SPIS TREŚCI
WSTĘP......................................................................................5
1. CO BĘDZIE CI POTRZEBNE W NASZEJ PODRÓŻY?.................................8
1.1. Sprzyjające środowisko nauki...................................................8
1.2. Świadomość celu..................................................................9
1.3. Właściwe nastawienie..........................................................10
1.4. Wyobraźnia.......................................................................12
1.5. Mapy Myśli........................................................................14
1.6. Jak się uczyć na podstawie Map Myśli?.......................................23
1.7. Muzyka............................................................................29
2. MITY NA TEMAT FUNKCJONOWANIA PAMIĘCI...................................32
3. TWÓJ NAJLEPSZY PRZYJACIEL - MÓZG..........................................34
4. TWÓJ SKARB – PAMIĘĆ..............................................................38
5. CO NAJLEPIEJ PAMIĘTAMY I DLACZEGO?........................................42
6. MNEMOTECHNIKI.....................................................................48
7. JAK ZAPAMIĘTAĆ W KOLEJNOŚCI SZEREG INFORMACJI?......................52
8. JAK ZAPAMIĘTAĆ DUŻE ILOŚCI INFORMACJI W KOLEJNOŚCI?................58
9. JAK ZAPAMIĘTAĆ W KOLEJNOŚCI INFORMACJE................................62
10. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ NUMERY KONT,...........................................69
11. JAK ZAPAMIĘTAĆ SŁÓWKA Z JĘZYKÓW OBCYCH.............................83
12. JAK PORADZIĆ SOBIE Z BŁĘDAMI ORTOGRAFICZNYMI?.......................94
13. JAK ZAPAMIĘTAĆ WZORY MATEMATYCZNE, FIZYCZNE, CHEMICZNE?.....96
14. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE Z BIOLOGII?.............................105
15. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE Z GEOGRAFII?...........................109
16. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ TWARZE, IMIONA I NAZWISKA?.......................113
16.1. Obrazkowy słownik imion....................................................115
17. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE PRZEDSTAWIONE W TABELACH?.....118
18. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DOWCIPY I WIERSZE?...................................122
19. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SNY?......................................................124
20. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ROZKŁADY KART?.......................................127
21. JAK NAUCZYĆ SIĘ KALENDARZA NA PAMIĘĆ?................................132
22. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ BEZ ROBIENIA NOTATEK?..............................137
23. KOLEJNE WYZWANIA.............................................................142
23.1. Muzyka.........................................................................142
23.2. Paleontologia.................................................................145
23.3. Geologia.......................................................................146
23.4. Stopnie czcionek drukarskich...............................................147
23.5. Cyfry rzymskie................................................................149
23.6. Wynalazki techniczne........................................................150
23.7. Malarstwo......................................................................151
23.8. Miesiące muzułmańskie......................................................152
23.9. Medycyna......................................................................154
23.10. Naj... naj... Krańcowości.................................................156
24. JAK STOSOWAĆ SYSTEM POWTÓREK I ORGANIZOWAĆ CZAS NAUKI?....160
25. PRAWO KONTEKSTU..............................................................162
26. ALFAMATYKI.......................................................................164
27. JAK PRZYPOMNIEĆ SOBIE TO, CO “WYLECIAŁO” Z GŁOWY?..............166
28. RELAKS I INNE ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE PRACĘ MÓZGU................169
ZAKOŃCZENIE..........................................................................174
BIBLIOGRAFIA..........................................................................177
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 5
WstępWstęp
Witam Cię, Drogi Czytelniku, w gronie ludzi zainteresowanych
nowoczesnymi metodami uczenia się. To grono to nieformalne
stowarzyszenie tych wszystkich, którzy mają otwarty umysł, są
zainteresowani sposobami efektywnego wykorzystania naturalnych
właściwości pracy mózgu, podejmują wyzwania, jakie stawia przed
nimi świat i cenią sobie swój czas.
Ta książeczka ma być poradnikiem o tym, jak radzić sobie
z szybkim zapamiętywaniem rzeczy, których nauka starymi,
mechanicznymi metodami („wkuwaniem”) przysparzała nam
więcej rozczarowań, stresów, poczucia traconego czasu niż
satysfakcji. Będzie także o tym, jak usprawnić swoje myślenie,
które obok zapamiętywania jest drugim niezbędnym do twórczego
życia procesem zachodzącym w naszym mózgu.
Nasze życie i świat ulegają gwałtownym przemianom. Wywołują
one u wielu ludzi poczucie zagrożenia. Przeżywamy obecnie
rewolucję, która zmienia sposób naszego życia, porozumiewania
się, myślenia i realizowania celów. Żyjemy w czasach, w których
dostępna wiedza podwaja się co 2-3 lata. Wiedza nabyta w szkole
dezaktualizuje się w ciągu zaledwie kilku lat. Tradycyjny system
edukacyjny jest przestarzały; szkoła z jej programem nie nadąża
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 6
za tempem zmian. Nauka nie może kończyć się w okresie
dojrzewania lub w chwili osiągnięcia dorosłości.
Postęp technologiczny sprawia, że wszystkie zmiany postępują
z niespotykaną do tej pory dynamiką. Sprawia on, że zmienia się
pozycja człowieka we współczesnym świecie i wymagania, jakim
musi on sprostać. Zanika bardzo szybko pojęcie tanich rąk do
pracy. To efekt postępu technologicznego. Świat staje się
konkurencyjny. Miejsce, jakie w tym wyścigu zajmiemy, zależeć
będzie w dużej mierze od pracy naszego MÓZGU, od tego, jak
potrafimy wykorzystać jego ogromny potencjał. Musimy stać się
własnymi menedżerami – samodzielnie uczącymi się, samodzielnie
się motywującymi, planującymi własne cele i wybierającymi
skuteczne działania do ich realizacji, umiejącymi zarządzać
własnym czasem.
Sukces jednostki zależy od jej kreatywności, posiadanej wiedzy,
znajomości języków obcych, umiejętności posługiwania się
komputerem i Internetem, skutecznej komunikacji
interpersonalnej. Dlatego też coraz częściej mówi się
o społeczeństwie przyszłości jako o „społeczeństwie wiedzy”.
Przewagę na rynku osiągną firmy będące „organizacjami uczącymi
się”, które nieustannie będą szkoliły swoich pracowników, a ci
świadomie będą podnosili własne kwalifikacje poprzez uczenie się.
W tym ujęciu najważniejsze jest tak zwane „uczenie
generatywne”, czyli uczenie, jak się uczyć. Istnieje potrzeba
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 7
nieustannego uczenia się. Jeśli większość ludzi ma skorzystać
z nowych czasów, sprostać ich wymaganiom, musi posługiwać się
w tym zakresie nowymi, skutecznymi i bezstresowymi metodami.
O tych metodach traktuje właśnie ta książka. Dzięki niej
zdobędziesz niezbędne narzędzia i konieczną wiedzę, które
pozwolą Ci zapamiętywać dowolne informacje w sposób szybki,
przyjemny i skuteczny, zgodnie z zasadą „raz a dobrze”. Dowiesz
się o budowie i funkcjach Twojego mózgu. Nauczysz się notować
za pomocą Map Myśli, które zwiększą Twoje zapamiętywanie
informacji i podniosą kreatywność myślenia. Poznasz techniki
pamięciowe, dzięki którym będziesz mógł znacznie powiększyć
swoją wiedzę i łatwo zapamiętywać duże ilości informacji; numery
telefonów, daty, terminy, słowa obcego pochodzenia, słówka
z języka obcego, nazwiska i twarze poznawanych ludzi, wzory
matematyczne, fizyczne, chemiczne, a także dowcipy, sny
i rozkłady kart.
Zapraszam Cię więc do lektury, która, jak wierzę, stanie się naszą
wspólną podróżą po Krainie Wiedzy i Umiejętności i niezwykłą
przygodą intelektualną. Przekonasz się również, jaki ogromny, do
tej pory niewykorzystywany potencjał, tkwi w Twojej osobie, jakie
wielkie możliwości ukryte są w Twoim umyśle. Nabierzesz jeszcze
większej pewności siebie. Uwierzysz, że nauka na każdym
poziomie może być łatwa, przyjemna i bardzo skuteczna.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 8
1. Co będzie Ci potrzebne w naszej podróży?1. Co będzie Ci potrzebne w naszej podróży?
1.1. Sprzyjające środowisko nauki
Zadbaj o otoczenie, w którym się uczysz lub pracujesz umysłowo.
Powinno Ci ono dostarczać właściwych, pobudzających bodźców.
Skorzystaj z poniższych sugestii.
1.Pomieszczenie, w którym się uczysz, powinno być wolne od
przeszkadzających hałasów, zawsze dobrze wywietrzone.
2.Dobrze by było, gdyby w Twoim otoczeniu były kolory, które
lubisz – spokojne, wywołujące uczucie świeżości.
3.Pracuj jak najczęściej przy świetle dziennym lub zwykłych
żarówek.
4.Słuchaj łagodnej muzyki klasycznej. Dobieraj ją w zależności od
tego, czy akurat się relaksujesz (tzw. koncert „pasywny”), czy
uczysz (koncert „aktywny”). Propozycje konkretnych utworów
znajdziesz w dalszej części.
5.Przy biurku (stole) siadaj na normalnym, raczej twardym krześle
z oparciem.
6.Zorganizuj miejsce, w którym będziesz mógł odpocząć
i zrelaksować się; miejsce, w którym będziesz mógł się wygodnie
położyć.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 9
7.Miej blisko siebie zdrową, niegazowaną, dobrą wodę do picia.
Woda zwiększa potencjał elektryczny wody, zwiększa pobór
tlenu przez hemoglobinę, oczyszcza organizm z toksyn, jest
składnikiem do tworzenia i rozwoju sieci nerwowej w czasie
uczenia się.
8.Umieść w zasięgu wzroku napisane sentencje i aforyzmy a także
precyzyjnie sformułowane własne cele.
9.Zadbaj, aby w bliskim otoczeniu znajdowały się symbole
niezmierzonych ludzkich możliwości, które pozytywnie
oddziałują na naszą podświadomość: mapę nieba, globus, obraz
morskiej głębi, zdjęcie lub grafikę przedstawiającą górską
wspinaczkę itp.
1.2. Świadomość celu
Jeżeli wiesz, dokąd zmierzasz, łatwiej tam dotrzesz. Aby żyć
życiem, jakiego pragniesz, aby móc podejmować właściwe
działania, powinieneś precyzyjnie określić, czego chcesz, do czego
dążysz. Będziesz mógł nazwać swoje działania efektywnymi, jeśli
dzięki nim osiągniesz rezultaty, jakie sobie zamierzyłeś.
Cele wielkie (życiowe) i te mniejsze, dotyczące najbliższych lat,
miesięcy, tygodni, czy godzin muszą być jasne; wyraźnie
sformułowane. Powinny być realne, jednak na tyle trudne, by
ciągle stanowiły atrakcyjne wyzwanie. Równowagę między jednym
i drugim można znaleźć odpowiadając na pytania: Czy uczę się
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 10
tego, co mi jest lub będzie potrzebne? Czy mój cel rzeczywiście
jest dla mnie ważny (motywujący)? Czy aktualnie mam
odpowiednie umiejętności i zasoby, które pozwolą mi zdobyć daną
wiedzę, czy opanować nową umiejętność?
Dobrze sformułowany cel musi być postawiony pozytywnie. Łatwiej
jest dążyć do czegoś, czego chcesz, niż do czegoś, czego nie
chcesz. Palacze papierosów, chcący rzucić ten zgubny nałóg,
często się przekonują o prawdziwości tej myśli. Myśl o swoim celu
jak najbardziej szczegółowo. Zapisz informacje mówiące o tym,
kiedy go osiągniesz, po czym poznasz, że go osiągnąłeś, co zmieni
się w Twoim życiu. Wyobrażaj sobie często jak najdokładniej ten
moment z przyszłości, kiedy uda Ci się zrealizować zamierzenia;
jak się będziesz z tym czuł, gdzie będziesz wykorzystywał nowe
umiejętności, w jakim stopniu przyda się to innym. Twoje
wyobrażenia zaprogramują Twój umysł, który będzie wspomagał
Cię w drodze do osiągnięcia ważnych celów.
1.3. Właściwe nastawienie
Zadbaj o właściwe nastawienie. Jest ono szczególnie ważne
w przypadku uczenia się. To stan zaciekawienia, optymizmu,
relaksu i koncentracji na wykonywanym zadaniu. Możesz go osiągać
dzięki pewnym zachowaniom i ćwiczeniom. Oto kilka rad, które na
pewno pomogą Ci przywoływać w dowolnym momencie ten
pożądany stan:
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 11
1.Codziennie przypominaj sobie swoje życiowe cele. Miej pod ręką
ich listę.
2.Przestań myśleć i mówić negatywnie o swoich możliwościach.
Zacznij używać sformułowań: „Mój umysł da sobie z tym radę”,
„Oczywiście, że się nauczę”, „Łatwo to zapamiętam”,
„Rozkazuję mojej podświadomości, aby pozwoliła mi uczyć się
szybko i skutecznie” itp.
3.Przestań się martwić rzeczami, na które nie masz wpływu.
4.Śmiej się jak najczęściej. Kiedy jesteś w nienajlepszym nastroju,
obejrzyj zabawny film, przypomnij sobie wyraźnie jakieś
śmieszne wydarzenie, poszukaj towarzystwa, które potrafi Cię
rozbawić.
5.Dbaj o odpoczynek. Najlepiej relaksuj się w ruchu. Zabawa ze
skakanką, żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia z zakresu
„gimnastyki mózgu” (Znajdziesz je w książce: Carla Hannaford,
Zmyślne ruchy. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, 1998)
znakomicie odprężają i pobudzają koncentrację.
6.Słuchaj muzyki relaksującej i aktywującej do nauki.
7.Wykorzystuj wyobraźnię i twórczą wizualizację. Wyobrażaj sobie
siebie jako znakomitego ucznia, który odbiera nagrody, zdaje
z powodzeniem kolejny egzamin. Przypominaj sobie bardzo
dokładnie, przywołując tamte emocje, sytuacje z przeszłości,
kiedy to osiągałeś różnorodne sukcesy.
8.Bądź cierpliwy i konsekwentny w tym, co robisz. Pamiętaj, że
trening czyni mistrza.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 12
9.Błędy traktuj wyłącznie jako informacje zwrotną. Przestań je
głęboko przeżywać, poddaj je analizie, tak, by nigdy więcej ich
nie popełniać. Pamiętaj o słowach słynnej psychoterapeutki
Virgini Satir: „Popełniłeś błąd? Świętuj!”.
1.4. Wyobraźnia
Einstein twierdził, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, bo
jest nieograniczona. Sam przyznawał, że miał duże trudności
w myśleniu werbalnym i na poziomie abstrakcyjnych symboli.
Zwykle więc myślał posługując się żywymi wyobrażeniami. To
wymyślona podróż na promieniu słonecznym stała się dla niego
natchnieniem do stworzenia teorii względności. Kolorowy
chromowy film Kodaka wymyślili dwaj muzycy: Leopold Mannes
i Leopold Godowsky. Pomysłodawcą koła pneumatycznego był
weterynarz John Boyd Dunlop.
Wyobraźnia jest motorem największych zmian. Od niej zaczyna się
mnóstwo pomysłów, które potem są realizowane w naukowych
pracowniach. Znany i opisywany jest przykład chemika Kekule,
pracującego nad modelem cząsteczki benzenu. Pewnego razu
wracając do domu omnibusem wyobraził sobie atomy, które
niczym węże, tańczyły i łączyły się w coraz dłuższe łańcuchy. Był
to impuls do stworzenia przez niego opisu cząsteczki benzenu jako
łańcucha kolistego, zamkniętego.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 13
Żywa wyobraźnia nie tylko dodaje magicznego uroku naszej
codzienności, jest również fundamentem pamięci. Dzięki niej
możesz znacznie zwiększyć tempo uczenia się, podnieść
kreatywność myślenia, wykorzystywać siły swojej podświadomości,
zmieniać swoje zachowania, czy lepiej wypoczywać.
Wyobraźnia jest domeną funkcjonowania prawej półkuli
mózgowej. Niestety, nasz system edukacyjny bardzo mocno
eksponuje konieczność posługiwania się lewą – logiczną półkulą.
Liczy się przede wszystkim wiedza a nie kreatywność i
wychowywanie ludzi twórczych. Wyobraźnię zabija bezmyślne
oglądanie telewizji. Porzuciliśmy czytanie książek, słuchanie radia.
Przestaliśmy ćwiczyć pamięć. Nie wydaje się jednak, aby sensowne
było oczekiwanie na jakieś rewolucyjne zmiany w systemach
oświatowych w tym zakresie. Powinniśmy więc sami zadbać
o trening prawej półkuli mózgowej, o odblokowanie jej potencjału
i wykorzystywanie całego naszego umysłu, z jego ogromnymi
możliwościami.
Istnieje wiele metod rozwijających naszą wyobraźnię. Tak, jak
wielokrotnie robiliśmy to w dzieciństwie, możemy przyglądać się
chmurom i odnajdywać w nich różnorodne kształty. Bardzo
pomocne jest oglądanie filmów rysunkowych, tych klasycznych
pozycji, takich jak genialny „Tom and Jerry” czy wczesne filmy
Walta Disney’a. Rozwija pracę naszego umysłu słuchanie radia lub
telewizyjnych wiadomości z zamkniętymi oczami.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 14
Wspomagają naszą wyobraźnię ćwiczenia, których istotą jest
wymyślanie nowych zastosowań znanych przedmiotów (np. młotka,
cegły), czy przewidywanie konsekwencji wymyślonych sytuacji, np.
jakie konsekwencje miałby fakt, że w parlamencie, zamiast
posłów, zasiadają komputery? Albo, co spowoduje informacja, że
w ciągu jednej nocy Warszawa zamieniła się w pustynię? Chodzi o
to, aby w ciągu kilku minut wypisać jak najwięcej pomysłów.
1.5. Mapy Myśli
Sposób wykonywania notatek w formie map myśli może znacznie
zwiększyć efektywność twojej nauki; ułatwić rozumienie,
zapamiętywanie i utrwalanie nowych informacji, pobudzić twórcze
myślenie.
W trakcie notowania sposobem tradycyjnym, linearnym,
wykorzystujemy tylko niewielką część naszego umysłu, używając
prawie wyłącznie lewopółkulowych mechanizmów zapamiętywania
(słowa, cyfry, kolejność, porządek, logika). Niewykorzystane
zostają możliwości naszej prawej, „kreatywnej” półkuli
(wyobraźnia, skojarzenia, kolor, intuicja, wrażenia zmysłowe,
humor).
Mózg ma dwie pracujące ze sobą w harmonii półkule: lewą
„akademicką” odpowiedzialną za odbieranie i przetwarzanie
informacji z zakresu mowy, cyfr, logiki, matematyki, kolejności,
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 15
liczb, myślenie analityczne i prawą „kreatywną”, która
„odpowiada” za rytm, muzykę, wyobraźnię, relacje przestrzenne,
humor, intuicję, myślenie syntetyczne. Lewa półkula uaktywnia
działanie pamięci krótkoterminowej, prawa zapewnia
funkcjonowanie pamięci długoterminowej.
Prof. Roger Sperry, laureat nagrody Nobla, wykazał, że im częściej
posługujemy się jednocześnie pracą lewej i prawej półkuli, tym
bardziej każda z nich korzysta na tej współpracy, w efekcie czego
nasza efektywność myślenia i zapamiętywania znacznie wzrasta.
System notowania za pomocą Map Myśli angażuje potencjał lewej
i prawej półkuli, zgodnie z zasadą synergii ich działania. Oto, jak
tworzymy Mapy Myśli.
1. Notuj zawsze na czystej kartce papieru, najlepiej formatu A4
lub A3, ułożonej poziomo. Peryferyjna szerokość widzenia oka
jest większa w poziomie niż w pionie.
2. Na środku umieść tytuł (temat) z ilustrującym go rysunkiem
bądź przedstawiającym go symbolem.
3. Od środka mapy prowadź łączące się ze sobą linie – „gałęzie”,
zmniejszając ich grubość w miarę oddalania się od centrum.
Każda linia powinna stykać się ze swoim punktem wyjścia. Rysuj
je pod takim kątem, aby umieszczane na nich słowa były
czytelne bez konieczności odwracania kartki.
4. Na liniach umieszczaj słowa – klucze, jedno na każdej linii.
Używaj liter drukowanych (bardziej czytelne). Wyrazy niech
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 16
będą równe długościom gałęzi, na których się znajdują, i jak
najbardziej zbliżone do pozycji horyzontalnej (poziomej).
5. Każdą grupę zagadnień rysuj innym kolorem. Kolor, podobnie
jak kształty przestrzenne, bardzo pobudza pamięć. Mapę
wzbogać jak największą ilością rysunków, piktogramów,
symboli, strzałek, własnych kodów znaczeniowych.
6. Numeruj główne linie, szczególnie jeśli masz potrzebę
uporządkowania w kolejności głównych zagadnień, np.
przygotowujesz referat.
Notatki tworzone w takiej formie są zgodne ze sposobem
funkcjonowania naszego mózgu, dlatego są tak skuteczne. Mózg
pracuje w sposób koncepcyjny, integrujący
i międzypołączeniowy.
Myślisz koncepcyjnie – dlatego w mapach myśli używasz
kluczowych słów.
Myślisz w sposób integrujący; holistyczny (całościowy) –
wszystko masz w zasięgu wzroku na jednej kartce.
Myślisz międzypołączeniowo – możesz tworzyć nawet odległe
związki skojarzeniowe.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 17
Wszystkie mapy są autorskie, indywidualne i niepowtarzalne. Nie
są odtwórczym zapisywaniem informacji, lecz twórczym procesem
przetwarzania tych informacji zgodnie z własną wiedzą,
doświadczeniem i systemem własnych skojarzeń.
Ich różnorodność, twórcza praca nad plastycznym kształtem, przy
tym bardzo dobra zabawa, eliminują zjawisko znudzenia. Mapy
Myśli są również bardzo praktyczne. Nie ma potrzeby szukania
informacji na dziesiątkach innych stron, łatwo można dodawać
nowe informacje (dorysowywać nowe linie), uzupełniać stare.
Przyjrzyj się mapie, jaka znajduje się na następnej stronie
i dokonaj jej analizy pod kątem tego, co przeczytałeś powyżej. Jej
tematem jest „Szybkie Uczenie się”. Ćwiczenia przygotowujące do
prawidłowego wykonywania Map Myśli oraz wiadomości o tym, jak
posługiwać się takimi notatkami w nauce, znajdziesz w dalszej
części.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 18
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 19
Z poprzednich stron dowiedziałeś się, jakie są zasady tworzenia
Map Myśli. Zwróciłeś pewnie uwagę na dużą skrótowość
zapisywanych informacji w tego typu notatkach. Praktycznie na
poszczególnych liniach-gałęziach umieszczasz pojedyncze wyrazy.
Wykorzystujemy tu zasady skojarzeń. Te pojedyncze słowa dają
większą swobodę myślenia, jako słowa-klucze otwierają kolejne
strumienie skojarzeń. Dlatego tak ważne jest, aby słowa-klucze
były właściwie dobrane i w efekcie skutecznie wywołujące
w każdym z nas indywidualne dla każdego procesy kojarzenia.
Marek Szurawski w swojej znakomitej książce „Pamięć” słowa
takie dzieli na „przypominacze” i „słowa kreatywne”.
„Przypominacze” to słowa, które zawierają w sobie szeroki zakres
konkretnych informacji i wyzwalają je wszystkie ze zdumiewającą
dokładnością, kiedy tylko to słowo zobaczysz lub usłyszysz.
Natomiast słowa kreatywne, szczególnie mocno pobudzające
wyobraźnię, łatwo zapadają w pamięć, mają jednak o wiele
większą pojemność niż „słowa-przypominacze”, nie wywołują więc
konkretnych obrazów i skojarzeń.
Posługując się Mapami Myśli przestajemy być odtwórcami. Działo
się tak, przy tradycyjnym notowaniu, kiedy niczym automat,
zapisywaliśmy cudze, gotowe w swej formie informacje.
Korzystaliśmy więc z innego, obcego nam sposobu obróbki
przekazywanej wiedzy. Tworząc Mapy Myśli przetwarzamy
otrzymywane informacje na system połączeń i treściowych
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 20
zależności zgodnie z posiadaną indywidualną wiedzą i własnym,
niepowtarzalnym systemem skojarzeń. Materiał staje się
„osobisty”, zbudowany według schematów pracy typowych dla
Twojego, bądź mojego mózgu. Słowa-klucze musisz więc budować
samemu – tylko wtedy zadziałają najlepiej. Dlatego zachęcam Cię
gorąco do konstruowania jak największej ilości map. Pozwoli Ci to
nabyć wprawy i nauczyć się tworzyć takie słowa-klucze, które
akurat dla Ciebie będą najskuteczniejsze. Po pierwszych 50 – 100
mapach będzie to już bardzo łatwe.
Sprawdź, jak poradzisz sobie ze znajdywaniem słów-kluczy dla
poniższych fragmentów. Porównaj swoje „klucze” z moimi. Aby
w przyszłości sprawdzać, czy Twoje wybrane wyrazy spełniają
swoją rolę, wystarczy, że spojrzysz na swoją mapę po jakimś
czasie i tylko na jej podstawie potrafisz odtworzyć najważniejsze
informacje z danego tematu.
Ćwiczenie 1
Przykład:
Fabuła klasycznej „Gorączki złota” Chaplina dzieli się jak gdyby
na dwie połowy. W jednej Charlie postępuje jak mały włóczęga, w
drugiej zostaje nagle milionerem. Charlie-włóczęga ma
nienaganne maniery światowego człowieka. Kulminacyjna w tym
względzie staje się scena, w której głodujący zimą w górach
poszukiwacze złota gotują but. Krojąc owo obrzydliwe danie przy
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 21
użyciu noża i widelca, wysysając gwoździe niczym kosteczki,
zajadając sznurówki jak spaghetti.
Słowa-klucze: „Gorączka złota”, włóczęga, milioner,
kulminacja, poszukiwacze (złoto), głód, but.
Raz w północnej, głuchej dobie, gdym znużony siedział sobie
Nad księgami dawnej wiedzy, którą wieków pokrył kurz –
Gdym się drzemiąc chylił na nie, usłyszałem niespodzianie
Lekkie, ciche kołatanie, jakby u drzwi moich tuż.
(Edgar Allan Poe, Kruk)
Pan Zagłoba najbardziej rad polował z sokoły, których kilka par,
bardzo doskonałych, mieli ze sobą oficerowie. Basia towarzyszyła
mu także, a za Basią posyłał pan Michał ukradkiem kilkunastu
ludzi, aby była pomoc w nagłym razie, bo choć w Chreptiowie
wiadomo było zawsze, co się na dwadzieścia mil wkoło w pustyni
dzieje, jednak wolał pan Michał być ostrożnym.
(Henryk Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski)
Ekspresjonizm jako kierunek w literaturze niektórzy badacze
wywodzą z charakterystycznego dla epoki nieakceptowania
rzeczywistości. Wyrażało się ono w gwałtownej, namiętnej krytyce
zasad moralnych.
Moje propozycje słów-kluczy:
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 22
północ, księgi, drzemka, pukanie
Pan Zagłoba, polowanie (sokoły), Basia, obstawa (pan Michał)
Ekspresjonizm, rzeczywistość (nieakceptowanie), krytyka,
moralność (zasady).
Zacznij komponować Mapy Myśli. Na początek wykonaj w tej
formie notatki, będące zapisem programu informacyjnego
z telewizji lub radia. Opisz w ten sposób swoje zainteresowania.
Zrób notatki z filmu, który będziesz oglądał, z poszczególnych
fragmentów książki, którą właśnie czytasz. Rozwiązuj za pomocą
Map Myśli swoje problemy; umieszczaj na nich według stopnia
ważności argumenty. Ułóż mapę swoich planów życiowych.
Wykonaj plan swojego wypracowania, listu, który chcesz napisać,
książki, którą zamierzasz kiedyś wydać. Rób notatki ze spotkania,
na którym jesteś. Zaproponuj koledze, abyście przeprowadzili
dyskusję na jakiś niezwykły temat (np. jakie decyzje podjąłbym
jako pierwsze, gdybym został prezydentem planety Mars?).
Notujcie w trakcie wymiany zdań, porównajcie swoje mapy.
Wykonuj jak najwięcej Map Myśli, aż nabierzesz wprawy. Pierwsze
mapy, jakie tworzysz na dany temat, mają charakter roboczy („na
brudno”). W czasie wykładu, lekcji, czy w innych sytuacjach, nie
ma czasu na rysunki, kolorowanie i całą oprawę plastyczną. Zadbaj
jednak o to, aby w tej pierwszej wersji znalazły się wszystkie
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 23
potrzebne i ważne informacje. Przejrzyj swoją mapę, jeśli możesz,
porównaj notatki z innymi, upewnij się, czy wszystkie zagadnienia
są dla Ciebie zrozumiałe. Potem przystąp do konstruowania
drugiej, pełnej wersji. To ona będzie stanowiła punkt wyjścia dla
Twojej nauki; do powtórek materiału.
1.6. Jak się uczyć na podstawie Map Myśli?
Technika uczenia się oparta na Mapach Myśli dzieli się na dwie
zasadnicze części (Tony Buzan, Rusz głową): przygotowanie
i zastosowanie.
W każdej z nich wyróżniamy z kolei cztery etapy:
Przygotowanie
1.Wertowanie książki – przejrzyj całą książkę, zapoznaj się z jej
strukturą, zorientuj się ogólnie w tematyce.
2.Czas i zakres materiału – wyznacz sobie ilość materiału do
nauki. Jeżeli jest bardzo obszerny, podziel go na mniejsze części
i wyznacz sobie czas potrzebny do jego opanowania.
3.Mapa Myśli – obraz dotychczasowej wiedzy – wykonaj jak
najszybciej (w ciągu kilku minut) mapę myśli prezentującą Twój
aktualny stan wiedzy na dany temat. Celem tego ćwiczenia jest
poprawa koncentracji i nastawienie umysłu na właściwy kierunek
działania.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 24
4.Określenie celów - zastanów się, czego chcesz się z tej książki
dowiedzieć, na jakie pytania chcesz znaleźć odpowiedzi. Zapisz
swoje cele.
Zastosowanie
1.Ogólny przegląd materiału – dobrze rozeznaj się w zawartości
podręcznika. Zwróć uwagę na spis treści, tytuły rozdziałów,
słowa pisane dużymi literami, kursywą, okładkę, tabele, zdjęcia,
odnośniki, przypisy. Jednocześnie zacznij układać mapę myśli,
określając jej centrum i wyprowadzając najważniejsze
odgałęzienia.
2.Przejrzenie wstępne – jest to etap, w którym uzupełniasz luki
powstałe w trakcie ogólnego przeglądania materiału. Powinieneś
skoncentrować się na początkach i zakończeniach akapitów,
części rozdziałów, dokonując selektywnie wyboru
najistotniejszych wiadomości.
3.Końcowy przegląd materiału – syntetyczne spojrzenie na
całość. Na tym etapie zajmij się tymi zagadnieniami, których nie
opanowałeś i wróć do tych miejsc, które uważasz za szczególnie
ważne. Uzupełnij notatki i zamknij etap tworzenia mapy myśli.
Powinna teraz zawierać całość materiału, którego zamierzasz się
nauczyć.
Mapa, którą w ten sposób opracowałeś, jest gotowa do tego, aby
na jej podstawie utrwalać potrzebną wiedzę.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej
Andrzej Bubrowiecki
● str. 25
Przejrzyj ją więc, w myślach lub na głos prezentując informacje na
podstawie kolejnych gałęzi. Będzie to jednocześnie znakomitym
sprawdzianem, jak funkcjonują wybrane przez Ciebie słowa-
klucze.
Po 10 minutach przerwy przystąp do pierwszej powtórki. Narysuj
całą mapę z pamięci, po czym porównaj ją z oryginałem. Uzupełnij
swoją mapę o te elementy, które Ci ewentualnie umknęły przy
pierwszej powtórce.
Następnego dnia ponownie weź czystą kartkę i z pamięci narysuj
mapę. W trakcie rysowania jednocześnie omawiaj pojawiające się
rozgałęzienia (ważne dla Ciebie w tym temacie informacje).
I ponownie sprawdź z materiałem wyjściowym. Nanieś konieczne
poprawki.
Powtórz czynności po tygodniu, miesiącu i jeśli jest taka potrzeba,
po pół roku, roku. Tuż przed egzaminem, klasówką czy innym
sprawdzianem zrób jeszcze jeden przegląd swojej mapy myśli.
Przeczytaj jeszcze raz spokojnie wszystkie informacje, jakie do tej
pory zebrałeś na temat Map Myśli i jeśli wykonałeś wszystkie
ćwiczenia, które pomagają w nauce tworzenia notatek, przeczytaj
poniższe teksty, wykonaj na ich podstawie notatki w formie mapy,
a potem porównaj swoje koncepcję z moimi wersjami na następnej
stronie.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment pełnej wersji pod tytułem: "Techniki pamięciowe dla każdego" Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj Darmowa publikacja dostarczona przez PCMEDIO.pl Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli. © Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl Data: 05.06.2006 Tytuł: Techniki pamięciowe dla każdego (fragment utworu) Autor: Andrzej Bubrowiecki Projekt okładki: Marzena Osuchowicz Korekta: Sylwia Fortuna Skład: Anna Popis-Witkowska Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli Złote Myśli s.c. ul. Daszyńskiego 5 44-100 Gliwice WWW: www.ZloteMysli.pl EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
SPIS TREŚCI WSTĘP......................................................................................5 1. CO BĘDZIE CI POTRZEBNE W NASZEJ PODRÓŻY?.................................8 1.1. Sprzyjające środowisko nauki...................................................8 1.2. Świadomość celu..................................................................9 1.3. Właściwe nastawienie..........................................................10 1.4. Wyobraźnia.......................................................................12 1.5. Mapy Myśli........................................................................14 1.6. Jak się uczyć na podstawie Map Myśli?.......................................23 1.7. Muzyka............................................................................29 2. MITY NA TEMAT FUNKCJONOWANIA PAMIĘCI...................................32 3. TWÓJ NAJLEPSZY PRZYJACIEL - MÓZG..........................................34 4. TWÓJ SKARB – PAMIĘĆ..............................................................38 5. CO NAJLEPIEJ PAMIĘTAMY I DLACZEGO?........................................42 6. MNEMOTECHNIKI.....................................................................48 7. JAK ZAPAMIĘTAĆ W KOLEJNOŚCI SZEREG INFORMACJI?......................52 8. JAK ZAPAMIĘTAĆ DUŻE ILOŚCI INFORMACJI W KOLEJNOŚCI?................58 9. JAK ZAPAMIĘTAĆ W KOLEJNOŚCI INFORMACJE................................62 10. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ NUMERY KONT,...........................................69 11. JAK ZAPAMIĘTAĆ SŁÓWKA Z JĘZYKÓW OBCYCH.............................83 12. JAK PORADZIĆ SOBIE Z BŁĘDAMI ORTOGRAFICZNYMI?.......................94 13. JAK ZAPAMIĘTAĆ WZORY MATEMATYCZNE, FIZYCZNE, CHEMICZNE?.....96 14. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE Z BIOLOGII?.............................105 15. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE Z GEOGRAFII?...........................109 16. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ TWARZE, IMIONA I NAZWISKA?.......................113 16.1. Obrazkowy słownik imion....................................................115 17. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ INFORMACJE PRZEDSTAWIONE W TABELACH?.....118 18. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ DOWCIPY I WIERSZE?...................................122 19. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ SNY?......................................................124 20. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ ROZKŁADY KART?.......................................127 21. JAK NAUCZYĆ SIĘ KALENDARZA NA PAMIĘĆ?................................132 22. JAK ZAPAMIĘTYWAĆ BEZ ROBIENIA NOTATEK?..............................137 23. KOLEJNE WYZWANIA.............................................................142 23.1. Muzyka.........................................................................142 23.2. Paleontologia.................................................................145 23.3. Geologia.......................................................................146 23.4. Stopnie czcionek drukarskich...............................................147 23.5. Cyfry rzymskie................................................................149 23.6. Wynalazki techniczne........................................................150 23.7. Malarstwo......................................................................151 23.8. Miesiące muzułmańskie......................................................152
23.9. Medycyna......................................................................154 23.10. Naj... naj... Krańcowości.................................................156 24. JAK STOSOWAĆ SYSTEM POWTÓREK I ORGANIZOWAĆ CZAS NAUKI?....160 25. PRAWO KONTEKSTU..............................................................162 26. ALFAMATYKI.......................................................................164 27. JAK PRZYPOMNIEĆ SOBIE TO, CO “WYLECIAŁO” Z GŁOWY?..............166 28. RELAKS I INNE ĆWICZENIA POPRAWIAJĄCE PRACĘ MÓZGU................169 ZAKOŃCZENIE..........................................................................174 BIBLIOGRAFIA..........................................................................177
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 5 WstępWstęp Witam Cię, Drogi Czytelniku, w gronie ludzi zainteresowanych nowoczesnymi metodami uczenia się. To grono to nieformalne stowarzyszenie tych wszystkich, którzy mają otwarty umysł, są zainteresowani sposobami efektywnego wykorzystania naturalnych właściwości pracy mózgu, podejmują wyzwania, jakie stawia przed nimi świat i cenią sobie swój czas. Ta książeczka ma być poradnikiem o tym, jak radzić sobie z szybkim zapamiętywaniem rzeczy, których nauka starymi, mechanicznymi metodami („wkuwaniem”) przysparzała nam więcej rozczarowań, stresów, poczucia traconego czasu niż satysfakcji. Będzie także o tym, jak usprawnić swoje myślenie, które obok zapamiętywania jest drugim niezbędnym do twórczego życia procesem zachodzącym w naszym mózgu. Nasze życie i świat ulegają gwałtownym przemianom. Wywołują one u wielu ludzi poczucie zagrożenia. Przeżywamy obecnie rewolucję, która zmienia sposób naszego życia, porozumiewania się, myślenia i realizowania celów. Żyjemy w czasach, w których dostępna wiedza podwaja się co 2-3 lata. Wiedza nabyta w szkole dezaktualizuje się w ciągu zaledwie kilku lat. Tradycyjny system edukacyjny jest przestarzały; szkoła z jej programem nie nadąża Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 6 za tempem zmian. Nauka nie może kończyć się w okresie dojrzewania lub w chwili osiągnięcia dorosłości. Postęp technologiczny sprawia, że wszystkie zmiany postępują z niespotykaną do tej pory dynamiką. Sprawia on, że zmienia się pozycja człowieka we współczesnym świecie i wymagania, jakim musi on sprostać. Zanika bardzo szybko pojęcie tanich rąk do pracy. To efekt postępu technologicznego. Świat staje się konkurencyjny. Miejsce, jakie w tym wyścigu zajmiemy, zależeć będzie w dużej mierze od pracy naszego MÓZGU, od tego, jak potrafimy wykorzystać jego ogromny potencjał. Musimy stać się własnymi menedżerami – samodzielnie uczącymi się, samodzielnie się motywującymi, planującymi własne cele i wybierającymi skuteczne działania do ich realizacji, umiejącymi zarządzać własnym czasem. Sukces jednostki zależy od jej kreatywności, posiadanej wiedzy, znajomości języków obcych, umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem, skutecznej komunikacji interpersonalnej. Dlatego też coraz częściej mówi się o społeczeństwie przyszłości jako o „społeczeństwie wiedzy”. Przewagę na rynku osiągną firmy będące „organizacjami uczącymi się”, które nieustannie będą szkoliły swoich pracowników, a ci świadomie będą podnosili własne kwalifikacje poprzez uczenie się. W tym ujęciu najważniejsze jest tak zwane „uczenie generatywne”, czyli uczenie, jak się uczyć. Istnieje potrzeba Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 7 nieustannego uczenia się. Jeśli większość ludzi ma skorzystać z nowych czasów, sprostać ich wymaganiom, musi posługiwać się w tym zakresie nowymi, skutecznymi i bezstresowymi metodami. O tych metodach traktuje właśnie ta książka. Dzięki niej zdobędziesz niezbędne narzędzia i konieczną wiedzę, które pozwolą Ci zapamiętywać dowolne informacje w sposób szybki, przyjemny i skuteczny, zgodnie z zasadą „raz a dobrze”. Dowiesz się o budowie i funkcjach Twojego mózgu. Nauczysz się notować za pomocą Map Myśli, które zwiększą Twoje zapamiętywanie informacji i podniosą kreatywność myślenia. Poznasz techniki pamięciowe, dzięki którym będziesz mógł znacznie powiększyć swoją wiedzę i łatwo zapamiętywać duże ilości informacji; numery telefonów, daty, terminy, słowa obcego pochodzenia, słówka z języka obcego, nazwiska i twarze poznawanych ludzi, wzory matematyczne, fizyczne, chemiczne, a także dowcipy, sny i rozkłady kart. Zapraszam Cię więc do lektury, która, jak wierzę, stanie się naszą wspólną podróżą po Krainie Wiedzy i Umiejętności i niezwykłą przygodą intelektualną. Przekonasz się również, jaki ogromny, do tej pory niewykorzystywany potencjał, tkwi w Twojej osobie, jakie wielkie możliwości ukryte są w Twoim umyśle. Nabierzesz jeszcze większej pewności siebie. Uwierzysz, że nauka na każdym poziomie może być łatwa, przyjemna i bardzo skuteczna. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 8 1. Co będzie Ci potrzebne w naszej podróży?1. Co będzie Ci potrzebne w naszej podróży? 1.1. Sprzyjające środowisko nauki Zadbaj o otoczenie, w którym się uczysz lub pracujesz umysłowo. Powinno Ci ono dostarczać właściwych, pobudzających bodźców. Skorzystaj z poniższych sugestii. 1.Pomieszczenie, w którym się uczysz, powinno być wolne od przeszkadzających hałasów, zawsze dobrze wywietrzone. 2.Dobrze by było, gdyby w Twoim otoczeniu były kolory, które lubisz – spokojne, wywołujące uczucie świeżości. 3.Pracuj jak najczęściej przy świetle dziennym lub zwykłych żarówek. 4.Słuchaj łagodnej muzyki klasycznej. Dobieraj ją w zależności od tego, czy akurat się relaksujesz (tzw. koncert „pasywny”), czy uczysz (koncert „aktywny”). Propozycje konkretnych utworów znajdziesz w dalszej części. 5.Przy biurku (stole) siadaj na normalnym, raczej twardym krześle z oparciem. 6.Zorganizuj miejsce, w którym będziesz mógł odpocząć i zrelaksować się; miejsce, w którym będziesz mógł się wygodnie położyć. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 9 7.Miej blisko siebie zdrową, niegazowaną, dobrą wodę do picia. Woda zwiększa potencjał elektryczny wody, zwiększa pobór tlenu przez hemoglobinę, oczyszcza organizm z toksyn, jest składnikiem do tworzenia i rozwoju sieci nerwowej w czasie uczenia się. 8.Umieść w zasięgu wzroku napisane sentencje i aforyzmy a także precyzyjnie sformułowane własne cele. 9.Zadbaj, aby w bliskim otoczeniu znajdowały się symbole niezmierzonych ludzkich możliwości, które pozytywnie oddziałują na naszą podświadomość: mapę nieba, globus, obraz morskiej głębi, zdjęcie lub grafikę przedstawiającą górską wspinaczkę itp. 1.2. Świadomość celu Jeżeli wiesz, dokąd zmierzasz, łatwiej tam dotrzesz. Aby żyć życiem, jakiego pragniesz, aby móc podejmować właściwe działania, powinieneś precyzyjnie określić, czego chcesz, do czego dążysz. Będziesz mógł nazwać swoje działania efektywnymi, jeśli dzięki nim osiągniesz rezultaty, jakie sobie zamierzyłeś. Cele wielkie (życiowe) i te mniejsze, dotyczące najbliższych lat, miesięcy, tygodni, czy godzin muszą być jasne; wyraźnie sformułowane. Powinny być realne, jednak na tyle trudne, by ciągle stanowiły atrakcyjne wyzwanie. Równowagę między jednym i drugim można znaleźć odpowiadając na pytania: Czy uczę się Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 10 tego, co mi jest lub będzie potrzebne? Czy mój cel rzeczywiście jest dla mnie ważny (motywujący)? Czy aktualnie mam odpowiednie umiejętności i zasoby, które pozwolą mi zdobyć daną wiedzę, czy opanować nową umiejętność? Dobrze sformułowany cel musi być postawiony pozytywnie. Łatwiej jest dążyć do czegoś, czego chcesz, niż do czegoś, czego nie chcesz. Palacze papierosów, chcący rzucić ten zgubny nałóg, często się przekonują o prawdziwości tej myśli. Myśl o swoim celu jak najbardziej szczegółowo. Zapisz informacje mówiące o tym, kiedy go osiągniesz, po czym poznasz, że go osiągnąłeś, co zmieni się w Twoim życiu. Wyobrażaj sobie często jak najdokładniej ten moment z przyszłości, kiedy uda Ci się zrealizować zamierzenia; jak się będziesz z tym czuł, gdzie będziesz wykorzystywał nowe umiejętności, w jakim stopniu przyda się to innym. Twoje wyobrażenia zaprogramują Twój umysł, który będzie wspomagał Cię w drodze do osiągnięcia ważnych celów. 1.3. Właściwe nastawienie Zadbaj o właściwe nastawienie. Jest ono szczególnie ważne w przypadku uczenia się. To stan zaciekawienia, optymizmu, relaksu i koncentracji na wykonywanym zadaniu. Możesz go osiągać dzięki pewnym zachowaniom i ćwiczeniom. Oto kilka rad, które na pewno pomogą Ci przywoływać w dowolnym momencie ten pożądany stan: Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 11 1.Codziennie przypominaj sobie swoje życiowe cele. Miej pod ręką ich listę. 2.Przestań myśleć i mówić negatywnie o swoich możliwościach. Zacznij używać sformułowań: „Mój umysł da sobie z tym radę”, „Oczywiście, że się nauczę”, „Łatwo to zapamiętam”, „Rozkazuję mojej podświadomości, aby pozwoliła mi uczyć się szybko i skutecznie” itp. 3.Przestań się martwić rzeczami, na które nie masz wpływu. 4.Śmiej się jak najczęściej. Kiedy jesteś w nienajlepszym nastroju, obejrzyj zabawny film, przypomnij sobie wyraźnie jakieś śmieszne wydarzenie, poszukaj towarzystwa, które potrafi Cię rozbawić. 5.Dbaj o odpoczynek. Najlepiej relaksuj się w ruchu. Zabawa ze skakanką, żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia z zakresu „gimnastyki mózgu” (Znajdziesz je w książce: Carla Hannaford, Zmyślne ruchy. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, 1998) znakomicie odprężają i pobudzają koncentrację. 6.Słuchaj muzyki relaksującej i aktywującej do nauki. 7.Wykorzystuj wyobraźnię i twórczą wizualizację. Wyobrażaj sobie siebie jako znakomitego ucznia, który odbiera nagrody, zdaje z powodzeniem kolejny egzamin. Przypominaj sobie bardzo dokładnie, przywołując tamte emocje, sytuacje z przeszłości, kiedy to osiągałeś różnorodne sukcesy. 8.Bądź cierpliwy i konsekwentny w tym, co robisz. Pamiętaj, że trening czyni mistrza. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 12 9.Błędy traktuj wyłącznie jako informacje zwrotną. Przestań je głęboko przeżywać, poddaj je analizie, tak, by nigdy więcej ich nie popełniać. Pamiętaj o słowach słynnej psychoterapeutki Virgini Satir: „Popełniłeś błąd? Świętuj!”. 1.4. Wyobraźnia Einstein twierdził, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, bo jest nieograniczona. Sam przyznawał, że miał duże trudności w myśleniu werbalnym i na poziomie abstrakcyjnych symboli. Zwykle więc myślał posługując się żywymi wyobrażeniami. To wymyślona podróż na promieniu słonecznym stała się dla niego natchnieniem do stworzenia teorii względności. Kolorowy chromowy film Kodaka wymyślili dwaj muzycy: Leopold Mannes i Leopold Godowsky. Pomysłodawcą koła pneumatycznego był weterynarz John Boyd Dunlop. Wyobraźnia jest motorem największych zmian. Od niej zaczyna się mnóstwo pomysłów, które potem są realizowane w naukowych pracowniach. Znany i opisywany jest przykład chemika Kekule, pracującego nad modelem cząsteczki benzenu. Pewnego razu wracając do domu omnibusem wyobraził sobie atomy, które niczym węże, tańczyły i łączyły się w coraz dłuższe łańcuchy. Był to impuls do stworzenia przez niego opisu cząsteczki benzenu jako łańcucha kolistego, zamkniętego. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 13 Żywa wyobraźnia nie tylko dodaje magicznego uroku naszej codzienności, jest również fundamentem pamięci. Dzięki niej możesz znacznie zwiększyć tempo uczenia się, podnieść kreatywność myślenia, wykorzystywać siły swojej podświadomości, zmieniać swoje zachowania, czy lepiej wypoczywać. Wyobraźnia jest domeną funkcjonowania prawej półkuli mózgowej. Niestety, nasz system edukacyjny bardzo mocno eksponuje konieczność posługiwania się lewą – logiczną półkulą. Liczy się przede wszystkim wiedza a nie kreatywność i wychowywanie ludzi twórczych. Wyobraźnię zabija bezmyślne oglądanie telewizji. Porzuciliśmy czytanie książek, słuchanie radia. Przestaliśmy ćwiczyć pamięć. Nie wydaje się jednak, aby sensowne było oczekiwanie na jakieś rewolucyjne zmiany w systemach oświatowych w tym zakresie. Powinniśmy więc sami zadbać o trening prawej półkuli mózgowej, o odblokowanie jej potencjału i wykorzystywanie całego naszego umysłu, z jego ogromnymi możliwościami. Istnieje wiele metod rozwijających naszą wyobraźnię. Tak, jak wielokrotnie robiliśmy to w dzieciństwie, możemy przyglądać się chmurom i odnajdywać w nich różnorodne kształty. Bardzo pomocne jest oglądanie filmów rysunkowych, tych klasycznych pozycji, takich jak genialny „Tom and Jerry” czy wczesne filmy Walta Disney’a. Rozwija pracę naszego umysłu słuchanie radia lub telewizyjnych wiadomości z zamkniętymi oczami. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 14 Wspomagają naszą wyobraźnię ćwiczenia, których istotą jest wymyślanie nowych zastosowań znanych przedmiotów (np. młotka, cegły), czy przewidywanie konsekwencji wymyślonych sytuacji, np. jakie konsekwencje miałby fakt, że w parlamencie, zamiast posłów, zasiadają komputery? Albo, co spowoduje informacja, że w ciągu jednej nocy Warszawa zamieniła się w pustynię? Chodzi o to, aby w ciągu kilku minut wypisać jak najwięcej pomysłów. 1.5. Mapy Myśli Sposób wykonywania notatek w formie map myśli może znacznie zwiększyć efektywność twojej nauki; ułatwić rozumienie, zapamiętywanie i utrwalanie nowych informacji, pobudzić twórcze myślenie. W trakcie notowania sposobem tradycyjnym, linearnym, wykorzystujemy tylko niewielką część naszego umysłu, używając prawie wyłącznie lewopółkulowych mechanizmów zapamiętywania (słowa, cyfry, kolejność, porządek, logika). Niewykorzystane zostają możliwości naszej prawej, „kreatywnej” półkuli (wyobraźnia, skojarzenia, kolor, intuicja, wrażenia zmysłowe, humor). Mózg ma dwie pracujące ze sobą w harmonii półkule: lewą „akademicką” odpowiedzialną za odbieranie i przetwarzanie informacji z zakresu mowy, cyfr, logiki, matematyki, kolejności, Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 15 liczb, myślenie analityczne i prawą „kreatywną”, która „odpowiada” za rytm, muzykę, wyobraźnię, relacje przestrzenne, humor, intuicję, myślenie syntetyczne. Lewa półkula uaktywnia działanie pamięci krótkoterminowej, prawa zapewnia funkcjonowanie pamięci długoterminowej. Prof. Roger Sperry, laureat nagrody Nobla, wykazał, że im częściej posługujemy się jednocześnie pracą lewej i prawej półkuli, tym bardziej każda z nich korzysta na tej współpracy, w efekcie czego nasza efektywność myślenia i zapamiętywania znacznie wzrasta. System notowania za pomocą Map Myśli angażuje potencjał lewej i prawej półkuli, zgodnie z zasadą synergii ich działania. Oto, jak tworzymy Mapy Myśli. 1. Notuj zawsze na czystej kartce papieru, najlepiej formatu A4 lub A3, ułożonej poziomo. Peryferyjna szerokość widzenia oka jest większa w poziomie niż w pionie. 2. Na środku umieść tytuł (temat) z ilustrującym go rysunkiem bądź przedstawiającym go symbolem. 3. Od środka mapy prowadź łączące się ze sobą linie – „gałęzie”, zmniejszając ich grubość w miarę oddalania się od centrum. Każda linia powinna stykać się ze swoim punktem wyjścia. Rysuj je pod takim kątem, aby umieszczane na nich słowa były czytelne bez konieczności odwracania kartki. 4. Na liniach umieszczaj słowa – klucze, jedno na każdej linii. Używaj liter drukowanych (bardziej czytelne). Wyrazy niech Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 16 będą równe długościom gałęzi, na których się znajdują, i jak najbardziej zbliżone do pozycji horyzontalnej (poziomej). 5. Każdą grupę zagadnień rysuj innym kolorem. Kolor, podobnie jak kształty przestrzenne, bardzo pobudza pamięć. Mapę wzbogać jak największą ilością rysunków, piktogramów, symboli, strzałek, własnych kodów znaczeniowych. 6. Numeruj główne linie, szczególnie jeśli masz potrzebę uporządkowania w kolejności głównych zagadnień, np. przygotowujesz referat. Notatki tworzone w takiej formie są zgodne ze sposobem funkcjonowania naszego mózgu, dlatego są tak skuteczne. Mózg pracuje w sposób koncepcyjny, integrujący i międzypołączeniowy. Myślisz koncepcyjnie – dlatego w mapach myśli używasz kluczowych słów. Myślisz w sposób integrujący; holistyczny (całościowy) – wszystko masz w zasięgu wzroku na jednej kartce. Myślisz międzypołączeniowo – możesz tworzyć nawet odległe związki skojarzeniowe. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 17 Wszystkie mapy są autorskie, indywidualne i niepowtarzalne. Nie są odtwórczym zapisywaniem informacji, lecz twórczym procesem przetwarzania tych informacji zgodnie z własną wiedzą, doświadczeniem i systemem własnych skojarzeń. Ich różnorodność, twórcza praca nad plastycznym kształtem, przy tym bardzo dobra zabawa, eliminują zjawisko znudzenia. Mapy Myśli są również bardzo praktyczne. Nie ma potrzeby szukania informacji na dziesiątkach innych stron, łatwo można dodawać nowe informacje (dorysowywać nowe linie), uzupełniać stare. Przyjrzyj się mapie, jaka znajduje się na następnej stronie i dokonaj jej analizy pod kątem tego, co przeczytałeś powyżej. Jej tematem jest „Szybkie Uczenie się”. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowego wykonywania Map Myśli oraz wiadomości o tym, jak posługiwać się takimi notatkami w nauce, znajdziesz w dalszej części. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 18 Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 19 Z poprzednich stron dowiedziałeś się, jakie są zasady tworzenia Map Myśli. Zwróciłeś pewnie uwagę na dużą skrótowość zapisywanych informacji w tego typu notatkach. Praktycznie na poszczególnych liniach-gałęziach umieszczasz pojedyncze wyrazy. Wykorzystujemy tu zasady skojarzeń. Te pojedyncze słowa dają większą swobodę myślenia, jako słowa-klucze otwierają kolejne strumienie skojarzeń. Dlatego tak ważne jest, aby słowa-klucze były właściwie dobrane i w efekcie skutecznie wywołujące w każdym z nas indywidualne dla każdego procesy kojarzenia. Marek Szurawski w swojej znakomitej książce „Pamięć” słowa takie dzieli na „przypominacze” i „słowa kreatywne”. „Przypominacze” to słowa, które zawierają w sobie szeroki zakres konkretnych informacji i wyzwalają je wszystkie ze zdumiewającą dokładnością, kiedy tylko to słowo zobaczysz lub usłyszysz. Natomiast słowa kreatywne, szczególnie mocno pobudzające wyobraźnię, łatwo zapadają w pamięć, mają jednak o wiele większą pojemność niż „słowa-przypominacze”, nie wywołują więc konkretnych obrazów i skojarzeń. Posługując się Mapami Myśli przestajemy być odtwórcami. Działo się tak, przy tradycyjnym notowaniu, kiedy niczym automat, zapisywaliśmy cudze, gotowe w swej formie informacje. Korzystaliśmy więc z innego, obcego nam sposobu obróbki przekazywanej wiedzy. Tworząc Mapy Myśli przetwarzamy otrzymywane informacje na system połączeń i treściowych Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 20 zależności zgodnie z posiadaną indywidualną wiedzą i własnym, niepowtarzalnym systemem skojarzeń. Materiał staje się „osobisty”, zbudowany według schematów pracy typowych dla Twojego, bądź mojego mózgu. Słowa-klucze musisz więc budować samemu – tylko wtedy zadziałają najlepiej. Dlatego zachęcam Cię gorąco do konstruowania jak największej ilości map. Pozwoli Ci to nabyć wprawy i nauczyć się tworzyć takie słowa-klucze, które akurat dla Ciebie będą najskuteczniejsze. Po pierwszych 50 – 100 mapach będzie to już bardzo łatwe. Sprawdź, jak poradzisz sobie ze znajdywaniem słów-kluczy dla poniższych fragmentów. Porównaj swoje „klucze” z moimi. Aby w przyszłości sprawdzać, czy Twoje wybrane wyrazy spełniają swoją rolę, wystarczy, że spojrzysz na swoją mapę po jakimś czasie i tylko na jej podstawie potrafisz odtworzyć najważniejsze informacje z danego tematu. Ćwiczenie 1 Przykład: Fabuła klasycznej „Gorączki złota” Chaplina dzieli się jak gdyby na dwie połowy. W jednej Charlie postępuje jak mały włóczęga, w drugiej zostaje nagle milionerem. Charlie-włóczęga ma nienaganne maniery światowego człowieka. Kulminacyjna w tym względzie staje się scena, w której głodujący zimą w górach poszukiwacze złota gotują but. Krojąc owo obrzydliwe danie przy Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 21 użyciu noża i widelca, wysysając gwoździe niczym kosteczki, zajadając sznurówki jak spaghetti. Słowa-klucze: „Gorączka złota”, włóczęga, milioner, kulminacja, poszukiwacze (złoto), głód, but. Raz w północnej, głuchej dobie, gdym znużony siedział sobie Nad księgami dawnej wiedzy, którą wieków pokrył kurz – Gdym się drzemiąc chylił na nie, usłyszałem niespodzianie Lekkie, ciche kołatanie, jakby u drzwi moich tuż. (Edgar Allan Poe, Kruk) Pan Zagłoba najbardziej rad polował z sokoły, których kilka par, bardzo doskonałych, mieli ze sobą oficerowie. Basia towarzyszyła mu także, a za Basią posyłał pan Michał ukradkiem kilkunastu ludzi, aby była pomoc w nagłym razie, bo choć w Chreptiowie wiadomo było zawsze, co się na dwadzieścia mil wkoło w pustyni dzieje, jednak wolał pan Michał być ostrożnym. (Henryk Sienkiewicz, Pan Wołodyjowski) Ekspresjonizm jako kierunek w literaturze niektórzy badacze wywodzą z charakterystycznego dla epoki nieakceptowania rzeczywistości. Wyrażało się ono w gwałtownej, namiętnej krytyce zasad moralnych. Moje propozycje słów-kluczy: Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 22 północ, księgi, drzemka, pukanie Pan Zagłoba, polowanie (sokoły), Basia, obstawa (pan Michał) Ekspresjonizm, rzeczywistość (nieakceptowanie), krytyka, moralność (zasady). Zacznij komponować Mapy Myśli. Na początek wykonaj w tej formie notatki, będące zapisem programu informacyjnego z telewizji lub radia. Opisz w ten sposób swoje zainteresowania. Zrób notatki z filmu, który będziesz oglądał, z poszczególnych fragmentów książki, którą właśnie czytasz. Rozwiązuj za pomocą Map Myśli swoje problemy; umieszczaj na nich według stopnia ważności argumenty. Ułóż mapę swoich planów życiowych. Wykonaj plan swojego wypracowania, listu, który chcesz napisać, książki, którą zamierzasz kiedyś wydać. Rób notatki ze spotkania, na którym jesteś. Zaproponuj koledze, abyście przeprowadzili dyskusję na jakiś niezwykły temat (np. jakie decyzje podjąłbym jako pierwsze, gdybym został prezydentem planety Mars?). Notujcie w trakcie wymiany zdań, porównajcie swoje mapy. Wykonuj jak najwięcej Map Myśli, aż nabierzesz wprawy. Pierwsze mapy, jakie tworzysz na dany temat, mają charakter roboczy („na brudno”). W czasie wykładu, lekcji, czy w innych sytuacjach, nie ma czasu na rysunki, kolorowanie i całą oprawę plastyczną. Zadbaj jednak o to, aby w tej pierwszej wersji znalazły się wszystkie Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 23 potrzebne i ważne informacje. Przejrzyj swoją mapę, jeśli możesz, porównaj notatki z innymi, upewnij się, czy wszystkie zagadnienia są dla Ciebie zrozumiałe. Potem przystąp do konstruowania drugiej, pełnej wersji. To ona będzie stanowiła punkt wyjścia dla Twojej nauki; do powtórek materiału. 1.6. Jak się uczyć na podstawie Map Myśli? Technika uczenia się oparta na Mapach Myśli dzieli się na dwie zasadnicze części (Tony Buzan, Rusz głową): przygotowanie i zastosowanie. W każdej z nich wyróżniamy z kolei cztery etapy: Przygotowanie 1.Wertowanie książki – przejrzyj całą książkę, zapoznaj się z jej strukturą, zorientuj się ogólnie w tematyce. 2.Czas i zakres materiału – wyznacz sobie ilość materiału do nauki. Jeżeli jest bardzo obszerny, podziel go na mniejsze części i wyznacz sobie czas potrzebny do jego opanowania. 3.Mapa Myśli – obraz dotychczasowej wiedzy – wykonaj jak najszybciej (w ciągu kilku minut) mapę myśli prezentującą Twój aktualny stan wiedzy na dany temat. Celem tego ćwiczenia jest poprawa koncentracji i nastawienie umysłu na właściwy kierunek działania. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 24 4.Określenie celów - zastanów się, czego chcesz się z tej książki dowiedzieć, na jakie pytania chcesz znaleźć odpowiedzi. Zapisz swoje cele. Zastosowanie 1.Ogólny przegląd materiału – dobrze rozeznaj się w zawartości podręcznika. Zwróć uwagę na spis treści, tytuły rozdziałów, słowa pisane dużymi literami, kursywą, okładkę, tabele, zdjęcia, odnośniki, przypisy. Jednocześnie zacznij układać mapę myśli, określając jej centrum i wyprowadzając najważniejsze odgałęzienia. 2.Przejrzenie wstępne – jest to etap, w którym uzupełniasz luki powstałe w trakcie ogólnego przeglądania materiału. Powinieneś skoncentrować się na początkach i zakończeniach akapitów, części rozdziałów, dokonując selektywnie wyboru najistotniejszych wiadomości. 3.Końcowy przegląd materiału – syntetyczne spojrzenie na całość. Na tym etapie zajmij się tymi zagadnieniami, których nie opanowałeś i wróć do tych miejsc, które uważasz za szczególnie ważne. Uzupełnij notatki i zamknij etap tworzenia mapy myśli. Powinna teraz zawierać całość materiału, którego zamierzasz się nauczyć. Mapa, którą w ten sposób opracowałeś, jest gotowa do tego, aby na jej podstawie utrwalać potrzebną wiedzę. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki
TECHNIKI PAMIĘCIOWE DLA KAŻDEGO - darmowy fragment - kliknij po więcej Andrzej Bubrowiecki ● str. 25 Przejrzyj ją więc, w myślach lub na głos prezentując informacje na podstawie kolejnych gałęzi. Będzie to jednocześnie znakomitym sprawdzianem, jak funkcjonują wybrane przez Ciebie słowa- klucze. Po 10 minutach przerwy przystąp do pierwszej powtórki. Narysuj całą mapę z pamięci, po czym porównaj ją z oryginałem. Uzupełnij swoją mapę o te elementy, które Ci ewentualnie umknęły przy pierwszej powtórce. Następnego dnia ponownie weź czystą kartkę i z pamięci narysuj mapę. W trakcie rysowania jednocześnie omawiaj pojawiające się rozgałęzienia (ważne dla Ciebie w tym temacie informacje). I ponownie sprawdź z materiałem wyjściowym. Nanieś konieczne poprawki. Powtórz czynności po tygodniu, miesiącu i jeśli jest taka potrzeba, po pół roku, roku. Tuż przed egzaminem, klasówką czy innym sprawdzianem zrób jeszcze jeden przegląd swojej mapy myśli. Przeczytaj jeszcze raz spokojnie wszystkie informacje, jakie do tej pory zebrałeś na temat Map Myśli i jeśli wykonałeś wszystkie ćwiczenia, które pomagają w nauce tworzenia notatek, przeczytaj poniższe teksty, wykonaj na ich podstawie notatki w formie mapy, a potem porównaj swoje koncepcję z moimi wersjami na następnej stronie. Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Bubrowiecki