Silnik
i osprzęt silnika
Spis treści
Strona
13B UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Układ wtrysku P9X Denso Isuzu
N° Programu: BF00 - N° Vdiag: 04
Informacje wstępne 13B-1
Interpretacja usterek 13B-2
Kontrola zgodności parametrów 13B-84
Uwagi klienta 13B-88
Drzewko lokalizacji usterki 13B-89
Karta składowa 13B-102
Dane techniczne 13B-108
Układ wtrysku EDC15C3 C
N° Programu: CB - N° Vdiag: 10
Informacje wstępne 13B-109
Interpretacja usterek 13B-112
Kontrola zgodności parametrów 13B-181
Interpretacja poleceń 13B-194
Interpretacja parametrów 13B-204
Uwagi klienta 13B-207
Drzewko lokalizacji usterki 13B-208
Informacje pomocnicze 13B-216
Dane techniczne 13B-220
Strona
17B BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU
Układ wtrysku Sagem 2000 Turbo
N° Programmu: A5 - N° Vdiag: 04
Informacje wstępne 17B-1
Interpretacja usterek 17B-3
Kontrola zgodności parametrów 17B-63
Interpretacja stanów 17B-77
Interpretacja parametrów 17B-91
Interpretacja poleceń 17B-104
Pomoc 17B-115
Uwagi klienta 17B-120
Drzewko lokalizacji usterki 17B-121
Wtrysk Sagem 2000
N° Programu: - NA3 ° Vdiag: 08
Informacje wstępne 17B-129
Interpretacja usterek 17B-131
Kontrola zgodności 17B-210
Interpretacja stanów 17B-222
Interpretacja parametrów 17B-237
Interpretacja poleceń 17B-248
Informacje pomocnicze 17B-255
Uwagi klienta 17B-259
Drzewko lokalizacji usterki 17B-260
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Informacje wstępne 13B
13B-1
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Informacje wstępne
SPOSÓB WYKONANIA DIAGNOSTYKI:
– Podłączenie jednego z przyrządów diagnostycznych w celu zidentyfikowania systemu, w który wyposażony jest
pojazd (odczyt rodziny modułu elektronicznego, Nr programu, Vdiag...).
– Odszukanie dokumentów "Diagnostyka" odpowiednich dla danego systemu.
– Uwzględnienie informacji znajdujących się w rozdziałach "Informacje wstępne".
– Odczyt usterek zapisanych w pamięci modułu elektronicznego i wykorzystanie części "interpretacja usterek" w
dokumentacji technicznej.
Przypomnienie: Każda usterka jest interpretowana ze względu na typ jej zapisu (usterka obecna, usterka zapisana
w pamięci, usterka obecna lub zapisana w pamięci). Kontrole opisane przy każdej usterce można zatem
zastosować tylko wtedy, gdy usterka stwierdzona przyrządem diagnostycznym jest interpretowana dla swojego typu
zapisu. Typ zapisu należy stwierdzić poprzez użycie przyrządu diagnostycznego po wyłączeniu i włączeniu zapłonu.
Jeśli usterka jest interpretowana po rozpoznaniu jej jako "zapisanej w pamięci", warunki przeprowadzania
diagnostyki znajdują się w ramce "Zalecenia". Jeżeli warunki nie są spełnione, wykonać diagnostykę w celu kontroli
obwodu wadliwej części, gdyż usterka już nie jest obecna w pojeździe. Tę samą procedurę wykonać gdy usterka
jest stwierdzona jako zapisana w pamięci przez przyrząd diagnostyczny, a w dokumentacji figuruje tylko jako
usterka obecna.
– Przeprowadzić kontrolę zgodności (ujawnienie ewentualnych nieprawidłowości nie zgłoszonych jeszcze przez
autodiagnostykę systemu) i zastosować odpowiednie tryby diagnostyczne zależnie od wyników.
– Potwierdzenie naprawy (brak uwagi klienta).
– Wykonanie diagnostyki w trybie "Uwag klienta", zgodnie z "drzewkami lokalizacji usterek", jeżeli usterka nadal
występuje.
NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE
Do komunikacji z elektronicznym Modułem Zespolonym Wtrysku: NXR i CLIP (Optima).
Do różnego rodzaju kontroli elektrycznych:
– Optima 5800 z opcją, multimetr warsztatowy, czujnik temperatury.
– Końcówka kontrolna Elé. 1621 (niezbędna, by zapobiec uszkodzeniu zacisków złączy modułu zespolonego
wtrysku).
UWAGA:
Każda diagnostyka wiążąca się z naprawą układu wtrysku bezpośredniego pod wysokim ciśnieniem wymaga
zastosowania reguł najwyższej czystości i ostrożności opisanych w Podręczniku Napraw dotyczącym
danego pojazdu, Rozdział 13.
Niniejsza dokumentacja zawiera opis diagnostyki ogólnej do stosowania we wszystkich modułach elektronicznych:
DENSO, Nr programu BF00, Nr Vdiag 04.
Dla każdego pojazdu wyposażonego w ten typ modułu elektronicznego, istnieje Nota Techniczna "Cechy
szczególne diagnostyki", zawierająca szczegółowe wskazówki dotyczące zastosowania niniejszej diagnostyki w
danym pojeździe.
Aby przeprowadzić diagnostykę tego systemu należy obowiązkowo dysponować następującymi materiałami:
– Nota Techniczna "Cechy szczególne diagnostyki" dotycząca danego pojazdu.
– schemat elektryczny funkcji dotyczący danego pojazdu,
– Narzędziami wymienionymi w rubryce "Niezbędne narzędzia".
NJD81_EM_01
113B
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13BP9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja usterek
DF001
MODUŁ ELEKTRONICZNY
DEF : Wewnętrzna usterka elektroniczna
DEF ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny wykrywa wewnętrzną usterkę
elektroniczną.
Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
13B-2
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-3
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF002
OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY PŁYNU
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury płynu jest niższa
od 0,12 V.
Sprawdzić koniecznie prawidłowe działanie układu chłodzenia.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i sondy temperatury płynu.
Sprawdzić wartość izolowania względem masy ścieżki 99, która powinna być wyższa niż 10 MΩΩΩΩ.
Sprawdzić oporność sondy temperatury płynu oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
210 ΩΩΩΩ przy 95 °°°°C.
Wymienić sondę temperatury płynu, jeśli opór wewnętrzny nie jest zgodny z wartością podaną przez
producenta.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-4
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF002
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury płynu jest większa
niż 4,974 V.
Sprawdzić koniecznie prawidłowe działanie układu chłodzenia.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i sondy temperatury płynu.
Sprawdzić przewodzenie następujących ścieżek:
Ścieżka 99 komputera wtrysku ścieżka 1 sondy temperatury płynu
Ścieżka 95 komputera wtrysku ścieżka 2 sondy temperatury płynu w silniku
Sprawdzić oporność sondy temperatury płynu oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
210 ΩΩΩΩ przy 95 °°°°C.
Wymienić sondę temperatury płynu, jeśli opór wewnętrzny nie jest zgodny z wartością podaną przez
producenta.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-5
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF019
OBWÓD CZUJNIKA PRZEPŁYWU POWIETRZA
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje:
– jeżeli napięcie sygnału informacji o wydatku jest mniejsze
od 0,2 V,
– przy obecności + Po zapłonie.
Sprawdzić stan bezpieczników.
Sprawdzić stan i prawidłowe zablokowanie złącza na przepływomierzu.
Odłączyć złącze przepływomierza i komputera wtrysku.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji o wydatku:
Ścieżka 5 przepływomierza ścieżka 30 komputera wtrysku
Naprawić w razie potrzeby.
Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić przepływomierz.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-6
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF019
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje:
– jeżeli napięcie sygnału informacji o wydatku jest większe
od 4,845 V,
– przy obecności + Po zapłonie.
Odłączyć złącze przepływomierza i komputera wtrysku.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji o wydatku:
Ścieżka 5 przepływomierza ścieżka 30 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V:
Ścieżka 4 przepływomierza ścieżka 26 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej:
Ścieżka 3 przepływomierza ścieżka 11 komputera wtrysku
Naprawić w razie potrzeby.
Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić przepływomierz.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-7
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF021
OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY PALIWA
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury paliwa jest niższa
od 0,12 V.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury paliwa.
Sprawdzić oporność sondy temperatury paliwa oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
Sprawdzić izolowanie względem masy następujących ścieżek:
Ścieżka 1 czujnika temperatury paliwa ścieżka 100 komputera wtrysku
Ścieżka 2 czujnika temperatury paliwa ścieżka 95 komputera wtrysku
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-8
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF021
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury paliwa jest wyższa
niż 4,974 V.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury paliwa.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem + 12 V następujących ścieżek:
Ścieżka 1 czujnika temperatury paliwa ścieżka 100 komputera wtrysku
Ścieżka 2 czujnika temperatury paliwa ścieżka 95 komputera wtrysku
Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-9
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF022
OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY POWIETRZA
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury powietrza jest
niższa od 0,12 V,
– + Po zapłonie jest aktywny,
– brak usterki napięcie akumulatora.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury powietrza.
Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie następujących ścieżek:
Ścieżka 1 czujnika temperatury powietrza ścieżka 29 komputera wtrysku
Ścieżka 2 czujnika temperatury powietrza ścieżka 11 komputera wtrysku
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-10
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF022
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– wartość napięcia czujnika temperatury powietrza jest
wyższa niż 4,974 V.
Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury powietrza.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie następujących ścieżek:
Ścieżka 1 czujnika temperatury powietrza ścieżka 29 komputera wtrysku
Ścieżka 2 czujnika temperatury powietrza ścieżka 11 komputera wtrysku
Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności
parametrów).
3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-11
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF023
OBWÓD CZUJNIKA SYGNAŁU KOŁA ZAMACHOWEGO
1.DEF : Czujnik prędkości obrotowej silnika obwód otwarty
2.DEF : Niezgodność prędkości obrotowej silnika.
1.DEF ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny odbiera sygnał czujnika położenia
wałka rozrządu,
– moduł elektroniczny nie odbiera sygnału czujnika
położenia wału korbowego.
Sprawdzić stan złączy czujnika położenia wału korbowego jest prawidłowy.
Naprawić w razie potrzeby.
Zapewnić przewodzenie i izolowanie względem masy następujących linii między komputerem wtrysku i
czujnikiem położenia wału korbowego:
Ścieżka 110 modułu elektronicznego ścieżka 1 czujnika
Ścieżka 111 modułu elektronicznego ścieżka 2 czujnika
Naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik położenia wału korbowego.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-12
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF023
C.D.
2.DEF ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny odbiera błędny sygnał czujnika
położenia wału korbowego (wartość różna od
23 impulsów na obrót lub informacja nieprawidłowa).
Sprawdzić, czy stan złącza czujnika wału korbowego jest prawidłowy. Naprawić w razie potrzeby.
Zapewnić przewodzenie i izolowanie względem masy następujących linii między komputerem wtrysku i
czujnikiem położenia wału korbowego:
Ścieżka 110 modułu elektronicznego ścieżka 1 czujnika
Ścieżka 111 modułu elektronicznego ścieżka 2 czujnika
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić stan połączenia z masą obudowy wiązki przewodów elektrycznych czujnika położenia wału
korbowego.
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik położenia wału korbowego.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-13
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF024
OBWÓD CZUJNIKA CIŚNIENIA ATMOSFERYCZNEGO
CC.0 : Zwarcie z masą
CO.1 : Obwód otwarty lub zwarcie do + 12 V
CC.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje:
– jeśli napięcie czujnika ciśnienia atmosferycznego jest
niższe od 1,16 V,
– podczas rozruchu silnika.
Wykasować kod usterki przyrządem diagnostycznym.
Uruchomić silnik.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-14
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF024
C.D.
CO.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje:
– jeśli napięcie czujnika ciśnienia atmosferycznego jest
wyższe od 4,6 V,
– podczas rozruchu silnika.
Wykasować kod usterki przyrządem diagnostycznym.
Uruchomić silnik.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-15
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF047
ZASILANIE
DEF : Napięcie zasilania zbyt mocne
DEF ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny jest zasilany napięciem większym od
15,8 V.
Skontrolować obwód ładowania, Napięcie zasilania powinno wynosić około 14,4 V i nie może nigdy
przekroczyć 15,8 V, naprawić w razie potrzeby.
Jeśli obwód ładowania działa prawidłowo, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-16
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF048
obwód małej prędkości zespołu wentylatora
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny nie wykrywa napięcia na ścieżce 18.
Odłączyć złącze pierwszego biegu i sprawdzić obecność napięcia + 12 V na ścieżce 10 obudowy przekaźnika
przy włączonym zapłonie.
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić, czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo.
Wymienić przekaźnik w razie potrzeby.
Odłączyć komputer wtrysku.
Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżki 11 wspornika przekaźników i przewodzenie między
ścieżką 11 wspornika przekaźników a ścieżką 18 komputera wtrysku.
Naprawić w razie potrzeby.
Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-17
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF048
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny wykrywa wysokie napięcie na
ścieżce 18 podczas sterowania przekaźnikiem.
Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo.
Wymienić przekaźnik w razie potrzeby.
Odłączyć komputer wtrysku.
Sprawdzić izolowanie względem + 12 V między ścieżką 11 wspornika przekaźników a ścieżką 18 komputera
wtrysku.
Naprawić w razie potrzeby.
Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-18
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF049
OBWÓD DUŻEJ PRĘDKOŚCI ZESPOŁU WENTYLATORA.
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
CO.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny nie wykrywa napięcia na ścieżce 38.
Odłączyć złącze pierwszego biegu i sprawdzić obecność napięcia + 12 V na ścieżce 10 obudowy przekaźnika
przy włączonym zapłonie.
Naprawić w razie potrzeby.
Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo.
Wymienić przekaźnik w razie potrzeby.
Odłączyć komputer wtrysku.
Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżek 7 i 60 wspornika przekaźników i przewodzenie między
ścieżkami 7 i 60 wspornika przekaźników a ścieżką 38 komputera wtrysku.
Naprawić w razie potrzeby.
Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-19
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF049
C.D.
CC.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– moduł elektroniczny wykrywa wysokie napięcie na
ścieżce 38 podczas sterowania przekaźnikiem.
Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo.
Wymienić przekaźnik w razie potrzeby.
Odłączyć komputer wtrysku.
Sprawdzić izolowanie względem + 12 V między ścieżkami 7 i 60 wspornika przekaźników a ścieżką 38
komputera wtrysku.
Naprawić w razie potrzeby.
Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci.
Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-20
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF061
OBWÓD ŚWIEC ŻAROWYCH
CO.1 : Obwód otwarty lub zwarcie do + 12 V
CC.0 : Zwarcie z masą
CO.1 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– napięcie na linii sterowania (ścieżka 68) jest wyższe niż
4,7 V.
– Wykonać uprzednio diagnostykę układu grzania świec
żarowych, sprawdzając najpierw usterkę DF151, a
następnie DF152.
Sprawdzić prawidłowy stan dwóch bezpieczników 15 A układu grzania świec żarowych.
Wymienić w razie potrzeby.
Sprawdzić przewodzenie między ścieżką 49 na złączu modułu elektronicznego ze ścieżką A9 złącza bloku
grzania świec żarowych.
Naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli wszystko działa prawidłowo, wymienić moduł elektroniczny świec żarowych.
Skasować usterkę i uruchomić silnik.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-21
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF061
C.D.
CC.0 ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
– napięcie na linii sterowania (ścieżka 68) jest wyższe niż
0,4 V.
– Wykonać uprzednio diagnostykę układu grzania świec
żarowych, sprawdzając najpierw usterkę DF151, a
następnie DF152.
Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżek 49 - 68 - 19 przy złączu modułu elektronicznego.
Naprawić w razie potrzeby.
Jeżeli wszystko działa prawidłowo, wymienić moduł elektroniczny świec żarowych.
Skasować usterkę i uruchomić silnik.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-22
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF063
INFORMACJA O ROZRUCHU
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC.1 : Zwarcie przy + 12 V
ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje jeżeli:
CO.0 - Napięcie jest nieobecne na ścieżce 42 podczas uruchamiania silnika.
CC.1 - Napięcie jest obecne gdy silnik nie pracuje.
CO.0
CC.1
Odłączyć komputer wtrysku oraz przekaźnik rozruchu.
Sprawdzić przewodzenie między ścieżką 42 komputera wtrysku a ścieżką 3
złącza CGB5-B modułu zespolonego w kabinie.
Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżki 42 komputera wtrysku. Naprawić w
razie potrzeby.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
Odłączyć komputer wtrysku oraz przekaźnik rozruchu.
Sprawdzić izolowanie względem napięcia + 12 V ścieżki 42 komputera wtrysku.
Naprawić w razie potrzeby.
Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B
13B-23
P9X Denso Isuzu
Nr programu: BF00
Nr Vdiag: 04
DF071
OBWÓD CZUJNIKA POŁOŻENIA PEDAŁU ŚCIEŻKA 1
1.DEF : Niezgodność między ścieżką 1 i ścieżką 2 pedału
CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą
CC : Zwarcie do + 12 V
1.DEF ZALECENIA
Wykrycie usterki następuje w przypadku:
– znacznej różnicy sygnału między potencjometrami 1 i 2.
Odłączyć złącze potencjometru obciążenia i komputera wtrysku.
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji obciążenia pedału:
Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 3 Ścieżka 27 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V:
Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 4 Ścieżka 7 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej:
Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 2 Ścieżka 31 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji obciążenia pedału:
Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 6 Ścieżka 8 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V:
Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 5 Ścieżka 26 komputera wtrysku
Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej:
Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 1 Ścieżka 11 komputera wtrysku
Naprawić w razie potrzeby.
Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik
Jeżeli problem nadal występuje, wymienić potencjometr obciążenia.
Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline.
PO NAPRAWIE
Wykasować usterki zapisane w pamięci.
Opracować inne, ewentualne usterki.
NJD81_EM_01
Silnik i osprzęt silnika UKŁAD WTRYSKU DIESEL BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 227 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002
Silnik i osprzęt silnika Spis treści Strona 13B UKŁAD WTRYSKU DIESEL Układ wtrysku P9X Denso Isuzu N° Programu: BF00 - N° Vdiag: 04 Informacje wstępne 13B-1 Interpretacja usterek 13B-2 Kontrola zgodności parametrów 13B-84 Uwagi klienta 13B-88 Drzewko lokalizacji usterki 13B-89 Karta składowa 13B-102 Dane techniczne 13B-108 Układ wtrysku EDC15C3 C N° Programu: CB - N° Vdiag: 10 Informacje wstępne 13B-109 Interpretacja usterek 13B-112 Kontrola zgodności parametrów 13B-181 Interpretacja poleceń 13B-194 Interpretacja parametrów 13B-204 Uwagi klienta 13B-207 Drzewko lokalizacji usterki 13B-208 Informacje pomocnicze 13B-216 Dane techniczne 13B-220 Strona 17B BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU Układ wtrysku Sagem 2000 Turbo N° Programmu: A5 - N° Vdiag: 04 Informacje wstępne 17B-1 Interpretacja usterek 17B-3 Kontrola zgodności parametrów 17B-63 Interpretacja stanów 17B-77 Interpretacja parametrów 17B-91 Interpretacja poleceń 17B-104 Pomoc 17B-115 Uwagi klienta 17B-120 Drzewko lokalizacji usterki 17B-121 Wtrysk Sagem 2000 N° Programu: - NA3 ° Vdiag: 08 Informacje wstępne 17B-129 Interpretacja usterek 17B-131 Kontrola zgodności 17B-210 Interpretacja stanów 17B-222 Interpretacja parametrów 17B-237 Interpretacja poleceń 17B-248 Informacje pomocnicze 17B-255 Uwagi klienta 17B-259 Drzewko lokalizacji usterki 17B-260
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Informacje wstępne 13B 13B-1 UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Informacje wstępne SPOSÓB WYKONANIA DIAGNOSTYKI: – Podłączenie jednego z przyrządów diagnostycznych w celu zidentyfikowania systemu, w który wyposażony jest pojazd (odczyt rodziny modułu elektronicznego, Nr programu, Vdiag...). – Odszukanie dokumentów "Diagnostyka" odpowiednich dla danego systemu. – Uwzględnienie informacji znajdujących się w rozdziałach "Informacje wstępne". – Odczyt usterek zapisanych w pamięci modułu elektronicznego i wykorzystanie części "interpretacja usterek" w dokumentacji technicznej. Przypomnienie: Każda usterka jest interpretowana ze względu na typ jej zapisu (usterka obecna, usterka zapisana w pamięci, usterka obecna lub zapisana w pamięci). Kontrole opisane przy każdej usterce można zatem zastosować tylko wtedy, gdy usterka stwierdzona przyrządem diagnostycznym jest interpretowana dla swojego typu zapisu. Typ zapisu należy stwierdzić poprzez użycie przyrządu diagnostycznego po wyłączeniu i włączeniu zapłonu. Jeśli usterka jest interpretowana po rozpoznaniu jej jako "zapisanej w pamięci", warunki przeprowadzania diagnostyki znajdują się w ramce "Zalecenia". Jeżeli warunki nie są spełnione, wykonać diagnostykę w celu kontroli obwodu wadliwej części, gdyż usterka już nie jest obecna w pojeździe. Tę samą procedurę wykonać gdy usterka jest stwierdzona jako zapisana w pamięci przez przyrząd diagnostyczny, a w dokumentacji figuruje tylko jako usterka obecna. – Przeprowadzić kontrolę zgodności (ujawnienie ewentualnych nieprawidłowości nie zgłoszonych jeszcze przez autodiagnostykę systemu) i zastosować odpowiednie tryby diagnostyczne zależnie od wyników. – Potwierdzenie naprawy (brak uwagi klienta). – Wykonanie diagnostyki w trybie "Uwag klienta", zgodnie z "drzewkami lokalizacji usterek", jeżeli usterka nadal występuje. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Do komunikacji z elektronicznym Modułem Zespolonym Wtrysku: NXR i CLIP (Optima). Do różnego rodzaju kontroli elektrycznych: – Optima 5800 z opcją, multimetr warsztatowy, czujnik temperatury. – Końcówka kontrolna Elé. 1621 (niezbędna, by zapobiec uszkodzeniu zacisków złączy modułu zespolonego wtrysku). UWAGA: Każda diagnostyka wiążąca się z naprawą układu wtrysku bezpośredniego pod wysokim ciśnieniem wymaga zastosowania reguł najwyższej czystości i ostrożności opisanych w Podręczniku Napraw dotyczącym danego pojazdu, Rozdział 13. Niniejsza dokumentacja zawiera opis diagnostyki ogólnej do stosowania we wszystkich modułach elektronicznych: DENSO, Nr programu BF00, Nr Vdiag 04. Dla każdego pojazdu wyposażonego w ten typ modułu elektronicznego, istnieje Nota Techniczna "Cechy szczególne diagnostyki", zawierająca szczegółowe wskazówki dotyczące zastosowania niniejszej diagnostyki w danym pojeździe. Aby przeprowadzić diagnostykę tego systemu należy obowiązkowo dysponować następującymi materiałami: – Nota Techniczna "Cechy szczególne diagnostyki" dotycząca danego pojazdu. – schemat elektryczny funkcji dotyczący danego pojazdu, – Narzędziami wymienionymi w rubryce "Niezbędne narzędzia". NJD81_EM_01 113B P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13BP9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 Diagnostyka - Interpretacja usterek DF001 MODUŁ ELEKTRONICZNY DEF : Wewnętrzna usterka elektroniczna DEF ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny wykrywa wewnętrzną usterkę elektroniczną. Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01 13B-2
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-3 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF002 OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY PŁYNU CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury płynu jest niższa od 0,12 V. Sprawdzić koniecznie prawidłowe działanie układu chłodzenia. Odłączyć złącze komputera wtrysku i sondy temperatury płynu. Sprawdzić wartość izolowania względem masy ścieżki 99, która powinna być wyższa niż 10 MΩΩΩΩ. Sprawdzić oporność sondy temperatury płynu oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. 210 ΩΩΩΩ przy 95 °°°°C. Wymienić sondę temperatury płynu, jeśli opór wewnętrzny nie jest zgodny z wartością podaną przez producenta. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-4 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF002 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury płynu jest większa niż 4,974 V. Sprawdzić koniecznie prawidłowe działanie układu chłodzenia. Odłączyć złącze komputera wtrysku i sondy temperatury płynu. Sprawdzić przewodzenie następujących ścieżek: Ścieżka 99 komputera wtrysku ścieżka 1 sondy temperatury płynu Ścieżka 95 komputera wtrysku ścieżka 2 sondy temperatury płynu w silniku Sprawdzić oporność sondy temperatury płynu oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. 210 ΩΩΩΩ przy 95 °°°°C. Wymienić sondę temperatury płynu, jeśli opór wewnętrzny nie jest zgodny z wartością podaną przez producenta. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-5 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF019 OBWÓD CZUJNIKA PRZEPŁYWU POWIETRZA CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje: – jeżeli napięcie sygnału informacji o wydatku jest mniejsze od 0,2 V, – przy obecności + Po zapłonie. Sprawdzić stan bezpieczników. Sprawdzić stan i prawidłowe zablokowanie złącza na przepływomierzu. Odłączyć złącze przepływomierza i komputera wtrysku. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji o wydatku: Ścieżka 5 przepływomierza ścieżka 30 komputera wtrysku Naprawić w razie potrzeby. Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik Jeżeli problem nadal występuje, wymienić przepływomierz. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-6 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF019 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje: – jeżeli napięcie sygnału informacji o wydatku jest większe od 4,845 V, – przy obecności + Po zapłonie. Odłączyć złącze przepływomierza i komputera wtrysku. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji o wydatku: Ścieżka 5 przepływomierza ścieżka 30 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V: Ścieżka 4 przepływomierza ścieżka 26 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej: Ścieżka 3 przepływomierza ścieżka 11 komputera wtrysku Naprawić w razie potrzeby. Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik Jeżeli problem nadal występuje, wymienić przepływomierz. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-7 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF021 OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY PALIWA CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury paliwa jest niższa od 0,12 V. Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury paliwa. Sprawdzić oporność sondy temperatury paliwa oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. Sprawdzić izolowanie względem masy następujących ścieżek: Ścieżka 1 czujnika temperatury paliwa ścieżka 100 komputera wtrysku Ścieżka 2 czujnika temperatury paliwa ścieżka 95 komputera wtrysku Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-8 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF021 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury paliwa jest wyższa niż 4,974 V. Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury paliwa. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie względem + 12 V następujących ścieżek: Ścieżka 1 czujnika temperatury paliwa ścieżka 100 komputera wtrysku Ścieżka 2 czujnika temperatury paliwa ścieżka 95 komputera wtrysku Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-9 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF022 OBWÓD CZUJNIKA TEMPERATURY POWIETRZA CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury powietrza jest niższa od 0,12 V, – + Po zapłonie jest aktywny, – brak usterki napięcie akumulatora. Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury powietrza. Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie następujących ścieżek: Ścieżka 1 czujnika temperatury powietrza ścieżka 29 komputera wtrysku Ścieżka 2 czujnika temperatury powietrza ścieżka 11 komputera wtrysku Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-10 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF022 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – wartość napięcia czujnika temperatury powietrza jest wyższa niż 4,974 V. Odłączyć złącze komputera wtrysku i złącze czujnika temperatury powietrza. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie następujących ścieżek: Ścieżka 1 czujnika temperatury powietrza ścieżka 29 komputera wtrysku Ścieżka 2 czujnika temperatury powietrza ścieżka 11 komputera wtrysku Sprawdzić oporność sondy temperatury powietrza oraz izolowanie względem masy (patrz kontrola zgodności parametrów). 3500 ΩΩΩΩ przy 20 °°°°C. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-11 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF023 OBWÓD CZUJNIKA SYGNAŁU KOŁA ZAMACHOWEGO 1.DEF : Czujnik prędkości obrotowej silnika obwód otwarty 2.DEF : Niezgodność prędkości obrotowej silnika. 1.DEF ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny odbiera sygnał czujnika położenia wałka rozrządu, – moduł elektroniczny nie odbiera sygnału czujnika położenia wału korbowego. Sprawdzić stan złączy czujnika położenia wału korbowego jest prawidłowy. Naprawić w razie potrzeby. Zapewnić przewodzenie i izolowanie względem masy następujących linii między komputerem wtrysku i czujnikiem położenia wału korbowego: Ścieżka 110 modułu elektronicznego ścieżka 1 czujnika Ścieżka 111 modułu elektronicznego ścieżka 2 czujnika Naprawić w razie potrzeby. Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik położenia wału korbowego. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-12 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF023 C.D. 2.DEF ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny odbiera błędny sygnał czujnika położenia wału korbowego (wartość różna od 23 impulsów na obrót lub informacja nieprawidłowa). Sprawdzić, czy stan złącza czujnika wału korbowego jest prawidłowy. Naprawić w razie potrzeby. Zapewnić przewodzenie i izolowanie względem masy następujących linii między komputerem wtrysku i czujnikiem położenia wału korbowego: Ścieżka 110 modułu elektronicznego ścieżka 1 czujnika Ścieżka 111 modułu elektronicznego ścieżka 2 czujnika Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić stan połączenia z masą obudowy wiązki przewodów elektrycznych czujnika położenia wału korbowego. Jeżeli problem nadal występuje, wymienić czujnik położenia wału korbowego. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-13 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF024 OBWÓD CZUJNIKA CIŚNIENIA ATMOSFERYCZNEGO CC.0 : Zwarcie z masą CO.1 : Obwód otwarty lub zwarcie do + 12 V CC.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje: – jeśli napięcie czujnika ciśnienia atmosferycznego jest niższe od 1,16 V, – podczas rozruchu silnika. Wykasować kod usterki przyrządem diagnostycznym. Uruchomić silnik. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-14 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF024 C.D. CO.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje: – jeśli napięcie czujnika ciśnienia atmosferycznego jest wyższe od 4,6 V, – podczas rozruchu silnika. Wykasować kod usterki przyrządem diagnostycznym. Uruchomić silnik. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-15 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF047 ZASILANIE DEF : Napięcie zasilania zbyt mocne DEF ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny jest zasilany napięciem większym od 15,8 V. Skontrolować obwód ładowania, Napięcie zasilania powinno wynosić około 14,4 V i nie może nigdy przekroczyć 15,8 V, naprawić w razie potrzeby. Jeśli obwód ładowania działa prawidłowo, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-16 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF048 obwód małej prędkości zespołu wentylatora CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny nie wykrywa napięcia na ścieżce 18. Odłączyć złącze pierwszego biegu i sprawdzić obecność napięcia + 12 V na ścieżce 10 obudowy przekaźnika przy włączonym zapłonie. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić, czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo. Wymienić przekaźnik w razie potrzeby. Odłączyć komputer wtrysku. Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżki 11 wspornika przekaźników i przewodzenie między ścieżką 11 wspornika przekaźników a ścieżką 18 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci. Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-17 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF048 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny wykrywa wysokie napięcie na ścieżce 18 podczas sterowania przekaźnikiem. Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo. Wymienić przekaźnik w razie potrzeby. Odłączyć komputer wtrysku. Sprawdzić izolowanie względem + 12 V między ścieżką 11 wspornika przekaźników a ścieżką 18 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci. Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-18 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF049 OBWÓD DUŻEJ PRĘDKOŚCI ZESPOŁU WENTYLATORA. CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V CO.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny nie wykrywa napięcia na ścieżce 38. Odłączyć złącze pierwszego biegu i sprawdzić obecność napięcia + 12 V na ścieżce 10 obudowy przekaźnika przy włączonym zapłonie. Naprawić w razie potrzeby. Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo. Wymienić przekaźnik w razie potrzeby. Odłączyć komputer wtrysku. Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżek 7 i 60 wspornika przekaźników i przewodzenie między ścieżkami 7 i 60 wspornika przekaźników a ścieżką 38 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci. Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-19 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF049 C.D. CC.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – moduł elektroniczny wykrywa wysokie napięcie na ścieżce 38 podczas sterowania przekaźnikiem. Sprawdzić czy cewki przekaźników nie są przecięte i czy styki działają prawidłowo. Wymienić przekaźnik w razie potrzeby. Odłączyć komputer wtrysku. Sprawdzić izolowanie względem + 12 V między ścieżkami 7 i 60 wspornika przekaźników a ścieżką 38 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Podłączyć komputer wtrysku, po czym skasować usterki zapisane w pamięci. Jeśli usterka pojawi się ponownie, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-20 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF061 OBWÓD ŚWIEC ŻAROWYCH CO.1 : Obwód otwarty lub zwarcie do + 12 V CC.0 : Zwarcie z masą CO.1 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – napięcie na linii sterowania (ścieżka 68) jest wyższe niż 4,7 V. – Wykonać uprzednio diagnostykę układu grzania świec żarowych, sprawdzając najpierw usterkę DF151, a następnie DF152. Sprawdzić prawidłowy stan dwóch bezpieczników 15 A układu grzania świec żarowych. Wymienić w razie potrzeby. Sprawdzić przewodzenie między ścieżką 49 na złączu modułu elektronicznego ze ścieżką A9 złącza bloku grzania świec żarowych. Naprawić w razie potrzeby. Jeżeli wszystko działa prawidłowo, wymienić moduł elektroniczny świec żarowych. Skasować usterkę i uruchomić silnik. Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-21 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF061 C.D. CC.0 ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: – napięcie na linii sterowania (ścieżka 68) jest wyższe niż 0,4 V. – Wykonać uprzednio diagnostykę układu grzania świec żarowych, sprawdzając najpierw usterkę DF151, a następnie DF152. Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżek 49 - 68 - 19 przy złączu modułu elektronicznego. Naprawić w razie potrzeby. Jeżeli wszystko działa prawidłowo, wymienić moduł elektroniczny świec żarowych. Skasować usterkę i uruchomić silnik. Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-22 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF063 INFORMACJA O ROZRUCHU CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC.1 : Zwarcie przy + 12 V ZALECENIA Wykrycie usterki następuje jeżeli: CO.0 - Napięcie jest nieobecne na ścieżce 42 podczas uruchamiania silnika. CC.1 - Napięcie jest obecne gdy silnik nie pracuje. CO.0 CC.1 Odłączyć komputer wtrysku oraz przekaźnik rozruchu. Sprawdzić przewodzenie między ścieżką 42 komputera wtrysku a ścieżką 3 złącza CGB5-B modułu zespolonego w kabinie. Sprawdzić izolowanie względem masy ścieżki 42 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline. Odłączyć komputer wtrysku oraz przekaźnik rozruchu. Sprawdzić izolowanie względem napięcia + 12 V ścieżki 42 komputera wtrysku. Naprawić w razie potrzeby. Jeśli usterka nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01
UKŁAD WTRYSKU DIESEL Diagnostyka - Interpretacja usterek 13B 13B-23 P9X Denso Isuzu Nr programu: BF00 Nr Vdiag: 04 DF071 OBWÓD CZUJNIKA POŁOŻENIA PEDAŁU ŚCIEŻKA 1 1.DEF : Niezgodność między ścieżką 1 i ścieżką 2 pedału CO.0 : Obwód przerwany lub zwarcie z masą CC : Zwarcie do + 12 V 1.DEF ZALECENIA Wykrycie usterki następuje w przypadku: – znacznej różnicy sygnału między potencjometrami 1 i 2. Odłączyć złącze potencjometru obciążenia i komputera wtrysku. Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji obciążenia pedału: Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 3 Ścieżka 27 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V: Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 4 Ścieżka 7 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej: Potencjometr obciążenia 1 ścieżka 2 Ścieżka 31 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii informacji obciążenia pedału: Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 6 Ścieżka 8 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie linii + 5 V: Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 5 Ścieżka 26 komputera wtrysku Sprawdzić przewodzenie i izolowanie masy elektronicznej: Potencjometr obciążenia 2 ścieżka 1 Ścieżka 11 komputera wtrysku Naprawić w razie potrzeby. Skasować usterki zapisane w pamięci, następnie uruchomić silnik Jeżeli problem nadal występuje, wymienić potencjometr obciążenia. Jeżeli problem nadal występuje, skontaktować się z Techline. PO NAPRAWIE Wykasować usterki zapisane w pamięci. Opracować inne, ewentualne usterki. NJD81_EM_01