dareks_

  • Dokumenty2 821
  • Odsłony753 730
  • Obserwuję431
  • Rozmiar dokumentów32.8 GB
  • Ilość pobrań361 988

Pamięć doskonała - Barbara Szula full

Dodano: 6 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 6 lata temu
Rozmiar :2.1 MB
Rozszerzenie:pdf

Pamięć doskonała - Barbara Szula full.pdf

dareks_ EBooki Umysł, Neuronauka
Użytkownik dareks_ wgrał ten materiał 6 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 283 stron)

Niniejszą książkę dedykuję mojemu kochanemu mężowi Pawłowi oraz synkowi Krzysiowi. Dziękuję Wam za wsparcie, wyrozumiałość, pomoc i cierpliwość. Za to, że jesteście. Książkę dedykuję Wszystkim  pragnącym  się rozwijać, którzy dążą do doskonalenia swoich umiejętności oraz pragną osiągnąć sukces na wielu płaszczyznach.

Spis treści Wprowadzenie.......................................................................................9 Jak korzystać z tej książki...................................................................15 Test pamięci — sprawdź swoją pamięć...........................................21 Jak oceniasz swoją pamięć?....................................................................31 A jak większość ludzi ocenia swoją pamięć?.....................................32 Lekcja 1. Przygotowanie do uczenia się..........................................33 1. Zadbaj o zewnętrzne środowisko sprzyjające pracy mózgu..36 2. Przygotuj swój umysł na nową wiedzę...........................................36 Lekcja 2. Środowisko zewnętrzne sprzyjające pracy mózgu......45 1. Jak zadbać o środowisko zewnętrzne? ..........................................48 Lekcja 3. Sekret Twojej doskonałej pamięci...................................53 1. Wyobraźnia...............................................................................................56 2. Skojarzenia................................................................................................57 3. Elementy i budowa„żywego”obrazu..............................................58 4. Kurs rozwijania wyobraźni...................................................................63 Lekcja 4. Pamięć...................................................................................73 1. Termin„pamięć”.......................................................................................76 2. Rodzaje pamięci......................................................................................76 Lekcja 5. Prawa funkcjonowania pamięci.......................................85 1. Prawo początku i końca........................................................................88 2. Prawo powtórzeń....................................................................................88 3. Prawo wyjątkowości .............................................................................89 4. Prawo skojarzeń......................................................................................90 5. Prawo rozumienia...................................................................................90 6. Prawo elaboracji......................................................................................90 7. Prawo konfabulacji.................................................................................91 Lekcja 6. Rytmy pamięci — fazy przetwarzania informacji ........93 1. Zapamiętywanie informacji................................................................96 2. Przechowywanie informacji................................................................98 3. Odtwarzanie zapamiętanych informacji........................................99 Lekcja 7. Mechanizmy zapamiętywania........................................103 1. Informacje odbieramy za pomocą obrazów.............................. 106

2. Połącz„nowe”informacje ze„starymi”.......................................... 107 3. Nic nam z głowy„nie wylatuje”....................................................... 107 4. Przyczyny zapominania..................................................................... 108 5. Znaczenie i zrozumiałość przedmiotu......................................... 111 6. Przyporządkowanie informacji....................................................... 112 7. Znaczenie powiązań (asocjacji)...................................................... 114 8. Znaczenie i rola kontekstu................................................................ 115 9. Sprzężenie zwrotne w uczeniu się................................................. 117 10. Zainteresowanie przedmiotem.................................................... 118 Lekcja 8. Jak funkcjonuje mózg?....................................................121 1. Lewa półkula mózgu.......................................................................... 125 2. Prawa półkula mózgu......................................................................... 126 3. Jak odblokować prawą półkulę mózgu?..................................... 127 Lekcja 9. Mapa Myśli (MM)...............................................................129 1. Co to jest Mapa Myśli (MM)?............................................................ 132 2. Zasady tworzenia notatki pamięciowej....................................... 134 3. Korzyści z posługiwania się MM..................................................... 136 4. Możliwe problemy podczas sporządzania MM......................... 136 5. Słowa-klucze ......................................................................................... 136 6. Słowa kreatywne.................................................................................. 137 Lekcja 10. Mnemotechniki...............................................................139 1. Nazwa, znaczenie i rodzaje mnemotechnik............................... 142 2. Skąd pochodzi mnemotechnika?.................................................. 142 3. Sekret mnemotechniki...................................................................... 144 4. Zastosowanie mnemotechnik w życiu codziennym............... 145 Lekcja 11. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS).......................147 Lekcja 12. Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ)...........155 1. Zakładkowa Metoda Zapamiętywania (ZMZ)........................... 157 Lekcja 13. Technika Słów Zastępczych (TSZ) — nauka języków obcych ............................................................................................167 1. Podstawowe zasady tworzenia TSZ ............................................. 171 2. Zastosowanie TSZ................................................................................ 172 3. Korzyści wynikające ze stosowania TSZ....................................... 173 4. Czy każdy może nauczyć się języka obcego?............................ 174

Lekcja 14. Fonetyczny Alfabet Cyfrowy (FAC)..............................179 1. Krótka historia FAC.............................................................................. 182 2. Alfabet fonetyczny.............................................................................. 183 3. Zasady i zastosowanie FAC............................................................... 184 Lekcja 15. Główny System Pamięciowy (GSP) .............................189 1. Jak stworzyć własny GSP?................................................................. 192 2. Metody nauki GSP............................................................................... 196 3. Sposóbnazwiększeniezakładekpamięcio 1000%...............................197 4. Zastosowanie GSP............................................................................... 198 Lekcja 16. Zapamiętywanie numeryczne.....................................201 1. Zapamiętywanie liczb wielocyfrowych....................................... 204 2. Zapamiętywanie numerów telefonicznych............................... 208 3. Zapamiętywanie terminów i godzin spotkań........................... 211 4. Zapamiętywanie dat i wydarzeń historycznych....................... 215 5. Zapamiętywanie dat imienin, urodzin, rocznic, jubileuszy.. 217 Lekcja 17. Jak przygotować się do egzaminu?............................221 1. Sposoby i etapy przygotowywania się do egzaminu............. 224 Lekcja 18. Jak przypomnieć sobie to, co pozornie wyleciało z głowy?..........................................................................................229 1. Technika przypominania sobie....................................................... 232 Lekcja 19. Zapamiętanie treści książek, przemówień i dowcipów.....................................................................................235 1. Przemówienia i referaty..................................................................... 237 2. Dowcipy.................................................................................................. 239 3. Role i wiersze......................................................................................... 241 4. Książki i artykuły................................................................................... 242 Lekcja 20. Zapamiętywanie nazwisk i twarzy..............................245 1. Dlaczego warto zapamiętywać ludzi?.......................................... 247 2. Trudności w zapamiętaniu nazwiska............................................ 248 3. Pierwsza metoda — klasyczna........................................................ 249 4. Druga metoda — mnemotechniczna.......................................... 252 5. Charakterystyka różnych typów twarzy...................................... 253 Lekcja 21. Zapamiętywanie rozkładu kart....................................257 1. Zakładki obrazkowe kart — metoda............................................ 259

2. Jak odbywa się show z kartami?.................................................... 262 Lekcja 22. Odżywianie mózgu........................................................265 Zakończenie.......................................................................................279 Literatura.............................................................................................283

Myślenie to najcięższa praca z możliwych i pewnie dlatego tak niewielu ją podejmuje. Henry Ford Żyjemy w świecie ciągłych zmian i modyfikacji, gdzie wiedza sprzed roku często bywa już nieaktualna. Tempo zmian ro- śnie błyskawicznie — dzisiaj uważa się, że wiedza podwaja się co 2–3 lata. Nic więc dziwnego, że dla przeciętnego człowieka to prawdziwy „szok informacyjny”. Wielu ludzi czuje się nie- pewnie w stosunku do nadchodzących zmian, żyjąc z obawą, czy sobie z nimi poradzą i jak odnajdą się w nowej sytuacji. Zmiany w znacznym stopniu zależne są od ogromnego po- stępu technologicznego, którego jesteśmy świadkami. Lawi- ny nowych informacji, odkrycia z różnych dziedzin obiegają świat przez sieć komunikacji medialnej (internet, telewizję czy radio) niemal natychmiast. Epoka informacyjna, w jakiej obecnie żyjemy, stawia przed nami niełatwe zadania do wykonania. Jako społeczeństwo wiedzy ciągle musimy się rozwijać. Aby swobodnie funkcjo- nować na konkurencyjnym rynku, wymaga się od nas bycia coraz przydatniejszymi, niezbędnymi, najlepszymi. Musimy sprostać narzuconym wyzwaniom, dobrze jest też znać kil- ka języków obcych oraz swobodnie posługiwać się licznymi programami komputerowymi. W społeczeństwie informacyj- nym liczą się umiejętności osobiste, efektywne wykorzysta- Wprowadzenie

10 Barbara Szula nie posiadanej wiedzy, prawidłowe dokonanie oceny, praca w zespole oraz myślenie systemowe. Należy przeprowadzać samodzielne badania, efektywnie czytać, pisać i  notować z właściwym zarządzaniem czasem. Trzeba znać i umieć wy- korzystać zasady logiki, sprawnie i  twórczo myśleć, wyka- zywać się oryginalnością, nawiązywać wartościowe związki międzyludzkie i  skutecznie się komunikować oraz działać z entuzjazmem. Konkurencyjność świata zmusza nas do wal- ki o swoją pozycję. Powstaje więc pytanie: jak podołać tym niełatwym zadaniom? Jak uczyć się szybko i skutecznie oraz mieć wolny czas dla siebie, rodziny i swojej pasji? Aby spełnić powyższe warunki, albo przynajmniej ich część, musimy poznać źródło przewagi w  tym konkurencyjnym świecie poprzez przewagę w  szybszym i  efektywniejszym uczeniu się, szybszym dostosowaniu się do zmian, szybszym zdobyciu i wykorzystaniu nowych informacji. Żeby tego do- konać, nie trzeba być dużo lepszym od innych, wystarczy być trochę lepszym. Dzisiejszyświatopierasięnakonkurencjii rywalizacji.O naszej obecności na rynku zdecyduje wydajność umysłowa, np. szyb- kość i twórczość. Już teraz musimy ciągle się uczyć i szkolić, aby pozostać na bieżąco. Jakość pracy mózgu będzie coraz bar- dziej wpływała na satysfakcję zawodową i jakość życia. W tej książce pragnę ukazać Ci możliwości, jakie stoją przed Tobą. Ten kurs stworzony został specjalnie dla Ciebie. Możesz mieć pamięć doskonałą, być uczniem doskonałym, mistrzem w dowolnej dziedzinie, twórczym artystą. Możesz odnosić suk- cesy, nie musisz uczyć się po nocach lub rezygnować z czasu przeznaczonego na inne wartościowe rzeczy. Możesz cieszyć się pełnią życia, dostosowując się do nadchodzących zmian, biegnąc razem z nimi. Pamiętaj, już masz doskonałą pamięć, tak jak każdy posiadasz ją od urodzenia, tylko o tym zapo-

11 Wprowadzenie mniałeś. Rodzimy się jako myślące istoty, otwarte na radosne i skuteczne uczenie się, niezależnie od pochodzenia, miejsca urodzenia, rodziny czy przyjaciół. Może zostałeś zablokowa- ny przez szkołę, rodzinę lub kolegów — nie pozwól, aby takie przeszkody stanęły na drodze do Twojej doskonałej pamięci. Wszak jak powiedział Glenn Doman: „Uczenie się jest naj- wspanialszą i dającą najwięcej radości grą na świecie. Wszyst- kie dzieci rodzą się z takim przekonaniem i pielęgnują je, do- póki nie przekonamy ich, że nauka jest ciężką i nieprzyjemną pracą. Niektóre dzieci nie dają się o tym przekonać…”1 . Nie będę jednak Cię oszukiwać, że wystarczy tylko przeczytać tę książkę, aby znacząco poprawić jakość swojego życia, że bez żadnego wysiłku możesz mieć pamięć doskonałą. Tak nie jest, nie ma nic za darmo, potrzebny jest Twój wysiłek, samo- dyscyplina, wytrwałość oraz zmiana nawyków i przyzwycza- jeń. Jak mówi bardzo stare powiedzenie: trening czyni mi- strza. Dziecko również, zanim nauczy się chodzić, najpierw raczkuje i porusza się do przodu, upada i podnosi się. Ale jak już nauczy się chodzić, to jego życie zaczyna być o wiele ła- twiejsze, a z czasem nawet bieganie nie jest dla niego proble- mem, tylko przyjemnością. Z umysłami wielu ludzi jest bar- dzo podobnie. Umieją raczkować, czyli wolno poruszają się do przodu (jakoś, bo przeciętnie funkcjonują w świecie), ale nikt nie nauczył ich posługiwania się własnym umysłem. Nie- którzy nawet wiedzą bardzo dużo teoretycznie, ale nie umieją tej wiedzy wykorzystać w praktyce. Wiedzę na temat funkcjo- nowania mózgu można zdobyć bez większego wysiłku, ale jak nie będziemy wiedzieli, w jaki sposób ćwiczyć nasz umysł, to nie nauczymy się chodzić, a tym bardziej biec. 1  G. Doman — założyciel The Institutes for the Achievement of Human Potential, autor książek, takich jak: Jak postępować z dzieckiem z usz- kodzeniem mózgu i Jak nauczyć małe dziecko czytać.

12 Barbara Szula Metody pamięciowe opierają się na praktyce ćwiczeń pamię- ci. Im więcej włożysz wysiłku w pracę umysłu, tym lepiej, gdyż tego, co stworzysz sam, nie zapomnisz tak szybko. Kluczową rolę w kształtowaniu pamięci odgrywa swobodna i nieskrępo- wana praca wyobraźni. Większość z nas faworyzuje lewą pół- kulę mózgową — tzn. używa jej częściej. Zaniedbana prawa półkula jest w stanie osiągnąć pełną potęgę ludzkiego umysłu, tylko pracując równolegle z lewą (logiczną). Mówimy wtedy, że osiągnęliśmy synergię obu półkul mózgowych. W kursie doskonalenia pamięci celowo opracowany jest dodatkowo kurs wyobraźni — odblokowujący prawą półkulę, ponieważ praca wyobraźni jest kluczem do pamięci doskonałej. Praca nad uaktywnieniem wyobraźni na początku może być niemałym wyzwaniem, ale początkowy trud przyniesie bardzo szybko zdumiewające efekty, a któż z nas nie chce zwiększyć swojej sprawności umysłowej i  zrobić na innych wielkiego wrażenia? Musisz tylko „rozpakować” swoją pamięć dosko- nałą, którą już posiadasz, jak prezent, do którego kluczykiem są ćwiczenia umysłowe polegające na pracy obu półkul mó- zgowych. Ćwiczenia wyobraźni w  niezwykły sposób zwięk- szają potencjał twórczy każdego umysłu, dlatego umiejętność budowania „żywych” obrazów jest tak bardzo ważna. W celu wyzwolenia swojej doskonałej pamięci niezbędne jest opanowanie sztuki relaksu, gdyż tylko rozluźniony i spokoj- ny umysł najsprawniej zapamiętuje, nawet bez stosowania specjalnych technik. Zabójczym mechanizmem dla Twojej pamięci jest natomiast stres. Aby sobie z nim poradzić, warto mieć świadomość swoich życiowych celów, codziennie dążyć do ich realizacji. To jest najlepsza broń na emocjonalne sła- bości. Każde przeciwności losu, trudności i cierpienie można wykorzystać jako siłę do wzrostu i rozwoju osobistego. War- to też pamiętać o wypoczynku przed wysiłkiem umysłowym,

13 Wprowadzenie uporządkowaniu swojego życia i kierowaniu nim samemu, bo jeżeli Ty nim nie będziesz sterować, to z pewnością znajdzie się ktoś, kto będzie chciał Tobą kierować, aby zrealizować swoje cele. Jeżeli będziesz znać swoją drogę, to Twoje proble- my ze stresem, koncentracją i pamięcią na pewno znacznie się zniwelują, a Ty będziesz czuł, że Twoje życie biegnie wła- ściwym torem. Każdy trening pamięci powinien być przede wszystkim świet- ną zabawą. Zaszalej, odkryj nieznane źródła niezwykłych pomysłów, puść wodze fantazji, aż do całkowitego absurdu, i śmiej się z pomysłów swojej wyobraźni. To naprawdę działa i przynosi zdumiewające efekty, więc chyba już czas porzucić mechaniczne posługiwanie się pamięcią, polegające głównie na wielokrotnym powtarzaniu. Możesz zapamiętywać szyb- ciej, skuteczniej i przyjemniej, bawiąc się własnym umysłem i  wyobraźnią, powracając do spontanicznego i  radosnego uczenia się, jak kiedyś w  dzieciństwie. Ośmiel się zmienić sposób myślenia i organizację pracy, tworząc niezwykłe sko- jarzenia w nieograniczonym świecie własnej wyobraźni. Nie musisz ciągle powtarzać jak papuga, aby coś zapamiętać. Mo- żesz stworzyć gigantyczną „bazę danych” z  błyskawicznym dostępem, zwiększając jednocześnie ogólną zdolność rozu- mienia, dzięki zastosowaniu specjalnych metod i technik pa- mięciowych. Jeżeli zdecydujesz się na takie wyzwanie i zapragniesz mieć pamięć doskonałą, to z przyjemnością pokażę Ci, jak to zrobić krok po kroku. Pomogę Ci odkryć potencjał Twojego umy- słu. Ten kurs został opracowany w taki sposób, aby do mini- mum ograniczyć wiedzę teoretyczną, a skupić się głównie na praktyce odkrywania swojej wyobraźni, nauki skojarzeń oraz osiągnięcia synergii za pomocą pracy obu półkul. Trening jest potrzebny Twojemu umysłowi tak samo jak trening sporto-

14 Barbara Szula wy Twojemu ciału. Pamięć nie musi pogarszać się z wiekiem. Ćwiczona staje się coraz lepsza, niezależnie od wieku. Być może spotkałeś się z wieloma publikacjami na ten temat i zastanawiasz się, czy potrzebna Ci kolejna pozycja. Ten kurs powstał właśnie dlatego, że podczas czytania innych książek albo czegoś mi w  nich brakowało, albo nie znalazłam tam tego, czego szukałam. W tym poradniku staram się zminima- lizować ilość teorii i położyć większy nacisk na praktykę, któ- rej zawsze mi brakowało. Mam nadzieję, że Ci się spodoba. Pragnę towarzyszyć Ci w przygodzie odkrywania i doskona- lenia własnych możliwości; to jest bardzo ekscytujące. Zaczy- nasz osiągać coraz lepsze wyniki, uczysz się bardziej świado- mie, rozwijasz i osiągasz wyznaczone cele, zgodnie z własną misją i przeznaczeniem. Twoje życie staje się pełniejsze. Ży- czę Ci dobrej zabawy, bo wyniki z pewnością będziesz mieć imponujące. Pomysł na poniższą książkę powstał w trakcie przygotowy- wania materiałów do bloga www.piekny-umysl.pl, który pro- wadzę wraz z mężem. Serdecznie zapraszamy do jego odwie- dzin.

Jak korzystać z tej książki Stajesz się mądry nie dzięki temu, ile się uczysz, ale ile potrafisz zapamiętać. przysłowie chińskie Książka składa się z 2 części. Pierwsza obejmuje wiedzę teore- tyczną niezbędną do zrozumienia części drugiej, praktycznej. Całość książki napisana jest w formie kursu w taki sposób, aby skomponowana w  niej wiedza umożliwiła jak najszyb- szą poprawę pamięci. Możesz pominąć 1. część (lekcje 1–10) i przejść od razu do części 2. (lekcje 11–21). Lekcja 22 jest krótkim przewodnikiem po odżywianiu mózgu. Jednak do pełnego zrozumienia technik pamięciowych należy „przero- bić” wszystkie lekcje w takiej kolejności, w jakiej zostały uło- żone. Każda lekcja składa się z 5 części: Przegląd lekcji — to wprowadzenie do tematu. Dowiesz1. się, czego możesz nauczyć się w wybranej lekcji. Rozgrzewka umysłowa — to trening dla Twojego umysłu.2. Jest tak samo potrzebna jak rozgrzewka dla sportowca, dlatego znajduje się przed każdą lekcją. Lekcja główna — to szczegółowa analiza tematu.3. Ćwiczenia — uczymy się przez doświadczenie, więc są ko-4. nieczne do zakotwiczenia zdobytej wiedzy. Wykonaj je su- miennie.

16 Barbara Szula Pytania kontrolne (sprzężenie zwrotne) — sprawdź sam5. siebie, czego się nauczyłeś, jakie zrobiłeś postępy. Ich wi- dok jest doskonałym motywatorem. W  celu uzyskania najlepszych efektów z  kursu doskonale- nia pamięci zapoznaj się ze wskazówkami korzystania z tego podręcznika: Najpierw przejrzyj książkę, tak samo jak w księgar- ni przed kupnem, potem „przerabiaj” lekcje po kolei. Taki szybki przegląd pomoże Ci w zapoznaniu się z głównymi omawianymi w niej tematami. Analiza lekcji i ćwiczenia będą już pogłębieniem Twojej wiedzy. Lekcje ułożone są w porządku chronologicznym. Najlepiej jeżeli będziesz zapoznawać się z nimi w kolej- ności, w jakiej zostały ułożone. Każda kolejna lekcja po- szerza wiedzę z poprzedniej, ćwiczenia z każdą następną lekcją również są coraz trudniejsze. Jeżeli wybrane zagad- nienie szczególnie Cię zainteresuje, to oczywiście możesz zaspokoić ciekawość, jednak większą korzyść osiągniesz poprzez stopniowe poszerzanie wiedzy i kolejne stopnie praktyki. Jedna lekcja nie powinna trwać dłużej niż 45 minut. Program kursu został specjalnie tak ułożony, aby zapoznanie się z nim i przyswojenie wiedzy oraz wy- konanie ćwiczeń nie trwało dłużej niż 1 godzinę lekcyjną. Po 45 minutach koncentracja u większości osób zaczyna spadać. Jeżeli chcesz zapoznać się z większą liczbą lekcji, to pamiętaj o stosowaniu przerw. Najlepiej jednak zapo- znaj się z 1 lekcją dziennie. Wyznacz sobie czas i miejsce nauki. Ucz się w ta- kich warunkach, aby nic Cię nie rozpraszało, zachowaj pełną koncentrację. Skup się na zawartości każdej lekcji. Wiedza, która się w niej znalazła, została zapisana w taki

17 Jak korzystać z tej książki sposób, że może wystarczy tylko uważne przeczytanie. Wyznacz sobie również porę nauki. Może to być poranek, południe czy wieczór, jak chcesz. Wypracowanie sobie własnego rytmu nauki pomaga w codziennej motywacji do pracy. Nie zapomnij też o zrelaksowaniu się przed każ- dą lekcją, to naprawdę bardzo ważne. Nie jedz ciężkich posiłków przed treningiem. Ciężkie i tłuste posiłki spowalniają pracę mózgu, ponie- waż organizm koncentruje się na trawieniu i krew spły- wa w okolice żołądka, a nie do mózgu. Przed treningiem zjedz lekki posiłek, chociaż najlepiej jest rozpocząć naukę 1,5–2 godziny po posiłku. Nie rób żadnych notatek z  lekcji, w  ten sposób zmusisz mózg do zapamiętania najważniejszych informa- cji. Osoby przyzwyczajone do robienia notatek linearnych po zapisaniu informacji automatycznie podświadomie zwalniają się z  wysiłku jej zapamiętania. A  przecież za- pisanie nie oznacza zapamiętania. Jeżeli jednak bardzo chcesz zrobić sobie notatki, to proszę, zrób je w postaci map myśli autorstwa Tony’ego Buzana (w  lekcji 9. do- kładnie opisuję, jak się je tworzy). Co będzie Ci potrzebne? Kilka czystych kartek pa- pieru, długopis do pisania, ołówek i kredki do rysowania, piłeczki do żonglowania oraz skakanka. Podczas swojej wędrówki do doskonałej pamięci prawdopo- dobnie przejdziesz przez 4 etapy kształtowania się Twoich umiejętności: Nieświadoma niekompetencja (nie wiem, że nie umiem).1. Świadoma niekompetencja (wiem, że nie umiem).2. Świadoma kompetencja (wiem, że umiem).3. Nieświadoma kompetencja (nie wiem, że umiem).4.

18 Barbara Szula Nieświadoma kompetencja oznacza, że człowiek nie wie, że może nabyć jakąś umiejętność — „nie wiem, że nie umiem”. Na tym etapie byłeś, zanim dowiedziałeś się o możliwości dosko- nalenia swojej pamięci. Zanim zacząłeś szukać jakichkolwiek informacji pogłębiających Twoją wiedzę w tym obszarze. W  2. etapie jesteś już świadomy swojej niekompetencji. Prawdopodobnie zauważysz, że ktoś ma jakąś umiejętność, którą Ty również mógłbyś nabyć. To tzw. stan „wiem, że nie umiem”. Być może teraz jesteś na 2. etapie; zdajesz sobie sprawę z tego, że możesz usprawnić swoją pamięć, więc szu- kasz sposobów indywidualnego rozwoju. Wiesz już, jakie na- leży wykorzystać narzędzia, aby osiągnąć zamierzony cel. W 3. etapie będziesz już świadomy swoich umiejętności. Za- pewne będziesz miał już pełną „bazę informacji” na ten te- mat oraz będziesz już po licznych praktycznych ćwiczeniach. W  treningu będziesz nabierał coraz większej wprawy, ale każda czynność będzie wymagała od Ciebie jeszcze pełnej koncentracji. Podobnie jak podczas początkowych jazd sa- mochodem. Wiesz, jak prowadzi się samochód, kiedy prze- łączyć bieg, jak się hamuje itp., ale na każdej wykonywanej czynności musisz być w pełni skoncentrowany. Etap 4. jest etapem końcowym. Zaczynasz wykorzystywać techniki pamięciowe odruchowo, bez zastanowienia się. Sta- je się to dla Ciebie nawykiem. Umiejętne posługiwanie się pamięcią staje się dla Ciebie czymś zupełnie naturalnym; to cel każdego poprawnie przeprowadzonego treningu pamię- ci. Możesz zapamiętać dowolnie wybraną informację, cieszyć się z jej posiadania i nie zapomnieć jej. Wracając do nasze- go przykładu z samochodem, już nie będziesz musiał myśleć, kiedy zmienić bieg, ponieważ zrobisz to odruchowo.

19 Jak korzystać z tej książki Celem tego kursu jest osiągnięcie 4. etapu. Jeżeli będziesz postępować zgodnie ze wskazówkami zawartymi w tym kur- sie, to nieograniczona wiedza i doskonała pamięć znajdą się w zasięgu Twojej ręki. Jestem przekonana, że korzyści wynie- sione z tego kursu przekroczą Twoje oczekiwania. Zastosuj opisane techniki pamięciowe, sumiennie wykonaj zalecenia oraz ćwiczenia i  korzystaj z  ogromnych możliwości Twojej doskonałej pamięci.

Test pamięci — sprawdź swoją pamięć Twoja pamięć jest lepsza, niż sam sądzisz. Douglas J. Herrmann Wykonaj test pamięci przed rozpoczęciem kursu oraz tuż po jego zakończeniu. Przekonasz się, czy w chwili obecnej posia- dasz już pamięć doskonałą (jeśli tak, to dalsza lektura nie ma sensu), czy jednak musisz zastosować metody opisane w tym kursie w celu jej usprawnienia. Zastosowane w nim sposoby dają zdumiewające efekty, spróbuj i przekonaj się sam. Pamiętaj, test pamięci służy do jej sprawdzenia. Nie musisz z nikim dzielić się swoimi wynikami, to nie jest ciężki egza- min sprawdzający Twoją wiedzę. Chcę, abyś dzięki testowi sprawdził, jaką teraz masz pamięć. Dowiesz się też, jaką mo- żesz mieć pamięć usprawnioną poprzez odpowiedni trening umysłowy. Test rozwiąż w całości, najlepiej po kolei, ćwiczenie po ćwi- czeniu, w czasie maksymalnie do 30 minut. Najlepiej wyko- naj test, gdy będziesz mieć chwilę spokoju, aby żadne czynni- ki zewnętrzne Cię niepotrzebnie nie rozpraszały. Test pamięci Wskazówka praktyczna: przed rozpoczęciem zadania nastaw sobie minutnik, aby nie myśleć w trakcie testu o tym, ile czasu masz jeszcze do wykorzystania. Powodzenia i życzę miłej zabawy.

22 Barbara Szula Zadanie 1. Zapamiętywanie słów (Łańcuchowa Metoda Skojarzeń) Zapamiętaj poniższą listę słów w  następującej kolejności, czytając ją tylko raz. Czas wykonania zadania: 60 sekund. wieża kapeć klamka truskawki balon ser chusteczka kot lakier do paznokci papier toaletowy ciasteczka autobus lody szklanka księgowa telefon groch kwiat lodówka czekolada Zapisz zapamiętane słowa na osobnej kartce (maksymalnie w ciągu 100 sekund). Następnie sprawdź swoją listę z listą z książki. Za każde prawidłowo zapisane słowo w odpowied- niej kolejności postaw sobie 1 punkt. Maksymalna liczba punktów wynosi 20. podejście:1. podejście:2. Zadanie 2. Zapamiętanie słów z przyporządkowanymi do nich liczbami (Zakładkowa Metoda Zapamiętania) W ciągu 100 sekund zapamiętaj listę słów z przyporządkowa- nymi im numerami. Celem tego zadania jest zapamiętanie słów połączonych z liczbami na wyrywki.

23 Test pamięci — sprawdź swoją pamięć Na kartce papieru napisz numery od 1 do 20 i dopisz przypo- rządkowane im słowa, które udało Ci się zapamiętać. Za każ- dą poprawnie zapamiętaną parę (liczbę–słowo) zapisz sobie 1 punkt. Masz na to zadanie 100 sekund. podejście:1. podejście:2. Zadanie 3. Zapamiętanie liczb wielocyfrowych Poniżej znajdują się 2 ciągi 20-cyfrowe. Poświęć 60 sekund na zapamiętanie jednego ciągu cyfr, po czym zapisz go na osobnej kartce. 30948571948305856510 99037520251981070266 Porównaj swój zapisany ciąg z oryginałem (w maksymalnie 60 sekund). Za każdą poprawnie zapamiętaną cyfrę wpisz so- bie punkt, aż do pierwszego błędu. Maksymalna liczba punk- tów wynosi 40. podejście:1. podejście:2. góra1. larwy2. seks3. pomidor4. drzewo5. książka6. kot7. klops8. półka9. talerz10. pomarańcze11. batonik12. suszarka13. masło14. wózek15. ulica16. pasztet17. płyta CD18. klucz19. żaba20.

24 Barbara Szula Zadanie 4. Zapamiętaj numery telefonów Zapamiętaj poniższą listę numerów telefonów i ich właścicie- li. Masz na to zadanie 120 sekund. Stefan — (059)5678273 Żaneta — (042)9247451 Klub „Picas” — (058)4902267 Kino — (058)7842390 Kochanek — (059)8825739 Praca — (058)6660226 Szef — (059)3439892 Kwiaciarnia — (058)8783125 Pizzeria — (058)9914391 Karol — (042)8746344 Napisz na osobnej kartce osobę kontaktową i jej numer, w cza- sie do 120 sekund. Za każdą parę właściciel–numer postaw sobie 2 punkty. Maksymalna liczba punktów wynosi 20. podejście:1. podejście:2. Zadanie 5. Zapamiętanie dat i wydarzeń Zapamiętaj daty i wydarzenia z nimi związane w czasie mak- symalnie do 150 sekund. 1309 — Utrata Pomorza Gdańskiego na rzecz Krzyżaków 1648 — Wybuch powstania Chmielnickiego 1678 — narodziny Antonio Lucio Vivaldiego 1756 — narodziny Wolfganga Amadeusza Mozarta

25 Test pamięci — sprawdź swoją pamięć 1770 — narodziny Ludwiga van Beethovena 1789 — Wybuch Wielkiej Rewolucji we Francji 1848 — Wiosna Ludów w Europie 1916 — Bitwa Francji z Niemcami pod Verdun 1933 — Przejęcie władzy przez Hitlera w Niemczech 1958 — powstał pierwszy Polski komputer (w Zakładzie Apa- ratów Matematycznych Polskiej Akademii Nauk) Napisz na osobnej kartce daty i wydarzenia, jakie zapamięta- łeś, w ciągu 180 sekund. Sprawdź zgodność par data–wyda- rzenie z listą z książki i daj sobie 2 punkty za każdą poprawnie zapamiętaną parę. Maksymalna liczba punktów wynosi 20. podejście:1. podejście:2. Zadanie 6. Zapamiętanie słów obcego pochodzenia Zapamiętaj słowo obcego pochodzenia oraz jego znaczenie w maksymalnie 80 sekund. maison (francuski) — dom razor (angielski) — brzytwa mujer (hiszpański) — kobieta pranzo (włoski) — obiad armoire (francuski) — szafa tomato (angielski) — pomidor cavallo (włoski) — koń plato (hiszpański) — talerz

26 Barbara Szula Zapisz zapamiętane słowa i za każdą poprawnie zapisaną parę słowo obce–znaczenie daj sobie 2 punkty. Maksymalny czas wy- konania tego zadania nie powinien przekraczać 100 sekund. podejście:1. podejście:2. Zadanie 7. Zapamiętanie wierszy Postaraj się zapamiętać tekst fraszki w ciągu 180 sekund. O doktorze Hiszpanie — Jan Kochanowski „Nasz dobry doktor spać się od nas bierze, Ani chce z nami doczekać wieczerze. Dajcie mu pokój! najdziem go w pościeli, A sami przedsię bywajmy weseli! Już po wieczerzy, pódźmy do Hiszpana! Ba, wierę, pódźmy, ale nie bez dzbana. Puszczaj, doktorze, towarzyszu miły! Doktor nie puścił, ale drzwi puściły. Jedna nie wadzi, daj ci Boże zdrowie! By jeno jedna – doktor na to powie. Od jednej przyszło aż więc do dziewiąci, A doktorowi mózg się we łbie mąci. Trudny — powiada — mój rząd z tymi pany: Szedłem spać trzeźwio, a wstanę pijany”. Sprawdź, ile wersetów udało Ci się zapamiętać, a może zapamię- tałeś całą fraszkę? Na odtworzenie fraszki na swojej kartce masz 150 sekund. Za każdy zapamiętany werset daj sobie 2 punkty.

27 Test pamięci — sprawdź swoją pamięć 1. podejście: 2. podejście: Zadanie 8. Zapamiętanie definicji Zapamiętaj definicję w ciągu 60 sekund. „Sukces — działanie na najwyższym poziomie możliwości jednostki, w kierunku spełnienia jej marzeń i pragnień, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia”2 . A teraz odtwórz ją w ciągu 80 sekund. Za prawidłowe zapa- miętanie definicji wstaw sobie 4 punkty. 1. podejście: 2. podejście: Zadanie 9. Zapamiętanie kształtu (formy) Zapamiętajkształtyfigurw ciągu30sekundi narysujjenaswo- jej kartce. Za każdy prawidłowy rysunek daj sobie 1 punkt. podejście:1. 2. podejście: 2   Sukces [w:] Wikipedia [dok. elektr.] http://pl.wikipedia.org/wiki/ Sukces_(stan) [dostęp: 02.05.2010].