Mechanizmy i akcesoria
Spis treści
Strona
51A
52A
54A
MECHANIZMY OTWORÓW
BOCZNYCH
Bębenek zamka przednich drzwi 51A-1
Zewnętrzna klamka drzwi 51A-2
Zamek drzwi 51A-3
Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A-5
Podnoszenie szyby tylnych drzwi 51A-7
mechanizmy pozostaŁych otworów
Sterowanie otwieraniem tylnej klapy 52A-1
Zamek tylnej klapy 52A-3
Silnik wycieraczki nieruchomej tylnej
szyby 52A-4
Silnik wycieraczki ruchomej tylnej
szyby 52A-6
Otwierany dach 52A-10
Silniki otwieranego dachu 52A-13
Płat ruchomy 52A-15
Owiewka otwieranego dachu 52A-17
Szyba nieruchoma otwieranego
dachu 52A-18
Zasłona 52A-20
szyby
Przednia szyba 54A-1
Szyba przedniej owiewki 54A-6
Szyba przednich drzwi 54A-9
Szyba tylnych drzwi 54A-11
Szyba boczna tylna 54A-13
Nieruchoma tylna szyba 54A-15
Otwierana tylna szyba 54A-18
Strona
55A
56A
57A
59A
ZEWNĘTRZNE ELEMENTY
OCHRONNE
Zderzak przedni 55A-1
Zderzak tylny 55A-4
Kratka podszybia 55A-7
Kratka zbiornika wody 55A-8
Górna listwa ozdobna przedniego
błotnika 55A-10
Osłona wewnętrzna przedniego
błotnika 55A-11
Osłona wewnętrzna tylnego błotnika 55A-12
Boczne listwy ochronne 55A-13
Opaska tylnej klapy 55A-15
Ozdobna listwa środkowego słupka 55A-16
Ozdobne listwy boku nadwozia 55A-17
Ozdobna listwa dachu 55A-19
AKCESORIA ZEWNĘTRZNE
Zewnętrzne lusterko wsteczne 56A-1
Obudowa lusterka wstecznego 56A-2
Szkło lusterka wstecznego 56A-3
Relingi dachowe 56A-4
AKCESORIA ZEWNĘTRZNE
Środkowa konsola 57A-1
Kompletna deska rozdzielcza 57A-2
Deska rozdzielcza górna część 57A-12
Obicie tapicerskie górnej części
deski rozdzielczej 57A-18
Uchwyt przytrzymujący
i schowek na okulary 57A-24
Osłona przeciwsłoneczna 57A-25
Akcesoria zwiĄzane z
bezpieczeństwem
Przednie pasy bezpieczeństwa 59A-1
Tylny pas bezpieczeństwa 59A-5
A
B
C
D
E
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
A
B
C
D
E
F
G
A
B
A
B
C
D
A
B
C
D
E
F
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Zewnętrzna klamka drzwi 51A
51A-2
Zewnętrzna klamka drzwi
DEMONTAŻ
Wymontować:
– obudowę bębenka,
– zaślepkę i odkręcić śrubę (1) (końcówka
gwiazdkowa T20), nie wymontowując jej.
Wyjąć bębenek (2).
Wyjąć klamkę (3) i (4).
MONTAŻ
Założyć uszczelkę klamki (A).
Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
B
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Zamek drzwi 51A
51A-3
Zamek drzwi
DEMONTAŻ ZAMKA PRZEDNICH DRZWI
INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub
naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A.
Wymontować:
– wykładzinę drzwi (rozdział 72A-A),
– zewnętrzną klamkę (rozdział 51A-B),
– dwa mocowania (A) (końcówka gwiazdkowa T30).
Wcisnąć dwa zaczepy modułu (B).
Wyjąć zamek i moduł przez ramę drzwi.
Odłączyć złącza.
DEMONTAŻ ZAMKA TYLNYCH DRZWI
UWAGA: Sposób demontażu jest taki sam jak w
przypadku drzwi przednich.
Wymontować uprzednio:
– wykładzinę drzwi (rozdział 72A-B),
– zewnętrzną klamkę (rozdział 51A-B).
Wyjąć zamek wraz z modułem.
C
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Zamek drzwi 51A
51A-4
DEMONTAŻ CZUJNIKA OBECNOŚCI KARTY
Przy pomocy śrubokręta odpiąć nakładkę
w miejscu (1), a potem (2).
MONTAŻ ZAMKA
Umieścić zamek na zaczepie podtrzymującym ramę
drzwi (C) i wykonać wszystkie czynności w odwrotnej
kolejności niż przy demontażu.
C
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A
51A-5
Podnoszenie szyby przednich drzwi
INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub
naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A.
DEMONTAŻ
Wymontować wykładzinę drzwi (rozdział 72A-A).
Wymontować spinki mocujące szybę (A).
Wysunąć szybę z prowadnic wózkowych mechanizmu
podnoszenia szyby.
Ręcznie ustawić szybę w górnym położeniu.
Zablokować szybę taśmą klejącą.
Wymontować śruby (B) mechanizmu.
Odłączyć złącze.
Wyjąć szybę przez otwór wewnętrznej części ramy
drzwi.
D
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A
51A-6
MONTAŻ
Cechy szczególne montażu wykładziny zostały
opisane w rozdziale 72A-A.
Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH
SILNIKA PODNOŚNIKA SZYB
– Zapłon włączony.
– Zamknąć szybę całkowicie (szyba podnosi się
ruchem przerywanym).
– Przytrzymać przełącznik (2 sekundy).
– Opuścić szybę całkowicie, przytrzymać przełącznik
(2 sekundy).
– Parametry początkowe silnika zostały ustawione.
D
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH
Podnośnik szyby w drzwiach tylnych 51A
51A-7
Podnośnik szyby w drzwiach tylnych
INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub
naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A.
DEMONTAŻ
Wymontować wykładzinę drzwi (rozdział 72A-B)
(przestrzegać przepisów dotyczących
bezpieczeństwa).
Odpiąć spinkę mocującą szybę (A), potem wysunąć
szybę z prowadnic podnośnika.
Ręcznie ustawić szybę w górnym położeniu.
Zablokować szybę taśmą klejącą.
Wymontować nakrętki (B) mechanizmu.
Odłączyć złącze zasilające.
Wyjąć szybę przez otwór wewnętrznej części ramy
drzwi.
MONTAŻ
Cechy szczególne montażu wykładziny patrz rozdział
72A-B.
Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH
SILNIKA PODNOŚNIKA SZYB
– Zapłon włączony.
– Zamknąć szybę całkowicie.
– Przytrzymać przełącznik (dwie sekundy).
– Opuścić szybę całkowicie, przytrzymać przełącznik
(dwie sekundy).
– Parametry początkowe silnika zostały ustawione.
E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Mechanizm otwierania tylnej klapy 52A
52A-1
152AMECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Mechanizm otwierania tylnej klapy
DEMONTAŻ
Odpiąć poszycie w części górnej (1).
Wymontować plastykowy nit (A).
Odczepić poszycie.
Odpiąć:
– plastykowy nit (B),
– poszycie (2), po czym je zdjąć (3).
Za pomocą przyrządu Car. 1597 odłączyć spinki
uchwytu (C).
Za pomocą płaskiego śrubokręta, podważyć zaślepkę
zamka (D).
Odpiąć poszycie (4).
A
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Mechanizm otwierania tylnej klapy 52A
52A-2
Odłączyć złącze (E).
Odczepić mechanizm otwierania.
MONTAŻ
Przy każdym demontażu wymienić spinki wykładziny
dachowej.
Wykonać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
A
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Zamek tylnej klapy 52A
52A-3
Zamek tylnej klapy
DEMONTAŻ
Wymontować wykładzinę tylnej klapy (patrz
rozdział 73A-B).
Wymontować pięć śrub mocujących wspornik zamka
(A).
Odkręcić zamek od płytki.
Odłączyć złącze.
MONTAŻ
Wykonać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
B
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silnik wycieraczki tylnej szyby 52A
52A-4
Silnik wycieraczki tylnej szyby
DEMONTAŻ
Odpiąć poszycie w części górnej (1).
Wymontować plastykowy nit (A).
Odczepić poszycie.
Odpiąć:
– plastykowy nit (B),
– poszycie (2), po czym je zdjąć (3).
Wymontować schowek oraz śrubę ramienia
wycieraczki.
Za pomocą przyrządu Elé. 1552 wymontować ramię
wycieraczki.
C
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silnik wycieraczki tylnej szyby 52A
52A-5
Wymontować zaślepkę oraz śrubę silniczka.
Odkręcić śruby silniczka (C).
Odłączyć złącze.
Wyjąć silnik.
MONTAŻ
WAŻNE:
Konieczna jest wymiana uszczelki (D) po każdym
wymontowaniu silniczka lub osi ramienia wycieraczki.
Po zamocowaniu silnika, sprawdzić, czy silnik znajduje
się w położeniu stałego zatrzymania.
Oczyścić wielowypusty wału silnika.
Ustawić i dokręcić ramię wycieraczki w położeniu
spoczynkowym (użyć nowej nakrętki).
Przy każdej wymianie należy wymienić spinki
mocujące wykładzinę dachową.
Wykonać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
MOMENT DOKRĘCANIA (w N.m)
Nakrętki silnika wycieraczki 8
Nakrętka ramienia wycieraczki 12
C
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A
52A-6
Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej
DEMONTAŻ
Odpiąć poszycie w części górnej (1).
Wymontować plastykowy nit (A).
Odczepić poszycie.
Odpiąć:
– plastykowy nit (B),
– poszycie (2), po czym je zdjąć (3).
Wymontować zaślepkę oraz nakrętkę ramienia
wycieraczki.
Za pomocą przyrządu Elé. 1552 odkręcić ramię
wycieraczki szyby.
D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A
52A-8
MONTAŻ
Oczyścić wielowypusty osi ramienia wycieraczki.
WAŻNE:
Po każdym demontażu mechanizmu konieczna jest
wymiana uszczelki.
Ustawić wstępnie mechanizm, nie dokręcając go.
Ustawić przyrząd EIé. 1680.
Zamknąć ostrożnie tylną szybę, następnie ustawić
mechanizm tak, aby możliwe było połączenie
przyrządu do silnika.
D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A
52A-9
Pozostawić tylną szybę zamkniętą, z mechanizmem.
Od wewnątrz pojazdu dokręcić nakrętkę mechanizmu
momentem 8 N.m.
Zamontować:
– osłonę, odpowiednio ustawiając jej zaczep,
– nakrętkę, dokręcić momentem 6 N.m.,
– osłonę nakrętki.
Wyjąć przyrząd EIé. 1680.
Zamontować okładzinę
UWAGA:
Przed zamontowaniem ramienia wycieraczki
konieczne jest upewnienie się, czy silnik znajduje się
w położeniu stałego zatrzymania.
WAŻNE:
Po każdym demontażu ramienia wycieraczki
konieczna jest wymiana nakrętki, którą należy
dokręcić momentem 12 N.m.
Montaż pozostałych części wykonywać w kolejności
odwrotnej do czynności demontażu.
UWAGA:
W przypadku wymiany tylnej szyby otwieranej
konieczne jest wykonanie regulacji mechanizmu:
– jeśli mechanizm jest umieszczony zbyt nisko, kąt
wycierania jest zmniejszony.
– jeśli mechanizm jest umieszczony zbyt wysoko, kąt
wycierania zwiększa się.
D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Otwierany dach 52A
52A-10
Otwierany dach
DEMONTAŻ
Wymontować:
– okładzinę dachu (rozdział 71A-K),
– listwy ozdobne dachu oraz prowadnice
(rozdział 55A-L).
Odłączyć złącza silnika otwieranego dachu.
Wymontować tylne fotele.
Za pomocą klucza (6 ścianek, 4 mm) obrócić śrubę
(A). Umożliwi to częściowe otwarcie ruchomego
panelu.
Czynność ta pozwoli uchronić uszczelkę ruchomej
płytki.
Wymontować plastykowy nit (B).
Odczepić przewód powietrza (C) i go wymontować.
Odkręcić obie prowadnice (D)
(druga znajduje się z przedniej lewej strony pojazdu).
WAŻNE:
Przed każdą naprawą dotyczącą systemu poduszek
powietrznych, zablokować moduł elektroniczny za
pomocą przyrządu diagnostycznego (patrz
rozdział 8).
E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Otwierany dach 52A
52A-11
Osłonić krawędź dachu otwieranego (taśma
maskująca).
Wykonać cięcie (nitką tnącą) ; czynność należy
wykonać w dwie osoby.
UWAGA:
Podczas wycinania osłonić uszczelkę (E) (na przykład
nożem).
WAŻNE:
W celu uniknięcia ryzyka odklejenia przyssawek,
oczyścić obie szyby otwieranego dachu.
Zamknąć ręcznie ruchomy płat.
Za pomocą specjalnych wsporników (X2):
– Wspornik przedniej szyby: PARV 200.
– Komplet pałąków: APARV 200 ESP.
Wymontować otwierany dach (czynność należy
wykonać w cztery osoby).
MONTAŻ
Czynności przygotowawcze oraz metoda klejenia
zostały opisane w Nocie Technicznej 560A.
Koniecznie wymienić uszczelkę (F) jeżeli doszło do jej
uszkodzenia podczas czynności demontażu.
Przestrzegać rozmiaru paska kleju.
E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Otwierany dach 52A
52A-12
Włożyć:
– nowe prowadnice dachu otwieranego.
– dziesięć trzpieni ustalających (należy je przykleić w
pojeździe).
Za pomocą specjalnych wsporników (X2):
– Wspornik przedniej szyby: PARV 200.
– Komplet pałąków: APARV 200 ESP,
przykleić dach otwierany (czynność należy
wykonywać w cztery osoby).
UWAGA:
Podczas montażu dachu konieczne jest, aby piąta
osoba, będąca wewnątrz pojazdu, wycentrowała dach
otwierany za pomocą trzpieni ustalających (lewa
strona).
Obciąć dolną część trzpieni ustalających (rysunek
poniżej).
Wykonać czynności demontażu w odwrotnej
kolejności.
WAŻNE:
Konieczne jest użycie kleju "Wysoka Gama" do
klejenia szyb (monopak + 2 num. kat. 77 11 218 570
oraz pojemnik dodatkowy num. kat. 77 11 218 571).
E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silniki otwieranego dachu 52A
52A-13
Silniki otwieranego dachu
DEMONTAŻ
Aby uzyskać dostęp do silników otwieranego dachu,
zaleca się wymontowanie podsufitki (rozdział 71A-K).
1 Silniki prowadnic
Ręcznie, za pomocą klucza (6 ścianek 4 mm) obrócić
śrubę (A) w celu zamknięcia pokrywy (jeżeli jest
otwarta).
Odłączyć złącze (B).
Odkręcić śruby (C), następnie wymontować silnik
pokryw.
2. Silnik ruchomego płata
Ręcznie, za pomocą klucza (6 ścianek 4 mm) obrócić
śrubę (D) w celu zamknięcia ruchomego płata (jeżeli
jest otwarty).
Odłączyć złącze (E).
Odkręcić trzy śruby (F), następnie wymontować silnik
ruchomego płata.
F
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Silniki otwieranego dachu 52A
52A-14
MONTAŻ
Nie ma możliwości zamiany obu silników, gdyż są one
wyposażone w zabezpieczenia przed nieprawidłowym
montażem.
USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH
SILNIKÓW
W przypadku odłączenia akumulatora, usterki
elektrycznej, naprawy dachu otwieranego lub pokrywy,
system będzie działał jedynie w trybie ręcznym. Ruch
silników będzie skokowy.
1 Ustawić przełącznik pokrywy dachu w położeniu
zamkniętym.
2 Przytrzymać dłużej przełącznik w tej pozycji. Po
trzech sekundach otwierany dach ustawi się w
położeniu zamkniętym. Przytrzymać przełącznik tak,
aby pokrywa też wykonała procedurę ustawienia
parametrów początkowych (ruch skokowy bez
funkcji zapobiegającej przycięciu dachu otwieranego
i ruch ciągły pokrywy).
3 Puścić przełącznik.
4 Nacisnąć ponownie przełącznik, dach wraz z
pokrywą otworzą się, następnie zamkną się w
położeniu odsuwanym.
5 Silniki zakończyły procedurę ustawienia parametrów
początkowych.
6 Ustawić przełącznik w położeniu zatrzymania.
UWAGA:
Nie powinno się przekraczać czasu trzech sekund
pomiędzy fazami ustawienia parametrów
początkowych: w przeciwnym razie system
elektroniczny zacznie całą procedurę od początku.
F
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Płat ruchomy 52A
52A-15
Płat ruchomy
DEMONTAŻ
UWAGA:
W przypadku wymiany, ruchomy płat będzie
dostarczony wraz z przednią uszczelką.
Uszczelkę można też zamawiać oddzielnie (w
komplecie uszczelek).
Otworzyć lekko ruchomy płat aby uzyskać dostęp do
mocowań.
Odkręcić cztery śruby ; czynność należy wykonać w
dwie osoby.
Odchylić lekko ruchomy płat tak, aby możliwe było
jego wyjęcie z obu prowadnic (A).
MONTAŻ (czynność ta musi być wykonywana we
dwie osoby)
Sprawdzić stan uszczelki płata ruchomego (B). Jeżeli
uszczelka jest uszkodzona, konieczna jest jej
wymiana.
Przed zamontowaniem płata ruchomego, sprawdzić
stan podkładek (C) drążków mechanizmu.
Wymienić drążki w razie potrzeby.
G
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW
Płat ruchomy 52A
52A-16
Ustawić ruchomy płat, starannie wprowadzając go w
dwie prowadnice.
Prawidłowe położenie ruchomego płata zapewniają
śruby mocujące.
Dokręcić śruby momentem 4,3 ±±±± 20 % N.m.
G
Mechanizmy i akcesoria WIADOMOŚCI OGÓLNE MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW SZYBY ZEWNĘTRZNE ELEMENTY OCHRONNE AKCESORIA ZEWNĘTRZNE AKCESORIA ZEWNĘTRZNE AKCESORIA ZWIĄZANE Z BEZPIECZEŃSTWEM JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 167 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002
Mechanizmy i akcesoria Spis treści Strona 51A 52A 54A MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Bębenek zamka przednich drzwi 51A-1 Zewnętrzna klamka drzwi 51A-2 Zamek drzwi 51A-3 Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A-5 Podnoszenie szyby tylnych drzwi 51A-7 mechanizmy pozostaŁych otworów Sterowanie otwieraniem tylnej klapy 52A-1 Zamek tylnej klapy 52A-3 Silnik wycieraczki nieruchomej tylnej szyby 52A-4 Silnik wycieraczki ruchomej tylnej szyby 52A-6 Otwierany dach 52A-10 Silniki otwieranego dachu 52A-13 Płat ruchomy 52A-15 Owiewka otwieranego dachu 52A-17 Szyba nieruchoma otwieranego dachu 52A-18 Zasłona 52A-20 szyby Przednia szyba 54A-1 Szyba przedniej owiewki 54A-6 Szyba przednich drzwi 54A-9 Szyba tylnych drzwi 54A-11 Szyba boczna tylna 54A-13 Nieruchoma tylna szyba 54A-15 Otwierana tylna szyba 54A-18 Strona 55A 56A 57A 59A ZEWNĘTRZNE ELEMENTY OCHRONNE Zderzak przedni 55A-1 Zderzak tylny 55A-4 Kratka podszybia 55A-7 Kratka zbiornika wody 55A-8 Górna listwa ozdobna przedniego błotnika 55A-10 Osłona wewnętrzna przedniego błotnika 55A-11 Osłona wewnętrzna tylnego błotnika 55A-12 Boczne listwy ochronne 55A-13 Opaska tylnej klapy 55A-15 Ozdobna listwa środkowego słupka 55A-16 Ozdobne listwy boku nadwozia 55A-17 Ozdobna listwa dachu 55A-19 AKCESORIA ZEWNĘTRZNE Zewnętrzne lusterko wsteczne 56A-1 Obudowa lusterka wstecznego 56A-2 Szkło lusterka wstecznego 56A-3 Relingi dachowe 56A-4 AKCESORIA ZEWNĘTRZNE Środkowa konsola 57A-1 Kompletna deska rozdzielcza 57A-2 Deska rozdzielcza górna część 57A-12 Obicie tapicerskie górnej części deski rozdzielczej 57A-18 Uchwyt przytrzymujący i schowek na okulary 57A-24 Osłona przeciwsłoneczna 57A-25 Akcesoria zwiĄzane z bezpieczeństwem Przednie pasy bezpieczeństwa 59A-1 Tylny pas bezpieczeństwa 59A-5 A B C D E A B C D E F G H I J K L A B C D E F G H I J A B C D E F G A B A B C D A B C D E F
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Bębenek zamka przednich drzwi 51A 51A-1 151AMECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Bębenek zamka przednich drzwi DEMONTAŻ Wymontować: – obudowę bębenka (A), – zaślepkę i odkręcić śrubę (1), (końcówka gwiazdkowa T20), nie wymontowując jej. Wyjąć bębenek (2). A
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Zewnętrzna klamka drzwi 51A 51A-2 Zewnętrzna klamka drzwi DEMONTAŻ Wymontować: – obudowę bębenka, – zaślepkę i odkręcić śrubę (1) (końcówka gwiazdkowa T20), nie wymontowując jej. Wyjąć bębenek (2). Wyjąć klamkę (3) i (4). MONTAŻ Założyć uszczelkę klamki (A). Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. B
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Zamek drzwi 51A 51A-3 Zamek drzwi DEMONTAŻ ZAMKA PRZEDNICH DRZWI INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A. Wymontować: – wykładzinę drzwi (rozdział 72A-A), – zewnętrzną klamkę (rozdział 51A-B), – dwa mocowania (A) (końcówka gwiazdkowa T30). Wcisnąć dwa zaczepy modułu (B). Wyjąć zamek i moduł przez ramę drzwi. Odłączyć złącza. DEMONTAŻ ZAMKA TYLNYCH DRZWI UWAGA: Sposób demontażu jest taki sam jak w przypadku drzwi przednich. Wymontować uprzednio: – wykładzinę drzwi (rozdział 72A-B), – zewnętrzną klamkę (rozdział 51A-B). Wyjąć zamek wraz z modułem. C
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Zamek drzwi 51A 51A-4 DEMONTAŻ CZUJNIKA OBECNOŚCI KARTY Przy pomocy śrubokręta odpiąć nakładkę w miejscu (1), a potem (2). MONTAŻ ZAMKA Umieścić zamek na zaczepie podtrzymującym ramę drzwi (C) i wykonać wszystkie czynności w odwrotnej kolejności niż przy demontażu. C
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A 51A-5 Podnoszenie szyby przednich drzwi INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A. DEMONTAŻ Wymontować wykładzinę drzwi (rozdział 72A-A). Wymontować spinki mocujące szybę (A). Wysunąć szybę z prowadnic wózkowych mechanizmu podnoszenia szyby. Ręcznie ustawić szybę w górnym położeniu. Zablokować szybę taśmą klejącą. Wymontować śruby (B) mechanizmu. Odłączyć złącze. Wyjąć szybę przez otwór wewnętrznej części ramy drzwi. D
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Podnoszenie szyby przednich drzwi 51A 51A-6 MONTAŻ Cechy szczególne montażu wykładziny zostały opisane w rozdziale 72A-A. Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH SILNIKA PODNOŚNIKA SZYB – Zapłon włączony. – Zamknąć szybę całkowicie (szyba podnosi się ruchem przerywanym). – Przytrzymać przełącznik (2 sekundy). – Opuścić szybę całkowicie, przytrzymać przełącznik (2 sekundy). – Parametry początkowe silnika zostały ustawione. D
MECHANIZMY OTWORÓW BOCZNYCH Podnośnik szyby w drzwiach tylnych 51A 51A-7 Podnośnik szyby w drzwiach tylnych INFORMACJA: w przypadku wymiany drzwi lub naprawy blacharskiej patrz rozdział 47A. DEMONTAŻ Wymontować wykładzinę drzwi (rozdział 72A-B) (przestrzegać przepisów dotyczących bezpieczeństwa). Odpiąć spinkę mocującą szybę (A), potem wysunąć szybę z prowadnic podnośnika. Ręcznie ustawić szybę w górnym położeniu. Zablokować szybę taśmą klejącą. Wymontować nakrętki (B) mechanizmu. Odłączyć złącze zasilające. Wyjąć szybę przez otwór wewnętrznej części ramy drzwi. MONTAŻ Cechy szczególne montażu wykładziny patrz rozdział 72A-B. Wykonywać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH SILNIKA PODNOŚNIKA SZYB – Zapłon włączony. – Zamknąć szybę całkowicie. – Przytrzymać przełącznik (dwie sekundy). – Opuścić szybę całkowicie, przytrzymać przełącznik (dwie sekundy). – Parametry początkowe silnika zostały ustawione. E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Mechanizm otwierania tylnej klapy 52A 52A-1 152AMECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Mechanizm otwierania tylnej klapy DEMONTAŻ Odpiąć poszycie w części górnej (1). Wymontować plastykowy nit (A). Odczepić poszycie. Odpiąć: – plastykowy nit (B), – poszycie (2), po czym je zdjąć (3). Za pomocą przyrządu Car. 1597 odłączyć spinki uchwytu (C). Za pomocą płaskiego śrubokręta, podważyć zaślepkę zamka (D). Odpiąć poszycie (4). A
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Mechanizm otwierania tylnej klapy 52A 52A-2 Odłączyć złącze (E). Odczepić mechanizm otwierania. MONTAŻ Przy każdym demontażu wymienić spinki wykładziny dachowej. Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. A
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Zamek tylnej klapy 52A 52A-3 Zamek tylnej klapy DEMONTAŻ Wymontować wykładzinę tylnej klapy (patrz rozdział 73A-B). Wymontować pięć śrub mocujących wspornik zamka (A). Odkręcić zamek od płytki. Odłączyć złącze. MONTAŻ Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. B
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki tylnej szyby 52A 52A-4 Silnik wycieraczki tylnej szyby DEMONTAŻ Odpiąć poszycie w części górnej (1). Wymontować plastykowy nit (A). Odczepić poszycie. Odpiąć: – plastykowy nit (B), – poszycie (2), po czym je zdjąć (3). Wymontować schowek oraz śrubę ramienia wycieraczki. Za pomocą przyrządu Elé. 1552 wymontować ramię wycieraczki. C
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki tylnej szyby 52A 52A-5 Wymontować zaślepkę oraz śrubę silniczka. Odkręcić śruby silniczka (C). Odłączyć złącze. Wyjąć silnik. MONTAŻ WAŻNE: Konieczna jest wymiana uszczelki (D) po każdym wymontowaniu silniczka lub osi ramienia wycieraczki. Po zamocowaniu silnika, sprawdzić, czy silnik znajduje się w położeniu stałego zatrzymania. Oczyścić wielowypusty wału silnika. Ustawić i dokręcić ramię wycieraczki w położeniu spoczynkowym (użyć nowej nakrętki). Przy każdej wymianie należy wymienić spinki mocujące wykładzinę dachową. Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. MOMENT DOKRĘCANIA (w N.m) Nakrętki silnika wycieraczki 8 Nakrętka ramienia wycieraczki 12 C
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A 52A-6 Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej DEMONTAŻ Odpiąć poszycie w części górnej (1). Wymontować plastykowy nit (A). Odczepić poszycie. Odpiąć: – plastykowy nit (B), – poszycie (2), po czym je zdjąć (3). Wymontować zaślepkę oraz nakrętkę ramienia wycieraczki. Za pomocą przyrządu Elé. 1552 odkręcić ramię wycieraczki szyby. D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A 52A-7 Wymontować: – zaślepkę nakrętki (C), – nakrętkę (D), – ozdobę (E). Otworzyć tylną szybę. Odpiąć górną okładzinę (F). Wymontować plastykowy nit (G) i wyjąć okładzinę. Odkręcić nakrętkę (H). Wymontować mechanizm. D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A 52A-8 MONTAŻ Oczyścić wielowypusty osi ramienia wycieraczki. WAŻNE: Po każdym demontażu mechanizmu konieczna jest wymiana uszczelki. Ustawić wstępnie mechanizm, nie dokręcając go. Ustawić przyrząd EIé. 1680. Zamknąć ostrożnie tylną szybę, następnie ustawić mechanizm tak, aby możliwe było połączenie przyrządu do silnika. D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silnik wycieraczki otwieranej szyby tylnej 52A 52A-9 Pozostawić tylną szybę zamkniętą, z mechanizmem. Od wewnątrz pojazdu dokręcić nakrętkę mechanizmu momentem 8 N.m. Zamontować: – osłonę, odpowiednio ustawiając jej zaczep, – nakrętkę, dokręcić momentem 6 N.m., – osłonę nakrętki. Wyjąć przyrząd EIé. 1680. Zamontować okładzinę UWAGA: Przed zamontowaniem ramienia wycieraczki konieczne jest upewnienie się, czy silnik znajduje się w położeniu stałego zatrzymania. WAŻNE: Po każdym demontażu ramienia wycieraczki konieczna jest wymiana nakrętki, którą należy dokręcić momentem 12 N.m. Montaż pozostałych części wykonywać w kolejności odwrotnej do czynności demontażu. UWAGA: W przypadku wymiany tylnej szyby otwieranej konieczne jest wykonanie regulacji mechanizmu: – jeśli mechanizm jest umieszczony zbyt nisko, kąt wycierania jest zmniejszony. – jeśli mechanizm jest umieszczony zbyt wysoko, kąt wycierania zwiększa się. D
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Otwierany dach 52A 52A-10 Otwierany dach DEMONTAŻ Wymontować: – okładzinę dachu (rozdział 71A-K), – listwy ozdobne dachu oraz prowadnice (rozdział 55A-L). Odłączyć złącza silnika otwieranego dachu. Wymontować tylne fotele. Za pomocą klucza (6 ścianek, 4 mm) obrócić śrubę (A). Umożliwi to częściowe otwarcie ruchomego panelu. Czynność ta pozwoli uchronić uszczelkę ruchomej płytki. Wymontować plastykowy nit (B). Odczepić przewód powietrza (C) i go wymontować. Odkręcić obie prowadnice (D) (druga znajduje się z przedniej lewej strony pojazdu). WAŻNE: Przed każdą naprawą dotyczącą systemu poduszek powietrznych, zablokować moduł elektroniczny za pomocą przyrządu diagnostycznego (patrz rozdział 8). E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Otwierany dach 52A 52A-11 Osłonić krawędź dachu otwieranego (taśma maskująca). Wykonać cięcie (nitką tnącą) ; czynność należy wykonać w dwie osoby. UWAGA: Podczas wycinania osłonić uszczelkę (E) (na przykład nożem). WAŻNE: W celu uniknięcia ryzyka odklejenia przyssawek, oczyścić obie szyby otwieranego dachu. Zamknąć ręcznie ruchomy płat. Za pomocą specjalnych wsporników (X2): – Wspornik przedniej szyby: PARV 200. – Komplet pałąków: APARV 200 ESP. Wymontować otwierany dach (czynność należy wykonać w cztery osoby). MONTAŻ Czynności przygotowawcze oraz metoda klejenia zostały opisane w Nocie Technicznej 560A. Koniecznie wymienić uszczelkę (F) jeżeli doszło do jej uszkodzenia podczas czynności demontażu. Przestrzegać rozmiaru paska kleju. E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Otwierany dach 52A 52A-12 Włożyć: – nowe prowadnice dachu otwieranego. – dziesięć trzpieni ustalających (należy je przykleić w pojeździe). Za pomocą specjalnych wsporników (X2): – Wspornik przedniej szyby: PARV 200. – Komplet pałąków: APARV 200 ESP, przykleić dach otwierany (czynność należy wykonywać w cztery osoby). UWAGA: Podczas montażu dachu konieczne jest, aby piąta osoba, będąca wewnątrz pojazdu, wycentrowała dach otwierany za pomocą trzpieni ustalających (lewa strona). Obciąć dolną część trzpieni ustalających (rysunek poniżej). Wykonać czynności demontażu w odwrotnej kolejności. WAŻNE: Konieczne jest użycie kleju "Wysoka Gama" do klejenia szyb (monopak + 2 num. kat. 77 11 218 570 oraz pojemnik dodatkowy num. kat. 77 11 218 571). E
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silniki otwieranego dachu 52A 52A-13 Silniki otwieranego dachu DEMONTAŻ Aby uzyskać dostęp do silników otwieranego dachu, zaleca się wymontowanie podsufitki (rozdział 71A-K). 1 Silniki prowadnic Ręcznie, za pomocą klucza (6 ścianek 4 mm) obrócić śrubę (A) w celu zamknięcia pokrywy (jeżeli jest otwarta). Odłączyć złącze (B). Odkręcić śruby (C), następnie wymontować silnik pokryw. 2. Silnik ruchomego płata Ręcznie, za pomocą klucza (6 ścianek 4 mm) obrócić śrubę (D) w celu zamknięcia ruchomego płata (jeżeli jest otwarty). Odłączyć złącze (E). Odkręcić trzy śruby (F), następnie wymontować silnik ruchomego płata. F
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Silniki otwieranego dachu 52A 52A-14 MONTAŻ Nie ma możliwości zamiany obu silników, gdyż są one wyposażone w zabezpieczenia przed nieprawidłowym montażem. USTAWIENIE PARAMETRÓW POCZĄTKOWYCH SILNIKÓW W przypadku odłączenia akumulatora, usterki elektrycznej, naprawy dachu otwieranego lub pokrywy, system będzie działał jedynie w trybie ręcznym. Ruch silników będzie skokowy. 1 Ustawić przełącznik pokrywy dachu w położeniu zamkniętym. 2 Przytrzymać dłużej przełącznik w tej pozycji. Po trzech sekundach otwierany dach ustawi się w położeniu zamkniętym. Przytrzymać przełącznik tak, aby pokrywa też wykonała procedurę ustawienia parametrów początkowych (ruch skokowy bez funkcji zapobiegającej przycięciu dachu otwieranego i ruch ciągły pokrywy). 3 Puścić przełącznik. 4 Nacisnąć ponownie przełącznik, dach wraz z pokrywą otworzą się, następnie zamkną się w położeniu odsuwanym. 5 Silniki zakończyły procedurę ustawienia parametrów początkowych. 6 Ustawić przełącznik w położeniu zatrzymania. UWAGA: Nie powinno się przekraczać czasu trzech sekund pomiędzy fazami ustawienia parametrów początkowych: w przeciwnym razie system elektroniczny zacznie całą procedurę od początku. F
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Płat ruchomy 52A 52A-15 Płat ruchomy DEMONTAŻ UWAGA: W przypadku wymiany, ruchomy płat będzie dostarczony wraz z przednią uszczelką. Uszczelkę można też zamawiać oddzielnie (w komplecie uszczelek). Otworzyć lekko ruchomy płat aby uzyskać dostęp do mocowań. Odkręcić cztery śruby ; czynność należy wykonać w dwie osoby. Odchylić lekko ruchomy płat tak, aby możliwe było jego wyjęcie z obu prowadnic (A). MONTAŻ (czynność ta musi być wykonywana we dwie osoby) Sprawdzić stan uszczelki płata ruchomego (B). Jeżeli uszczelka jest uszkodzona, konieczna jest jej wymiana. Przed zamontowaniem płata ruchomego, sprawdzić stan podkładek (C) drążków mechanizmu. Wymienić drążki w razie potrzeby. G
MECHANIZMY POZOSTAŁYCH OTWORÓW Płat ruchomy 52A 52A-16 Ustawić ruchomy płat, starannie wprowadzając go w dwie prowadnice. Prawidłowe położenie ruchomego płata zapewniają śruby mocujące. Dokręcić śruby momentem 4,3 ±±±± 20 % N.m. G