uzavrano

  • Dokumenty11 087
  • Odsłony1 758 580
  • Obserwuję767
  • Rozmiar dokumentów11.3 GB
  • Ilość pobrań1 028 277

Clive Cussler - Zloty Budda

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :1.4 MB
Rozszerzenie:pdf

Clive Cussler - Zloty Budda.pdf

uzavrano EBooki C Clive Cussler
Użytkownik uzavrano wgrał ten materiał 7 lata temu. Od tego czasu zobaczyło go już 128 osób, 95 z nich pobrało dokument.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 295 stron)

Clive Cussler & Craig Dirgo Złoty Budda Golden Buddha Przełożył: Maciej Pintara Wydanie oryginalne: 2003 Wydanie polskie: 2004

Od autora Kilka lat temu, kiedy pisałem Potop, zdałem sobie sprawę, że Dirk Pitt potrzebuje pomocy przy wykonywaniu pewnego zadania, wymyśliłem więc Juana Cabrillo. Cabrillo dowodził statkiem o nazwie „Oregon”. Ta niepozorna na pierwszy rzut oka jednostka skrywała w swoim wnętrzu najnowocześniejszy sprzęt wywiadowczy. Należała do prywatnego przedsiębiorstwa, które mogło zostać wynajęte przez każdą agencję rządową jaką było na to stać. Statek docierał tam, gdzie nie mógł się pojawić żaden okręt wojenny, transportował tajne ładunki bez wzbudzania podejrzeń i zbierał dane - był zatem doskonałym wsparciem dla NUMA. Pisząc o „Oregonie” i jego jednonogim, zuchwałym kapitanie, bawiłem się tak dobrze, że było mi przykro, gdy odpłynął po wykonaniu zadania. Obiecałem sobie, że znajdę sposób, by pewnego dnia wezwać go z powrotem, i z przyjemnością stwierdzam, że właśnie mi się to udało. Złoty Budda to pierwsza powieść z nowej serii przygód sympatycznej załogi Juana Cabrillo. Mam nadzieję, że ta lektura będzie dla was równie emocjonująca, jak dla mnie było tworzenie tych postaci. I kto wie, może kiedyś ścieżki tych bohaterów i Dirka Pitta znów się skrzyżują...? Clive Cussler

Wstęp Już wiecie, że nie jest to opowieść o przygodach Dirka Pitta ani historia z archiwów NUMA o Kurcie Austinie. To książka o starym statku handlowym „Oregon”, który opisałem w powieści Potop z Dirkiem Pittem. Pod zniszczoną nadbudową i zardzewiałym kadłubem „Oregona” kryje się cud techniki i owoc geniuszu naukowego. Załoga statku to grupa wykształconych, inteligentnych najemników, którzy działają pod płaszczykiem rozbudowanej korporacji. Dostają zlecenia od rządów, organizacji i prywatnych firm na całym świecie. Walczą z korupcją i stawiają czoło groźnym przestępcom w egzotycznych portach wszystkich mórz. Craig Dirgo i ja pracowaliśmy wspólnie nad stworzeniem zupełnie nowej serii przygodowej z bohaterami, którzy diametralnie różniliby się od wszystkich innych. Mam nadzieję, że spodoba się wam ta odmiana. Clive Cussler

Osoby Zarząd korporacji Juan Cabrillo prezes Max Hanley wiceprezes Richard Truittwiceprezes ds. operacyjnych Personel operacyjny (w porządku alfabetycznym) George Adams pilot helikoptera Rick Barrett szef kuchni Monica Crabtree koordynatorka ds. zaopatrzenia i logistyki Carl Gannonspecjalista ds. zaopatrzenia Chuck „Mały” Gundersongłówny pilot Michael Halpert główny księgowy Cliff Hornsby pracownik ogólnooperacyjny Julia Huxleylekarka Pete Jones pracownik ogólnooperacyjny Hali Kasim specjalista ds. łączności Larry King snajper Franklin Lincoln pracownik ogólnooperacyjny Bob Meadows pracownik ogólnooperacyjny Mark Murphy specjalista ds. uzbrojenia Kevin Nixon specjalista ds. charakteryzacji i kamuflażu Sam Pryor specjalista od urządzeń napędowych Gunther Reinholt specjalista od urządzeń napędowych i uzbrojenia Tom Reyespracownik ogólnooperacyjny Linda Ross specjalistka ds. bezpieczeństwa i obserwacji Eddie Seng szef operacji lądowych

Eric Stone szef sterowni Inni Dalajlama przywódca duchowy Tybetu Hu Jintao prezydent Chin Langston Overholt IV pracownik CIA, który wynajmuje korporację do wyzwolenia Tybetu Legchog Zhuren naczelnik Tybetańskiego Regionu Autonomicznego Sung Rhee szef policji w Makau Ling Po detektyw z policji w Makau Stanley Ho miliarder z Makau i nabywca Złotego Buddy Marcus Friday amerykański potentat komputerowy, który chce kupić skradziony posąg Buddy Winston Spenser nieuczciwy handlarz dziełami sztuki, który usiłuje ukraść Złotego Buddę Michael Talbot handlarz dziełami sztuki z San Francisco, który pracuje dla Fridaya

Prolog 31 marca 1959 Pąki kwiatów właśnie zaczynały pękać. Park otaczający pałac letni w Norbulingce wyglądał pięknie. Wewnątrz ogradzających go wysokich murów rosły drzewa i rozciągały się bujne ogrody. W samym ich środku wznosił się niższy, żółty mur wewnętrzny. Przez furtkę przejść mógł tylko dalajlama, jego doradcy i kilku wybranych mnichów. Za murem, pośród stawów, znajdowała się bowiem świątynia i siedziba dalajlamy. Oaza porządku i spokoju w kraju pogrążonym w chaosie. Na zboczu pobliskiego wzgórza stał okazały pałac zimowy Potala. Masywna bryła gmachu zdawała się zstępować ze zbocza. Ponad tysiąc komnat wzniesionej przed wiekami budowli zajmowały setki mnichów. Ze środkowych kondygnacji siedmiopiętrowego pałacu zygzakiem w dół prowadziły kamienne stopnie i kończyły się przy gigantycznym murze, który tworzył podstawę kolosa. Precyzyjnie ułożone kamienie pięły się na wysokość niemal dwudziestu pięciu metrów. U podnóża wzniesienia, w namiotach rozstawionych na płaskim terenie, zebrały się tysiące Tybetańczyków. Tak jak inna duża grupa w Norbulingce, przybyli tu, by chronić swojego duchowego przywódcę. W przeciwieństwie do znienawidzonych Chińczyków, okupujących ich kraj, wieśniacy nie nosili karabinów, lecz noże i łuki. Zamiast broni palnej mieli tylko własne ciała i odwagę. Byli w mniejszości, ale bez wahania oddaliby życie za swojego przywódcę. Wystarczyłoby jedno słowo dalajlamy. W świątyni za żółtym murem dalajlama modlił się do swojego osobistego opiekuna Mahakali. Chińczycy zaproponowali mu gościnę w kwaterze głównej, żeby zapewnić mu ochronę, ale wiedział, że powodem tego zaproszenia nie była troska o jego osobę. To właśnie Chińczyków musiał się strzec. Ich prawdziwe zamiary opisane były w liście, który właśnie otrzymał od Ngabo Ngawanga Jigme, gubernatora Chamdo. Po rozmowie z chińskim generałem Tanem, dowódcą wojskowym regionu, Jigme był pewien, że Chińczycy planują otworzyć ogień do tłumu, aby go rozproszyć.

Gdyby tak się stało, zginęłoby mnóstwo ludzi. Dalajlama podniósł się z kolan, podszedł do stołu i potrząsnął dzwonkiem. Niemal natychmiast otworzyły się drzwi i wszedł szef Kusun Depon, osobistej ochrony dalajlamy. Na zewnątrz stało paru groźnie wyglądających wojowników Sing Gha. Każdy mierzył ponad dwa metry. Wąsaci, w czarnych strojach, wydawali się jeszcze potężniejsi i niezwyciężeni. Obok nich siedziało czujnie kilka mastifów tybetańskich, nazywanych tu dog-khyi. - Wezwij proroka - polecił cicho dalajlama. Langston Overholt III śledził przebieg wydarzeń ze swojej siedziby w Lhasie. Stał obok radiooperatora, który manipulował przy aparacie. - Sytuacja krytyczna, odbiór. Radiooperator wyregulował pokrętła, żeby zredukować zakłócenia. - Czerwony kogut chyba wejdzie do kurnika, odbiór. Operator uważnie obserwował wskaźniki. - Potrzebne natychmiastowe wsparcie, odbiór. Znów zwłoka, gdy operator regulował aparat. - Zalecam orły i wielbłądy, odbiór. Mężczyzna milczał, kiedy radio ożyło i na zielonych wskaźnikach pojawiły się znów falujące linie. Słowa poszły w eter, na resztę nie mieli wpływu. Overholt chciał dostać samoloty. Natychmiast. Prorok, Dorje Drakden, pogrążony był w głębokim transie. Przez małe okno wysoko w ścianie świątyni wpadało zachodzące słońce, a jego promień oświetlał kadzielnicę. W blasku unosiły się smugi dymu, powietrze pachniało cynamonem. Dalajlama siedział po turecku na poduszce pod ścianą, kilka kroków od Drakdena. Prorok klęczał skulony i dotykał czołem drewnianej podłogi. Nagle przemówił głębokim głosem: - Wyjedź dziś w nocy. Uciekaj! Potem wstał z zamkniętymi oczami, podszedł do stołu i zatrzymał się dokładnie trzydzieści centymetrów od niego. Wziął gęsie pióro i zanurzył w atramencie. Narysował na kartce papieru szczegółową mapę i osunął się na ziemię. Dalajlama podbiegł do niego, uniósł mu głowę i poklepał po policzku. Prorok zaczął powoli odzyskiwać przytomność. Dalajlama wsunął mu poduszkę pod głowę, wstał i nalał do kubka wody z glinianego dzbana. Wrócił da proroka i przysunął mu kubek do ust. - Pij, Dorje - powiedział cicho. Starzec powoli doszedł do siebie i usiadł z trudem. Kiedy tylko dalajlama upewnił się, że prorokowi nic nie grozi, podszedł do stołu i przyjrzał się narysowanej mapie. Wskazywała drogę jego ucieczki z Lhasy do granicy z Indiami.

Overholt wrodził się w swoich przodków. W każdej wojnie, jaką Stany Zjednoczone prowadziły od czasów swojego powstania, brał udział co najmniej jeden członek rodziny. Jego dziadek był szpiegiem w wojnie secesyjne, ojciec - podczas I wojny światowej, a Langston III służył w czasie II wojny światowej w OSS, biurze służb strategicznych, zanim przeniósł się do CIA, utworzonej w 1947 roku. Overholt miał trzydzieści trzy lata i od piętnastu zajmował się szpiegostwem. Pierwszy raz w swojej karierze miał do czynienia z tak groźną sytuacją. W niebezpieczeństwie nie znajdował się król czy królowa, biskup czy dyktator. Chodziło o zwierzchnika jednego z Kościołów. O człowieka, który był uosobieniem Boga. O przywódcę religijnego, kontynuatora tradycji zapoczątkowanej w 1351 roku. Trzeba było działać szybko, zanim komuniści osadzą go w więzieniu. Potem ta partia szachów będzie zakończona. Wiadomość Overholta odebrano w Mandalaj w Birmie i przekazano do Sajgonu, stamtąd do Manili, potem bezpiecznym kablem podwodnym do Long Beach w Kalifornii, a w końcu do Waszyngtonu. Wraz z pogarszaniem się sytuacji w Tybecie CIA zaczęła gromadzić siły powietrzne w Birmie. Grupa była za mała, żeby pokonać Chińczyków, ale wystarczająco duża, by ich spowolnić, dopóki do akcji nie wejdą oddziały lądowe wyposażone w broń ciężką. Eskadra zamaskowana jako Himalajskie Linie Lotnicze składała się z czternastu samolotów C-47. Dziesięć mogło zrzucić zaopatrzenie, cztery przerobiono na maszyny bojowe. Wspierało je sześć myśliwców F-86 i jeden ciężki bombowiec B-52, który właśnie zszedł z taśmy montażowej w fabryce Boeinga. Alan Dulles, dyrektor CIA, siedział w Gabinecie Owalnym, palił fajkę i wyjaśniał sytuację prezydentowi Eisenhowerowi. Potem odchylił się do tyłu w fotelu i dał mu kilka chwil do namysłu. Zapadła cisza. - Panie prezydencie - odezwał się w końcu Dulles - pozwoliliśmy sobie zorganizować w Birmie grupę uderzeniową. Wystarczy jedno pańskie słowo, żeby za godzinę była w powietrzu. Od czasu swojej elekcji w roku 1952 Eisenhower borykał się z komisją McCarthy’ego, tropiącą wpływy komunistów w rządzie, wysłał pierwszych doradców do Wietnamu i przeszedł atak serca. Musiał skierować dziesięć tysięcy żołnierzy do Little Rock w Arkansas, żeby uspokoić zamieszki rasowe. Widział, jak Rosjanie pierwsi wysyłają człowieka w kosmos, wyprzedzając Amerykanów, i był świadkiem ukamienowania swojego wiceprezydenta przez wrogi tłum w Ameryce Łacińskiej. Teraz Kuba, leżąca zaledwie osiemdziesiąt mil morskich od wybrzeża Stanów Zjednoczonych, miała komunistycznego przywódcę. Polityka zaczynała go stanowczo męczyć.

- Nie, Alan - odrzekł cicho po chwili milczenia. - Będąc generałem, nauczyłem się, że trzeba wiedzieć, gdzie i kiedy można walczyć. Teraz lepiej powstrzymać się od interwencji w Tybecie. Dulles wstał i uścisnął mu dłoń. - Zawiadomię moich ludzi - powiedział. Na amerykańskim stanowisku dowodzenia w Lhasie popielniczka na stole obok radia była pełna niedopałków. Minęło już kilka godzin od wysłania meldunku, a na razie nadeszło tylko potwierdzenie, że wiadomość radiowa została odebrana. Co trzydzieści minut tybetańscy łącznicy dostarczali informacje. Obserwatorzy meldowali, że tłumy przed pałacami w Lhasie rosną z minuty na minutę, ale nie byli w stanie dokładnie ocenić ich liczebności. Z gór wciąż napływali Tybetańczycy, dzierżąc kije, kamienie i noże. Świetnie uzbrojeni Chińczycy mogli ich zmasakrować. Żołnierze nie podejmowali na razie żadnych działań, ale meldunki mówiły o koncentracji chińskich oddziałów na drogach do stolicy. Overholt widział to samo pięć lat wcześniej w Gwatemali, kiedy rozszalał się tłum wspierany przez antykomunistycznych rebeliantów pod przywództwem Carlosa Armasa. Zapanował chaos. Siły prezydenta Jacoba Arbenza zaczęły strzelać do ciżby, żeby przywrócić porządek i przed świtem szpitale i kostnice były przepełnione. Demonstrację zorganizował Overholt i ta świadomość ciążyła mu na sumieniu. Radio ożyło. - Cylinder odmawia, odbiór. Overholtowi na moment zamarło serce. Samoloty, na które liczył, nie przylecą. - Tata Niedźwiedź zamiecie w razie potrzeby ścieżkę w czasie odwrotu. Zalecamy wyjazd i późniejszą podróż, odbiór. Eisenhower nie zgodził się na zaatakowanie Lhasy, pomyślał Overholt. Ale Dulles na własną rękę osłoni ucieczkę z Tybetu, jeśli do tego dojdzie. Jeśli Overholt wszystko dobrze rozegra, nie będzie musiał narażać tyłka swojego szefa. - Proszę pana? - zapytał radiooperator. Overholt otrząsnął się z zamyślenia. - Czekają na odpowiedź - powiedział cicho operator. Overholt sięgnął po mikrofon. - Przyjąłem. Zgadzam się. I dziękuję Tacie Niedźwiedziowi za gest. Odezwiemy się z trasy. Zamykamy biuro, odbiór. Radiooperator podniósł wzrok na Overholta. - To chyba tyle. - Rozwal wszystko - polecił cicho Overholt. - Znikamy stąd. Za żółtym murem trwały gorączkowe przygotowania do ucieczki dalajlamy za granicę. Overholt, wpuszczony przez ochronę, czekał w pokoju administracyjnym. Po pięciu minutach

do biura wszedł dalajlama w ciemnych okularach i żółtej szacie. Duchowy przywódca Tybetu wyglądał na zmęczonego, ale pogodzonego z losem. - Widzę po twojej minie - zaczął cicho - że pomoc nie nadejdzie. - Bardzo mi przykro, Wasza Świątobliwość - odrzekł Overholt. - Robiłem, co mogłem. - Wiem, Langston. Sytuacja jest, jaka jest - zauważył dalajlama. - Toteż zdecydowałem się na emigrację. Nie mogę ryzykować, że mój naród zostanie zmasakrowany. Overholt spodziewał się, że będzie musiał użyć całej swojej siły perswazji, żeby nakłonić dalajlamę do ucieczki. Tymczasem okazało się, że decyzja już zapadła. Powinien był to przewidzieć - znał przywódcę Tybetu od lat i nigdy nie wątpił w jego troskę o swój naród. - Moi ludzie i ja chcielibyśmy towarzyszyć Waszej Świątobliwości - powiedział. - Mamy szczegółowe mapy, radia i zaopatrzenie. - Będziemy zadowoleni, jeśli przyłączycie się do nas - odrzekł dalajlama. - Niedługo wyruszamy. Odwrócił się, żeby wyjść. - Żałuję, że nie mogłem zrobić więcej - odezwał się Overholt. - Jest, jak jest - powtórzył dalajlama, stojąc już przy drzwiach. - Zbierz swoich ludzi, spotkamy się nad rzeką. Wysoko nad Norbulingką niebo usiane było gwiazdami. Do pełni brakowało kilku dni. Ziemię oświetlał żółty, rozproszony blask księżyca. Wokół panowała cisza i spokój. Nocne ptaki, które zwykle śpiewały o tej porze, milczały. Oswojone zwierzęta trzymane w specjalnie wydzielonej części ogrodu - piżmowiec, kozice górskie, wielbłądy i stary tygrys oraz biegające na wolności pawie - także nie hałasowały. Lekki wiatr od Himalajów przynosił zapach sosnowych lasów i zmian. Ze zbocza wysokiego wzgórza za miastem dobiegł przerażający ryk śnieżnej pantery. Dalajlama omiótł wzrokiem okolicę, potem zamknął oczy i wyobraził sobie swój powrót. Zamiast szaty i peleryny włożył spodnie i czarny wełniany płaszcz. Na lewym ramieniu zawiesił karabin, na prawym miał zrolowane ceremonialne thangka - starodawny haftowany gobelin z jedwabiu. - Jestem gotowy - powiedział do swojego chikyah kenpo, szefa sztabu. - Zapakowałeś posąg? - Jest bezpieczny w skrzyni i pod strażą. Nasi ludzie będą go strzec za wszelką cenę. - Powinni - odrzekł cicho dalajlama. Obaj mężczyźni wyszli przez furtkę w żółtym murze. Chikyah kenpo trzymał wielką, zakrzywioną zdobioną klejnotami szablę. Wsunął ją do skórzanej pochwy i spojrzał na swojego mistrza. - Proszę być blisko mnie.

Eskortowani przez Kusun Depon przeszli przez zewnętrzną bramę i wmieszali się w tłum. Orszak szybko posuwał się wydeptaną ścieżką. Dwaj członkowie ochrony zostali z tyłu i sprawdzili, czy nikt nie śledzi uciekinierów. Nie zauważyli nic podejrzanego, więc przesunęli się naprzód i zmieniła ich następna para, aby zabezpieczyć tyły. Inni strażnicy wypatrywali niebezpieczeństwa przed grupą. Droga była wolna. Wielki mnich na tyłach orszaku ciągnął wózek z posągiem. Trzymał mocno uchwyty i pędził przed siebie niczym rikszarz spóźniony na spotkanie z umówionym pasażerem. Wszyscy biegli truchtem i odgłos ich kroków przypominał stłumione klaskanie. Usłyszeli szum wody i poczuli zapach mchu. Dotarli do dopływu rzeki Kyichu. Przeprawili się po kamieniach na drugą stronę i ruszyli dalej. Na przeciwległym brzegu Kyichu Overholt spojrzał na fosforyzowaną tarczę zegarka i przestąpił z nogi na nogę. Kilka tuzinów ludzi z Kusun Depon, przysłanych parę godzin wcześniej, zajmowało się końmi i mułami, dzięki którym uciekinierzy mieli szybciej opuścić kraj. Strażnicy patrzyli na jasnowłosego Amerykanina z rezygnacją, ale bez niechęci czy strachu. Przebyli rzekę na kilku dużych promach, które teraz, przycumowane ponownie na drugim brzegu, czekały na przybycie dalajlamy. Overholt dostrzegł za wodą krótki błysk światła. Sygnał oznaczał, że droga jest wolna. W blasku księżyca zobaczył, jak promy szybko zapełniają się ludźmi. Po paru minutach usłyszał odgłos wioseł uderzających o wodę. Pierwszy prom przybił do kamienistej plaży i na ląd zszedł dalajlama. - Langston - powiedział - udało ci się niepostrzeżenie wymknąć ze stolicy? - Tak, Wasza Świątobliwość. - Wszyscy twoi ludzie są tutaj? Overholt wskazał swój siedmioosobowy oddział. Mężczyźni stali z boku z kilkoma kuframi wojskowymi i sprzętem. Gdy drugi prom dotarł do brzegu, chikyah kenpo kazał swoim ludziom wsiąść na konie. Żołnierze wzięli długie drzewce z jedwabnymi chorągwiami. Wierzchowcom założono wcześniej ceremonialne okrycia i ozdoby. Rozległ się przytłumiony dźwięk trąbki. Nadszedł czas wymarszu. Overholt i jego ludzie z pomocą Tybetańczyków dosiedli koni i pojechali szeregiem za dalajlama. O wschodzie słońca byli daleko od Lhasy. Po dwóch dniach podróży, w czasie której pokonali niemal pięciokilometrową przełęcz Che-La i przeprawili się przez rzekę Tsangpo, uciekinierzy zatrzymali się na noc w klasztorze w Ra-Me. Tu dogonili ich konni posłańcy z wiadomością, że w Norbulingce Chińczycy otworzyli ogień z karabinów maszynowych do bezbronnego tłumu. Zabili tysiące ludzi. Dalajlama zbladł.

Overholt składał przez radio meldunki o tym, jaką część trasy już pokonali i czuł ulgę, że nie trzeba wzywać pomocy. Wybrano taką drogę, żeby uniknąć spotkania z Chińczykami. Amerykanin i jego ludzie byli wykończeni, ale twardzi Nepalczycy parli naprzód. Zostawili za sobą miasto Lhuntse Dzong i wieś Jhora. Byli niecały dzień drogi od przełęczy Karpo, za którą już leżały Indie. Wtedy zaczął padać śnieg. Nad Mangmangiem, ostatnim tybetańskim miastem przed granicą, rozszalała się zamieć. Dalajlama był zmęczony podróżą i przygnębiony wiadomością o śmierci tylu rodaków. Zachorował. Ostatnia noc w ojczyźnie była dla niego męką. Żeby ułatwić mu podróż, posadzono go na grzbiecie dzomo - jaka skrzyżowanego z koniem. Gdy zwierzę wspinało się na zbocze przełęczy Karpo, dalajlama zatrzymał je i po raz ostatni popatrzył na swój ukochany Tybet. Overholt podjechał bliżej na koniu. Zaczekał, aż Dalajlama spojrzy na niego. - Mój kraj nie zapomni o Tybecie - zapewnił. - Pewnego dnia sprowadzimy Waszą Świątobliwość z powrotem. Dalajlama skinął głową, poklepał dzomo po karku i skierował się ku granicy. Z tyłu kolumny mnich ciągnący wózek z bezcennym artefaktem pokonał górski grzbiet, zaparł się nogami i ruszył w dół zbocza. Ponad dwustusiedemdziesięciokilogramowy ciężar, który tak trudno było wciągnąć na górę, teraz próbował się uwolnić. Mnich wbił pięty w ziemię.

1 Czasy współczesne Była ósma wieczorem. Z południa, niczym ciemny owad pełznący po niebieskim, wygniecionym obrusie, stary, zniszczony statek handlowy przedzierał się przez fale Morza Karaibskiego w stronę wejścia do kubańskiego portu w Santiago. Wschodnia bryza rozwiewała dym z pojedynczego komina, za horyzontem chowała się wielka, pomarańczowa kula zachodzącego słońca. Statek był jednym z ostatnich trampów parowych. Podróżował anonimowo do odległych, egzotycznych portów świata. Niewiele takich frachtowców pozostało na morzu. Nie kursowały na regularnych szlakach żeglugowych. Ich trasy zależały od ładunku i jego właściciela. Punkt docelowy zmieniał się w każdym porcie. Statek przybijał do nabrzeża, wyładowywał towar i znikał jak widmo. W odległości dwóch mil morskich od lądu do frachtowca zbliżyła się niewielka łódź, zawróciła i wzięła kurs równoległy do statku. Kierujący nią pilot podpłynął do zardzewiałego kadłuba, z otwartego włazu opuszczono dla niego drabinkę. Mężczyzna wyglądał na nieco ponad pięćdziesiąt lat. Miał ciemną skórę i gęste siwe włosy. Popatrzył w górę na stary frachtowiec. Farba niegdyś czarna teraz wyblakła, a kadłub wymagał czyszczenia i malowania. Pod każdym otworem widniały rdzawe zacieki. Wielka kotwica tkwiąca ciasno w kluzie była prawie zupełnie skorodowana. Pilot z trudem odczytał napis na dziobie. Stary, zniszczony frachtowiec nazywał się „Oregon”. Jesus Morales z niedowierzaniem pokręcił głową. Cud, że ten statek nie trafił na złom dwadzieścia lat temu, pomyślał. Wygląda bardziej na wrak niż na sprawny frachtowiec. Ciekawe, czy partyjni biurokraci w Ministerstwie Transportu wiedzą, w jakim stanie jest statek, który przywiózł nawozy sztuczne na pola cukrowe i tytoniowe. Nie mógł uwierzyć, że ten wrak przeszedł morską inspekcję ubezpieczeniową. Kiedy frachtowiec zwolnił niemal do zera, Morales stanął przy relingu. Odbojniki łodzi uderzyły o kadłub statku. Pilot zaczekał, aż grzbiet nadciągającej fali uniesie łódź, zwinnie przeskoczył z mokrego pokładu na drabinkę i wspiął się do włazu. Robił to dziesięć razy dziennie. Dwaj ponurzy muskularni marynarze pomogli mu wejść na pokład. Nie uśmiechnęli

się na powitanie. Jeden wskazał drabinkę prowadzącą na mostek. Potem obaj odwrócili się i zostawili go samego. Morales patrzył, jak odchodzą. Miał nadzieję, że nie spotka ich nigdy w ciemnym zaułku. Zanim wszedł na drabinkę, przyjrzał się górnej części frachtowca. Spędził wiele lat na morzu i znał się na statkach. Ocenił długość frachtowca na sto siedemdziesiąt metrów, szerokość - na dwadzieścia trzy. Pewnie jedenastotysięcznik, pomyślał. Do rozładunku służyło pięć dźwigów - dwa za kominem i nadbudową, trzy na pokładzie dziobowym. W czasach swojej świetności statek musiał być ekspresowym liniowcem. Pilot domyślał się, że został zbudowany i zwodowany we wczesnych latach sześćdziesiątych. Na rufie powiewała bandera irańska. Morales rzadko je widywał. Pokład „Oregona” wyglądał jeszcze gorzej niż kadłub. Wszystkie kołowrotki i łańcuchy pokrywała rdza. Ale urządzenia wydawały się sprawne. W przeciwieństwie do dźwigów, które robiły wrażenie, jakby nie działały od lat. Wszędzie walały się zniszczone beczki, narzędzia i złom. Morales pierwszy raz widział statek w takim stanie. Wspiął się po drabince na mostek. Od przegród odpryskiwała farba, szyby w bulajach były popękane i pożółkłe. Przystanął, w końcu otworzył drzwi. Wnętrze frachtowca nie różniło się od tego, co zobaczył wcześniej. Na pulpitach i tekowym pokładzie brudnej sterowni widniały ślady gaszenia papierosów. Na parapetach okiennych leżały martwe muchy. Cuchnęło. W takiej scenerii rezydował kapitan „Oregona”. Moralesa powitał zwalisty typ z wielkim brzuchem wiszącym nad paskiem spodni. Jego twarz zdobiły szramy i złamany nos skrzywiony w lewo. Gęste czarne włosy były zaczesane do tyłu i przylizane jakimś tłustym kremem, broda zmierzwiona. Miał przekrwione, czerwone oczy i brązowożółte zęby. Jego ramiona pokrywały niebieskie tatuaże. Nosił brudną czapkę jachtową i stary kombinezon. Tropikalny upał i wilgotne powietrze w sterowni, w której nie było klimatyzacji, czyniły jeszcze trudniejszym do zniesienia fakt, że facet nie kąpał się co najmniej od miesiąca. Typ wyciągnął do Moralesa spoconą rękę. - Miło mi pana widzieć - odezwał się po angielsku. - Kapitan Jed Smith. - Jesus Morales, pilot z zarządu portu w Santiago. Morales poczuł się niepewnie. Smith mówił po angielsku z amerykańskim akcentem. Pilot nie spodziewał się tego na statku zarejestrowanym w Iranie. Smith wręczył mu plik papierów. - To nasza rejestracja i manifest okrętowy. Morales ledwo rzucił okiem na dokumenty. Urzędnicy portowi przestudiują je dokładniej. Jego obchodziło tylko to, czy statek ma zezwolenie na wejście do portu. Zwrócił papiery kapitanowi. - Możemy ruszać? - zapytał.

Smith wskazał mu drewniane koło sterowe. Wyglądało bardzo staromodnie na statku zbudowanym w latach sześćdziesiątych XX wieku. - Statek jest pański, senior Morales. W którym basenie portowym przycumujemy? - Do czwartku w żadnym nie ma miejsca. Na razie będziecie musieli rzucić kotwicę na środku portu. - To cztery dni. Nie mamy czasu siedzieć tak długo z założonymi rękami i czekać na wyładunek. Morales wzruszył ramionami. - Nic na to nie poradzę. Po zniesieniu embarga baseny portowe są pełne statków wyładowujących maszyny rolnicze i samochody. Te towary mają pierwszeństwo przed waszym ładunkiem. Smith wyrzucił ręce do góry. - W porządku. Nie pierwszy raz będziemy musieli czekać. - Wyszczerzył w uśmiechu spróchniałe zęby. - W takim razie ja i moja załoga zejdziemy na ląd i zaprzyjaźnimy się z waszymi kobietami. Na myśl o tym Moralesowi przeszły ciarki po plecach. Bez dalszej dyskusji podszedł do steru. Smith zadzwonił do maszynowni i wydał rozkaz „naprzód”. Pilot poczuł przez pokład wibracje silników i stary, zdezelowany statek znów ruszył w drogę. Morales wycelował dziób frachtowca w wąskie wejście do portu, znajdujące się między dwoma wysokimi urwiskami. Farwater w kształcie miechów prowadzący w głąb zatoki był widoczny dopiero z bliska. Z prawej strony, sześćdziesiąt metrów powyżej poziomu morza, wznosiła się stara, kolonialna twierdza Morro. Morales zauważył, że Smitha i jego podejrzaną załogę na mostku interesują stanowiska obronne na zboczu wzgórza, zbudowane w czasach, gdy Fidel Castro obawiał się amerykańskiego ataku na Kubę. Przyglądali się przez drogie lornetki rozmieszczeniu artylerii i wyrzutni rakietowych. Pilot uśmiechnął się do siebie. Niech się napatrzą do woli. Większość stanowisk obronnych była opuszczona. Tylko w dwóch małych bunkrach pozostał niewielki oddział wojsk rakietowych na wypadek, gdyby do portu chciał wtargnąć intruz, co było mało prawdopodobne. Morales zręcznie prowadził „Oregona” krętym szlakiem wodnym między bojami farwaterowymi i wkrótce ukazało się miasto Santiago otaczające rozległy kolisty port. Coś dziwnego dzieje się ze sterem, pomyślał. Ledwo zauważalnie, ale jednak. Przy każdym obrocie koła statek reagował dopiero po krótkiej zwłoce. Mężczyzna szybko, ale lekko skręcił w prawo, a potem w lewo. Nie mylił się. Dwie sekundy opóźnienia, niemal jak echo. Był pewien, że nie jest to kwestia powolnego działania mechanizmu sterowego. Wyczuwał to raczej jak... pauzę. Ale potem reakcja następowała szybko i zdecydowanie. Tylko skąd to opóźnienie?

- Pański ster ma dziwne luzy. - Wiem - mruknął Smith. - Od kilku dni. W następnym porcie ze stocznią każę sprawdzić sworznie. Morales nie widział w tym sensu, ale statek wpływał już do otwartej części zatoki i pilot przestał myśleć o tej zagadce. Połączył się przez radio z władzami portowymi, podał swoją pozycję i dostał wskazówki, gdzie można rzucić kotwicę. Pokazał Smithowi boje wyznaczające miejsce postoju i polecił zmniejszyć szybkość. Potem obrócił statek tak, że dziób znalazł się na wprost nadciągającego przypływu i kazał zastopować maszyny. „Oregon” zwolnił i zatrzymał się między kanadyjskim kontenerowcem i libijskim tankowcem. - Tu możecie zakotwiczyć - powiedział Morales. Smith skinął głową i uniósł do ust megafon. - Rrzucić kotwicę! - krzyknął do załogi. Kilka sekund później zagrzechotał łańcuch, rozległ się głośny plusk i kotwica zanurzyła się w wodzie. Dziób statku otoczyła mgła pyłu i rdzy z kluzy. Morales puścił zużyte szczebelki koła sterowego i odwrócił się do Smitha. - Oczywiście zapłaci pan za moje usługi przy przekazywaniu dokumentów władzom portowym? - A po co czekać? - parsknął Smith. Sięgnął do kieszeni kombinezonu i wyjął plik wymiętych studolarówek. Odliczył piętnaście banknotów, zawahał się i spojrzał na zaszokowanego Moralesa. - Niech będzie dwa tysiące, dla równego rachunku. Morales skwapliwie przyjął pieniądze i wsunął do portfela. - Jest pan bardzo hojny, kapitanie Smith. Zawiadomię władze portowe, że już pan zapłacił w całości za usługi pilota. Smith podpisał wymagane oświadczenia i otoczył Kubańczyka muskularnym ramieniem. - A teraz pogadajmy o dziewczynach. Gdzie najlepiej szukać ich w Santiago? - W kabaretach przy porcie. Można się tam tanio zabawić i napić. - Powiem mojej załodze. - Żegnam, kapitanie. Morales nie wyciągnął ręki. Czuł się wystarczająco brudny po pobycie na tym statku. Nie mógł się zmusić do uściśnięcia tłustej łapy odrażającego kapitana. Otoczenie ostudziło jego kubańską wylewność i nie zamierzał tracić więcej czasu na pokładzie „Oregona”. Opuścił sterownię, zszedł po drabince na pokład i przeskoczył na swoją łódź. Wciąż był oszołomiony. Pierwszy raz pilotował taki zaniedbany statek. Właściciele „Oregona” chcieli, żeby frachtowiec właśnie tak wyglądał. Gdyby Morales przyjrzał mu się bliżej, mógłby się przekonać, że to kamuflaż. „Oregon” miał duże zanurzenie dzięki specjalnym zbiornikom balastowym. Po napełnieniu ich wodą kadłub obniżał się jak pod ciężarem ładunku. Nawet

drgania silników były wywoływane sztucznie. Napęd frachtowca pracował cicho i bez wibracji. A rdza na cały na statku? Udawała ją artystycznie nałożona farba. Zadowolony, że pilot odpłynął, kapitan Smith podszedł do relingu, który zamontowano w takim miejscu, że pozornie do niczego nie służył. Zacisnął na nim dłoń i uruchomił włącznik pod spodem. Czworokątna część pokładu pod jego stopami zaczęła się nagle opuszczać. Zatrzymała się w rozległym, jasno oświetlonym pomieszczeniu, pełnym komputerów i automatycznych urządzeń sterujących. Było tu również kilka dużych konsol łączności i systemów uzbrojenia. Pokład w centrali pokrywały grube dywany, ściany wyłożono boazerią z egzotycznych rodzajów drewna, a umeblowanie wyglądało jak w salonie pokazowym dekoratora wnętrz. To pomieszczenie było prawdziwym sercem „Oregona”. Sześć osób - czterej mężczyźni i dwie kobiety - w szortach, kwiecistych koszulach lub białych bluzkach obsługiwało różne systemy. Jedna z kobiet obserwowała monitory telewizyjne pokazujące każdą część zatoki Santiago. Mężczyzna skierował kamerę na łódź pilota, która skręciła i wpłynęła na główny farwater. Nikt nawet nie spojrzał na grubego kapitana. Podszedł do niego tylko mężczyzna w szortach khaki i zielonym golfie. - Jak poszło z pilotem? - zapytał Max Hanley, wiceprezes firmy będącej właścicielem statku. Kierował wszystkimi systemami pokładowymi, łącznie z maszynownią. - Zauważył, że ster działa z opóźnieniem. Hanley wyszczerzył zęby. - Gdyby tylko wiedział, że to atrapa... Ale będziemy musieli to poprawić. Rozmawiałeś z nim po hiszpańsku? Smith uśmiechnął się. - Mówiłem w moim najlepszym jankeskim angielskim. Po co miał wiedzieć, że znam jego język? W ten sposób mogłem się zorientować, czy coś kombinuje, rozmawiając przez radio z władzami portowymi, kiedy rzucaliśmy kotwicę. - Kapitan podciągnął rękaw brudnego kombinezonu i zerknął na timeksa z mocno porysowanym szkiełkiem. - Trzydzieści minut do zmroku. - Cały sprzęt czeka gotowy w basenie zanurzeniowym. - A załoga desantowa? - W pogotowiu. - Zdążę się jeszcze przebrać z tych cuchnących łachów w coś porządnego - powiedział Cabrillo i poszedł do swojej kajuty korytarzem z obrazami współczesnych malarzy na ścianach. Kajuty załogi były ukryte w dwóch fałszywych ładowniach i wyglądały jak pokoje w pięciogwiazdkowym hotelu. Załoga „Oregona” nie dzieliła się na oficerów i marynarzy. Wszyscy byli wykształconymi ludźmi i wysokiej klasy specjalistami w różnych dziedzinach -

męsko-damską elitą sił zbrojnych. Byli też akcjonariuszami firmy, a więc i właścicielami statku. Na pokładzie nie obowiązywały stopnie wojskowe. Cabrillo pełnił funkcję prezesa, Hanley wiceprezesa, pozostali mieli różne tytuły. Wszyscy byli najemnikami pracującymi jedynie dla zysku, co nie wykluczało działania w słusznej sprawie. Wynajmowały ich rządy i duże organizacje do przeprowadzania tajnych, bardzo często wysoce ryzykownych operacji na całym świecie. Mężczyzna, który dwadzieścia minut później wyszedł z kajuty prezesa, wyglądał zupełnie inaczej niż człowiek, który tam wszedł. Zniknęły tłuste włosy, zmierzwiona broda i brudny kombinezon, podobnie jak okropny odór. Timeksa zastąpił zegarek Concord z nierdzewnej stali. W dodatku mężczyzna zrzucił co najmniej czterdzieści pięć kilogramów. Juan Rodriguez Cabrillo przeistoczył się z brudnego wilka morskiego z powrotem w siebie. Był wysokim, przystojnym, niebieskookim blondynem po czterdziestce. Miał krótko ostrzyżone włosy i wąsy niczym u kowboja z westernów. Dotarł do drzwi na końcu korytarza i wkroczył do sterowni ulokowanej wysoko w przepastnym pomieszczeniu w śródokręciu. W przestrzeni zajmującej wysokość trzech pokładów i nazywanej basenem zanurzeniowym, trzymano cały ekwipunek podwodny „Oregona” - sprzęt do nurkowania, załogowe i bezzałogowe pojazdy głębinowe oraz zestaw sensorów elektronicznych. Na wyciągach wisiały dwa supernowoczesne pojazdy głębinowe, identyczne z tymi, których używają amerykańskie wojska podwodne - dwudziestometrowy Nomad 1000 i dziesięciometrowy Discovery 1000. Wrota w dnie kadłuba rozsunęły się i wnętrze pomieszczenia zostało zalane do poziomu zewnętrznej linii wodnej. To, co można było zobaczyć oglądając statek z zewnątrz, w niczym nie zdradzało jego niezwykłego wyposażenia. Pokłady i kadłub zamaskowano tak, by „Oregon” sprawiał wrażenie zardzewiałej łajby. Fałszywą sterownię na górze oraz nieużywane kwatery oficerów i załogi na dole celowo utrzymywano w opłakanym stanie, żeby nie wzbudzać podejrzeń pilotów czy urzędników portowych wizytujących statek. Cabrillo wszedł do kabiny operacji podwodnych i stanął przed wielkim stołem z trójwymiarowymi obrazami holograficznymi każdej ulicy w Santiago. Linda Ross, analityk „Oregona” zajmująca się sprawami bezpieczeństwa i obserwacji, stała przy stole i prowadziła odprawę dla grupy ludzi w kubańskich mundurach wojskowych. Linda służyła w marynarce wojennej w stopniu komandora porucznika, kiedy Cabrillo namówił ją do złożenia rezygnacji i przejścia na „Oregon”. W marynarce była oficerem wywiadu na pokładzie krążownika rakietowego klasy Aegis, potem spędziła cztery lata w biurze wywiadu marynarki w Waszyngtonie. Linda zerknęła na Cabrillo, który stał z boku i nie odzywał się. Była atrakcyjną kobietą. Mężczyźni nie oglądali się za nią na ulicy, ale uważali, że jest ładna. Miała ponad metr siedemdziesiąt wzrostu i dzięki ćwiczeniom ważyła niecałe sześćdziesiąt kilogramów.

Utrzymywała dobrą kondycję fizyczną, ale rzadko poświęcała czas na makijaż czy dbanie o fryzurę. Była inteligentna, miała cichy głos i cała załoga „Oregona” wprost ją uwielbiała. Pięciu mężczyzn i jedna kobieta; wszyscy stali wokół stołu z trójwymiarowym szczegółowym obrazem miasta i słuchali uważnie ostatnich instrukcji Lindy. Wskazała cel małym metalowym prętem z lampką na końcu. - To twierdza Santa Ursula. Zbudowano ją w czasie wojny hiszpańsko-amerykańskiej. Potem, od początku XX wieku służyła za magazyn, dopóki Castro i jego rewolucjoniści nie zdobyli władzy w kraju. Zamienili ją w więzienie. - Jaka jest dokładna odległość od miejsca naszego lądowania do więzienia? - zapytał Eddie Seng, szef operacji lądowych. - Tysiąc czterysta dwadzieścia sześć metrów - odrzekła Linda. Seng zaplótł ręce na piersi i zrobił zamyśloną minę. - Gdy będziemy iść w stronę więzienia, możemy liczyć na to, że miejscowi nabiorą się na nasze mundury, ale jeśli w drodze powrotnej będziemy musieli przebijać się do portu na dystansie prawie półtora kilometra z osiemnastoma więźniami, nie gwarantuję, że nam się uda. - Ci biedni ludzie są w takim stanie, że na pewno nie dadzą rady dojść tu samodzielnie - odezwała się Julia Huxley, lekarka okrętowa „Oregona”, która miała zająć się więźniami. Była niska, miała duży biust i doskonale zbudowane ciało. Lubili ją wszyscy na statku. Przez cztery lata służyła jako szefowa personelu medycznego w bazie marynarki wojennej w San Diego i wzbudzała ogólny szacunek. - Nasi agenci w mieście zorganizowali transport. Dwadzieścia minut przed dziesiątą będziecie mieli kradzioną ciężarówkę, która na co dzień dowozi zaopatrzenie do restauracji hotelowych. Kierowca zaparkuje jedną przecznicę od baraku robotników portowych stojącego na nabrzeżu powyżej miejsca, do którego przybijecie. Zawiezie was do więzienia, zaczeka i zabierze was z powrotem do portu. Potem porzuci samochód i wróci do domu na rowerze. - Nazywa się jakoś? Jest jakieś hasło? Linda uśmiechnęła się lekko. - Hasło brzmi dos. Seng zrobił sceptyczną minę. - Dwa? To wszystko? - Tak. Odzew to uno, czyli jeden. Proste, prawda? - Przynajmniej krótkie. Linda przerwała, żeby wcisnąć szereg włączników na małym pilocie. Obrazy miasta zmieniły się w trójwymiarowy plan więzienia Santa Ursula. Widok z góry ukazywał pomieszczenia, cele i korytarze. - Nasze źródła podają, że w całym więzieniu jest tylko dziesięciu strażników. Sześciu na dziennej zmianie, dwóch wieczorem i dwóch od północy do szóstej rano. Nie powinniście

mieć problemu z tymi dwoma, których zastaniecie. Wezmą was za wojskowych zabierających więźniów do innego zakładu karnego. Macie tam wejść o dziesiątej wieczorem. Załatwicie obu strażników i uwolnicie więźniów. Potem wrócicie do pojazdu podwodnego i o jedenastej dopłyniecie do statku. Jakiekolwiek spóźnienie zagrozi naszej ucieczce z portu. - Jak to? - zapytał ktoś z drużyny Senga. - Wiemy, że każdej nocy o dwunastej jest sprawdzane działanie systemów obrony portu. Przed północą musimy być już daleko na morzu. - Nie lepiej zaczekać i przeprowadzić akcję po północy, kiedy większość miasta będzie już spała? - zapytał ktoś z drużyny desantowej. - O dziesiątej miejscowi będą się jeszcze kręcili po ulicach. - Późnym wieczorem wzbudzicie mniej podejrzeń niż przed świtem - odparła Linda. - Poza tym, ośmiu pozostałych strażników zwykle przesiaduje w barach do wczesnego rana. - Jesteś tego pewna? - zapytał Seng. Linda przytaknęła. - Nasi agenci w mieście obserwują ich od dwóch tygodni. - Jeśli nie zadziała paskudne prawo Murphy’ego - wtrącił się Cabrillo - uwolnienie więźniów i ucieczka powinny pójść gładko. Najtrudniejszy etap operacji nadejdzie, kiedy wszyscy znajdziecie się na pokładzie i będziemy musieli wypłynąć z portu. Gdy tylko siły bezpieczeństwa Castro zobaczą, że podnosimy kotwicę i kierujemy się farwaterem ku pełnemu morzu, zorientują się, że coś jest nie tak i rozpęta się piekło. Linda spojrzała na niego. - Jesteśmy dobrze uzbrojeni. - Fakt - przyznał Cabrillo. - Ale nie możemy pierwsi otworzyć ognia. Choć jeśli zaatakują „Oregona”, nie zostawią nam wyboru i będziemy musieli się bronić. - Nikomu z nas jeszcze nie powiedziano - przypomniał Seng - kogo właściwie mamy wydostać z więzienia. Ci ludzie muszą być ważni, bo inaczej nie wzięlibyśmy tej roboty. Cabrillo spojrzał na niego. - Nie chcieliśmy tego ujawniać, dopóki tu nie przypłyniemy. To kubańscy opozycjoniści. Lekarze, dziennikarze i biznesmeni. Bardzo szanowani mężczyźni i kobiety. Castro wie, że na wolności byliby dla niego groźni. Gdyby dotarli do społeczności kubańskiej w Miami, mogliby zorganizować ruch oporu. - To dobry kontrakt? - Dziesięć milionów dolarów za dostarczenie ich do Stanów. Seng i inni wokół obrazu holograficznego uśmiechnęli się. - Każdemu z nas powinna przybyć na koncie niezła sumka. Cabrillo wyszczerzył zęby. - Czynić dobro dla zysku - oto nasze motto.

Dokładnie o 8.30 wieczorem Seng wraz ze swoim małym oddziałem wsiadł do nomada 1000. Towarzyszyli im dwaj załoganci, którzy mieli pilotować pojazd i pilnować go podczas operacji. Nomad wyglądał bardziej na luksusowy jacht niż na łódź podwodną. Dzięki silnikom Diesla rozwijał dużą szybkość na powierzchni wody. Pod falami zaś napędzały go akumulatory, które pozwalały mu płynąć z prędkością dwunastu węzłów. Pojazd mógł schodzić na głębokość trzystu metrów. Wnętrze mieściło wygodnie dwanaście osób, ale do misji takich, jak obecna, Cabrillo przystosował je do transportu nawet trzydziestu sześciu pasażerów. Kiedy zamknięto i uszczelniono właz nomada, dźwig przeniósł zawieszony w dużej uprzęży pojazd na środek pomieszczenia. Operator spojrzał na Cabrillo znajdującego się w sterowni i, gdy dostał sygnał, wolno opuścił łódź do wody. Nurkowie odczepili uprząż i dźwig uniósł ich na galerię otaczającą basen. - Kontrola radia - odezwał się Seng. - Słyszycie mnie? - Jakbyś był w tym samym pokoju - zapewniła go Linda Ross. - Droga wolna? - Wszystkie statki stoją na kotwicy, z wyjątkiem trzech kutrów wychodzących w morze. Na głębokości dziesięciu metrów powinieneś bezpiecznie ominąć kile i śruby napędowe. - Trzymajcie kawę na ogniu - powiedział Seng. - Bon voyage - zażartował Cabrillo. - Łatwo ci mówić - odciął się Seng. Po chwili światła wewnątrz nomada zgasły i pojazd zniknął w ciemnych wodach portu. Piloci pojazdu podwodnego korzystali z globalnego systemu nawigacyjnego GPS, żeby utrzymywać właściwy kurs. Za pomocą laserowego systemu monitorującego ustalili położenie filarów nabrzeża, zdołali prześliznąć się między rufą i dziobem dwóch rozładowywanych kontenerowców i wpłynęli pomiędzy gigantyczne słupy. Kiedy nomad znalazł się pod nabrzeżem i był już niewidoczny z góry, wynurzył się i resztę drogi pokonał, używając noktowizyjnej kamery laserowej, która wzmacniała światła miasta przenikające pod filary. - Pływający dok obsługowy przed nami - poinformował pierwszy pilot. Nie było dokładnego sprawdzania uzbrojenia ani sprzętu operacyjnego. Wszyscy mieli ukrytą broń, ale chcieli wyglądać na mały oddział sił bezpieczeństwa, którego widok nie przerazi mieszkańców miasta. Upewnili się tylko, czy ich mundury dobrze się prezentują. Członkowie grupy desantowej służyli wcześniej w siłach specjalnych. Mieli surowy zakaz zabijania, chyba że byłoby to absolutnie konieczne dla ratowania życia. Seng dowodził kiedyś oddziałem zwiadowczym marines i nigdy nie stracił żadnego ze swoich ludzi. Nomad uderzył lekko w pływający dok. Seng i jego drużyna wysiedli z pojazdu i wspięli się po stopniach do małego baraku z narzędziami i drobnym sprzętem. Drzwi nie były

zaryglowane. Seng rozejrzał się szybko, czy w pobliżu nikogo nie ma i gestem rozkazał grupie iść za sobą. Lampy na dźwigach i rozładowywanych statkach oświetlały basen portowy równie jasno jak słońce. Na szczęście wyjście znajdowało się po przeciwnej stronie i drużyna pozostawała w cieniu. Ustawili się dwójkami, pomaszerowali przez port i skręcili za magazyn. Zegarek Senga wskazywał 9.36 wieczorem. Dokładnie za dwadzieścia cztery minuty mieli być przed bramą więzienia. Dziewięć minut później znaleźli ciężarówkę. Stała pod słabą lampą obok magazynu. Seng rozpoznał dostawczego forda rocznik 1951. Furgon wyglądał tak, jakby lata temu na jego liczniku stuknęły trzy miliony kilometrów. Mimo mroku na ponad czterometrowej naczepie można było zobaczyć ozdobny, czerwony napis w języku hiszpańskim: GONZALES - DOSTAWY ŻYWNOŚCI. Ognik papierosa wskazywał miejsce, gdzie siedział kierowca. Seng podszedł do otwartego okna samochodu z ręką na pistolecie automatycznym Ruger P97 kaliber 45 z tłumikiem. - Dos - zagadnął cicho. Kierowca wypuścił kłąb dymu papierosowego, który snuł się teraz po kabinie. - Uno - odparł. - Ładujcie się do tyłu - rozkazał Seng swojej drużynie. - Ja pojadę z przodu. Otworzył drzwi od strony pasażera i wsunął się na siedzenie. Kierowca bez słowa wrzucił ze zgrzytem bieg i wyjechał z portu na ulicę. Na bulwarze ciągnącym się wzdłuż zatoki świeciła się co druga latarnia. Albo nie wymieniano przepalonych żarówek, albo oszczędzano prąd. Samochód przeciął kilka przecznic, skręcił w główną ulicę i zaczął się wspinać na lekkie wzniesienie, za którym leżało wzgórze San Juan. Santiago to drugie pod względem wielkości miasto na Kubie. Leży w prowincji Oriente. W XVII wieku było stolicą wyspy. Otoczone wzgórzami, na których rozpościerały się plantacje kawy i trzciny cukrowej, miasto składa się z labiryntu wąskich uliczek, pomiędzy którymi znaleźć można małe place i domy z balkonami w hiszpańskim stylu kolonialnym. Seng milczał. Koncentrował się na obserwacji przecznic i studiowaniu liczb na przenośnym odbiorniku GPS. Chciał być pewien, że kierowca jedzie w dobrym kierunku. Ruch na ulicach był niewielki, za to przy krawężnikach parkowało sporo pięćdziesięcioletnich samochodów. Ludzie spacerowali po chodnikach lub siedzieli w barach, skąd dochodziła głośna kubańska muzyka. Od spłowiałych ścian wielu sklepów i mieszkań nad nimi odpryskiwała farba, inne pomalowano w żywych kolorach. Rynsztoki i chodniki były czyste, ale okna wyglądały tak, jakby rzadko je myto. Większość ludzi sprawiała wrażenie szczęśliwych. Wiele osób śmiało się, niektóre śpiewały. Nikt nie zwracał uwagi na ciężarówkę jadącą wolno przez śródmieście. Seng zauważył kilku mężczyzn w mundurach, ale bardziej interesowały ich rozmowy z kobietami niż wypatrywanie zagranicznych intruzów. Kierowca zapalił następnego

śmierdzącego papierosa. Seng, który nigdy nie uległ nikotynowemu nałogowi, przysunął się do swoich drzwi, odwrócił twarz do otwartego okna i zmarszczył z obrzydzeniem nos. Dziesięć minut później ciężarówka dojechała do bramy frontowej więzienia w twierdzy. Kierowca minął wejście i zatrzymał się pięćdziesiąt metrów dalej. - Zaczekam tutaj - powiedział. Doskonale mówił po angielsku. Odezwał się po raz pierwszy od wyjazdu z portu. Seng natychmiast go rozgryzł. - Nauczyciel czy lekarz? - Wykładam historię na uniwersytecie. - Dziękuję. - Pospieszcie się. Po północy samochód zaparkowany tutaj będzie wyglądał podejrzanie. - Powinniśmy wyjść wcześniej - uspokoił kierowcę Seng. Wysiadł i spojrzał ostrożnie w dół i w górę ulicy. Pusto. Zastukał cicho w drzwi naczepy. Otworzyły się i na bruk zeskoczyli jego ludzie. Razem pomaszerowali do bramy. Seng pociągnął za sznurek. W wartowni rozległ się dźwięk dzwonka. Po kilku minutach pojawił się strażnik. Przecierał oczy i masował sobie skronie. Najwyraźniej spał na służbie. Już miał powiedzieć intruzom, żeby poszli do diabła, gdy rozpoznał mundur Senga z insygniami pułkownika. Szybko otworzył bramę, cofnął się i zasalutował. - Co pana do nas sprowadza o tak późnej porze? - zapytał. - Pułkownik Antonio Yarayo - przedstawił się Seng. - Przysyła mnie Departament Bezpieczeństwa Państwa. Ja i moi ludzie mamy przesłuchać jednego z więźniów. Śledztwo w sprawie podejrzanych o szpiegostwo na rzecz Stanów Zjednoczonych ujawniło nowe okoliczności. Uważamy, że ten człowiek ma informacje, które mogą nam się przydać. - Przepraszam, panie pułkowniku, ale muszę pana poprosić o odpowiednie dokumenty. - W porządku poruczniku, to pana obowiązek. - Seng wręczył strażnikowi kopertę. - Dlaczego jesteście sami na służbie? - Drugi strażnik pilnuje cel. - Hm... No, dobra, nie będziemy tu stali całą noc. Prowadźcie do biura. Strażnik natychmiast zabrał ich do pokoju, w którym stało jedynie biurko i dwa krzesła. Na ścianie wisiało zdjęcie młodego Castro. - Kto tu dowodzi? - zapytał Seng. - Kapitan Juan Lopez. - Gdzie jest teraz? - U swojej dziewczyny; ona ma dom w mieście. Wróci tu jutro o dziewiątej. - Wygodnie się urządził - zauważył Seng znudzonym tonem. - Pańskie nazwisko poruczniku? - Gabriel Sanchez. - A tamten, który pilnuje cel, to kto?

- Sierżant Ignez Macco. - Sprawdźcie papiery, żebyśmy mogli przejść do rzeczy. Strażnik usiadł przy biurku i otworzył kopertę. Seng zaszedł go od tyłu i wyciągnął z kieszeni mały pistolet. Sanchez wytrzeszczył oczy na widok dwóch komiksów. Podniósł wzrok. - Nic nie rozumiem, panie pułków... Tylko tyle zdążył powiedzieć, zanim miniaturowa strzałka wypełniona trankwilizatorem utkwiła w jego karku. Popatrzył dziwnie na Senga i osunął się bezwładnie na blat. Seng rzucił jednemu ze swoich ludzi rolkę taśmy samoprzylepnej. Każda czynność była tak dobrze wyćwiczona, że nie musiał wydawać rozkazów. Dwaj mężczyźni skrępowali strażnika i przeszukali mu kieszenie. Znaleźli nietypowy, okrągły klucz, potem zamknęli go w toalecie. Inny człowiek Senga unieruchomił alarmy i łączność. Pobiegli korytarzami i tunelami, potem w dół po kamiennych schodach do cel. Dzięki zapamiętanemu obrazowi holograficznemu twierdzy, Seng wiedział z dokładnością do jednego metra, gdzie się znajdują. Nie spieszyli się zbytnio, ale nie mogli też pozwolić sobie na stratę czasu. Seng już rozumiał, dlaczego całego więzienia pilnuje zaledwie kilku strażników. Mury były grube, a do lochów położonych głęboko pod poziomem ulicy prowadziło tylko jedno wejście. Więzień mógłby uciec jedynie tą drogą, którą dostała się tu grupa z „Oregona”. Wysokie, lecz wąskie zejście oświetlały rzędy żarówek. Schody skończyły się wreszcie przed wielkimi, stalowymi, masywnymi drzwiami wyglądającymi jakby prowadziły do skarbca bankowego. Na Senga i jego ludzi patrzyło groźnie szklane oko kamery. To najtrudniejsza część operacji, pomyślał Seng, kiedy wkładał do zamka dziwny klucz. Modlił się, aby drzwi nie posiadały żadnych innych zabezpieczeń. Jego obawy potwierdziły się, gdy przekręcił klucz i po drugiej stronie rozległ się brzęczyk. Po minucie z pobliskiego głośnika padło pytanie: - Kto tam? - Pułkownik Antonio Yarayo z Departamentu Bezpieczeństwa i ekipa oficerów śledczych. Mamy przesłuchać zdrajców. Cisza. Seng nie czekał na reakcję. - Otwierać. Mam upoważnienie i odpowiednie dokumenty. Przyprowadziłby nas porucznik Sanchez, ale powiedział, że nie wolno mu opuszczać posterunku przy bramie frontowej. Sierżant Ignez Macco, zgadza się? - Seng uniósł do góry kopertę. - Jeśli macie jakieś pytania, trzymam w ręku waszą kartotekę służby. - Ale, panie pułkowniku - zaczął prosząco Macco - jeśli otworzę te drzwi przed ósmą rano, w biurze bezpieczeństwa państwowego w forcie Canovar włączy się alarm. Seng postanowił zablefować. - Wydałem porucznikowi Sanchezowi rozkaz wyłączenia alarmu w podziemiach.

- Ale on nie może tego zrobić, panie pułkowniku. Te drzwi mają oddzielny system połączony z biurem komendanta sił bezpieczeństwa w mieście. Nie można ich otworzyć przed ósmą rano. Jeszcze jedna przeszkoda do pokonania. Ale można się było tego spodziewać. Seng mógł się założyć, że oficerowie sił bezpieczeństwa będą podejrzewali awarię systemu alarmowego i zadzwonią do fortu, żeby to sprawdzić. Potem wyślą oddział policji. Macco ustąpił. Kilka sekund później rozległ się szczęk towarzyszący otwieraniu dużego stalowego zamka i odgłos rygli wysuwających się z framugi. Masywne drzwi otworzyły się lekko i cicho. Sierżant Macco stanął na baczność i zasalutował. Seng nie tracił czasu na uprzejmości. Wycelował mały pistolet w szyję sierżanta i nacisnął miniaturowy spust. Strażnik przewrócił oczami i zwalił się na kamienną podłogę jak worek piasku. Loch nie był nowoczesnym więzieniem. Rdzewiejące drzwi cel pochodziły z końca XIX wieku i Macco nosił przy pasie wielki, staromodny klucz. Seng oderwał go razem z kółkiem i zaczął otwierać pierwsze drzwi. Kiedy tylko je uchylił, Julia Huxley wbiegła do celi, żeby sprawdzić stan więźnia. Ludzie Senga wyprowadzili na korytarz innych zaszokowanych Kubańczyków, którzy przerażeni więziennymi przejściami obawiali się najgorszego. - Pięć osób nie jest w stanie wejść po schodach i wyjść na ulicę - powiedziała Julia. - Trzeba je przetransportować na noszach. - Weźmiemy ich na plecy - odparł Seng. - Nie mamy wystarczająco dużo ludzi, aby posłużyć się noszami. - Ci biedacy myślą, że zabieramy ich na egzekucję - odezwał się wysoki muskularny członek drużyny z rudymi krótkimi włosami. - Nie mamy czasu na wyjaśnienia! - warknął Seng. Wiedział, że siły bezpieczeństwa w mieście zastanawiają się, dlaczego o tej porze w lochu Santa Ursula włączył się alarm. Spróbują tu zadzwonić i okaże się, że telefonu nikt nie odbiera. Trudno przewidzieć, kiedy przyślą tutaj swoich ludzi. - Julio, wyprowadzisz tych, którzy mogą iść. Resztę wyniesiemy. Rozpoczęli odwrót. Musieli niemal wlec po schodach biednych, cierpiących Kubańczyków. Każdy członek drużyny niósł na ramieniu jednego więźnia i wolną ręką pomagał innym, którzy ledwo pokonywali stopnie. Julia zamykała tyły. Podtrzymywała dwie kobiety i dodawała im szeptem odwagi. Rozumiały jej pocieszający ton, ale nie słowa - znała hiszpański tylko na tyle, żeby zamówić margaritę. Wspinaczka po krętych kamiennych schodach była torturą dla osłabionych więźniów, ale nie mogli zawrócić. Gdyby ich schwytano, oznaczałoby to pewną egzekucję. Wdrapywali się więc na stopnie, dyszeli ciężko i z trudem łapali powietrze, waliły im serca. Mężczyźni i kobiety, którzy dawno stracili nadzieję, teraz dostrzegli szansę powrotu do normalnego życia. Zawdzięczali to tym szaleńcom, którzy ryzykowali życie, żeby ich ocalić.