alien231

  • Dokumenty8 985
  • Odsłony462 563
  • Obserwuję286
  • Rozmiar dokumentów21.8 GB
  • Ilość pobrań381 770

MR-361-ESPACE-INTRO

Dodano: 8 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 8 lata temu
Rozmiar :39.6 KB
Rozszerzenie:pdf

MR-361-ESPACE-INTRO.pdf

alien231 MOTOAUTO. RENAULT. RENAULT5 ESPACE IV PL
Użytkownik alien231 wgrał ten materiał 8 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 4 z dostępnych 4 stron)

Podręcznik napraw Mechanika M.R. 361 Zaktualizowana wersja Podręcznika Napraw powinna zawierać następujące zeszyty: Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu Silnik i osprzęt silnika Układ przeniesienia napędu Podwozie Klimatyzacja Osprzęt elektryczny JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © RenaulT 2002 EDITION POLONAISE

Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu 01A 02A 03A 04A 04B 05A 07A 07B Silnik i osprzęt silnika 10A 11A 12A 12B 13A 13B 13C 14A 16A 17A 17B 19A 19B 19C 19D Układ przeniesienia napędu 20A 21A 23A 29A Podwozie 30A 31A 33A DANE TECHNICZNE PODNOSZENIE POJAZDU HOLOWANIE OLEJE I SMARY DODATKI WYMIANA OLEJÓW WARTOŚCI REGULACYJNE JEDNOSTKI NAPĘDOWEJ WARTOŚCI REGULACYJNE UKŁADÓW JEZDNYCH JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA GÓRA I PRZÓD SILNIKA MIESZANKA PALIWOWA ZASILANIE PALIWEM ZASILANIE PALIWEM UKŁAD WTRYSKU DIESEL GRZANIE ŚWIEC ŻAROWYCH OCHRONA ŚRODOWISKA ROZRUCH ŁADOWANIE UKŁAD ZAPŁONOWY BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU UKŁAD CHŁODZENIA UKŁAD WYDECHOWY ZBIORNIK ZAWIESZENIE SILNIKA SPRZĘGŁO MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW AUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW PÓŁOSIE WIADOMOŚCI OGÓLNE ELEMENTY NOŚNE PRZEDNIE ELEMENTY NOŚNE TYLNE 35A 35B 36A 36B 37A 37B 38C Klimatyzacja 61A 62A Osprzęt elektryczny 80A 80B 80C 81A 81B 81C 82A 82B 82C 83A 83B 83C 83D 84A 85A 86A 87B 87C 87D 87F 88A 88B 88C 88D KOŁA I OGUMIENIE SYSTEM KONTROLI CIŚNIENIA W OGUMIENIU ZESPÓŁ UKŁADU KIEROWNICZEGO WSPOMAGANIE UKŁADU KIEROWNICZEGO STEROWANIE ELEMENTÓW MECHANICZNYCH AUTOMATYCZNY HAMULEC PARKINGOWY UKŁAD ABS OGRZEWANIE KLIMATYZACJA AKUMULATOR REFLEKTORY PRZEDNIE REFLEKTORY Z ŻARÓWKAMI KSENONOWYMI OŚWIETLENIE TYLNE OŚWIETLENIE W KABINIE BEZPIECZNIKI BLOKADA ROZRUCHU SYGNAŁ DZęWIĘKOWY ALARM PRZYRZĄDY TABLICY WSKAZęNIKÓW KOMPUTER POKŁADOWY SYSTEM TELEMATYKI POKŁADOWEJ REGULATOR PRĘDKOŚCI ELEMENTY STERUJĄCE - SYGNALIZACJA WYCIERACZKI-SPRYSKIWACZE RADIO MODUŁ POŁĄCZEŃ STEROWANIE ZAMKAMI DRZWI I POKRYW OTWIERANY DACH POMOC PRZY PARKOWANIU WIĄZKI PRZEWODÓW POŁĄCZENIA MULTIPLEKSOWE PODUSZKI POWIETRZNE I NAPINACZE PASÓW MIEJSCE KIEROWCY

WSTĘP WPROWADZENIE Wszelkie informacje zawarte w podręcznikach napraw są przeznaczone wyłącznie dla osób profesjonalnie zajmujących się naprawami samochodów. Z uwagi na fakt, że dokumentacja ta dotyczy wszystkich modeli z gamy RENAULT, rozprowadzanych na całym świecie, nie zostały w niej uwzględnione specyficzne dla poszczególnych krajów elementy wyposażenia. Zalecane metody oraz tryby diagnostyczne opisane w niniejszym podręczniku zostały opracowane przez fachowców w dziedzinie napraw samochodowych. ZALECENIA OGÓLNE Należy przestrzegać podstawowych zasad obowiązujących przy naprawie samochodu. Jakość naprawy zależy przede wszystkim od staranności, z jaką naprawiający prowadzi przewidziane w jej ramach operacje. Aby naprawa była wykonana prawidłowo należy: – Zabezpieczyć miejsca pojazdu szczególnie narażone na uszkodzenie (fotele, kierownica, błotniki, itd.). – W miarę możliwości odłączyć akumulator (zapobiega to zwarciom, nieoczekiwanemu włączaniu się silnika wycieraczek, itd.). – W czasie spawania elementów pojazdu, odłączyć lub wymontować urządzenia, które znajdują się w pobliżu miejsca naprawy i są narażone do działanie ciepła. – Stosować zalecane środki i oryginalne części. – Przestrzegać momentów dokręceń. – Po każdym demontażu wymieniać sprężyste kołki, nakrętki i śruby samohamowne, albo klejone. – Obchodzić się ostrożnie z modułami elektronicznymi, które źle znoszą przepięcia i błędy w obsłudze. – Nie wymieniać przypadkowo kolejnych części, lecz przeprowadzić wcześniej dokładną diagnostykę. – Wykonywać końcową kontrolę przed wydaniem pojazdu klientowi (ustawienia godziny na zegarze, działania alarmu, sprawdzenie oświetlenia wnętrza oraz świateł sygnalizacyjnych, etc.). – Oczyścić i odtłuścić części wymagające klejenia (gwinty, rowki zwrotnicy) w celu polepszenia przyczepności. Koncepcja pojazdu wymaga, by przy wykonywaniu naprawy nie pozostawiać niczego przypadkowi, co oznacza konieczność ponownego zamontowania części lub podzespołów w sposób identyczny z oryginalnym (przykład: osłony termiczne, ułożenie przewodów elektrycznych, ułożenie przewodów rurowych, zwłaszcza w okolicach układu wydechowego). – Nie zdmuchiwać cząstek azbestu lub pyłów (hamulce, sprzęgło ...), oczyścić część za pomocą środka czyszczącego (np. środek do czyszczenia hamulców). – Stosować środki do użytku profesjonalnego w sposób świadomy, np. nie nakładać kitu uszczelniającego na powierzchnię uszczelki. – Gazy spalinowe (z silników benzynowych i diesel) zanieczyszczają środowisko. Włączać silnik tylko, gdy jest to niezbędne, a zwłaszcza używać koniecznie pochłaniaczy spalin. – Upewnić się, że nie istnieje możliwość wystąpienia zwarcia podczas montażu połączeń elektrycznych (przykład: rozrusznik, alternator ...). Niektóre miejsca wymagają smarowania, inne nie, w związku z tym ze szczególną uwagą należy podchodzić do czynności montażu, by zapewnić prawidłowe działanie w każdych warunkach. NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE - ŁATWOŚĆ UŻYTKOWANIA Metody napraw zostały zbadane w warunkach stosowania przyrządów specjalistycznych, powinny zatem być wykorzystywane wraz z używaniem takich samych narzędzi, w celu uzyskania wysokiego stopnia bezpieczeństwa pracy oraz prawidłowej jakości naprawy. Sprzęt i wyposażenie posiadające homologację naszych służb to produkty, które były przedmiotem badań i testów i którymi należy posługiwać się w sposób uważny, a także dbać o ich konserwację zapewniającą właściwe działanie.

NIEZAWODNOŚĆ - AKTUALNOŚĆ W celu udoskonalenia jakości napraw zmieniają się metody ich wykonywania. Dzieje się tak wraz z wprowadzaniem nowych produktów (oczyszczanie spalin, wtrysk, elementy elektroniczne...), w związku z pojawieniem się nowych narzędzi specjalistycznych (przyrząd kontrolny naciągu paska...), albo metod diagnostycznych. Przed każdą naprawą należy zatem zapoznać się z odpowiednim podręcznikiem napraw, notami technicznymi lub dokumentami diagnostycznymi. Ponieważ parametry pojazdów mogą ulec zmianie, przy poszukiwaniu informacji konieczne jest sprawdzenie, czy nie było aktualizacji odpowiednich not technicznych. BEZPIECZEŃSTWO Sposób obchodzenia się z pewnymi mechanizmami i elementami (przykładowo: zespół sprężyny i amortyzatora, automatyczna skrzynia biegów, układ hamulcowy, system ABS, poduszka powietrzna, układ wtrysku diesel common rail, układ LPG, itd.) wymaga zachowania szczególnej uwagi w zakresie bezpieczeństwa, czystości, a zwłaszcza staranności prowadzenia napraw. Skrót (bezpieczeństwo) użyty w tym podręczniku oznacza, że należy zwrócić szczególną uwagę na metodę lub odpowiednie momenty dokręceń. Podczas wykonywania naprawy wymagającej obecności dwóch osób, należy czuwać nad bezpieczeństwem pomocnika. Nie wolno stosować produktów łatwopalnych do czyszczenia części. Ochrona zdrowia: – Używać odpowiednio dostosowanych narzędzi, w dobrym stanie technicznym (wykluczyć w miarę możliwości narzędzia "uniwersalne", np.szczypce do różnego użytku, itd..). – Przy dużym wysiłku lub podnoszeniu ciężarów zadbać o odpowiednie punkty podparcia i przyjąć prawidłową postawę. – Upewnić się, czy obrany sposób postępowania nie jest niebezpieczny. – Stosować indywidualne środki ochrony (rękawice, okulary, obuwie, maski, produkty chroniące skórę, ...). – Ogólnie mówiąc, należy przestrzegać przepisów bezpieczeństwa związanych z wykonywaną czynnością. – Nie palić przy prowadzeniu napraw w pojazdach. – Używać pochłaniaczy dymu (spawanie, gazy spalinowe..). – Nie stosować środków szkodliwych dla zdrowia w pomieszczeniach nie posiadających wentylacji. – Nie podejmować wysiłków przekraczających możliwości człowieka lub danej jednostki. – Używać podstawek podczas wykonywania prac pod pojazdem uniesionym przez podnośnik. – Nie spożywać produktów chemicznych (płyn hamulcowy, chłodzący, itd.). – Nie należy otwierać układu chłodzenia, kiedy jest rozgrzany i pod ciśnieniem. – Uważać na podzespoły, które mogą się niespodziewanie włączyć (wentylator chłodnicy, itd.). OCHRONA PRZYRODY – Nie wylewać czynnika chłodzącego do środowiska. – Nie wylewać do kanalizacji płynów pochodzących z pojazdu (olej, płyn hamulcowy, itd.) – Nie palić starych produktów (opony, itd.). KONKLUZJA Metody działania przedstawione w niniejszym dokumencie zasługują na zainteresowanie; prosimy przeczytać je uważnie w celu ograniczenia ryzyka doznania obrażeń i uniknięcia niewłaściwych metod naprawy, które mogłyby doprowadzić do uszkodzenia pojazdu lub do takiego stanu, w którym jego eksploatacja byłaby niebezpieczna. Przestrzeganie zalecanych metod pomoże zatem zapewnić wysoką jakość naprawy, która jest gwarancją najlepszych osiągów i niezawodności pojazdu. Właściwa obsługa i wykonana w odpowiednich warunkach naprawa mają zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego i niezawodnego działania samochodów.