PRZED STALINGRADZKIM STARCIEM
LUFTWAFFE WYCHODZI
Z KRYZYSU ZIMOWEGO
Mimo początkowego zaskoczenia i szyb
kiego posuwania sic zagonów pancernych,
armii niemieckiej nie udało się odnieść bły
skawicznego zwycięstwa na froncie wschod
nim. Zima 1941 roku przyniosła jej ciężkie
rozczarowanie. Poważne straty poniosło
między innymi niemieckie lotnictwo. Dowó
dztwo Luftwaffe zdecydowało się więc na
wycofanie z frontu wielu jednostek dla uzu
pełnienia sianów i zapewnienia pilotom od
poczynku.
Nowo powołany na szefa przemysłu lot
niczego feldmarszałek E.Milch rozpoczął je
go poważną reorganizację. Kosztem znacz
nego zwiększenia zużycia materiałów, uru
chomienia nowych wytwórni i zwiększenia
zatrudnienia, już w marcu 1942 r. Niemcom
udało się osiągnąć półtora razy większy po
ziom produkcji niż w styczniu lego roku.
Luftwaffe otrzymała wówczas rekordową li
c/hę nowych samolotów - 1400 egzemplarzy.
Wraz z dostawami nowych samolotów w
Luftwaffe rozpoczęły się zmiany. Używane
na froncie wschodnim jednosilnikowe my
śliwce wiosną 1942 r. zostały całkowicie WA
DI ie nio n e na naj nowsze Messcrsch m i t ty
BI L09R Był to samolot o znakomitej zwrot-
ności i bardzo dużej prędkości wznoszenia,
dzięki mniejszej masie niż w poprzednich
odmianach. Jego skuteczność zwiększyło też
zainstalowanie w modelu Bf 109F-4, który
pi)].iw ii się po raz pierwszy na 1 roncie
wschodnim w sierpniu 1942 r., działka Mau-
ser MG 151/20,
Zimą roku 1942 r. Niemcy przelormo-
wali pułk szybkich bombowców SKG210 i
pułk ciężkich myśliwców ZGI. Dowodził
nim pilot doświadczalny mjr U.Diesing.
Drugi as latający na Bf 110 mjr R. von Ret-
tberg stał na czele pułku ZG2, którą sfor
mowano wiosną 1942 r. z myślą o wykorzy
staniu na froncie wschodnim. Obie jedno
stki wyposażono w samoloty Bf 110, a także
Bf 109E w wersji myśliwsko-bombowcj.
Eskadry bombowe na froncie wschod
nim były wyposażone tylko w dwa typy sa
molotów: I ie 111 i Ju 8
Wiktor Suworow -- Nad Stalingradem
Informacje o dokumencie
Rozmiar : | 2.8 MB |
Rozszerzenie: |
VERA25• 4 lata temu
To nie Suworow.