SPIS TREŚCI
JAK SKUTECZNIE ZAPAMIĘTYWAĆ?............................................................5
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY...............................................................11
Słowo wstępne................................................................................11
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP)......................................................12
Jak szybko zapamiętać ten system?....................................................13
Słowa-klucze...........................................................................13
Przykłady zakładek liczbowych GSP................................................14
Jak tego używać?..........................................................................15
Zakładki od 1 do 100..................................................................16
Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się przydać znajomość GSP!..............19
ZAPAMIĘTYWANIE NAZWISK I TWARZY......................................................34
PRACA — ZAPAMIĘTANIE......................................................................38
IMIONA......................................................................................39
6 NAJWAŻNIEJSZYCH DECYZJI, KTÓRE KIEDYKOLWIEK PODEJMIESZ..................41
CZYM JEST CZYTANIE?..........................................................................45
Definicja czytania............................................................................46
CZYTANIE — TAK, ALE Z CELEM ..............................................................47
CZYTANIE FOTOGRAFICZNE ...................................................................49
Co to jest czytanie fotograficzne? ........................................................49
JAK CZYTAĆ 4 KSIĄŻKI DZIENNIE?............................................................55
NIE CZYTAJ WOLNO I UWAŻNIE.............................................................57
KLASYCZNE BŁĘDY POPEŁNIANE W CZASIE CZYTANIA....................................59
Bezgłośne wymawianie słów................................................................60
Regresja i cofanie............................................................................61
NIE CZYTAJ WSZYSTKIEGO TAK SAMO.......................................................62
JAK PISAĆ WYPRACOWANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO?......................................64
TRENING PISANIA.............................................................................65
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE SZYBKIEGO CZYTANIA?.................................67
WSTĘP..........................................................................................67
Jak nauczyć swoje dziecko kilkuset nowych słów w ciągu 1 tygodnia?...............67
Kurs szybkiego czytania dla dzieci.........................................................69
Lekcja pierwsza...........................................................................70
Ćwiczenie 1.............................................................................70
Ćwiczenie 2.............................................................................71
Ćwiczenie 3.............................................................................71
Ćwiczenie 4.............................................................................72
Ćwiczenie 5.............................................................................73
Ćwiczenie 6.............................................................................73
Lekcja druga...............................................................................74
JAK UCZYĆ SIĘ RÓŻNYCH PRZEDMIOTÓW?.................................................75
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBKO, ŁATWO I PRZYJEMNIE?..........................................77
NAUCZ SIĘ RYSOWAĆ...........................................................................99
KSIĘGA ALFA....................................................................................102
TWÓJ UMYSŁ STAĆ NA WIĘCEJ..............................................................106
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 1........................................................108
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 2........................................................111
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 3........................................................113
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 4........................................................115
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 5........................................................117
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 6........................................................119
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 1..........................................................120
Cel czytania..................................................................................120
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 2..........................................................123
Wiadomości..................................................................................123
Techniczne artykuły.........................................................................124
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 3..........................................................126
Felietony .....................................................................................126
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 4..........................................................128
Wstępny zwiad, czyli przegląd ...........................................................128
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 5..........................................................131
Kategoria w trakcie..................................................................131
Poznaj akapity, a spotkasz szybkość i zrozumienie....................................131
Akapity objaśniające....................................................................131
Akapity łączące..........................................................................132
Akapity opisowe.........................................................................132
UCZ SIĘ Z GŁOWĄ..............................................................................136
NAJWCZEŚNIEJSZE, NAJWIĘKSZE I NAJGORSZE BŁĘDY W CZYTANIU MAŁYCH I
DUŻYCH POLAKÓW............................................................................143
Wstęp.........................................................................................143
Najwcześniejsze, największe i najgorsze błędy w czytaniu małych i dużych
Polaków.......................................................................................147
Fonetyzacja..............................................................................147
Regresja...................................................................................148
Nieużywanie wskaźnika.................................................................149
Jak zwalczyć te błędy?.....................................................................151
Jak zwalczyć fonetyzację?.............................................................151
Jak zwalczyć regresję?..................................................................152
Co ze wskaźnikiem?.....................................................................153
Zakończenie..................................................................................153
SZYBKIE NOTOWANIE ZA POMOCĄ MAP MYŚLI............................................154
Wstęp.........................................................................................154
Mapy myśli ..................................................................................155
Zwykłe notowanie...........................................................................156
Mapy myśli krok po kroku..................................................................158
Zasady tworzenia........................................................................159
Zasady notowania.......................................................................163
WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SZYBKOŚĆ CZYTANIA 169
Warunki wewnętrzne.......................................................................171
ZASADY, KTÓRE POMOGĄ CI W NAUCE....................................................172
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 5
Jak skutecznie zapamiętywać?Jak skutecznie zapamiętywać?
Metoda łańcuchowa to najprostsza, ale jednocześnie szalenie skuteczna
mnemotechnika z prawdziwego zdarzenia. Służy ona głównie do zapa-
miętywania różnych informacji umieszczonych w postaci szeregu (łańcu-
chu) — przy czym zupełnie obojętne jest, czy każda z tych informacji
będzie w jakiś logiczny sposób powiązana z poprzednią, czy też nie. Po-
szczególne elementy do zapamiętania należy za pomocą skojarzeń połą-
czyć w określoną całość (kojarząc każdy element danego szeregu z na-
stępnym), czyli barwną historyjkę, na którą składają się wszystkie po-
szczególne skojarzenia.
Dla zobrazowania tej techniki załóżmy, że wybierasz się na zakupy. Masz
przygotowaną listę rzeczy do kupienia i chcesz wszystkie jej elementy
zapamiętać. Do tego celu najlepiej nadaje się metoda łańcuchowa, gdyż
wszystkie pozycje listy zakupów połączone ze sobą tworzą coś na kształt
łańcucha.
Lista zakupów do zapamiętania wygląda następująco:
mleko,
makaron,
monitor,
kufel do piwa,
czapeczka,
grill.
Poniżej znajdziesz opis obrazujący sposób zapamiętania powyższej listy
zakupów. Przeczytaj z uwagą cały opis, jednocześnie wyobrażając sobie
opisaną w nim historię.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 6
Dużym problemem może być przypomnienie sobie pierwszego elementu
szeregu informacji, który zapamiętujesz, jako że to od niego powstają
wszystkie skojarzenia. Aby ten problem wyeliminować, wystarczy po-
wiązać go jakoś z samym sobą.
Zobacz siebie obładowanego pustymi torbami na zakupy, jak wychodzisz
z domu i udajesz się prosto na wieś do gospodarza, którym jest zwykła
krowa. Płacisz jej za mleko i przechodzisz do mleczarni, gdzie zamiast
krów znajdują się zwykli ludzie. Doisz jednego z nich i ze swoim
mlekiem odchodzisz stamtąd po angielsku.
W drodze do domu mija Cię jadący makaron, który rozrzuca wszędzie
wokół ciężarówki. Uchylasz się przed jedną, lecącą prosto na Ciebie,
i jednocześnie polewasz pędzący makaron odrobiną mleka. To sprawia,
że ten makaron nieruchomieje, a Ty spokojnie ładujesz go do swojej
torby.
Zadowolony przechodzisz obok sklepu komputerowego, gdzie banda
dzieciaków rozbija nowiuśkie monitory o głowy przechodniów. Łup —
dostajesz jednym z nich w głowę, która na szczęście jest bardzo mocna,
więc monitor się nie rozbija. Nie namyślając się długo, pakujesz go do
plecaka, ale spostrzegasz, że w międzyczasie monitor się włączył
i z jego ekranu lecą na ulicę kufle do piwa, które roztrzaskują się
o bruk. Aby ratować sytuację, zdzierasz z głowy jednego z dzieciaków
czapkę, którą zakrywasz monitor — i wszystko razem pakujesz do pleca-
ka.
Uff — nagle zrobiło Ci się szalenie gorąco. Patrzysz do góry i spostrze-
gasz, że przypadkowo znalazłeś się na ogromnym grillu olbrzymów. Je-
den z nich wziął Cię za smakowity kąsek i nałożył sobie na talerz. Nic
nie pomagają Twoje krzyki. Olbrzym ze smakiem zjada Cię razem ze
wszystkimi sprawunkami.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 7
Skoro przeczytałeś już całą historyjkę, to zamknij oczy i odtwórz ją so-
bie w wyobraźni, jednocześnie wypisując poszczególne pozycje listy za-
kupów, którą miałeś zapamiętać za jej pomocą.
Jaki rezultat? Czy zapamiętałeś wszystkie elementy w odpowiedniej ko-
lejności? Jeśli tak, to możesz być z siebie zadowolony. Jeśli nie, to cof-
nij się do odpowiedniego fragmentu historyjki, w którym mowa była
o tym elemencie, z którym masz problem, i wzmocnij zaprezentowane
tam skojarzenie poprzez zastosowanie odpowiednich praw pamięci:
w skrócie — chodzi o to, abyś wzbogacił akcję danego fragmentu histo-
ryjki poprzez dodanie większej ilości szczegółów, a nade wszystko — że-
byś wyraźnie wyobraził sobie obraz danego skojarzenia. Po zrobieniu
tego powtórz całą historyjkę jeszcze raz i wypisz listę zakupów. Jeśli
zrobiłeś wszystko dobrze (a nie wierzę, żeby mogło być inaczej), to
w idealnym porządku i kolejności zapiszesz pełną listę swoich zakupów.
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że równie dobrze możesz wymienić
całą listę zakupów od tyłu do przodu. Wystarczy, że przypomnisz sobie
zakończenie całej historyjki i będziesz przesuwał się po jej kolejnych
obrazach do początku.
Mówiąc szczerze, to z pewnością ta cała przedstawiona powyżej historia
wydaje Ci się głupia — to raz, ale także trudna do wyobrażenia —
zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z tego typu wy-
obrażeniami. Pamiętaj tylko, że to są moje skojarzenia, które należy
traktować jako swoisty drogowskaz na drodze do tworzenia własnych.
Właśnie w tym momencie powinieneś, wzorując się na powyższej histo-
ryjce, stworzyć jej własną wersje — przy czym weź pod uwagę poniższe
wskazówki:
Akcja — im więcej się dzieje, tym lepiej. Jeśli doisz krowę-
człowieka, to może on (lub ono :) gryźć, kopać, smagać swoim
ogonem itp. Byle co, byle się tylko coś działo.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 8
Ilość — w mleczarni nie ma dwóch czy trzydziestu krów, ale trzy-
sta miliardów.
Wielkość — kufel do piwa nie był standardowej wielkości, ale tak
wielki, że zakrywał całe miasto.
Zmieniaj — wyobraź sobie coś zamiast czegoś albo w miejsce tego
czegoś. Zamiast gospodarza jest krowa, zamiast krowy jest czło-
wiek.
Synestezja — skojarzenie powinno odwoływać się do jak naj-
większej liczby zmysłów. Krowa człowiek nie tylko Cię gryzie
(dotyk),ale także wydziela obrzydliwy zapach (węch), przeklina
(słuch) i wygląda, jakby była w stanie postępującego rozkładu
(wzrok).
Tworząc swoje skojarzenia, korzystaj z praw pamięci i z powyższych su-
gestii (wszystkich „jednocześnie lub tylko niektórych], a po krótkim tre-
ningu nie będziesz miał trudności z tworzeniem własnych skutecznych
skojarzeń.
Zaprezentowana powyżej mnemotechnika, zwana metodą łańcuchową,
swoją nazwę zawdzięcza temu, że poprzez tworzenie skojarzeń między
poszczególnymi zapamiętywanymi elementami tworzy się właśnie taki
łańcuch skojarzeń, które razem tworzą jedną barwną historyjkę. Nie
jest to jednak jedyny sposób wykorzystania tej techniki. Drugi polega na
tym, aby tworzyć osobne skojarzenia dla każdej pary elementów do za-
pamiętania i już nie łączyć ich w jedną dużą historyjkę. Jak wygląda to
w praktyce?
W naszej liście zakupów pierwsze dwa elementy do zapamiętania to
mleko oraz makaron. Na początek zobacz w wyobraźni obraz mleka.
Wszystko jedno, czy to będzie mleko z kartonu, z woreczka czy prosto
od krowy. Wytwórz konkretny obraz mleka. Teraz stwórz skojarzenie
między mlekiem a makaronem. Możesz wyobrazić sobie, że mleko za-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 9
mienia się w stosy makaronu albo że torba makaronu wypija Twoje
mleko. Wszystko jedno, byle było to twoje własne, głupie, absurdalne,
intensywne i niecodzienne skojarzenie.
Następnym elementem na naszej liście zakupów jest monitor. Musisz te-
raz skojarzyć makaron z monitorem, a później skojarzyć monitor z ko-
lejnym elementem listy — i tak aż do samego końca.
Pamiętaj, aby pierwszy element listy zakupów powiązać jakoś z samym
sobą, co pozwoli Ci uniknąć trudności z przypomnieniem sobie pierwsze-
go elementu szeregu.
Ta mnemotechnika daje Ci nieograniczone możliwości zapamiętania do-
wolnego szeregu elementów na tak długo, jak chcesz. Skoro właśnie za-
pamiętałeś listę 6 przedmiotów, to równie dobrze możesz zapamiętać
ich 20 czy 50. Oczywiście będzie to wymagać większego nakładu pracy
przy wymyślaniu wszystkich potrzebnych skojarzeń, ale nie jest to nie-
możliwe.
Co się zaś tyczy faktu, że metoda łańcuchowa umożliwia Ci zapamięta-
nie dowolnego szeregu elementów tak długo, jak zechcesz, to zauważ,
że samo wymyślenie skojarzeń to kwestia kilkudziesięciu sekund, a za
każdym razem, kiedy przypominasz sobie dany element, przypominasz
sobie całe skojarzenie — i tym samym utrwalasz wszystkie te elementy.
Ponadto w miarę upływu czasu wszystkie skojarzenia okażą się zupełnie
niepotrzebne, a zapamiętany szereg elementów stanie się cząstką Two-
jej wiedzy, do której masz nieograniczony dostęp, kiedy tylko jej po-
trzebujesz.
Dlaczego tak się dzieje? Oprócz samej natury mnemotechniki, metoda
łańcuchowa wymaga dużego skupienia uwagi na każdym elemencie,
a więc skoncentrowania się na nim. Jak już wiesz, jest to jeden z bar-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 10
dzo ważnych czynników determinujących skuteczne zapamiętywanie.
Można powiedzieć, że przez to wręcz zmuszasz swój umysł do zapamięt-
ania danej informacji.
Jak każde doskonałe narzędzie, tak i metoda łańcuchowa ma swoje
ograniczenia. Pamiętaj, że za jej pomocą zapamiętasz jedynie łańcuch
określonych informacji. Bardzo dużo informacji (szczególnie różnego
typu wyliczanki w stylu: „X składa się z...” itd.) jest formułowanych
w ten sposób, więc prędko docenisz praktyczny wymiar tejże techniki.
Ponadto — aby naprawdę wykorzystać wszelkie możliwości kryjące się
za stosowaniem tej techniki, musisz nabrać wprawy w jej stosowaniu,
a inaczej tego nie zrobisz, jak poprzez praktykę. A więc korzystaj z każ-
dej okazji, aby stosować tę technikę.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 11
Główny system pamięciowyGłówny system pamięciowy
Słowo wstępne
W dzisiejszych czasach większość ludzi uskarża się na problemy z pamię-
cią. Dotyczy to zarówno osób starszych, jak i zupełnie młodych. Co cie-
kawie, ta ciągle rosnąca grupa ludzi nie robi nic albo zgoła nic, żeby
zmienić taki stan rzeczy. A w celu osiągnięcia tego nie trzeba naprawdę
robić wiele. Wystarczy poznać prawa i zasady rządzące działaniem pa-
mięci i procesami pamięciowymi.
Może to brzmi nieco dziwnie, ale klucz do wszystkiego kryje się w odpo-
wiednim stosowaniu metod i technik pamięciowych, które opierają się
w 100% na wspomnianych wcześniej prawach pamięciowych.
Ten artykuł ma za zadanie zapoznać Cię z jedną z najbardziej efektyw-
nych technik pamięciowych. Za chwilę poznasz nie tyle opis tej techni-
ki, co przykłady jej praktycznego użycia, które mają za zadanie uzmy-
słowić Ci, jaką potężną „siłą rażenia” dysponuje ta technika.
Najpierw zaprezentuję Ci historię powstania tejże techniki oraz po-
wiem, o co w niej tak naprawdę chodzi, a potem pokażę, jak można ją
zastosować w praktyce, na przykładach wziętych prosto z życia.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 12
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP)
GSP używano i doskonalono przez ponad 300 lat. Jego zasady pierwszy
wyłożył Stanisław Mink von Wennsshein w połowie XVII wieku. Był to
o wiele doskonalszy system niż poprzednie, umożliwiający ówczesnym
mnemotechnikom zapamiętywanie o wiele większej ilości informacji
(nie dziesiątki, a tysiące), i to na czas dowolnie długi, przy czym w grę
wchodziły również i liczby, i daty.
U podstaw tego systemu leży przyporządkowanie cyfrom od 0 do 9 wy-
branych spółgłosek wg poniższego schematu:
0 — s, z
1 — t, d
2 — n
3 — m
4 — r
5 — l
6 — j
7 — k, g
8 — f, w
9 — p,
Ani samogłoski, ani złożenia typu „sz”, „cz”, „rz”, „dz” itp. nie mają
znaczenia w tym fonetycznym alfabecie cyfrowym i służą jedynie jako
„wypełniacze” w obrazowych słowach-kluczach, jakie z jego pomocą
tworzysz.
Jak widzisz, przy niektórych cyfrach występują „podwójne” głoski. Sed-
nem tej metody jest fonetyka. Nasz aparat mowy pracuje bardzo po-
dobnie przy wymowie głosek „s” i „z”, „k” i „g”, „f” i „w”, „p” i „b” —
jedyna różnica to dźwięczność, z jaką je wymawiamy.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 13
***
Jak szybko zapamiętać ten system?
Oto tłumaczenie, którym możesz sobie pomóc podczas jego zapamięty-
wania:
0 — „z” to „pierwsza głoska w słowie „zero”, a „o” to ostatnia;
1 — litery „t” lub „d” mają jedną pionową kreskę;
2 — pisane „n” ma dwie pionowe kreski;
3 — pisane „m” ma trzy pionowe kreski;
4 — główną głoską w słowie „cztery” jest „r”;
5 — w rzymskiej cyfrze L (50) kryje się słowo „pięć”;
6 — litera „j” to lustrzane odbicie 6;
7 — z dwóch siódemek można ułożyć duże „K”;
8 — pisane „f” ma dwie pętelki jedna nad drugą — jak cyfra 8;
9 — litery p i b to lustrzane odbicia cyfry 9.
Słowa-klucze
Stworzymy teraz słowa-klucze charakterystyczne dla tej metody, tzn.
możliwie krótkie i obrazowe słowa, które łatwo kojarzyłyby się z jedną
i tylko jedną liczbą.
Na przykład najlepszym słowem dla cyfry 1 powinno być jakieś łatwe do
wyobrażenia słowo, zawierające głoskę „t” lub „d”. Może to być np.
dach, tusz, dusza itd. Każde z tych słów spełnia ten podstawowy waru-
nek, a więc odpowiada cyfrze 1.
Słowo dla liczby 34 musi zawierać głoski „m” i „r” w takiej właśnie ko-
lejności. Możliwe słowa to: mur, szmer, marsz, chmura. Wybierając je,
sugeruj się zwykle łatwością, z jaką możesz sobie wyobrazić znaczenie
danego słowa. Innymi słowy, litery znaczące „m” i „r” uzupełniasz
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 14
w myślach samogłoskami i innymi głoskami nieznaczącymi i wybierasz
najlepszą kombinację.
Przykłady zakładek liczbowych GSP
Traktuj tę listę jednak tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie
każdemu słowu i zastąp je własnym, jeśli będzie lepsze. Wybieraj
przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obra-
zowe.
1. Duch.
2. Noe.
3. Mysz.
4. Ryż.
5. Liść.
6. Jeż.
7. Kosz.
8. Fa (mydełko).
9. Pszczoła.
10.TeZeusz.
11.TaTo.
12.TiNa.
13.DoM.
14.TiR.
15.TaLerz.
16.TuJa (drzewo).
17.Tkacz. N
18.ToFfi.
19.DąB.
20.NoS.
Możesz również spróbować stworzyć teraz zakładki dla liczb powyżej 20,
a nawet powyżej 1000. Tam, gdzie znalezienie jednego słowa będzie
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 15
niemożliwe, niektóre zakładki mogą być wielowyrazowe, np. 333 — mu-
mia myszy.
Staraj się, aby twoje zakładki były możliwie bardzo intensywne, żywe,
co zdecydowanie ułatwia zapamiętanie. Poza tym różnicuj swoje obrazy
— jeśli zakładka jest w liczbie mnogiej, oglądaj rzeczywiście ogromne
ilości czegoś, a nie pojedyncze duże „coś”.
Jak tego używać?
W wersji mało rozbudowanej nie różni się ta metoda od in-
nych, „prostszych metod pamięciowych. Możesz jej używać
w ten sposób do zapamiętywania niewielu informacji w okre-
ślonej kolejności, np. listy zakupów.
W wersji bardzo rozbudowanej — mając do dyspozycji wiele
zakładek, np. 100 — możesz również jej używać do zapamię-
tywania wielkiej ilości informacji w określonej kolejności
(lub niekoniecznie).
Możesz również dzięki niemu zapamiętywać różne liczby. Za-
pamiętanie liczby 337853 — będącej np. numerem telefonu —
nie nastręczy Ci wielu trudności, ponieważ możesz to zapa-
miętać jako np. „mama kiwa liściem” i zapamiętać ten obraz
wyobrażony na głowie delikwenta, do którego należy ten nu-
mer telefonu.
Możesz dzięki niemu zapamiętywać daty historyczne.
Oczywiście te 4 punkty absolutnie nie wyczerpują listy możliwych zasto-
sowań GSP, o czym sam się już niedługo przekonasz.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 16
Zakładki od 1 do 100
Poniżej znajdziesz pełną listę zakładek liczbowych od 1 do 100. Rzecz
jasna traktuj ją tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdej
zakładce i zastąp ją własną, jeśli uznasz to za stosowne.
Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barw-
ne i obrazowe.
1. Duch.
2. Noe.
3. Mysz.
4. Ryż.
5. Liść.
6. Jeż.
7. Kosz.
8. Fa (mydełko).
9. Pszczoła.
10.TeZeusz.
11.TaTo.
12.TiNa.
13. DoM.
14. TiR.
15. TaLerz.
16. TuJa.
17. Tkacz.
18. ToFfi.
19. DąB.
20. NoS.
21. NiT.
22. NeoN.
23. NeMo.
24. NuR.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 17
25. NiL.
26. NeY (Michel Ney — francuski marszałek za czasów
Napoleona I).
27. dżoNKa (charakterystyczna łódź dla Hongkongu).
28.NaWa (chodzi o tę nawę, którą możesz „spotkać”
w kościele).
29. NaPa.
30. MeSa.
31. MaTa.
32. MiNa.
33. MaMa.
34. MuR.
35. MoL.
36. żMiJa.
37. MaK.
38. MeWa.
39. MaPa.
40. RoSa.
41. RaDa.
42. ReN.
43. RuM.
44. RuRa.
45. RoLa.
46. RaJa (poddany płacący haracz).
47. RaK.
48. RaFa.
49. RyBa.
50. LaS.
51. LoDy.
52. LiNa.
53. LaMa.
54. LiR.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 18
55. LaLa.
56. LeJ.
57. LeK.
58. LaWa.
59. LeP.
60.JaZ (chodzi o bardzo charakterystyczną dla obszaru Indii
budowlę).
61. YeTi.
62. JeżyNa.
63. JaMa.
64. JaR.
65. JeLeń.
66. JaJo.
67. JaK (zwierzę).
68. JaWa.
69. JoPek.
70. KoSa.
71. KoT.
72. KuNa.
73. KaMień.
74. KuRa.
75. KuLa.
76. KiJ.
77. KoKa.
78. KaWa.
79. KaPeć.
80. WóZ.
81. WaTa.
82. WiNo.
83. WyMię.
84. WóR.
85. FaLa.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 19
86. WiJ.
87. WeK (szklany słój z pokrywką, gumką i sprężynką).
88. WarzyWa.
89. WiePrz.
90. PieS.
91. BuT.
92. BoNa.
93. IBM.
94. BaR.
95. BaL.
96. BoJa.
97. PąK.
98. PaW.
99.PaPa.
100.DZeuS.
Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się
przydać znajomość GSP!
Weźmy pod lupę kilka życiowych przykładów. GSP możesz wykorzystać
m.in.:
— Do zapamiętywania dat
Główny System Pamięciowy pozwala z łatwością zapamiętywać znaczące
daty i wydarzenia historyczne. Oto przykładowa lista dat do zapamięta-
nia:
1. 1770 — urodziny Beethovena;
2. 972 — Bitwa pod Cedynią;
3. 1504 — Sejm piotrkowski.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 20
Oto przykład, w jaki mógłbyś zapamiętać pierwszą datę:
Głośno płaczący Beethoven, leżąc w łóżeczku dla noworodków, rzu-
ca kokosy (770) w rapujących muzyków, ubranych w wytworne fra-
ki.
Chodzi o stworzenie słowa lub kilku słów w oparciu o głoski znaczące,
będące odpowiednikami kolejnych cyfr (według GSP) w danej dacie.
Spróbuj teraz własnymi siłami zapamiętać powyższe daty, a jak już się
uporasz z tym zadaniem, zobacz, jak mogło to wyglądać.
Już? No to teraz spójrz na moje skojarzenia:
-972 — Bitwa pod Cedynią
Dwa zgromadzenia wojska stoją naprzeciw siebie. Z jednej strony
polskie, z drugiej niemieckie. Nagle rozlega się dźwięk trąby
i wszyscy ruszają. Wpadają na siebie i polska strona tłucze z wiel-
ką siłą po głowach Niemców płatami bojowego BeKoNu (972) przy-
gotowanego specjalnie na tę okazję. A Niemcy nie pozostają dłużni i
oddają im razy specjalnymi bojowymi cytrynami (Cedynia — cytry-
na), przygotowanymi właśnie na tę okazję.
-1504 — Sejm piotrkowski
W sejmie siedzą i zawzięcie dyskutują sejmowe lisy (50). Co rusz,
w czasie, kiedy jeden z nich przemawia, reszta wybucha wielkim
oburzeniem i krzycząc niecenzuralne słowa, rzuca w mówcę Ryżem
(4).
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 21
— Do zapamiętywania złożonych dat
Pod pojęciem złożonych dat rozumiem datę określonego wydarzenia,
która składa się nie tylko z samego roku, w którym to wydarzenie miało
miejscem, ale także jego dnia oraz miesiąca.
Do zapamiętania będziemy więc mieli określone elementy:
dzień,
miesiąc,
rok,
dane wydarzenie.
Jeśli myślisz, że dodanie tych nowych elementów do zapamiętania sta-
nowi dużą trudność, to od razu mogę Cię zapewnić, że tak nie jest. Po-
znaną w poprzednim rozdziale metodę zapamiętywania samego roku da-
nego wydarzenia musimy jedynie uzupełnić sposobem zapamiętania dnia
i miesiąca, a w tym celu wystarczy jeszcze raz posłużyć się GSP.
Prześledźmy teraz, jak wygląda zapamiętanie samych dni oraz miesięcy.
Zapamiętanie dni to nic innego, jak zapamiętania numeru danego dnia
— czyli wystarczy korzystając z GSP, stworzyć odpowiednie obrazy dla
liczb od 1 do 31, które będą wyobrażać poszczególne dni. Jak już wiesz,
w zakresie stworzenia samego obrazu panuje pełna dowolność. Jeśli
chcesz, możesz użyć przykładowych słów-obrazów, które znajdziesz po-
niżej, ale zawsze lepiej jest stworzyć samodzielnie taką listę obrazów.
Możesz nawet stworzyć osobną listę obrazów, które będziesz wykorzy-
stywał tylko do zapamiętywania dat:
1. Duch.
2. Noe.
3. Mysz.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 22
4. Ryż.
5. Liść.
6. Jeż.
7. Kosz.
8. Fa.
9. Pszczoła.
10.TeZeusz.
11.TaTo.
12.TiNa.
13.DoM.
14.TiR.
15.TaLerz.
16.TuJa.
17.Tkacz.
18.ToFfi.
19.DąB.
20.NoS.
21.NuDa.
22.NeoN.
23.NeMo.
24.NoRa.
25.NiL.
26.NeY.
27.NoGa / dżoNKa.
28.NeWa.
29.NiP.
30.MeSa.
31.MłoT
Zajmiemy się teraz kwestią zapamiętania miesięcy. Nie możemy zraczej
użyć ponownie GSP do ich zapamiętania, gdyż zrobiliśmy już to do zapa-
miętania samych dni i używanie tego samego systemu do zapamiętania
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 23
dwóch składowych elementów jednej zapamiętywanej informacji może
zrodzić niepotrzebne zamieszanie.
Sugeruję więc, by zapamiętać poszczególne miesiące poprzez opraco-
wanie określonych obrazów powiązanych z danym miesiącem (mam tu-
taj na myśli warunki atmosferyczne panujące w danym miesiącu; jeśli to
nie wystarczy, to trzeba zastosować metodę zapamiętywania pojęć abs-
trakcyjnych) — i tyle. Może to wyglądać tak:
1. Styczeń
Skojarzenie: Statek — Czeczeniec. Statek pełen Czeczeńców tań-
czy na zamarzniętym jeziorze.
2. Luty
Skojarzenie: Luty można sobie skojarzyć z Dziadkiem Mrozem
i przysłowiem, że „idzie luty, podkuj buty”. Tak że skojarzenie
dla lutego to np.: dziadek Mróz z bardzo czerwonym nosem (od
mrozu) idzie ulicami Twojego miasta, zamieniając wszystko w lo-
dową pustynię.
3. Marzec
Skojarzenie: w marcu topimy Marzannę, więc topiąca się w jezio-
rze Marzanna prosi wielką literę M (jak marzec) o pomoc, ale ta
pozostaje głucha na jej prośby. „
4. Kwiecień
Skojarzenie: znane przysłowie mówi, że „kwiecień-plecień, bo
przeplata trochę zimy, trochę lata”. Ponadto słowo kwiecień
można przełożyć na następujące obrazy: kwiat — cień, i utworzyć
z tego takie skojarzenie: w kwietniu zaczyna rozkwitać w Twoim
ogrodzie piękny kwiat, ale szybko więdnie, gdyż atakuje go cień
zimowego śniegu, który ponadto zakrywa świecące słońce i spro-
wadza autentyczną śnieżycę.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 24
5. Maj
Skojarzenie: maj to miesiąc zakochanych. Pierwsza litera nazwy
miesiąc, to „M”, a druga to „J”, więc wyobraź sobie zakochaną
parę: Marię oraz Jerzego, którzy czule obejmują się w czasie ma-
jówki na brzegiem jeziora.
6. Czerwiec
Skojarzenie: czerwiec to raz, że koniec szkoły, a dwa, że można
go zmienić na następujące obrazy: czerwień — wiec. Wyobraź so-
bie, że cała szkoła przybrana jest na czerwono i odbywa się tam
ogromy wiec, w czasie którego wszyscy uczniowie zostają prze-
transportowani na teren, na którym będą spędzać swoje wakacje.
7. Lipiec
Skojarzenie: lipa — wiec. Lipa w czasie lipcowego urlopowania
nic nie robi, nie chce jej się nawet uczestniczyć w obowiązko-
wych wiecach.
8. Sierpień
Skojarzenie: sierp — pień. Ogromny srebrny sierp kosi w czasie
sierpniowych żniw pnie wszystkich drzew.
9. Wrzesień
Skojarzenie: wrzesień to tradycyjnie początek szkoły, więc zmar-
twiony mały Wiesław („W” jak wrzesień) idzie we wrześniowym
słońcu, obładowany szkolnymi „przyborami, do szkoły.
10.Październik
Skojarzenie: paź — dziennik. Na twojej uczelni trwa uroczyste
rozpoczęcie nowego roku akademickiego, w czasie którego siedzą-
ce na zaszczytnym miejscu pazie zamieniają się w szkolne dzien-
niki, w których zapisano już oceny wszystkich studentów na ten
rok.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA
Paweł Sygnowski
● str. 25
11.Listopad
Skojarzenie: list — opad. W czasie trwania święta zmarłych na
groby byłych pocztowców spadają setki listów, które razem wzię-
te tworzą ogromny opad listów, przesyłek, paczek itp.
12.Grudzień
Skojarzenie: grudzień to miesiąc wręczania prezentów, a więc
wyobraź sobie skołowanego Mikołaja nad Twoją choiną, który nie
wie, jakie prezenty ma pod nią zostawić.
To wszystkie skojarzenia miesięcy. Mamy już teraz opanowane wszystkie
elementy potrzebne do zapamiętania złożonych dat. Pora teraz na to,
aby połączyć te wszystkie elementy w jedno i zobaczyć, jak w praktyce
wygląda zapamiętywanie złożonych dat na konkretnych już przykładach.
Będziemy teraz zapamiętywać takie oto trzy daty:
10 czerwca 1525 — Hołd pruski;
19 października 1466 — II pokój toruński;
18 września 1454 — Klęska pospolitego ruszenia pod Chojnica-
mi.
Oto przykładowe skojarzenia, dzięki którym mógłbyś zapamiętać podane
daty:
10 czerwca 1525 — Hołd pruski
TeZeusz (10) w przybranej na czerwono szkole, w której odbywa się
partyjny wiec (czerwiec), podchodzi wraz z towarzyszącymi mu Prusa-
kami do tronu, na którym siedzi LiNa (52) otoczona dworakami
w kształcie liter L (5). Tezeusz z Prusakami pada przed tą liną na kolana
i krzyczą jeden przez drugiego na cały głos po niemiecku, że król — lina,
jest najlepszy, że mu składają hołd i tak dalej.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
Niniejszy ebook jest własnością prywatną. Został dołączony jako bonus do ebooka zakupionego w serwisie ZloteMysli.pl Niniejsza publikacja może być kopiowana oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 21.03.2008 Tytuł: Pamięć i koncentracja Autor: Paweł Sygnowski Wydanie I Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Anna Popis-Witkowska Skład: Teresa Kopp Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www. ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
SPIS TREŚCI JAK SKUTECZNIE ZAPAMIĘTYWAĆ?............................................................5 GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY...............................................................11 Słowo wstępne................................................................................11 GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP)......................................................12 Jak szybko zapamiętać ten system?....................................................13 Słowa-klucze...........................................................................13 Przykłady zakładek liczbowych GSP................................................14 Jak tego używać?..........................................................................15 Zakładki od 1 do 100..................................................................16 Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się przydać znajomość GSP!..............19 ZAPAMIĘTYWANIE NAZWISK I TWARZY......................................................34 PRACA — ZAPAMIĘTANIE......................................................................38 IMIONA......................................................................................39 6 NAJWAŻNIEJSZYCH DECYZJI, KTÓRE KIEDYKOLWIEK PODEJMIESZ..................41 CZYM JEST CZYTANIE?..........................................................................45 Definicja czytania............................................................................46 CZYTANIE — TAK, ALE Z CELEM ..............................................................47 CZYTANIE FOTOGRAFICZNE ...................................................................49 Co to jest czytanie fotograficzne? ........................................................49 JAK CZYTAĆ 4 KSIĄŻKI DZIENNIE?............................................................55 NIE CZYTAJ WOLNO I UWAŻNIE.............................................................57 KLASYCZNE BŁĘDY POPEŁNIANE W CZASIE CZYTANIA....................................59 Bezgłośne wymawianie słów................................................................60 Regresja i cofanie............................................................................61 NIE CZYTAJ WSZYSTKIEGO TAK SAMO.......................................................62 JAK PISAĆ WYPRACOWANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO?......................................64 TRENING PISANIA.............................................................................65 JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE SZYBKIEGO CZYTANIA?.................................67 WSTĘP..........................................................................................67 Jak nauczyć swoje dziecko kilkuset nowych słów w ciągu 1 tygodnia?...............67 Kurs szybkiego czytania dla dzieci.........................................................69 Lekcja pierwsza...........................................................................70 Ćwiczenie 1.............................................................................70 Ćwiczenie 2.............................................................................71 Ćwiczenie 3.............................................................................71 Ćwiczenie 4.............................................................................72 Ćwiczenie 5.............................................................................73 Ćwiczenie 6.............................................................................73 Lekcja druga...............................................................................74 JAK UCZYĆ SIĘ RÓŻNYCH PRZEDMIOTÓW?.................................................75 JAK UCZYĆ SIĘ SZYBKO, ŁATWO I PRZYJEMNIE?..........................................77 NAUCZ SIĘ RYSOWAĆ...........................................................................99 KSIĘGA ALFA....................................................................................102 TWÓJ UMYSŁ STAĆ NA WIĘCEJ..............................................................106 PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 1........................................................108
PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 2........................................................111 PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 3........................................................113 PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 4........................................................115 PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 5........................................................117 PODSTAWY SZYBKIEGO CZYTANIA 6........................................................119 TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 1..........................................................120 Cel czytania..................................................................................120 TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 2..........................................................123 Wiadomości..................................................................................123 Techniczne artykuły.........................................................................124 TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 3..........................................................126 Felietony .....................................................................................126 TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 4..........................................................128 Wstępny zwiad, czyli przegląd ...........................................................128 TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA 5..........................................................131 Kategoria w trakcie..................................................................131 Poznaj akapity, a spotkasz szybkość i zrozumienie....................................131 Akapity objaśniające....................................................................131 Akapity łączące..........................................................................132 Akapity opisowe.........................................................................132 UCZ SIĘ Z GŁOWĄ..............................................................................136 NAJWCZEŚNIEJSZE, NAJWIĘKSZE I NAJGORSZE BŁĘDY W CZYTANIU MAŁYCH I DUŻYCH POLAKÓW............................................................................143 Wstęp.........................................................................................143 Najwcześniejsze, największe i najgorsze błędy w czytaniu małych i dużych Polaków.......................................................................................147 Fonetyzacja..............................................................................147 Regresja...................................................................................148 Nieużywanie wskaźnika.................................................................149 Jak zwalczyć te błędy?.....................................................................151 Jak zwalczyć fonetyzację?.............................................................151 Jak zwalczyć regresję?..................................................................152 Co ze wskaźnikiem?.....................................................................153 Zakończenie..................................................................................153 SZYBKIE NOTOWANIE ZA POMOCĄ MAP MYŚLI............................................154 Wstęp.........................................................................................154 Mapy myśli ..................................................................................155 Zwykłe notowanie...........................................................................156 Mapy myśli krok po kroku..................................................................158 Zasady tworzenia........................................................................159 Zasady notowania.......................................................................163 WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SZYBKOŚĆ CZYTANIA 169 Warunki wewnętrzne.......................................................................171 ZASADY, KTÓRE POMOGĄ CI W NAUCE....................................................172
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 5 Jak skutecznie zapamiętywać?Jak skutecznie zapamiętywać? Metoda łańcuchowa to najprostsza, ale jednocześnie szalenie skuteczna mnemotechnika z prawdziwego zdarzenia. Służy ona głównie do zapa- miętywania różnych informacji umieszczonych w postaci szeregu (łańcu- chu) — przy czym zupełnie obojętne jest, czy każda z tych informacji będzie w jakiś logiczny sposób powiązana z poprzednią, czy też nie. Po- szczególne elementy do zapamiętania należy za pomocą skojarzeń połą- czyć w określoną całość (kojarząc każdy element danego szeregu z na- stępnym), czyli barwną historyjkę, na którą składają się wszystkie po- szczególne skojarzenia. Dla zobrazowania tej techniki załóżmy, że wybierasz się na zakupy. Masz przygotowaną listę rzeczy do kupienia i chcesz wszystkie jej elementy zapamiętać. Do tego celu najlepiej nadaje się metoda łańcuchowa, gdyż wszystkie pozycje listy zakupów połączone ze sobą tworzą coś na kształt łańcucha. Lista zakupów do zapamiętania wygląda następująco: mleko, makaron, monitor, kufel do piwa, czapeczka, grill. Poniżej znajdziesz opis obrazujący sposób zapamiętania powyższej listy zakupów. Przeczytaj z uwagą cały opis, jednocześnie wyobrażając sobie opisaną w nim historię. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 6 Dużym problemem może być przypomnienie sobie pierwszego elementu szeregu informacji, który zapamiętujesz, jako że to od niego powstają wszystkie skojarzenia. Aby ten problem wyeliminować, wystarczy po- wiązać go jakoś z samym sobą. Zobacz siebie obładowanego pustymi torbami na zakupy, jak wychodzisz z domu i udajesz się prosto na wieś do gospodarza, którym jest zwykła krowa. Płacisz jej za mleko i przechodzisz do mleczarni, gdzie zamiast krów znajdują się zwykli ludzie. Doisz jednego z nich i ze swoim mlekiem odchodzisz stamtąd po angielsku. W drodze do domu mija Cię jadący makaron, który rozrzuca wszędzie wokół ciężarówki. Uchylasz się przed jedną, lecącą prosto na Ciebie, i jednocześnie polewasz pędzący makaron odrobiną mleka. To sprawia, że ten makaron nieruchomieje, a Ty spokojnie ładujesz go do swojej torby. Zadowolony przechodzisz obok sklepu komputerowego, gdzie banda dzieciaków rozbija nowiuśkie monitory o głowy przechodniów. Łup — dostajesz jednym z nich w głowę, która na szczęście jest bardzo mocna, więc monitor się nie rozbija. Nie namyślając się długo, pakujesz go do plecaka, ale spostrzegasz, że w międzyczasie monitor się włączył i z jego ekranu lecą na ulicę kufle do piwa, które roztrzaskują się o bruk. Aby ratować sytuację, zdzierasz z głowy jednego z dzieciaków czapkę, którą zakrywasz monitor — i wszystko razem pakujesz do pleca- ka. Uff — nagle zrobiło Ci się szalenie gorąco. Patrzysz do góry i spostrze- gasz, że przypadkowo znalazłeś się na ogromnym grillu olbrzymów. Je- den z nich wziął Cię za smakowity kąsek i nałożył sobie na talerz. Nic nie pomagają Twoje krzyki. Olbrzym ze smakiem zjada Cię razem ze wszystkimi sprawunkami. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 7 Skoro przeczytałeś już całą historyjkę, to zamknij oczy i odtwórz ją so- bie w wyobraźni, jednocześnie wypisując poszczególne pozycje listy za- kupów, którą miałeś zapamiętać za jej pomocą. Jaki rezultat? Czy zapamiętałeś wszystkie elementy w odpowiedniej ko- lejności? Jeśli tak, to możesz być z siebie zadowolony. Jeśli nie, to cof- nij się do odpowiedniego fragmentu historyjki, w którym mowa była o tym elemencie, z którym masz problem, i wzmocnij zaprezentowane tam skojarzenie poprzez zastosowanie odpowiednich praw pamięci: w skrócie — chodzi o to, abyś wzbogacił akcję danego fragmentu histo- ryjki poprzez dodanie większej ilości szczegółów, a nade wszystko — że- byś wyraźnie wyobraził sobie obraz danego skojarzenia. Po zrobieniu tego powtórz całą historyjkę jeszcze raz i wypisz listę zakupów. Jeśli zrobiłeś wszystko dobrze (a nie wierzę, żeby mogło być inaczej), to w idealnym porządku i kolejności zapiszesz pełną listę swoich zakupów. Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że równie dobrze możesz wymienić całą listę zakupów od tyłu do przodu. Wystarczy, że przypomnisz sobie zakończenie całej historyjki i będziesz przesuwał się po jej kolejnych obrazach do początku. Mówiąc szczerze, to z pewnością ta cała przedstawiona powyżej historia wydaje Ci się głupia — to raz, ale także trudna do wyobrażenia — zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z tego typu wy- obrażeniami. Pamiętaj tylko, że to są moje skojarzenia, które należy traktować jako swoisty drogowskaz na drodze do tworzenia własnych. Właśnie w tym momencie powinieneś, wzorując się na powyższej histo- ryjce, stworzyć jej własną wersje — przy czym weź pod uwagę poniższe wskazówki: Akcja — im więcej się dzieje, tym lepiej. Jeśli doisz krowę- człowieka, to może on (lub ono :) gryźć, kopać, smagać swoim ogonem itp. Byle co, byle się tylko coś działo. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 8 Ilość — w mleczarni nie ma dwóch czy trzydziestu krów, ale trzy- sta miliardów. Wielkość — kufel do piwa nie był standardowej wielkości, ale tak wielki, że zakrywał całe miasto. Zmieniaj — wyobraź sobie coś zamiast czegoś albo w miejsce tego czegoś. Zamiast gospodarza jest krowa, zamiast krowy jest czło- wiek. Synestezja — skojarzenie powinno odwoływać się do jak naj- większej liczby zmysłów. Krowa człowiek nie tylko Cię gryzie (dotyk),ale także wydziela obrzydliwy zapach (węch), przeklina (słuch) i wygląda, jakby była w stanie postępującego rozkładu (wzrok). Tworząc swoje skojarzenia, korzystaj z praw pamięci i z powyższych su- gestii (wszystkich „jednocześnie lub tylko niektórych], a po krótkim tre- ningu nie będziesz miał trudności z tworzeniem własnych skutecznych skojarzeń. Zaprezentowana powyżej mnemotechnika, zwana metodą łańcuchową, swoją nazwę zawdzięcza temu, że poprzez tworzenie skojarzeń między poszczególnymi zapamiętywanymi elementami tworzy się właśnie taki łańcuch skojarzeń, które razem tworzą jedną barwną historyjkę. Nie jest to jednak jedyny sposób wykorzystania tej techniki. Drugi polega na tym, aby tworzyć osobne skojarzenia dla każdej pary elementów do za- pamiętania i już nie łączyć ich w jedną dużą historyjkę. Jak wygląda to w praktyce? W naszej liście zakupów pierwsze dwa elementy do zapamiętania to mleko oraz makaron. Na początek zobacz w wyobraźni obraz mleka. Wszystko jedno, czy to będzie mleko z kartonu, z woreczka czy prosto od krowy. Wytwórz konkretny obraz mleka. Teraz stwórz skojarzenie między mlekiem a makaronem. Możesz wyobrazić sobie, że mleko za- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 9 mienia się w stosy makaronu albo że torba makaronu wypija Twoje mleko. Wszystko jedno, byle było to twoje własne, głupie, absurdalne, intensywne i niecodzienne skojarzenie. Następnym elementem na naszej liście zakupów jest monitor. Musisz te- raz skojarzyć makaron z monitorem, a później skojarzyć monitor z ko- lejnym elementem listy — i tak aż do samego końca. Pamiętaj, aby pierwszy element listy zakupów powiązać jakoś z samym sobą, co pozwoli Ci uniknąć trudności z przypomnieniem sobie pierwsze- go elementu szeregu. Ta mnemotechnika daje Ci nieograniczone możliwości zapamiętania do- wolnego szeregu elementów na tak długo, jak chcesz. Skoro właśnie za- pamiętałeś listę 6 przedmiotów, to równie dobrze możesz zapamiętać ich 20 czy 50. Oczywiście będzie to wymagać większego nakładu pracy przy wymyślaniu wszystkich potrzebnych skojarzeń, ale nie jest to nie- możliwe. Co się zaś tyczy faktu, że metoda łańcuchowa umożliwia Ci zapamięta- nie dowolnego szeregu elementów tak długo, jak zechcesz, to zauważ, że samo wymyślenie skojarzeń to kwestia kilkudziesięciu sekund, a za każdym razem, kiedy przypominasz sobie dany element, przypominasz sobie całe skojarzenie — i tym samym utrwalasz wszystkie te elementy. Ponadto w miarę upływu czasu wszystkie skojarzenia okażą się zupełnie niepotrzebne, a zapamiętany szereg elementów stanie się cząstką Two- jej wiedzy, do której masz nieograniczony dostęp, kiedy tylko jej po- trzebujesz. Dlaczego tak się dzieje? Oprócz samej natury mnemotechniki, metoda łańcuchowa wymaga dużego skupienia uwagi na każdym elemencie, a więc skoncentrowania się na nim. Jak już wiesz, jest to jeden z bar- Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 10 dzo ważnych czynników determinujących skuteczne zapamiętywanie. Można powiedzieć, że przez to wręcz zmuszasz swój umysł do zapamięt- ania danej informacji. Jak każde doskonałe narzędzie, tak i metoda łańcuchowa ma swoje ograniczenia. Pamiętaj, że za jej pomocą zapamiętasz jedynie łańcuch określonych informacji. Bardzo dużo informacji (szczególnie różnego typu wyliczanki w stylu: „X składa się z...” itd.) jest formułowanych w ten sposób, więc prędko docenisz praktyczny wymiar tejże techniki. Ponadto — aby naprawdę wykorzystać wszelkie możliwości kryjące się za stosowaniem tej techniki, musisz nabrać wprawy w jej stosowaniu, a inaczej tego nie zrobisz, jak poprzez praktykę. A więc korzystaj z każ- dej okazji, aby stosować tę technikę. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 11 Główny system pamięciowyGłówny system pamięciowy Słowo wstępne W dzisiejszych czasach większość ludzi uskarża się na problemy z pamię- cią. Dotyczy to zarówno osób starszych, jak i zupełnie młodych. Co cie- kawie, ta ciągle rosnąca grupa ludzi nie robi nic albo zgoła nic, żeby zmienić taki stan rzeczy. A w celu osiągnięcia tego nie trzeba naprawdę robić wiele. Wystarczy poznać prawa i zasady rządzące działaniem pa- mięci i procesami pamięciowymi. Może to brzmi nieco dziwnie, ale klucz do wszystkiego kryje się w odpo- wiednim stosowaniu metod i technik pamięciowych, które opierają się w 100% na wspomnianych wcześniej prawach pamięciowych. Ten artykuł ma za zadanie zapoznać Cię z jedną z najbardziej efektyw- nych technik pamięciowych. Za chwilę poznasz nie tyle opis tej techni- ki, co przykłady jej praktycznego użycia, które mają za zadanie uzmy- słowić Ci, jaką potężną „siłą rażenia” dysponuje ta technika. Najpierw zaprezentuję Ci historię powstania tejże techniki oraz po- wiem, o co w niej tak naprawdę chodzi, a potem pokażę, jak można ją zastosować w praktyce, na przykładach wziętych prosto z życia. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 12 GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY (GSP) GSP używano i doskonalono przez ponad 300 lat. Jego zasady pierwszy wyłożył Stanisław Mink von Wennsshein w połowie XVII wieku. Był to o wiele doskonalszy system niż poprzednie, umożliwiający ówczesnym mnemotechnikom zapamiętywanie o wiele większej ilości informacji (nie dziesiątki, a tysiące), i to na czas dowolnie długi, przy czym w grę wchodziły również i liczby, i daty. U podstaw tego systemu leży przyporządkowanie cyfrom od 0 do 9 wy- branych spółgłosek wg poniższego schematu: 0 — s, z 1 — t, d 2 — n 3 — m 4 — r 5 — l 6 — j 7 — k, g 8 — f, w 9 — p, Ani samogłoski, ani złożenia typu „sz”, „cz”, „rz”, „dz” itp. nie mają znaczenia w tym fonetycznym alfabecie cyfrowym i służą jedynie jako „wypełniacze” w obrazowych słowach-kluczach, jakie z jego pomocą tworzysz. Jak widzisz, przy niektórych cyfrach występują „podwójne” głoski. Sed- nem tej metody jest fonetyka. Nasz aparat mowy pracuje bardzo po- dobnie przy wymowie głosek „s” i „z”, „k” i „g”, „f” i „w”, „p” i „b” — jedyna różnica to dźwięczność, z jaką je wymawiamy. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 13 *** Jak szybko zapamiętać ten system? Oto tłumaczenie, którym możesz sobie pomóc podczas jego zapamięty- wania: 0 — „z” to „pierwsza głoska w słowie „zero”, a „o” to ostatnia; 1 — litery „t” lub „d” mają jedną pionową kreskę; 2 — pisane „n” ma dwie pionowe kreski; 3 — pisane „m” ma trzy pionowe kreski; 4 — główną głoską w słowie „cztery” jest „r”; 5 — w rzymskiej cyfrze L (50) kryje się słowo „pięć”; 6 — litera „j” to lustrzane odbicie 6; 7 — z dwóch siódemek można ułożyć duże „K”; 8 — pisane „f” ma dwie pętelki jedna nad drugą — jak cyfra 8; 9 — litery p i b to lustrzane odbicia cyfry 9. Słowa-klucze Stworzymy teraz słowa-klucze charakterystyczne dla tej metody, tzn. możliwie krótkie i obrazowe słowa, które łatwo kojarzyłyby się z jedną i tylko jedną liczbą. Na przykład najlepszym słowem dla cyfry 1 powinno być jakieś łatwe do wyobrażenia słowo, zawierające głoskę „t” lub „d”. Może to być np. dach, tusz, dusza itd. Każde z tych słów spełnia ten podstawowy waru- nek, a więc odpowiada cyfrze 1. Słowo dla liczby 34 musi zawierać głoski „m” i „r” w takiej właśnie ko- lejności. Możliwe słowa to: mur, szmer, marsz, chmura. Wybierając je, sugeruj się zwykle łatwością, z jaką możesz sobie wyobrazić znaczenie danego słowa. Innymi słowy, litery znaczące „m” i „r” uzupełniasz Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 14 w myślach samogłoskami i innymi głoskami nieznaczącymi i wybierasz najlepszą kombinację. Przykłady zakładek liczbowych GSP Traktuj tę listę jednak tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdemu słowu i zastąp je własnym, jeśli będzie lepsze. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obra- zowe. 1. Duch. 2. Noe. 3. Mysz. 4. Ryż. 5. Liść. 6. Jeż. 7. Kosz. 8. Fa (mydełko). 9. Pszczoła. 10.TeZeusz. 11.TaTo. 12.TiNa. 13.DoM. 14.TiR. 15.TaLerz. 16.TuJa (drzewo). 17.Tkacz. N 18.ToFfi. 19.DąB. 20.NoS. Możesz również spróbować stworzyć teraz zakładki dla liczb powyżej 20, a nawet powyżej 1000. Tam, gdzie znalezienie jednego słowa będzie Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 15 niemożliwe, niektóre zakładki mogą być wielowyrazowe, np. 333 — mu- mia myszy. Staraj się, aby twoje zakładki były możliwie bardzo intensywne, żywe, co zdecydowanie ułatwia zapamiętanie. Poza tym różnicuj swoje obrazy — jeśli zakładka jest w liczbie mnogiej, oglądaj rzeczywiście ogromne ilości czegoś, a nie pojedyncze duże „coś”. Jak tego używać? W wersji mało rozbudowanej nie różni się ta metoda od in- nych, „prostszych metod pamięciowych. Możesz jej używać w ten sposób do zapamiętywania niewielu informacji w okre- ślonej kolejności, np. listy zakupów. W wersji bardzo rozbudowanej — mając do dyspozycji wiele zakładek, np. 100 — możesz również jej używać do zapamię- tywania wielkiej ilości informacji w określonej kolejności (lub niekoniecznie). Możesz również dzięki niemu zapamiętywać różne liczby. Za- pamiętanie liczby 337853 — będącej np. numerem telefonu — nie nastręczy Ci wielu trudności, ponieważ możesz to zapa- miętać jako np. „mama kiwa liściem” i zapamiętać ten obraz wyobrażony na głowie delikwenta, do którego należy ten nu- mer telefonu. Możesz dzięki niemu zapamiętywać daty historyczne. Oczywiście te 4 punkty absolutnie nie wyczerpują listy możliwych zasto- sowań GSP, o czym sam się już niedługo przekonasz. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 16 Zakładki od 1 do 100 Poniżej znajdziesz pełną listę zakładek liczbowych od 1 do 100. Rzecz jasna traktuj ją tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdej zakładce i zastąp ją własną, jeśli uznasz to za stosowne. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barw- ne i obrazowe. 1. Duch. 2. Noe. 3. Mysz. 4. Ryż. 5. Liść. 6. Jeż. 7. Kosz. 8. Fa (mydełko). 9. Pszczoła. 10.TeZeusz. 11.TaTo. 12.TiNa. 13. DoM. 14. TiR. 15. TaLerz. 16. TuJa. 17. Tkacz. 18. ToFfi. 19. DąB. 20. NoS. 21. NiT. 22. NeoN. 23. NeMo. 24. NuR. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 17 25. NiL. 26. NeY (Michel Ney — francuski marszałek za czasów Napoleona I). 27. dżoNKa (charakterystyczna łódź dla Hongkongu). 28.NaWa (chodzi o tę nawę, którą możesz „spotkać” w kościele). 29. NaPa. 30. MeSa. 31. MaTa. 32. MiNa. 33. MaMa. 34. MuR. 35. MoL. 36. żMiJa. 37. MaK. 38. MeWa. 39. MaPa. 40. RoSa. 41. RaDa. 42. ReN. 43. RuM. 44. RuRa. 45. RoLa. 46. RaJa (poddany płacący haracz). 47. RaK. 48. RaFa. 49. RyBa. 50. LaS. 51. LoDy. 52. LiNa. 53. LaMa. 54. LiR. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 18 55. LaLa. 56. LeJ. 57. LeK. 58. LaWa. 59. LeP. 60.JaZ (chodzi o bardzo charakterystyczną dla obszaru Indii budowlę). 61. YeTi. 62. JeżyNa. 63. JaMa. 64. JaR. 65. JeLeń. 66. JaJo. 67. JaK (zwierzę). 68. JaWa. 69. JoPek. 70. KoSa. 71. KoT. 72. KuNa. 73. KaMień. 74. KuRa. 75. KuLa. 76. KiJ. 77. KoKa. 78. KaWa. 79. KaPeć. 80. WóZ. 81. WaTa. 82. WiNo. 83. WyMię. 84. WóR. 85. FaLa. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 19 86. WiJ. 87. WeK (szklany słój z pokrywką, gumką i sprężynką). 88. WarzyWa. 89. WiePrz. 90. PieS. 91. BuT. 92. BoNa. 93. IBM. 94. BaR. 95. BaL. 96. BoJa. 97. PąK. 98. PaW. 99.PaPa. 100.DZeuS. Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się przydać znajomość GSP! Weźmy pod lupę kilka życiowych przykładów. GSP możesz wykorzystać m.in.: — Do zapamiętywania dat Główny System Pamięciowy pozwala z łatwością zapamiętywać znaczące daty i wydarzenia historyczne. Oto przykładowa lista dat do zapamięta- nia: 1. 1770 — urodziny Beethovena; 2. 972 — Bitwa pod Cedynią; 3. 1504 — Sejm piotrkowski. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 20 Oto przykład, w jaki mógłbyś zapamiętać pierwszą datę: Głośno płaczący Beethoven, leżąc w łóżeczku dla noworodków, rzu- ca kokosy (770) w rapujących muzyków, ubranych w wytworne fra- ki. Chodzi o stworzenie słowa lub kilku słów w oparciu o głoski znaczące, będące odpowiednikami kolejnych cyfr (według GSP) w danej dacie. Spróbuj teraz własnymi siłami zapamiętać powyższe daty, a jak już się uporasz z tym zadaniem, zobacz, jak mogło to wyglądać. Już? No to teraz spójrz na moje skojarzenia: -972 — Bitwa pod Cedynią Dwa zgromadzenia wojska stoją naprzeciw siebie. Z jednej strony polskie, z drugiej niemieckie. Nagle rozlega się dźwięk trąby i wszyscy ruszają. Wpadają na siebie i polska strona tłucze z wiel- ką siłą po głowach Niemców płatami bojowego BeKoNu (972) przy- gotowanego specjalnie na tę okazję. A Niemcy nie pozostają dłużni i oddają im razy specjalnymi bojowymi cytrynami (Cedynia — cytry- na), przygotowanymi właśnie na tę okazję. -1504 — Sejm piotrkowski W sejmie siedzą i zawzięcie dyskutują sejmowe lisy (50). Co rusz, w czasie, kiedy jeden z nich przemawia, reszta wybucha wielkim oburzeniem i krzycząc niecenzuralne słowa, rzuca w mówcę Ryżem (4). Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 21 — Do zapamiętywania złożonych dat Pod pojęciem złożonych dat rozumiem datę określonego wydarzenia, która składa się nie tylko z samego roku, w którym to wydarzenie miało miejscem, ale także jego dnia oraz miesiąca. Do zapamiętania będziemy więc mieli określone elementy: dzień, miesiąc, rok, dane wydarzenie. Jeśli myślisz, że dodanie tych nowych elementów do zapamiętania sta- nowi dużą trudność, to od razu mogę Cię zapewnić, że tak nie jest. Po- znaną w poprzednim rozdziale metodę zapamiętywania samego roku da- nego wydarzenia musimy jedynie uzupełnić sposobem zapamiętania dnia i miesiąca, a w tym celu wystarczy jeszcze raz posłużyć się GSP. Prześledźmy teraz, jak wygląda zapamiętanie samych dni oraz miesięcy. Zapamiętanie dni to nic innego, jak zapamiętania numeru danego dnia — czyli wystarczy korzystając z GSP, stworzyć odpowiednie obrazy dla liczb od 1 do 31, które będą wyobrażać poszczególne dni. Jak już wiesz, w zakresie stworzenia samego obrazu panuje pełna dowolność. Jeśli chcesz, możesz użyć przykładowych słów-obrazów, które znajdziesz po- niżej, ale zawsze lepiej jest stworzyć samodzielnie taką listę obrazów. Możesz nawet stworzyć osobną listę obrazów, które będziesz wykorzy- stywał tylko do zapamiętywania dat: 1. Duch. 2. Noe. 3. Mysz. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 22 4. Ryż. 5. Liść. 6. Jeż. 7. Kosz. 8. Fa. 9. Pszczoła. 10.TeZeusz. 11.TaTo. 12.TiNa. 13.DoM. 14.TiR. 15.TaLerz. 16.TuJa. 17.Tkacz. 18.ToFfi. 19.DąB. 20.NoS. 21.NuDa. 22.NeoN. 23.NeMo. 24.NoRa. 25.NiL. 26.NeY. 27.NoGa / dżoNKa. 28.NeWa. 29.NiP. 30.MeSa. 31.MłoT Zajmiemy się teraz kwestią zapamiętania miesięcy. Nie możemy zraczej użyć ponownie GSP do ich zapamiętania, gdyż zrobiliśmy już to do zapa- miętania samych dni i używanie tego samego systemu do zapamiętania Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 23 dwóch składowych elementów jednej zapamiętywanej informacji może zrodzić niepotrzebne zamieszanie. Sugeruję więc, by zapamiętać poszczególne miesiące poprzez opraco- wanie określonych obrazów powiązanych z danym miesiącem (mam tu- taj na myśli warunki atmosferyczne panujące w danym miesiącu; jeśli to nie wystarczy, to trzeba zastosować metodę zapamiętywania pojęć abs- trakcyjnych) — i tyle. Może to wyglądać tak: 1. Styczeń Skojarzenie: Statek — Czeczeniec. Statek pełen Czeczeńców tań- czy na zamarzniętym jeziorze. 2. Luty Skojarzenie: Luty można sobie skojarzyć z Dziadkiem Mrozem i przysłowiem, że „idzie luty, podkuj buty”. Tak że skojarzenie dla lutego to np.: dziadek Mróz z bardzo czerwonym nosem (od mrozu) idzie ulicami Twojego miasta, zamieniając wszystko w lo- dową pustynię. 3. Marzec Skojarzenie: w marcu topimy Marzannę, więc topiąca się w jezio- rze Marzanna prosi wielką literę M (jak marzec) o pomoc, ale ta pozostaje głucha na jej prośby. „ 4. Kwiecień Skojarzenie: znane przysłowie mówi, że „kwiecień-plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Ponadto słowo kwiecień można przełożyć na następujące obrazy: kwiat — cień, i utworzyć z tego takie skojarzenie: w kwietniu zaczyna rozkwitać w Twoim ogrodzie piękny kwiat, ale szybko więdnie, gdyż atakuje go cień zimowego śniegu, który ponadto zakrywa świecące słońce i spro- wadza autentyczną śnieżycę. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 24 5. Maj Skojarzenie: maj to miesiąc zakochanych. Pierwsza litera nazwy miesiąc, to „M”, a druga to „J”, więc wyobraź sobie zakochaną parę: Marię oraz Jerzego, którzy czule obejmują się w czasie ma- jówki na brzegiem jeziora. 6. Czerwiec Skojarzenie: czerwiec to raz, że koniec szkoły, a dwa, że można go zmienić na następujące obrazy: czerwień — wiec. Wyobraź so- bie, że cała szkoła przybrana jest na czerwono i odbywa się tam ogromy wiec, w czasie którego wszyscy uczniowie zostają prze- transportowani na teren, na którym będą spędzać swoje wakacje. 7. Lipiec Skojarzenie: lipa — wiec. Lipa w czasie lipcowego urlopowania nic nie robi, nie chce jej się nawet uczestniczyć w obowiązko- wych wiecach. 8. Sierpień Skojarzenie: sierp — pień. Ogromny srebrny sierp kosi w czasie sierpniowych żniw pnie wszystkich drzew. 9. Wrzesień Skojarzenie: wrzesień to tradycyjnie początek szkoły, więc zmar- twiony mały Wiesław („W” jak wrzesień) idzie we wrześniowym słońcu, obładowany szkolnymi „przyborami, do szkoły. 10.Październik Skojarzenie: paź — dziennik. Na twojej uczelni trwa uroczyste rozpoczęcie nowego roku akademickiego, w czasie którego siedzą- ce na zaszczytnym miejscu pazie zamieniają się w szkolne dzien- niki, w których zapisano już oceny wszystkich studentów na ten rok. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski
PAMIĘĆIKONCENTRACJA Paweł Sygnowski ● str. 25 11.Listopad Skojarzenie: list — opad. W czasie trwania święta zmarłych na groby byłych pocztowców spadają setki listów, które razem wzię- te tworzą ogromny opad listów, przesyłek, paczek itp. 12.Grudzień Skojarzenie: grudzień to miesiąc wręczania prezentów, a więc wyobraź sobie skołowanego Mikołaja nad Twoją choiną, który nie wie, jakie prezenty ma pod nią zostawić. To wszystkie skojarzenia miesięcy. Mamy już teraz opanowane wszystkie elementy potrzebne do zapamiętania złożonych dat. Pora teraz na to, aby połączyć te wszystkie elementy w jedno i zobaczyć, jak w praktyce wygląda zapamiętywanie złożonych dat na konkretnych już przykładach. Będziemy teraz zapamiętywać takie oto trzy daty: 10 czerwca 1525 — Hołd pruski; 19 października 1466 — II pokój toruński; 18 września 1454 — Klęska pospolitego ruszenia pod Chojnica- mi. Oto przykładowe skojarzenia, dzięki którym mógłbyś zapamiętać podane daty: 10 czerwca 1525 — Hołd pruski TeZeusz (10) w przybranej na czerwono szkole, w której odbywa się partyjny wiec (czerwiec), podchodzi wraz z towarzyszącymi mu Prusa- kami do tronu, na którym siedzi LiNa (52) otoczona dworakami w kształcie liter L (5). Tezeusz z Prusakami pada przed tą liną na kolana i krzyczą jeden przez drugiego na cały głos po niemiecku, że król — lina, jest najlepszy, że mu składają hołd i tak dalej. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Paweł Sygnowski