Beatrycze99

  • Dokumenty5 148
  • Odsłony1 040 853
  • Obserwuję486
  • Rozmiar dokumentów6.0 GB
  • Ilość pobrań642 619

Harris Joanne - Dżentelmeni i gracze

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :2.0 MB
Rozszerzenie:pdf

Harris Joanne - Dżentelmeni i gracze.pdf

Beatrycze99 EBooki Romanse H
Użytkownik Beatrycze99 wgrał ten materiał 7 lata temu. Od tego czasu zobaczyło go już 172 osób, 47 z nich pobrało dokument.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 355 stron)

Joanne Harris DŻENTELMENI I GRACZE Przełożyła Katarzyna Kasterka

Tytuł oryginału: GENTLEMEN AND PLAYERS Copyright ©Frogspawn Limited 2005. Ilustracja na okładce: Copyright © Stuart Haygrath Redakcja: Magda Koziej Redakcja techniczna: Jolanta Trzcińska-Wykrota Korekta: Bronisława Dziedzic-Wesołowska Łamanie: Ewa Wójcik ISBN 83-7469-343-6 Wydawca: Prószyński i S-ka SA 02-651 Warszawa, ul. Garażowa 7 www.proszynski.pl Druk i oprawa: ABEDIK S.A. 61-311 Poznań, ul. Ługańska 1

Dla Dereka Frya jednego ze Starej Gwardii Absolwentów Każda szkoła to niekiedy niezła rzeźnia. Geoffrey Willans, „Down with Skool!”

PIONEK

1 Ostatnich piętnaście lat nauczyło mnie jednego - morderstwo to żadne wielkie halo. To jedynie abstrakcyjna bariera: arbitralna i pozbawiona jakie- gokolwiek znaczenia, niczym linia wyrysowana patykiem na piasku lub wielki napis: OBCYM WSTĘP SUROWO WZBRONIONY, wymalowany na tablicy wystrzelającej w powietrze na podobieństwo gigantycznego wartownika, ustawionej przed podjazdem prowadzącym do bramy szkoły imienia święte- go Oswalda. Do naszego pierwszego spotkania doszło w parę miesięcy po moich dziewiątych urodzinach i tablica wydawała się wówczas górować nade mną złowieszczo, niczym okrutny dręczyciel. OBCYM WSTĘP SUROWO WZBRONIONY NIEUPOWAŻNIONE WTARGNIĘCIE POZA TĘ GRANICĘ JEST POGWAŁCENIEM PORZĄDKU PUBLICZNEGO I GROZI SANKCJAMI ADMINISTRACYJNYMI Inne dziecko pewnie odstraszyłyby podobne słowa. We mnie natomiast ciekawość wzięła górę nad instynktem samozachowawczym. Jakie sankcje? I jaka granica? Ale przede wszystkim - co się stanie, gdy ją jednak przekroczę? Oczywiście szkoła była dla mnie obszarem zakazanym. Mieszkaliśmy w jej sąsiedztwie od sześciu miesięcy, a ta reguła należała do najważniejszych na liście przykazań ustanowionych przez Johna Snyde'a i rządzących moim dzieciństwem. Nie bądź mazgajem. Pilnuj swego. Pracuj ciężko, baw się na całego. Kilka głębszych jeszcze nikomu nie zaszkodziło. I, przede wszystkim: Trzymaj się z daleka od Świętego Oswalda, co niekiedy przybierało bardziej kwiecistą formę: Trzymaj się, do cholery, z dala od szkoły, bo gorzko pożału- jesz, gówniarzu. Powyższym przykazaniom towarzyszył często prawy bądź lewy prosty w ramię. Owe proste miały być kumplowskimi gestami, ale i tak 9

bolały. Cóż, rodzicielstwo nie należało do najmocniejszych stron Johna Snyde'a. W każdym razie przez kilka pierwszych miesięcy nie przyszło mi do głowy, żeby wypowiedzieć posłuszeństwo i złamać zakaz. Ojciec był niebywale dum- ny z nowej pracy w charakterze Naczelnego Portiera. Powtarzał, że Święty Oswald to taka wspaniała, wiekowa szkoła z tradycjami, o doskonałej reputa- cji, i że na dodatek zamieszkamy w Starej Wartowni, w której przed nami mieszkały niezliczone pokolenia portierów. W letnie wieczory mieliśmy popi- jać herbatę na trawniku, i w ogóle otwierało się przed nami nowe, piękne życie. Niewykluczone nawet, że mama do nas powróci, gdy się dowie, jak świetnie nam się teraz powodzi. Jednak mijały tygodnie, a żadna z zapowiedzi się nie spełniała. Stara War- towania okazała się budynkiem objętym nadzorem konserwatora, z niedu- żymi oknami przeszklonymi szybkami w kształcie rombów osadzonych w metalowych ramkach, które wpuszczały do środka bardzo mało światła. We- wnątrz zawsze cuchnęło wilgocią, a na dodatek nie pozwolono nam zainsta- lować talerza do odbioru telewizji satelitarnej, bo obniżyłby estetykę budyn- ku. Większość mebli była własnością Świętego Oswalda - ciężkie dębowe krzesła i zakurzone kredensy - przy których nasze własne meble, wyniesione z obskurnego, socjalnego mieszkania na osiedlu Abbey Road, wyglądały tan- detnie i nie na miejscu. John Snyde całe dnie poświęcał pracy, więc jego dziecko w ekspresowym tempie musiało się usamodzielnić. Domaganie się czystej pościeli czy regularnych posiłków uchodziło za mazgajstwo. Do tego doświadczenie szybko mnie nauczyło, że w sobotnie wieczory zawsze trzeba zamykać się w pokoju na klucz i że pod żadnym pozorem nie należy zawracać ojcu głowy w weekendy. Mama nigdy nie napisała ani jednego listu. A ponieważ jakiekolwiek wzmianki na jej temat także uchodziły za mazgajstwo, więc po pewnym cza- sie twarz mamy stała się w moich wspomnieniach niewyraźną, nieokreśloną plamą. Ojciec trzymał pod materacem flakonik perfum, jakich zazwyczaj używała, i kiedy robił obchód terenu lub szedł do pubu z kumplami, niekiedy udawało mi się zakraść do jego pokoju i tymi perfumami - nazywały się „Cin- nabar” - spryskać swoją poduszkę. Potem łatwiej mi było sobie wyobrażać, że mama jest gdzieś blisko - siedzi w pokoju obok i ogląda telewizję albo na chwilę wyszła do kuchni, żeby przygotować dla mnie szklankę ciepłego mle- ka, i że kiedy wróci, poczyta mi na dobranoc. Głupie mrzonki, przyznaję - przecież mama nigdy tego nie robiła, nawet wtedy, gdy jeszcze mieszkaliśmy wszyscy razem. Tak czy owak pewnego dnia perfumy zniknęły spod materaca - ojciec pewnie je wyrzucił - toteż z czasem zapach mamy także się ulotnił z mojej pamięci. Zbliżało się Boże Narodzenie zwiastowane paskudną pogodą i zwiększoną ilością pracy dla Portiera, więc popijanie herbaty przed domem, na trawniku, 10

pozostało tylko niespełnioną obietnicą. Mimo to moje życie nie należało do najgorszych. Takie przyzwyczajone do samotności dziecko jak ja - czujące się nieswojo w towarzystwie innych, niewidzialne w szkole - przez pierwszy se- mestr z nikim nie chciało się zaprzyjaźnić, trzymało się jak najdalej od domu, bawiło w śnieżnych lasach za Świętym Oswaldem i badało, cal po calu, obszar wokół szkoły, bardzo przy tym uważając, by pod żadnym pozorem nie prze- kroczyć zakazanej granicy. Większość terenu należącego do Świętego Oswalda była osłonięta przed wzrokiem ciekawskiej gawiedzi. Główny budynek - szpalerem lip, teraz na- gich, porastających obrzeża długiego podjazdu, natomiast boiska - murami lub wysokimi żywopłotami. Przez bramy dało się jednak popatrzeć na traw- niki - idealnie wypielęgnowane przez mojego ojca - a także na kawałek boiska do krykieta oraz kaplicę z wiatrowskazem na dachu i łacińskimi inskrypcjami wykutymi w kamieniu. Kawałek dalej rozpościerał się świat równie mi obcy i niezwykły jak Narnia czy kraina Oz. Świat, do którego dzieci takie jak ja nie miały wstępu. Moja ówczesna szkoła nazywała się Abbey Road Junior. Był to niewielki, przysadzisty budynek z dwoma wejściami, nad którymi, na sczerniałej od brudu i sadzy kamiennej ścianie, wymalowano słowa: CHŁOPCY i DZIEW- CZYNKI, oraz z wyboistym, piaszczystym boiskiem leżącym na nierówno opadającym terenie. Ta szkoła nigdy nie wzbudzała mojego entuzjazmu, ale prawdziwe przerażenie ogarniało mnie dopiero na myśl, że już za rok znajdę się w Sunnybank Park - olbrzymim molochu - moim rejonowym gimnazjum. Od pierwszego dnia w Abbey Road widok uczniów z Sunnybank wzbudzał we mnie jak najgorsze uczucia. Chodzili w tanich, dresowych zielonych blu- zach z logo szkoły nadrukowanym na piersiach, nosili książki w nylonowych plecakach, palili papierosy, a dziewczyny miały tony lakieru na głowie. Oni mnie znienawidzą na dzień dobry. Tylko raz rzucą na mnie okiem i natych- miast mnie znienawidzą - za mój niski wzrost, za moją chuderlawość i zami- łowanie do odrabiania prac domowych. To nie ulegało najmniejszej wątpli- wości - Sunnybank Park pożre mnie żywcem. - Dlaczego? Dlaczego akurat Sunnybank? Dlaczego mam iść właśnie tam? Ojciec jednak pozostawał niewzruszony. - Nie bądź mazgajem. Sunnybank to szkoła jak każda inna. Wszystkie cholerne szkoły są w gruncie rzeczy takie same. O nie. Nawet wtedy, we wczesnym dzieciństwie, nie ulegało dla mnie wąt- pliwości, że to najzwyklejsze kłamstwo. Świadomość tego faktu pobudziła moją ciekawość, a jednocześnie gniew. I teraz, gdy wiosna nadciągała nad mar- twe pola, a na tarninowych żywopłotach pojawiały się białe pączki kwiatów, 11

tablica z napisem OBCYM WSTĘP SUROWO WZBRONIONY - wymalowa- nym pracowicie przez mojego ojca - zaczęła mnie intrygować jak nigdy dotąd. Jakie sankcje? I jaka granica? A przede wszystkim: Co się stanie, gdy jednak ją przekroczę? W pobliżu nie było żadnego ogrodzenia - żadnej widocznej bariery. Jedy- nie droga, tarninowy żywopłot na poboczach, a kilka jardów* dalej, po lewej - tablica. Stała tam arogancka, wyniosła, pewna swego autorytetu. Tuż za nią - przynajmniej w mojej wyobraźni - rozciągało się niezbadane, niebezpieczne terytorium. Tam mogły czyhać na mnie najprzeróżniejsze pułapki - miny, wilcze doły, uzbrojeni strażnicy, ukryte kamery. * jard = 0,91 m (przyp. red.). Na oko teren wyglądał niegroźnie: nie różnił się niczym od położonych obok. Ale przeczyła temu tablica. Za nią rozciągała się strefa PORZĄDKU nieznoszącego chaosu. Królestwo autorytetów. Każde naruszenie owego po- rządku groziło karami tak srogimi, że aż strach było je sobie wyobrazić. To jedno nie ulegało dla mnie wątpliwości. Fakt, że owe kary pozostawały w sferze tajemnicy, nigdzie nie zostały wymienione, tylko potęgował atmosferę grozy. Z początku moje eksploracje ograniczały się do siedzenia na ziemi i ob- serwowania zakazanego terytorium. Pokrzepiająco działała myśl, że przy- najmniej tam porządek jest świętą regułą. Przed Sunnybank Park często za- jeżdżały policyjne radiowozy. Ściany szkolnych budynków znaczyły niezliczo- ne graffiti, a wyrostki z Sunnybank często obrzucały kamieniami przejeżdża- jące ulicą samochody i wyzywały nauczycieli wychodzących ze szkoły, a nad parkingiem dla personelu kłębiły się zwoje drutu kolczastego. Kiedyś, na moich oczach, pięciu uczniów z Sunnybank dorwało któregoś ze swoich kolegów - chłopaka parę lat ode mnie starszego, ubranego porząd- niej niż większość dzieciaków z tej okropnej szkoły. Nie ulegało najmniejszej wątpliwości, że nieźle mu przyłożą - chłopak niósł pod pachą książki z biblio- teki. A przecież ogólnie wiadomo, że miłośnicy literatury są zawsze zwierzyną łowną w miejscach takich jak Sunnybank. Święty Oswald to zupełnie inny świat. Świat bez graffiti, bez śmieci, bez aktów wandalizmu - najgorsze, co się mogło tu zdarzyć, to przypadkowo wy- bita szyba. Tablica o tym zapewniała, i nagle ogarnęło mnie przemożne prze- konanie, że to właśnie do takiego świata ja w rzeczywistości przynależę. Do miejsca, gdzie można śmiało posadzić młode drzewka, bo nikt za chwilę be- stialsko nie wyrwie ich z korzeniami, gdzie nikogo nie porzuca się krwawią- cego na ulicy, gdzie co rusz nie musi zjawiać się policja i gdzie nie ma obwiesz- czeń nakazujących uczniom pozostawianie noży w domu. Świata Świętego 12

Oswalda strzegli surowi wykładowcy w staromodnych czarnych togach; gbu- rowaci portierzy w rodzaju mojego ojca; oraz smukli, wysocy prefekci. Tutaj ktoś, kto pilnie odrabiał lekcje, nie był kujonem, fiutem czy ciotą. Tutaj było bezpiecznie. Tutaj czekała na mnie szczęśliwa przystań. Moje sesje pod tablicą zawsze odbywały się w samotności - nikt inny nig- dy nie zapuszczał się tak daleko. Co prawda ptaki wyprawiały się śmiało w głąb zakazanego lądu i nigdy nic im się nie stało. Pewnego dnia spod żywo- płotu wylazł spasiony kocur, usiadł, wbił we mnie ślepia, po czym spokojnie zaczął lizać łapę. Jemu też nic się nie stało. Najpierw starczyło mi odwagi, żeby przekroczyć linię wyznaczaną cieniem tablicy, w kilka dni później - by usiąść pomiędzy słupkami, na których była umocowana. Mój własny cień znalazł się na zakazanej ziemi. Mój cień wdarł się do innego świata. Przez jakiś czas to mi wystarczało. Wkrótce jednak pokusa wzięła górę - było we mnie zbyt wiele z buntownika, by zadowolić się tak czysto technicz- nym złamaniem reguł. Zaczęło się nieśmiało - od przydeptywania stopą trawy po drugiej stronie, wzbudzającego we mnie rozkoszny dreszcz, niczym u dzieciaka pierwszy raz próbującego wejść do oceanu. Ogarniało mnie prze- konanie, że oto zanurzam się w obcym mi żywiole, gdzie wszystko - ale to wszystko - może się zdarzyć. Na razie jednak nic się nie wydarzyło. Kolejny krok. I nadal nic. Tablica majaczyła nade mną niczym potwór z nocnego horroru, ale pozostawała nieruchoma i lodowato wyniosła, jakby głęboko oburzona bezceremonialnym złamaniem zasad. Jej znieruchomienie było moją szansą i nie wiedzieć kiedy nogi same mnie poniosły poprzez sma- gane wiatrem pole ku wysokiemu żywopłotowi. Gdyby ktoś teraz na mnie popatrzył, ujrzałby schylonego nisko, pędzącego galopem dzieciaka, szykują- cego się do niespodziewanego ataku. Nareszcie żywopłot i jego cień, w któ- rym można się skryć. Strach wysysał mi oddech z piersi. Granica została po- gwałcona. Teraz na pewno po mnie przyjdą. Zaledwie parę metrów dalej w żywopłocie była niewielka wyrwa. Dzięki niej może jakoś przetrwam. Udało mi się do niej dopełznąć i wcisnąć w wąską przestrzeń. Mogą nadejść z każdej strony, podchodzić mnie z kilku kierun- ków naraz. W takim wypadku jedynym ratunkiem byłaby ucieczka. Doświad- czenie mnie nauczyło, że po jakimś czasie dorośli zapominają, czym się ich wkurzyło. Więc jeżeli uda mi się szybko zwiać, to może nawet uniknę strasz- nej kary. Czas mijał. Ściskanie w gardle powoli zanikało. Tętno zwalniało i zbliżało się do normy. Zaczęło do mnie docierać, gdzie się znajduję i ze bardzo mi niewygodnie. W plecy wbijały mi się ostre ciernie. Dobiegał mnie zapach potu, świeżej gleby i kwaskowy aromat tarniny. Gdzieś w pobliżu rozległ się 13

świergot ptaka, a z oddali dochodziło dudnienie kosiarki - lekko senne, przy- pominające brzęczenie owadów w trawie. I to wszystko. W pierwszej chwili ogarnął mnie błogostan - za złamanie zakazu nie spotkała mnie żadna kara - który jednak wkrótce przeszedł w niezadowolenie, a potem w niemile łasko- czącą złość. Gdzie są kamery? Gdzie miny? Gdzie strażnicy? Gdzie ten PORZĄDEK tak dumny, że aż zasługujący na wielkie litery na tablicy? A przede wszystkim - gdzie jest mój ojciec? Może udało mi się zbyt dobrze zakamuflować - może muszę wstać i wyjść z cienia żywopłotu? Słońce uderzyło mnie ostro w twarz, niemal oślepiło. Osłaniając ręką oczy, eksplorator ruszył przed siebie. Teraz już z pewnością nadejdą - nadejdą siły pilnujące PORZĄDKU, strzegące autorytetów. Jednak sekundy przechodziły w minuty i nadal nic się nie działo. Nikt się nie pojawił - ani nauczyciel, ani prefekt, ani nawet portier. Wówczas ogarnęła mnie panika - irracjonalny strach, który kazał mi wy- biec na środek pola i wymachiwać rękami na podobieństwo rozbitka z bez- ludnej wyspy, usiłującego zwrócić uwagę przelatującego samolotu. Czy niko- go to nie obchodzi, że ktoś wtargnął na uświęcony teren? Przecież jestem tu intruzem. Czy nikt mnie nie widział? - Tutaj! - w moim histerycznym wrzasku pobrzmiewało oburzenie. - Je- stem tutaj! Tutaj! Tutaj! Nic. Ani śladu żywej duszy. Nie rozległo się choćby ujadanie psa ani dale- kie wycie syreny ostrzegawczej. I wtedy do mnie dotarło, że to wszystko jest jednym wielkim kłamstwem. Kolosalną blagą. Wezbrał we mnie bunt i ogar- nęła mnie piekąca furia - furia nabrzmiewająca jak bolący wrzód. Ta słynna granica to jedynie krecha wyrysowana na piasku, wyzwanie dla ludzkiej od- wagi. Mnie starczyło śmiałości, by ją przekroczyć. By zbuntować się przeciw- ko PORZĄDKOWI. Ale jednocześnie gdzieś czaiło się przeświadczenie, że ten wspaniały świat mnie oszukał - oszukał tak samo, jak zawsze oszukiwał dzieci świat doro- słych, świat ich gróźb i zapewnień, które obiecywały tak wiele, a przynosiły tak żałośnie mało. Oni kłamią, dzieciaku. W głowie odezwał się bełkotliwy od nadmiaru piwa głos ojca. Obiecują ci gwiazdkę z nieba, ale w gruncie rzeczy wszyscy są tacy sami. Kłamią. - Nie! Nieprawda! Nie zawsze... W takim razie ruszaj naprzód. No już, ruszaj przed siebie. Zobacz, jak da- leko zdołasz zajść, dzieciaku. A więc dzieciak ruszył - wzdłuż żywopłotu, w górę niewielkiego wzniesie- nia, aż do samotnej kępy drzew. Tam znajdowała się kolejna tablica: OBCYM WSTĘP SUROWO WZBRONIONY. Ale teraz już ta groźba nie zmusiła mnie do zwolnienia kroku. 14

Tymczasem za kępą drzew czekała mnie niespodzianka. Zgodnie z moim wyobrażeniem miała się tam znajdować droga, linia kolejowa, może rzeka - coś jasno wskazującego, że poza Świętym Oswaldem istnieje jeszcze inny świat. Tymczasem wszystko, co udało mi się ogarnąć wzrokiem, należało do świata Świętego Oswalda: pagórek, zagajnik, korty tenisowe, boisko do kry- kieta, słodko pachnące trawniki i wielkie połacie łąk rozciągające się poniżej. Zza drzew wyłonili się również ludzie - całe rzesze chłopców. Chłopców w różnym wieku - niektórzy byli niewiele starsi ode mnie, niektórzy budzili już grozę swoją dorosłością. Część z nich miała na sobie białe stroje do krykieta, część - szorty i podkoszulki z nadrukowanymi numerami. W oddali, na pełnej piachu skoczni, jakaś grupa ćwiczyła skok w dal. A w tle, wyraźnie odcinający się od błękitu nieba, stał wielki budynek z kamienia pokrytego patyną czasu, z rzędami łukowatych okien odbijających promienie słońca, z długim, łupko- wym dachem upstrzonym świetlikami, z wysoką wieżą zwieńczoną miedzia- nym wiatrowskazem, z przybudówkami, z kaplicą i szerokimi schodami opa- dającymi wdzięcznie ku trawnikom, drzewom, rabatom kwiatowym oraz wyasfaltowanym dziedzińcom oddzielonym od siebie wysoko wysklepionymi podcieniami. Tutaj też było pełno chłopców. Niektórzy siedzieli na schodach. Inni, po- grążeni w rozmowie, stali pod drzewami. Część z nich była ubrana w stosow- ne stroje sportowe, większość - w szare spodnie i granatowe marynarki. Od- głosy, jakie wydawali - które dopiero po dłuższej chwili dotarły do mojej świadomości - zdawały mi się trzepotem skrzydeł jakichś fantastycznych, egzotycznych ptaków. Nie ulegało wątpliwości, że należymy do różnych ras. Ich wyzłacały nie tylko promienie słońca i odbity blask cudownej budowli, ale coś zdecydowa- nie mniej uchwytnego - jakaś gładka pewność siebie, wewnętrzne lśnienie. Później udało mi się oczywiście przejrzeć ten świat - zorientować się, że dostojna fasada skrywa gnicie i rozkład. Ale pierwsze zetknięcie ze Świętym Oswaldem było niczym dostąpienie łaski. Oto przede mną Xanadu, Asgard i Babilon w jednym. To tu, na rozległych, trawiastych przestrzeniach wylegują się i swawolą bogowie. W tym momencie uderzyła mnie również świadomość, że owa granica nie jest jednak zwykłą krechą na piasku. To bariera, której nie sposób sforsować dzięki szaleńczej odwadze czy pobożnym życzeniom. Nagle oblał mnie palący wstyd, bo dotarło do mnie, że mam na sobie brudne dżinsy i znoszone teni- sówki i że moja twarz jest blada i chuda, a włosy -cienkie i bez życia. Poczu- cie, że oto dokonuję wielkiego, śmiałego odkrycia, natychmiast mnie opuści- ło. Ja, zwykły szary człowiek, nie mam prawa przebywać w tym miejscu. Ta świadomość zredukowała mnie do wymiarów stworzenia niskiego i pospoli- tego - szpiega, ciury, małego brudnego podglądacza o wygłodniałych oczach 15

i lepkich palcach. I nie uchroni mnie już tarcza niewidzialności. Tak zawsze będą mnie postrzegać. Ponieważ tym właśnie jestem. Dzieciakiem z Sunny- bank. Widzicie, to zaczęło się właśnie wtedy. Bo Święty Oswald wyzwala w lu- dziach najgorsze instynkty. Ogarnęła mnie piekąca furia. Furia rozrastająca się niczym bolesny wrzód. I jednocześnie obudził się bunt. A więc jestem intruzem. I co z tego? Reguły są po to, żeby je łamać. Wtar- gnięcie w zakazane rejony - podobnie jak inne zbrodnie - pozostanie bezkar- ne, jeśli tylko nikt cię na tym nie przyłapie. A słowa - choćby nie wiem jak magiczne - pozostaną na zawsze tylko słowami. I właśnie w owej chwili rozpoczęła się moja wojna ze Świętym Oswaldem, chociaż jeszcze wtedy nie dotarło to do mojej świadomości. Nie chcą mnie tam? W porządku. I tak będą musieli znosić moją obecność. Nic ani nikt - nawet mój ojciec - mnie od tego nie powstrzyma. Na piachu pojawiła się no- wa linia - kolejna granica do przekroczenia. Wymagająca bardziej wyrafino- wanej taktyki, bo chroniona parowiekową arogancją. Ale to właśnie w owej arogancji czaił się zalążek przyszłego upadku. A więc przede mną kolejna bariera, wprost prosząca się, by ją przekroczyć. Tak samo banalna i nic nieznacząca jak morderstwo.

KRÓL

1 Prywatna Szkoła dla Chłopców im. św. Oswalda, poniedziałek 6 września. początek semestru św. Michała. Mój dziewięćdziesiąty dziewiąty semestr. Dziewięćdziesiąty dziewiąty - a każdy z nich przesycony zapachem starego drewna, pyłu kredowego i środka dezynfekcyjnego oraz dziwacznym lekko herbatnikowym, lekko mysim zapa- chem chłopców. Dziewięćdziesiąt dziewięć semestrów nanizanych na nić czasu na podobieństwo przykurzonych, papierowych lampionów. Trzydzieści trzy lata. Niczym niekończący się wyrok. Gdy sobie to uświadamiam, przy- pomina mi się stara anegdota o emerycie skazanym za morderstwo. - Trzydzieści lat, Wysoki Sądzie! - protestuje nieszczęśnik. - To za wiele! Już nie zdołam ich odsiedzieć! Na co sędzia odpowiada: - Cóż, proszę odsiedzieć tyle, ile pan zdoła... Gdy teraz myślę o tym dowcipie, już nie wydaje mi się śmieszny. W li- stopadzie sam skończę sześćdziesiąt pięć lat. Choć, oczywiście, nic szczególnego z tego nie wynika. U Świętego Oswalda nie istnieje coś takiego jak przymusowa emerytura. My kierujemy się wła- snymi prawami i regułami. Tak było zawsze. I tak pozostanie. A więc jeszcze jeden semestr i dobiję setki. Zostanę centurionem i moje nazwisko znajdzie się na wielkiej Tablicy Honorowej. Już widzę ów napis oczyma duszy - wyryty pięknym odręcznym gotykiem: Roy Hubert Straitley, były absolwent i centurion szkoły. Jednocześnie ogarnia mnie pusty śmiech. Kto by przypuszczał, że kiedyś tak wyląduję? Skończyłem swoją dziesięcioletnią edukację u Świętego Oswal- da w 1954 roku i wówczas ani mi przez myśl nie przeszło, że jeszcze kiedy- kolwiek znajdę się w tych murach - i to na dodatek w roli belfra: stróża dys- cypliny, dystrybutora karnych prac domowych i odsiadek po lekcjach. 19

Ku własnemu zdumieniu odkryłem w pewnym momencie, że tych dziesięć pierwszych lat spędzonych w szkole było poglądową i użyteczną lekcją na temat natury zawodu nauczyciela. Teraz nie istnieje już żadna nieznana mi sztuczka. Nieobcy mi żaden fortel czy trik. Ostatecznie sam w takim czy in- nym czasie korzystałem z większości z nich; najpierw jako uczeń, potem na- uczyciel. I tak oto dziś jestem tu znowu, z powrotem u Świętego Oswalda, by odbębnić kolejny semestr. Niektórzy mogliby pomyśleć, że to jakiś rodzaj niezdrowego uzależnienia. Zapalam gauloise'a - to jedno z moich nielicznych koncesji na rzecz wpły- wów Sekcji Języków Romańskich. Oczywiście, formalnie rzecz biorąc, palenie jest surowo zakazane; jednak dziś, gdy siedzę w zaciszu swojej klasy, nikt nie powinien zwrócić uwagi na owo drobne uchybienie. Ponieważ dzisiaj, trady- cyjnie, mamy dzień wolny od nauki, poświęcony na kwestie administracyjne: liczenie podręczników, dystrybucję ołówków i zeszytów ćwiczeń, ostatnie nerwowe poprawki w planie, kompletowanie list klasowych i kompilację list lektur obowiązkowych, a także wdrażanie do systemu nowych nauczycieli oraz spotkania sekcji i katedr. Ja, oczywiście, jestem sekcją jednoosobową - sekcją samą dla sobie. Ja - niegdyś filar Języków Klasycznych, przewodzący kwitnącej katedrze, zalud- nionej pełnymi rewerencji podwładnymi, obecnie relegowany do zakurzone- go kąta nowej Katedry Językowej, niczym antyczne, pierwsze wydanie nud- nego podręcznika, którego jednak nikt nie ma śmiałości wyrzucić na śmiet- nik. Szczury opuściły mój okręt - opuścili mnie wszyscy - to znaczy wszyscy z wyjątkiem chłopców. Bo nadal uczę w pełnym wymiarze godzin - ku nie- zmiernemu zdumieniu Boba Strange'a, Trzeciego Mistrza, który uważa łacinę za przedmiot całkowicie bezużyteczny, oraz ku nieustającemu zażenowaniu Nowego Dyrektora. No cóż, chłopcy wciąż garną się do nauki mojego bezuży- tecznego przedmiotu i do tego osiągają bardzo zadowalające wyniki. Lubię myśleć, że to zasługa mojej osobistej charyzmy. Nie chciałbym przez to powiedzieć, że żywię animozję do swoich kolegów z Katedry Języków Nowożytnych - wręcz przeciwnie - choć nie ukrywam, że o wiele cieplejszymi uczuciami darzę obrazoburczych Galów niż wypranych z poczucia humoru Teutonów. Galowie to: Pearman - kierujący sekcją francuską - okrągły, pogodny, chwilami wyjątkowo błyskotliwy, za to przerażająco niezorganizowany; na- stępnie Kitty Teague, od czasu do czasu, w porze lunchu, zajadająca się wraz ze mną ciasteczkami nad kubkiem herbaty; a także Eric Scoones, żwawy i lotny sześćdziesięciodwulatek, półcenturion (i, podobnie jak ja, jeden ze Sta- rej Gwardii Absolwentów), niekiedy popadający w krotochwilny nastrój i wówczas darzący zgromadzonych niesamowitymi opowieściami o moich, co smakowitszych, ekscesach z czasów jakże odległej młodości. 20

No i jest jeszcze Isabelle Tapi, dekoracyjna, acz raczej bezużyteczna, dłu- gonoga, galijska w typie urody - przedmiot rozlicznych, zdobiących szafki chłopców graffiti ucieleśniających ich młodzieńcze fantazje. Niemniej, ogólnie rzecz biorąc, Francuzi to jowialna sekcja, której człon- kowie tolerują moje ekscentryczne zachowania z podziwu godną cierpliwo- ścią oraz ciepłym poczuciem humoru i w zasadzie nigdy nie próbują kwestio- nować moich nieortodoksyjnych metod. Niemcy natomiast są w swojej masie zdecydowanie mniej sympatyczni. Mamy tu Geoffa Nation i jego żonę Penny (zwanych kolektywnie „Ligą Naro- dów”) - mikst ostrzący zęby na zajmowaną przeze mnie salę; do tego Gerr- y'ego Grachvogela, dobrodusznego osła z predylekcją do wszelkiego rodzaju pomocy wizualnych; no i w końcu doktora „Kwaśnogrona” Devine'a, kierow- nika sekcji i zagorzałego bojownika o powiększenie swojego Wielkiego Impe- rium, który widzi we mnie wywrotowego spiskowca, kłusowniczymi meto- dami polującego na jego potencjalnych uczniów. Języki klasyczne nie intere- sują go w najmniejszym stopniu, nie ma o nich zielonego pojęcia i bez wąt- pienia żyje w błogim przekonaniu, że carpe diem* znaczy mniej więcej tyle samo co „rybne danie dnia”. * łac. carpe diem - używaj życia, korzystaj z dnia, nie marnuj chwili (dosł. chwytaj dzień); Horacy, „Pieśni” I 11,8 (przyp. red.). Ma zwyczaj przechodzić obok mojej sali z udawaną żwawością, jednak przy tym nigdy nie omieszka zajrzeć do środka przez okienko w drzwiach, zapewne z zamiarem wytropienia jakichś oznak niemoralnego zachowania. Nie mam więc najmniejszych wątpliwości, że to tylko kwestia czasu, a ujrzę dziś jego przygnębiające oblicze wyzierające na mnie zza szyby. Otóż to! A nie mówiłem? Jak na zawołanie. - Witaj, Devine! Z trudem powstrzymując się od salutowania i jednocześnie chowając na wpół wypalonego gauloise'a pod biurkiem, poczęstowałem go fałszywie rado- snym uśmiechem. Zakonotowałem przy tym, że Kwaśnogron taszczy przed sobą kartonowe pudło wypełnione po brzegi książkami i papierzyskami. Spojrzał na mnie z dziwnym wyrazem twarzy, który - jak się później okazało - był marnie maskowaną, filisterską satysfakcją, po czym ruszył przed siebie z werwą człowieka, który ma mnóstwo ważnych spraw do załatwienia. Zaciekawiony, poderwałem się zza biurka i zerknąłem w głąb korytarza. Dzięki temu zdążyłem dojrzeć Gerry'ego Grachvogela i Ligę Narodów ukrad- kiem podążających za Devine'em - również taszczących kartonowe pudła. 21

Zdziwiony niecodziennym rozwojem wydarzeń, zasiadłem ponownie za biurkiem i w zadumie rozejrzałem się po swoim skromnym królestwie. Sala numer 59, moje własne terytorium od przeszło trzydziestu lat. Przez te lata niejednokrotnie musiałem odpierać rozmaite ataki, mające na celu jego przejęcie, ale zdołałem wyjść zwycięsko ze wszystkich potyczek. W dzi- siejszych czasach już jedynie Niemcy podejmują próby inwazji. To duża sala, na swój sposób przyjemna, choć raczej niedogodnie położona na wyżynach Dzwonnicy - nie dość, że od mojego niewielkiego gabinetu na Górnym Kory- tarzu jest oddalona o prawie milę* w linii prostej, to na dodatek prowadzi do niej dużo więcej schodów, niż miałbym ochotę pokonywać. * mila = 1,61 km (przyp. red.). Już dawno temu bezsprzecznie udowodniono, że z czasem psy i ich właś- ciciele upodabniają się do siebie nawzajem; tak samo ma się sprawa z na- uczycielami i ich salami wykładowymi. Moja klasa jest niczym moja ulubiona tweedowa marynarka i nawet pachnie niemal identycznie - zetlałym papie- rem starych woluminów, kredowym pyłem i zakazanym tytoniowym dymem. Nad całym pomieszczeniem króluje wielka, sędziwa tablica. Stojące naprze- ciwko niej ławki są równie wiekowe, poznaczone rozlicznymi bitewnymi bli- znami. Z radością donoszę, że oparłem się wszelkim naciskom, by zastąpić je wszechobecnymi, bezdusznymi stolikami z plastiku. Dzięki temu, gdy się nudzę, zawsze mogę postudiować radosną twórczość uczniów uwiecznioną na ławkach. Liczba inskrypcji poświęconych mojej osobie doprawdy mile łechce ego. Ostatnio do moich ulubionych należy: Hic magister podex est **- słowa wyskrobane przez któregoś z chłopców tak dawno temu, że aż boję się o tym myśleć. Za moich uczniowskich czasów nikt nie ośmieliłby się nazwać nauczyciela podex. Toż to hańba i sromota. Mimo to, z jakiegoś bliżej niezrozumiałego powodu, zawsze się uśmiecham na wi- dok tego napisu. ** łac. Hic magister podex est - Ten oto nauczyciel to dupa (przyp. red.). Moje biurko także przedstawia sobą sromotny widok. Jest to zwaliste, sczerniałe ze starości mebliszcze z przepastnymi szufladami, poznaczone wieloma inskrypcjami, usadowione na czymś w rodzaju podium - pierwotnie wybudowanym po to, by pewien mizernego wzrostu łacinnik był w stanie sięgnąć do tablicy. Z wyżyn owego piedestału mogę toczyć łaskawym wzro- kiem po swoich pupilach, a także niepostrzeżenie rozwiązywać trzymaną na kolanach krzyżówkę z „Timesa”. Za rzędem szafek mieszkają myszy. Wiem o tym, w piątkowe popołudnia bowiem wylęgają w okolice grzejnika i obwąchują pobliskie rury, podczas gdy chłopcy piszą swój cotygodniowy test ze słówek. Osobiście nie mam nic prze- ciwko myszom - w zasadzie nawet całkiem je lubię. Niemniej Stary Dyrektor pewnego razu postanowił je wytruć. Efekt był taki, że już nigdy więcej nie 22

powtórzył eksperymentu. Szybko się bowiem okazało, że odór zdechłej myszy jest zdecydowanie bardziej odrażający niż odór, jaki mogłaby wyprodukować jakakolwiek żywa istota. Nieznośny smród unosił się w powietrzu przez kilka tygodni, aż w końcu wezwano Johna Snyde'a, ówczesnego Naczelnego Portie- ra, żeby oderwał listwy podłogowe i usunął cuchnące truchło. Od tamtego czasu ja i myszy wyznajemy zgodnie zasadę „żyj i daj żyć in- nym”. Jaka szkoda, że podobnego status quo nie udało mi się wypracować z Teutonami. Z zadumy wyrwał mnie widok doktora Devine'a, ponownie mijającego moją salę w otoczeniu swojej świty. Zerknął na mnie, po czym poklepał się wymownie po nadgarstku, jakby chciał mi uświadomić, którą mamy godzinę. Dziesiąta trzydzieści. A! Oczywiście! Zebranie rady pedagogicznej. Niechęt- nie godząc się z losem, wrzuciłem peta do kosza na śmieci i ruszyłem w stro- nę drzwi, po drodze chwytając zniszczoną togę, wiszącą na haczyku obok jednej z szafek. Stary Dyrektor nalegał, żeby wszyscy stawiali się przed jego obliczem w togach. Obecnie tylko ja jeden wkładam togę na zebrania rady, chociaż całe ciało pedagogiczne obleka się w nie karnie na wszelkie oficjalne uroczystości. To podoba się rodzicom. Przypomina o świetlanych tradycjach szkoły. Lubię togę, bo bywa świetnym strojem maskującym, a poza tym pozwala zaoszczę- dzić na marynarkach. Kiedy znalazłem się na korytarzu, Gerry Grachvogel właśnie wychodził ze swojego gabinetu. - O! Cześć, Roy! - rzucił, uśmiechając się jeszcze bardziej nerwowo niż zazwyczaj. Gerry jest wysokim, chudym młodzianem, pełnym dobrych intencji, ale zupełnie niepanującym nad dyscypliną w klasie. Zanim zamknął drzwi, za- uważyłem stertę kartonowych pudeł ustawionych pod ścianą. - Pracowity dzień, hę? - zagadnąłem, wskazując głową na pudła. - Co tym razem szykujecie? Kolejną inwazję na Polskę? Przez twarz Gerry'ego przebiegł dziwny skurcz. - Nie... ce... to tylko drobne przemeblowanie. Ee... przenosiny... do no- wego gabinetu sekcji. Wbiłem w niego uważne spojrzenie. Te słowa zabrzmiały dość złowróżb- nie. - Jakiego nowego gabinetu sekcji? - Ee... wybacz, muszę lecieć. Dyrektor zwołał zebranie. Nie mogę się spóźnić. Wolne żarty. Gerry spóźnia się zawsze i wszędzie. - Jakiego nowego gabinetu? Czyżby ktoś umarł? - Ee... wybacz, Roy. Pogadamy innym razem. 23

Pomknął korytarzem w stronę pokoju nauczycielskiego z chyżością gołę- bia pocztowego. Ja tymczasem wciągnąłem swoją togę i podążyłem za nim o wiele dostojniejszym krokiem, kompletnie zdezorientowany i pełen jak naj- gorszych przeczuć. Dotarłem do pokoju nauczycielskiego na czas - akurat w chwili gdy nad- ciągał Nowy Dyrektor w towarzystwie Pata Bishopa, Drugiego Mistrza, oraz jego sekretarki, Marlene, która dołączyła do nas po śmierci syna, onegdaj jednego z naszych uczniów. Nowy Dyrektor jest zimny, elegancki i roztacza wokół siebie jakąś złowieszczą aurę - niczym Christopher Lee w roli Draculi. Stary Dyrektor był wybuchowy, apodyktyczny, opryskliwy i autorytarny - a więc posiadał wszystkie te cechy, które najbardziej cieszą mnie u dyrektorów. Minęło piętnaście lat od chwili, kiedy odszedł, a nieustająco mi go brakuje. Zmierzając do swojego zwyczajowego miejsca, zatrzymałem się na mo- ment, żeby nalać sobie herbaty do kubka. Przy okazji z zadowoleniem zauwa- żyłem, że choć pokój jest pełen ludzi i niektórzy z młodszych nauczycieli tło- czą się pod ścianami, nikt nie zajął mojego miejsca - trzeciego od okna, do- kładnie pod zegarem. Lawirując kubkiem, opadłem na poduchę fotela. Sie- dzenie wydało mi się ciaśniejsze niż przed wakacjami. Obawiam się, że w lecie przybyło mi parę kilogramów. - Ehm-ehm. Ostre, suche kaszlnięcie Nowego Dyrektora przez większość z nas cał- kowicie zignorowane. Marlene - rozwiedziona, przed pięćdziesiątką, pla- tynowa blondynka o wagnerowskiej prezencji - podchwyciła mój wzrok i z dezaprobatą ściągnęła brwi. Widząc jej niezadowolenie, towarzystwo zamil- kło. Oczywiście dla nikogo nie pozostaje żadną tajemnicą, że tak naprawdę to Marlene tu rządzi. Jedyną osobą, która przez piętnaście lat nie zdążyła tego zauważyć, jest Nowy Dyrektor. - Witam wszystkich po wakacjach - zagaił Pat Bishop, powszechnie uwa- żany za humanitarną twarz szkoły. Potężny, pogodny, w wieku pięćdziesięciu pięciu lat wciąż absurdalnie młodzieńczy. Ze złamanym nosem rugbisty i zdrową, rumianą cerą roztacza wokół siebie urok przerośniętego sztubaka. Pat jest bardzo poczciwym, prawdziwie dobrym człowiekiem. Życzliwym, pracowitym, do bólu lojalnym wobec szkoły, której sam był kiedyś uczniem - jednak nieszczególnie błyskotliwym pomimo oksfordzkiego dyplomu. Praw- dziwy człowiek czynu z tego naszego Pata. Człowiek czynu, nie intelektu. Jest za to pełen empatii i współczucia. O wiele lepiej pasuje do zajęć w klasie lub na boisku niż do pracy w Radzie Szkoły czy wystąpień na zebraniach Zarzą- du. Ale nikt z nas nie ma mu tego za złe. Ostatecznie u Świętego Oswalda cierpimy na nadmiar intelektualnego potencjału; natomiast bez wątpienia 24

przydałoby nam się więcej humanitaryzmu w Bishopowskim stylu. - Ehm-ehm. Ponownie Nowy. Trudno się dziwić, że między nim a Patem panuje pewne napięcie. Bishop jak to Bishop- robi, co może, żeby animozje nie rzucały się w oczy. Jednakże jego popularność zarówno wśród uczniów, jak i pracowników, jest cierniem w boku Nowego, którego uchybienia w kwestii taktu i brak uro- ku osobistego są aż nadto widoczne. - Ehm-ehm! Naturalne rumieńce na twarzy Bishopa jeszcze bardziej pociemniały. Marlene, od piętnastu lat głęboko przywiązana do Pata (sekretnie, jak sądzi), przybrała zniesmaczony wyraz twarzy. Tymczasem kompletnie nieświadomy panujących nastrojów Dyrektor rozpoczął swoją drętwą przemowę. - Punkt pierwszy: zdobycie funduszy na rozbudowę nowego pawilonu gimnastycznego. Zdecydowaliśmy, że stworzymy drugi administracyjny etat, a osoba na nim zatrudniona zajmie się wyłącznie pozyskiwaniem sponsorów. Odpowiedniego pracownika wybierzemy spośród starannie wyselekcjonowa- nej szóstki najlepiej przygotowanych do tego zadania kandydatów. Nowy pracownik otrzyma tytuł samodzielnego specjalisty PR do spraw... Szczęśliwie udało mi się wyłączyć i puścić mimo uszu kolejne wątki. Teraz monotonne kazanie Nowego było dla mnie jedynie łagodnym szumem tła. Zapewne częstował wszystkich tą samą odwieczną litanią - problemy niedo- inwestowania; rytualna wiwisekcja wyników letniego semestru; kolejny, cu- downy nowy plan pozyskiwania uczniów; ponowna próba wymuszenia na wszystkich nauczycielach biegłości w obsłudze komputera; rozkoszna propo- zycja współpracy ze strony szkoły dla dziewcząt; zapowiedziana (i wzbudzają- ca powszechną panikę) szkolna inspekcja w grudniu; krótki i zwięzły akt oskarżenia pod adresem edukacyjnej polityki rządu; jękliwe utyskiwania na temat dyscypliny klasowej oraz staranności stroju nauczycieli (w tym mo- mencie Kwaśnogron posłał ostre spojrzenie w moją stronę) i skargi przeciw- ko szkole (jedynie trzy do tej pory, całkiem nieźle jak na wrzesień). Umilałem sobie czas wyszukiwaniem w tłumie nowych twarzy. Nie ulega- ło wątpliwości, że w tym semestrze pojawi się ich co najmniej kilka. Tuż przed wakacjami niektórzy ze starych wyjadaczy wreszcie rzucili ręcznik na ring, trzeba więc ich będzie zastąpić świeżą krwią. Kiedy wodząc wzrokiem po zgromadzonych natknąłem się na Kitty Teague, puściła do mnie oko. - Punkt jedenasty: zmiana przeznaczenia niektórych sal lekcyjnych i ga- binetów. Ze względu na ukończenie nowego kompleksu komputerowego, zmieniona zostanie numeracja pomieszczeń... 25

A-ha! Oto i nowicjusz. Zazwyczaj łatwo ich rozpoznać po sposobie, w jaki stoją: sztywno, na baczność, niczym armia kadetów. No i po garniturach, oczywiście - idealnie odprasowanych, bez najmniejszego śladu kredowego pyłu. Ten stan w żadnym razie nie potrwa długo. Pył kredowy to wyjątkowo perfidna substancja, wciskająca się nachalnie nawet do najbardziej politycz- nie poprawnych zakątków szkoły, gdzie już od dawna nie używa się tradycyj- nych tablic i kredy. Nowicjusz stał obok komputerowców. Fatalny znak. U Świętego Oswalda wszyscy informatycy są brodaci - to już niezłomna reguła. Jedynym wyjąt- kiem jest kierownik sekcji, pan Beard, który w nieśmiałym odruchu buntu przeciwko konwencji obnosi niewielki wąsik. - ...skutkiem czego sale od 24 do 36 otrzymają numery od 114 do 126 włącznie, sala 59 będzie od tej pory salą 75, natomiast od dawna wymarły gabinet Języków Klasycznych zostanie przydzielony Sekcji Języka Niemiec- kiego. - Co takiego?! To kolejna zaleta noszenia togi na zebraniach rady: nerwowe, niepo- hamowane drgnienie ręki dzierżącej kubek i herbata wylewa się na kolana, nie pozostawiając jednak żadnych rzucających się w oczy plam. - Dyrektorze, mam wrażenie, że zaszło poważne nieporozumienie. Gabi- net Języków Klasycznych jest nadal intensywnie wykorzystywany. A więc w żadnym wypadku nie nazwałbym go wymarłym. To samo zresztą odnosi się do mojej osoby - dorzuciłem sotto voce, piorunując przy tym wzrokiem Teu- tonów. Nowy posłał mi lodowate spojrzenie. - Panie Straitley. Wszystkie powyższe administracyjne kwestie były szczegółowo omawiane w trakcie ostatniego przed wakacjami zebrania rady i jeżeli miał pan jakieś zastrzeżenia do proponowanych rozwiązań, należało je zgłosić właśnie wtedy. Wszyscy Niemcy obserwowali mnie w napięciu. Ale tylko prostoduszny Gerry miał dość przyzwoitości, żeby przybrać zmieszany wyraz twarzy. Ja tymczasem zwróciłem się w stronę Devine'a. - Dobrze wiesz, że nie brałem udziału w tym zebraniu. W owym czasie dozorowałem przebieg egzaminów. Kwaśnogron uśmiechnął się triumfująco. - Osobiście przesłałem ci protokół zebrania e-mailem. - Przecież doskonale ci wiadomo, że nie uznaję żadnych cholernych e- maili! Tak lodowatej maski na twarzy Nowego jeszcze nigdy wcześniej nie wi- działem. On sam jest miłośnikiem nowych technologii (a przynajmniej tak utrzymuje) i przy każdej możliwej okazji z dumą się prezentuje jako zagorzały entuzjasta wszelkich możliwych innowacji. Jednak za zaistniałą sytuację winię 26

przede wszystkim Boba Strange'a, Trzeciego Mistrza, który ochoczo głosi wszem wobec, że we współczesnym systemie edukacyjnym nie ma miejsca dla komputerowych analfabetów, a także pana Bearda, który się walnie przy- czynił do stworzenia w szkole wewnętrznego systemu komunikacji sieciowej o takim stopniu komplikacji i tak niespotykanej elegancji rozwiązań, że w języku potocznym wprost brakuje słów, by je adekwatnie opisać. W każdym razie osoba przebywająca w jednym gabinecie może się porozumieć z drugą osobą, przebywającą w zupełnie innym gabinecie, bez konieczności odwoły- wania się do tak przyziemnych zachowań, jak podniesienie się z krzesła, otworzenie drzwi, wyjście na korytarz i przeprowadzenie z kimś rozmowy twarzą w twarz (dzięki czemu unika bezpośredniego, a więc odrażająco per- wersyjnego kontaktu z drugą istotą ludzką). Tacy jak ja, kontestatorzy komputerów, należą do gwałtownie wymierają- cego gatunku, a przez czynniki administracyjne są otwarcie uważani za śle- pych, głuchych i dotkniętych starczym otępieniem. - Panowie! - wtrącił ostro Nowy. - To nie jest odpowiedni moment na prowadzenie podobnej dyskusji. Panie Straitley, proponuję, żeby wyraził pan swoje obiekcje w formie pisemnej i przesłał je e-mailem panu Bishopowi. A teraz czy możemy kontynuować nasze zebranie? Opadłem na fotel. - Ave caesar, morituri te salutant!* * łac. Ave caesar, morituri te salutant! - Witaj cesarzu, idący na śmierć pozdrawiają cię (słowa, którymi zwracali się do cesarza gladiatorzy wychodzący na arenę); Swetoniusz, „Żywoty cezarów. Klaudiusz” 21,6,6 (przyp. red.). - Co to było, panie Straitley? - Nie mam pojęcia. Może przypadkiem dobiegło pana echo upadku ostatnich bastionów cywilizacji, Dyrektorze. Cóż, nowy semestr nie zaczął się dla mnie pod dobrymi auspicjami. Jakoś mógłbym przeżyć reprymendę Nowego, ale świadomość, że Kwaśnogron zdołał zagarnąć mój gabinet, i to tuż pod moim nosem, była boleśnie niezno- śna. Tak czy owak już ja się postaram, żeby ta okupacja była dla Niemców wyjątkowo męcząca. - A teraz czas powitać naszych nowych kolegów. - Głos Dyrektora zabar- wił się minimalnie cieplejszą nutą. - Mam nadzieję, że wszyscy postaramy się, by poczuli się wśród nas jak w domu, i że oni sami poświęcą się szkole z rów- nie wielkim oddaniem jak reszta ciała pedagogicznego. A to ci dopiero! Jeżeli mieliby się poświęcać i to z oddaniem, najlepiej od razu zamknąć ich w szpitalach dla psychicznie chorych. - Coś pan mówił, panie Straitley? - To jedynie nieprecyzyjnie wyartykułowana aprobata, Dyrektorze. - Mmm. 27

- No właśnie. W sumie dołączyło do nas pięcioro nowicjuszy. Jeden, zgodnie z moimi obawami, do sekcji komputerów. Nie dosłyszałem jego nazwiska, ale wszyscy Brodacze wydają mi się tacy sami, podobnie zresztą jak Odprasowane Garni- tury. Poza tym komputery to sekcja, w której labirynty praktycznie nigdy się nie zapuszczam. Kolejny nowy nabytek to młoda kobieta do Katedry Języków Nowożytnych (ciemnowłosa, ładne zęby, nieźle rokująca); Odprasowany Garnitur do Geografów - nie pierwszy i nie ostatni w tej sekcji; do tego facet od WF w jaskrawych, obcisłych szortach z lycry oraz - do Katedry Języka Angielskiego - miło wyglądający młody człowiek, którego na pierwszy rzut oka nie jestem w stanie przypisać do określonego typu. Kiedy się widziało tyle pokojów nauczycielskich co ja, zazwyczaj bez trudu się rozpoznaje zaludniającą je faunę. Każda szkoła jest swoistym ekosyste- mem i tyglem towarzyskim, jednak pewne gatunki występują powszechnie w każdym środowisku. Oczywiście są Garnitury (w naszej szkole, od czasu po- jawienia się Nowego, występują coraz liczniej i zazwyczaj polują stadami). Ich naturalnym wrogiem są Tweedowe Marynarki - samotne i terytorialne zwierzęta, choć od czasu do czasu niestroniące od hulanek i swawoli. Ponie- waż jednak rzadko łączymy się w pary, liczebność naszej populacji nieustan- nie się kurczy. Następni w kolejce to Nadgorliwi Entuzjaści, których typo- wymi przedstawicielami są moi niemieccy koledzy - Geoff i Penny Nation. Obok nich mamy Wybitnych Specjalistów - czytujących „Mirror” w trakcie rad pedagogicznych, rzadko widywanych bez kubka kawy w dłoni i wiecznie spóźnionych na zajęcia - a także Niskokaloryczne Jogurty (te okazy występu- ją jedynie w rodzaju żeńskim i zajmują się głównie plotkami oraz odchudza- niem). Natomiast Płochliwe Króliki mogą być dowolnej płci, za to charakte- ryzują się błyskawicznym czmychaniem do nory na widok pierwszej oznaki choćby najbłahszego nieporozumienia. Do tej całej menażerii dochodzą jesz- cze Smoczyce, Kociaki, Dziwoptaki, Stara Gwardia, Młodzi Gniewni, a poza tym ekscentrycy wszelkiej możliwej maści. Z reguły potrafię trafnie zaszufladkować nowicjusza po kilku pierwszych minutach znajomości. I tak geograf, pan Easy, jest bez wątpienia Garnitu- rem: elegancki, prostoduszny, z rzucającym się w oczy zamiłowaniem do biurokracji. Natomiast z całą pewnością facet od WF to - bogowie, miejcie nas w swojej opiece - typowy okaz Wybitnego Specjalisty. Za pierzastą zaś brodą pana Mecka, informatyka, kryje się najprawdopodobniej Płochliwy Królik. Z kolei nowa podpora lingwistyczna, panna Dare, mogłaby uchodzić za materiał na Smoczycę, gdyby nie swoisty, świadczący o poczuciu humoru rys w okolicach jej ust. Koniecznie muszę w najbliższym czasie poddać ją testowi i osobiście sprawdzić, z jakiego tak naprawdę jest kruszcu. 28