alien231

  • Dokumenty8 931
  • Odsłony449 477
  • Obserwuję280
  • Rozmiar dokumentów21.6 GB
  • Ilość pobrań373 354

MR-361-ESPACE-3

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :3.8 MB
Rozszerzenie:pdf

MR-361-ESPACE-3.pdf

alien231 MOTOAUTO. RENAULT. RENAULT5 ESPACE IV PL
Użytkownik alien231 wgrał ten materiał 7 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 161 stron)

Podwozie WIADOMOŚCI OGÓLNE ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE ELEMENTY NOŚNE TYLNE KOŁA I OGUMIENIE SYSTEM KONTROLI CIŚNIENIA W OGUMIENIU ZESPÓŁ UKŁADU KIEROWNICZEGO WSPOMAGANIE UKŁADU KIEROWNICZEGO STEROWANIE ELEMENTÓW MECHANICZNYCH AUTOMATYCZNY HAMULEC PARKINGOWY UKŁAD ABS JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 067 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002

Podwozie Spis treści Strona 30A 31A wiadomości ogólne Schemat podstawowy układu hamulcowego 30A-1 Złącze i przewody układu hamulcowego 30A-2 Płyn hamulcowy 30A-3 Budowa i wymiary elementów układu hamulcowego 30A-4 Odpowietrzanie układu hamulcowego 30A- 5 Parametry stabilizatorów poprzecznych30A-6 Momenty dokręcania 30A-7 Wysokość punktów pomiarowych 30A-10 ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Klocek hamulców przednich 31A-1 Zacisk hamulca przedniego 31A-2 Wspornik zacisku hamulca przedniego 31A-4 Tarcza przedniego hamulca 31A-6 Zwrotnica półosi przedniej 31A-7 Zestaw sprężyna - Amortyzator 31A-8 Sprężyna zawieszenia przedniego 31A-10 Dolny wahacz półosi przedniej 31A-12 Drążek stabilizatora przedni 31A-15 Strona 33A 35A 35B ELEMENTY NOŚNE TYLNE Klocek hamulców tylnych 33A-1 Zacisk tylnego hamulca 33A-3 Wspornik zacisku tylnego hamulca 33A-4 Tarcza tylnego hamulca 33A-5 Piasta tylnego koła 33A-6 Zwrotnica tylna 33A-7 Sprężyna zawieszenia tylnego 33A-8 Amortyzator tylny 33A-9 Drążek poprzeczny 33A-10 Drążek reakcyjny 33A-11 Tylne zawieszenie kompletne 33A-12 KOŁA I OGUMIENIE Identyfikacja obręczy koła 35A-1 Identyfikacja opon 35A-2 Wyważanie 35A-3 Dane techniczne 35A-4 system kontroli ciśnienia w ogumieniu Wiadomości ogólne 35B-1 Czujnik ciśnienia w ogumieniu 35B-2 Opony 35B-3 Wymiana zaworu 35B-4 Odbiór fal radiowych 35B-5

Strona 36A 36B 37A zespół układu kierowniczego Przegub kulisty 36A-1 Oś demontowalna 36A-3 wspomaganie układu kierowniczego Przekładnia kierownicza 36B-1 Kolumna kierownicy 36B-4 Pompa wspomagania układu kierowniczego 36B-8 Koło pasowe pompy 36B-11 Piasta pompy 36B-13 Kontrola ciśnienia pompy 36B-14 sterowanie elementów mechanicznych Pompa hamulcowa 37A-1 Wzmacniacz siły hamowania 37A-4 Filtr powietrza wzmacniacza siły hamowania 37A-6 Pompa próżniowa 37A-7 Rysunek w rozłożeniu pompy i siłownika sprzęgła 37A-8 Wszystkie typy silników - Kierownica z lewej strony Przewód zasilania siłownika 37A-9 Cylinderek pompy sprzęgła 37A-12 Silnik F4R z turbosprężarką - Kierownica z prawej strony Przewód zasilania pompy sprzęgła 37A-16 Cylinderek pompy sprzęgła 37A-19 Przewód zasilania siłownika 37A-23 Silnik F9Q - Kierownica z prawej strony Przewód zasilania pompy sprzęgła 37A-26 Przewód zasilania siłownika 37A-29 Cylinderek pompy sprzęgła 37A-32 Strona 37B 38C Silnik G9T - Kierownica z prawej strony Cylinderek pompy sprzęgła 37A-36 Przewód zasilania siłownika 37A-40 Przewód zasilania pompy sprzęgła 37A-43 Pedał sprzęgła 37A-46 Silnik P9X - Skrzynia biegów SU1 Zewnętrzny drążek zmiany biegów 37A-50 Linka wybierania biegów 37A-55 Wszystkie typy silnika - Skrzynia biegów PK6 Zewnętrzny drążek zmiany biegów 37A-58 Hamulec parkingowy Prezentacja 37B-1 Zalecenia i elementy związane z bezpieczeństwem 37B-2 Dźwignia awaryjna 37B-3 Moduł sterujący 37B-4 Linki sterujące 37B-8 Dźwignia 37B-12 Przeznaczenie ścieżek dźwigni 37B-13 Czujnik położenia pedału sprzęgła ’sprzęgło 37-14 system ABS Prezentacja 38C-1 Nazwy części 38C-2 Zespół elektropompy systemu zapobiegający blokowaniu kół 38C-3 Moduł elektroniczny system ABS 38C-5 Czujnik kąta skrętu koła zamachowego silnika 38C-6 Ustawianie czujnika kąta skrętu kierownicy 38C-8 Czujnik prędkości obrotu wokół własnej osi i przyspieszenia poprzecznego 38C-9 Szczelina czujników prędkości kół 38C-11 Czujniki prędkości kół 38C-12 Czujniki ciśnienia układu hamulcowego 38C-13 Odpowietrzanie układu hamulcowego 38C-14

WIADOMOŚCI OGÓLNE Schemat podstawowy układu hamulcowego 30A 30A-1 130AWIADOMOŚCI OGÓLNE Schemat podstawowy układu hamulcowego UWAGA: poniższy schemat określa jedynie ogólną zasadę działania; w żadnym wypadku nie należy go wykorzystywać przy dokonywaniu podłączeń i napraw przewodów hamulcowych. Przy wymianie jakiegoś elementu układu hamulcowego, należy zawsze oznaczyć przewody przed demontażem, w celu ich późniejszego prawidłowego podłączenia. UKŁAD HAMULCOWY W KSZTAŁCIE "X"

WIADOMOŚCI OGÓLNE Złącze oraz przewody układu hamulcowego 30A 30A-2 Złącze oraz przewody układu hamulcowego Połączenie przewodów hamulcowych między pompą hamulcową, zaciskami i zespołem hydraulicznym jest wykonane przy pomocy złączy z GWINTAMI METRYCZNYMI. W związku z powyższym, jest rzeczą ważną, by używać wyłącznie części z katalogu części zamiennych danego pojazdu. Identyfikacja części: – KSZTAŁT końcówek PRZEWODÓW stalowych lub miedzianych (A). – KSZTAŁT GNIAZD GWINTOWANYCH w podzespołach (B). – KSZTAŁT ZŁĄCZY PRZEWODÓW RUROWYCH (C). Przewody rurowe są w kolorze ZIELONYM lub CZARNYM.

WIADOMOŚCI OGÓLNE Płyn hamulcowy 30A 30A-3 Płyn hamulcowy SPECYFIKACJA Spełniają normy SAE J 1703-DOT4. W celu zapewnienia optymalnego działania układu hamulcowego Renault zaleca stosowanie płynu hamulcowego o niskiej lepkości w niskiej temperaturze (maksymalnie 750 mm2/s w temp. - 40 °°°°C). CZĘSTOTLIWOŚĆ WYMIANY PŁYNU HAMULCOWEGO Technologia zastosowana w naszych hamulcach, a zwłaszcza, naszych hamulcach tarczowych (tłoki puste słabo przewodzące ciepło, niewielka ilość płynu w cylinderku, zaciski przesuwne zapobiegające gromadzeniu się płynu w najmniej chłodzonej strefie koła) pozwala na zminimalizowanie ryzyka parowania płynu, nawet w przypadku intensywnej eksploatacji hamulców (teren górzysty). Obecnie stosowane płyny hamulcowe ulegają jednak niewielkiej degradacji w czasie pierwszych miesięcy eksploatacji w wyniku lekkiego zawilgocenia (patrz Książka Przeglądów - terminy wymiany płynu hamulcowego). Uzupełnienie poziomu płynu Zużycie klocków hamulcowych powoduje stopniowy spadek poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku. Niepotrzebne jest uzupełnianie tego braku - płyn wróci do pierwotnego poziomu przy kolejnej wymianie klocków hamulcowych. Naturalnie, nie należy dopuszczać do spadku poziomu poniżej oznaczenia mini. Atestowane płyny hamulcowe Mieszanie dwóch różnych płynów hamulcowych w układzie może stworzyć poważne ryzyko wycieku płynu spowodowane zniszczeniem pierścieni uszczelniających. Aby tego uniknąć, należy stosować wyłącznie płyny hamulcowe kontrolowane i atestowane przez nasze laboratoria i zgodne z normą SAE J 1703-DOT 4.

WIADOMOŚCI OGÓLNE Wymiary elementów układu hamulcowego 30A 30A-4 Wymiary elementów układu hamulcowego (*) Tarcze hamulcowe nie podlegają szlifowaniu. Zbyt duże zarysowania lub zużycie powodują konieczność wymiany tarcz. HAMULCE PRZEDNIE (mm) Średnica tłoków 60 Średnica tarcz 324 lub 308 Grubość tarcz 28 Minimalna grubość tarcz* 25,4 Maksymalne bicie boczne tarcz 0,2 Grubość okładzin (wraz z podstawą) 17,5 Minimalna grubość okładzin (wraz z podkładką) 8 HAMULCE TYLNE (mm) Średnica tłoków 38 Średnica tarcz 300 Grubość tarcz 11 Minimalna grubość tarcz* 9,5 Maksymalne bicie boczne tarcz 0,2 Grubość okładzin (wraz z podstawą) 16,6 Minimalna grubość okładzin (wraz z podkładką) 8 POMPA HAMULCOWA (mm) Średnica 25,4

WIADOMOŚCI OGÓLNE Odpowietrzanie układu hamulcowego 30A 30A-5 Odpowietrzanie układu hamulcowego Układ hamulcowy, by działał prawidłowo powinien być wolny od gazów (powietrze zewnętrzne w układzie, para wodna, etc.). Każde otwarcie układu wiąże się z koniecznością usunięcia powietrza, które zalega w układzie po jego zamknięciu. Zużycie płynu hamulcowego (patrz zalecane terminy przeglądów) powoduje znaczny wzrost stopnia wilgotności w wyniku czego w układzie, w pewnych ekstremalnych warunkach, może wytwarzać się para wodna. Stary płyn hamulcowy należy całkowicie wymienić, a następnie przeprowadzić odpowietrzenie układu hamulcowego. Obowiązkowe czynności poprzedzające odpowietrzanie układów hamulcowych: – sprawdzić szczelność układu, – napełnić zbiornik płynu hamulcowego (1) do poziomu maksi, – kilkakrotnie nacisnąć na pedał hamulca, by doprowadzić do zetknięcia się ruchomych elementów układu hamulcowego (tłoki, okładziny, tarcze), – dolać płynu hamulcowego (1) w celu uzupełnienia poziomu płynu w zbiorniku wyrównawczym, – przygotować aparat do odpowietrzania i dolać płynu hamulcowego (1) do poziomu maksimum (patrz instrukcja obsługi, zalecana regulacja ciśnienia ma wartość od 2 barów do 2,5 bara). Można wyróżnić dwa sposoby odpowietrzania układu hamulcowego: – odpowietrzanie, tak zwane "tradycyjne" lub "konwencjonalne"; nie umożliwia ono usunięcia powietrza z układu regulacji zespołu hydraulicznego (2), – odpowietrzenie układu regulacji zespołu hydraulicznego (2); tego typu odpowietrzenie powinno być wykonywane tylko wtedy, jeżeli skok pedału hamulca, oceniany jako prawidłowy po zakończeniu odpowietrzania zwanego "tradycyjnym" (3), staje się nieprawidłowy. Obie procedury odpowietrzania zostały opisane w rozdziale 38C. (1) Płyn hamulcowy SAE J 1703 DOT4 W celu uzyskania maksymalnej siły hamowania w pojazdach wyposażonych w system kontroli toru jazdy Renault zaleca stosowanie płynu hamulcowego o niskiej lepkości w niskiej temperaturze (maksymalnie 750 mm2 /s w temp. - 40 °°°°C). (2) Układ regulacji stanowi wewnętrzną część zespołu hydraulicznego.Pozostaje ona odizolowana od układu klasycznego dopóki elektrozawory nie są uruchomione przez moduł elektroniczny lub przyrząd diagnostyczny. (3) Zatwierdzony przez jazdę próbną, podczas miała miejsce regulacja przez zespół hydrauliczny. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Aparat do odpowietrzania układów hamulcowych (zatwierdzony przez RENAULT) Przyrząd diagnostyczny

WIADOMOŚCI OGÓLNE Dane techniczne stabilizatorów poprzecznych 30A 30A-6 Dane techniczne stabilizatorów poprzecznych ZAWIESZENIE PRZEDNIE ZAWIESZENIE TYLNE (1) Oznaczenie do identyfikacji stabilizatora poprzecznego. Średnica drążka (mm) Oznaczenie 23,5 Brak Średnica drążka (mm) Oznaczenie 39 P1 (1) 41 G1 (1) P1 1G

WIADOMOŚCI OGÓLNE Moment dokręcania 30A 30A-7 Moment dokręcania ZAWIESZENIE PRZEDNIE MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) A Śruba mocująca podłużnicę 2,1 B Dolna śruba z nakrętką mocująca zespół sprężyny i amortyzatora 18 E Nakrętka mocująca dolny przegub kulisty 11 F Śruby kolumienki 6,2 G Śruby mocujące wspornik zacisku 10,5 H Górna śruba mocująca wzmocnienie podłużnicy 4,4 I Śruba dolnego mocowania tłumika akustycznego 4,4 J Śruba mocująca prowadnik 2,1 K Przednia śruba mocująca dolny wahacz 18 L Mocowanie przekładni kierowniczej 18 M Tylna śruba z nakrętką mocująca dolny wahacz 18

WIADOMOŚCI OGÓLNE Moment dokręcania 30A 30A-8 MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) B Dolna śruba z nakrętką mocująca zespół sprężyny i amortyzatora 18 E Nakrętka mocująca dolny przegub kulisty 11 MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) K Przednia śruba mocująca dolny wahacz 18 L Śruba mocująca przekładnię kierowniczą 18 M Tylna śruba z nakrętką mocująca dolny wahacz 18 N Śruba dolnego mocowania przedniego ściągu 10,5 O Śruba mocująca tylna ramy silnika 10,5 P Śruba tylnego mocowania tylnego ściągu 10,5 Q Śruba zewnętrznego mocowania tylnego ściągu 2,1 R Nakrętka kontrująca przegub kulisty drążka 6,2 S Nakrętka drążka stabilizatora poprzecznego 4,4 T Śruba górnego mocowania przedniego ściągu 6,2 U Nakrętka przegubu kierowniczego 3,7 V Nakrętka zwrotnicy 28 W Śruba mocująca zespół tłumienia drgań 2,1 X Nakrętka mocująca amortyzator 2,1 Y Nakrętka mocująca odbojnik 6,2 Śruba mocująca podpory stabilizatora poprzecznego 2,1

WIADOMOŚCI OGÓLNE Moment dokręcania 30A 30A-9 STEROWANIE HAMULCA UKŁAD KIEROWNICZY AUTOMATYCZNY HAMULEC PARKINGOWY HAMULCE PRZEDNIE Wkręt odpowietrzający 0,8 Przewód hamulcowy wejścia zacisku 1,4 Śruba wspornika zacisku 10,5 Śruba mocująca tarczę 2 ZAWIESZENIE TYLNE Górna śruba amortyzatora 7,5 Dolna śruba amortyzatora 10,5 Górna śruba drążka poprzecznego 10,5 Dolna śruba drążka poprzecznego 10,5 Śruba odbojnika 0,8 Śruba mocująca zwrotnicę 10,5 Nakrętka piasty 28 Śruba drążka reakcyjnego 6,2 Śruba łożyska 6,2 Śruby koła 13 HAMULCE TYLNE Złącze przewodu hamulcowego na wysokości tylnego zawieszenia 1,4 Wkręt odpowietrzający 0,8 Przewód hamulcowy mieszany wejścia zacisku 1,4 Śruba wspornika zacisku 10,5 Śruba kolumienki 6,2 Śruba mocująca tarczę 1,5 MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Nakrętka mocująca serwo hamulca 2,1 Nakrętki mocujące pompę hamulcową 2,5 Przewody wychodzące z pompy hamulcowej 1,4 Śruba mocująca zespół hydrauliczny 0,9 Złącze przewodów zespołu hydraulicznego 1,4 MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca kierownicę 4,4 Śruba górnego mocowania kolumny 2,1 Śruba mocująca odchylną osłonę 2,1 MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Nakrętki mocujące zespół sterujący 0,9

WIADOMOŚCI OGÓLNE Wysokość punktów pomiarowych 30A 30A-10 Wysokość punktów pomiarowych Punkty pomiaru Wymiary H1 i H4 są mierzone między podłożem i osią koła. Wymiar H2 jest mierzony między podłożem a dolną powierzchnią nakrętki mocującej z przodu dolny wahacz. Wymiar H5 jest mierzony między podłożem a spodem łba śruby podpory wahacza podłużnego najbardziej oddalonej od koła.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Klocki hamulcowe przednie 31A 31A-1 131AELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Klocki hamulcowe przednie Przy wymianie klocków lub tarczy należy również koniecznie wymienić tarczę i klocki po stronie przeciwnej. DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować: – przednie koła, – sprężynę z przodu zacisku hamulcowego, – elastyczny przewód hamulcowy z amortyzatora, – dwa korki umieszczone na końcach prowadnic zacisku, – dwie śruby prowadnic. Zawiesić zacisk. Wymontować klocki hamulcowe. MONTAŻ Sprawdzić stan elementów składowych układu hamulcowego; wymienić uszkodzone części. Wypchnąć tłok za pomocą przyrządu Fre. 1190-01 aż znajdzie się na dnie swego gniazda. Założyć nowe okładziny zaczynając od strony wewnętrznej. Zamontować: – śrubę prowadnic zacisku od dołu, – śrubę prowadnic zacisku od góry, – sprężynę z przodu zacisku hamulcowego, zaczynając od dołu. Dokręcić momentem: – śruby prowadnic zacisków (6,2 daN.m), – śruby mocujące koło (13 daN.m). NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Fre. 1190-01 Wypychacz tłoka zacisku hamulca MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba prowadnicy zacisku 6,2 Śruba mocująca koło 13 UWAGA: Pamiętać o prawidłowym zamocowaniu elastycznego przewodu hamulcowego oraz wiązki przewodów czujnika prędkości koła, jeżeli były one wcześniej odczepiane. WAŻNE: Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Zacisk hamulca przedniego 31A 31A-2 Zacisk hamulca przedniego Przy wymianie klocków lub tarczy należy również koniecznie wymienić tarczę i klocki po stronie przeciwnej. DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Założyć przycisk na pedał w celu ograniczenia wycieku płynu hamulcowego. Wymontować: – przednie koła, – sprężynę z przodu zacisku hamulcowego, – uchwyt mocujący elastyczny przewód hamulcowy do zacisku, – przewód hamulcowy do zacisku, – dwa korki umieszczone na końcach prowadnic zacisku, – obie śruby prowadnic zacisku (mocowania zacisku), – zacisk hamulcowy, – klocki hamulcowe. Wymienić koniecznie giętki przewód hamulcowy. Sprawdzić stan elementów składowych układu hamulcowego, wymienić uszkodzone części. Oczyścić wsporniki zacisków i zaciski. MONTAŻ Wypchnąć tłok za pomocą przyrządu Fre. 1190-01 aż znajdzie się na dnie swego gniazda. Zamontować: – klocki, – zacisk hamulcowy, – śruby prowadnic zacisków. Dokręcić momentem: – śruby prowadnic zacisków (6,2 daN.m), – giętki przewód hamulcowy (1,4 daN.m). Zamontować i dokręcić momentem śruby mocujące koła (13 daN.m). NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Fre. 1190-01 Wypychacz tłoka zacisku hamulca MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruby prowadnicy zacisku 6,2 Giętki przewód hamulcowy 1,4 Śruba mocująca koło 13

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Zacisk hamulca przedniego 31A 31A-3 NAPRAWA Wymienić koniecznie kompletny zacisk hamulca w przypadku stwierdzenia jego zarysowania. Zdjąć gumową osłonę przeciwpyłową. Włożyć podkładkę drewnianą między zacisk i tłok w celu uniknięcia uszkodzenia tłoka. Wyciągnąć tłok za pomocą urządzenia na sprężone powietrze. Wszelki ślad uderzenia stwierdzony na płaszczu tłoka sprawia, że jest on bezużyteczny. Używając elastycznej listwy z zaokrąglonym brzegiem (typu szczelinomierz), wyjąć uszczelkę o przekroju prostokątnym z gniazda zacisku hamulcowego.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Wspornik zacisku hamulcowego przedniego 31A 31A-4 Wspornik zacisku hamulcowego przedniego Przy wymianie klocków lub tarczy należy również koniecznie wymienić tarczę i klocki po stronie przeciwnej. DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Założyć przycisk na pedał w celu ograniczenia wycieku płynu hamulcowego. Wymontować: – przednie koła, – śruby mocujące wspornika hamulca, – klocki, – wspornik zacisku. Sprawdzić stan giętkiego przewodu hamulcowego. Wymienić w razie potrzeby. W przypadku wymiany zacisku, elastyczny przewód hamulcowy powinien obowiązkowo zostać wymieniony. Sprawdzić stan elementów składowych układu hamulcowego, wymienić uszkodzone części. Oczyścić wsporniki zacisków i zaciski. MONTAŻ Wypchnąć tłok za pomocą przyrządu Fre. 1190-01 aż znajdzie się na dnie swego gniazda. Zamontować: – wspornik zacisku, – śruby mocujące wspornik zacisku. Dokręcić momentem śrubę wspornika zacisku (10,5 daN.m). Zamontować: – klocki, – zacisk hamulcowy, – śruby prowadnic zacisków. Dokręcić momentem: – śruby prowadnic zacisków (6,2 daN.m), – giętki przewód hamulcowy (1,4 daN.m). NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Fre. 1190-01 Wypychacz tłoka zaciska hamulcowego MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba wspornika zacisku 10,5 Śruby prowadnicy zacisku 6,2 Giętki przewód hamulcowy 1,4 Śruba mocująca koło 13 WAŻNE: Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Wspornik zacisku hamulcowego przedniego 31A 31A-5 Dokonać częściowego odpowietrzenia układu hamulcowego, jeśli zbiornik wyrównawczy nie został całkowicie opróżniony podczas wykonywania powyższych czynności. W przeciwnym razie wykonać odpowietrzenie kompletnego układu (rozdział system ABS, "Odpowietrzanie układu hamulcowego", strona 38C-14). Założyć koła. Dokręcić momentem śruby mocujące koła (13 daN.m).

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Tarcza przedniego hamulca 31A 31A-6 Tarcza przedniego hamulca DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować: – przednie koła, – zacisk (rozdział Przednie elementy nośne, "Wspornik zacisku hamulca przedniego", strona 31A-4). Zawiesić zacisk. Wymontować: – dwie śruby mocujące (1) tarczy, – tarczę. MONTAŻ Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. Dokręcić momentem: – śruby mocujące tarczy (2 daN.m), – śruby wspornika zacisku (10,5 daN.m). Założyć koła. Dokręcić momentem śruby mocujące koła (13 daN.m). MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca tarczy 2 Śruba wspornika zacisku 10,5 Śruba mocująca koło 13 UWAGA: Pamiętać o prawidłowym zamocowaniu elastycznego przewodu hamulcowego oraz wiązki przewodów czujnika prędkości koła, jeżeli były one wcześniej odczepiane. UWAGA: Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Zwrotnicę półosi przedniej 31A 31A-7 Zwrotnicę półosi przedniej DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować przednie koła. Odpiąć czujnik prędkości koła na zwrotnicy. Wymontować zacisk (rozdział Przednie elementy nośne, "Zacisk hamulca przedniego", strona 31A-2). Zawiesić zacisk. Wymontować w razie potrzeby za pomocą drążka do blokowania piasty Rou. 604-01 oraz ściągacza przegubów T.Av. 476: – nakrętkę (1) piasty, – dwie śruby mocujące tarczę, – tarczę, – nakrętkę (2) przegubu przekładni kierowniczej, – nakrętkę (3) dolnego przegubu kulistego, – dolne śruby mocujące (4) amortyzatora, – zwrotnicę. MONTAŻ Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. Śruby osłon zacisku hamulcowego powinny zostać posmarowane środkiem typu FRENBLOC przed montażem. Dokręcić zalecanym momentem: – dolne śruby amortyzatora (18 daN.m), – nakrętkę przegubu dolnego (11 daN.m), – nakrętkę przegubu kierowniczego (3,7 daN.m), – śruby mocujące tarcze (2 daN.m), – śruby wspornika zacisku (10,5 daN.m), – nakrętkę piasty (28 daN.m). Założyć koła. Dokręcić momentem śruby mocujące koła (13 daN.m). NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Rou. 604-01 Blokada piasty T.Av. 476 Ściągacz przegubów MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Dolna śruba amortyzatora 18 Nakrętkę dolnego przegubu kulistego 11 Nakrętka przegubu kierowniczego 3,7 Śruby mocujące tarcze 2 Śruba wspornika zacisku 10,5 Nakrętka piasty 28 Śruba mocująca koło 13 WAŻNE: Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi. UWAGA: Jeżeli pojazd jest wyposażony w lampy ksenonowe, dokonać koniecznie ustawienia początkowych parametrów systemu (patrz rozdział 8).

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Zespół sprężyny i amortyzatora 31A 31A-8 Zespół sprężyny i amortyzatora DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować przednie koła. Odpiąć giętki przewód hamulcowy (1) zamocowany na amortyzatorze. Wymontować: – osłonę , – listwy (2) i (3) we wskazanej kolejności, – nakrętkę mocującą górną amortyzatora, – miseczkę obrzeża, – dwie górne śruby mocujące zespół do nadwozia ; zacząć od bardziej oddalonej a skończyć na najbliższej. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Nakrętka górnego mocowania amortyzatora 2,1 Nakrętka dolnego przegubu kulistego 11 Nakrętka łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora 4,4 Śruba dolnego mocowania amortyzatora 18 Śruba mocująca koło 13 UWAGA: Osłonić: – przednią szybę za pomocą kartonu, – deskę rozdzielczą za pomocą plastykowej osłony.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Zespół sprężyny i amortyzatora 31A 31A-9 Wymontować: – górne mocowanie (4) łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora, a następnie zdjąć górny przegub łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora, – dolne śruby mocujące amortyzatora (5), – zespół "sprężyna - amortyzator". MONTAŻ Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. Dokręcić momentem: – górną nakrętkę mocującą amortyzatora (2,1 daN.m), – nakrętkę dolnego przegubu kulistego (11 daN.m), – nakrętkę łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora (4,4 daN.m), – śrubę dolnego mocowania amortyzatora (18 daN.m), – śruby mocującą koło (13 daN.m). UWAGA: Pamiętać o prawidłowym zamocowaniu elastycznego przewodu hamulcowego oraz wiązki przewodów czujnika prędkości koła, jeżeli były one wcześniej odczepiane. UWAGA: Jeżeli pojazd jest wyposażony w lampy ksenonowe, dokonać koniecznie ustawienia początkowych parametrów systemu (patrz rozdział 8).

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Sprężyna zawieszenia przedniego 31A 31A-10 Sprężyna zawieszenia przedniego DEMONTAŻ Zamontować odpowiednio dobrane talerzyki na Ściskaczu sprężyny i umieścić cały zestaw na sprężynie. Scisnąć sprężynę aż do jej odczepienia się od talerzyków. Wymontować nakrętkę trzpienia amortyzatora za pomocą narzędzia do demontażu nakrętki trzpienia amortyzatora. Rozdzielić różne elementy wchodzące w skład zespołu "sprężyna-amortyzator". NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE Ściskacz sprężyny Przyrząd do demontażu nakrętki drążka amortyzatora MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Nakrętka trzpienia amortyzatora 6,2

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Sprężyna zawieszenia przedniego 31A 31A-11 MONTAŻ Środki ostrożności, których należy przestrzegać przed montażem. Amortyzatory są przechowywane w położeniu poziomym, a w takich warunkach może dojść do rozbrojenia się amortyzatorów przeznaczonych do pracy w układzie pionowym. W związku z tym, przed wstawieniem sprężyny, wystarczy w położeniu pionowym ręcznie dopompować kilkoma ruchami drążek amortyzatora. W przypadku wymiany sprężyny, by ułatwić jej późniejszy montaż, należy zachować sposób i kierunek ułożenia sprężyny i talerzyków przyrządu. Przestrzegać kolejności oraz kierunku montażu części składowych. Wymienić nakrętkę trzpienia amortyzatora. Dokręcić momentem nakrętkę trzpienia amortyzatora (6,2 daN.m) (nową). Poluzować sprężynę i zdjąć przyrząd.

ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE Dolny wahacz półosi przedniej 31A 31A-12 Dolny wahacz półosi przedniej Wymienić koniecznie śruby ramy oraz śruby wahacza przy ponownym montażu elementów. DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować: – osłonę pod silnikiem, – dolne mocowanie zderzaka, – koła. Założyć blokadę kierownicy. Wymontować: – chlapacze przednie, – dwa ściągi z lewej strony, – drążek reakcyjny z prawej strony, – śruby uchwytu mocującego przewód hamulcowy i czujnik prędkości koła, – drążek (1) czujnika położenia lampy ksenonowej (jeżeli pojazd jest wyposażony). Odpiąć czujniki prędkości koła od dolnego wahacza. Wymontować: – śruby (2), – podłużnice aluminiowe. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca przednia i tylna dolnego wahacza na ramie 10,5 Śruba mocująca odchylną osłonę 2,1 Śruba ramy silnika 10,5 Nakrętka dolnego przegubu kulistego 11 Nakrętka łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora 4,4 Nakrętka przegubu kierowniczego 3,7 Śruba mocująca koło 13