Osprzęt
elektryczny
Spis treści
Strona
80A
80B
80C
81A
81B
Akumulator
Cechy szczególne 80A-1
reflektory przednie
Automatyczne włączanie świateł 80B-1
Światła dzienne 80B-4
Lampy zespolone 80B-5
Ustawienie parametrów początkowych
systemu i regulacja reflektorów 80B-6
Uchwyty mocujące 80B-8
Żarówki 80B-10
Regulacja wiązki świateł 80B-11
Siłowniki 80B-12
Światła przeciwmgielne 80B-13
Reflektory z żarówkami
ksenonowymi
Wiadomości ogólne 80C-1
Modyfikacja wiązki światła 80C-3
Schemat podstawowy 80C-4
Czujnik wysokości z tyłu 80C-5
Czujnik przedni - Moduł elektroniczny 80C-7
Reflektory 80C-8
Żarówki 80C-9
Moduł elektroniczny (przetwornica) 80C-11
oświetlenie tylne
Światło tylne 81A-1
Światło przeciwmgielne 81A-2
Trzecie światło stop 81A-4
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej 81A-5
oświetlenie wnętrza
Wiadomości ogólne 81B-1
Lampka sufitowa 81B-2
Oświetlenie lusterka 81B-3
Strona
81C
82A
82B
82C
83A
83B
bezpieczniki
Skrzynka bezpieczników -
przekaźników 81C-1
Bezpieczniki zespołu wentylatora 81C-21
Blokada rozruchu
Karta RENAULT: Wiadomości ogólne 82A-
1
Karta RENAULT: Działanie 82A-3
Karta RENAULT: Przystosowania 82A-9
Komputer wtrysku 82A-15
Blokada elektryczna kolumny
kierowniczej 82A-16
Przycisk rozruchu 82A-19
Czytnik karty RENAULT 82A-20
Antena rozruchu 82A-21
sygnĄ ostrzegawczy
Sygnał dźwiękowy 82B-1
alarm
Wiadomości ogólne 82C-1
PrzyrzĄdy tablicy wskaźników
Tablica wskaźników 83A-1
Kontrolka "Service" 83A-8
Kontrolka "Stop" 83A-9
Komunikaty pisemne 83A-10
Sonda poziomu oleju 83A-11
Czujnik poziomu paliwa 83A-12
komputer pokĄdowy
Synteza mowy 83B-1
Strona
83C
83D
system telematyki pokĄdowej
System pomocy w nawigacji:
Wiadomości ogólne 83C-1
System pomocy w nawigacji:
Centralny moduł połączeń 83C-5
System pomocy w nawigacji: Przyciski 83C-8
System pomocy w nawigacji:
Moduł elektroniczny 83C-9
System pomocy w nawigacji: Ekran 83C-12
System pomocy w nawigacji: Antena 83C-15
System pomocy w nawigacji:
Moduł rozwijania komunikatów 83C-16
System pomocy w nawigacji: Głośnik 83C-17
System pomocy w nawigacji:
Menu nawigacji 83C-18
System pomocy w nawigacji:
Uwagi klienta 83C-20
System pomocy w nawigacji:
Drzewka lokalizacji usterek 83C-21
Regulator prędkości
Regulowanie i ograniczanie prędkości:
Opis 83D-1
Regulowanie i ograniczanie prędkości:
Przeznaczenie złączy 83D-4
Regulator prędkości: Działanie 83D-7
Ogranicznik prędkości: Działanie 83D-8
Strona
84A
85A
Elementy sterujĄce - sygnalizacja
Styk obrotowy 84A-1
Dźwignia wycieraczek 84A-3
Dźwignia zespolona 84A-4
Przełącznik świateł awaryjnych 84A-5
Regulacja natężenia oświetlenia 84A-6
Automatyczny hamulec parkingowy 84A-7
Włącznik ogrzewania fotela 84A-8
Przełącznik blokowania drzwi 84A-9
Przełączniki elektrycznych
podnośników szyb 84A-10
Przełącznik funkcji
"bezpieczeństwo dzieci" 84A-18
Czujnik otwarcia drzwi 84A-19
Zamki drzwi 84A-20
Elektryczny zamek tylnej klapy 84A-21
Sterowanie otwieraniem tylnej klapy 84A-22
Zamek tylnej szyby 84A-23
Sterowanie otwieraniem tylnej szyby 84A-24
Sterowanie lusterkiem wstecznym 84A-25
Wewnętrzne lusterko wsteczne 84A-26
Lusterka zewnętrzne regulowane
elektrycznie 84A-27
Sonda temperatury zewnętrznej 84A-28
Diagnostyka lusterek wstecznych -
Uwagi klienta 84A-29
Diagnostyka lusterek wstecznych -
Drzewko lokalizacji usterki 84A-30
Wycieranie - spryskiwanie
Pióra wycieraczek przednich 85A-1
Mechanizm przedniej wycieraczki 85A-2
Silnik wycieraczek przednich 85A-5
Wycieraczka przednia 85A-6
Czujnik opadów 85A-7
Silnik wycieraczki tylnej 85A-9
Mechanizm wycierania tylnej szyby 85A-11
Spryskiwacz szyby 85A-14
Spryskiwacz reflektorów 85A-15
Strona
86A
87B
RADIO
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Wiadomości ogólne 86A-1
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Działanie 86A-3
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Podłączenia 86A-5
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Wiadomości ogólne 86A-6
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Działanie 86A-8
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Kod zabezpieczający 86A-12
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Autodiagnostyka 86A-15
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Zmieniacz płyt
kompaktowych 86A-16
Radio samochodowe - wersja
podstawowa: Wzmacniacz-tuner 86A-18
Sterowanie przy kierownicy 86A-20
Antena 86A-21
Głośniki 86A-22
Diagnostyka radia: Uwagi klienta 86A-24
Diagnostyka radia: Drzewko
lokalizacji usterki 86A-25
modu po Ączeń
Moduł zespolony w kabinie 87B-1
Konfiguracja modułu zespolonego
w kabinie 87B-13
Strona
87C
87D
87F
sterowanie drzwi i klap
Wersja bez kluczyka:
Karta RENAULT 87C-1
Wersja bez kluczyka:
Karta RENAULT "zwykła" 87C-4
Wersja bez kluczyka: Karta RENAULT
o działaniu automatycznym 87C-7
Wersja bez kluczyka:
Czujniki otwarcia 87C-10
Wersja bez kluczyka:
Kierunkowskazy boczne 87C-11
Wersja bez kluczyka:
Antena trybu automatycznego 87C-12
Wersja bez kluczyka:
Czytnik karty RENAULT 87C-13
Wersja bez kluczyka:
Schemat podstawowy 87C-14
ELEKTRYCZNE PODNOSZENIE
SZYB - otwierany dach
Zasłona dachu otwieranego
elektrycznie 87D-1
Dach otwierany elektrycznie 87D-3
pomoc przy parkowaniu
Wiadomości ogólne 87F-1
Wyłącznik blokady funkcji 87F-2
Moduł elektroniczny 87F-3
Sygnał dźwiękowy 87F-5
Czujniki ultradźwiękowe 87F-6
AKUMULATOR
Cechy szczególne 80A
80A-1
180AAKUMULATOR
Cechy szczególne
DEMONTAŻ
Jeżeli pojazd musi zostać przeniesiony w inne
miejsce, przed odłączeniem akumulatora, zablokować
moduł elektroniczny Airbag za pomocą przyrządu
diagnostycznego. Ma to na celu odblokowanie blokady
elektrycznej kolumny kierownicy.
Odłączyć wszystkie odbiorniki prądu.
Odłączyć akumulator.
W celu wyjęcia akumulatora, wymontować mocowanie
(A) uchwytu.
MONTAŻ
Ustawić prawidłowo akumulator i dokręcić mocowanie
uchwytu momentem 0,7 daN.m.
Dokręcić zaciski momentem 1,2 daN.m.
Podczas montażu akumulatora lub za każdym razem,
gdy zostanie odłączony, może być konieczne
wykonanie pewnej liczby przystosowań w trybie
zwykłym, bez konieczności stosowania przyrządu
diagnostycznego, aby działanie pojazdu było
prawidłowe:
● ustawienie godziny na zegarze,
● wprowadzenie czterocyfrowego kodu
radioodtwarzacza (za pomocą nadajnika zdalnego
sterowania przy kierownicy),
● ustawienie początkowych parametrów silników
elektrycznego podnoszenia szyb ze sterowaniem
impulsowym:
– dokładnie zamknąć szyby,
– szyby podnoszą się ruchem przerywanym aż do
górnego położenia granicznego,
– przytrzymać przyciski wciśnięte przez kilka
sekund,
– opuścić szyby aż do dolnego położenia
granicznego,
– przytrzymać przyciski wciśnięte przez kilka
sekund,
– parametry początkowe silników zostały ustawione.
● ustawienie parametrów początkowych silnika dachu
otwieranego elektrycznie:
– ustawić przełącznik w pozycji zaciągniętej zasłony
dachu,
– nacisnąć dłużej na przełącznik. Po 3 sekundach,
otwierany dach dochodzi do położenia
zamknięcia, utrzymać nacisk na przełącznik, by
nastąpiło ustawienie parametrów działania
również dla zasłony otwieranego dachu (ruch
krokowy bez funkcji zapobiegającej przycięciu w
przypadku otwieranego dachu i ruch ciągły w
przypadku zasłony dachu),
– puścić przełącznik,
– ponownie nacisnąć przełącznik w ciągu 3 sekund,
– przytrzymać przełącznik wciśnięty, otwierany dach
i zasłona dachu otwierają się, a następnie
zamykają w pozycji do przesuwania,
– ustawienie parametrów działania silników zostało
wykonane,
– Ustawić przełącznik na "stop".
UWAGA:
Nie może upłynąć więcej niż 3 sekundy między
dwoma czynnościami procedury ustawiania
parametrów początkowych, w przeciwnym razie układ
elektroniczny rozpocznie nowy cykl ustawiania
parametrów.
Pojazdy te są wyposażone w akumulatory ołowiowo-
-wapniowe o niskim zużyciu płynu. Zabrania się
zatem uzupełniania poziomu elektrolitu.
AKUMULATOR
Cechy szczególne 80A
80A-2
BEZPIECZEŃSTWO
Warto przypomnieć, że akumulator:
– zawiera kwas siarkowy, który jest produktem
niebezpiecznym,
– jest źródłem wydzielania się, podczas ładowania,
tlenu i wodoru. Mieszanka tych gazów stwarza
niebezpieczeństwo wybuchu.
1) NIEBEZPIECZEŃSTWO "KWAS"
Roztwór kwasu siarkowego jest substancją niezwykle
agresywną i toksyczną, która powoduje korozję
większości metali.
Z tego względu, wszelkie operacje związane z
akumulatorem należy wykonywać z zachowaniem
następujących środków ostrożności:
– chronić oczy zakładając okulary,
– zakładać rękawice i odzież ochronną
zabezpieczającą przed działaniem kwasu.
2) NIEBEZPIECZEŃSTWO "RYZYKO WYBUCHU"
Gdy akumulator jest ładowany, wytwarza się tlen i
wodór. Zjawisko to jest maksymalnie intensywne, gdy
akumulator jest całkowicie naładowany, zaś ilość
powstających gazów jest proporcjonalna do natężenia
prądu ładowania.
Tlen i wodór łączą się ze sobą w wolnej przestrzeni, na
powierzchni płyt, tworząc mieszankę wybuchową.
Mieszanka ta jest silnie wybuchowa.
Wystarczy najmniejsza iskra, lub kontakt ze źródłem
ciepła, by spowodować wybuch. Detonacja jest tak
silna, że akumulator zostaje rozerwany na kawałki, a
kwas rozpryskuje się na znaczną odległość.
Stwarza to poważne niebezpieczeństwo dla osób
znajdujących się w pobliżu wybuchu (oblanie kwasem,
zranienie odłamkami obudowy akumulatora).
Rozpryski kwasu są niebezpieczne dla oczu, twarzy,
rąk. Działają niszcząco nawet na ubrania.
Zabezpieczenie się przed niebezpieczeństwem
wybuchu, do którego może doprowadzić nieostrożne
obchodzenie się z akumulatorem, powinno zatem być
traktowane bardzo poważnie. Unikać ryzyka
wytworzenia iskry.
● Należy upewnić się, czy wszystkie odbiorniki prądu
są wyłączone.
● Podczas ładowania akumulatora w pomieszczeniu,
wyłączyć prostownik przed przyłączeniem lub
odłączeniem akumulatora.
● Nie wolno kłaść przedmiotów metalowych na
akumulator, by nie wywołać zwarcia między
końcówkami.
● Nigdy nie zbliżać do akumulatora płomienia, palnika
spawalniczego, papierosa, ani zapałek.
W przypadku kontaktu kwasu ze skórą,
podrażnione miejsce obficie spłukać wodą. Gdy
roztwór kwasu dostanie się do oczu,
natychmiast wezwać lekarza.
AKUMULATOR
Cechy szczególne 80A
80A-3
KONTROLA I OBSŁUGA
Kontrola wzrokowa
1. mocowania
● Akumulator musi być prawidłowo umocowany
(moment dokręcania 0,7 daN.m). Nadmierne
dokręcenie jest niepotrzebne i niebezpieczne, gdyż
powoduje odkształcenie skrzyni, a nawet jej
pęknięcie. Z kolei zbyt słabe dokręcenie wprowadza
za duży luz i może doprowadzić do przemieszczenia
akumulatora i jego stłuczenia wskutek uderzenia.
2. czystości
● sprawdzić brak zjawiska pełzania elektrolitu
(zasiarczenie akumulatora) na zaciskach i wyczyścić
oraz pokryć smarem zaciski, jeśli zachodzi taka
potrzeba,
● sprawdzić prawidłowe dokręcenie nakrętek na
zaciskach. Nieprawidłowe ich zamocowanie stwarza
bowiem ryzyko wystąpienia zjawiska iskrzenia
podczas rozruchu lub ładowania,a tym samym
niebezpieczeństwo wybuchu akumulatora.
ŁADOWANIE AKUMULATORA
W celu zapoznania się z procedurą kontroli
akumulatora oraz niezbędnego sprzętu, patrz nota
"Systematyczna kontrola akumulatorów przed
wydaniem nowych pojazdów".
Przypomnienie testu zatwierdzającego prostownik.
W czasie ładowania wydziela się ciepło, które jest tym
większe i tym szybciej wzrasta, im wyższe jest
napięcie ładowania akumulatora. Dlatego też należy
koniecznie używać prostownika o stałym napięciu.
Test
● ustawić potencjometr regulacji maksymalnego
napięcia ładowania,
● sprawdzić napięcie na prostowniku lub na zaciskach
akumulatora.
Jeżeli napięcie jest powyżej 15 V, oznacza to, że
prostownik nie ma stałego napięcia (jego użycie do
akumulatora jest niebezpieczne).
Zatrzymać wówczas ładowanie.
W przypadku kontaktu kwasu ze skórą,
podrażnione miejsce obficie spłukać wodą. Gdy
roztwór kwasu dostanie się do oczu,
natychmiast wezwać lekarza.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Automatyczne włączanie świateł 80B
80B-1
280BREFLEKTORY PRZEDNIE
Automatyczne włączanie świateł
AUTOMATYCZNE WŁĄCZANIE ŚWIATEŁ W CZASIE JAZDY
Pojazdy mogą być wyposażone w funkcję automatycznego włączania świateł mijania i pozycyjnych (silnik
włączony), zależnie od ilości światła naturalnego.
Włączenie funkcji
Działanie funkcji zapewnia czujnik ilości światła (wbudowany w czujnik deszczu) oraz moduł zespolony w kabinie.
1 Czujnik opadów
2 Moduł zespolony w kabinie
3 Reflektory
4 Dźwignia zespolona oświetlenia
Włączenie lub zawieszenie funkcji może odbywać się za pomocą dźwigni zespolonej, jeśli moduł zespolony w
kabinie jest prawidłowo skonfigurowany (zapoznać się z rozdziałem 87B):
– włączyć zapłon,
– za pomocą dźwigni, wykonać dwa cykle zapalanie-gaszenie w czasie krótszym, niż 4 sekundy,
– jeżeli w wyniku działania funkcji nastąpiła zmiana stanu, tablica wskaźników emituje sygnał dźwiękowy.
W celu zdobycia szczegółowych informacji dotyczących wymiany czujnika natężenia światła naturalnego, zapoznać
się z rozdziałem 85A "Czujnik opadów".
REFLEKTORY PRZEDNIE
Automatyczne włączanie świateł 80B
80B-2
AUTOMATYCZNE WŁĄCZANIE ŚWIATEŁ PRZY ZATRZYMANIU POJAZDU (Funkcja "Przedłużone działanie
świateł zewnętrznych")
Pojazdy mogą, zależnie od wersji, być wyposażone w funkcję automatycznego włączania świateł mijania (silnik
wyłączony), co pozwala oświetlić strefę przed pojazdem. Działanie tej funkcji jest możliwe tylko przy wyłączonym
silniku i ograniczone do określonych przedziałów czasu wynoszących 30 sekund (maksymalnie 2 minuty).
Włączenie funkcji
Włączanie funkcji odbywa się za pomocą dźwigni zespolonej:
– wyłączyć zapłon,
– używając dźwigni, dwukrotnie dać sygnał świateł drogowych,
– tablica wskaźników emituje sygnał dźwiękowy,
– światła są zasilane na określony czas wynoszący 30 sekund,
– każdemu sygnałowi świateł drogowych z dźwigni będzie odpowiadało działanie czasowe przez 30 sekund.
UWAGA:
Naciśnięcie przycisku "Confort" na karcie RENAULT powoduje zgaszenie świateł.
ZDALNE STEROWANIE ZAPALANIEM ŚWIATEŁ (funkcja "Confort")
Pojazdy mogą, w zależności od wersji, być wyposażone w funkcję "Confort". Funkcja ta jest uruchamiana przez
naciśnięcie na kartę RENAULT i umożliwia włączenie:
– świateł pozycyjnych,
– świateł mijania,
– kierunkowskazów bocznych,
– oświetlenia w kabinie.
Funkcja ta działa przez określony czas (około 30 sekund) lub może zostać wstrzymana przez naciśnięcie na
przycisk "Confort" karty RENAULT.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Automatyczne włączanie świateł 80B
80B-3
Automatyczne włączanie świateł w czasie jazdy.
Włączyć zapłon.
Wykonać dwa cykle zapalanie - gaszenie.
Jeśli modyfikacja została uwzględniona, tablica
wskaźników nadaje sygnał dźwiękowy.
System działa odtąd w trybie automatycznym.
Przejście do trybu ręcznego jest zawsze
możliwe. W razie nieprawidłowego działania,
skontrolować konfiguracje modułu zespolonego
w kabinie.
Wykonać identyczną operację, by powrócić do
trybu działania ręcznego.
Automatyczne włączanie świateł przy
zatrzymaniu pojazdu (funkcja "Przedłużone
działanie świateł zewnętrznych").
Wyłączyć zapłon.
Wykonać dwa mignięcia światłami drogowymi.
Światła są zasilane przez czas wynoszący
30 sekund.
Wykonać jedno dodatkowe mignięcie światłami
drogowymi.
Czas włączenia świateł zostaje przedłużony o
30 sekund (maksymalnie 2 minuty).
Naciśnięcie na przycisk "Confort" karty Renault
powoduje zatrzymanie funkcji.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Światła dzienne 80B
80B-4
Światła dzienne
Działaniem świateł dziennych (running-lights) w
wersjach do niektórych krajów steruje moduł
zespolony w kabinie.
Skrzynka bezpieczników i przekaźników zawiera
specjalne zwory do zasilania dźwigni zespolonej
(nr kat. 77 00 821 578).
W celu aktywacji lub dezaktywacji tej funkcji:
● ustawić zwory (A):
– tryb działania bez świateł dziennych: zwory na
miejscu,
– tryb działania ze światłami dziennymi: bez zwor,
● Skonfigurować moduł zespolony w kabinie za
pomocą przyrządów diagnostycznych korzystając z
menu "Tryb sterowania", "konfiguracja systemu",
a następnie wybierając opcję z lub bez "świateł
dziennych" (zapoznać się z rozdziałem 87B).
● wstawić przekaźniki do skrzynki bezpieczników-
przekaźników Opcji. Informacje na temat miejsca
przeznaczenia przekaźników można znaleźć w
rozdziale 81C (sprawdzić obecność wiązki
przewodów).
W celu uzyskania dostępu do przekaźnika (światła
dzienne), konieczne będzie wymontowanie centralnej
części deski rozdzielczej (patrz procedura
przedstawiona w rozdziale 81C).
REFLEKTORY PRZEDNIE
Reflektory 80B
80B-5
Reflektory
DEMONTAŻ (wszystkie typy)
Cechy szczególne reflektorów wyposażonych w
żarówki ksenonowe (patrz rozdział "Reflektory z
żarówkami ksenonowymi").
UWAGA:
Żarówki ksenonowe działają pod napięciem 20 000 V
przy włączaniu, a następnie pod napięciem 85 V prądu
przemiennego podczas pracy.
Należy koniecznie odłączyć akumulator przed
podjęciem jakichkolwiek czynności.
Zabronione jest zapalanie żarówki, jeśli nie jest ona
wstawiona w lampę zespoloną (niebezpieczne dla
oczu).
Odłączyć akumulator.
Wyjąć częściowo uszczelkę (A).
Wymontować:
– spinki mocujące rynienkę i górną część osłony
chłodnicy,
– rynienkę (B),
– śrubę mocującą (C).
Zależnie od typu silnika, śrubę mocującą (D) można
demontować na dwa sposoby:
● albo przez komorę silnika,
● albo odchylając lekko osłonę chłodnicy (1), by włożyć
klucz w miejsce (2).
Odpiąć reflektor, ciągnąc go do przodu.
Odłączyć złącza.
MONTAŻ
Po każdej czynności przy lampach zespolonych,
należy przeprowadzić procedurę ustawiania
parametrów początkowych systemu lamp
ksenonowych (zależnie od wersji) oraz regulację
reflektorów.
UWAGA:
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności
konieczne jest zabezpieczenie zderzaka (część
znajdująca się pod reflektorem) przy pomocy taśmy
maskującej.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów 80B
80B-6
Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów
USTAWIANIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH
SYSTEMU LAMP KSENONOWYCH
Procedurę tę należy wykonywać po każdej czynności
przy reflektorze, czujniku albo jednym z elementów
układu jezdnego przed regulacją reflektorów.
Ustawić pojazd na płaskim podłożu.
WAŻNE:
Nie zaciągać hamulca postojowego.
Upewnić się, że pojazd jest pusty. Nie wsiadać do
samochodu przez cały czas trwania operacji.
Sprawdzić ciśnienie w ogumieniu i podnieść pokrywę
silnika.
Podłączyć przyrządy diagnostyczne i sprawdzić brak
usterki.
Włączyć zapłon, zapalić światła mijania, wybrać i
zatwierdzić moduł elektroniczny "Żarówka
ksenonowa".
Wprowadzić polecenie: "AC010: Kalibracja modułu
elektronicznego".
UWAGA:
Można sprawdzić, czy system ma ustawione parametry
początkowe:
– wartość z czujnika przedniego odczytana przez
parametr "PR017: Wysokość z przodu" powinna
być identyczna, jak wartość początkowa wysokości z
przodu pojazdu (PR004),
– wartość z czujnika tylnego odczytana przez parametr
"PR018: Wysokość z tyłu" powinna być identyczna,
jak wartość początkowa wysokości z tyłu pojazdu
(PR005).
Nie wyłączając zapłonu, za pomocą regloskopu,
przeprowadzić regulację wysokości reflektorów śrubą
(D) i kierunku śrubą (E).
WAŻNE:
Wysokość położenia nadwozia nie może się zmienić
między ustawieniem parametrów początkowych a
regulacją reflektorów. Obie operacje są ze sobą ściśle
związane.
WAŻNE:
Ustawienie parametrów początkowych systemu jest
niemożliwe:
– jeśli prędkość pojazdu jest nieobecna lub różna od
zera,
– jeżeli położenie rejestrowane przez czujnik znajduje
się poza granicami tolerancji,
– jeśli konfiguracja modułu elektronicznego nie jest
prawidłowo wykonana.
REGULACJA REFLEKTORÓW
● ustawić pojazd na płaskim podłożu,
● upewnić się, że pojazd jest pusty,
● nie zaciągać hamulca postojowego,
● ustawić element sterujący regulacji na 0 (reflektory
halogenowe) lub wprowadzić parametry początkowe
systemu (reflektory z żarówkami ksenonowymi),
● poruszać śrubą (D) w celu regulacji wysokości,
● poruszać śrubą (E) w celu regulacji kierunku.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów 80B
80B-7
Ustawianie parametrów początkowych reflektorów
z żarówkami ksenonowymi
Regulacja reflektorów
Pojazd musi się znajdować na płaskim i
poziomym podłożu.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić, czy pojazd jest pusty.
Włączyć zapłon i zapalić światła mijania.
Nie zaciągać hamulca postojowego.
Nawiązać dialog wybierając system "lampa z
żarówką ksenonową".
Sprawdzić, czy nie występuje usterka.
Ustawić regloskop przed pojazdem i
wyregulować go (zależnie od wersji) zgodnie z
wartością wpisaną na reflektorze.
Wybrać polecenie: "AC010: Kalibracja modułu
elektronicznego".
Nie przestawiając pojazdu w inne miejsce,
dokonać ręcznej regulacji reflektorów.
Pojazd musi się znajdować na płaskim i
poziomym podłożu.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić, czy pojazd jest pusty.
Włączyć zapłon i zapalić światła mijania.
Nie zaciągać hamulca postojowego.
Ustawić pokrętło zespołu regulującego wiązki
świateł w pozycji "0".
Ustawić regloskop przed pojazdem i
wyregulować regloskop (zależnie od wersji)
zgodnie z wartością zapisaną na reflektorze.
Nie przestawiając pojazdu w inne miejsce,
dokonać ręcznej regulacji reflektorów.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Uchwyty mocujące 80B
80B-8
Uchwyty mocujące
METODA NAPRAWY
Górny uchwyt mocujący
Odciąć w miejscu (A) połamaną część w sposób
pokazany na rysunku, co umożliwi właściwe
dopasowanie nowego uchwytu mocującego.
Umiarkowanie dokręcić śruby mocujące
Uchwyt mocujący od strony osłony chłodnicy
Odciąć połamaną część od lampy zespolonej w
sposób umożliwiający wpasowanie nowego uchwytu
mocującego.
Umiarkowanie dokręcić śruby mocujące.
Dolny uchwyt mocujący
W celu wymiany uchwytu mocującego, nie jest
konieczne wymontowanie zderzaka.
UWAGA:
Przed jakąkolwiek naprawą (przy użyciu
specjalnego zestawu do napraw), bardzo ważne jest
upewnienie się, że na lampie zespolonej nie ma
żadnego pęknięcia, przez które mogłaby wnikać
wilgoć. Gdyby tak było, wymienić lampę zespoloną.
REFLEKTORY PRZEDNIE
Uchwyty mocujące 80B
80B-9
PODŁĄCZENIE
UWAGA:
Numery ścieżek odczytywać od strony prawej do lewej
na wszystkich reflektorach.
Ścieżka Przeznaczenie
1
2
3
4
5
Masa
Światło mijania
Kierunkowskaz
Światło drogowe
Światło pozycyjne
REFLEKTORY PRZEDNIE
Żarówki 80B
80B-10
Żarówki
W niektórych wersjach jednostek napędowych, w celu
uzyskania dostępu do żarówek konieczny będzie
demontaż reflektora.
ŻARÓWKA ŚWIATŁA DROGOWEGO
Wymiana żarówki odbędzie się po wymontowaniu
osłony z tworzywa (1).
Do wymiany żarówek światła drogowego, należy
używać wyłącznie żarówek homologowanych H.
H7 (do lamp zespolonych halogenowych)
H1 (do lamp zespolonych ksenonowych)
ŻARÓWKA ŚWIATŁA POZYCYJNEGO
Wymiana żarówki typu 5W5 odbędzie się po
wymontowaniu osłony z tworzywa (2).
ŻARÓWKA KIERUNKOWSKAZU
Wymiana żarówki typu PY21 W (pomarańczowa)
odbędzie się po wymontowaniu osłony z tworzywa (3).
ŻARÓWKA ŚWIATŁA MIJANIA
Wymiana żarówki typu H3 odbędzie się po
wymontowaniu osłony z tworzywa (4).
UWAGA:
W celu wymiany żarówek ksenonowych, zapoznać się
z rozdziałem 80C: "Reflektory z żarówkami
ksenonowymi"
REFLEKTORY PRZEDNIE
Regulacja świateł 80B
80B-11
Regulacja świateł
DEMONTAŻ - MONTAŻ MODUŁU STERUJĄCEGO
REGULACJĄ USTAWIENIA WIĄZKI ŚWIATEŁ
W celu wymontowania modułu należy wymontować
jego wspornik.
Wymontować:
● osłonę śrub,
● dwie śruby mocujące (A),
● uchwyt automatycznego hamulca postojowego,
● wspornik modułu regulacji świateł.
Odłączyć złącza, następnie odłączyć moduł regulacji
od wspornika.
PODŁĄCZENIE
POŁOŻENIE
POKRĘTŁA
NAPIĘCIE WYJŚCIOWE
STEROWANIA (w Voltach)
4
3
2
1
0
11
8,5
6
3,5
1,1
Ścieżka Przeznaczenie
1
2
3
4
Informacja o światłach mijania
Masa
+ Po wyłączeniu zapłonu
Wyjście sterowania
REFLEKTORY PRZEDNIE
Siłowniki 80B
80B-12
Siłowniki
DEMONTAŻ
W celu wymontowania siłownika, konieczny jest
demontaż lampy zespolonej:
– w niektórych wersjach jednostek napędowych, w
przypadku żarówek halogenowych,
– w przypadku żarówek ksenonowych.
Przekręcić siłownik o jedną ósmą obrotu w kierunku na
zewnątrz, by wyjąć go z lampy zespolonej.
Odłączyć przegub od lustra reflektora lekko odchylając
siłownik.
MONTAŻ
Przytrzymywać lustro reflektora w tylnej części lampy
zespolonej, pociągając za trzonek żarówki.
Zatrzasnąć przegub w zapince reflektora.
Ustawić siłownik na lampie zespolonej.
Przekręcić siłownik o jedną ósmą obrotu w kierunku do
wewnątrz, by wprowadzić go w lampę zespoloną.
WAŻNE:
Po zamontowaniu siłowników, konieczne jest
ustawienie parametrów początkowych systemu i
przeprowadzenie regulacji reflektorów (patrz rozdział
"Regulacja reflektorów").
PODŁĄCZENIE
UWAGA:
Siłowniki reflektorów wyposażonych w żarówki
ksenonowe są specyficzne.
Sposób oznaczenia ścieżek na siłownikach do
reflektorów halogenowych jest odwrotny w stosunku
do reflektorów ksenonowych.
Ścieżka Przeznaczenie
1
2
3
Masa
Sterowanie siłownika
Zasilanie
REFLEKTORY PRZEDNIE
Światła przeciwmgielne 80B
80B-13
Światła przeciwmgielne
DEMONTAŻ
Wymontować przedni zderzak (zapoznać się z
rozdziałem "Naprawy blacharskie").
Odkręcić dwie śruby mocujące (A).
MONTAŻ
Bez zaleceń szczególnych, nie należy jednak
zapomnieć o przeprowadzeniu regulacji świateł
przeciwmgielnych.
Przeprowadzić regulację posługując się śrubokrętem.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Informacje ogólne 80C
80C-1
180CREFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Informacje ogólne
Pojazdy te są obowiązkowo wyposażane w:
– system automatycznej regulacji wysokości wiązki
światła reflektorów w zależności od położenia
nadwozia,
– spryskiwacz reflektorów.
UWAGA:
Zakazany jest montaż reflektora wyposażonego w
żarówkę ksenonową w wersji pojazdu, w której nie
przewidziano instalacji tego typu urządzenia.
Żarówki te nie posiadają żarników. Światło tych
żarówek jest wytwarzane przez dwie elektrody
umieszczone w lampie kwarcowej zawierającej gaz
pod zwiększonym ciśnieniem (ksenonowy) oraz rtęć.
Moduł elektroniczny lub przetwornica wbudowane w
reflektor są zasilane przez akumulator (12 V) pojazdu i
wytwarzają napięcie kontrolowane 20 000 V przy
włączaniu, a następnie napięcie przemienne 85 V w
stanie ustabilizowanym.
Automatyczna korekcja regulacji wysokości wiązki
światła reflektorów w zależności od położenia
nadwozia:
System automatycznej korekcji powinien umożliwić
(przy zmianie obciążenia pojazdu) zachowanie stałej
wysokości wiązki świateł w odniesieniu do początkowej
wartości regulacyjnej wprowadzonej fabrycznie lub
przez serwis sieci Renault.
System ten może być diagnozowany za pomocą
przyrządów diagnostycznych.
Przy każdym kasowaniu usterki, siłowniki wykonują
ruch do dołu.
1 - Czujnik wysokości z tyłu
2 - Czujnik przedni - moduł elektroniczny
3 - Siłownik
Informacje dotyczące cechy szczególnych
demontażu-montażu reflektorów, siłowników oraz
lamp halogenowych można znaleźć w
rozdziale 80B.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Informacje ogólne 80C
80C-2
Oświetlenie zapewnione przez światła drogowe
uzupełniają żarówki ksenonowe:
● Jeśli światła mijania są zgaszone, żarówka
ksenonowa nie jest zasilana, sygnał świetlny steruje
wyłącznie światłami drogowymi.
● Jeśli światła mijania (z żarówkami ksenonowymi) są
zapalone, sygnał świetlny steruje światłami
drogowymi oraz elektromagnesem (żarówka
ksenonowa pozostaje zapalona). Zadaniem
elektromagnesu jest modyfikowanie wiązki światła
pochodzącej od świateł mijania.
A - Elektromagnes
B - System modyfikacji wiązki światła (położenie
dolne dla światła mijania; położenie górne dla
światła drogowego)
W razie uszkodzenia elektromagnesu lub systemu
modyfikacji wiązki światła, należy wymienić reflektor.
Kontrola elektromagnesu
Podczas włączania sygnału świetlnego (przy
zgaszonych światłach mijania), wraz z zapaleniem się
świateł drogowych powinien być zasilany
elektromagnes (słychać).
Kontrola modyfikacji wiązki światła
UWAGA:
Nie ustawiać się w zasięgu światła żarówek
ksenonowych.
● odłączyć złącza żarówek świateł drogowych,
● ustawić regloskop przed reflektorami,
● włączyć światła mijania,
● ustawić dźwignię zespoloną oświetlenia w położeniu
światła drogowe,
● wiązka światła powinna być zmieniona.
Wiązka światła ze światła mijania
Wiązka światła ze światła drogowego
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Modyfikacja wiązki światła 80C
80C-3
Modyfikacja wiązki światła
Lampy zespolone wyposażone w żarówki ksenonowe
posiadają mechanizm, który pozwala na modyfikację
wiązki światła dawanego przez światła mijania
stosownie do pozycji zajmowanej przez
prowadzącego (kierownica z prawej lub z lewej
strony).
METODA
Procedura może być przeprowadzona z lampami
zespolonymi w pojeździe, zależnie od typu silnika.
Odłączyć akumulator.
Wymontować osłonę z tworzywa.
Następnie, poruszyć dźwignią (A).
Ponownie podłączyć akumulator i sprawdzić wiązkę za
pomocą regloskopu.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI
Schemat podstawowy 80C
80C-4
Schemat podstawowy
1 - Siłownik
2 - Reflektor
3 - Moduł elektroniczny (przetwornica)
4 - Czujnik przedni - moduł elektroniczny
5 - Czujnik tylny
A - + Oświetlenia
B - + Po zapłonie
C - Połączenie diagnostyczne
D - Informacja o prędkości pojazdu
E - Masa
Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu AKUMULATOR REFLEKTORY PRZEDNIE REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI OŚWIETLENIE TYLNE OŚWIETLENIE W KABINIE BEZPIECZNIKI BLOKADA ROZRUCHU SYGNAŁ DZęWIĘKOWY ALARM PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZęNIKÓW KOMPUTER POKŁADOWY SYSTEM TELEMATYKI POKŁADOWEJ REGULATOR PRĘDKOŚCI ELEMENTY STERUJĄCE - SYGNALIZACJA WYCIERACZKI-SPRYSKIWACZE RADIO MODUŁ POŁĄCZEŃ STEROWANIE ZAMKAMI DRZWI I POKRYW OTWIERANY DACH POMOC PRZY PARKOWANIU WIĄZKI PRZEWODÓW POŁĄCZENIA MULTIPLEKSOWE PODUSZKI POWIETRZNE I NAPINACZE PASÓW MIEJSCE KIEROWCY JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 107 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody Renault. © Renault 2002
Osprzęt elektryczny Spis treści Strona 80A 80B 80C 81A 81B Akumulator Cechy szczególne 80A-1 reflektory przednie Automatyczne włączanie świateł 80B-1 Światła dzienne 80B-4 Lampy zespolone 80B-5 Ustawienie parametrów początkowych systemu i regulacja reflektorów 80B-6 Uchwyty mocujące 80B-8 Żarówki 80B-10 Regulacja wiązki świateł 80B-11 Siłowniki 80B-12 Światła przeciwmgielne 80B-13 Reflektory z żarówkami ksenonowymi Wiadomości ogólne 80C-1 Modyfikacja wiązki światła 80C-3 Schemat podstawowy 80C-4 Czujnik wysokości z tyłu 80C-5 Czujnik przedni - Moduł elektroniczny 80C-7 Reflektory 80C-8 Żarówki 80C-9 Moduł elektroniczny (przetwornica) 80C-11 oświetlenie tylne Światło tylne 81A-1 Światło przeciwmgielne 81A-2 Trzecie światło stop 81A-4 Oświetlenie tablicy rejestracyjnej 81A-5 oświetlenie wnętrza Wiadomości ogólne 81B-1 Lampka sufitowa 81B-2 Oświetlenie lusterka 81B-3 Strona 81C 82A 82B 82C 83A 83B bezpieczniki Skrzynka bezpieczników - przekaźników 81C-1 Bezpieczniki zespołu wentylatora 81C-21 Blokada rozruchu Karta RENAULT: Wiadomości ogólne 82A- 1 Karta RENAULT: Działanie 82A-3 Karta RENAULT: Przystosowania 82A-9 Komputer wtrysku 82A-15 Blokada elektryczna kolumny kierowniczej 82A-16 Przycisk rozruchu 82A-19 Czytnik karty RENAULT 82A-20 Antena rozruchu 82A-21 sygnĄ ostrzegawczy Sygnał dźwiękowy 82B-1 alarm Wiadomości ogólne 82C-1 PrzyrzĄdy tablicy wskaźników Tablica wskaźników 83A-1 Kontrolka "Service" 83A-8 Kontrolka "Stop" 83A-9 Komunikaty pisemne 83A-10 Sonda poziomu oleju 83A-11 Czujnik poziomu paliwa 83A-12 komputer pokĄdowy Synteza mowy 83B-1
Strona 83C 83D system telematyki pokĄdowej System pomocy w nawigacji: Wiadomości ogólne 83C-1 System pomocy w nawigacji: Centralny moduł połączeń 83C-5 System pomocy w nawigacji: Przyciski 83C-8 System pomocy w nawigacji: Moduł elektroniczny 83C-9 System pomocy w nawigacji: Ekran 83C-12 System pomocy w nawigacji: Antena 83C-15 System pomocy w nawigacji: Moduł rozwijania komunikatów 83C-16 System pomocy w nawigacji: Głośnik 83C-17 System pomocy w nawigacji: Menu nawigacji 83C-18 System pomocy w nawigacji: Uwagi klienta 83C-20 System pomocy w nawigacji: Drzewka lokalizacji usterek 83C-21 Regulator prędkości Regulowanie i ograniczanie prędkości: Opis 83D-1 Regulowanie i ograniczanie prędkości: Przeznaczenie złączy 83D-4 Regulator prędkości: Działanie 83D-7 Ogranicznik prędkości: Działanie 83D-8 Strona 84A 85A Elementy sterujĄce - sygnalizacja Styk obrotowy 84A-1 Dźwignia wycieraczek 84A-3 Dźwignia zespolona 84A-4 Przełącznik świateł awaryjnych 84A-5 Regulacja natężenia oświetlenia 84A-6 Automatyczny hamulec parkingowy 84A-7 Włącznik ogrzewania fotela 84A-8 Przełącznik blokowania drzwi 84A-9 Przełączniki elektrycznych podnośników szyb 84A-10 Przełącznik funkcji "bezpieczeństwo dzieci" 84A-18 Czujnik otwarcia drzwi 84A-19 Zamki drzwi 84A-20 Elektryczny zamek tylnej klapy 84A-21 Sterowanie otwieraniem tylnej klapy 84A-22 Zamek tylnej szyby 84A-23 Sterowanie otwieraniem tylnej szyby 84A-24 Sterowanie lusterkiem wstecznym 84A-25 Wewnętrzne lusterko wsteczne 84A-26 Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie 84A-27 Sonda temperatury zewnętrznej 84A-28 Diagnostyka lusterek wstecznych - Uwagi klienta 84A-29 Diagnostyka lusterek wstecznych - Drzewko lokalizacji usterki 84A-30 Wycieranie - spryskiwanie Pióra wycieraczek przednich 85A-1 Mechanizm przedniej wycieraczki 85A-2 Silnik wycieraczek przednich 85A-5 Wycieraczka przednia 85A-6 Czujnik opadów 85A-7 Silnik wycieraczki tylnej 85A-9 Mechanizm wycierania tylnej szyby 85A-11 Spryskiwacz szyby 85A-14 Spryskiwacz reflektorów 85A-15
Strona 86A 87B RADIO Radio samochodowe - wersja podstawowa: Wiadomości ogólne 86A-1 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Działanie 86A-3 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Podłączenia 86A-5 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Wiadomości ogólne 86A-6 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Działanie 86A-8 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Kod zabezpieczający 86A-12 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Autodiagnostyka 86A-15 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Zmieniacz płyt kompaktowych 86A-16 Radio samochodowe - wersja podstawowa: Wzmacniacz-tuner 86A-18 Sterowanie przy kierownicy 86A-20 Antena 86A-21 Głośniki 86A-22 Diagnostyka radia: Uwagi klienta 86A-24 Diagnostyka radia: Drzewko lokalizacji usterki 86A-25 modu po Ączeń Moduł zespolony w kabinie 87B-1 Konfiguracja modułu zespolonego w kabinie 87B-13 Strona 87C 87D 87F sterowanie drzwi i klap Wersja bez kluczyka: Karta RENAULT 87C-1 Wersja bez kluczyka: Karta RENAULT "zwykła" 87C-4 Wersja bez kluczyka: Karta RENAULT o działaniu automatycznym 87C-7 Wersja bez kluczyka: Czujniki otwarcia 87C-10 Wersja bez kluczyka: Kierunkowskazy boczne 87C-11 Wersja bez kluczyka: Antena trybu automatycznego 87C-12 Wersja bez kluczyka: Czytnik karty RENAULT 87C-13 Wersja bez kluczyka: Schemat podstawowy 87C-14 ELEKTRYCZNE PODNOSZENIE SZYB - otwierany dach Zasłona dachu otwieranego elektrycznie 87D-1 Dach otwierany elektrycznie 87D-3 pomoc przy parkowaniu Wiadomości ogólne 87F-1 Wyłącznik blokady funkcji 87F-2 Moduł elektroniczny 87F-3 Sygnał dźwiękowy 87F-5 Czujniki ultradźwiękowe 87F-6
Strona 88A 88B 88C 88C przewody Złącze automatycznej regulacji fotela 88A-1 Złącze wykładziny sufitowej 88A-2 POŁĄCZENIA multipleksowe Opis 88B-1 poduszki powietrzne i napinacze Wiadomości ogólne 88C-1 Moduł elektroniczny poduszki powietrznej 88C-6 Czujnik uderzenia bocznego 88C-10 Czujnik położenia fotela 88C-11 Wyłącznik czasowy 88C-12 Napinacze przednich pasów 88C-13 Przednia poduszka powietrzna kierowcy 88C-15 Przednia poduszka powietrzna pasażera 88C-17 Przednie poduszki boczne (chroniące klatkę piersiową) 88C-19 Tylne poduszki boczne (chroniące klatkę piersiową) 88C-21 Boczne kurtyny powietrzne 88C-22 Procedura kasacji 88C-25 miejsce kierowcy Zapamiętywanie ustawień miejsca kierowcy 88D-1
AKUMULATOR Cechy szczególne 80A 80A-1 180AAKUMULATOR Cechy szczególne DEMONTAŻ Jeżeli pojazd musi zostać przeniesiony w inne miejsce, przed odłączeniem akumulatora, zablokować moduł elektroniczny Airbag za pomocą przyrządu diagnostycznego. Ma to na celu odblokowanie blokady elektrycznej kolumny kierownicy. Odłączyć wszystkie odbiorniki prądu. Odłączyć akumulator. W celu wyjęcia akumulatora, wymontować mocowanie (A) uchwytu. MONTAŻ Ustawić prawidłowo akumulator i dokręcić mocowanie uchwytu momentem 0,7 daN.m. Dokręcić zaciski momentem 1,2 daN.m. Podczas montażu akumulatora lub za każdym razem, gdy zostanie odłączony, może być konieczne wykonanie pewnej liczby przystosowań w trybie zwykłym, bez konieczności stosowania przyrządu diagnostycznego, aby działanie pojazdu było prawidłowe: ● ustawienie godziny na zegarze, ● wprowadzenie czterocyfrowego kodu radioodtwarzacza (za pomocą nadajnika zdalnego sterowania przy kierownicy), ● ustawienie początkowych parametrów silników elektrycznego podnoszenia szyb ze sterowaniem impulsowym: – dokładnie zamknąć szyby, – szyby podnoszą się ruchem przerywanym aż do górnego położenia granicznego, – przytrzymać przyciski wciśnięte przez kilka sekund, – opuścić szyby aż do dolnego położenia granicznego, – przytrzymać przyciski wciśnięte przez kilka sekund, – parametry początkowe silników zostały ustawione. ● ustawienie parametrów początkowych silnika dachu otwieranego elektrycznie: – ustawić przełącznik w pozycji zaciągniętej zasłony dachu, – nacisnąć dłużej na przełącznik. Po 3 sekundach, otwierany dach dochodzi do położenia zamknięcia, utrzymać nacisk na przełącznik, by nastąpiło ustawienie parametrów działania również dla zasłony otwieranego dachu (ruch krokowy bez funkcji zapobiegającej przycięciu w przypadku otwieranego dachu i ruch ciągły w przypadku zasłony dachu), – puścić przełącznik, – ponownie nacisnąć przełącznik w ciągu 3 sekund, – przytrzymać przełącznik wciśnięty, otwierany dach i zasłona dachu otwierają się, a następnie zamykają w pozycji do przesuwania, – ustawienie parametrów działania silników zostało wykonane, – Ustawić przełącznik na "stop". UWAGA: Nie może upłynąć więcej niż 3 sekundy między dwoma czynnościami procedury ustawiania parametrów początkowych, w przeciwnym razie układ elektroniczny rozpocznie nowy cykl ustawiania parametrów. Pojazdy te są wyposażone w akumulatory ołowiowo- -wapniowe o niskim zużyciu płynu. Zabrania się zatem uzupełniania poziomu elektrolitu.
AKUMULATOR Cechy szczególne 80A 80A-2 BEZPIECZEŃSTWO Warto przypomnieć, że akumulator: – zawiera kwas siarkowy, który jest produktem niebezpiecznym, – jest źródłem wydzielania się, podczas ładowania, tlenu i wodoru. Mieszanka tych gazów stwarza niebezpieczeństwo wybuchu. 1) NIEBEZPIECZEŃSTWO "KWAS" Roztwór kwasu siarkowego jest substancją niezwykle agresywną i toksyczną, która powoduje korozję większości metali. Z tego względu, wszelkie operacje związane z akumulatorem należy wykonywać z zachowaniem następujących środków ostrożności: – chronić oczy zakładając okulary, – zakładać rękawice i odzież ochronną zabezpieczającą przed działaniem kwasu. 2) NIEBEZPIECZEŃSTWO "RYZYKO WYBUCHU" Gdy akumulator jest ładowany, wytwarza się tlen i wodór. Zjawisko to jest maksymalnie intensywne, gdy akumulator jest całkowicie naładowany, zaś ilość powstających gazów jest proporcjonalna do natężenia prądu ładowania. Tlen i wodór łączą się ze sobą w wolnej przestrzeni, na powierzchni płyt, tworząc mieszankę wybuchową. Mieszanka ta jest silnie wybuchowa. Wystarczy najmniejsza iskra, lub kontakt ze źródłem ciepła, by spowodować wybuch. Detonacja jest tak silna, że akumulator zostaje rozerwany na kawałki, a kwas rozpryskuje się na znaczną odległość. Stwarza to poważne niebezpieczeństwo dla osób znajdujących się w pobliżu wybuchu (oblanie kwasem, zranienie odłamkami obudowy akumulatora). Rozpryski kwasu są niebezpieczne dla oczu, twarzy, rąk. Działają niszcząco nawet na ubrania. Zabezpieczenie się przed niebezpieczeństwem wybuchu, do którego może doprowadzić nieostrożne obchodzenie się z akumulatorem, powinno zatem być traktowane bardzo poważnie. Unikać ryzyka wytworzenia iskry. ● Należy upewnić się, czy wszystkie odbiorniki prądu są wyłączone. ● Podczas ładowania akumulatora w pomieszczeniu, wyłączyć prostownik przed przyłączeniem lub odłączeniem akumulatora. ● Nie wolno kłaść przedmiotów metalowych na akumulator, by nie wywołać zwarcia między końcówkami. ● Nigdy nie zbliżać do akumulatora płomienia, palnika spawalniczego, papierosa, ani zapałek. W przypadku kontaktu kwasu ze skórą, podrażnione miejsce obficie spłukać wodą. Gdy roztwór kwasu dostanie się do oczu, natychmiast wezwać lekarza.
AKUMULATOR Cechy szczególne 80A 80A-3 KONTROLA I OBSŁUGA Kontrola wzrokowa 1. mocowania ● Akumulator musi być prawidłowo umocowany (moment dokręcania 0,7 daN.m). Nadmierne dokręcenie jest niepotrzebne i niebezpieczne, gdyż powoduje odkształcenie skrzyni, a nawet jej pęknięcie. Z kolei zbyt słabe dokręcenie wprowadza za duży luz i może doprowadzić do przemieszczenia akumulatora i jego stłuczenia wskutek uderzenia. 2. czystości ● sprawdzić brak zjawiska pełzania elektrolitu (zasiarczenie akumulatora) na zaciskach i wyczyścić oraz pokryć smarem zaciski, jeśli zachodzi taka potrzeba, ● sprawdzić prawidłowe dokręcenie nakrętek na zaciskach. Nieprawidłowe ich zamocowanie stwarza bowiem ryzyko wystąpienia zjawiska iskrzenia podczas rozruchu lub ładowania,a tym samym niebezpieczeństwo wybuchu akumulatora. ŁADOWANIE AKUMULATORA W celu zapoznania się z procedurą kontroli akumulatora oraz niezbędnego sprzętu, patrz nota "Systematyczna kontrola akumulatorów przed wydaniem nowych pojazdów". Przypomnienie testu zatwierdzającego prostownik. W czasie ładowania wydziela się ciepło, które jest tym większe i tym szybciej wzrasta, im wyższe jest napięcie ładowania akumulatora. Dlatego też należy koniecznie używać prostownika o stałym napięciu. Test ● ustawić potencjometr regulacji maksymalnego napięcia ładowania, ● sprawdzić napięcie na prostowniku lub na zaciskach akumulatora. Jeżeli napięcie jest powyżej 15 V, oznacza to, że prostownik nie ma stałego napięcia (jego użycie do akumulatora jest niebezpieczne). Zatrzymać wówczas ładowanie. W przypadku kontaktu kwasu ze skórą, podrażnione miejsce obficie spłukać wodą. Gdy roztwór kwasu dostanie się do oczu, natychmiast wezwać lekarza.
REFLEKTORY PRZEDNIE Automatyczne włączanie świateł 80B 80B-1 280BREFLEKTORY PRZEDNIE Automatyczne włączanie świateł AUTOMATYCZNE WŁĄCZANIE ŚWIATEŁ W CZASIE JAZDY Pojazdy mogą być wyposażone w funkcję automatycznego włączania świateł mijania i pozycyjnych (silnik włączony), zależnie od ilości światła naturalnego. Włączenie funkcji Działanie funkcji zapewnia czujnik ilości światła (wbudowany w czujnik deszczu) oraz moduł zespolony w kabinie. 1 Czujnik opadów 2 Moduł zespolony w kabinie 3 Reflektory 4 Dźwignia zespolona oświetlenia Włączenie lub zawieszenie funkcji może odbywać się za pomocą dźwigni zespolonej, jeśli moduł zespolony w kabinie jest prawidłowo skonfigurowany (zapoznać się z rozdziałem 87B): – włączyć zapłon, – za pomocą dźwigni, wykonać dwa cykle zapalanie-gaszenie w czasie krótszym, niż 4 sekundy, – jeżeli w wyniku działania funkcji nastąpiła zmiana stanu, tablica wskaźników emituje sygnał dźwiękowy. W celu zdobycia szczegółowych informacji dotyczących wymiany czujnika natężenia światła naturalnego, zapoznać się z rozdziałem 85A "Czujnik opadów".
REFLEKTORY PRZEDNIE Automatyczne włączanie świateł 80B 80B-2 AUTOMATYCZNE WŁĄCZANIE ŚWIATEŁ PRZY ZATRZYMANIU POJAZDU (Funkcja "Przedłużone działanie świateł zewnętrznych") Pojazdy mogą, zależnie od wersji, być wyposażone w funkcję automatycznego włączania świateł mijania (silnik wyłączony), co pozwala oświetlić strefę przed pojazdem. Działanie tej funkcji jest możliwe tylko przy wyłączonym silniku i ograniczone do określonych przedziałów czasu wynoszących 30 sekund (maksymalnie 2 minuty). Włączenie funkcji Włączanie funkcji odbywa się za pomocą dźwigni zespolonej: – wyłączyć zapłon, – używając dźwigni, dwukrotnie dać sygnał świateł drogowych, – tablica wskaźników emituje sygnał dźwiękowy, – światła są zasilane na określony czas wynoszący 30 sekund, – każdemu sygnałowi świateł drogowych z dźwigni będzie odpowiadało działanie czasowe przez 30 sekund. UWAGA: Naciśnięcie przycisku "Confort" na karcie RENAULT powoduje zgaszenie świateł. ZDALNE STEROWANIE ZAPALANIEM ŚWIATEŁ (funkcja "Confort") Pojazdy mogą, w zależności od wersji, być wyposażone w funkcję "Confort". Funkcja ta jest uruchamiana przez naciśnięcie na kartę RENAULT i umożliwia włączenie: – świateł pozycyjnych, – świateł mijania, – kierunkowskazów bocznych, – oświetlenia w kabinie. Funkcja ta działa przez określony czas (około 30 sekund) lub może zostać wstrzymana przez naciśnięcie na przycisk "Confort" karty RENAULT.
REFLEKTORY PRZEDNIE Automatyczne włączanie świateł 80B 80B-3 Automatyczne włączanie świateł w czasie jazdy. Włączyć zapłon. Wykonać dwa cykle zapalanie - gaszenie. Jeśli modyfikacja została uwzględniona, tablica wskaźników nadaje sygnał dźwiękowy. System działa odtąd w trybie automatycznym. Przejście do trybu ręcznego jest zawsze możliwe. W razie nieprawidłowego działania, skontrolować konfiguracje modułu zespolonego w kabinie. Wykonać identyczną operację, by powrócić do trybu działania ręcznego. Automatyczne włączanie świateł przy zatrzymaniu pojazdu (funkcja "Przedłużone działanie świateł zewnętrznych"). Wyłączyć zapłon. Wykonać dwa mignięcia światłami drogowymi. Światła są zasilane przez czas wynoszący 30 sekund. Wykonać jedno dodatkowe mignięcie światłami drogowymi. Czas włączenia świateł zostaje przedłużony o 30 sekund (maksymalnie 2 minuty). Naciśnięcie na przycisk "Confort" karty Renault powoduje zatrzymanie funkcji.
REFLEKTORY PRZEDNIE Światła dzienne 80B 80B-4 Światła dzienne Działaniem świateł dziennych (running-lights) w wersjach do niektórych krajów steruje moduł zespolony w kabinie. Skrzynka bezpieczników i przekaźników zawiera specjalne zwory do zasilania dźwigni zespolonej (nr kat. 77 00 821 578). W celu aktywacji lub dezaktywacji tej funkcji: ● ustawić zwory (A): – tryb działania bez świateł dziennych: zwory na miejscu, – tryb działania ze światłami dziennymi: bez zwor, ● Skonfigurować moduł zespolony w kabinie za pomocą przyrządów diagnostycznych korzystając z menu "Tryb sterowania", "konfiguracja systemu", a następnie wybierając opcję z lub bez "świateł dziennych" (zapoznać się z rozdziałem 87B). ● wstawić przekaźniki do skrzynki bezpieczników- przekaźników Opcji. Informacje na temat miejsca przeznaczenia przekaźników można znaleźć w rozdziale 81C (sprawdzić obecność wiązki przewodów). W celu uzyskania dostępu do przekaźnika (światła dzienne), konieczne będzie wymontowanie centralnej części deski rozdzielczej (patrz procedura przedstawiona w rozdziale 81C).
REFLEKTORY PRZEDNIE Reflektory 80B 80B-5 Reflektory DEMONTAŻ (wszystkie typy) Cechy szczególne reflektorów wyposażonych w żarówki ksenonowe (patrz rozdział "Reflektory z żarówkami ksenonowymi"). UWAGA: Żarówki ksenonowe działają pod napięciem 20 000 V przy włączaniu, a następnie pod napięciem 85 V prądu przemiennego podczas pracy. Należy koniecznie odłączyć akumulator przed podjęciem jakichkolwiek czynności. Zabronione jest zapalanie żarówki, jeśli nie jest ona wstawiona w lampę zespoloną (niebezpieczne dla oczu). Odłączyć akumulator. Wyjąć częściowo uszczelkę (A). Wymontować: – spinki mocujące rynienkę i górną część osłony chłodnicy, – rynienkę (B), – śrubę mocującą (C). Zależnie od typu silnika, śrubę mocującą (D) można demontować na dwa sposoby: ● albo przez komorę silnika, ● albo odchylając lekko osłonę chłodnicy (1), by włożyć klucz w miejsce (2). Odpiąć reflektor, ciągnąc go do przodu. Odłączyć złącza. MONTAŻ Po każdej czynności przy lampach zespolonych, należy przeprowadzić procedurę ustawiania parametrów początkowych systemu lamp ksenonowych (zależnie od wersji) oraz regulację reflektorów. UWAGA: Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności konieczne jest zabezpieczenie zderzaka (część znajdująca się pod reflektorem) przy pomocy taśmy maskującej.
REFLEKTORY PRZEDNIE Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów 80B 80B-6 Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów USTAWIANIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH SYSTEMU LAMP KSENONOWYCH Procedurę tę należy wykonywać po każdej czynności przy reflektorze, czujniku albo jednym z elementów układu jezdnego przed regulacją reflektorów. Ustawić pojazd na płaskim podłożu. WAŻNE: Nie zaciągać hamulca postojowego. Upewnić się, że pojazd jest pusty. Nie wsiadać do samochodu przez cały czas trwania operacji. Sprawdzić ciśnienie w ogumieniu i podnieść pokrywę silnika. Podłączyć przyrządy diagnostyczne i sprawdzić brak usterki. Włączyć zapłon, zapalić światła mijania, wybrać i zatwierdzić moduł elektroniczny "Żarówka ksenonowa". Wprowadzić polecenie: "AC010: Kalibracja modułu elektronicznego". UWAGA: Można sprawdzić, czy system ma ustawione parametry początkowe: – wartość z czujnika przedniego odczytana przez parametr "PR017: Wysokość z przodu" powinna być identyczna, jak wartość początkowa wysokości z przodu pojazdu (PR004), – wartość z czujnika tylnego odczytana przez parametr "PR018: Wysokość z tyłu" powinna być identyczna, jak wartość początkowa wysokości z tyłu pojazdu (PR005). Nie wyłączając zapłonu, za pomocą regloskopu, przeprowadzić regulację wysokości reflektorów śrubą (D) i kierunku śrubą (E). WAŻNE: Wysokość położenia nadwozia nie może się zmienić między ustawieniem parametrów początkowych a regulacją reflektorów. Obie operacje są ze sobą ściśle związane. WAŻNE: Ustawienie parametrów początkowych systemu jest niemożliwe: – jeśli prędkość pojazdu jest nieobecna lub różna od zera, – jeżeli położenie rejestrowane przez czujnik znajduje się poza granicami tolerancji, – jeśli konfiguracja modułu elektronicznego nie jest prawidłowo wykonana. REGULACJA REFLEKTORÓW ● ustawić pojazd na płaskim podłożu, ● upewnić się, że pojazd jest pusty, ● nie zaciągać hamulca postojowego, ● ustawić element sterujący regulacji na 0 (reflektory halogenowe) lub wprowadzić parametry początkowe systemu (reflektory z żarówkami ksenonowymi), ● poruszać śrubą (D) w celu regulacji wysokości, ● poruszać śrubą (E) w celu regulacji kierunku.
REFLEKTORY PRZEDNIE Ustawienie parametrów początkowych i regulacja reflektorów 80B 80B-7 Ustawianie parametrów początkowych reflektorów z żarówkami ksenonowymi Regulacja reflektorów Pojazd musi się znajdować na płaskim i poziomym podłożu. Sprawdzić ciśnienie w oponach. Sprawdzić, czy pojazd jest pusty. Włączyć zapłon i zapalić światła mijania. Nie zaciągać hamulca postojowego. Nawiązać dialog wybierając system "lampa z żarówką ksenonową". Sprawdzić, czy nie występuje usterka. Ustawić regloskop przed pojazdem i wyregulować go (zależnie od wersji) zgodnie z wartością wpisaną na reflektorze. Wybrać polecenie: "AC010: Kalibracja modułu elektronicznego". Nie przestawiając pojazdu w inne miejsce, dokonać ręcznej regulacji reflektorów. Pojazd musi się znajdować na płaskim i poziomym podłożu. Sprawdzić ciśnienie w oponach. Sprawdzić, czy pojazd jest pusty. Włączyć zapłon i zapalić światła mijania. Nie zaciągać hamulca postojowego. Ustawić pokrętło zespołu regulującego wiązki świateł w pozycji "0". Ustawić regloskop przed pojazdem i wyregulować regloskop (zależnie od wersji) zgodnie z wartością zapisaną na reflektorze. Nie przestawiając pojazdu w inne miejsce, dokonać ręcznej regulacji reflektorów.
REFLEKTORY PRZEDNIE Uchwyty mocujące 80B 80B-8 Uchwyty mocujące METODA NAPRAWY Górny uchwyt mocujący Odciąć w miejscu (A) połamaną część w sposób pokazany na rysunku, co umożliwi właściwe dopasowanie nowego uchwytu mocującego. Umiarkowanie dokręcić śruby mocujące Uchwyt mocujący od strony osłony chłodnicy Odciąć połamaną część od lampy zespolonej w sposób umożliwiający wpasowanie nowego uchwytu mocującego. Umiarkowanie dokręcić śruby mocujące. Dolny uchwyt mocujący W celu wymiany uchwytu mocującego, nie jest konieczne wymontowanie zderzaka. UWAGA: Przed jakąkolwiek naprawą (przy użyciu specjalnego zestawu do napraw), bardzo ważne jest upewnienie się, że na lampie zespolonej nie ma żadnego pęknięcia, przez które mogłaby wnikać wilgoć. Gdyby tak było, wymienić lampę zespoloną.
REFLEKTORY PRZEDNIE Uchwyty mocujące 80B 80B-9 PODŁĄCZENIE UWAGA: Numery ścieżek odczytywać od strony prawej do lewej na wszystkich reflektorach. Ścieżka Przeznaczenie 1 2 3 4 5 Masa Światło mijania Kierunkowskaz Światło drogowe Światło pozycyjne
REFLEKTORY PRZEDNIE Żarówki 80B 80B-10 Żarówki W niektórych wersjach jednostek napędowych, w celu uzyskania dostępu do żarówek konieczny będzie demontaż reflektora. ŻARÓWKA ŚWIATŁA DROGOWEGO Wymiana żarówki odbędzie się po wymontowaniu osłony z tworzywa (1). Do wymiany żarówek światła drogowego, należy używać wyłącznie żarówek homologowanych H. H7 (do lamp zespolonych halogenowych) H1 (do lamp zespolonych ksenonowych) ŻARÓWKA ŚWIATŁA POZYCYJNEGO Wymiana żarówki typu 5W5 odbędzie się po wymontowaniu osłony z tworzywa (2). ŻARÓWKA KIERUNKOWSKAZU Wymiana żarówki typu PY21 W (pomarańczowa) odbędzie się po wymontowaniu osłony z tworzywa (3). ŻARÓWKA ŚWIATŁA MIJANIA Wymiana żarówki typu H3 odbędzie się po wymontowaniu osłony z tworzywa (4). UWAGA: W celu wymiany żarówek ksenonowych, zapoznać się z rozdziałem 80C: "Reflektory z żarówkami ksenonowymi"
REFLEKTORY PRZEDNIE Regulacja świateł 80B 80B-11 Regulacja świateł DEMONTAŻ - MONTAŻ MODUŁU STERUJĄCEGO REGULACJĄ USTAWIENIA WIĄZKI ŚWIATEŁ W celu wymontowania modułu należy wymontować jego wspornik. Wymontować: ● osłonę śrub, ● dwie śruby mocujące (A), ● uchwyt automatycznego hamulca postojowego, ● wspornik modułu regulacji świateł. Odłączyć złącza, następnie odłączyć moduł regulacji od wspornika. PODŁĄCZENIE POŁOŻENIE POKRĘTŁA NAPIĘCIE WYJŚCIOWE STEROWANIA (w Voltach) 4 3 2 1 0 11 8,5 6 3,5 1,1 Ścieżka Przeznaczenie 1 2 3 4 Informacja o światłach mijania Masa + Po wyłączeniu zapłonu Wyjście sterowania
REFLEKTORY PRZEDNIE Siłowniki 80B 80B-12 Siłowniki DEMONTAŻ W celu wymontowania siłownika, konieczny jest demontaż lampy zespolonej: – w niektórych wersjach jednostek napędowych, w przypadku żarówek halogenowych, – w przypadku żarówek ksenonowych. Przekręcić siłownik o jedną ósmą obrotu w kierunku na zewnątrz, by wyjąć go z lampy zespolonej. Odłączyć przegub od lustra reflektora lekko odchylając siłownik. MONTAŻ Przytrzymywać lustro reflektora w tylnej części lampy zespolonej, pociągając za trzonek żarówki. Zatrzasnąć przegub w zapince reflektora. Ustawić siłownik na lampie zespolonej. Przekręcić siłownik o jedną ósmą obrotu w kierunku do wewnątrz, by wprowadzić go w lampę zespoloną. WAŻNE: Po zamontowaniu siłowników, konieczne jest ustawienie parametrów początkowych systemu i przeprowadzenie regulacji reflektorów (patrz rozdział "Regulacja reflektorów"). PODŁĄCZENIE UWAGA: Siłowniki reflektorów wyposażonych w żarówki ksenonowe są specyficzne. Sposób oznaczenia ścieżek na siłownikach do reflektorów halogenowych jest odwrotny w stosunku do reflektorów ksenonowych. Ścieżka Przeznaczenie 1 2 3 Masa Sterowanie siłownika Zasilanie
REFLEKTORY PRZEDNIE Światła przeciwmgielne 80B 80B-13 Światła przeciwmgielne DEMONTAŻ Wymontować przedni zderzak (zapoznać się z rozdziałem "Naprawy blacharskie"). Odkręcić dwie śruby mocujące (A). MONTAŻ Bez zaleceń szczególnych, nie należy jednak zapomnieć o przeprowadzeniu regulacji świateł przeciwmgielnych. Przeprowadzić regulację posługując się śrubokrętem.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Informacje ogólne 80C 80C-1 180CREFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Informacje ogólne Pojazdy te są obowiązkowo wyposażane w: – system automatycznej regulacji wysokości wiązki światła reflektorów w zależności od położenia nadwozia, – spryskiwacz reflektorów. UWAGA: Zakazany jest montaż reflektora wyposażonego w żarówkę ksenonową w wersji pojazdu, w której nie przewidziano instalacji tego typu urządzenia. Żarówki te nie posiadają żarników. Światło tych żarówek jest wytwarzane przez dwie elektrody umieszczone w lampie kwarcowej zawierającej gaz pod zwiększonym ciśnieniem (ksenonowy) oraz rtęć. Moduł elektroniczny lub przetwornica wbudowane w reflektor są zasilane przez akumulator (12 V) pojazdu i wytwarzają napięcie kontrolowane 20 000 V przy włączaniu, a następnie napięcie przemienne 85 V w stanie ustabilizowanym. Automatyczna korekcja regulacji wysokości wiązki światła reflektorów w zależności od położenia nadwozia: System automatycznej korekcji powinien umożliwić (przy zmianie obciążenia pojazdu) zachowanie stałej wysokości wiązki świateł w odniesieniu do początkowej wartości regulacyjnej wprowadzonej fabrycznie lub przez serwis sieci Renault. System ten może być diagnozowany za pomocą przyrządów diagnostycznych. Przy każdym kasowaniu usterki, siłowniki wykonują ruch do dołu. 1 - Czujnik wysokości z tyłu 2 - Czujnik przedni - moduł elektroniczny 3 - Siłownik Informacje dotyczące cechy szczególnych demontażu-montażu reflektorów, siłowników oraz lamp halogenowych można znaleźć w rozdziale 80B.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Informacje ogólne 80C 80C-2 Oświetlenie zapewnione przez światła drogowe uzupełniają żarówki ksenonowe: ● Jeśli światła mijania są zgaszone, żarówka ksenonowa nie jest zasilana, sygnał świetlny steruje wyłącznie światłami drogowymi. ● Jeśli światła mijania (z żarówkami ksenonowymi) są zapalone, sygnał świetlny steruje światłami drogowymi oraz elektromagnesem (żarówka ksenonowa pozostaje zapalona). Zadaniem elektromagnesu jest modyfikowanie wiązki światła pochodzącej od świateł mijania. A - Elektromagnes B - System modyfikacji wiązki światła (położenie dolne dla światła mijania; położenie górne dla światła drogowego) W razie uszkodzenia elektromagnesu lub systemu modyfikacji wiązki światła, należy wymienić reflektor. Kontrola elektromagnesu Podczas włączania sygnału świetlnego (przy zgaszonych światłach mijania), wraz z zapaleniem się świateł drogowych powinien być zasilany elektromagnes (słychać). Kontrola modyfikacji wiązki światła UWAGA: Nie ustawiać się w zasięgu światła żarówek ksenonowych. ● odłączyć złącza żarówek świateł drogowych, ● ustawić regloskop przed reflektorami, ● włączyć światła mijania, ● ustawić dźwignię zespoloną oświetlenia w położeniu światła drogowe, ● wiązka światła powinna być zmieniona. Wiązka światła ze światła mijania Wiązka światła ze światła drogowego
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Modyfikacja wiązki światła 80C 80C-3 Modyfikacja wiązki światła Lampy zespolone wyposażone w żarówki ksenonowe posiadają mechanizm, który pozwala na modyfikację wiązki światła dawanego przez światła mijania stosownie do pozycji zajmowanej przez prowadzącego (kierownica z prawej lub z lewej strony). METODA Procedura może być przeprowadzona z lampami zespolonymi w pojeździe, zależnie od typu silnika. Odłączyć akumulator. Wymontować osłonę z tworzywa. Następnie, poruszyć dźwignią (A). Ponownie podłączyć akumulator i sprawdzić wiązkę za pomocą regloskopu.
REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI Schemat podstawowy 80C 80C-4 Schemat podstawowy 1 - Siłownik 2 - Reflektor 3 - Moduł elektroniczny (przetwornica) 4 - Czujnik przedni - moduł elektroniczny 5 - Czujnik tylny A - + Oświetlenia B - + Po zapłonie C - Połączenie diagnostyczne D - Informacja o prędkości pojazdu E - Masa