mek4

  • Dokumenty6 660
  • Odsłony367 821
  • Obserwuję282
  • Rozmiar dokumentów11.2 GB
  • Ilość pobrań288 234

Knox Tom - Skarb heretyków

Dodano: 6 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 6 lata temu
Rozmiar :2.2 MB
Rozszerzenie:pdf

Knox Tom - Skarb heretyków.pdf

mek4 EBooki
Użytkownik mek4 wgrał ten materiał 6 lata temu. Od tego czasu zobaczyło go już 46 osób, 44 z nich pobrało dokument.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 1395 stron)

OD AUTORA Powieść Skarb heretyków to fikcja literacka, ale czerpiąca inspirację z wielu autentycznych źródeł historycznych, archeologicznych i kulturowych. Księga Świętej Magii Abramelina

Maga to piętnastowieczny traktat o zaklęciach i klątwach pióra żydowskiego kabalisty Abrahama z Wormacji. W bibliotekach europejskich zachowały się rozmaite wersje tego tekstu. W kręgach okultystycznych magia Abramelina uważana jest za najniebezpieczniejszy ze wszystkich rytuałów hermetycznych. Aleister Crowley (1875–1947) był brytyjskim poszukiwaczem przygód, alpinistą i narkomanem, a nade wszystko pasjonatem czarnej magii i przez pewien czas członkiem Hermetycznego Zakonu

Złotego Brzasku, do którego należało wielu artystów, w tym irlandzki poeta i laureat Nagrody Nobla, W.B. Yeats. W 1924 roku uczeń Crowleya zmarł w jego domu w Cefalu na Sycylii – podobno po tym, jak Crowley nakarmił go krwią kota. Niewielkie miasto Achmim jest być może najstarszą z ludzkich siedzib w Egipcie. Uważane za kolebkę alchemii oraz jedno z miejsc narodzin gnostycyzmu i chrześcijaństwa koptyjskiego, cieszyło się w starożytności sławą siedliska

najpotężniejszych egipskich magów. Mimo swej niezwykłej historii Achmim nigdy nie zostało dogłębnie zbadane przez archeologów.

PODZIĘKOWANIA Przygotowując się do pracy nad niniejszą powieścią, przeczytałem mnóstwo książek. Jestem więc winien wdzięczność ich autorom, a są wśród nich: Robert Sattin, Jan Assmann, Nicholas Reeves, Georg Dehn, Andrew

Smith, Erik Hornung, D.M. Murdock, Burton J. Bogitsh, Thomas Cheng, Paul Newman, Lawrence Suttin, Claude Combes, Richard Wilkinson oraz Carl Zimmer. Dziękuję też Glenys Roberts za to, że mogłem wykorzystać jej znakomity esej o Crowleyu, a także spadkobiercom Johna Heath-Stubbsa za to, że pozwolili mi zacytować jego słowa dotyczące zachodniej części Penwith. W sposób szczególny jestem dłużnikiem Marvina Meyera i Richarda Smitha, za ich niesamowity tekst Ancient Christian Magic, Coptic Texts of Ritual Power.

Dziękuję także mojej niestrudzonej agentce Eugenie Furniss oraz niezmiernie oczytanej, niezastąpionej redaktorce Jane Johnson. Przede wszystkim jednak pragnę wyrazić wdzięczność licznym mieszkańcom Egiptu – muzułmanom i chrześcijanom, Arabom i Nubijczykom – którzy pokazali mi wiele ciekawych zakątków tego fascynującego kraju. Byli niezrównanie gościnni za każdym razem, gdy przybywałem z wizytą – nawet wtedy, gdy Egiptem wstrząsały gwałtowne konflikty polityczne.

Dziękuję Al-Tajebowi Hassanowi, który woził mnie do najodleglejszych zakątków Środkowego Egiptu. Wdzięczny jestem też Etharowi Shalaby’emu, który oprowadził mnie po kairskiej dzielnicy Mukattam, domu zebelinów. Pozostanę też wielkim dłużnikiem samych zebelinów, którzy pozwolili, bym wejrzał w ich życie. Powieść niniejszą dedykuję zakonnicom koptyjskiego klasztoru Świętego Tawadrosa powstałego w czwartym wieku opodal Doliny Królowych w Tebach Zachodnich.

„Wyprowadził nas Jahwe z Egiptu mocną ręką”. Księga Powtórzonego Prawa 26,8* * Jeśli nie zaznaczono inaczej, wszystkie cytaty z Biblii za: Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Pallottinum, Poznań– Warszawa, 1971.

1 KAIR, EGIPT Taksówka zatrzymała się w Mieście Umarłych. Victor Sassoon wyjrzał przez zakurzone okno i poprawił okulary, przeklinając w duchu swój

siedemdziesięciodwuletni wzrok. Po obu stronach gruntowej drogi prowadzącej przez środek cmentarza ujrzał monumentalną paradę mameluckich świątyń, pomalowanych na żółto mauzoleów i wielkich, białych grobowców Fatymidów. W pyle prastarej nekropolii gromada dzieciaków spędzała czas na sobie tylko znanych zabawach. Sassoon patrzył i widział coraz więcej: w ciemnych domostwach krzątały się kobiety o zasłoniętych twarzach. Prochy zmarłych unosiły się

w powietrzu, a one gotowały kurze łapki i smażyły placki nad ogniem mieniącym się błękitem i oranżem nad paleniskami na węgiel drzewny. Silnik taksówki warkotał na jałowym biegu. Kobiety spoglądały na Sassoona zza nikabów, a on się zastanawiał, czy mieszkańcy Miasta Umarłych potrafią rozpoznać w nim Żyda. Angielskiego Żyda. Nachylił się i poklepał kierowcę po ramieniu. – Dlaczego stoimy? Cisza.

– Dlaczego? – powtórzył. Taksówkarz wzruszył ramionami, ale nie odwrócił się. Zimowy kairski wiatr zakołysał fioletowymi koralikami subhy zawieszonej na lusterku wstecznym. Dzieciak w brudnej dżelabie – długiej arabskiej szacie noszonej głównie w krajach Afryki Północnej – zbliżył się do samochodu, uśmiechając się tak, jakby wiedział o czymś, o czym Victor nie miał pojęcia. – Dlaczego? Odpowiedz! – Victor podniósł głos, bliski paniki. Nie miał

ochoty utknąć w samym środku cmentarza, pośród fellachów. Miasto Umarłych, jeden z najnędzniejszych slumsów Kairu, było miejscem nader niebezpiecznym. – Aiiii. – Taksówkarz spojrzał z ukosa w lusterko. – Afwan, khlass, ntar… – Przestań! – warknął Victor. – Wiem, że znasz angielski! A potem, nie po raz pierwszy, sklął się w duchu za to, że tak słabo zna współczesny arabski, choć przecież władał tuzinami dawno wymarłych

języków. Kierowca westchnął ciężko. – Ty z Anglii, tak? Inglizi? Victor skinął głową. – Widzę, że nie rozumiesz. – Szofer uśmiechnął się cierpliwie. – Wyjaśnię. Chcesz do Manszijat Naser? Do Mukattamu? – Tak, przecież wiesz. Do Mukattamu. – Aiwa. Mukkatam. Podmuchy wiatru przybierały na sile, w miarę jak zbliżał się zachód zimowego słońca. Victor zakaszlał

i sięgnął po chustkę. Powietrze było pełne pyłu, którego tak nie znosił: prochów umarłych. Wytarł usta, zanim się odezwał. – Umówiliśmy się, że mnie tam zawieziesz. Taksówkarz pokręcił głową. – Rozglądaj się. Tu mieszka złodziej i handlarz narkotyki. Tu, na groby. – Zatem jedźmy już, proszę, jak najszybciej. – Nic nie rozumiesz. Nawet ludzie tutaj, nawet ludzie Miasta Umarłych nie chodzić do Mukattamu.

– To mnie nie obchodzi. Powiedziałeś… – Nie. – Ale… – Ty iść. Spacer? Jeden albo dwa kilometry. Tamtędy. Kierowca wskazał na biegnącą nasypem szosę i typowy dla Kairu chaos pojazdów. Piętrzył się za nią potężny masyw skalny, szary i posępny w gasnącym świetle dnia. Victor wiedział, że u podnóża urwiska znajduje się opuszczony kamieniołom, dom najbiedniejszych

z biednych, dom zebelinów. Przedmieście, które zamieszkiwali, Miasto Śmieciarzy, miało fatalną reputację – może nawet gorszą niż Miasto Umarłych. Dla Victora nie miało to jednak znaczenia. W głębi Mukattamu znajdowała się bowiem prastara świątynia chrześcijańska – Konwent Jaskini. W niej zaś rezydował stary kapłan, który mógł mu wyjaśnić, czy Skarb z Sokar naprawdę istnieje i czy można go odszyfrować. W tym momencie ów zbiór zabytkowych dokumentów znaczył dla

Victora więcej niż jego własne, mające się ku końcowi życie. Dyskretne jeszcze, ale uporczywe plotki, które krążyły wśród londyńskich egiptologów, były zbyt niepokojące, by mógł je zignorować. Koptowie odkryli w Środkowym Egipcie zbiór dokumentów po części spisanych po arabsku i francusku, a po części w najstarszym dialekcie koptyjskim. Arabskie i francuskie komentarze sugerują, że koptyjskie teksty źródłowe zawierają prawdziwie rewolucyjne treści: mogą odmienić

całe nasze rozumienie religii. Plotki te, rzecz jasna, były niemal na pewno przesadzone. Jednak nawet odarte z przesady otwierały niezwykle kuszącą perspektywę, między innymi dlatego, że samo domniemane miejsce znalezienia skarbu – koptyjski Środkowy Egipt – znacznie całą rzecz uprawdopodabniało. Koptyjski Środkowy Egipt był bowiem jednym z historycznie najbogatszych, a zarazem najsłabiej zbadanych regionów Bliskiego Wschodu. Właśnie tam w 1945 roku

dwaj wieśniacy wykopali stary gliniany dzban, zawierający, jak się okazało, słynne ewangelie gnostyckie – uważane za pisma heretyckie – których analiza radykalnie zmieniła poglądy uczonych na ewolucję chrześcijaństwa. O nowym odkryciu, o Skarbie z Sokar, mówiło się zaś, że jest „o wiele bardziej znaczący”. Victor czuł, że musi go zdobyć. To było jego powołanie, jego ostatnia misja, jego żydowskie przeznaczenie. Był w końcu jednym z bardzo niewielu naukowców, którzy potrafiliby

przetłumaczyć starokoptyjski tekst źródłowy. Tymczasem jednak tkwił w zardzewiałej kairskiej taksówce, otoczony gromadą brudnych dzieciaków mieszkających w grobowcach. Kierowca znowu westchnął. I w końcu w głowie Victora zaświtała myśl – już wiedział, czego chce szofer: więcej pieniędzy. Bakszysz. Naturalnie! Sięgnął do kieszeni marynarki, wyjął portfel i podał taksówkarzowi plik nowiutkich banknotów.

– Dwieście funtów egipskich. A teraz zawieź mnie do Mukattamu! Kierowca spojrzał na pieniądze tak, jakby budziły w nim głęboką odrazę, lecz w końcu chwycił je i wcisnął do kieszeni swej przepoconej nylonowej koszuli. Ruszyli. Jechali może dziesięć minut, mijając ossuaria pamiętające czasy Fatymidów, grobowce abbasydzkich arystokratów i otomańskie mauzolea zamienione na warsztaty samochodowe. Wreszcie skręcili gwałtownie i przyspieszyli, by włączyć się w agresywny nurt podobnie