workstation Samples, zawierającego brzmienia klasycznych instrumentów typu workstation, do dziś stosowane w wielu produk- cjach muzycznych. Więcej informacji na stronie100. PRENUMERATA Greg Wells „Gdy zacząłem prace nad drugim utworem, już wiedzia- łem, że nie poradzę sobie z tym zadaniem bez przenie- sienia całości do komputera. To oznaczało, że musiałem stworzyć zupełnie nową metodologię pracy, bez mojej analogowej konsolety, zewnętrznych kompresorów i korektorów”. Ale powodów do zmartwień podczas reali- zacji miksu muzyki do filmu Król Rozrywki Greg Wells miał dużo więcej, o czym można przeczytać na stronie66. Arturia MiniBrute 2 W 2012 roku francuska firma Arturia zaistniała na rynku ze swoim pierwszym, całkowicie analogowym syntezato- rem monofonicznym MiniBrute – kompaktowym i w mia- rę przystępnym cenowo. Sześć lat później do sprzedaży wchodzi jego następca, oferujący dodatkowy oscylator, nowy typ generatora obwiedni i znacząco poszerzone możliwości w zakresie konfiguracji modulacji z wykorzy- staniem krosownicy. Przeczytasz o nim na stronie60. Soma Lyra-8 Lyra-8 to niesamowite narzędzie dla eksperymenta- torów. Wzajemne zależności między poszczególnymi elementami sprawiają, że w którymś momencie całość zaczyna funkcjonować na własnych zasadach. I wtedy zaczyna się cała zabawa. Lyra-8 przestaje być instrumen- tem, a staje się naszym partnerem, który sam podrzuca sugestie, w którym kierunku powinniśmy się udać. Test na stronie28.

TECHNOLOGIA 54 60 76 84 98 100 WARSZTATY 86 88 90 ROZMOWY 66 72 92 4 Estrada i Studio • marzec 2018 54 66 9272

STAŁE RUBRYKI 3 8 12 14 26 80 82 106 TESTY 40 53 46 32 52 48 28 36 44 6 Estrada i Studio • marzec 2018 48 36 32 40

Krze Duże 2 | 96-325 Radziejowice | tel.: 46 858 01 00 | fax. 46 858 01 17 | e-mail: biuro@helukabel.pl | www.helukabel.pl TOMASZ “SEREK” KRAWCZYK ENDORSER FIRMY HELUKABEL PROFESJONALNE KABLE I PRZEWODY SCENICZNE audio video transmisja danych zasilanie ODWIEDŹ NASZĄS TRONĘ ODW IE DŹ NASZĄ STRONĘ helustage.pl

8 Estrada i Studio • marzec 2018 CM Plugins to zestaw w pełni funkcjonalnych i nie ograni- czonych czasowo pod względem działania wtyczkowych instru- mentów i efektów. Ta wyjątkowa kolekcja zawiera ponad 40 naj- wyższej klasy profesjonalnych pluginów, których nie znajdziesz w żadnym innym polskim maga- zynie czy w internecie. Wszystkie dostępne są dla komputerów PC i Mac, w formatach VST i AU. Oprogramowanie to zostało stworzone przez najbardziej renomowanych deweloperów, takich jak LinPlug, Ohm Force, KV331 Audio, u-he, Cableguys, Rob Papen, eaReckon, Vengean- ce Sound i Synapse Audio. FAQ: Czym są CM Plugins? Czy to zwy- kły freeware? Nie są to wtyczki ograniczone funkcjo- nalnie ani powszechnie dostępne. Zostały one stworzone tylko i wyłącznie na potrzeby tego pakietu przez najlep- szych programistów, i poza tą kolekcją nie znajdziesz ich nigdzie indziej. Czy mogę używać tych wtyczek w komercyjnych projektach? Tak. Licencja przewiduje możliwość wykorzystania wtyczek na wszystkich polach eksploatacji, z wyjątkiem ich rozpowszechniania i nieautoryzowanej dystrybucji. Gdzie znajdę te wtyczki? Są one udostępniane na DVD oraz onli- ne (media.avt.pl), w stale aktualizowa- nej formie. Co miesiąc pojawia się tam przynajmniej jedna nowa wtyczka! Jak zainstalować wtyczki CM Plugins? Instrukcje na temat instalacji wtyczek znajdziesz w folderze każdej z nich, pod postacią pliku instalacja.txt. Co jest potrzebne do ich użycia? Wtyczki uruchamiają się pod kontrolą programów muzycznych dla PC i Mac (tzw. DAW). Programy te muszą obsługi- wać formaty VST lub AU, a należą do nich m.in. Ableton Live, Reaper, Bitwig, Studio One, Samplitude (PC), FL Studio (PC), Cubase, Sonar (PC), Logic (Mac) czy Garageband (Mac). Pamiętaj! Co miesiąc nasza kolekcja CM Plugins poszerza się o zupełnie nowy i w pełni funkcjonalny instrument, procesor efektów lub interesującą wtyczkę narzędziową. Pełną i na bieżąco aktuali- zowaną kolekcję CM Plugins znajdziesz każdego miesiąca na naszej płycie DVD oraz w naszym archiwum dla Czytelni- ków, dostępnym po zalogowaniu lub podaniu numeru prenumeraty na stro- nie www.media.avt.pl. Wyjątkowa kolekcja bezpłatnych wirtualnych instrumentów i efektów dla komputerów PC i Mac, którą zamieszczamy na każdej płycie DVD i online, w serwisie www.media.avt.pl. Znajdziesz tam wszystko do tworzenia świetnej muzyki! Cableguys Curve 2.5 CM • Nowe tryby filtrów i udoskonalenia w v2.5 • Tworzenie własnych kształtów fal • 16-głosowy tryb Unison • Bazuje na Cableguys Curve 2.5 • AU/VST/RTAS, 32/64 bity www.cableguys.de Synapse Audio Dune CM • Oscylatory VA i wavetable • Modulacja dla pojedynczych głosów • 12-slotowa matryca modulacji • Bazuje na Synapse Dune • AU/VST, 32/64 bity www.synapse-audio.com u-he Zebra CM • Przenikanie próbek oscylatorów • Programowane krokowo LFO • Efekty delay, reverb i chorus/phaser • Oryginalnie stworzony dla CM • AU/VST, 32/64 bity www.u-he.com Enzyme CM • Oryginalna synteza skanowana • Konfiguracja oparta na presetach • Presety z mapowaniem kontrolek • Bazuje na pełnej wersji Enzyme • AU/VST, 32/64 bity www.humanoidsoundsystems.com LinPlug Alpha CM • 2 oscylatory z modulacją • Polifoniczne portamento i chorus • Bazuje na LinPlug Alpha • AU/VST, 32/64 bity www.linplug.com XILS Lab PolyKB II CM • Modelowanie absolutnie unikalnego i obecnie praktycznie niedostępnego syntezatora PolyKobol • Mnóstwo ciekawych presetów • Bazuje na pełnej, komercyjnej wersji syntezatora wirtualnego XILS Lab PolyKB II • AU/VST/RTAS, 32/64 bity www.xils-lab.com Madrona Labs Aalto CM • Niezwykłe oscylatory z możliwością zastosowania syntezy FM • Interesująca opcja brzmieniowa oparta na systemie Delay Waveguide • Konfigurowana modulacja • Pokładowy efekt pogłosu i sekwencer krokowy • Bazuje na komercyjnym Aalto • AU/VST, 32/64 bity www.madronalabs.com XILS Lab XILS 3 CM • Wzorowany na modularnym EMS VCS 3 • Autentyczne oscylatory oraz pogłos sprężynowy z modelowaniem oryginalnych układów • Dodane efekty chorus i delay • Klasyczna matryca szpilkowa • AU/VST, 32/64 bity www.xils-lab.com SYNTEZATORY, MASZYNY PERKUSYJNE ORAZ SAMPLERY PLUGINS KV331 Audio SynthMaster CM • Oscylatory ze skanowaniem • Wielofunkcyjny filtr i efekty • Kształtowanie przebiegu fal • Synteza w trybach FM/AM • Rozbudowana modulacja • Bazuje na SynthMaster 2.5 • AU/VST, 32/64 bity www.kv331audio.com Expert Sleepers XFadeLooper CM • Sampler typu crossfade-looping • Tryb trwałej synchronizacji • Modulacja • Przenikające się tryby filtrów • Sekcja saturacji • Zaawansowane zapętlanie • Bazuje na Crossfade Loop Synth v3 • AU/VST, 32/64 bity www.expert-sleepers.co.uk Loomer Cumulus • Sampler granularny • Sceny dla sekwencji plasterków • Nie bazuje na istniejącej wtyczce • AU/VST, 32/64 bity • RTAS/Standalone 32 bity www.loomer.co.uk Klevgränd Enkl CM • Klasyczny syntezator monofoniczny • Modulacja, arpeggiator i efekty • Bazuje na pełnej wersji Enkl • AU/VST 32/64 bity www.klevgrand.se

9Estrada i Studio • marzec 2018 Zplane Vielklang 2 CM • Korekcja intonacji i odstrajanie dźwięku • Prosta harmonizacja melodii • Bazuje na Vielklang 2 Instant Harmony • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.zplane.de Eisenberg Einklang CM • Trzy przenikające się oscylatory • Kontrola obwiedni i tembru • LFO moduluje ton • Bazuje na pełnej wersji Einklang • AU/VST, 32/64 bity www.eisenberg-audio.de Squaredheads Nora CM •Wejściedlaczterechnut,wyjściejako arpeggiolubakordywtrzechoktawach •Programowanievelocityizapispaternów •BazujenapełnejwersjiNoraiNora2 •AU/VST,32/64bity www.squaredheads.com u-he Bazille CM •Zaawansowany syntezator modularny •Sekwencer i modulator mapowania •Modulacja sygnałem audio, Fractalizer •Bazuje na pełnej wersji Bazille •AU/VST 32/64 bity www.u-he.com Kirnu Cream CM • Arpeggiator MIDI • Pozwala uzyskać więcej ciekawych efektów w sterowanych instrumentach • Tworzenie złożonych paternów • Kontrola rytmu i nut • AU/VST, 32/64 bity www.kirnuarp.com Camel Audio Alchemy Player CM • 200 niesamowitych barw • Czyta pliki SFZ, które często dołączamy do naszych kolekcji sampli • Bazuje na pełnej wersji Alchemy • AU/VST/RTAS, 32/64 bity www.camelaudio.com Rob Papen RG-Muted CM • Realistyczne partie gitary funk • Pokładowy sekwencer • Efekty i opcje modulacji • Bazuje na Rob Papen RG • AU/VST, 32/64 bity www.robpapen.com AudioThing miniBit CM • Syntezator chiptune z 15 próbkami • Modulacja obwiednią i LFO • Bitcrusher i redukcja bitów • Bazuje na pełnej wersji miniBit • AU/VST, 32/64 bity www.audiothing.net DopeVST Beat Machine CM • 50 pełnych, bezpłatnych zestawów • Partie Kick, Snare, Hi-hat i Misc • Regulacja Level, Pan, Pitch i Reverb • 50 bitów MIDI • Bazuje na DopeVST Beat Machine • AU/VST, 32/64 bity www.dopevst.com AudioRealism ADM CM • Klasyczna maszyna perkusyjna • Emulacja legendarnego Rolanda TR-606 • Zawiera też własne sample • Bazuje na pełnej wersji ADM • AU/VST, 32/64 bity www.audiorealism.se brunsandspork Grooove CM • Innowacyjny instrument perkusyjny • Dwa sample na brzmienie i możliwość ich sterowania przez velocity • 50 zestawów Micro Kits • Bazuje na pełnej wersji Grooove • AU/VST, 32-/64 bity www.brunsandspork.com DopeVST Bass Engine CM • 45 hip-hopowych basów • 3 dekady historii hip-hopu • Regulacja obwiedni i nut • 50 riffów MIDI • Bazuje na DopeVST Bass Engine • AU/VST, 32/64 bity www.dopevst.com SYNTEZATORY,MASZYNYPERKUSYJNEORAZSAMPLERY NAJNOWSZE WTYCZKI CM Plugins Audio Vitamins Life CM • Wtyczka do modulacji i poszerzania • LFO zmienia wysokość dźwięku i amplitudę • Uprzestrzennia i ociepla kompleksowy materiał audio • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.audiovitamins.com Inear Display Litote CM • Efekt granularny do cięcia i rearanżacji dźwięku na poziomie mikroskopowym • Wpływa na szybkość i wprowadza jitter • Regulacja parametrów Timbre Frequency, Feedback i Diffusion • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.ineardisplay.com HoRNet FreMo • Zintegrowany efekt modulacji częstotliwości • Ustawiana lub sterowana sygnałem częstotliwość oscylacji • Mnożnik częstotliwości oscylatora od 1× do 10× • AU/VST/AAX, 32-/64 bity www.hornetplugins.com XILS-lab StiX CM • Syntezator perkusyjny z sekwencerem • Wyposażony w presety i rytmy • Wielokrokowa modulacja • AU/VST, 32/64 bity www.xils-lab.com Potrzebujesz jeszcze więcej informacji? W większości przypadków w folderach na DVD (oraz w plikach ZIP pobranych z witryny www.media.avt.pl) zawierających wtyczki znajdziesz też plik [nazwa wtyczki]_przewodnik.pdf, w którym szczegółowo opisano sposób instalacji oraz podstawową obsługę danej wtyczki – instrumentu lub efektu. Są to te materiały, które wcześniej ukazały się drukiem z chwilą premiery nowej wtyczki.

10 Estrada i Studio • marzec 2018 OverTone DSP Program EQ CM • Korekcja w stylu Pultec • Podwójne podbicie/tłumienie basu; podbicie wysokiego środka; półkowe tłumienie góry • Opcja lampowego wzmacniacza • AU/VST, 32/64 bity www.overtonedsp.co.uk AudioThing ValveFilter CM • Fantastyczna filtracja i nasycenie • Emulacja filtru LPF • Lampowa saturacja • Bazuje na Valve Filter VF-1 • Układ randomizacji i mierniki • AU/VST, 32/64 bity www.audiothing.net MULTIEFEKTY Subsonic Labs Wolfram CM • Odstrajanie, zniekształcanie, przesuwanie fazy, panoramowanie, delay i filtr • Elastyczna modulacja • AU/VST, 32/64 bity www.subsoniclabs.com Inear Display Eurydice CM • Procesor pozwalający na buforowanie powtórek, uzyskiwanie efektu delay, bitcrusher oraz filtr z modulacją • Swobodna konfiguracja sygnału • AU/VST, 32/64 bity www.ineardisplay.com DDMF CM EQ Pack • Dwa znakomite korektory • IIEQ Pro CM: 19 typów filtrów • LP10 CM: korektor masteringowy • Bazuje na wtyczkach DDMF • AU/VST, 32/64 bity www.ddmf.eu eaReackon CM-EQUA 87 • Łagodny, 3-pasmowy korektor • Przestrajany filtr HPF • Przełączane filtry półkowe • Analizator i limiter • Bazuje na eaReckon PR-EQUA 87 • AU/VST, 32/64 bity www.eareckon.com Vengeance Sound Philta CM • Podwójny filtr HPF i LPF • Nachylenie 12/24/48/96 dB/okt • Regulacja rezonansu i szerokości • Funkcje linkowania i wycinania • Bazuje na Vengeance Philta XL • AU/VST, 32/64 bity www.vengeance-sound.com Ohm Force Ohmygod! • Rezonansowy filtr grzebieniowy • Sekcja Distortion • Synchronizowane LFO • Filtr wyjściowy • AU/VST/RTAS, 32/64 bity www.ohmforce.com ToneBoosters Barricade CM • Inteligentny limiter masteringowy • Regulacja odpowiedzi dynamicznej • Opcja stereo i mierniki • Bazuje na pełnej wersji Barricade • AU/VST, 32/64 bity www.toneboosters.com SKnote Snap • Podbija lub tłumi transjenty • Edycja wybrzmiewania • Dwa inteligentne filtry • Nie bazuje na żadnej wtyczce • AU/VST, 32/64 bity www.sknote.it eaReckon CM-COMP 87 • Ciepło brzmiący kompresor • Praca w trybie równoległym • Bazuje na eaReckon SD-COMP 87 • AU/VST, 32/64 bity www.eareckon.com LVC-Audio Transector CM • Procesor przeznaczony do obróbki transjentów i saturacji • Edycja z użyciem obwiedni • Przydatna funkcja mierników • Praca w trybie równoległym • AU/VST, 32/64 bity www.lvcaudio.com Unfiltered Audio G8 CM • Obróbka dynamiki lub efekty • Zaawansowana funkcja bramki • Wyświetlacz przebiegu • MIDI jako wyzwalanie lub wyjście • AU/VST, 32/64 bity www.unfilteredaudio.com D16 Group Frontier • Wysokiej klasy limiter • Wybór trybu detekcji i powrotu • Funkcja nasycenia Soft Clip • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.d16.pl HoRNet Fat-FET • Kompresor typu FET • Podobny do klasyczne- go 1176LN • Czas ataku już od 0,02 ms • Bazuje na HoRNet MultiComp • AU/VST, 32/64 bit www.hornetplugins.com HoRNet DrumShaper •Korekcjaikompre- sjadlabębnów • Regulacja głębo- kości i poziomów • 7 algorytmów dla instrumentów • Bazuje na HoRNet TrackShaper • AU/VST, 32/64 bity www.hornetplugins.com audioD3CK SunRuys CM • Wyrazisty kompresor grupowy • Bazuje na pełnej wersji SunRuys • AU/VST/RTAS/AAX, 32/64 bity audio.d3ck.net Toneboosters Sibalance CM • Wysokiej klasy de-esser • Cztery tryby pracy • Wybór poziomu redukcji i ataku • Bazuje na pełnej wersji TB Sibalance • AU/VST, 32/64 bity www.toneboosters.com Audiority TS1 CM • Procesor transjentów • Regulacja ataku i powrotu • Praca w trybie równoległym • Bazuje na wtyczce TS • AU/VST, 32/64 bity www.audiority.com Ignite VST Vice One • Analogowa i cyfrowa charakterystyka • Wskaźnik wejścia/wyjścia i tłumienia • AU/VST, 32/64 bity www.ignitevst.com PLUGINS KOREKTORY I FILTRY PROCESORY DYNAMIKI

11Estrada i Studio • marzec 2018 REVERB/DELAY LiquidSonics Reverberate CM • Pogłos splotowy • Możliwość importu impulsów • Bazuje na pełnej wersji Reverberate • AU/VST, 32/64 bity www.liquidsonics.com Acon Digital CM Verb • Pięć trybów pogłosu • Bazuje na Acon Digital Verberate • AU/VST, 32/64 bity www.acondigital.com R NE Joey Sturgis Tones & Boz Digital Labs SideWidener • Uprzestrzennia dźwięki mono • Zachowuje kompatybilność mono • Goniometr do analizy wizualnej • 3 tryby poszerzania • AU/VST/AAX/RTAS, 32/64 bity www.joeysturgistones.com www.bozdigitallabs.com Nyrv Agent CM • Tworzenie łańcuchów efektów • Host wtyczek VST/AU • Własne interfejsy • Bazuje na pełnej wersji Agent • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.nyrvsystems.com Audio Assault GrindMachine CM • Emulacja 5 wzmacniaczy i 10 kolumn • 3-pasmowe EQ i prezencja • Efekt Djentbox dla niskiego stroju • Bazuje na GrindMachine • AU/VST, 32/64 bity www.audioassault.com Kuassa PreMix CM • Wszystkie odcienie saturacji • 3-pasmowy korektor Baxandall • Nie bazuje na żadnej wtyczce • AU/VST, 32/64 bity www.kuassa.com Tek’it AudioCrossDr CM • Trzypasmowe przetwarzanie dźwięku • Crush, Warp, Drive i Filter • Regulacja proporcji i panoramy pasm • AU/VST/VST3, 32/64 bity www.tekit-audio.com Audio Assault BassAmp CM • Inspirowany wzmacniaczami Ampeg • Gain i Deep dodają nasycenia • 3-pasmowa korekcja i Mix • Dwie emulacje kolumn • Nie bazuje na żadnej wtyczce • AU/VST, 32/64 bity www.audioassault.com HoRNet Graffio CM • Trzyfunkcyjny efekt przesterowania • Moduł saturacji z regulacją DC • Exciter z funkcją harmonicznych • Redukcja liczby bitów • Bazuje na wtyczce Graffio • AU/VST/VST3/AAX/RTAS, 32/64 bity www.hornetplugins.com Cableguys Waveshaper CM • Graficzna edycja zniekształceń • Tworzenie własnych krzywych • Oscyloskop • Nie bazuje na żadnej wtyczce • AU/VST, 32/64 bity www.cableguys.de Audiffex STA Enhancer CM • Lampowy exciter/enhancer • Obróbka niskich i wysokich tonów • 5 trybów emulacji lampy • Mierniki VU dla wejścia i wyjścia • AU/VST, 32/64 bity www.audiffex.com Sonimus Satson CM • Emulacja toru miksera • Subtelna saturacja • Muzycznie brzmiące filtry • Bazuje na pełnej wersji Satson • AU/VST, 32/64 bity dsp.sonimus.com Lindell Plugins 6X-500 CM • Emulacja przedwzmacniacza i EQ • Podbicie niskich i wysokich tonów • Modelowanie sprzętowego 6X-500 • Bazuje na 6X-500 i ChannelX • AU/VST, 32/64 bity www.lindellplugins.com DotecAudio DeeMonitor • Emulacja brzmienia monitorów NS10, Genelec i Auratone 5C • Odwracanie i solo kanałów L i R • Równowaga Mid/Side i poziom wyjściowy • AU/VST, 32/64 bity www.dotec-audio.com Blue Cat Audio FreqAnalyst CM • Analizator klasy profesjonalnej • Szereg opcji konfiguracji • Bazuje na Blue Cat FreqAnalyst • AU/VST, 32/64 bity • RTAS 32 bity www.bluecataudio.com Photosounder Spiral CM • Analizator spektralny • Użyteczny przy odnajdywaniu nut • Bazuje na pełnej wersji Spiral • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.photosounder.com Vengeance-Sound Scope • Wtyczka narzędziowa będąca analizatorem widma i częstotliwości • Oscyloskop dla fal audio • Mierniki fazy stereo i poziomu • Zaawansowane opcje analizy • AU/VST/AAX, 32/64 bity www.vengeance-sound.com Rop Papen RP-Distort CM • 5 algorytmów przesterowania • EQ, dynamika oraz modulacja • Filtr i obróbka równoległa • AU/VST, 32/64 bity www.robpapen.com NARZ DZIOWE, POMIAROWE, EMULATORY I INNE

PRENUMERATA Jeszcze nie prenumerujesz? Masz u nas pierwszy kwartał prenumeraty gratis i gwarancję ewentualnego zwrotu wpłaty. Albo aż 33% zniżki, jeśli zaprenumerujesz na 2 lata. Ju prenumerujesz? Możesz mieć nawet 50% zniżki! Szczegóły na str. 83. Każde zamówienie nowej prenumeraty poprzez www.avt.pl oraz każde przedłużenie prenumeraty, o ile złożone jest po zalogowaniu się na stronie www.avt.pl, daje pulę kodów na bezpłatne e-wydania dowolnych czasopism wydawnictwa AVT. Kody można realizować przez cały czas trwania prenumeraty na www.UlubionyKiosk.pl. r si również dlatego, że: po zalogowaniu, wybraniu linku Moja prenumerata i kliknięciu przycisku Przedłuż można zamówić prenumeratę ze zniżką „za staż” (do 50% upustu!); po zalogowaniu masz dostęp do wszystkich swoich wydań cyfrowych, danych prenumeraty oraz do swoich danych adresowych; zalogowanie włącza w formularzach zamówień funkcję autouzupełniania Twoimi danymi adresowymi. Twoje dane do logowania działają także na www.UlubionyKiosk.pl. Nie lubisz płacić wszystkiego na raz? Załóż „teczkę” na www.UlubionyKiosk.pl/teczka

TYLKO Prenumeratorzy: – o 50% Estrada i Studio Plus – o 30% na z rz Raz, Dwa, Trzy... 25 ue e Night thoughts e Live in Berlin Prenumerata to: Estrada i Studio Plus

ZOOM F1 Najnowszy stereofoniczny rejestrator Zoom F1 dedykowany jest do współpracy z cyfrowymi lustrzankami oraz kamerami wideo i do- stępny w dwóch wersjach: F1-SP oraz F1-LP. Pierwsza wyposażona zosta- ła w mikrofon kierunkowy SGH-6 Shotgun Mic, a druga w przypinaną kapsułę typu Lavalier. Sam rejestra- tor wykonany jest niezwykle solidnie, mogąc pracować przypięty do paska lub zain- stalowany na lustrzance/ka- merze. Dostępny jest też uchwyt elastycz- ny SMF-1, który izo- luje mechanicznie re- jestrator z mikrofonem shotgun od jej korpusu. Zapisu dźwięku dokonuje się na kartach microSD, z 24-bi- tową rozdzielczością i próbkowa- niem 96 kHz. Obsługi urządzenia dokonuje się za pośrednictwem przycisków roz- mieszczonych wokół monochromatycznego wyświetlacza, widocznego także w świetle dziennym. F1 oferuje łatwy dostęp do regulacji pozio- mu, limiter, filtr dolnozaporowy i re- gulację poziomu wyjściowego. Tryb zapisu można zablokować, unie- możliwiając jego przypadko- we wyłączenie. Rejestrator zasilany jest dwiema ba- teriami R6 lub opcjo- nalnym zasilaczem AD-17. Port USB umoż- liwia wymianę da- nych z komputerem lub iPadem, a sam zapis do- stępny jest w formatach WAV/BWF lub MP3. Do podłą- czania zewnętrznego mikrofonu słu- ży 10-stykowe złącze, stosowane tak- że w innych mikrofonach firmy Zoom. Mikrofon przypinany lub liniowe źródło sy- gnału podłączamy natomiast do wejścia TRS 3,5 mm. Sugerowana cena detaliczna F1-LP (z mikrofonem przypinanym) wy- nosi , zaś F1-SP (z mikrofonem shotgun) – . www.zoom.co.jp www.sound-service.eu PRESONUS FADERPORT 16 FaderPort 16 jest kontrolerem dla programów DAW, wyposażonym w 16 czułych na dotyk, zmotoryzowanych tłumików 100 mm i 89 przyci- sków. Do tych ostatnich zaliczają się przyciski wyboru, wycisze- nia i solo dla każdego z 16 kanałów, osiem przycisków nawigacji, peł- niących alternatywnie ro- lę podlegających konfigura- cji przycisków funkcyjnych, przyciski napędu oraz ak- tywujące funkcje edycyjne, współpracujące z kółkiem Jog. Wszystkie są podświetlane i pracu- ją w trybie Shift. Kontroler obsługuje protokoły MIDI CC, Mackie Control oraz HUI, mogąc współpracować z praktycznie każdym pro- gramem wielośladowym na rynku. W przy- padku współpracy z PreSonus Studio One 3 FaderPort 16 działa od razu, bez konieczności jakiegokolwiek mapo- wania ręcznego. Urządzenie łączymy z komputerem przez USB, skąd może też pobierać energię. Dla uzy- skania pełnej funkcjonalności należy jednak podłączyć zewnętrzny zasilacz sieciowy. Sugerowana cena detaliczna FaderPort 16 to . www.presonus.com www.audiostacja.pl AKGC636 C636, najnowszy pojem- nościowy mikrofon firmy AKG, przeznaczony jest głównie do zastosowań koncertowych, tam gdzie wykonawcom i realizatorom zależy na osiągnięciu brzmie- nia głosu o jakości studyjnej. Wbrew pierwszym skojarzeniom nie jest to mi- krofon dedykowany wyłącznie do „subtel- nych” wokali. Jego konstrukcja uwzględnia możliwość pracy w każdych warunkach i w każdej stylistyce muzycznej, nie wyłączając tych o zdecydowanie agresywnym charakterze. Podczas konstruowania kapsuły mikrofonu zadbano o to, aby sam przetwornik, układ wewnętrznego filtru pop i zewnętrzna osłona po- zwalały nie tylko na skuteczną osłonę mechaniczną i przeciwpod- muchową, ale zapewniały też przeźroczystość brzmieniową i mini- malizowały możliwość powstawania sprzężeń akustycznych. Układ zawieszenia kapsuły starannie dopracowano pod kątem eliminacji przenoszenia zakłóceń o charakterze mechanicznym. Elektretowa kapsuła o charakterystyce nerkowej ma napyloną zło- tem membranę o średnicy 0,75”. Mikrofon charakteryzuje się czu- łością 5,6 mV/Pa, równoważnym poziomem szumów wła- snych 20 dBA, ma filtr dolnozaporowy 80 Hz i jest w stanie przenosić ciśnienie dźwięku do 150 dB SPL (przy 1% zniekształceń). Sugerowana cena detaliczna mikrofonu to . www.akg.com www.essaudio.pl One ć nej, am prz Elekt tem me łością 5, snych 20 przenosi zniekszt Sugero . www.akg www.ess 14 Estrada i Studio • marzec 2018

16 Estrada i Studio • marzec 2018 Ilpo Martikainen oraz Topi Partanen założyli firmę Gene- lec w 1978 roku, a jej pierwszym produktem był monitor studyjny S30, przeznaczony dla fińskiego nadawcy YLE. Pojawienie się nowych technologii, takich jak Directivity Control Waveguide oraz Minimum Diffraction Enclosure, a następnie debiut monitora 1035, zwróciły uwagę bran- ży pro-audio na produkty tej firmy. Prawdziwym przeło- mem była prezentacja monitora bliskiego pola 1031, który stał się standardem w branży, systematycznie wypierając ze studiów nagrań monitory innych firm, a także masowo wchodząc na wyposażenie wielu studiów radiowych i tele- wizyjnych. Obecnie Genelec postrzegany jest jako wiodąca firma, specjalizująca się w tworzeniu najwyższej klasy mo- nitorów, głównie aktywnych, a jej flagowym produktem są doskonałe zestawy z serii The Ones. Obchody 40-lecia firmy związane są z konkursami i atrak- cyjnymi nagrodami, jak m.in. wycieczka do fabryki Genelec w Finlandii czy konkurs dla kompozytorów, organizowany we współpracy z Boiler Room. W mediach społecznościo- wych trwa kampania #Genelec40th, a użytkownicy sprzę- tu Genelec zachęcani są do dzielenia się wspomnieniami i doświadczeniami. Aby poznać szczegóły specjalnych wy- darzeń i konkursów rocznicowych, warto zaglądać na stro- nę genelec.com i odwiedzać kanały społecznościowe tego producenta. Jednocześnie firma Konsbud Audio, dystrybutor marek Genelec i Avid w Polsce, zaprasza do swojego showroomu w Warszawie, gdzie w specjalnie przygotowanym pomiesz- czeniu można posłuchać wszystkich monitorów Genelec z serii 8000 – z systemem kalibracji SAM wraz z subwo- oferami w konfiguracjach stereo 2.0 i 2.1 oraz wielokana- łowych 5.1 – a także współosiowych The Ones. W pomiesz- czeniu zainstalowano kompletny system Pro Tools|HDX z oprogramowaniem Pro Tools 2018.1 oraz wtyczkami AAX, zatem każdy, kto zdecyduje się na wizytę w show- roomie, będzie miał okazję odsłuchania swojego miksu na systemach Genelec. Zadbano też o dostępność wyso- kiej klasy gramofonu Audio-Technica, więc można skon- frontować brzmienie własnej produkcji z klasykami z czar- nych płyt. Osoby chcące odwiedzić showroom proszone są o wcześniejszy kontakt (tel. 785-504-090, j.majewski@ konsbud-audio.com.pl). www.genelec.com www.konsbud-audio.pl 40LAT FIRMY GENELEC QSCKS112 Kompaktowy aktywny subwoofer KS112 to nowy element serii K i drugi, po kardioidalnym KS212C, model typu KS. Jest to subwoofer o konstruk- cji pasmowoprzepustowej, wyposażony w 12-calowy przetwornik zasila- ny ze wzmacniacza 2.000 W pracującego w klasie D. Cyfrowa zwrotnica daje możliwość zapisywania/wczytywania scen dla typowych zasto- sowań subwoofera. Dwa gniazda z gwintami M20 umożliwiają stabil- ne połączenie z nagwintowanymi tyczkami głośnikowymi, pozwalając na wykorzystanie subwoofera w pozycji pionowej lub poziomej. Obudo- wa wykonana jest ze sklejki brzozowej i wyposażona w cichobieżne ko- ła transportowe. KS112 przeznaczony jest dla muzyków, zespołów, mobilnych didże- jów, integratorów systemów oraz wypożyczalni sprzętu. Może praco- wać w połączeniu z mikserami z serii TouchMix, jako uzupełnienie serii KS lub we współpracy z głośnikami serii K.2. KS112 jest objęty 6-let- nią międzynarodową gwarancją QSC, obowiązującą po zarejestrowaniu produktu. Subwoofer KS112 będzie dostępny w Polsce w kwietniu 2018 roku, w cenie ok. . www.qsc.com www.aplauzaudio.pl

GRAMOFONY CROSLEY Audiostacja rozpoczęła dystrybucję gramofonów marki Crosley, charakteryzujących się nostalgicznym wyglądem vintage, a jedno- cześnie funkcjami pozwalającymi na integrację ze współczesnymi systemami cyfrowymi. W ofercie znalazły się urządzenia z napę- dem paskowym – od przenośnych walizkowych z wbudowanymi głośnikami, przez modele z zewnętrznymi głośnikami, po mode- le półautomatyczne. Wszystkie wyposażone są w bezprzewodową transmisję danych Bluetooth, a niektóre mają także złącza USB. Ceny gramofonów mieszczą się w przedziale od 420 do . www.crosleyradio.com www.audiostacja.pl TEPO-30 Nowe urządzenia Teenage Engineering Pocket Operator wchodzą na polski rynek i już są dostępne w sprzedaży. PO-33 K.O! i PO-35 Speak dołączają do wcześniej za- prezentowanego synteza- tora perkusyjnego PO-32 Tonic, tworząc rodzinę PO- 30. Wszystkie trzy będą też dostępne w zestawie zawierającym oprócz nich trzy kable synchroniza- cji i silikonowe obudo- wy. Każdy osobno kosz- tuje , a cały zestaw można kupić za . PO-33 K.O! to kompak- towy sampler pozwala- jący na zapis do 40 sekund dźwięku przy użyciu wbudowanego mikrofonu. Mamy w nim 8 slotów na sample melodyczne i 8 na perkusyjne. PO-35 Speak jest na- tomiast syntezatorem głosu, samplerem i sekwencerem, tak- że wyposażonym w mikrofon. Próbki o łącznej długości 120 sekund można mapować do 8 różnych głosów, z możli- wością zmiany ich tonacji i skali. Korzystając z dedyko- wanego oprogramowania użytkownik może wymieniać próbki perkusyjne. www.teenageengineering.com www.audiotechpro.pl MXLPOPLSM-9I AC-360-Z Mikrofon MXL POP LSM-9 przeznaczony do wokalu ma nie tylko za- pewnić odpowiednie brzmienie, ale także wpaść w oko. Oferuje on cha- rakterystykę supernerkową, pozwalającą uzyskać dobrą kierunkowość i separację od dźwięków docierających z boku. Mikrofon dostępny jest w kolorze niebieskim, magencie, żółtym i zielonym. Projektanci zadba- li o brzmienie i walory użytkowe – metalowa konstrukcja bez problemu poradzi sobie z trudami trasy koncertowej, a przy tym eliminuje wibra- cje i minimalizuje hałas wynikający z użytkowania, zapewniając czy- ste brzmienie. Jeśli natomiast przygotowujesz się do konferencji, warto zwrócić uwa- gę na mikrofon powierzchniowy AC-360-Z, który z dużą precy- zją przechwytuje dźwięk z odległości do 7,5 m. Dzięki te- mu umieszczony na środku dużego stołu konferencyjnego bez problemu zbierze głos każde- go z uczestników spotkania. Współpracuje z kompute- rami Mac i PC oraz dowolnym kodekiem służącym do konferencji siecio- wych, w tym Skype, Google Hangouts, BlueJeans i Zoom. W przypadku korzystania z tego ostatniego każda część mikrofonu może mieć przypi- sane niestandardowe ustawienia. Zasilanie mikrofonu i przesyłanie sygnału dokonuje się za pośrednictwem złącza USB 2.0. Cen nowych produktów jeszcze nie podano. www.mxlmics.com www.audiostacja.pl gę p y , y ą p y zją przechwytuje dźwięk z odległości do 7,5 m. Dzięki te- mu umieszczony na środku dużego stołu konferencyjnego bez problemu zbierze głos każde- go z uczestników spotkania. Współpracuje z kompute- rami M wych, w korzys san sy w 18 Estrada i Studio • marzec 2018

20 Estrada i Studio • marzec 2018 BIAMP DEVIO Firma Biamp zaprezentowała nową wersję systemu Devio, bę- dącego profesjonalnym narzędziem do obsługi wideokonferen- cji. Jego głównym elementem jest wyposażona w DSP jednostka centralna CR-1, pełniąca funkcję koncentratora USB wyposa- żonego w dwa wyjścia HDMI, wzmacniacz o mocy 20 W oraz wyjście liniowe audio. DSP wykorzystano m.in. do eliminacji echa akustycznego oraz automatycznego wyrównania poziomu wszystkich miksowanych źródeł dźwięku. Drugim elementem jest mikrofon wszechkierunkowy DTM1/DCM-1 z funkcją śle- dzenia i analizowania głosu i aktywnym formowaniem charak- terystyki kierunkowej, dostępny w wersji nabiurkowej oraz sufitowej. System składa się z modeli SCR-20 oraz SCR-25. Ich nowe funkcje to m.in. integracja audio w ramach HDMI, możliwość przesłania obrazu 4k/30fps poprzez protokół HDCP, możliwość przypisania priorytetu dla sygnału HDMI, rozszerzone opcje automatycznej konfiguracji, ulepszone oprogramowanie SAU oraz port USB 3.0 na tylnym panelu. SCR-25 ma wszystkie cechy i funkcjonalność SCR-20, a ponad- to port telefonicznego zestawu słuchawkowego w formie RJ9 oraz in- terfejs Bluetooth, umożliwiający sparowanie urządzenia z telefonem komórkowym. www.biamp.com www.audioplus.pl PRESONUS EARMIX 16M Mikser z wbudowanym monitorem osobistym EarMix 16M 16×2 został zapro- jektowany do współpracy z kon- solami z rodziny StudioLive III oraz innymi systemami zgodny- mi z siecią AVB, obsługując 16 ka- nałów mono. Do miksera StudioLive trzeciej serii można podłączyć wie- le takich urządzeń. EarMix 16M wy- posażono we wzmacniacz słuchaw- kowy o dużym poziomie wyjściowym sygnału, który może współpracować ze słuchawkami o niskiej impedancji, np. takimi jak profesjonalne monitory douszne. Grupowanie kanałów i łączenie ich w konfiguracji stereo po- zwala przygotować miksy dla każdego z muzyków. Na każdym kanale można aktywować limiter i trzypasmowy korektor. Po ustawieniu wszystkich miksów monitorowych całą konfigurację moż- na zapisać w pamięci wewnętrznej. W ten sposób ma- my możliwość zachowania do 16 scen miksów. Urzą- dzenie jest zasilane zewnętrznie, ale w warunkach scenicznych dużo bardziej praktycznym rozwią- zaniem jest PoE (Power over Ethernet). W tym trybie zasilanie dostarczane jest za pośred- nictwem kabla sieciowego. Przewidywana cena detaliczna mikse- ra to . www.presonus.com www.audiostacja.pl BOSE T8STONEMATCH W zakresie produktów profesjonalnych firma Bose wyspecjali- zowała się w kompaktowych, funkcjonalnych rozwiązaniach przeznaczonych na mniejsze sceny. Do takich należy też cy- frowy mikser T8S, wyposażony w 8 przedwzmacniaczy mi- krofonowych, 2 wejścia liniowe oraz 2 porty USB do odtwa- rzania materiału cyfrowego i współpracy z komputerem Mac/PC. Mikser może być podłączony do zestawów nagłośnieniowych Bose L1 Model II i L1 Model 1S za pośrednictwem dołączonego kabla ToneMatch. Każdy z torów kanałowych bazuje na DSP z własną korekcją i funk- cją dopasowania do praktycznie każdego rodzaju źródła sygnału. Moż- na skorzystać z gotowych ustawień lub dokonać własnych zmian w za- kresie korekcji, dynamiki oraz efektów. Kompletne ustawienia podlegają zapisowi pod postacią scen, a sys- tem uwzględnia też globalną korekcję umożliwiającą dopasowanie brzmienia do akustyki wnętrza. Dostępna jest także zmniejszona wersja T8S w postaci 4-kanałowego T4S, tożsama z nią funkcjonalnie. Sugerowane ceny detaliczne netto to 899USD za T8S i 599USD za T4S. https://pro.bose.com i- PC. Mikser 1 Model II zapisowi pod postacią scen, a sys- tem uwzględnia też globalną ko k j FERROFISH VERTO Niemiecka firma Ferrofish zaprezento- wała nową serię konwerterów cyfrowych obsługujących wielokanałowy sygnał w formacie Dante. W jej skład wchodzą Verto 32, Verto 64 i Verto MX. Pierwszy pozwala na integrację urządzeń z portami ADAT z siecią Dante, oferując możliwość transmisji do 32 kanałów. Wyposażony jest w 2 porty sieciowe, 4 wejścia/wyjścia ADAT oraz wejście/wyjście wordclock. Verto 64 podwaja liczbę obsługiwanych kanałów i wyposażony jest w 8 portów wejścia/wyj- ścia ADAT. Z kolei Verto MX, zamiast obsługi ADAT, umożliwia podłącze- nie urządzeń z portami MADI, udostępniając zarówno optyczne (SFP), jak i elektryczne (BNC) wejście i wyjście. Jest też wejście i wyjście wordclock, a samo urządzenie obsługuje protokół MIDI-over-MADI. Skoro o MIDI mo- wa, to należy wspomnieć, iż każdy Verto ma wejście i wyjście w tym for- macie, co pozwala na zdalne sterowanie jego pracą. Spodziewane ceny detaliczne nowych przetworników to za Verto 32, za Verto 64 i za Verto MX. https://ferrofish.com www.audiostacja.pl

22 Estrada i Studio • marzec 2018 BEYERDYNAMIC FOX W ofercie firmy Beyerdynamic pojawił się wielkomembranowy mikrofon po- jemnościowy z wbudowanym przetwornikiem analogowo-cyfrowym 24 bi- ty/96 kHz i wyjściem USB. Producent deklaruje, że w przeciwieństwie do wie- lu innych rozwiązań tego typu Fox przeznaczony jest także do zastosowań profesjonalnych. Wyposażony jest w przycisk wyciszania, tłumik poziomu i wyjście słuchawkowe, pozwalające na monitoring sygnału nagrywanego i odtwarzanego z komputera, z regulacją proporcji między nimi. Pojemnościo- wa kapsuła oferuje charakterystykę nerkową, zaś konwerter A/C bazuje na przetworniku firmy Cirrus Logic. Mikrofon dostarczany jest z ekranem przeciwpodmuchowym, podstawką, uchwytem mocującym oraz kablem USB. Fox będzie dostępny w sprzedaży w kwietniu tego roku, w przewidywanej cenie detalicznej 179euro. https://beyerdynamic.com www.megamusic.pl RADIAL BACKTRACK Radial Engineering Backtrack to przełącznik audio przeznaczony głów- nie dla tych wykonawców, którzy podczas występów przełączają ste- reofoniczne źródła dźwięku albo całe miksy. Rzecz może się wydawać banalna, ale jakość wykonania i funkcjonalność tego urządzenia otwie- rają przed użytkownikiem całą gamę potencjalnych zastosowań. Back- track wyposażony jest w symetryczne wejścia w formatach TRS 6,3 mm oraz niesymetryczne TRS 3,5 mm, ma wyjścia monitorowe w formacie li- niowym i jako wyjście słuchawkowe z regulacją poziomu może być ze- wnętrznie sterowany i pozwala na łańcuchowe połączenie wielu tego typu urządzeń. Wyjścia pod postacią gniazd XLR wyposażone są w prze- łącznik odłączający masę elektryczną od sygnałowej. Wysoka jakość wy- konania i pewność dokonywanego przełączenia sprawiają, że Backtrack może też pełnić funkcję urządzenia redundancyjnego w głównych torach sygnałowych. Sugerowana cena detaliczna Radial Backtrack to 350USD netto. www.radialeng.com www.lauda-audio.pl KROTOS WEAPONISER Szkocka firma Krotos jest doskonale znana w środowisku filmowców i twórców efektów do gier, a brzmienie jej pro- cesora Dehumaniser można usłyszeć w takich hitach jak Avengers: Age of Ultron, The Jungle Book, Far Cry 4, Do- om i wielu filmach akcji. Wszędzie tam, gdzie słychać głos potworów, ryk dzikich zwierząt, pomruk bestii czy szept wampira, tam jest duże prawdopodobieństwo, że stoi za tym któryś z produktów marki Krotos. Teraz pojawił się nowy – na pozór specjalistyczny, ale mo- gący znaleźć mnóstwo różnych zastosowań. Mowa o wtycz- ce Weaponiser, której zadaniem jest wytwarzanie dźwięków każde- go typu broni palnej, wybuchów i ogólnej demolki. Jest ona dostępna w dwóch wersjach: podstawowej (Basic) i oferującej cały arsenał (Ful- ly Loaded). Ta ostatnia to wiele gigabajtów sampli oraz impulsów sy- mulujących różnego typu środowiska. Ale dźwięki te można też poddać bardzo daleko idącej syntezie i przetwarzaniu za pomocą nieszablono- wych efektów, tworząc niesamowite odgłosy o charakterze muzycznym. Weaponiser już pracuje w naszych komputerach, gdzie poddawany jest intensywnym testom – wszędzie słychać strzały i wybuchy, a są one tak realistyczne, że końcowe efekty przekraczają granice wyobraźni. Weaponiser Basic zawiera m.in. 952 elementów edycyjnych i 515 go- towych nagrań broni palnej. Fully Loaded ma ich, odpowiednio, 2.288 i 1.594. Produkt nie jest tani, ale wszelkiego typu broń zawsze była w ce- nie. Za wersję Basic zapłacimy 337, a za Fully Loaded 494euro netto. Kto się pospieszy, może się „załapać” na 30% procentową premierową zniżkę. www.krotosaudio.com

WIE ED WI KI JANKA, . . Joji, . PRESONUS ULT10 Wprowadzony właśnie na rynek ULT10 (Ultra Long Throw) jest najmniej- szym z reprezentantów aktywnych monitorów głośnikowych dalekiego zasię- gu. Jak deklaruje producent, wynika on z najszerszego rozpraszania poziomego (110°) oraz skupionej dyspersji pionowej (50°) spośród zestawów w tym prze- dziale cenowym. Za spra- wą obracanego falowodu przetwornika wysokoto- nowego może się spraw- dzić w salach wąskich i wysokich. Każdy z moni- torów wyposażono w opa- tentowany przetwornik tubowy PreSonus Pivot X110 (moc ciągła 150 W), 10-calowy przetwornik niskotonowy (moc cią- gła 500 W) i podwój- ny wzmacniacz w klasie D. Konstrukcja jest za- mknięta w lekkiej obu- dowie o właściwościach akustycznych, jakie daje tylko drewno. ULT10 dedykowany jest do zastosowań mobilnych, jak też insta- lacji stałych. Monitory zostały zaprojektowane przez WorxAudio, jedną z czoło- wych firm zajmujących się rozwojem i dostawą profesjonalnych scenicznych ze- stawów nagłośnienia. Sugerowana cena detaliczna ULT10 to . www.presonus.com www.audiostacja.pl HEDDTOWER MAINS Założycielem i głównym konstruktorem firmy HEDD jest Klaus Heinz, od- powiedzialny za powstanie firmy ADAM Audio i spopularyzowanie prze- tworników wysokotonowych działających na zasadzie transformatora ru- chu powietrza (AMT), niekiedy mylonych z przetwornikami wstęgowymi. Tower Mains to wysokiej klasy modularny system odsłuchowy, składający się z szerokopasmowego TM80 oraz subwoofera TMS36. Elementy te moż- na zastawiać w konfiguracji z jednym lub dwoma subwooferami na kanał. Każdy TMS36 ma konstrukcję zamkniętą, wyposażony jest w cztery przetworniki oraz wzmacniacz o mocy 1.200 W. Szeroko- pasmowy TM80 zasilany jest trzema wzmacniaczami o mocy 300 W każdy i przetwarza częstotliwości od 80 Hz (w przypadku subwo- oferów zakres przetwarzania zaczyna się od 20 Hz). Całość oferu- je wierną reprodukcję transjentów i zapewnia możliwość uzyskania wysokich poziomów SPL. Tower Mains w postaci całego zestawu dedykowa- ny jest do dużych studiów nagrań i pracowni maste- ringowych, zachowując kompatybilność z forma- tem HEDD Bridge, dzięki któremu zestawy tego pro- ducenta mogą funkcjono- wać w sieci cyfrowej dys- trybucji sygnału w oparciu o protokół Dante. Spodziewane ceny to 4.500euro za sztukę TM80 i 5.000euro za TMS36. www.hedd.audio www.lauda-audio.pl 24 Estrada i Studio • marzec 2018