dareks_

  • Dokumenty2 821
  • Odsłony706 906
  • Obserwuję404
  • Rozmiar dokumentów32.8 GB
  • Ilość pobrań346 348

Software Developers Journal 2014 08

Dodano: 5 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 5 lata temu
Rozmiar :21.9 MB
Rozszerzenie:pdf

Software Developers Journal 2014 08.pdf

dareks_ CZASOPISMA
Użytkownik dareks_ wgrał ten materiał 5 lata temu. Od tego czasu zobaczyło go już 34 osób, 26 z nich pobrało dokument.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 38 stron)

Partner główny wydania UBS jest jedną z wiodących globalnych instytu- cji finansowych. Działalność firmy koncentruje się na trzech głównych obszarach: zarządzaniu ma- jątkiem, zarządzaniu aktywami oraz bankowości inwestycyjnej. Gama projektów realizowanych w UBS jest bardzo szeroka; pracownicy krakow- skiego biura UBS współpracują z zespołami zloka- lizowanymi w różnych regionach Europy i świa- ta, zapewniając im wsparcie w zakresie realizacji rozwiązań najlepszych w swojej klasie. Tieto to wiodąca w Europie północnej firma świadczącą usługi w zakresie budowy i rozwoju zaawansowanych systemów informatycznych z wykorzystaniem nowych technologii. Firma obsłu- guje klientów zarówno z sektora prywanego jak i publicznego, a dzięki własnym centrom usług i rozwoju produktów, swoje usługi świadczy na poziomie globalnym i na wszystkich etapach ich rozwoju. Obecnie korporacja zatrudnia ponad 14000 pracowników, a jej oddziały znajdują się w 20 krajach. Akcje Tieto notowane są na NASDAQ QMX w Helsinkach i Sztokholmie. Gemius jest polską firmą badaw- czo-technologiczną założoną w 1999 r. Naszą misją jest dostar- czanie rzetelnej wiedzy na temat rynku internetowego. Tworzymy własną technologię przetwarzania i składowania danych. W swoich systemach przechowujemy setki miliardów rekordów i przetwa- rzamy setki terabajtów danych. Capgemini Software Solutions Center jako centrum rozwoju oprogramowania i usług informatycznych firmy Capgemini specjalizuje się w projektach rozwiązań informatycznych dla znanych na całym świecie, renomowanych klientów. Cen- trum współpracuje ściśle z niemieckimi oddziałami Capgemini. Obecnie wro- cławskie Software Solutions Center za- trudnia ponad 600 specjalistów branży IT. Już ponad 30 000 absolwentów przekonało się, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie to uczelnia, która zapewnia bezpieczną i pewną przy- szłość. Swój rozwój WSIiZ opiera na 3 filarach – to dydaktyka, międzynarodowość i dywersyfikacja źródeł przychodu. Kształci na 14 kierunkach studiów I i II stopnia – w tym na Informatyce oraz Informatyce i ekonometrii. Uczelnia współpracuje z czołowymi firmami informatycznymi. Studenci kształcą się pod okiem praktyków, korzystają też z nowoczesnych laboratoriów. HAYS Poland jest firmą doradztwa personalnego, należącą do międzynarodowej grupy HAYS plc, notowanej na giełdzie w Londynie i największej na świecie firmy zajmującej się rekrutacją spe- cjalistyczną. Grupa Hays posiada 237 biur w 32 krajach, w których łącznie pracuje ponad 7800 specjalistów. SQAM istnieje od 2005 ro- ku. Specjalizujemy się w szko- leniach z zakresu testowania oprogramowania. Jako pierw- si wprowadziliśmy na pol- ski rynek szkolenia ISTQB/ ISEB. Obecnie organizujemy najwyższej jakości szkolenia Nie od dziś wiemy, że pozyskanie do- świadczonego programisty, informaty- ka czy administratora jest nie lada wy- zwaniem stąd wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom od 5 lat organi- zujemy Targi Kariery IT gromadząc na naszym wydarzeniu tylko i wyłącznie osoby mające doświadczenie w branży IT. Partner Gold Partner Gold Partner Brąz UMK posiada bogatą ofertę studiów informatycznych, dziennnych i pody- plomowych, prowadzonych na dwóch wydziałach. Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowana oraz automatyka i robotyka.

Szeroka perspektywa Tieto W powszechnej opinii lider IT z północnej Europy to głównie oprogramowanie dla smartfonów i tabletów. W rzeczywistości obszar działalności firmy to ogromna część życia społecznego, w wielu krajach na całym świecie. Organizacja stosuje bardzo precyzyjną politykę informacyjną, zwracając się głównie do dużych partnerów, specjalistów i uczelni. Dziś mamy szansę poznać Tieto bliżej.Warto dowiedzieć się, czym firma zajmuje się w skali światowej i jaką rolę pełni w niej polski oddział. Przyjazny eksosystem pracy Tieto Firmy z sektora IT prześcigają się w oferowaniu cennym kandydatom szansy na pracę w międzynarodowym zespole, dobrych zarobków, możliwości rozwoju i przy tym wszystkim dobrej zabawy.Tymczasem deklaracje, ciekawie urządzone biura i pokoje relaksacyjne to w dłuższej perspektywie zbyt mało, żeby zdobyć i – co ważniejsze – utrzymać ambitnych specjalistów. BTT – Bluedroid Test Tool Tieto W 2012 roku ukazała się nowa wersja Androida 4.2 (Jelly Bean).W ogromie zmian, jaki wprowadzała w porównaniu do swoich poprzedników, znalazła się również zmiana stosu Bluetooth’a – w starszych wersjach systemu był to BlueZ (obecnie dynamicznie rozwijany również w projekcie opensource’owym, który znaleźć można pod tym linkiem: www.git.kernel.org/cgit/bluetooth/bluez.git). Najlepsze miejsca kariery w IT UBS Kraków Sp. z o.o. Pozornie wydaje się, że najlepszym miejscem do rozwoju kariery specjalistów IT są firmy bezpośrednio związane z branżą.Tymczasem coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy dla osób, które chcą poszerzać wiedzę i zdobywać nowe miejętności z zakresu IT, stają się instytucje finansowe, np. banki. Ochrona danych klientów, bezpieczeństwo procesów oraz tworzenie nowych rozwiązań niepodatnych na włamania – to tylko kilka czynników sprawiających, że banki stają się pożądanym miejscem pracy dla ekspertów IT z najwyższej półki. Programiści scrumują Gemius Czy wiesz, że programiści mają obowiązkowe dwutygodniowe sprinty, codzienne stand-up’y, a zamiast szefa scrum mastera? To nowoczesny sposób zarządzania pracą zespołów IT, który wdraża coraz więcej firm w Polsce. Wpływ nowych technologii na metody rekrutacji w obszarze IT Ewelina Stankiewicz – Hays Poland Od kilku lat obserwujemy prężny rozwój sektora IT, w związku z którym zmienia się również rekrutacja w tym obszarze.Tradycyjne ogłoszenia w prasie czy serwisach ogłoszeniowych często nie zdają już egzaminu. Złote czasy dla specjalistów z branży IT Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie Z badań prowadzonych m.in. przez Komisję Europejską czy Eurostat wynika, że do roku 2020 w Unii Europejskiej zatrudnienie w sektorze informatycznym będzie rosło dwa razy szybciej niż w całej gospodarce.To rodzi ogromne możliwości dla tych, którzy myślą o studiach. Informatyka to dziś najlepszy wybór! Wykorzystanie zasady SFINAE w programowaniu uogólnionym Krzysztof ”Kot” Chyziński SFINAE (ang. Substitution Failure Is Not An Error) to zasada dotycząca zachowania kompilatora C++ podczas niepowodzenia podstawiania do szablonu. Polega ona na powstrzymaniu wyświetlenia błędu kompilacji, o ile istnieje alternatywa dla szablonu, do którego nie udało się podstawienie. Sprawne posługiwanie się tą regułą pozwala na otrzymanie wielu informacji o parametrach szablonu, co usprawnia programowanie uogólnione i metaprogramowanie. Kształcenie informatyczne na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu UMK posiada bogatą ofertę studiów informatycznych, dziennych i podyplomowych, prowadzonych na dwóch wydziałach. 8 10 6 4 Software Developer’s Journal jest wydawany przez NPRACA Sp. z o.o. Redakcja: sdjpl@sdjournal.pl Adres korespondencyjny: NPRACA Spółka z o.o. ul. 3 Maja 46, 72-200 Nowogard, Polska Oddział w Warszawie: ul. Postępu 17 D, 02-676 Warszawa, Polska www.sdjournal.pl Facebook: https://www.facebook.com/SoftwareDevelopersJournal Redakcja dokłada wszelkich starań, by publikowane w piśmie informacje i programy były poprawne, jednakże nie bierze odpowiedzialności za efekty wykorzystania ich; nie gwarantuje także poprawnego działania programów shareware, freeware i public domain. Wszystkie znaki firmowe zawarte w piśmie są własności odpowiednich firm. Zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych. Osoby zainteresowane wspópracą prosimy o kontakt: sdjpl@sdjournal.pl Skład i łamanie / projekt okładki: Digital Concept www.digitalconcept.pl admin@digitalconcept.pl 14 24 28 30 34

5/20141 Aquarius Business House - siedziba wrocławskiego oddziału Tieto W powszechnej opinii lider IT z północnej Europy to głównie oprogramowanie dla smartfonów i tabletów. W rzeczywistości obszar działalności firmy to ogromna część życia społecznego, w wielu krajach na całym świecie. Organizacja stosuje bardzo precyzyjną politykę informacyjną, zwracając się głównie do dużych partnerów, specjalistów i uczelni. Dziś mamy szansę poznać Tieto bliżej. Warto dowiedzieć się, czym firma zajmuje się w skali światowej i jaką rolę pełni w niej polski oddział. Tieto Szeroka perspektywa

www.sdjournal.pl 2 PRZYJAZNY EKOSYSTEM PRACY Tieto w Polsce. Podstawą działalności polskiego oddziału firmy jest pro- dukcja oprogramowania dla branży telekomunikacyjnej. W Szczecinie i Wrocławiu powstają zarówno systemy do zarządzania sieciami telekomunikacyjnymi, jak i opro- gramowanie dla elementów tych sieci, w części szkie- letowej oraz radiowej. Polscy informatycy tworzą też dedykowane rozwiązania dla urządzeń mobilnych, wy- chodząc naprzeciw potrzebom poszczególnych klien- tów. Najczęściej używane technologie to C/C++, Java, C#, .Net, Python, Perl, Bash. Działalność firmy obejmu- je wszystkie warstwy oprogramowania, od driver’ów po interfejsy użytkownika. Pracownicy Tieto uczestniczą w pełnym cyklu życia swoich produktów, od sporządza- nia specyfikacji i designu, poprzez implementację, testo- wanie i integrację, po utrzymanie oprogramowania oraz wsparcie klienta końcowego. Outsourcingowy charakter działań firmy sprawia, że jej produkty często nie są znane użytkownikom. Nie zmie- nia to faktu, że mają duże znaczenie dla rozwoju nowych technologii. Używasz smartfona? Jeżeli tak, bardzo prawdopodob- ne jest, że jego architektura została zaprojektowana przez Tieto. Historia. Historia firmy sięga roku 1968. Ekspansja rozpoczęła się na dobre w roku 1999, kiedy Tieto połączyło się z fiń- ską spółka akcyjną Enator. Od tego czasu szereg doskona- łych strategicznie akwizycji, kumulacja wiedzy i wysokich standardów jakościowych wywindowały Tieto na pozy- cję jednego z europejskich liderów, z niekwestionowa- nym pierwszym miejscem na rynku usług R&D dla sek- tora telekomunikacyjnego. W roku 2006 firma pojawiła się w Polsce, nabywając większościowe udziały w RTS Ne- tworks Sp. z o.o. ze Szczecina. Pół roku później, wykupi- ła wrocławski oddział rozwoju oprogramowania BenQ. Na decyzji zaważyły perspektywy, jakie nadal oferu- je nasz rynek, jak również wysoka specjalizacja i unikal- ne kompetencje tutejszych pracowników. Tym samym, skandynawska firma wpisała się w trend odwrotu od Azji, stawiając na jakość, przewidywalne otoczenie praw- ne i kulturową bliskość, ułatwiającą kontakty z centralą w Finlandii. Obecnie polski oddział Tieto ma ugruntowaną pozycję w grupie. Ponad 90 procent jego aktywności skupia się na obsłudze globalnych potentatów IT, pozyskiwanych przez oddziały skandynawskie. Dla polskich inżynierów współpraca z Tieto działa więc trochę jak teleport, prze- noszący do największych centrów informatycznych świa- ta, z Doliną Krzemową włącznie. Tieto na świecie. Sukces organizacji wynika w ogromnej mierze ze zrów- noważonego podejścia do rozwoju, zarówno wobec pracowników, jak i partnerów biznesowych oraz klien- tów. Tieto stawia na długofalowe relacje we wszystkich płaszczyznach, tworząc rozwiązania dedykowane dla poszczególnych branż i wprowadzając innowacje. Dzię- ki temu potrafi współpracować z klientami na każdym etapie cyklu życia projektów oraz rozwoju technologii IT. Tak metodyczne podejście nie dziwi, jeśli rozważymy skalę działalności firmy. W ujęciu światowym, rozwiązania dla telekomunika- cji to jedynie wierzchołek góry lodowej. Firma operuje wszędzie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na specja- listyczne umiejętności, doskonałą politykę bezpieczeń- stwa danych i umiejętność obsługi wymagających projek- tów. Z rozwiązań Tieto korzystają miliony ludzi na świecie, w sektorach takich jak motoryzacja, energetyka, opieka zdrowotna i społeczna, produkcja i usługi przemysłowe, sektor publiczny, handel, czy logistyka. Lucyna Chwastowska, Head of Connected Products and Things, odpowiedzialna za oddziały RnD w Polsce, Finlandii i Chinach „Nasze centrum zostało wybrane przez Tieto jako jedno z trzech miejsc na świecie, które realizują projek- ty oparte o najnowsze standardy komunikacji mobilnej. Wrocław specjalizuje się w tworzeniu oprogramowa- nia opartego o szeroko pojęty system Linux, zwłasz- cza jego warianty na smartfony. Możemy pochwalić się unikalnymi w skali całej korporacji możliwościami tech- nicznymi i swobodą kreowania własnych rozwiązań, na przykład tworzeniem własnych robotów. Tieto Wro- cław szeroko współpracuje ze społecznościami Open Source (mamy m.in. własne kontrybucje do kernel.org) i organizacjami standaryzacyjnymi typu WiFi Alliance czy Bluetooth SIG. Jesteśmy dokładnie tam, gdzie rodzą się nowe technologie. Dostarczamy projekty do Europy, Azji i bezpośrednio do Doliny Krzemowej w Stanach Zjednoczonych.”

5/20143 Firmy z sektora IT prześcigają się w oferowaniu cennym kandydatom szansy na pracę w międzynarodowym zespole, dobrych zarobków, możliwości rozwoju i przy tym wszyst- kim dobrej zabawy. Tymczasem deklaracje, ciekawie urządzone biura i pokoje relaksacyjne to w dłuższej perspektywie zbyt mało, żeby zdobyć i – co ważniejsze – utrzymać ambitnych specjalistów. Prawdziwa dbałość o wielowymiarowy rozwój pracowników nie może być efektem powierzchownej mody. Powinna wynikać wprost z systemu wartości danej organi- zacji i kultury pracy, w której ta organizacja powstała. Polacy szczególnie cenią sobie skan- dynawski szacunek dla pracowników i work-life balance, czyli możliwość zachowania zdro- wych proporcji pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, jaką zapewnia pracodawca. Do podstaw kultury organizacyjnej Tieto należą partnerskie relacje i szeroko pojęte stymu- lowanie rozwoju każdego członka zespołu. Przyjazny ekosystem pracy Przyjazny ekosystem pracy Tieto

www.sdjournal.pl 4 PRZYJAZNY EKOSYSTEM PRACY T ieto na całym świecie zatrudnia ponad 14.000 pracowników. Pod koniec września br. szeregi polskiego oddziału liczą 598 osób w dwóch waż- nych ośrodkach akademickich – Wrocławiu i Szcze- cinie. Zadaniem zatrudnionych inżynierów jest praca nad projektami w środowisku międzynarodowym, co samo w sobie pozwala doskonalić umiejętności. Tieto jest jednym z niewielu pracodawców w Polsce, którzy na pracę swojego teamu patrzą z perspektywy rozwoju pracowników. To znaczy, że firma zdaje sobie sprawę z faktu, iż sam charakter projektu nie gwarantuje jesz- cze uwolnienia tkwiącego w jego uczestnikach poten- cjału. Dlatego Tieto wprowadziło w tej dziedzinie roz- wiązania systemowe, wpisane w podstawowe wartości firmy. W praktyce to szereg środków i działań podej- mowanych przez firmę i wspierających rozwój zróżni- cowanych kompetencji poszczególnych pracowników takich jak: możliwość udziału w tematycznych grupach dyskusyjnych, dzielenie się wiedzą przez naszych eks- pertów z innymi pracownikami, szkolenia wewnętrzne. Dla młodych adeptów Firma głęboko integruje się ze swoim środowiskiem i rozpoczyna poszukiwanie talentów oraz dialog już na etapie akademickiego życia potencjalnych kandyda- tów. Każdego roku firma realizuje szereg seminariów i wykładów na polskich uczelniach, które nie tylko ma- ją za zadanie przybliżyć studentom profil Tieto jako przyszłego pracodawcy, ale przede wszystkim prze- kazać specjalistyczną wiedzę z obszarów najnowszych technologii, co w konsekwencji może pomóc studen- tom w wyborze konkretnych kierunków rozwoju za- wodowego w przyszłości. Tieto na stałe współpracu- je m.in. z Politechniką Wrocławską, wspólne projekty i działania realizowane są także z Instytutem Informaty- ki UWr. W ramach współpracy środowisk akademic- kich z przedstawicielami biznesu przygotowywane są różnorodne akcje, warsztaty i konkursy. Ich celem jest wsparcie rozwoju sektora informatycznego w Polsce. Na współpracy zyskują obie strony. Uczelnie i studenci poznając najnowsze know-how, Tieto natomiast, poka- zując wysokie standardy pracy i innowacyjne projekty, które spotykają się z zainteresowaniem studentów, co często wpływa na decyzję o wyborze firmy, jako miej- sca praktyk, a czasem także jako przyszłego pracodawcy. Specjalny program praktyk w Tieto to nie tylko cen- ne doświadczenie. W przeciwieństwie do wielu innych pracodawców, Tieto za swoje praktyki wypłaca wyna- grodzenie. Z myślą o pasjonatach programowania, or- ganizowany jest w Tieto autorski program szkoleniowy Android Incubator, który rozwija niszowe umiejętno- ści programowania w systemie Android, jednocześnie zwracając uwagę na najważniejsze aspekty pracy ze- społowej. Podczas trwania Android Incubatora, jego uczestnicy mają niepowtarzalną okazję do zapozna- nia się ze standardami tworzenia oprogramowania, jak i spotkania z działaniami gwarantującymi jego wysoką jakość. I doświadczonych specjalistów Pracownicy już zatrudnieni w Tieto, mogą liczyć na wsparcie firmy w trakcie całego okresu zatrudnienia, nie tylko w zakresie oferowanych szkoleń. Wdrożony w Tieto program Success for People opiera się na sty- mulowaniu rozwoju w trakcie codziennej pracy. Klu- czowym elementem procesu jest zasada otwartego dialogu pomiędzy pracownikami a przełożonymi, dzięki czemu obie strony mają bieżący wgląd w aktualne za- angażowanie pracowników oraz w realizowane przez nich zadania, co z kolei wpływa na rzetelne budowa- nie przyszłych ścieżek rozwoju. Członkowie każdego zespołu zachęcani są podczas realizacji projektów do zgłaszania własnych pomysłów i rozwiązań. Dzięki te- mu, każdy pracownik może mieć realny wpływ na osta- teczny kształt realizowanego projektu, co jest niezwy- kle ważnym aspektem pracy większości inżynierów. Więcej o projektach, w których udział biorą specjaliści z Tieto, możecie przeczytać w artykule BTT - Bluedroid Test Tool, publikowanym na łamach niniejszego nume- ru SDJ. W roku 2011 Tieto wyróżnione zostało Godłem In- westor w Kapitał Ludzki. Decyzja o wyróżnieniu podję- ta została po szczegółowym audycie polityki kadrowej. Korporacja postrzega rozwój pracowników w kate- goriach ważnych celów strategicznych – ludzie, którzy każde wyzwanie traktują jako szansę na nabycie no- wych umiejętności, osiągają sukces dla firmy, równo- cześnie robiąc to dla siebie. Doskonały kandydat Jakich więc pracowników poszukuje Tieto? Ludzi z pa- sją, bo tylko ona pozwala rozwijać talent. Graczy drużynowych, ponieważ kompleksowe pro- jekty prowadzone w środowisku międzynarodowym wymagają współpracy wielu ludzi i zespołów, o zróżni- cowanych kompetencjach i zadaniach. Przede wszyst- kim zaś pozytywnie nastawionych do stojących przed nimi zadań, bo każdy może powiedzieć „mamy pro- blem”, jednak rozwój dokonuje się dzięki tym, którzy przynoszą rozwiązanie.

5/20145 lueZ został zastąpiony całkiem nowym stosem dostarczonym przez Broadcom: Bluedroid’em. Tak poważna zmiana okazała się dość problema- tyczna dla software developer’ów z dziedziny oprogra- mowania systemu Android, którzy musieli się zmierzyć z kilkoma wyzwaniami, między innymi: całkiem nową architekturą, którą należało poznać, brakiem odpo- wiednich narzędzi do testowania i certyfikowania sto- su, jak również udostępnionych profili (wystawione API jest niewystarczające do takich celów). Wtedy wśród software developer’ów z Tieto Poland pojawił się pomysł napisania open source’owego na- rzędzia, które nadawałoby się do takich zadań. Łukasz Rymanowski, Marcin Krąglak, Michał Łabędzki, Wenjie Gong i Tianxiang Mi rozpoczęli pracę nad nowym na- rzędziem w sierpniu 2013 roku. (link do projektu: www.github.com/tieto/external-btt/tree/ master/btt). W ostatnim czasie projekt był rozwijany przez praktykanta Tieto, Aleksandra Drewnickiego. Trochę techniki Standardowa wersja stosu Bluetooth’a, jak również sam BT HAL dostarczone wraz z systemem Android wymagały jednak pewnych modyfikacji, aby możliwe było przetestowanie jak największej liczby profili i protokołów (m. in. RFCOMM, SDP). Konieczne było (jak zresztą w każdym projekcie) zaprojektowanie odpowiedniej architektury narzędzia. Jako przykład posłużył tool dołączony do Bluedroid’ a, czyli na BDT (Bluedroid Test Application), jednak wyko- rzystane tam rozwiązania okazały się niewystarczające do celów, jakie miał realizować BTT. Wybór padł na ty- pową architekturę aplikacja-daemon, która wprowadza taką zaletę, że deamon obsługujący stos cały czas pozo- staje uruchomiony w tle i obsługuje wiele instancji apli- kacji, działa nawet po wyłączeniu terminala komunika- cyjnego i może wykonywać wcześniej zlecone zadania. BTT w chwili obecnej oferuje funkcjonalność do- stępną z poziomu HAL. Zaimplementowane całkowicie BTTW 2012 roku ukazała się nowa wersja Androida 4.2 (Jelly Bean). W ogromie zmian, jaki wprowadzała w porównaniu do swoich poprzedników, znalazła się również zmiana stosu Bluetooth’a – w starszych wersjach systemu był to BlueZ (obecnie dynamicz- nie rozwijany również w projekcie opensource’owym, który znaleźć można pod tym linkiem: www.git.kernel.org/cgit/bluetooth/bluez.git). Bluedroid Test Tool Rysunek 1. Budowa stosu BTT BTT Application BTT Daemon HAL library Bluetooth Stack, i.e. Bluedroid, BlueZ socket B

www.sdjournal.pl 6 PRZYJAZNY EKOSYSTEM PRACY Kilka porad dla osób zainteresowanych rozwojem projektu BTT. Jak już wspomniano wyżej, aktualną wersję narzędzia można znaleźć pod linkiem: www.github.com/tieto/external-btt/tree/master/btt. Poprawność działania BTT była przetestowana na dwóch typach Nexus’ ów: Nexus 5 (Hammerhe- ad) oraz Nexus 7 (Grouper), wyposażonych w chipy wspierające Bluetooth’a 4.0. Przy zmianie API wraz z nowszą wersją Androida może wystapić konieczność drobnych zmian w kodzie narzędzia, o ile nie zostanie zachowana kompatybilność wsteczna w tej kwestii. są moduły takie jak: GATT server i client oraz blueto- oth. W fazie implementacji są moduły: socket (udo- stępnia protokół RFCOMM), l2cap i sdp. Celem ze- społu Tieto jest umożliwienie certyfikacji produktu z systemem Android pod względem zgodności z Blueto- oth 4.0. W przyszłości planowane jest wprowadzenie skryptów do automatyzacji testów oraz wprowadze- nie komunikacji miedzy PTS’em (toolem do certyfikacji BT), a urządzeniem. Aktualna architektura BTT pozwala na uruchomienie jednego daemona działającego w tle (co jest sprawdza- ne, w przeciwnym wypadku mógłoby wystąpić zjawisko blokowania zasobów) oraz aplikacji, która może wysy- łać wiele poleceń podczas swego działania do daemona (niewielka zmiana w stosunku do poprzedzniej wersji narzędzia). Komunikacja międzyprocesowa została za- implementowana na gniazdkach. Aleksander Drewnicki praktykant wrocławskiego oddziału Tieto „W połowie lipca 2014 przybyłem w celu odbycia praktyk studenckich do wrocławskiej siedziby Tie- to. Miałem zająć się, tajemniczo wówczas brzmią- cym dla mnie, projektem ‘Bluedroid Test Tool’. Pierw- sze kilka dni to było głównie zapoznawanie ze spe- cyfikacją Bluetooth’ a, instalacja oprogramowania potrzebnego w celu tworzenia kodu, sprawdzania poprawności działania skompilowanego programu oraz kontroli wersji i współpracy ze społecznością. Kolejnym krokiem było pobranie, kompilacja oraz wgranie systemu Android Jelly Bean na odpowied- nie urządzenie (Nexus 7, potocznie zwany Grouper’ em) wraz z aplikacją BTT i modyfikacjami potrzebny- mi do jej poprawnego funkcjowania. Po długotrwa- łym testowaniu działania aplikacji, w tym komunika- cji z innymi urzadzeniami nadszedl czas na główny cel moich praktyk: dostosowanie narzędzia BTT, tak aby był w stanie działać na najnowszej, niezmienio- nej wersji Androida, która trafiła na rynek w czerw- cu 2014, czyli Android 4.4.4 (KitKat). W dalszym ciągu bez zmienienia stosu oraz HAL’ a nie było możliwo- ści wykorzystania sporej części funkcjonalności, dla- tego musiałem usunąć nieobsługiwane moduły z ko- du źródłowego BTT. Ta wersja Androida wprowadzi- ła jednak obsługę dwóch stosunkowo nowych profi- li, które zostały wprowadzone wraz z pojawieniem się wersji 4.0 Bluetooth’ a - Low Energy. Te profile to klient oraz serwer Generic Attribute Profile (GATT Client oraz GATT Server). Bluetooth Low Energy (w skrócie BLE) sam w sobie wymaga zupełnie nowych chipów w urządzenia, jako że Grouper nie posiadał takiego modułu musiałem zmienić urzadzenie na inne - Ne- xus 5 (Hammerhead). Po ponownym przeprowadze- niu wgrywania nowej wersji systemu wraz ze zmody- fikowanym narzędziem BTT mogłem przystąpić do tworzenia obsługi nowych profili w opracowywanym narzędziu. Prace rozpoczałem od GATT Client’ a, po- nieważ ta wersja Androida nie do końca wspierała tryb urządzenia peryferyjnego jaki jest ściśle powią- zany z funkcjonalnością GATT Server’ a. Po kilku tygo- dniach do projektu dołączył na miesiąc nowy prak- tykant, który, po wdrożeniu, zajął się oprogramowy- waniem funkcjonalności GATT Server’ a, które to za- danie w większości udało mu się wykonać.” Rysunek 2. Architektura BTT BTT Application BIT Daemon Bluetooth stack HW USER PTS application PTS Dongle HAL extension HAL library

5/201410 Najlepsze miejsca kariery w ITPozornie wydaje się, że najlepszym miejscem do rozwoju kariery specjalistów IT są firmy bezpośrednio związane z branżą. Tymczasem coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy dla osób, które chcą poszerzać wiedzę i zdobywać nowe umiejętności z zakresu IT, stają się instytucje finansowe, np. banki. Ochrona danych klientów, bezpieczeństwo procesów oraz tworzenie nowych rozwiązań niepodatnych na włamania – to tylko kilka czynników sprawiających, że banki stają się pożądanym miejscem pracy dla ekspertów IT z najwyższej półki. O zaletach pracy w instytucji finansowej opowiadają specjaliści działów IT Development oraz IT Risk and Security z UBS Kraków. Co rozumieją Panowie przez określenie „atrakcyjny pracodawca”? Michał Chruściel (IT Risk and Security): Firmy konkurują pomiędzy sobą, gwarantując wysokie wyna- grodzenia lub motywujące dodatki, ale największą popu- larnością cieszą się te miejsca pracy, gdzie można się na- uczyć czegoś nowego. Zatem atrakcyjny pracodawca to taki, który daje zatrudnionym osobom szansę wszech- stronnego rozwoju. Obecnie jest to wartość najbardziej pożądana przez pracowników, a przecież to ich oczeki- wania determinują kształt ofert na rynku pracy. Marcin Jękot (IT Risk and Security): Ważne jest również, żeby zdobywana wiedza była przydatna w praktyce, a nabywane umiejętności – unikalne. Cho- dzi o takie kompetencje, które sprawiają, że pracownik staje się konkurencyjny na rynku pracy. Artur Łapczyński (IT Development): Na przy- kład w UBS Kraków mamy szansę aktywnie uczest- niczyć w tworzeniu kompletnych rozwiązań – od baz danych, skryptów shellowych systemu UNIX, przez programowanie logiki biznesowej, na interfejsie użytkownika kończąc. W pracy w dużym zakresie wy- korzystujemy zaawansowane technologie, a kolejnym plusem jest gwarancja swobody w kreowaniu własnej ścieżki rozwoju zawodowego. Marcin Jekot (IT Risk and Security): Tak, UBS daje ponadto możliwość wewnętrznych rotacji, nawet w obrębie departamentów. Dla zarządu naturalne jest, że w pewnym momencie kariery pracownik szu- ka czegoś zupełnie nowego. Dlatego możemy zmie- niać środowisko i aplikować do placówek UBS rów- nież w innych lokalizacjach. Artur Łapczyński (IT Development): Firma oferuje wiele benefitów dla zatrudnianych osób, np. bogaty pa- kiet szkoleń zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Pracujemy w przyjacielskiej atmosferze, zachowując wor- k-life balance. Dla członków zespołu IT Development atrakcyjna jest także praca w środowisku międzynaro- dowym, wymiana doświadczeń ze specjalistami z całe- go świata: Szwajcarii, Luksemburga, Kajmanów czy Ka- nady. Projekty realizowane przez specjalistów IT w UBS nie polegają wyłącznie na tworzeniu kodu, ale również

www.sdjournal.pl 11 Najlepsze miejsca kariery w IT na wspieraniu i formułowaniu wymagań biznesowych oraz tworzeniu konkretnych rozwiązań i testowaniu ich. Rozwijamy się nie tylko w branży IT, lecz także pod względem wiedzy biznesowej. Szwajcarski bank jest w powszechnym rozumieniu synonimem bezpieczeństwa. W jaki sposób wpływają na nie pracownicy IT? Marcin: Zgadza się, bank dla swoich klientów powi- nien być synonimem zaufania. Zaawansowanie procesów i technologii bezpieczeństwa w tego typu instytucjach fi- nansowych jest porównywalne do tego w agendach rzą- dowych albo wywiadowczych. Artur: W pracy developera IT bezpieczeństwo in- formacji to kwestia kluczowa, ponieważ za liczba- mi, którymi operujemy, stoją środki indywidual- nych inwestorów oraz instytucji. Wszystkie dane są ściśle tajne i musimy o tym pamiętać, proponując poszczególne rozwiązania. Powinniśmy też zwra- cać uwagę na bezpieczeństwo całego systemu, za- czynając od rozwiązań niskopoziomowych, takich jak systemy firewall czy strefy zdemilitaryzowane, przez zagrożenia aplikacji, takie jak SQL injection lub cross-site scripting, a na kulturze organizacyjnej i procedurach zapewniających bezpieczeństwo koń- cząc. Jako przedstawiciele działu IT Development w instytucji finansowej musimy być świadomi zagro- żeń w każdym z wymienionych obszarów. Spektrum zadań jest zatem ogromne, a pracownicy IT mają duży wpływ na funkcjonowanie instytucji finansowej. Czy praca w banku może rozwijać grono ekspertów? Michał: Zdecydowanie tak, ponieważ z jednej stro- ny pracujemy z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, co pozwala nam się rozwijać, z drugiej – mamy kontakt z dużym gronem osób zajmujących się różnymi aspektami bezpieczeństwa. Stajemy się ekspertami, ucząc się od najlepszych szwajcarskich specjalistów słynących z bezpiecznej bankowości. To właśnie oni są pionierami w ochronie informacji oraz w zapewnianiu klientom anonimowości i poufności danych. Artur: Również w dziale Development można rozwi- nąć się do poziomu eksperta. Pracownicy tego depar- tamentu mają przede wszystkim ogromny wpływ na funkcjonowanie instytucji finansowej w obrębie wła- snych projektów. Wyzwaniem w naszej pracy jest też konstruktywne podważanie status quo, czyli propono- wanie usprawnień tam, gdzie jest to możliwe. W ten sposób tworzymy bazę sugerowanych przez nas roz- wiązań dla całej korporacji. Dodatkowo develope- rzy, jako techniczni wykonawcy pomysłów zgłaszanych przez innych, mogą dołączać do projektów zainicjowa- nych przez innych specjalistów. Naszym wspólnym ce- lem jest poprawianie funkcjonowania firmy. Michał: Z kolei osoby pracujące w departamencie IT Risk and Security stają się ekspertami w niszowej i jed- nocześnie elitarnej dziedzinie. Wiedza, którą pogłębia- my, nie jest łatwo dostępna. O ile praca w dziale IT wy- maga zaawansowanych umiejętności, to w departamen- cie IT Risk and Security, który jest zawsze autorytetem dla innych specjalistów, wymagania są jeszcze większe. Marcin: Dodatkowo, pracując w UBS, możemy się po- chwalić, że dbamy o bezpieczeństwo „szwajcarskiego banku”. Czy na co dzień pojawiają się jakieś problemy utrudniające prawidłowe funkcjonowanie instytucji? Z jakimi trudnościami spotykają się specjaliści IT? Artur: Problemem może być formalizacja pracy; wy- mogi związane z akceptacją dostępu do danych, ustala- nia nowych rozwiązań, nieznanych dotąd w firmie. Na wiążącą decyzję musimy czasem cierpliwie czekać, za- nim zostanie zaakceptowana przez właścicieli odpo- wiednich zasobów albo przez dział ryzyka IT. Dla specjalistów IT Development w codziennym funk- cjonowaniu w instytucji finansowej pewną niedogodno- ścią może być także dress code – nie wolno nam przy- chodzić do pracy w podkoszulkach albo szortach. Michał: Dla IT Risk dress code nie stano- wi problemu, ponieważ na co dzień spotyka- my się z klientami i reguły dotyczące stroju odbieramy jako naturalne. Wracając jednak do kwestii funkcjonowania całej instytucji, Zaawansowanie procesów i technologii bezpieczeństwa w tego typu instytucjach finansowych jest porównywalne do tego w agendach rządowych albo wywiadowczych. Wyzwaniem w naszej pracy jest też konstruktywne podważanie status quo, czyli proponowanie usprawnień tam, gdzie jest to możliwe.

5/201412 to raczej dział IT Risk and Security może przysparzać problemów innym. Biznes chce się rozwijać, iść do przodu, a my dbamy o bezpieczeństwo i nie zawsze możemy pozwolić na wszystkie innowacje. Naszą ro- lą – jako wewnętrznego doradcy w firmie – jest po- dejmowanie decyzji odnoszących się do tego, co jest ważniejsze dla banku: jego wizerunek i zaufanie klien- tów czy innowacyjny produkt. Nie powstrzymujemy rozwoju, ale dbamy, żeby każda decyzja była dobrze przemyślana, a związane z nią ryzyko – zminimalizo- wane. Specjalista IT w korporacji to indywidualista czy raczej team player? Artur: Zdecydowanie team player. Na co dzień musi- my współdziałać nie tylko we własnym gronie, ale rów- nież z zespołami z całego świata. Developerzy, jeśli już wiedzą, jakie zadanie mają wykonać, przeważnie wo- lą pracować w skupieniu sami, ponieważ grupa rozpra- sza. Jednak zanim mogą już usiąść za biurkiem i rozpo- cząć kodowanie, najpierw powinni pracować zespoło- wo. Właśnie dlatego aktywizujemy developerów nie tylko jako koderów, ale również jako aktywnych twór- ców rozwiązań. Marcin: Umiejętności interpersonalne oraz te związa- ne z pracą w grupie z całą pewnością są przydatne, po- nieważ musimy posiłkować się również wiedzą innych zespołów. Michał: Myśląc o cechach charakteru osób pracują- cych w dziale IT Security, nie zapominajmy, że powin- ny one być bardzo dociekliwe, docierać zawsze do sa- mego źródła, mieć podstawową wiedzę, żeby następ- nie dobrze rozpracować badany temat. Zaczynają więc od pracy zespołowej, żeby następnie stać się eksperta- mi w danej dziedzinie i pracować już indywidualnie. Podsumowując: czy zatem pracodawca spoza branży IT może być atrakcyjny dla eksperta IT? Artur: Oczywiście, ponieważ otwiera drugą, równole- głą, bardzo atrakcyjną ścieżkę rozwoju. Poza rozwojem umiejętności technicznych specjalista IT może poznać perspektywiczną rolę biznesową. Michał: Z kolei jeśli chodzi o IT Security, to ta kon- kretna domena IT sama w sobie jest (i zawsze była), in- tegralną częścią działalności bankowej. Pracując w dzia- le bezpieczeństwa informacji w szwajcarskim banku, jest się jak najbardziej w branży, i to z najwyższej półki. UBS Kraków Sp. z o.o. Firma UBS istnieje od ponad 150 lat, działa w ponad 50 krajach (włączając najważniejsze ośrodki finansowe) i zatrudnia ok. 62 tysięcy pracowników. Główne siedziby UBS znajdują się w Zurychu i Bazylei w Szwajcarii. Fir- ma UBS świadczy usługi bankowości prywatnej oraz korporacyjnej dla klientów indywidualnych, korporacyj- nych i instytucjonalnych na całym świecie. UBS Kraków Sp. z o.o. to jeden z dwóch hubów międzynarodowej korporacji UBS, z główną siedzibą w Kraków Business Park w Zabierzowie koło Krakowa. Od 2007 roku pełni on ważną rolę w realizacji strategii firmy, której celem jest osiągnięcie i utrzymywanie pozycji lidera wśród in- stytucji finansowych na świecie. Obecnie krakowska jednostka zatrudnia ok. 1000 osób, podzielonych na ze- społy ściśle współpracujące z innymi oddziałami firmy na całym świecie, i prowadzi działalność w obsza- rach: Operations, Finance, HR, Legal, Compliance, Risk and Risk Control, IT, Data Services, Process Excellen- ce oraz Project Management. Poza krakowskim biurem UBS firma jest obecna w Polsce poprzez przedstawi- cielstwo UBS AG oraz biuro bankowości inwestycyjnej w Warszawie. Więcej informacji na temat UBS Kraków Sp. z o.o. na www.ubs.com/polandcareers

5/201414 W procesie rekrutacji do firmy w branży IT war- to sprawdzić, jak wygląda struktura zespołu, w którym mamy pracować. Kto nie chciał- by być szefem samego siebie i samodzielnie decydować o tym, jakie zadania i w jaki sposób realizować? Umoż- liwia to scrum, czyli nowoczesna metodyka prowadze- nia projektów informatycznych. W firmie, która ją wy- korzystuje, osoby odpowiadające za rozwój produktów IT nie mają szefów, a każdy dzień zaczynają się od tzw. stand-up’u, który trwa nie więcej niż 15 minut. Podczas spotkania wszyscy stoją w jednym kręgu i każdy po kolei odpowiada o tym, co zrobił od ostatniego spotkania, co planuje na dany dzień i czy widzi jakieś przeszkody, które mogłyby utrudnić mu pracę. – Scrum jest rozwiązaniem atrakcyjnym dla młodych ludzi, którzy nie chcą pracować w zespole o typowej strukturze opartej na relacji pionowej między progra- mistą i kierownikiem. Nic dziwnego, praca w zespołach opartych na hierarchii stanowisk nie tylko zniechęca, ale też utrudnia realizację projektów, bo osłabia przepływ informacji w firmie, tłumi kreatywność i zaangażowanie – wyjaśnia Anna Józwik, HR Manager z Gemiusa, który wdrożył scrum na jesieni, i dodaje, że od tego czasu ta- kich problemów już nie ma. – Obecnie zatrudniamy oko- ło 60 programistów, z których każdy, dzięki metodyce scrum, jest szefem samego siebie. W zespołach są tzw. scrum masterzy, a ich rola polega na pomaganiu zespo- łowi w organizacji pracy oraz usuwaniu przeszkód, które napotyka – uzupełnia. – Przed wdrożeniem scruma nad produktem praco- wały dwa zespoły, którymi zarządzali kierownicy odpo- wiedzialni za wszystkie decyzje, a także rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Mimo, że dawało to poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji pracownikom, to jednak miało pewne wady, które wyszły dopiero po wdrożeniu metodyki scrum – opowiada Grzegorz Ruciński, jeden ze scrum masterów w Gemiusie i tłumaczy, że po wdro- żonych zmianach komunikacja między członkami zespo- łu, jak i proces podejmowania decyzji, przebiegają dużo sprawniej. – Dzięki usunięciu wąskiego gardła jakim była komunikacja pomiędzy kierownikami, wzrosła efektyw- ność i wydajność zespołu – mówi. Jak scrum wygląda w praktyce? Zespoły IT zarządza- ne zgodnie z jego zasadami pracują w dwutygodniowych sprintach. Po każdym z nich dostarczają konkretne efekty widoczne dla klienta. Po sprincie pracownicy IT uczest- niczą w tzw. sprint review, a więc godzinnym spotkaniu, podczas którego zespół prezentuje efekty swojej pracy oraz tzw. retrospekcji sprintu, czyli dwugodzinnych spo- tkaniach, w ramach których omawiane są działania i spo- soby postępowania stosowane w poprzednim sprincie, które odniosły sukces lub wymagają poprawy. Każdy ko- lejny sprint jest ulepszony o doświadczenia z poprzed- nich sprintów, dzięki czemu jest on zawsze lepszy od poprzedniego. Zdaniem Jacka Świergockiego, dyrektora IT w AdOce- an, dzięki temu zespoły uczą się na własnych błędach i na bieżąco samodzielnie ulepszają jakość swojej pracy, a co więcej potrafią się dobrze samoorganizować bez nadzo- ru kierownika. – Praktyka pokazuje nawet, że dzieje się to zdecydowanie efektywniej i z większym zaangażowa- niem pracowników – dodaje. Programiści scrumująCzy wiesz, że programiści mają obowiązkowe dwutygodniowe sprinty, codzienne stand-up’y, a zamiast szefa scrum mastera? To nowoczesny sposób zarządzania pracą zespołów IT, który wdraża coraz więcej firm w Polsce.

Gemius SA - jesteśmy polską firma, która doradza przedsiębiorcom, jak wykorzystywać internet w biz- nesie. Od 15 lat badamy internautów pod kątem korzystania z mediów cyfrowych, tworząc w ten spo- sób unikalny socjodemograficzny profil e-konsumentów. Mierzymy oglądalność stron www i aplikacji, a także materiałów audio i wideo z poszczególnych źródeł ruchu, tj. komputerów, tabletów i smart- fonów. Nasza firma działa w 36 krajach w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie (region EMEA), a w 17 z nich posiadamy oddziały. Naszymi klientami są reklamodawcy, wydawcy, domy me- diowe, agencje reklamowe i firmy z sektora e-commerce. Prowadzone przez nas badania realizowane są zgodnie z zasadami międzynarodowego kodeksu ICC/ESOMAR. Tworzymy własną technologię przetwarzania i składowania danych. W swoich systemach przechowujemy setki miliardów rekordów i przetwarzamy setki terabajtów danych. Jesteśmy również pasjonatami techno- logii – dzielimy się naszą wiedzą i rozwiązaniami uczestnicząc w licznych konferencjach branżowych, organizując spotkania na uczelniach wyższych oraz korzystając i propagując rozwiązania open-source, w budowie których współuczestniczyliśmy np. MooseFS. Dlaczego warto z nami pracować? • Jako jedna z pierwszych firm w Polsce wprowadziliśmy Scruma, • będziesz mógł/mogła rozwiązywać ciekawe zagadnie- nia algorytmiczne, pracując przy tym z wykorzysta- niem zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania, • ponieważ masz szansę zdobyć doświadczenie przy pra- cy nad aplikacjami, które przetwarzają bardzo duże ilości danych oraz mają wiele komponentów, • zbieramy dziennie 12 mld rekordów zawierających informacje o odsłonach na witrynach naszych klientów, zawierających średnio około 500 bajtów danych; to średnio ponad 140 tys. takich rekordów na sekundę – w szczycie nawet 200 tyś., • w naszym rozproszonym systemie plików trzymamy informacje o wszystkich odsłonach na stronach naszych klientów od stycznia 2001 – w sumie ponad 15 bilionów rekordów, • ponieważ pracujemy głównie pod Linuxem®,

• ponieważ jesteśmy firmą rozpoznawaną nie tylko w kraju, ale i na świecie, • ponieważ zapewnimy Ci duże możliwości rozwo- ju (szkolenia zewnętrzne, wewnętrzne, konferencje, biblioteczkę firmową) w tym możliwość tworzenia pu- blikacji naukowych i prasowych, • ponieważ oferujemy Ci elastyczne formy współpra- cy i godziny pracy, • proponujemy Ci nieformalny styl pracy (brak dress co- du, bardzo dobre relacje między pracownikami), • będziesz mógł/mogła korzystać z firmowych kuchni wyposażonych w zdrową żywność i inne artykuły, • będziesz mógł/mogła wybrać jedną z dofinansowa- nych przez firmę kart (medyczna, sportowa), • ponieważ zagwarantujemy Ci dobre warunki pracy (nowoczesne biuro i sprzęt komputerowy), • ponieważ będziesz brał/brała udział w innowacyjnych i ambitnych projektach, • ponieważ będziesz mógł/mogła poznawać nowe tech- nologie i narzędzia, • ponieważ będziesz miał okazję współpracować z do- świadczonymi programistami. Poznaj nas bliżej poprzez nasze profile na GoldenLine oraz Facebook-u. Zapoznaj się również z naszymi aktu- alnymi ofertami pracy i dołącz do naszego zespołu. Gdzie się mieścimy? ul. Postępu 18B, 02-676 Warszawa Budynek Orion, 9 piętro tel. 22 390 90 90, 22 378 30 50 fax 22 874 41 01 http://www.gemius.pl/pl/praca | http://www.goldenline.pl/firma/gemius/ | https://www.facebook.com/GemiusGroup

Upgrade Your Career Software Solutions Center we Wrocławiu Wrocławskie Capgemini Software Solutions Center, jako centrum rozwoju oprogramowania i usług informatycznych firmy Capgemini, specjalizuje się w rozwiązaniach IT dla znanych na całym świecie klientów. Centrum to współpracuje ściśle z niemieckimi oddziałami Capgemini. Obecnie w Software Solutions Center ponad 600 specjalistów branży IT zajmuje się: ź projektowaniem, tworzeniem, testowaniem oraz wdrażaniem indywidualnych rozwiązań IT w oparciu o nowoczesne technologie programistyczne, takie jak Java, .NET, platformy bazodanowe (m.in. Oracle), Business Intelligence (m.in. IBM Cognos, SAP Business Objects, Informatica, QlikView, Microsoft BI) oraz technologie mobilne (m.in. Android, iOS, Windows Phone); ź projektowaniem, tworzeniem i wdrażaniem nowych rozwiązań informatycznych z obszaru SAP; ź architekturą złożonych systemów IT - projektowaniem zaawansowanych rozwiązań klasy enterprise oraz konsultingiem biznesowym dla wielu branż; ź zarządzaniem projektami informatycznymi w oparciu o metodyki zwinne i klasyczne - stosowane metodologie oparte są na międzynarodowo stosowanych modelach, takich jak Scrum, RUP, wzbogaconych o nasze doświadczenia; w zarządzaniu projektami czerpiemy również z powszechnie znanych standardów i rozwiązań (m.in. PMBOK, ITIL); ź wsparciem funkcjonowania systemów indywidualnych oraz SAP - wsparciem w zakresie monitoringu systemów SAP; rozwiązywaniem incydentów, problemów oraz realizacją zmian w oparciu o ITIL; wspieraniem procesów w poszczególnych obszarach SAP; rozbudowywaniem systemu SAP o dodatkowe funkcjonalności; Z naszych rozwiązań korzystają: i wielu innych... Rekrutacja trwa cały rok! Aby zapoznać się z aktualnymi stanowiskami pracy zapraszamy na naszą stronę: www.pl.capgemini-sdm.com

Software Solutions Center we Wrocławiu Service42 to używany w warsztatach na całym świecie system do kon- figurowania urządzeń sterujących w samochodach. Jego zadaniem jest wspomaganie napraw serwisowych większości marek koncernu Volkswagen (VW, VW NFZ, Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, Bentley). Ze względu na globalny zasięg kładziemy duży nacisk na wydajność - service42 musi być dostępny przez 24 godziny na dobę, a pojedyncza naprawa nie powinna trwać dłużej niż 5 sekund. Technologie ź JAVA, Groovy, Python, WebSphere Application Server 8, Oracle, JSF i Facelets ź Eclipse RCP, Proven, Java Load Testing Framework Grinder ź IBM Rational Application Developer, Bugzilla, Hudson, CruiseControl, Hibernate Service42 Projekt Global Ordering to system tworzony przez Capgemini dla Daimlera od roku 1996. System ten służy do zarządzania całością procesów związanych z produkcją i sprzedażą samochodów: przygotowaniem oferty, obsługą składania zamówień i zmian w zamówieniach, wspomaganiem zarządzania produkcją oraz logistyką, planowaniem dystrybucji, obliczaniem prowizji i fakturowaniem. Jest także źródłem danych dla wielu systemów zewnętrznych w różnych krajach. Statystyki ź 900 tabel, 300 GB danych ź 150 dialogów, 2 900 000 linii kodu w Javie ź 4 000 modułów w Cobolu, 3 800 000 linii kodu ź 6 500 000 transakcji na bazie danych dziennie ź 10 000 użytkowników w ponad 150 krajach Global Ordering Celem tego projektu było stworzenie nowocze- snego produktu finanso- wego, z którego korzysta lub będzie korzystać większość firm i osób fizycznych w Polsce. System umożliwia realizację przelewów międzybankowych 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku. Transakcje wykonywane są w czasie rzeczywistym, więc środki docierają na rachunek bankowy odbiorcy już po kilku sekundach - nawet nocą, w weekendy i święta. Architektura systemu zapewnia wysoki poziom niezawodności, bezpieczeństwa, skalowalności oraz wydajności. Technologie ź Java, Spring, PL/SQL, Quartz ź Eclipse, Maven, Hudson, SVN, Jira + GreenHopper System Rozliczeń Płatności Natychmiastowych Kompleksowe przepro- jektowanie głównych stron inter netowych niemieckiej telewizji ZDF z wykorzystaniem CMS’u firmy Coremedia, z reali- zacją pod nieprzekraczalnym terminem EURO 2012. Udało się osiągnąć deadline, a efektem pracy jest wysoce wydajny multimedialny portal w technologii JEE (pozycja ~1700 w rankingu Alexa) z zaawansowaną architekturą cache (Varnish HTTP accelerator), integrującą szereg systemów zewnętrznych. Technologie ź JEE, Spring, EHCache, jQuery, ExtJS, Jangaroo, AJAX, Varnish, FAST, Solr, CoreMedia CMZwoelf Wybrane projekty Współpraca jest kluczową kwestią dla filozofii Capgemini i stanowi filar świadczonych przez nas usług. Razem z naszymi klientami tworzymy i dostarczamy rozwiązania dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań.

www.pl.capgemini-sdm.com/wydarzenia/itautomotive-open-day

Upgrade Your Career Software Solutions Center we Wrocławiu Oferujemy: Inżynier Oprogramowania JAVA (z podstawową znajomością języka niemieckiego) Starszy Inżynier Oprogramowania JAVA/.NET (z podstawową znajomością języka niemieckiego) Inżynier Oprogramowania JAVA (ze znajomością języka angielskiego) Starszy Inżynier Oprogramowania JAVA ( ze znajomością języka angielskiego) Tester Oprogramowania w dziedzinie bankowości Test-Manager Programista baz danych Inżynier Business Intelligence Analityk / Projektant Aplikacji Biznesowej Architekt Systemów Inżynier Wsparcia Aplikacji Konsultant SAP ABAP Konsultant SAP FI/CO (Rollout) Konsultant SAP Logistyka (Rollout) Konsultant SAP BI Konsultant / Programista MUREX Więcej informacji na naszej stronie: www.pl.capgemini-sdm.com/kariera/aktualne-oferty-pracy.html indywidualnie zdefiniowane ścieżki rozwoju zawodowego; udział w prestiżowych projektach międzynarodowych; atrakcyjne warunki finansowe; prywatną opiekę medyczną; pakiet ubezpieczeniowy; dodatkowe świadczenia w ramach pakietu socjalnego, w tym m.in. kartę Multisport, dofinansowanie zajęć sportowych (koszykówka, siatkówka, piłka nożna, kickboxing), bilety do kina i inne; wyjazdy integracyjne; szkolenia techniczne; kursy językowe; treningi poszerzające kompetencje interpersonalne; możliwość elastycznego dostosowania czasu pracy; przyjazną atmosferę pracy; wsparcie w relokacji; umowę o pracę na czas nieokreślony od początku zatrudnienia. Aktualnie poszukujemy m.in.:

Specjalisto IT! Przeprowadź się do Wrocławia by budować swoją karierę razem z nami i odbierz… 10.000PLN AKCJA Capgemini Software Solutions Center ul. Strzegomska 42b, 53-611 Wrocław Software Solutions Center we Wrocławiu Więcej informacji na: www.pl.capgemini-sdm.com/akcja-relokacja

5/201424 W raz z rozwojem technologii internetowej du- żo się zmieniło również w samej rekrutacji. Wcześniej kandydaci na pracowników ak- tywnie przeglądali codzienną prasę w poszukiwaniu cie- kawych propozycji pracy, stosując takie formy kontaktu z agencjami rekrutacyjnym czy bezpośrednio z firma- mi, jak wysyłka CV tradycyjną pocztą czy faksem. Wraz z rozpowszechnieniem dostępu do Internetu rozwijały się narzędzia umożliwiające rekruterom wyszukiwanie odpowiednich kandydatów za pośrednictwem sieci. In- ternet stworzył wiele możliwości dotarcia do odpowied- nich osób, w sposób szybki, wygodny i przede wszystkim tańszy niż „tradycyjne” metody1.0. Jednocześnie, wraz z rozwojem sieci coraz większą popularnością zaczęły się cieszyć portale umożliwiające łatwe i szybkie publiko- wanie ogłoszeń rekrutacyjnych. Wykorzystując ten kanał Wpływ nowych technologii na metody rekrutacji w obszarze IT Od kilku lat obserwujemy prężny rozwój sektora IT, w związku z którym zmienia się również rekrutacja w tym obszarze. Tradycyjne ogłoszenia w prasie czy serwisach ogłoszeniowych często nie zdają już egzaminu. Zmiany w komunikacji pracodawców z kandydatami jak również zapotrzebowanie rynku pracy na wysoko wykwalifikowanych pracowników IT skłaniają osoby odpowiedzialne za rekrutację do stałego poszukiwania nowych metod pozyskania zainteresowania potencjalnych kandydatów, którzy spełnią te oczekiwania. Portale społecznościowe Obecnie, publikacja samego ogłoszenia rekrutacyj- nego nie daje nam pewności, że pozyskamy w ten sposób odpowiednich pracowników. Wykorzystanie portali społecznościowych w tradycyjny sposób – po- przez wysłanie niespersonalizowanych, masowych in- formacji również przestaje być najlepszym sposobem na znalezienie potencjalnych osób. Dlatego Firmy starają się wyróżnić ofertą i/lub sposobem rekrutacji, aby zachęcić Programistów do pracy właśnie w kon- kretnej firmie. Gdy myślimy o nowych technologiach w rekruta- cji, należy wziąć pod uwagę także to, że potencjal- ni pracownicy wykorzystują je, żeby przekazać infor- macje dotyczące firmy czy stanowiska między sobą. Dlatego wykorzystanie technologii w rekrutacji, które nie ma żadnej wartości dodanej nie wystarczy. Cały czas, niezmiennie liczy się, jak firma przeprowadza re- krutację i na ile zgodnie z prezentowanym obrazem wygląda praca w niej. Jeśli kandydaci podczas re- krutacji mają dobre wrażenia, a pracownicy dobrze oceniają swoją firmę, takie informacje, dzięki porta- lom społecznościowym, forom czy mailom „pójdą w świat”. Rekrutacja wirtualna Innym zauważalnym trendem na rynku, jest potrze- ba przyspieszenia rekrutacji i większej elastyczności w tym zakresie. Dlatego, potencjalni pracodawcy i agencje rekrutacyjne decydują się na videokonfe- rencje, czy kontakt poprzez skype. Dodatkowo coraz powszechniejsze są sytuacje, gdy zespoły są wirtual- ne i wykorzystują technologie streamingu video do codziennej komunikacji. Na rozmowie rekrutacyjnej, kandydaci nie są w stanie poznać większej liczby osób z zespołu, zoba- czenia jak wygląda biuro i jaka panuje atmosfera. Dlatego niektóre firmy umożliwiają „podglądanie”, jak wygląda biuro czy co robią pracownicy. Innowa- cyjny jest sposób wykorzystania robota – łazika z ru- chomą kamerą, którym steruje kandydat. Może wir- tualnie przejść się po biurze i zobaczyć środowisko pracy, atmosferę i przyszłych współpracowników. Historie osób, które pracują w firmie Kolejnym sposobem na wykorzystanie technologii jest umieszczanie krótkich filmów o firmie w tym czę- sto dotyczących prawdziwych historii osób, które pracują w organizacji, opowiadają o swoim postrze- ganiu firmy, o tym, co im odpowiada, jak kształtuje się ich rozwój zawodowy. Filmy są umieszczane np. na portalach społecznościowych. Kody QR W pismach branżowych w materiałach z targów czy konferencji można wykorzystać zamiast tradycyjne- go ogłoszenia o pracę kody QR. Karolina Czemerys, Senior Consultant, IT & Telecoms w Hays Poland

www.sdjournal.pl 25 NOWE TECHNOLOGIE W OBSZARZE REKRUTACJI IT niezbędne w odpowiedzi na pytania jak i gdzie identyfi- kować najlepszych specjalistów IT. Jedną z największych korzyści Big Data to zdolność do szybkiej analizy ogromnej ilości danych, wyszuki- wania trendów czy integrowania różnych informa- cji z kilku platform. Dla sprzedawców oznacza to moż- liwość zestawienia informacji z Facebooka czy Twittera, a dla specjalistów od rekrutacji może mieć znaczenie przy zestawieniu informacji o danym kandydacie, wykorzystu- jąc do tego informacje znalezione na portalach społecz- nościowych. Wszelkie ślady aktywności w wirtualnym świecie mogą zostać poddane analizie, zaczynając od spo- sobu prowadzenia profilu, komentarzy na forach czy jak ma to miejsce w przypadku programistów projektów re- alizowanych za pośrednictwem Github, czyli serwisu in- ternetowego przeznaczonego dla projektów programi- stycznych wykorzystujących system kontroli wersji Git, w którym każdy z użytkowników posiada własne repozy- torium z ogromną ilością linijek kodu. Jeśli tylko pokusić się o sprawdzenie jakości wytwarzanego przez nich kodu, można by otrzymać informacje dotyczące umiejętności i wiedzy nabytej na studiach czy w trakcie kariery zawo- dowej. Jak się okazuje, wykorzystanie powyższych metod umożliwia wygenerowanie interesujących nas informacji w szybszy, łatwiejszy i tańszy sposób. Integracja danych, czyli łączenie wielu profili kandydata w jeden umożliwia stworzenie integralnego obrazu danej osoby ze wskazaniem na pewne tendencje w zachowa- niu. Wystarczy stworzyć odpowiedni model wykorzy- stujący algorytm, dzięki któremu otrzymamy informacje, które nas najbardziej interesują. Idąc dalej, wiele firm aktualnie wykorzystuje mecha- nizm grywalizacji w celu znalezienia najbardziej od- powiednich osób do swojej organizacji. Mechanizmy, wykorzystywane w tym procesie są wprost zaczerp- nięte z zachowań i motywacji ludzkich pojawiających się, kiedy bierzemy udział w grach, w których uczestni- czymy dla własnej przyjemności czy z chęci rywalizacji. W tym wypadku umieszczamy je jednak w nietypowych warunkach, jakimi może być np. rekrutacja pracowni- ków. Tym sposobem możemy uzyskać dodatkowy komunikacji, pracodawcy bardziej efektywnie docierają do osób, dla których sieć jest miejscem, w którym są szczególnie obecni. Jest to również moment kiedy zapo- trzebowanie na specjalistów IT znacząco wzrasta. Są oni bardziej aktywni na rynku pracy, eksplorują możliwości, jakie stawia przed nimi rynek. Rekrutacja wkracza na ko- lejny etap – tym razem 2.0. Rozwój technologii sprawił, że specjalistów na rynku IT zaczęło przybywać. Dzięki rozwojowi oprogramo- wania, jego główni wytwórcy, czyli programiści zaczęli bardziej selekcjonować oferty, z kolei responsywność znacznie się zmniejszyła. Jednocześnie rekruetrzy rozpo- częli walkę o najlepszych kandydatów, korzystając przy tym z potencjału, jaki niesie ze sobą technologia inter- netowa i rozwój portali społecznościowych, takich jak LinkedIn, GoldenLine, Facebook czy Twitter. Osoby po- szukujące wysokiej klasy specjalistów zaczęły wykorzy- stywać nowy paradygmat interakcji między właścicielami serwisów internetowych, a jego użytkownikami pole- gający na generowaniu treści przez użytkowników. To umożliwiło rekruterom bezpośrednie dotarcie do odpo- wiednich osób, chociażby poprzez obserwowanie grup tematycznych w serwisach społecznościowych poświę- conych określonej technologii. Zmiany w sposobie komunikacji w sieci rozbudowują wachlarz możliwości docierania osób zajmujących się re- krutacją w zakresie nowych technologii do kandydatów, ale jednocześnie wymuszają stałe podnoszenie kompe- tencji w zakresie technologii w których prowadzą pro- cesy rekrutacyjne. Sytuacja taka zmienia specyfikę pracy rekrutera specjalizującego się w sektorze IT, gdyż z jed- nej strony musi on aktywnie eksplorować kanały komu- nikacji w Internecie w poszukiwaniu odpowiednich kan- dydatów, stosować coraz to bardziej wyszukane metody dotarcia do tej charakterystycznej grupy zawodowej, a z drugiej strony musi umiejętnie selekcjonować te in- formacje (zasoby) by docierać do osób o wysokich kwa- lifikacjach. Obecnie pomocne w poszukiwaniach odpowiednich kandydatów może stać się wykorzystanie narzędzi słu- żących do analizy sieci. Narzędzia Big Data mogą stać się Bibliografia • Krzysztofek K. (2006). „Społeczeństwo w dobie internetu: refleksyjne czy algorytmiczne?”. Re: internet - społeczne aspekty medium, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 • Reichhart w., Lenartowicz M., Zych B., (2010), Rekrutacja i selekcja pracowników w ujęciu systemowym, Advisio Press, Kraków, 2010. Cytowane strony internetowe • Tomas Chamorro-Premuzic, wyszukane styczeń 2014, Pozyskano z http://blogs.hbr.org/2012/10/digital-staffing-the-future-of/ • github - http://pl.wikipedia.org/wiki/GitHub • E-recruiter, wyszukane styczeń 2014, Pozyskano z: http://erecruiter.pl/blog/grywalizacja-jako-niecodzienne-metody-rekrutacji-i-selekcji-pracownikow/