lolo1000

  • Dokumenty26
  • Odsłony231
  • Obserwuję0
  • Rozmiar dokumentów153.6 MB
  • Ilość pobrań143

KATALOG dla kierowców 04/2019

Dodano: 5 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 5 lata temu
Rozmiar :5.4 MB
Rozszerzenie:pdf

KATALOG dla kierowców 04/2019.pdf

lolo1000 EBooki KATALOG dla kierowców
Użytkownik lolo1000 wgrał ten materiał 5 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 40 stron)

KATALOG BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY dlakierowców #318 wyd.A nr 4 (318) KWIECIEŃ 2019 KRAKÓW dla Ciebie egz. bezp³atny Suzuki Dacia Ford Fiat Swift Sport Duster Fiesta Active 500 Collezione PRAWA KLIENTA W TAKSÓWCE PRAWO ------------- ------------- Krem - marketingowa wydmuszka, czy niezbędnik ZDROWIE Oddajemy samochód do serwisu PORADNIK Bezpieczeństwo Poradnik Prawo Testy ZdrowieI I I I SEAT Tarraco TEST

REKLAMY/OGŁOSZENIA 02 Kraków, ul. Wielicka 250 tel. 12 288 04 10, 288 05 00 ZAPRASZAMY: poniedziałek - piątek: 8.00 - 18.00, sob: 8.00 - 14.00 SERWIS: SKLEP: UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE: KREDYTY: - komputerowa diagnostyka samochodów - pełny serwis pogwarancyjny - klimatyzacja ( montaż - obsługa ) - serwis ogumienia - części zamienne do samochodów, oryginalne i tańsze zamienniki - korzystne pakiety - samochodowe - gotówkowe ( expresowo ) Wypożyczamy samochody www.autocenter.com.pl BEZPŁATNA WYMIANA OLEJU M bilo PRZEGLĄDY REJESTRACYJNE WSZYSTKICH POJAZDÓW DO 3,5 T - kompleksowe bezgotówkowe naprawy blacharsko-lakierniczne - całodobowa pomoc drogowa BLACHARSTWO - LAKIERNICTWO: tel. 601 470 971 BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców Katalizatory - Haki / Pompowanie azotem Wulkanizacja Kraków, ul. Żółkiewskiego 28 tel. (12) 430 47 53 tel. kom. 601 48 96 03 (Rondo Grzegórzeckie) zapraszamy: pn.-pt.: 8.00-18.00, sb.: 10.00-14.00 www.tlumiki.krakow.pl SPRZEDAŻ - MONTAŻ - WYMIANA TŁUMIKITŁUMIKI SAMOCHODOWA MECHANIKA PRUSY, ul. Kocmyrzowska 162 32 010 Kocmyrzów tel. +12 387 30 52; +48 881 931 352 - pn.-pt.: 8. - 17. , sob.: 8. - 13.00 00 00 00 - części mechaniczne i elektryczne - układy zawieszenia i wspomagania - filtry, oleje, akumulatory DO SAMOCHODÓW FRANCUSKICH www.auto radar.pl-

REKLAMY/OGŁOSZENIA 03 BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców

Rodzina SUVów ze stajni VAGa powiększyła się. Nowym członkiem rodziny został Seat Tarraco, który – nie ma co ukrywać – czerpie z zasobów całej rodziny. Nie będę jednak porównywał go do braci, a potraktuję zupełnie indywidualnie. Robert Lorenc Nie da się jednak uciec od jednego porównania. Wnętrze wyszło spod tego samego cyrkla co pozostałe modele rodziny VAG. Seat, nawet jakby chciał, nie mógłby się wyprzeć tego DNA. Znalezienie odpowiedniej pozycji za kierownicą nie sprawi najmniejszego problemu. Przynajmniej nie powinno, ale regulowany elektrycznie fotel w szerokim zakresie powoduje, że każda z wybranych pozycji jest lepsza. Ciężko wybrać, jednak nie musisz iść na kompromis. Zdecydowanie gorzej (żeby nie stwierdzić, że został zignorowany) ma pasażer. Jemu do dyspozycji projektanci pozostawili manualne sterowanie fotelem. Jak już jesteśmy przy fotelach. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie w nich rozkładanych stolików dla pasażerów drugiego rzędu. Ciekawym tak, ale czy praktycznym? Wątpię. Na pewno nie zaryzykowałbym i nie położył na nim tableta (nie wiem gdzie znalazłby się po paru zakrętach), ale na umieszczenie na nim kulki zrobionej z waty psychika by mi pozwoliła. Wartym wspomnienia rozwiązaniem są drzwi zakrywające próg. Ten prosty patent ma same plusy. Nie ważne jak brudny jest samochód, my wsiadając nie pobrudzimy się, a dodatkowo próg nie jest nadmiernie szeroki i nie musimy wcześniej rozciągać się żeby swobodnie wejść do wnętrza. Czarna podsufitka nadaje wnętrzu gustownego sznytu. Jeżeli jednak działa na ciebie depresyjnie rozwiązaniem jest panoramiczny otwierany dach szklany z elektryczną roletą (opcjonalny, wymagający dopłaty 4698 PLN). Niestety, jeżeli go wybierzecie, producent zabierze schowek na okulary. Na obie rzeczy nie wystarczyło miejsca w kabinie. Jest on interesującym dodatkiem rozświetlającym wnętrze. Szkoda tylko, że aby zamknąć go z pilota, musimy BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 04 Brat patyczak TEST I Seat Tarraco 2.0 TDI 190 KM DSG 4Drive Xcellence

silnik benzynowy, czy diesel. W Tarraco nie mamy takich wątpliwości. Nie ważne czy silnik jest nagrzany czy zimny wiemy że to diesel. Posiada charakterystyczny dla tych jednostek dźwięk pracy (na szczęście pozbawiony, zanim się nagrzeje, trzęsawki – drgania kabiny – znanej posiadaczom diesla). Uczciwie należy jednak przyznać, że nie jest on denerwujący i to bez względu czy gwałtownie przyspieszamy, suniemy po mieście, czy prujemy autostradą. Przy prędkościach autostradowych do naszych uszu dociera jedynie szum opływającego karoserię powietrza, ale i on nie jest zbyt natarczywy, denerwujący i wywołujący chęć zwolnienia żebyśmy przestali go słyszeć. Tarraco może pracować w różnych trybach, które możemy zmieniać w trakcie jazdy (brawo) za pośrednictwem pokrętła umiejscowionego na konsoli centralnej. Eco nie pozwala osiągnąć silnikowi znaczących obrotów, a reakcja na wciśnięcie przez nas pedału gazu jest bardziej niż ospała. Lepiej jest w trybie Normal. Tutaj reakcja na pedał gazu jest lepsza, ale również nie pozbawiona opóźnienia. Praktycznie każde puszczenie gazu powoduje, że zaczynamy żeglować (efekt jakbyśmy w samochodzie z manualną skrzynią biegów wrzucili luz). Ma to swoje konsekwencje jeżeli chcemy gwałtownie przyspieszyć. Opóźnienie reakcji jest porówny- walne z czasem potrzebnym na wbicie właściwego biegu. Czasami to zdecydowanie za długo, aby bezstresowo wyprzedzić. Najszybciej skrzynia reaguje w trybie Sport. Jadąc na nim możemy zdecydowanie lepiej planować tak wyprzedzanie, jak i szybkie włączanie się do ruchu. Do dyspozycji mamy również tryb Individual w którym możemy ustawić szybkość reakcji skrzyni biegów, >>>>REKLAMY/OGŁOSZENIA stać naciskając na pilocie przycisk zamknięcia auta do momentu aż całkowicie się zamknie. Taki fitness dla kciuka. Kończąc wycieczkę po wnętrzu warto wspomnieć o tylnej kanapie. Jest ona nie tylko dzielona (w stosunku 2/3 do 1/3), ale również przesuwana i posiada odchylane oparcie. Taki poziom regulacji zachęca do długotrwałych podróży. Testowany egzemplarz był siedmioosobowy i posiadał trzeci rząd siedzeń. Niby pełnowymiarowy, ale jakbym miał na nim spędzić kilka godzin uznałbym to za dosyć dokuczliwą karę. W zasadzie komfortowo mogą podróżować na nim jedynie dzieci. Z elementów ułatwiających życie mamy do dyspozycji elektrycznie otwieraną klapę bagażnika oraz bezkluczykowy dostęp do samochodu (za pośrednictwem przednich drzwi). Musimy jednak pamiętać, że sam nie zamknie samochodu po opuszczeniu przez nas kabiny. Nie przypomni również, że zostawiliśmy Tarraco otwartego. Są modele z silnikiem Diesla, w których po nagrzaniu się jednostki nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy to BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 05 www.japan-czesci.pl 31-831 Kraków ul. Fatimska 2 tel.: (12) 642 19 50 tel. kom.: 509 343 272 tel. kom.: 509 727 521 CZĘŚCI NOWE I UŻYWANE DO SAMOCHODÓW JAPOŃSKICH ORAZ KOREAŃSKICH 2 Al. Gen. Andersa TOMEX OS. SPÓŁDZIELCZE OS. PRZY ARCE O S. TEATRALNE CENTRUM N. HUTY OBROŃCÓWKRZYŻA PLACTARGOWY BIEŃCZYCE OS. KRAKOWIAKÓW KOCMYRZOWSKA FATIMSKA CIENISTABULWAROWA części Jeżeli na podpiętym do gniazda USB mamy zapisane zdjęcia możemy na centralnym ekranie pochwalić się nimi pasażerom.

>>>> charakterystykę pracy silnika, układu kierowniczego, jak również tempomatu adaptacyjnego i klimatyzacji. Jak dla mnie Seat mógłby zostawić tylko jego. Pozostałe dwa tryby - Off Road, Śnieg – służą do jazdy w utrudnionych warunkach drogowych. Bez względu na jakim trybie wyłączymy Tarraco (z wyjątkiem trybu Eco), zawsze odpalamy go na trybie Normal. Tak samo dzieje się z systemem utrzymania samochodu w osi jezdni, aktywowany jest każdorazowo przy odpaleniu silnika. Seacie, trochę więcej zaufania do swoich użytkowników. Jeżeli poustawiali model pod siebie, pozwólcie im z tego korzystać, a nie każcie przy każdym odpaleniu silnika po raz kolejny to robić. System start-stop nastawiony jest na jak najczęstsze gaszenie silnika. Nie przeszkadza mu nawet, że jednostka nie jest nagrzana. Stoimy więc należy ją wyłączyć. Również z opóźnieniem włącza ją. Nie wystarczy puścić pedał hamulca, musimy puścić i chwilę poczekać zanim będziemy mogli ruszać. Na szczęście Seat nie zrezygnował z fizycznego przy- cisku wyłączającego go (do następnego odpalenia). System utrzymania samochodu w osi jezdni działa zdecydowanie. Rzekłbym, że bardzo zdecydowanie. Aby przełamać jego wolę „odbicia się” od linii trzeba użyć dużej siły. System kontroli odstępu z funkcją awar yjnego hamowania działa sprawnie i zdecydowanie. Bez wprowadzania paniki w kabinie informuje o niebezpieczeństwie np. samochodzie nas poprzedzającym, który raptownie zahamował. W połączeniu jednak z systemem utrzymania w osi jezdni Tarraco staje się nieprzewidywalne. Na drodze, na której prowadzony był remont chodnika i drogowcy poustawiali słupki ograniczające stwierdził, że jeden z nich stanowi zagrożenie, po czym zaczął awaryjnie hamować równocześnie wydając dźwięk jakbyśmy byli wewnątrz pożaru bez szans na przeżycie. Niezbyt komfortowo zrobiło się wtedy w kabinie. Dynamika jazdy uwarunkowana jest ustawionym przez nas trybem jazdy. Przy Eco w zasadzie nie istnieje. Na Normalu, jak uda nam się odgadnąć jakimi przesłankami kierował się informatyk projektując mapę tego trybu, będzie wystarczająca. Ustawiając profil jazdy na Sport będziecie mogli komfortowo wyprzedzać i poruszać się po drogach nie zastanawiając się czy widoczna przestrzeń wolnej drogi wystarczy do wyprzedzenia. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak w trybie Individual (oczywiście jak będziesz wiedział czego oczekujesz od samochodu). W nim nie odczułem czegoś takiego jak brak chęci do współpracy. Chcesz katapultować się spod świateł – proszę bardzo, masz zamiar wyprzedzić – żaden problem, zjeżdżasz z góry i chcesz wspomagać zjazd silnikiem – działamy w tandemie. Żadnego niepotrzebnego żeglowania i nadmiernego szukania biegów kiedy gwałtownie chcemy przyspieszać. Wszystko to oczywiście pod warunkiem, że tak właśnie ustawiłeś sobie ten tryb. Teoretycznie taki styl jazdy powinien być okupiony nadmiernym spalaniem paliwa. Jak się okazuje tylko teoretycznie. W trakcie testu Tarraco spalał średnio 7,6 l na 100 km, a biorąc pod uwagę tylko jazdę po mieście zadowalał się 9,4 l/100 km. Pomimo gabarytów parkowanie nie wymaga >>>>BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 06 TESTencelSeatTarraco2.0TDI190KMDSG4DriveXcell

Jak testowaliśmy: Wybraliśmy 4 typowe foteliki, które reprezentują pewien przekrój rynku i zapewniają bezpieczeństwo dziecka podczas całego okresu, w którym powinno ono podróżować w fotelikach. Nosidło z bazą dla noworodka, fotelik obrotowy 360 stopni do 105 cm/duży skandynawski RWF do 18 lub 25 kg (to dla malucha) i fotelik 15-36 kg dla starszego dziecka (przyjmijmy od 4 lat). Foteliki przymierzaliśmy na najczęściej wybieranym przez rodziców miejscu, czyli z tyłu za pasażerem. Przedni fotel ustawiony został tak, aby osoba o wzroście ok. 180 cm mogła wygodnie podróżować, bez konieczności podkurczania nóg i nadmiernego prostowania oparcia w fotela. Wnioski i wrażenia ogólne: Największe plusy: duży otwór drzwi tylnych (tak na wysokość jak i szerokość); wygodny dostęp do systemu Isofix (plastikowe piloty); przesuwana, dzielona kanapa z regulowanym oparciem, co umożliwia dopasowanie kąta nachylenia fotelika, a w przypadku RWF-ów z bazą znacząco ułatwia ich dopasowanie do potrzeb dziecka; łatwo demontowane i stosunkowo niewielkie zagłówki z tyłu (nie powinny przeszkadzać przy montażu fotelików dla starszych); przedni fotel z Isofix i TopTether; szerokość tylnej kanapy powinna umożliwić zapięcie trzech fotelików. Największe rozczarowania: brak uchwytów Isofix na środkowym miejscu - w tej klasie i gabarytach samochodu dodatkowy, trzeci Isofix by nie zaszkodził. Seat Tarraco - test fotelików dziecięcych Wyjaśnienie: Nie dobieraliśmy fotelików "na siłę", po prostu wzięliśmy kilka najpopularniejszych modeli. Nie wskazujemy również uniwersalnego rozwiązania - każdy przypadek jest inny i należy dobierać fotelik indywidualnie do dziecka. Poniższy test jest jedynie drogowskazem i próbą odpowiedzi, czy Seat Tarraco jest samochodem prorodzinnym. Nosidełko Maxi Cosi Pebble Plus z bazą 2WayFix Bardzo dobre dopasowanie do kanapy, łatwy montaż bazy, wręcz podręcznikowy kąt fotelika zapewniający niemowlakowi wygodną i ergonomiczną pozycję. Możliwość zapięcia na bazie kolejnego fotela Maxi Cosi. Nasza ocena: 5/5 Obrotowy Britax Romer Dualfix M i-Size Bardzo dobre dopasowanie do kanapy i wzorowy kąt fotelika dla pozycji RWF. Łatwa obsługa funkcji obrotu. Nasza ocena: 5/5 Cybex Solution Z-fix 15-36 kg Niestety kanapa jest za długa, co może powodować dodatkowy ucisk na zgięte nóżki dziecka. Na szczęście jest w tym miejscu bardzo miękka. Płaskie oparcie i płaska kanapa nie przeszkadza w regulacji fotela. Podłokietnik jest szeroki i wchodzi w konflikt z fotelikiem. Przed montażem Z-fixa musimy zadecydować czy chcemy, aby był on rozłożony, czy złożony. Nasza ocena: 4/5 RWF BeSafe Izi Combi X4 Jeżeli na przednim fotelu siedzi osoba o wzroście do 180 cm, możemy wykorzystać pełne możliwości BeSafe. Jeżeli jest większego wzrostu ilość miejsca dla niej nie będzie ograniczona do momentu, w którym nie przesadzimy z wysunięciem ramy antyrotacyjnej fotela. Wtedy proponujemy zakup modelu montowanego pasami (np. BeSafe Izi Plus X1) i umieszczenie go na środku tylnej kanapy. Plus za możliwość przełożenia pod szynami pasów kotwiczących bez konieczności ich odkręcania. Nasza ocena: 4/5 Test przeprowadzony przez

>>>> od nas ponadprzeciętnych umiejętności. Wydatnie przyczynia się do tego obniżające się przy cofaniu lusterko zewnętrzne (prawe), kamera cofania z funkcją obrazu 360 stopni (dopłata 2346 PLN) oraz czujniki parkowania. Wszystkie elementy dobrze współpracują ze sobą pozwalając na precyzyjne zajęcie upatrzonego miejsca. O ile czujniki mogłyby (ale nie muszą, to nie jest wada) być mniej czułe o tyle zdecydowanie bardziej czuły i wcześniej ostrzegający powinien być system monitorowania ruchu poprzecznego z tyłu auta. Działa, nie można temu zaprzeczyć, ale żeby móc wierzyć jego wskazaniom musimy wyjeżdżać tip topkami. Jak zaczniemy szybciej nie zdąży zareagować. Słowo o multimediach. Działają płynnie i posiadają fizyczny potencjometr (brawo). Dla mnie akcesoryjny sprzęt grający (system BeatsAudio o mocy 340 Wat z subwooferem i 9 głośnikami - 2137 PLN dopłaty) spisywał się dobrze, dla DJ-a i audiofila któremu pokazałem jego możliwości już nie. Co prawda nie uciekł z kabiny, stwierdził jednak, że dźwiękowi wydobywającemu się z kolumn brakuje wyrazu i nie zrobiłby imprezy plenerowej z muzyką płynącą z niego. Dla jakości dźwięku nie ma znaczenia czy słuchamy mp3, czy płyty CD. Jeżeli macie zapisaną muzykę wraz z obrazem okładek nie musicie korzystać z listy. Możecie wybrać interesującą was płytę klikając w jej okładkę. Naprawdę fajne rozwiązanie. Książka kontaktowa wymusza od nas idealnego zapamiętania jak zapisaliśmy kontakty. Zapisałeś „fantastyczny Seat”, a wyszukując wpiszesz „Seat”, nie znajdziesz kontaktu który chcesz. Dodatkowo, jeżeli mamy jakąś grupę kontaktów np. osób z jednej firmy i zapisaliśmy je wg prostego szablonu firma- imię-nazwisko wtedy, wpisując firmę pokaże tylko trzy (nie mam pojęcia na jakiej podstawie właśnie te trzy, bo nie kieruje się alfabetem). Jeżeli chcemy zobaczyć wszystkie, bo przecież wiemy że było ich więcej, musimy kliknąć w „magiczny” przycisk z cyfrą informującą nas o ilości kontaktów spełniających kryteria wyszukiwania, a wtedy naszym oczom ukaże się cała lista. Jakość połączenia telefonicznego, tak w kabinie jak również u osoby, z którą rozmawiamy, jest dobra. Dobra do tego stopnia, że nasz rozmówca może nie uwierzyć, że dzwonimy z samochodu. Dźwięk nie ma echa i pogłosu. Do ideału brakuje tylko możliwości większego pogłośnienia rozmówcy. Ustawienie potencjometru na maksimum daje dobrą i wystarczającą głośność, ale nie komfortową. Jeżeli na podpiętym do gniazda USB mamy zapisane zdjęcia możemy na centralnym ekranie pochwalić się nimi pasażerom. Tak, Tarraco daje taką możliwość. Fajnie, tylko po co? Ciekawe jak często ta funkcja jest wykorzystywana przez użytkowników? Tarraco w testowanej specyfikacji zostało wycenione przez Seata na 174 200 PLN. Mój egzemplarz został dodatkowo mocno doposażony o wspomniane wcze- śniej elementy oraz m.in. o adaptacyjne zawiesze- nie, specjalny dedykowany biały metalizowany lakier czy chociażby radio cyfrowe. Tym samym cena testowanego egzemplarza przekroczyła magiczne 200 000 PLN i zatrzymała się na 203 988 PLN Tarraco jest jak zwierzę trzymane w domu. Ale nie pies, czy kot, a bardziej jak patyczak. Patyczak to naprawdę ciekawe żyjątko. Nikomu nie przeszkadza, nie wadzi, posiada nawet cechy uspokajające jak człowiek zacznie się w niego wgapiać. Ma całą masę pozytywów. Wiesz czego możesz się po nim spodziewać. Jest przewidywalny i praktycznie w każdym momencie możesz go kontrolować. Ma swoje przyzwyczajenia do których jak się dostosujesz (nie inaczej) będziecie żyć w symbiozie. Nie połasi się jednak poprawiając humor, ani nie wtuli okazując wparcie. Jeżeli go zabraknie, wspomnienie o nim nie będzie długotrwałe i głębokie. Na tym porównanie się kończy, bo nie ma pięciu lat gwarancji, nikt tyle nie da na patyczaka. Dziękuję firmie Euromotor – Autoryzowanemu Dealerowi Seata – za udostępnienie samochodu do testu. BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 08 TESTSeatTarraco2.0TDI190KMDSG4DriveXcellence k dk

BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców REKLAMY/OGŁOSZENIA 09 ŁG SERWIS ul. Gromadzka 22e, Kraków e-mail: info@autoserwis.co www.autoserwis.co tel. 607 939 500tel. 607 939 500 kwotado zapłaty Sprawdzenie wtryskiwaczy (oferta tylko dla warsztatów) zł/szt.39,00 kwotado zapłaty zł55,00 Zakres usług wchodzących w kupon rabatowy znajduje się na stronie: www.vulko.pl Kraków Os. 2 Pułku Lotniczego 2b tel. 12 648 18 19 Całoroczna obsługa samochodu www.vulko.pl Nazwyfirmiichznakitowarowezostałyużytewcelachinformacyjnychisązastrzeżoneprzezichwłaścicieli Wieliczka, ul. Narutowicza 24 tel. 12 686 30 60, 12 686 30 61 tel. 12 686 10 66, 12 686 10 55 www.autoeuro.com.pl HURTOWNIA CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH HURT - DETAL DOSTAWA GRATIS RABAT DLA TAXI HAMULCE PASKI KLINOWE I ROZRZĄDU USZCZELKI SPRZĘGŁA AMORTYZATORY HAMULCEELEMENTY ZAWIESZENIA UKŁADY ROZRZĄDU FILTRY KNECHT SONDY, ŚWIECE CHEMIA WARSZTATOWA CONTITECH ROLKI NAPĘDOWE

Dacia Duster jest już z nami 9 lat, natomiast od dwóch lat na rynku dostępna jest druga generacja rumuńskiego SUV-a. Od kiedy model został wprowadzony do salonów, budził bardzo duże zainteresowanie, ponieważ stał się najtańszym na rynku samochodem z możliwością posiadania napędu na wszystkie koła. Dziś chciałbym Państwu przedstawić ostatnie wcielenie Dacii Duster. Artur Ławnik Zmiany stylistyczne, jakie nastąpiły w drugiej generacji Dustera, należy raczej nazwać większym face-liftingiem, niż całkowicie nowym wcieleniem modelu. Z przodu sporych rozmiarów reflektory tworzą jednolity pas z chromowaną atrapą silnika z logo marki. Liczne przetłoczenia na boku nadwozia nadają autu muskularności. Pod wydatnymi nadkolami osadzone są alufelgi o niespotykanym wcześniej w Dusterze wzorze. Z tyłu natomiast w oczy rzucają się dość kontrowersyjne lampy. Dlaczego kontrowersyjne? Sami spójrzcie i oceńcie co Wam przypominają. Najwięcej zmian zaistniało we wnętrzu Dustera. Już na pierwszy rzut oka możemy zauważyć dużo lepszej jakości materiały i plastiki. Także ich spasowanie to klasa wyżej, niż w poprzedniej generacji. Kto by się spodziewał, że w Dacii będzie można spotkać skórzane elementy tapicerki? A tutaj miła niespodzianka! Boczki drzwi mamy częściowo obszyte ekologiczną skórą. Brawo, Dacia! Całkowicie nowe zegary są nie tylko przejrzyste i uporządkowane, ale również czytelne i miłe dla oka. Pomiędzy nimi znajduje się, trochę z wyglądu archaiczny, wyświetlacz komputera pokładowego, dzięki któremu uzyskamy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania auta. Konsola środkowa również przeszła gruntowne zmiany. Teraz na samej górze znajdują się trzy, a nie dwa jak poprzednio, okrągłe nawiewy powietrza. Poniżej swoje miejsce znalazł 7-calowy ekran obsługujący całe multimedia auta. Obsługa tego kolorowego i dotykowego ekranu jest bardzo prosta. Dodatkowo ekran podczas cofania zamienia się w kamerę wspomagającą bezpieczne wykonanie tego manewru. Na samym dole usytuowano pas kilku bardzo wygodnych w obsłudze przycisków oraz trzy pokrętła, każdy z małym wyświetlaczem, do obsługi automatycznej klimatyzacji. Niezależnie czy z przodu, czy z tyłu pasażerowie zawsze mogą liczyć na komfortowe i wygodne podróżowanie. Nie będzie również problemu z bagażami, ponieważ do dyspozycji mamy 411-litrową przestrzeń bagażową, którą bez problemu możemy powiększyć do 1440 litrów poprzez złożenie oparć tylnej kanapy. Prezentowana dziś Dacia Duster wyposażona jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra i mocy 115 KM. Rozpędzenie auta do pierwszych 100 km/h zajmuje około 12,5 sekundy, zaś maksymalna prędkość wynosi 175 km/h. Manualna, sześciobiegowa skrzynia biegów jest prawie bez zarzutu. Jedyne, do czego mogę się przyczepić, to zbyt długie skoki lewarka. Moment obrotowy wynosi 260 Nm i jest to bardzo przyzwoita BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 10 Nie tylko dla wędkarza TEST I Dacia Duster 1,5 dCi 115 KM 4WD Prestige

użytkowania, zarówno prywatnego, jak i profesjonalnego. Każdy leśnik, wędkarz, amator sportów wodnych, fotograf natury, miłośnik grzybobrania czy mieszkaniec terenów górzystych będzie miał mnóstwo okazji na docenienie zalet Dustera. wartość do sprawnego podróżowania. Wielkim plusem tej jednostki napędowej jest niewielki apetyt na paliwo. 50-litrowy bak pozwala na przejechanie w trasie nawet 1100 kilometrów bez obaw o szukanie stacji paliw. Zawdzięczamy to spalaniu w trasie, które potrafi wynieść 4,5 litra oleju napędowego. W mieście zużycie wzrasta minimalnie do wartości 5,9 litra. Średnio podczas tygodniowego testu Dacia Duster spalała zaledwie 5,2 litra. Napęd standardowo przekazywany jest na przednie koła, ale mamy możliwość dołączenia tylnej osi. Dzięki reduktorowi auto potrafi pozytywnie zaskoczyć nawet w trudniejszym terenie. Zawieszenie to kompromis pomiędzy komfortem podróżowania po utwardzonych, jak i polnych drogach. Układ kierowniczy idealnie wykonuje wszystkie polecenia bez chwili zastanowienia. Za niezbyt wygórowaną cenę (82 800 zł) możemy się stać właścicielem samochodu dla osób ceniących sobie prostotę wykonania i uniwersalność. Oszczędny silnik wysokoprężny oraz napęd na obie osie otwierają przez Dusterem ogromne możliwości BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 11 k dk Kto by się spodziewał, że w Dacii będzie można spotkać skórzane elementy tapicerki? Boczki drzwi mamy częściowo obszyte ekologiczną skórą. Brawo, Dacia! BEZPŁATNY REGIONALNY MIESIĘCZNIK MOTORYZACYJNY KATALOGdla kierowców życzy Aby pisanki przybrały wymarzony wygląd. Aby Święta Wielkiej Nocy upłynęły w miłej, rodzinnej atmosferze. Aby na stałe zagościła radość i spełniły się marzenia. Aby Śmigus Dyngus był wyjątkowo szalony i mokry.

W czasach, gdy bardzo popularne stały się samochody klasy crossover i SUV, coraz trudniej namówić klienta na zakup typowego auta miejskiego. Jednak Ford w ostatnich latach wpadł na pomysł, aby swoje miejskie modele zrobić trochę bardziej „uterenowione”. I tak w palecie pojawiła się nazwa Active, którą możemy spotkać w najmniejszym Ka+, trochę większej Fieście oraz w niedalekim czasie w Focusie. Czym się różnią samochody w wersji Active od standardowych modeli, postaram się pokazać na przykładzie Fiesty. Artur Ławnik Już standardowa odmiana Fiesty jest bardzo udanym pod względem stylistycznym samochodem. Wyposażony w jeden z opcjonalnych kolorów przykuwa wzrok niczym magnes. W przypadku testowanego egzemplarza zdecydowano się na odcień czerwonego lakieru metalizowanego o nazwie „Ruby Red”. Połączenie tego lakieru z licznymi wstawkami wokół auta nadały mu bardziej wyrazistego charakteru. Dodatkowo, oprócz zmian stylistycznych, Fiesta Active minimalnie urosła do góry, ponieważ odmiana ta posiada zawieszenie ze zwiększonym o 19 mm prześwitem. Zresztą, sami spójrzcie na tą sympatyczną i miłą dla oka stylistykę. Wnętrze Active niczym się nie różni do normalnej wersji. W środku znajdziemy bez problemu przestrzeni dla czwórki dorosłych osób. Tylna kanapa jak i przednie fotele są wygodne i co najważniejsze nie męczące nawet w trakcie dalszych podróży. Ford postanowił, że nie pójdzie za modą i zegary posiadają analogowe wskaźniki (bardzo dobry pomysł), elektroniczny jest jedynie wyświetlacz komputera pokładowego, który informuje o najważniejszych parametrach. Centralnie na desce rozdzielczej usytuowano pokaźnych rozmiarów tablet do obsługi systemu info-rozrywki, który jest bardzo prosty w obsłudze i nie wymaga dłuższej nauki. plastikowymi Na wielki plus zasługuje jakość materiałów i plastików oraz ich spasowanie. Bagażnik może do największych nie należy, bo jego pojemność wynosi około 300 litrów, ale za to posiada szeroki otwór załadunkowy oraz regularne kształty, co ułatwia zagospodarowanie tej przestrzeni. We wnętrzu nie obyło się jednak bez małych wpadek. Pierwszą z nich jest brak choćby jednej rączki do trzymania się, zwanych potocznie „strachorączkami” lub jak to woli „cykorkami”. Nad głowami znajdziemy jedynie malutkie haczyki, raczej do powieszenia marynarki niż do przytrzymywania się w czasie jazdy. Drugą wadą są słabej jakości siłowniki tylnej klapy bagażnika. Podczas zimowych dni po otwarciu klapa bagażnika nie unosi się sama do góry. To oczywiście raczej usterka (w dodatku łatwa do naprawienia) niż cecha auta, tym niemniej w tak nowym egzemplarzu nie powinna się przytrafić. Sercem testowanego egzemplarza jest rewelacyjna jednostka wysokoprężna o pojemności 1,5 litra i mocy 120 KM. Jednostka ta posiada bardzo dobre parametry, które zapewniają jak na miejskie autko rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje około 9 sekund, a maksymalnie BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 12 szczudełkach FIESTA na TEST I Ford Fiesta 5d 1,5 TDCi 120 KM Active

Cena prezentowanego modelu rozpoczyna się od kwoty 80 950 zł. Jednakże po dokładnej konfiguracji testowanego egzemplarza, wydać trzeba już sumę sześciocyfrową. To bardzo duża kwota jak za model klasy miejskiej. Ale wydaje mi się, że dobre osiągi, niskie zapotrzebowanie na paliwo oraz pełne wyposażenie w akcesoria i systemy bezpieczeństwa powodują, że cena mimo wszystko staje się akceptowalna. REKLAMY/OGŁOSZENIA możemy podróżować z prędkością 195 km/h. Elastyczność, jak przystało na diesla, jest bardzo dobra, co jest zasługą wynoszącego 270 Nm momentu obrotowego oraz bardzo dobrze pracującej, manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów o długich przełożeniach. Dzięki temu nagłe przyspieszenie czy szybkie i bezpieczne wykonanie manewru wyprzedzenia nie są dla Fiesty niczym trudnym. Wielkim plusem tej jednostki są nie tylko bardzo dobre osiągi, ale również zaskakująco niskie zapotrzebowanie na paliwo. Dość powiedzieć, że 43 litrowy bak wystarczy nawet na 1000 kilometrów! 4,3 litra na każde 100 kilometrów i 9 sekund do „setki”! Układ jezdny Fordów już od dawna zbiera pochwały i pozytywne opinie użytkowników. Nie inaczej jest w Fieście Active. Mimo podwyższonego zawieszenia to auto rewelacyjnie „połyka” zakręty, a kierowca tylko marzy o kolejnym i kolejnym. Samochód doskonale trzyma się drogi, dając jednocześnie pasażerom wygodę i komfort podróżowania. Bez wątpienia należy się premia dla inżynierów odpowiedzialnych za ten element. BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 13 k dk Kraków, ul. Zakopiańska 163 tel. 12 636 44 07www.alucar.pl Uchwyt rowerowy CRUZ Race CR 940-011 p r o d u k t y d o p a s o w a n e d o m o d e l u Porady prawne z zakresu prawa posiadania i wykorzystywania pojazdu mechanicznego 40 zł/rok Wyszukiwarka części do wszystkich aut bezpłatnie tel. 22 22 80 814 P r z y m i e r z a l n i a Wnętrze Active niczym się nie różni do normalnej wersji. W środku znajdziemy bez problemu przestrzeni dla czwórki dorosłych osób.

Styliści Fiata nie śpią i raz po raz przygotowują limitowane edycje kultowego modelu 500. Po wersjach Gucci, Riva, Vintage '57 czy Anniversario 60th przyszła kolej na Collezione, która jest wyrazem hołdu dla "Pięćsetki". Jacek KlimowiczTekst: Zdjęcia: Fiat Obecnie produkowana jest druga generacja modelu, która na rynku oferowana jest od 2007 roku. Od tego czasu przeszła tylko jeden, delikatny lifting, który miał miejsce w 2015 r. Trzeba przyznać, że mimo upływających lat, nie sposób przejść obok tego auta obojętnie. "Pięćsetka" w wersji Collezione dość mocno wyróżnia się na tle pozostałych aut poruszających się po drogach miast. Szczególnie w efektownym dwukolorowym malowaniu Primavera, które łączy odcienie bieli na dole i szarości na górze. Dodatkowo, postawiona na 16-calowych aluminiowych obręczach z niskoprofilowymi oponami nabiera drapieżnego wizerunku, który przyciąga spojrzenia nie tylko Pań. Wnętrze urządzono równie stylowo. Począwszy od deski rozdzielczej w kolorze białym i dwukolorowych foteli nawiązujących do zewnętrznej stylizacji, po dywaniki podłogowe z wyhaftowanym logotypem "Collezione", podkreślającym wyjątkowość tej edycji. Fiat 500 Collezione dostępny jest tylko z jednym silnikiem. Pod maską pracuje wolnossąca, czterocylindrowa jednostka benzynowa 1.2, która Styl Napęd generuje 69 KM oraz 102 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 3000 obr./min. Sprzężona z 5-biegową manualną skrzynią biegów rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 12,9 sek. Osiągi - co prawda na papierze - nie wyglądają zbyt imponująco, jednak dynamiczna jazda tym autem jest jak najbardziej możliwa, szczególnie spod świateł. Wyprzedzanie z kolei należy już odpowiednio zaplanować. Większość naszego testu odbyła się jednak przy spokojnej jeździe, dzięki której Fiat osiągnął wynik spalania 5,6 l. Auto z bagażnikiem o pojemności 185 litrów może nie należy do najbardziej pakownych, ale nie zapominajmy, że 500-ka to ikona stylu stworzona bardziej do przewożenia kobiecej torebki z przyborami niezbędnymi do codziennego przetrwa- nia niż do przewożenia "gabarytów". Mini rozmiary stawiają z kolei Fiata 500 na wygranej pozycji podczas parkowania w zatłoczonym mieście. Zmie- ści się tam, gdzie żaden większy pojazd nie da rady. Obsługa auta nie należy do skomplikowanych, wszystko jest raczej poukładane i czytelne, oprócz Funkcjonalność BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 14 Styl i prestiż TEST I Fiat 500 1.2 69 KM Collezione

kierowniczy dość sprawnie reaguje na polecenia kierowcy, co szczególnie przydaje się podczas omijania drogowych dziur. Poza tym auto dzielnie sobie radzi przedzierając się między innymi autami. Niestety na drogach ekspresowych i autostradach jest już gorzej, głównie ze względu na dość spory hałas wygenerowany przez wysokie obroty silnika osiągane przy prędkościach 120-140 km/h. W takich warunkach auto również mocno reaguje na podmuchy wiatru. Przy niższych prędkościach wspomniane problemy prawie znikają. Niestety Fiat 500 Collezione nie należy do najtańszych samochodów z segmentu A. Limitowana wersja tego modelu została wyceniona na 54 700 zł, co jest dość sporą kwotą, jak na 3-drzwiowego h a t c h b a c k a w t y c h wymiarach. Kto kupi takie auto? Osoba, która ponad funkcjonalność ceni sobie styl i prestiż. Fiat 500 Collezione jest niewątpliwie miłą odskocznią od codzienności i nudnych polskich dróg, na których królują flotowe kombi. Auto może nie jest wielozadaniowe, jednak dla osób, które decydują się na ten model, jest to sprawa co najmniej drugorzędna. Właśnie dzięki takim projektom świat motoryzacji staje się bardziej kolorowy. Koszty Podsumowanie jednego – sposobu korzystania z klimatyzacji. Zazwyczaj w autach wyposażonych w to urządzenie, na konsoli przedniej znajduje się przycisk z napisem A/C. Tutaj niczego takiego nie uświadczymy. Aby uruchomić klimatyzację konieczne jest wciśnięcie pokrętła regulacji temperatury z narysowaną śnieżynką. Szkoda tylko, że brak jakichkolwiek wskazówek, że właśnie w ten sposób możemy schłodzić wnętrze pojazdu. Fiat 500 Collezione to nie tylko wygląd, auto posiada również kilka nowinek technologicznych, które ułatwiają życie kierowcy, chociażby pod względem łączności ze światem. Za dopłatą dostępne jest m.in. r a d i o U c o n n e c t D A B umożliwiające integrację z Apple CarPlay i Android Auto. Z kolei dla fanów słuchania muzyki w samochodzie dostępne jest nagłośnienie Beats Audio Hi-Fi. Możliwe jest też dokupienie bi-ksenonowych reflektorów ze spryskiwaczami, które jeszcze niedawno były oferowane jedynie w większych samochodach. Podróżowanie Fiatem 500 Collezione jest całkiem przyjemne, szczególnie po mieście. Zawieszenie jest dość sprężyste, a progi zwalniające nie są wyzwaniem dla tego stylowego mieszczucha. Układ Technologia Jazda BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 15 k dk NAPIS ZWRÓCIŁ UWAGĘ? Zastanów się ile jeszcze osób go zauważyło. Biuro reklamy: tel. 12 632 09 32, www.reklama.kdk.pl

Co prawda bliższe jest mi stwierdzenie dr House'a, że ludzkość jest przereklamowana, ale mimo to zdarza mi się rozmawiać z innymi homo sapiens. Te rozmowy nieodmiennie mnie zadziwiają. Nieistotna religia, filozofia, polityka, ochrona środowiska czy seks. Zdecydowanie bardziej intryguje mnie samochód, którym docierają na miejsce spotkania. Może jestem osobą z tytułu płyty Ani Dąbrowskiej, naiwnym marzycielem, ale lubię wierzyć, że za konkretnym samochodem stała jakaś ciekawa historia. Godziny wertowania pism motoryzacyjnych, setki prześledzonych tematów na forach internetowych, rozmowy ze znajomymi, dziesiątki oglądanych modeli w salonie i kilka jazd próbnych. Wojciech DoroszTekst: , Zdjęcia: Suzuki Tu zawsze następuje wielkie rozczarowanie. Otóż klienci wiedzeni owczym pędem, oglądnąwszy wcześniej reklamę w telewizji bądź internecie, kierują się do najbliższego salonu. Wybierają pierwszy lepszy model, który im się chociaż odrobinę podoba. Sprawdzają tylko jaką ma gwarancję oraz warunki finansowania. Praktyczne względy? Gdzieś na drugim planie. Jakość i wyposażenie? Mało ważne. Osiągi? Nieistotne. Założę się, że więcej uwagi poświęcają zakupowi bielizny. Dlatego w salonach samochodowych nie pracują pasjonaci tylko sprzedawcy, którzy równie dobrze mogliby wciskać kajzerki. Dla dziewięćdziesięciu pięciu procent klientów liczy się tylko cena. Jest istotna, ale pomyślcie przez chwilę. Kupno bądź zaprojektowanie domu trwa miesiącami. Na zakup samochodu, drugiego w kolejności najdroższego zakupu w życiu poświęcają co najwyżej parę dni. Ludziom więcej czasu zajmuje wybór wakacji, które są znacznie tańsze. Jeśli jadą na wczasy za kilka tysięcy pragną, żeby zapierały dech w piersiach i utrwalały niezapomniane wrażenia w pamięci. Identycznie powinno być z samochodem. Tymczasem klienci kierując się wyłącznie ceną wybierają kemping we Władysławowie w środku września zamiast Hotel Grand Lubicz w Ustce latem, wierząc że to praktycznie to samo. Dlatego z ceną podstawową na poziomie osiemdziesięciu tysięcy złotych nie wróżę wysokich BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 16 By kupić Suzuki powinieneś być szczuplejszy od supermodelki i samochodów nie lubić TEST I Suzuki Swift Sport

mniejszy tyłek niż Anja Rubik. Na dodatek pozycja za kierownicą jest za wysoka, a oparcia mają zintegrowane zagłówki, co wygląda dość śmiesznie i jest niepraktyczne. W końcu to nie GT3 RS. Na domiar złego połyskujące plastiki zamiast nadawać szyku są tandetne. Reszta materiałów wykończeniowych jest nieprzyjemnie twarda i nawet Łada uznałaby je za tanie. Plus za solidny montaż i brak skrzypienia. Deska rozdzielcza wydaje się zaprojektowana w poprzednim dziesięcioleciu. Mimo ekranu, łączności z Androidem, tempomatu i automatycznej klimatyzacji ma mniej wyposażenia niż ołówek. Przynajmniej w środku jest dość sporo miejsca, naturalnie jak na samochód o tak niewielkich rozmiarach, ale za to bagażnik jest wręcz mikroskopijny. Trzecia generacja jest droższa od poprzedniej o ponad trzynaście tysięcy złotych. Zdaje się, że Suzuki tłumaczy to znacznie nowocześniejszym silnikiem. Względem ostatniego oferowanego modelu zmniejszono pojemność, ale za sprawą turbosprężarki dodano odrobinę koni mechanicznych i znacznie więcej niutonometrów, które są teraz dostępne znacznie wcześniej i w szerszym zakresie obrotów. Niestety, dźwięk wydobywający się z tyłu przywodzi na myśl głębię brzmienia blendera. >>>>REKLAMY/OGŁOSZENIA słupków sprzedaży Suzuki Swift Sport. Tym bardziej, że nie należy do ślicznotek. Ogólny zarys przypomina Daihatsu Copen, co nie jest komplementem i nigdy nie było wzorem sztuki projektowania przemysłowego ani bohaterem żadnego plakatu. Ma nienaturalnie wielki przód względem reszty nadwozia. Przednie reflektory i tylne lampy są co najmniej o dwa rozmiary większe niż kawałki blachy i plastiku. Cała stylistyka sprawia wrażenie wymuszonej, zupełnie jakby była zbiorem przypadkowych części. W tym przypadku stwierdzenie, że więcej nie zawsze znaczy lepiej jest w pełni uzasadnione. Na dodatek mocno opadający ku tyłowi dach wygląda dziwnie. Podobnie jak plastik udający włókno węglowe przy zderzaku, progach i tylnym pseudodyfuzorze. Przynajmniej dwie końcówki rury wydechowej są prawdziwe. Niestety, Swift Sport nie błyszczy również jeśli chodzi o wnętrze. Fotele co prawda mają dobre trzymanie boczne, ale żeby się w nie zmieścić trzeba mieć BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 11 Suzuki jest bardzo zwinne i przez cały czas wydaje się wam, że prowadzicie bardzo szybko. Deska rozdzielcza wydaje się zaprojektowana w poprzednim dziesięcioleciu. Mimo ekranu, łączności z Androidem, tempomatu i automatycznej klimatyzacji ma mniej wyposażenia niż ołówek. P r z y m i e r z a l n i a p r o d u k t y d o p a s o w a n e d o m o d e l u Porady prawne z zakresu prawa posiadania i wykorzystywania pojazdu mechanicznego 40 zł/rok Wyszukiwarka części do wszystkich aut bezpłatnie tel. 22 22 80 814 Kraków, ul. Zakopiańska 163 tel. 12 636 44 07www.alucar.pl Felga aluminiowa ATTZ16P kolor czarny matowy przód polerowany

>>>>Świetna elastyczność sprawia, że zawsze ma siłę, aby przyspieszyć, tak więc nawet na krętej drodze można mieć cały czas zapiętą „trójkę”. Tym bardziej że skrzynia biegów jest mało sportowa. Protestuje charczeniem przy brutalniejszym traktowaniu i próbie szybkiej zmiany przełożeń, które trzeba zmieniać na dwie raty. Być może to wina synchronizatorów, aczkolwiek Suzuki potrafi lepiej. Obecny model jest nieco lżejszy od poprzednika i znacznie względem konkurentów. Niestety, nie przekłada się to na piorunujące osiągi, Swifta potrafi objechać mocniejsze kombi z dieslem pod maską. Za to zużywa średnio mniej niż sześć litrów benzyny. Niestety, za sprawą małego zbiornika paliwa i tak będziecie częstymi gośćmi na stacjach benzynowych. Za to mniejsza masa dobrze wpłynęła na właściwości jezdne. Zawieszenie nie ma zbyt wiele pracy, więc nie musi być przesadnie twarde. Gładko tłumi nierówności i dba, aby wszystkie cztery koła miały cały czas kontakt z nawierzchnią. Hamulce są świetne, dają tak dobre czucie, że bez obaw możecie mocno dohamowywać przed samym zakrętem. Na tym tle nieco kiepsko wypada odrobinę drętwy układ kierowniczy, ale na szczęście Swift daje się prowadzić samymi odczuciami płynącymi z podwozia do waszego tyłka. Suzuki jest bardzo zwinne i przez cały czas wydaje się wam, że prowadzicie bardzo szybko. Tymczasem prędkość, przy której można bawić się najlepiej jest w pełni legalna. Przekroczenie jej grozi nie tylko przesiadką na rower, ale również mocną podsterownością. Swift Sport ma dość prymitywne zawieszenie i brakuje przynajmniej szpery, żeby naginać prawa fizyki. Na dodatek tutaj górują mocniejsi konkurenci, od których Swift jest zdecydowanie wolniejszy. Nie zmienia to faktu, że na co dzień, w miejskiej dżungli sprawia, że zwykła jazda po pieczywo jest angażująca i na tyle wygodna, aby nie była zbyt uciążliwa. Tak więc Suzuki Swift Sport wydaje się solidny i szczery w tym co oferuje, ale nie jest świetny. Tym zdaniem można by zamknąć ten niepotrzebny test, bowiem nie wiem nic na temat gwarancji ani warunków finansowania. Na dodatek wspomniana wcześniej cena po wybraniu kilku opcji może wynieść nawet dziewięćdziesiąt pięć tysięcy złotych, które mając możecie rozglądać się za Polo GTI albo Fiestą ST. Na ich tle Suzuki bardziej budzi uśmiech politowania niż uznania czy szacunku. Ostatecznie jednak nie kupujcie żadnego samochodu. Poczekajcie na coś co zaoferuje Apple lub Google. Albo zdecydujcie się na wynajęcie samochodu na godziny. W końcu korzystacie z niego przez parę chwil w ciągu dnia, a nie będziecie musieli myśleć o ubezpieczeniu czy kosztach serwisowania. W końcu dla większości samochód jest dzisiaj jak serwis obiadowy otrzymany w prezencie. Zabiera tylko miejsce kurząc się w szafce. I nie mając samochodu nie będziecie musieli nigdzie dojeżdżać, a tym samym ja nie będę rozczarowany brakiem ciekawej historii. BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 18 TESTSuzukiSwiftSport k dk

BEZP£ATNYREGIONALNYMIESIÊCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 19 FELIETON Kontrowersyjne? Czy ja wiem? Ale od pocz¹tku. Robert Lorenc Nie chodzi mi o przyspieszenie samochodu ze startu, czyli od 0 do 100 km/h. Zakaz mia³by dotyczyæ tych, które nie przyspieszaj¹ (czytaj: potrzebuj¹ na rozpêdzenie siê d³u¿szej drogi ni¿ Boeing czy Airbus do oderwania siê od ziemi) w zakresie od 40 do 80, no mo¿e 100 km/h. Je¿eliby wyeliminowaæ takie pojazdy z drogi by³oby bezpieczniej. Tak bezpieczniej i uprzedzam od razu pytania, nie, nie zmieni³em dawkowania leków. Oczywiœcie by³yby wyj¹tki. Powy¿szy zakaz nie dotyczy³by kierowców, którzy poruszaj¹ siê po mieœcie. W nim i tak œrednia prêdkoœæ zbli¿a siê ju¿ do prêdkoœci cz³owieka bêd¹cego od 30 lat na emeryturze „wyposa¿onego” w astmê p³uc oraz laskê szybkobie¿kê. Czy kieruj¹cy bêdzie pcha³ samochód, czy jecha³ na pierwszym biegu, znacz¹co nie wp³ynie to na ogó³ wszystkich pod¹¿aj¹cych w tym samym kierunku. Mo¿na by j¹ równie¿ wprowadziæ dla tych, którzy je¿d¿¹ tylko autostradami i drogami dwupasmowymi, pod warunkiem, ¿e bêd¹ trzymaæ siê prawego pasa, a nie uprawiaæ „biegu na dochodzenie” próbuj¹c wyprzedziæ ciê¿arówkê jad¹c¹ 90 km/h. Inaczej sprawa wygl¹da na drogach lokalnych. Tutaj nie mamy do dyspozycji dwóch pasów, ani niekoñcz¹cych siê prostych (pamiêtaj, nie jesteœmy w Arizonie). Polskie drogi lokalne to niejednokrotnie pl¹tanina zakrêtów z niewielkimi odcinkami prostej drogi z regularnie pojawiaj¹cymi siê zabudowaniami, czasami nawet zwanymi miastami, no dobra, miasteczkami. Do tego dochodz¹ ró¿nice wzniesieñ, które musimy pokonaæ oraz ruch poprzeczny, a czasami równie¿ œwiat³a. Przy takiej konstrukcji poruszaj¹c siê za wolno jad¹cym pojazdem ka¿da prosta i mo¿liwoœæ wyprzedzenia go jest oczekiwana jak œw. Miko³aj przez dzieci, a wyp³ata przez doros³ych - przyczynia siê do zrealizowania marzenia. W tym wypadku o szybszym poruszaniu siê do celu drogi. Co zatem dzieje siê jak do takiego wolno poruszaj¹cego siê pojazdu dojedzie samochód nie maj¹cy przyspieszenia – nazwijmy go Speedy Gonzales? Bêd¹ jechali w tandemie. Pierwszy nie przyspieszy, a drugi – nasz Speedy - nawet jakby chcia³, to nie wyprzedzi. Nie ma takiego odcinka prostej ¿eby siê zebra³. Niewiele potrzeba czasu, ¿eby dotychczasowy tandem wzbogaci³ siê o kolejne pojazdy. I tak tworzy siê peletonik przypominaj¹cy d¿d¿ownicê lub, jak kto woli, wê¿a dumnie sun¹cego po drodze. Bezpiecznie? Tylko pozornie. Zasada g³osi, ¿e – je¿eli pojawi siê taka mo¿liwoœæ - drugi pojazd wyprzedza pierwszy, nastêpnie kolejny itd. Wszyscy wiêc czekaj¹ a¿ Speedy Gonzales zacznie (i skoñczy) wyprzedzaæ. Tylko, ¿e on nie zaczyna. Prosta, która dla pozosta³ych uczestników peletonu stanowi³a pas startowy, dla niego by³a d³ugoœci dojazdu do gara¿u przed nowo wybudowanym blokiem. Zaczynaj¹ siê nerwowe wychylania bêd¹cych dalej pojazdów. Efekt? Wyprzedzaæ zaczynaj¹ kierowcy z dalszej czêœci peletonu. Jak zd¹¿¹ wyprzedziæ wszystkich, to super, jak nie, to trzeba im zrobiæ miejsce ¿eby z powrotem wjechali miêdzy auta peletoniku, czyli hamujemy. Gorzej jak ktoœ z wczeœniejszego miejsca w peletonie równie¿ zacznie manewr wyprzedzania. Robi siê lekko nerwowo. Mamy hamowanie (czasami tr¹bienie) rozpêdzonego ju¿ i wyprzedzaj¹cego kolumnê pojazdów samochodu, czasami unik i jazdê przez chwilê w trzy auta jednym pasem. Po prostu czysta rozkosz i sielanka niczym w Spa. Takie sytuacje nie s¹ marginalne na naszych drogach. Niestety. Kiedy wszystko koñczy siê polubownie (czytaj: kto mia³ wyprzedziæ, wyprzedzi³) po chwili zapominamy o niej. Kiedy jednak zabrak³o czasu, metra czy te¿ umiejêtnoœci, czytamy o tym w gazetach, a rodziny pokrzywdzonych w³aœnie przewartoœciowuj¹ swoje najbli¿sze dni (oby nie miesi¹ce lub ¿ycie). Gdyby jednak Speedych nie by³o na drogach lokalnych i skupili siê oni tylko na jeŸdzie po mieœcie nigdy by do takich sytuacji nie dochodzi³o. I co, teza postawiona w tytule nadal jest kontrowersyjna? Powinno samochodów przyspieszeniem zakazaæ siê sprzeda¿y z ma³ym k dk

REKLAMY/OGŁOSZENIA 20 Czêœci nowe i u¿ywane do samochodów dostawczych Partner 2000, ul. Danalówka 6, Kraków biuro@p2000.com.pl, www.p2000.com.pl tel. 602 33 87 18, 12 653 00 51 Dziekanowice 78, 32-086 Węgrzce tel.: 602 300 424, 502 424 686 - Regeneracja belek - Wymiana rozrządu - Remonty zawieszenia - Naprawa układów hamulcowych - Bieżące naprawy - Wymiana sprzęgieł DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA KRISCAR SERWIS SAMOCHODÓWosobowych AUTO GAZ BG-Gas MONTA¯ SERWIS NAPRAWY REGULACJE ZAPRASZAMY: PN.-PT.: 8:00-16:00 HOMOLOGACJE KOMPUTEROWE ANALIZY SPALIN RATY ODCZYT I KASOWANIE B£ÊDÓW Kraków - Nowa Huta, ul. ¯aglowa 25a tel. 12 686 60 53 608 616 169 694 887 167 www.lpg.krakow.pl e-mail: bggas@poczta.fm zapraszamy pon.-pt. 8 - 18 sobota 9 - 14 Kraków, ul. Czyżówka 35A (Rondo Mateczny- przedłużenie ulicy Zamoyskiego) e-mail: biuro sqad.com.pl@ SQADSKLEP CITROEN PEUGEOT RENAULT .. (12) 296 35 65, 296 35 66, 296 33 39 IMPORTER CZĘŚCI SILNIKOWYCH OSOBOWE - DOSTAWCZE - CIĘŻAROWE - MASZYNY ROLNICZE - MASZYNY BUDOWLANE - WÓZKI WIDŁOWE CER MOTOR KRAKÓW 307 70 00 307 90 00 , 30-716 Kraków tel.: 12 , 12 e-mail: krakow@cermotor.com.pl ul. Przewóz 34a TURBINY CZĘŚCI DO TURBIN BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców SERWIS SAMOCHODÓW AMERYKAŃSKICH - n r p - c - n aprawy, egulacje, rzeglądy zęści zamienne aprawy automatycznych skrzyń biegów 30-424 Kraków, ul. Koœciuszkowców 16 tel. (12) 268 13 97 zapraszamy: pn. - pt. 8-17 A U T O S E R W I S P E Ł N Y Z A K R E S U S Ł U G ul. Obwodowa 5, Kraków tel. 12 269 29 73, tel. kom. 660 470 160 (wcześniej ul. Stadionowa 1) Auto Komis - www.wamat.otomoto.pl www.fhumaripol.pl e-mail: sklep@fhumaripol.pl Kraków, ul. Pachońskiego 2a tel. 12 636-21-01, tel. kom.:606-230-750 SKLEP MOTORYZACYJNY FILTRY - OLEJE - PASKI - CZĘŚCI - AKCESORIA Kraków, ul. Zamoyskiego 85 czynne od pon. do pt. w godz. 9:00-18:00 w soboty w godz. 9:00-13:00 tel./fax: 12 656 43 74 tel. kom. 602 392 170 Nowy Prokocim Kraków, ul. Teligi 30A czynne od pon. do pt. w godz. 9:00-17:00 tel./fax: 12 264 70 32 Nowa Huta Kraków, ul. Broniewskiego 1 D.H. Wanda czynne od pon. do pt. w godz. 10:00-18:00 tel./fax: 12 681 30 33 tel. 510 510 504 www.ubezpieczeniamateczny.pl e-mail: mateczny@interia.pl , tel. 510 510 504 Korzystne ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe i inne Agencja Ubezpieczeniowa "Mateczny" towarzystw w jednym miejscu 15 PROMOCJE!!!

REKLAMY/OG£OSZENIA 21 Sklep z czêœciami i Serwis Aut Francuskich Kraków, ul. Podskale 11a (rejon Ronda Matecznego)Kraków, ul. Podskale 11a (rejon Ronda Matecznego) Sklep: tel. 12 423 50 88 w. 21 tel. 12 296 36 57 Serwis: tel. 12 423 50 88 w. 22 tel.kom. 502 123 334 Andrzej Zêbala & Tomasz Kulis s.c. CRACOW BUSINESS CORPORATION PE£NY ASORTYMENT CZÊŒCI ZAMIENNYCH CBC Kraków, ul. G³owackiego 56 sklep i serwissklep i serwissklep i serwis tel. (12) 637 48 18, 623 08 15 e-mail: cbc@cbc.com.pl , www.cbc.com.pl PEUGEOT RENAULTCITROEN CB RADIO - CAR AUDIO ŒWIAT£A DO JAZDY DZIENNEJ ZABEZPIECZENIA, STEROWNIKI CZUJNIKI PARKOWANIA MONTA¯ - SERWIS Kraków ul. Jana Brzechwy 1 tel.: 501 809 408 503 626 219www.twojecbradio.pl AUTO Dominik Migas SERWIS Mechanika i elektryka samochodowa Serwis opon - Naprawa i obs³uga klimatyzacji Pomoc drogowa 24h tel. 509 948 210 Czêœci zamienne do wszystkich marek Specjalizacja: Hyundai, Kia tel. 12 637 85 47 tel. kom. 509 948 210 ul. Che³moñskiego 264 czynne: pn.-pt.: 8-18, sob.: 8-14 AUTO SERVICE s.c. B. Fija³kowski, P. Dudek TEL. 12 644-37-43 KRAKÓW, OS. S£ONECZNE 8A www.fijalkow.pl Castrol Castrol Authorised Dealer ~ KOMPUTEROWY POMIAR GEOMETRII KÓ£ ~ KOMPUTEROWE WYWA¯ANIE KÓ£ ~ BEZSTYKOWA WYMIANA OPON ~ POMPOWANIE KÓ£ AZOTEM ~ PNEUMATYCZNE SMAROWANIE ~ WYMIANA P£YNU CH£ODZ¥CEGO ~ NAPRAWA ZAWIESZEÑ ~ MYCIE PODWOZIA, NADWOZIA I SILNIKA ~ PRANIE TAPICERKI ~ PODCIŒNIENIOWA WYMIANA OLEJÓW ~ ODGRZYBIANIE OZONEM UK£ADÓW KLIMATYZACJI ~ WYMIANA CZYNNIKA CH£ODZ¥CEGO KLIMATYZACJI p³atnik VAT OLEJE SILNIKOWE FILTRY OLEJOWEoraz Castrol zakupione w naszej firmie wymieniamy GRATIS CZYNNE: pn.-pt.: 8.00 - 16.00, sob.: 8.00 - 13.00 BEZP£ATNYREGIONALNYMIESIÊCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców Czêœci nowe i u¿ywane importowane z Francji do samochodów marki Kraków, ul. Rybitwy 38a tel./fax 12 653-00-99, tel. 601 42-05-00 ul. Cechowa 36 (Kurdwanów) Wszystko dla Twojego uk³adu wydechowego ASTRO AUTO SERWIS Mechanika pojazdowa Konserwacja Lakiernictwo Diagnostyka komputerowa tel.: (12) 654 05 48, kom.: 604 924 484 32-052 Radziszów ko³o Skawiny ul. Przemys³owa 13A tel. 12 275 17 79 tel. 604 422 124, 539 364 390

Robert Lorenc: Jak modelowo powinno wygl¹daæ oddanie samochodu do serwisu? Co powinien zrobiæ kierowca, jeœli wie, ¿e zbli¿a siê termin przegl¹du? Tomasz Dziadur (kierownik serwisu Bosch Car Service Transbud Nowa Huta): Czy koszty ustalane s¹ ju¿ podczas rozmowy telefonicznej? Przede wszystkim znaleŸæ najbli¿szy serwis, zadzwoniæ i umówiæ siê na wizytê. Wa¿ne jest równie¿ to, aby podczas rozmowy telefonicznej powiedzieæ, co konkretnie chce siê serwisowi zleciæ. Za³ó¿my, ¿e bêdzie to przegl¹d okresowy. Doradca serwisowy wypyta wtedy klienta o podstawowe rzeczy, takie jak marka i rocznik samochodu, rodzaj i moc silnika oraz numer rejestracyjny i numer VIN. Podanie takich informacji zdecydowanie usprawni ca³¹ us³ugê. Przyk³adowo, jeœli przeprowadzamy rutynow¹ wymianê oleju i filtrów, to wczeœniejsze posiadanie danych o samochodzie umo¿liwia zabezpieczenie potrzebnych czêœci i p³ynów. Gdy klient przyjedzie do serwisu bêd¹ ju¿ one na niego czekaæ. Informacje podane przez klienta zostaj¹ zapisane w bazie, wiêc przed kolejn¹ wizyt¹ nie trzeba ich ponownie podawaæ. Staramy siê to robiæ na tyle, na ile to mo¿liwe. Nasi doradcy maj¹ na tyle du¿e doœwiadczenie, ¿e mog¹ mniej wiêcej sprecyzowaæ, ile dana us³uga bêdzie kosztowaæ. Nie da siê jednak tego zrobiæ co do z³otówki. Jest to mo¿liwe dopiero po przybyciu pojazdu na miejsce i dopasowaniu czêœci. Dla zobrazowania sytuacji podam przyk³ad. Pewnego razu zadzwoni³ do nas klient i powiedzia³, ¿e potrzebuje wymieniæ klocki i BEZP£ATNYREGIONALNYMIESIÊCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 22 Ka¿dy u¿ytkownik samochodu, prêdzej czy póŸniej, stoi przed sytuacj¹ w której musi skorzystaæ z us³ug serwisu. Jak wygl¹daj¹ procedury przyjêcia, diagnostyki i naprawy? Czy serwis mo¿e wykonaæ naprawê bez akceptacji z naszej strony? tarcze hamulcowe w Porsche Macan. Poda³ wszystkie niezbêdne dane o samochodzie i okaza³o siê, ¿e klocków i tarcz na ty³ jest szeœæ rodzajów. Zamówiliœmy wiêc wszystkie i sprawdzaliœmy po kolei, które pasuj¹. Jak ³atwo siê domyœliæ precyzyjne okreœlenie kosztów na etapie zamówienia nie by³o mo¿liwe. Klienta przyjmuje doradca serwisowy, który otwiera zlecenie naprawy, gdzie zawarte s¹ dane pojazdu, zakres zleconych czynnoœci oraz ewentualnie niepokoj¹ce objawy, które u¿ytkownik zauwa¿y³ i zg³osi³. Nastêpnie udajemy siê z klientem do samochodu i zak³adamy ochraniacze na fotel, miejsce na nogi, ga³kê zmiany biegów oraz kierownicê, aby zabezpieczyæ je pr zed zabrudzeniem. W dalszej kolejnoœci dok³adnie ogl¹damy nadwozie zwracaj¹c uwagê na jego wszelkie uszkodzenia, zarysowania, wgniecenia itd. Je¿eli takowe s¹, to zaznaczamy je w zleceniu. PóŸniej uruchamiamy silnik i patrzymy, czy wszystkie kontrolki gasn¹. Czasami otwieramy maskê i sprawdzamy stan podstawowych p³ynów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy, p³yn hamulcowy oraz p³yn ch³odniczy. Wszystkie powy¿sze czynnoœci wykonujemy w obecnoœci klienta. Umówiliœmy siê i w wyznaczonym terminie przyje¿d¿amy do serwisu. Jak wygl¹da przyjêcie samochodu? Oddajemy PROCEDURY samochód do serwisu. Jak wygl¹daj¹ PORADNIK

REKLAMY/OGŁOSZENIA BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 23 Wtedy umawiamy się też na godzinę odbioru samochodu? Załóżmy, że podczas przeglądu wyszła na jaw nieprzewidziana usterka, która nie została uwzględniona w zleceniu, a klienta nie ma w serwisie. Jak postępujecie w takiej sytuacji? Czyli rozszerzając zlecenie dzwonicie do klienta zawsze, bez względu na kwotę, o jaką zwiększy się rachunek. Jak wygląda procedura odbioru samochodu? Tak. Klient ma do dyspozycji poczekalnię z telewizorem i ekspresem do kawy, samochód zastępczy lub rower. W tym czasie mechanik, na podstawie karty kontrolnej, wykonuje przegląd. Po sprawdzeniu wszystkich punktów udaje się on do doradcy serwisowego i przedstawia mu raport. Określamy kosztorys naprawy, a następnie doradca serwisowy dzwoni do klienta i informuje go, że zlecenie należy rozszerzyć o rzeczy, które mechanik zauważył podczas szczegółowych oględzin pojazdu. Jeżeli są to usterki, które mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy lub bagatelizowanie ich stanowi narażanie się na znacznie większe koszty w niedalekiej przyszłości, to staramy się przekonać klienta, żeby je usunąć natychmiast i nie odkładać tego na kolejną wizytę. Tak, musimy go poinformować o zaistniałej sytuacji. To dla nas zupełnie naturalne. Ja też oddając coś do naprawy chciałbym wiedzieć, ile za nią zapłacę. Auto opuszcza halę serwisową i trafia na parking odbioru pojazdów. Wszystkie zużyte materiały, które zostały wymienione są zgromadzone na pomocniczym wózku. Podczas omawiania kosztów poszczególnych części i robocizny doradca serwisowy pyta klienta, czy chciałby on zobaczyć lub zabrać wymienione elementy (jeśli nie, to trafiają one do utylizacji). Nic nie ukrywamy, wszystko jest do wglądu. Klient może się dowiedzieć, jak zweryfikowaliśmy stan danego podzespołu i dlaczego zakwalifikowaliśmy go do wymiany. Nie ma z tym najmniejszego problemu. Tak. Oprócz niej otrzymuje też kopię zlecenia usługi, na którym widnieje podpis mechanika odpowiedzialnego za naprawę. Oczywiście. Zarówno na fakturze, jak i paragonie wyszczególnione są wszystkie wymienione części wraz z ich cenami oraz kosztami robocizny. Jedyna różnica polega na tym, że fakturę wystawiamy wtedy, gdy klientem jest firma, a paragon – gdy klientem jest osoba fizyczna. Obydwa dokumenty są dla nas podstawą gwarancji lub rękojmi. Jeżeli klient zgłasza się do serwisu, w którym wykonywano usługę, to nie ma takiej konieczności, ponieważ wszystko co potrzeba mamy w bazie. Warto jednak wiedzieć, że gwarancja obowiązuje w całej sieci Bosch Car Service, która liczy obecnie około 400 punktów w całej Polsce. Naprawę gwarancyjną można przeprowadzić w każdym z nich, bez względu na to, w którym wykonana została usługa. W takiej sytuacji warto mieć ze sobą fakturę lub paragon, ale nie jest to obowiązkowe, należy jednak pamiętać w którym serwisie wykonywaliśmy usługę. Wtedy serwis do którego zgłosiliśmy się na naprawę w ramach gwarancji, kontaktuje się z serwisem w którym wykonywana była usługa i sprawdza jej datę oraz zakres. Po uzyskaniu potwierdzenia wykona on naprawę gwarancyjną. Czy podczas odbioru klient otrzymuje od was kopię karty kontrolnej? Faktura lub paragon są potwierdzeniem wykonania usługi. Czy oprócz tego stanowią one również podstawą gwarancji? Czy jeżeli ktoś chciałby skorzystać z jednego z powyższych uprawnień musi do was przyjechać z fakturą lub paragonem za daną usługę? k dk Kraków, tel.: 12 681 82 54, 693 912 811ul. Ujastek 11 e-mail: transbud@bosch-service.pl , www.transbud.com.pl Diagnostyka i n :aprawa - pomp rzędowych sterowanych mechanicznie i elektrycznie - pomp rozdzielaczowych - pomp wtryskowych - pomp wysokiego ciśnienia - wtryskiwaczy wszystkich typów - wtryskiwaczy COMMON RAIL - pompowtryskiwaczy i pomp PLD - Bosch QualityScan Zakres usług motoryzacyjnych: - diagnostyka - rejestracja pojazdów - mechanika - elektryka - światła (regulacja) - opony i przechowalnia opon - geometria - hamulce - klimatyzacja - rozrządy - sprzęgła Transbud Nowa Huta S.A. godziny otwarcia: pn. - pt.: soboty: 7.00 - 17.00 7.00 - 14.00 Profesjonalny SERWIS aparatury wtryskowej Serwis Samochodowy BOSCH samochody osobowe i ciężarowe

Po co wyważać koła? Jak często wyważać? Czym jest wyważenie koła z testem drogowym? Ile trwa takie wyważanie? Dobrze wyważone koła pozwalają na zachowanie właściwego komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz zapobiegają nadmiernemu zużyciu się elementów zawieszenia w samochodzie. Zalecam wyważenie kół przy wymianie sezonowej opon. Warto byłoby też je skontrolować przed dłuższą podróżą lub po przejechaniu około 5000 kilometrów. Jest to dynamiczne wyważenie koła. Wykonujemy je na wyważarce typu Hunter, która wyposażona jest w rolkę dociskową działającą na oponę z siłą 650 kilogramów, a tym samym w trakcie wyważania w pełni symuluje się poruszanie koła w warunkach drogowych. Takie wyważanie jest dużo precyzyjniejsze od zwykłego, gdyż maszyna potrafi wyważyć koło z dokładnością do 0,5 g. Potrafi również wskazać najbardziej optymalne ułożenie opony względem felgi. Dodatkowo wyposażona jest w laser pozwalający na dokładne wskazanie miejsca umieszczenia ciężarka. Przy tak precyzyjnym wskazaniu miejsca, możemy tak go umieścić, że będzie on niewidoczny na feldze. Trwa ono niewiele dłużej od standardowego wyważenia. Test drogowy jest dodatkową funkcją realizowaną przez maszynę pod nadzorem BEZPŁATNYREGIONALNYMIESIĘCZNIKMOTORYZACYJNY KATALOGdlakierowców 24 W trakcie wymiany opon proponowane nam jest wyważanie kół. Jaki ma to cel, czy należy to robić za każdym razem i kiedy szczególnie jest zalecane? Do rozmowy na powyższy temat zaprosiliśmy eksperta w tej dziedzinie pana Grzegorza Mistarz z firmy Harp. serwisanta. Według mnie różnica w cenie pomiędzy tradycyjnym wyważeniem, a wyważeniem z testem drogowym jest nieznaczna i wynosi 15 złotych od koła. Zdecydowanie takie rozwiązanie nie ma sensu. W dzisiejszych czasach samochody są tak skonstruowane, a zawieszenia tak czułe, że źle wyważone koło zamontowane na osi nie będącej napędową potrafi przenieś drgania na kierownicę. Dodatkowo w trakcie wyważania z testem drogowym jesteśmy w stanie wyeliminować ewentualne ściągnie samochodu na którąś ze stron wynikające ze nierównomiernego zużycia czoła bieżnika opon. Tym samym możliwe jest najlepsze dopasowanie zestawu opona-felga. Zdecydowanie przy zakupie nowych opon i felg. Jeżeli zakupiona opona lub felga posiada wadę fabryczną np. skrzywienia, wyważarka potrafi to wykryć. Dodatkowo wydruk z niej może być podstawą do reklamacji. Jak jest różnica w cenie? Czy sensowne jest wyważenie z testem drogowym tylko kół napędzających pojazd, a pozostałe wyważyć tradycyjnie? Kiedy zalecane jest jeszcze wykonanie wyważenia z testem drogowym? Kiedy Co daje wyważać koła? wyważanie z testem drogowym PORADNIK k dk