alien231

  • Dokumenty8 931
  • Odsłony449 477
  • Obserwuję280
  • Rozmiar dokumentów21.6 GB
  • Ilość pobrań373 354

MR-363-ESPACE-0

Dodano: 7 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 7 lata temu
Rozmiar :74.1 KB
Rozszerzenie:pdf

MR-363-ESPACE-0.pdf

alien231 MOTOAUTO. RENAULT. RENAULT5 ESPACE IV PL
Użytkownik alien231 wgrał ten materiał 7 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 17 z dostępnych 17 stron)

Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu WPROWADZENIE - DIAGNOSTYKA JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 207 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002

Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu Spis treści Strona 01E WPROWADZENIE - DIAGNOSTYKA Metoda główna 01E-1 Diagnozowane funkcje 01E-3 Nowe funkcje 01E-6

WPROWADZENIE - DIAGNOSTYKA Diagnostyka - Metoda ogólna 01E 101E WPROWADZENIE - DIAGNOSTYKA Diagnostyka - Metoda ogólna OPIS POJAZDU Espace to pojazd, w którym wszystkie połączenia są multipleksowe (wyposażony w sieć CAN łączącą większość modułów elektronicznych). Dzięki tej technologii można było wprowadzić nowe funkcje, takie jak: karta zastępująca kluczyk, system kontroli toru jazdy, regulator prędkości z funkcją kontroli odległości, itd. Natomiast obecność takiej sieci wiąże się z koniecznością wymiany wielu informacji między systemami. Oznacza to: ● że usterka któregoś modułu elektronicznego/funkcji (1) może być spowodowana usterką innego modułu (2). ● że jedno zwarcie w sieci multipleksowej paraliżuje wszystkie funkcje pojazdu. ● że po naprawie należy się upewnić, czy system (1) nie jest uszkodzony. Niniejszy rozdział opisuje: – główną metodę diagnostyczną, – funkcje sprawdzane za pomocą diagnostyki, – główne nowości wprowadzone w pojeździe. introJ81_1 01E-1

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Metoda ogólna 01E 01E-2 WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI ZALECENIA Po wybraniu pojazdu, urządzenie pozostawia dostęp wyłącznie do diagnostyki sieci multipleksowej. Po zakończeniu diagnostyki sieci, możliwe będzie uzyskanie dostępu do diagnostyki wszystkich systemów pojazdu. NALEŻY ZAWSZE NAPRAWIĆ USTERKI SIECI PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO DIAGNOZOWANIA MODUŁÓW ELEKTRONICZNYCH RADA Najlepiej wykonać "test automatyczny" wszystkich systemów przed wybraniem konkretnej funkcji. Po wybraniu któregoś systemu, narzędzie pomocy przedstawia moduły elektroniczne zapewniające działanie tej funkcji. Kontrola usterek Niektóre moduły elektroniczne (zwłaszcza układu wtrysku) zapamiętują parametry w trakcie pojawienia się usterki. Pozwala to na odtworzenie okoliczności, w których pojawiła się usterka. Kontrola zgodności Sprawdzić stany, parametry i konfiguracje przy pomocy dołączonych metod. Niektóre parametry działania systemu pochodzą z innych modułów elektronicznych za pośrednictwem sieci multipleksowej. Przykład: prędkość pojazdu jest emitowana przez ABS, a pojawia się w diagnostyce układu wtrysku lub układu kierowniczego ze zmiennym wspomaganiem... Dane te są wyświetlane innym kolorem w urządzeniu diagnostycznym. Należy kliknąć na te dane w celu wykonania diagnostyki modułu elektronicznego producenta. PO NAPRAWIE Wyłączyć zapłon, odczekać 30 sekund Włączyć zapłon i wykonać ponowny "test automatyczny" wszystkich modułów elektronicznych w celu upewnienia się, że nie ma już usterki. introJ81_1

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Diagnozowane funkcje 01EDiagnostyka - Diagnozowane funkcje Diagnostyka Uwaga, jeśli któryś z modułów elektronicznych nie daje się zdiagnozować, należy sprawdzić połączenie między ścieżką 7 gniazda diagnostycznego i ścieżką diagnostyczną odpowiadającą danemu modułowi. Ścieżka 15 gniazda diagnostycznego nie jest już używana. Należy również sprawdzić zasilanie i zgodność modułu elektronicznego. Pomoc przy parkowaniu Jest to system emitujący sygnał dźwiękowy, którego częstotliwość zwiększa się wraz ze zmniejszaniem się odległości pozostającej do przeszkody, która znajduje się z tyłu pojazdu. Moduł elektroniczny odpowiedzialny za tę funkcję nie jest podłączony do sieci multipleksowej. Airbag i napinacze pasów Moduł obecny w sieci multipleksowej. ABS Funkcja ta jest też odpowiedzialna za działanie systemu antypoślizgowego i systemu kontroli toru jazdy (ESP) Moduł ten występuje w sieci multipleksowej. Blokada rozruchu Funkcja ta jest zapewniona bezpośrednio przez Moduł zespolony w kabinie, blokadę elektryczną kolumny kierownicy i czytnik karty. Uwaga, uszkodzenie tego systemu może spowodować brak możliwości włączenia zapłonu. Do funkcji tej włączona jest również część rozruchu pojazdu w wersji bez kluczyka i zapisywanie na karcie RENAULT. Skrzynka Połączeń w Kabinie Chodzi tu o Moduł Zespolony w Kabinie. Diagnostyka tego modułu jest rozłożona na liczne funkcje diagnostyczne (sterowanie zamkami drzwi, oponami, blokadą rozruchu...). W funkcji tej znajduje się też diagnostyka układu wycieraczek i oświetlenia. Ten moduł jest także obecny w sieci multipleksowej. introJ81_1 01E-3

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Diagnozowane funkcje 01E 01E-4 Automatyczna skrzynia biegów Moduł występuje w sieci multipleksowej. Nagrzewnica Jest to system ogrzewania dodatkowego. Funkcja ta jest oddzielona od klimatyzacji. Moduł odpowiedzialny za tę funkcję nie występuje w sieci multipleksowej. Klimatyzacja W tym modelu pojazdu, moduł elektroniczny klimatyzacji steruje sprężarką. Moduł występuje w sieci multipleksowej. Wspomaganie układu kierowniczego Funkcja ta jest zapewniana przez Moduł zespolony w kabinie. Sterowanie zamkami drzwi Funkcja ta jest zapewniana przez Moduł zespolony w kabinie. Steruje on również zezwoleniem na działanie podnośników szyb, otwieranego dachu i zapamiętywaniem ustawień fotela kierowcy. Steruje on także automatycznym blokowaniem zamków w czasie jazdy, blokowaniem/ odblokowaniem zamków oraz oświetleniem wnętrza. Układ wtrysku LPG Jest to specjalny moduł elektroniczny podłączony do sieci multipleksowej. Uwaga, pojazd posiada również moduł elektroniczny benzynowego układu wtrysku. introJ81_1

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Diagnozowane funkcje 01E 01E-5 Żarówki ksenonowe: Moduł elektroniczny korekty wysokości wiązki świateł służy do dostosowania nachylenia reflektorów do zmian wysokości pojazdu względem przedniego i tylnego zawieszenia. Ten moduł elektroniczny nie występuje w sieci multipleksowej. Układ wtrysku diesel Ta funkcja zapewnia sterowanie silnika oraz funkcji regulatora i ogranicznika prędkości. Moduł obecny w sieci multipleksowej. Układ wtrysku benzynowy Ta funkcja zapewnia kontrolę silnika oraz funkcji regulatora i ogranicznika prędkości. Moduł obecny w sieci multipleksowej. Ogumienie Funkcja ta jest zapewniana przez Moduł Zespolony w Kabinie. Chodzi o sterowanie systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu. Hamulec parkingowy Nie ma już hamulca ręcznego. Jest to funkcja elektroniczna, która steruje automatycznie zaciąganiem i zwalnianiem hamulca parkingowego. Regulator odległości Jest to umieszczony z przodu radar, który reguluje prędkość samochodu w oparciu o prędkość zadaną i prędkość pojazdu jadącego z przodu. Tablica wskaźników Funkcja ta steruje również syntezą mowy. UWAGA:: Diagnostyka funkcji "Miejsce kierowcy" (zapamiętywanie ustawień fotela) nie jest możliwa. Diagnostyka modułu elektronicznego syntezy mowy nie jest możliwa. Natomiast sama funkcja jest sterowana przez tablicę wskaźników. Diagnostyka funkcji Nawigacji również nie jest możliwa, ale funkcja ta posiada "tryb testowy" opisany w podręczniku. Funkcje podnośnika szyb i otwieranego dachu stanowią przedmiot oddzielnej metody diagnostycznej. introJ81_1

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01EDiagnostyka - Nowe funkcje Przypomnienie W niniejszym rozdziale przedstawione są główne moduły elektroniczne/systemy, które odpowiadają za działanie nowych funkcji. FUNKCJA Pojazd bez kluczyka Funkcja wybierana w urządzeniu Blokada rozruchu Układ odpowiedzialny za funkcję Moduł zespolony w kabinie ( = Skrzynka połączeń) + Skrzynka Bezpieczników i Przekaźników Moduł Zespolony w Kabinie włącza zapłon, wyłącza zapłon, uruchamia rozrusznik, wyłącza go, steruje blokowaniem / odblokowaniem kolumny kierownicy, razem z komputerem wtrysku steruje blokadą rozruchu. Wykonuje on wszystkie czynności w oparciu o informacje przekazywane przez inne moduły elektroniczne. Moduł zapewniający działanie funkcji Układ wtrysku benzynowy lub diesel – steruje działaniem silnika, – przekazuje do Modułu zespolonego w kabinie informację o zakończeniu grzania świec żarowych, (Moduł zespolony w kabinie umożliwia rozruch dopiero po zakończeniu grzania świec żarowych), – przekazuje do modułu zespolonego w kabinie informację o stanie silnika, (moduł Zespolony w Kabinie wyłącza rozrusznik, gdy zostanie stwierdzona praca silnika) – steruje, wraz z modułem zespolonym w kabinie, kodowaną blokadą zapłonu. Moduł zapewniający działanie funkcji Automatyczna skrzynia biegów Moduł ten przekazuje informację o położeniu dźwigni zmiany biegów. (Moduł zespolony w kabinie zezwala na rozruch tylko w położeniu "Parking" lub "Neutralne") introJ81_1 01E-6 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-7 Moduł zapewniający działanie funkcji Blokada elektroniczna kolumny kierownicy. Jej diagnostyka jest też wykonywana w funkcji "blokada rozruchu" urządzenia. Moduł zespolony w kabinie doprowadza zasilanie do blokady i wysyła do niej polecenia blokowania i odblokowania przez sieć multipleksową i przez specjalne połączenie (zasilane w położeniu spoczynkowym przekaźnika "+ zapłon". Blokada może odmówić zablokowania, zwłaszcza jeśli odbiera sygnał prędkości pojazdu różnej od zera lub jeśli wystąpił jakiś problem w poduszce powietrznej. Moduł zapewniający działanie funkcji Czytnik karty Pełni funkcje potwierdzania autentyczności karty RENAULT, działając na zasadzie odbiornika-nadajnika fal radiowych. Przy wykonywaniu wszystkich tych czynności, czytnik reaguje na polecenia modułu zespolonego w kabinie. Komunikują się one ze sobą za pomocą dwóch specjalnych połączeń. Moduł zapewniający działanie funkcji ABS Moduł ten wysyła sygnał o prędkości do modułu zespolonego w kabinie, aby uniknąć zatrzymania pojazdu w czasie jazdy, (krótkie wciśnięcie przycisku włączania/wyłączania silnika nie powoduje zatrzymania pojazdu w czasie jazdy). introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E FUNKCJA System Kontroli Ciśnienia w Oponach Funkcja wybierana w urządzeniu Opony Układ odpowiedzialny za funkcję Moduł zespolony w kabinie. Zapamiętuje numery identyfikacyjne zaworów i ich położenie względem pojazdu, zbiera informacje wysyłane przez odbiornik fal radiowych. Uwaga, istnieje jeden odbiornik do zaworów (pod nadwoziem) i jeden odbiornik w czytniku karty do kart RENAULT. Moduł zapewniający działanie funkcji Tablica wskaźników. Wyświetla, między innymi, informacje na temat stanu kół. Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej 01E-8 introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-9 FUNKCJA Kontrola toru jazdy Funkcja wybierana w urządzeniu ABS, system antypoślizgowy i kontroli toru jazdy Układ odpowiedzialny za funkcję ABS Kontroluje zachowanie pojazdu i oddziaływuje na hamulce i moment obrotowy silnika w celu uniknięcia poślizgów. Moduł zapewniający działanie funkcji Układ wtrysku benzynowy lub diesel Mierzy moment obrotowy silnika i przekazuje tę informację do układu ABS. Przetwarza polecenia dotyczące momentu obrotowego przesyłane z układu ABS. introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-10 FUNKCJA Automatyczny hamulec parkingowy Funkcja wybierana w urządzeniu Hamulec parkingowy Układ odpowiedzialny za funkcję Automatyczny hamulec parkingowy Moduł ten powoduje zaciągnięcie lub zwolnienie hamulca w zależności od położenia dźwigni sterującej po stronie kierowcy, wysokości wzniesienia, stanu silnika, itd. Moduł zapewniający działanie funkcji Układ wtrysku benzynowy lub diesel Komputer wtrysku przekazuje moment obrotowy silnika. Moduł zapewniający działanie funkcji Automatyczna skrzynia biegów lub Moduł Zespolony w Kabinie. Oba te moduły elektroniczne przekazują informację o włączonym biegu. introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-11 FUNKCJA Regulacja prędkości z funkcją kontroli odległości Funkcja wybierana w urządzeniu Regulator odległości Układ odpowiedzialny za funkcję Radar Mierzy odległość od przeszkody i odpowiednio dostosowuje prędkość pojazdu, w zależności od wartości wybranych przez użytkownika. Moduł zapewniający działanie funkcji Układ wtrysku benzynowy lub diesel Komputer wtrysku: – mierzy moment obrotowy silnika i przekazuje go do radaru, – przetwarza polecenia dotyczące momentu obrotowego przesyłane przez radar, – przekazuje również informacje o położeniu elementów sterujących regulacją prędkości. Należy podkreślić, że o ile funkcja regulacji odległości jest zapewniona przez radar, to komputer wtrysku nadal steruje funkcją ograniczania prędkości. Moduł zapewniający działanie funkcji ABS Moduł ABS: – mierzy prędkość pojazdu i przekazuje ją do radaru, – przetwarza informacje dotyczące hamowania wysyłane przez radar. introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-12 FUNKCJA OBD (emisja spalin) Funkcja wybierana w urządzeniu Układ wtrysku benzynowy lub diesel Układ odpowiedzialny za funkcję Układ wtrysku Funkcja On Board Diagnostic jest rozłożona na układ wtrysku i automatyczną skrzynię biegów. Układ wtrysku wykonuje diagnostykę układu kontroli emisji spalin. Usterki w zakresie emisji spalin, związane z automatyczną skrzynią biegów, mogą być stwierdzone również przez komputer wtrysku. Moduł zapewniający działanie funkcji Automatyczna skrzynia biegów Moduł ten może spowodować włączenie lampki kontrolnej układu oczyszczania spalin. introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E 01E-13 FUNKCJA Klimatyzacja Funkcja wybierana w urządzeniu Klimatyzacja Układ odpowiedzialny za funkcję Klimatyzacja Moduł klimatyzacji: – steruje sprężarką klimatyzacji, – przetwarza informacje z wszystkich czujników, oprócz informacji o temperaturze płynu w silniku i o temperaturze powietrza na zewnątrz. Moduł zapewniający działanie funkcji Układ wtrysku benzynowy lub diesel Moduł układu wtrysku: – umożliwia włączenie lub blokuje działanie klimatyzacji, – przetwarza polecenia zwiększenia prędkości obrotowej biegu jałowego i włączenia zespołu wentylatora chłodnicy. Moduł zapewniający działanie funkcji Moduł zespolony w kabinie Moduł zespolony w kabinie przekazuje do układu klimatyzacji informację o temperaturze powietrza zewnętrznego wysyłaną przez wyświetlacz radia lub centralny moduł połączeń. Moduł zapewniający działanie funkcji Elementy sterujące klimatyzacją w drzwiach Wyżej wymienione elementy sterujące są połączone ze sobą oraz z modułem klimatyzacji poprzez sieć połączeń multipleksowych wyłącznych. Elementy sterujące przekazują informacje o ustawieniach wprowadzanych przez kierowcę i wskazują stan układu. Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E FUNKCJA Synteza mowy Funkcja wybierana w urządzeniu Diagnostyka funkcji nie jest możliwa Układ odpowiedzialny za funkcję Synteza mowy Synteza mowy: – emituje komunikaty w wybranym języku i na żądanym poziomie głośności poprzez tablicę wskaźników, – wyłącza radio ("mute") podczas emisji komunikatu. Nie wykonuje się diagnostyki tego modułu elektronicznego. Należy natomiast wykonać diagnostykę tablicy wskaźników. Uwagi klienta są przetwarzane w części tablicy wskaźników. Moduł zapewniający działanie funkcji Tablica wskaźników Moduł tablicy wskaźników: – odbiera i przetwarza wszystkie komunikaty na temat usterek (głównie przez sieć multipleksową), – przetwarza polecenia pochodzące od kierowcy ("Dyskrecja" i "Powtórzenie"), – przekazuje polecenia emisji komunikatów do systemu syntezy mowy. Ten moduł elektroniczny może być diagnozowany. Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej introJ81_1 01E-14

WIADOMOŚCI OGÓLNE Z ZAKRESU DIAGNOSTYKI Diagnostyka - Nowe funkcje 01E FUNKCJA Zapamiętanie ustawień fotela kierowcy: fotel kierowcy i lusterka wsteczne Funkcja wybierana w urządzeniu Diagnostyka funkcji nie jest możliwa Układ odpowiedzialny za funkcję Moduł elektroniczny fotela kierowcy w przypadku fotela, Moduły elektroniczne funkcji podnoszenia przednich szyb w przypadku lusterek wstecznych. Moduł elektroniczny zapamiętywania ustawień fotela kierowcy jest prawie taki sam jak w starszych modelach. Różnica polega na tym, że nie ma już przycisków 1, 2, 3 ale Moduł Zespolony w Kabinie wysyła numer karty RENAULT przez specjalne połączenie. Na jedną kartę RENAULT przypada więc jedno zapamiętane ustawienie fotela. Moduły elektroniczne podnośników przednich szyb sterują również zapamiętywaniem ustawienia lusterek wstecznych. Uwaga, istnieją trzy typy podnośników szyb: zwykły podnośnik szyb, podnośnik szyb impulsowy, z systemem zapobiegającym przycięciu palców i podnośnik impulsowy, z systemem zapobiegającym przycięciu palców, zapamiętujący ustawienie lusterek wstecznych. Dwa omawiane moduły elektroniczne podnośników szyb łączą się ze sobą za pośrednictwem sieci multipleksowej do specyficznych funkcji, przez którą przekazywane są polecenia dla lusterek wstecznych i podnośników szyb znajdujących się na drzwiach kierowcy, numer karty RENAULT. Moduł zapewniający działanie funkcji Moduł zespolony w kabinie Moduł ten przetwarza sygnały dotyczące styków drzwi i komend włączenia zapłonu. Oznacza to, że właśnie ten moduł jest odpowiedzialny za zezwolenie na działanie podnośników szyb ze sterowaniem impulsowym i funkcji zapamiętywania (poprzez specjalne łącza). Przekazuje on także numer karty RENAULT klienta. Diagnostyka tych połączeń jest wykonywana w funkcji "sterowanie drzwiami i dostęp". introJ81_1 Moduł elektroniczny używający sieci multipleksowej 01E-15