alien231

  • Dokumenty8 931
  • Odsłony458 515
  • Obserwuję283
  • Rozmiar dokumentów21.6 GB
  • Ilość pobrań379 528

MR-361-ESPACE-2

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :2.1 MB
Rozszerzenie:pdf

MR-361-ESPACE-2.pdf

alien231 MOTOAUTO. RENAULT. RENAULT5 ESPACE IV PL
Użytkownik alien231 wgrał ten materiał 7 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 82 stron)

Układ przeniesienia napędu SPRZĘGŁO MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW Układ napędowy JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 047 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Renault. Edition polonaise Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody Renault. © Renault 2002

Układ napędowy Spis treści Strona 20A 21A SPRZĘGŁO Identyfikacja 20A-1 Mechanizm - Tarcza 20A-3 Łożysko 20A-9 Koło zamachowe 20A-11 Łożysko wałka sprzęgłowego 20A-13 SKRZYNIA BIEGÓW Mechaniczna Przełożenia 21A-1 Oleje i smary 21A-2 Dodatki 21A-3 Części do obowiązkowej wymiany 21A-3 Cechy szczególne 21A-4 Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A-5 Uszczelka wargowa wałka sprzęgłowego 21A-27 Uszczelka wyjścia z mechanizmu różnicowego 21A-28 Strona 23A 29A skrzynia biegów automatyczna Identyfikacja 23A-1 Przełożenia 23A-2 Zastosowanie 23A-3 Dodatki 23A-4 Części do obowiązkowej wymiany 23A-4 Olej 23A-5 Wymiana oleju 23A-6 Napełnianie - Poziom płynów 23A-7 Kontrola punktu regulacji przekładni hydrokinetycznej 23A-8 Rozdzielacz hydrauliczny 23A-9 Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 23A-13 Koło napędu 23A-15 Uszczelka wyjścia z mechanizmu różnicowego 23A-16 Uszczelka przekładni hydrokinetycznej 23A-17 Uszczelka sworznia wybieraka biegów 23A-18 Przełącznik wielofunkcyjny 23A-19 Moduł elektroniczny 23A-23 Czujnik prędkości (wejście) 23A-24 Czujnik prędkości (wyjście) 23A-26 Wiązka przewodów (przelotka szczelna) 23A-27 Elektrozawory 23A-29 PÓŁOSIE Półoś poprzeczna przednia 29A-1 Dane techniczne 29A-2 Półoś prawego przedniego koła 29A-3 Półoś lewego przedniego koła 29A-7 Łożysko wałka pośredniego 29A-9

SPRZĘGŁO Identyfikacja 20A 20A-1 120ASPRZĘGŁO Identyfikacja KIEROWNICA Z LEWEJ STRONY

SPRZĘGŁO Identyfikacja 20A 20A-2 KIEROWNICA Z PRAWEJ STRONY

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-3 SILNIK G9T Mechanizm - Tarcza WYMIANA Czynność tę wykonuje się po wymontowaniu ramy silnika i odłączeniu skrzyni biegów od silnika. DEMONTAŻ Założyć zębatkę blokującą Mot. 1431. Usunąć śruby mocujące mechanizm i wyjąć mechanizm oraz tarczę sprzęgła. Wykonać kontrolę i wymienić wadliwe części. Do montażu mechanizmu używać narzędzia Emb. 1604. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 1431 Zębatka blokująca Mot. 1453 Wspornik silnika Emb. 1604 Napinacze samoregulującego docisku tarczy sprzęgła NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE Siłownik MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca mechanizm do koła zamachowego 1,2 Śruby z nakrętkami dolnej części amortyzatora 18 Nakrętka przedniej piasty 28 Śruba skrzyni i rozrusznik 4,4 Nakrętka obudowy skrzyni na skrzyni 4,4 Śruby kół 11

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-4 SILNIK G9T MONTAŻ W przypadku mechanizmu sprzęgła z automatyczną kompensacją luzu należy ścisnąć mechanizm sprzęgła przy pomocy narzędzia Emb. 1604, zgodnie z metodą opisaną poniżej. Włożyć podstawę Emb. 1604 w imadło. Na podstawie położyć mechanizm, następnie łożysko kulkowe (4) i (5). Wkręcać nakrętkę aż do jej zablokowania. Umieścić szczypce do pierścieni elastycznych w miejscu (6).

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-5 SILNIK G9T Ścisnąć sprężyny (7), następnie, przytrzymując sprężyny ściśnięte, zwolnić mechanizm poluzowując całkowicie nakrętkę (8). Wyjąć mechanizm z podstawy (sprawdzając, czy sprężyny są prawidłowo ściśnięte). Zalecenia, których należy koniecznie przestrzegać w czasie naprawy sprzęgła: Oczyścić wielowypust wałka sprzęgłowego i zamontować zespół bez użycia smaru Odtłuścić powierzchnię cierną koła zamachowego. Umieścić tarczę na miejscu (odstęp (A) od piasty po stronie koła zamachowego silnika). ŚRODKOWANIE Użyć plastikowego sworznia centrującego znajdującego się w zestawie do sprzęgła. Zamontować mechanizm na kole zamachowym silnika, stopniowo dokręcając śruby momentem 1,2 daN.m. Zdjąć zębatkę blokującą Mot. 1431.

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-6 SILNIKI F WSZYSTKIE TYPY WYMIANA Czynność tę wykonuje się wymontowaniu ramy silnika i odłączeniu skrzyni biegów od silnika. DEMONTAŻ Założyć zębatkę blokującą Mot. 582. Usunąć śruby mocujące mechanizm i wyjąć mechanizm oraz tarczę sprzęgła. Wykonać kontrolę i wymienić wadliwe części. Do montażu mechanizmu używać narzędzia Emb. 1604. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 582-01 Zębatka blokująca Emb. 1604 Napinacze samoregulującego docisku tarczy sprzęgła MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca mechanizm do koła zamachowego 1,2

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-7 SILNIKI F WSZYSTKIE TYPY MONTAŻ W przypadku mechanizmu sprzęgła z automatyczną kompensacją luzu należy ścisnąć mechanizm sprzęgła przy pomocy narzędzia Emb. 1604, zgodnie z metodą opisaną poniżej. Włożyć podstawę Emb. 1604 w imadło. Na podstawie położyć mechanizm, następnie łożysko kulkowe (4) i (5). Wkręcać nakrętkę aż do jej zablokowania. Umieścić szczypce do pierścieni elastycznych w miejscu (6).

SPRZĘGŁO Mechanizm - Tarcza 20A 20A-8 SILNIKI F WSZYSTKIE TYPY Ścisnąć sprężyny (7), następnie, przytrzymując sprężyny ściśnięte, zwolnić mechanizm poluzowując całkowicie nakrętkę (8). Wyjąć mechanizm z podstawy (sprawdzając, czy sprężyny są prawidłowo ściśnięte). Zalecenia, których należy koniecznie przestrzegać w czasie naprawy sprzęgła: Oczyścić wielowypust wałka sprzęgłowego i zamontować zespół bez użycia smaru Odtłuścić powierzchnię cierną koła zamachowego. Umieścić tarczę na miejscu (odstęp (A) od piasty po stronie koła zamachowego silnika). ŚRODKOWANIE Użyć plastikowego sworznia centrującego znajdującego się w zestawie do sprzęgła. Zamontować mechanizm na kole zamachowym silnika, stopniowo dokręcając śruby momentem 1,2 daN.m. Zdjąć zębatkę blokującą Mot. 582-01.

SPRZĘGŁO Łożysko 20A 20A-9 SILNIK G9T Łożysko WYMIANA Czynność tę wykonuje się po odłączeniu skrzyni biegów od silnika. DEMONTAŻ Wymontować: – wkręt odpowietrzający (spinka A), – łożysko (śruba B). MONTAŻ Zamontować: – łożysko, – wkręt odpowietrzający. Upewnić się, czy łożysko prawidłowo się przesuwa.

SPRZĘGŁO Łożysko 20A 20A-10 SILNIKI F WSZYSTKIE TYPY WYMIANA Czynność tę wykonuje się po odłączeniu skrzyni biegów od silnika. DEMONTAŻ Wymontować: – wkręt odpowietrzający (spinka A), – łożysko (śruba B). MONTAŻ Zamontować: – łożysko, – wkręt odpowietrzający. Upewnić się, czy łożysko prawidłowo się przesuwa.

SPRZĘGŁO Koło zamachowe 20A 20A-11 SILNIK G9T Koło zamachowe WYMIANA Czynność tę wykonuje się po odłączeniu skrzyni biegów od silnika i wymontowaniu sprzęgła. DEMONTAŻ Założyć zębatkę blokującą Mot. 1431. Wymienić koło zamachowe w przypadku jego uszkodzenia. MONTAŻ Oczyścić gwintowane otwory na wale korbowym przeznaczone na śruby mocujące. Odtłuścić płaszczyznę koła zamachowego przylegającą do wału korbowego. Przykleić śruby koła zamachowego przy pomocy loctite FRENETANCH i dokręcić je momentem. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 1431 Zębatka blokująca MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca kierownicę 6

SPRZĘGŁO Koło zamachowe 20A 20A-12 SILNIKI F WSZYSTKIE TYPY WYMIANA Czynność tę wykonuje się po odłączeniu skrzyni biegów od silnika i wymontowaniu sprzęgła. DEMONTAŻ Założyć blokadę Mot. 582-01. Wymienić koło zamachowe w przypadku jego uszkodzenia. MONTAŻ Oczyścić gwintowane otwory na wale korbowym przeznaczone na śruby mocujące. Odtłuścić płaszczyznę koła zamachowego przylegającą do wału korbowego. Przykleić śruby koła zamachowego przy pomocy loctite FRENETANCH i dokręcić je momentem. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 582-01 Zębatka blokująca MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca kierownicę 6

SPRZĘGŁO Łożysko wałka sprzęgłowego 20A 20A-13 Łożysko wałka sprzęgłowego WYMIANA Czynność tę wykonuje się po odłączeniu skrzyni biegów od silnika i wymontowaniu sprzęgła oraz koła zamachowego silnika. DEMONTAŻ Wyciągnąć łożysko przy pomocy ściągacza. MONTAŻ Zamontować nowe łożysko. Ponieważ nowe łożysko jest od razu pokryte smarem, oczyścić tylko zewnętrzną średnicę. Nałożyć na zewnętrzną średnicę łożyska Loctite FRENBLOC. Zamontować łożysko przy pomocy tulei, opierając się na koszyku zewnętrznym. NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE Ściągacz łożyska SILNIK G9T

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Przełożenia 21A 21A-1 121AMECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Przełożenia Wyzn. Silnik Przekładnia główna 1. bieg 2. bieg 3. bieg 4. bieg 5. bieg 6. bieg Bieg wsteczny PK6-010 F4R Wolnossący 16/71 11/43 19/40 29/43 39/43 39/35 41/32 27/47 PK6-013 F4R Z Turbosprężarką 16/67 11/43 19/40 29/43 39/43 39/35 41/31 27/47 PK6-005 F9Q z Turbosprężarką 16/67 11/43 19/40 31/43 41/40 41/31 47/30 27/47 PK6-011 G9T 16/67 11/43 19/40 31/43 41/40 41/31 47/30 27/47

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Oleje i smary 21A 21A-2 Oleje i smary POJEMNOŚĆ (w litrach) PK 6 1 Korek spustowy 2 Korek wlewu MIARKA POZIOMU OLEJU SKRZYNI Dla silników F4R Wolnossących, F4R Turbo oraz F9Q, poziom znajduje się przy znaczniku A. W silnikach G9T poziom znajduje się przy znaczniku C. Kontrola odbywa się za pomocą czujnika B. Vi. 1675. WAŻNE: Przy uzupełnianiu poziomu oleju, nie można wlewać go ponad miarę. Nadmierna ilość oleju może spowodować nieprawidłowe działanie skrzyni biegów. PK 6 2,4 ± 0,15

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Dodatki 21A 21A-3 Dodatki PK 6 Element podlegający obowiązkowej wymianie Jeżeli była wcześniej wymontowana: – uszczelka wargowa. TYP OPAKOWANIE NUMER KATALOGOWY ELEMENT MOLYKOTE BR2 Opakowanie 1 kg 77 01 421 145 Wielowypust prawego koła koronowego RHODORSEAL 5661 Tubka 100 g 77 01 404 452 Korki gwintowane i styki

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Cechy szczególne 21A 21A-4 Cechy szczególne SCHEMAT ZMIANY BIEGÓW PK6 W celu włączenia wstecznego biegu, podnieść pierścień (A) i ustawić dźwignię. UWAGA: Demontaż zaworu odpowietrzania (D) w celu dolania oleju jest ZABRONIONY.

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-5 Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 1367 Wspornik silnika Mot. 1367-02 Wspornik silnika (dodatek do 1367) Mot. 453-01 Zestaw ściskaczy do przewodów elastycznych Mot. 1372 Przyrząd do zdejmowania śrub niezrywalnych T. Av. 476 Ściągacz przegubów NIEZBĘDNE WYPOSAŻENIE Siłownik MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca ramę silnika do nadwozia 10,5 Śruba górnego mocowania przedniego ściągu 6,2 Śruba mocująca tłumik akustyczny do ramy silnika 10,5 Śruba mocująca tłumik akustyczny do bocznej poprzeczki 10,5 Śruba drążka reakcyjnego silnika na ramie silnika 10,5 Śruba drążka reakcyjnego silnika na silniku 18 Nakrętka łącznika reakcyjnego drążka stabilizatora 4,4 Nakrętka przegubu kierowniczego 3,7 Nakrętka dolnego przegubu kulistego 11 Śruba podłużnicy z aluminium 4,4 Śruba mocująca ściąg na podłużnicy z aluminium 4,4 Śruba osłony przekładni kierowniczej 2,1 Śruby koła 13 Śruby mocujące skrzynię biegów 4,4 Śruby mocujące skrzynię biegów 4,4 Korek wlewu 0,17 Korek spustowy 2,4

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-6 SILNIK F4R DEMONTAŻ Ustawić pojazd na podnośniku dwukolumnowym. Ustawić kierownicę w środkowym położeniem i zablokować kolumnę kierownicy. Otworzyć pokrywę silnika: Wymontować obudowę filtra powietrza (A). Opróżnić zbiornik płynu hamulcowego (B) (nie ma konieczności wyjmowania zbiornika z komory silnika, wystarczy go położyć na silniku bez odłączania przewodów). Odkręcić mocowania zbiornika (C) płynu chłodzącego i położyć go na silniku tak, aby nie dopuścić do wycieku płynu przez korek wlewu. Odłączyć akumulator. Wyjąć akumulator. Odczepić skrzynkę bezpieczników od skrzynki akumulatora. Odkręcić trzy śruby mocujące skrzynkę akumulatora za pomocą przyrządu Mot. 1372. UWAGA: Przy uzupełnianiu poziomu oleju, nie można wlewać go ponad miarę. Odchylić wiązkę przewodów elektrycznych od skrzynki modułu elektronicznego. Wymontować i odłączyć moduł elektroniczny (nakrętki (2)). UWAGA: W przypadku silnika F4R Atmosferycznego, konieczny jest również demontaż obudowy rezonatora (znajduje się po stronie silnika).

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-7 SILNIK F4R Wyciągnąć przewód sprzęgła po zdjęciu spinki (1) z siłownika sprzęgła i odpięciu przewodu w punkcie (2). Wymontować: – złącze wstecznego biegu (A), – linki sterujące biegami (B) i zdjąć je ze wspornika umieszczonego przy skrzyni. Odchylić wiązki przewodów. Wymontować koła. Wymontować osłonę pod silnikiem. Zlać olej ze skrzyni biegów. Odpiąć giętkie przewody hamulcowe. Wymontować: – chlapacze lewy i prawy, jak również obie osłony przy ściągach, – zaciski hamulca, przymocowując je do sprężyny zawieszenia, by osłonić przewód giętki, – czujniki kół, następnie wymontować wiązki przewodów systemu ABS zamontowane do ramy silnika, – nakrętkę (3) wspornika czujnika położenia lampy ksenonowej, jeżeli pojazd jest w nią wyposażony, – łapę podtrzymującą (4) złącza czujnika prędkości koła. Z lewej strony pojazdu Wymontować: – mocowania wału napędowego na skrzyni biegów, – przegub (C) kierowniczy, – górną nakrętkę (D) drążka stabilizatora poprzecznego.

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-8 SILNIK F4R Wymontować: – przegub (F) dolny za pomocą klucza sześciokątnego uciętego, jeżeli nakrętka nie daje się odkręcić, X = 25 mm – mocowania podstawy amortyzatora (E), Wymontować półoś i zwrócić uwagę na staranne zabezpieczenie osłon. Prawa strona pojazdu Wymontować: – dwie śruby mocowania uchwytu mocującego półosi na podporze pośredniej, – przegub kierowniczy (A), – górną nakrętkę (B) drążka stabilizatora poprzecznego. Poluzować: – dolny przegub kulisty, przy pomocy klucza sześciokątnego ściętego, jeśli nakrętka nie daje się poluzować, – mocowania podstawy amortyzatora (C). Wymontować: – półoś i zwrócić uwagę na staranne zabezpieczenie osłon,

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-9 SILNIK F4R – ściąg (D) mocowany do podłużnic. Wymontować łapy wspornika przewodu elastycznego układu wspomagania kierownicy mocowanego do podłużnicy. Zacisnąć szczypce do przewodów giętkich Mot. 453-01 na przewodzie wspomagania kierownicy. Z każdej strony pojazdu, wymontować: – śruby (1) ściągów mocowane do nadkola, – śruby (2) podłużnic mocowane do belki wzmocnienia. Odczepić przewody hamulcowe zamontowane do ściągu (3) ramy silnika, po stronie lewej. Odkręcić śrubę osłony kolumny kierownicy oraz przekładni. Wymontować złącza przewodów wspomagania kierownicy i przekładni. Wymontować dwie śruby mocujące ściągi do nadwozia.

MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW Skrzynia biegów (Demontaż - Montaż) 21A 21A-10 SILNIK F4R Odpiąć: – przewody hamulcowe z tyłu na ramie silnika, – wiązkę przewodów czujnika prędkości koła. Wymontować śrubę mocującą drążek reakcyjny do silnika. Wstawić siłownik kolumnowy i unieruchomić ramę silnika od dołu. Wymontować tylne mocowania ramy silnika. Opuścić powoli siłownik w celu rozłączenia ramy silnika od nadwozia. UWAGA: Należy opuścić ramę silnika o około 50 mm, następnie odczepić przewody paliwowe oraz hamulcowe znajdujące się z prawej i lewej strony ramy. Wymontować: – połączenia (1) przy rozruszniku, – śruby (2) rozrusznika, – połączenia (3) sondy Lambda.