Silnik
i osprzęt silnika
Spis treści
Strona
10A
11A
12A
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ
SILNIKA
Identyfikacja silnika 10A-1
Zużycie oleju 10A-2
Ciśnienie oleju 10A-3
Zespół silnik i skrzynia biegów 10A-4
Miska olejowa 10A-18
Pompa olejowa 10A-23
Sonda poziomu oleju 10A-26
Wymiennik temperatury oleju 10A-27
GÓRA I PRZÓD SILNIKA
Pasek klinowy akcesoriów 11A-1
Pasek rozrządu 11A-5
Mieszanka paliwowa
Dane techniczne 12A-1
Tłumik szumów ssania 12A-4
Układ zasysania powietrza 12A-5
Filtr powietrza 12A-9
Obudowa filtra powietrza 12A-12
Przepustnica z silnikiem 12A-14
Obudowa dyfuzora 12A-19
System wyłączania silnika 12A-21
Kolektor ssący 12A-27
Rampa wtrysku 12A-39
Dolny kolektor 12A-41
Dolny kolektor - Zawór turbulencyjny 12A-47
Strona
12B
13A
Kolektor wydechowy 12A-48
Kolektory 12A-53
Kolektor wydechowy - rząd przedni 12A-56
Kolektor wydechowy - rząd tylny 12A-59
Środkowe przewody wydechowe 12A-61
Kolektory i środkowe przewody
wydechowe 12A-64
Zawór recyrkulacji gazów
spalinowych - Wymiennik 12A-65
doładowanie
Zawór regulacji ciśnienia 12B-1
Zawór redukujący ciśnienie 12B-4
Regulacja ciśnienia 12B-5
Turbosprężarka 12B-8
Wymiennik powietrza 12B-23
ZASILANIE PALIWEM
Obwód zasilania paliwem 13A-1
Obwód zasilania olejem
napędowym 13A-2
Filtr benzyny 13A-5
Filtr oleju napędowego 13A-6
Rampa wtrysku - Wtryskiwacze 13A-9
Pompa zasilająca 13A-12
Kontrola ciśnienia zasilania 13A-13
Kontrola wydatku pompy zasilającej 13A-15
Kontrola ciśnienia
i przepływu oleju napędowego 13A-17
Urządzenie antyperkolacyjne 13A-18
Strona
13B UKŁAD WTRYSKU DIESEL
Dane techniczne 13B-1
Cechy szczególne 13B-10
Czystość 13B-24
Rozmieszczenie elementów 13B-28
Pompa wysokiego ciśnienia 13B-45
Wtryskiwacze 13B-66
Rampa wtrysku 13B-82
Przewody wysokiego ciśnienia 13B-95
Czujnik ciśnienia 13B-100
Regulator ciśnienia 13B-104
Sonda temperatury oleju
napędowego 13B-109
Osłona rampy 13B-110
Potencjometr przyspieszenia 13B-115
Moduł elektroniczny 13B-117
Moduł mocy 13B-120
Lampka kontrolna wtrysku 13B-121
Funkcja blokady rozruchu 13B-124
Strategia wtrysku - Klimatyzacja 13B-125
Korekta obrotów biegu jałowego 13B-131
Regulacja i ograniczenie prędkości 13B-134
Centralny system kontroli
temperatury płynu 13B-137
Urządzenie antyperkolacyjne 13B-140
Przeznaczenie ścieżek modułu
elektronicznego 13B-141
Strona
13C
14A
16A
17A
Grzanie świec żarowych
Blok grzania świec żarowych 13C-1
Świece żarowe 13C-3
Sterowanie grzaniem świec
żarowych przed i po rozruchu 13C-5
ochrona środowiska
Pochłanianie oparów benzyny 14A-1
Pochłanianie oparów oleju 14A-6
Recyrkulacja gazów spalinowych
EGR 14A-12
rozruch - ładowanie
Alternator 16A-1
Rozrusznik 16A-7
zapłon
Zapłon statyczny 17A-1
Świece 17A-3
Strona
17B Układ wtrysku benzynowy
Rozmieszczenie elementów 17B-1
Potencjometr przyspieszenia 17B-9
Moduł elektroniczny 17B-11
Cechy szczególne 17B-13
Lampka kontrolna wtrysku 17B-15
Funkcja blokady rozruchu 17B-17
Strategia wtrysku - Klimatyzacja 17B-18
Przepustnica z silnikiem 17B-21
Korekta obrotów biegu jałowego 17B-22
Korekta dostosowawcza obrotów
biegu jałowego 17B-23
Regulacja składu mieszanki 17B-24
Korekta dostosowawcza składu
mieszanki 17B-26
Centralny system kontroli
temperatury płynu 17B-27
Przestawiacz faz rozrządu 17B-28
Regulacja ciśnienia doładowania 17B-29
Regulacja i ograniczanie prędkości 17B-31
Cechy szczególne systemu
"On Board Diagnostic" 17B-33
Warunki zapalenia się kontrolki
"On Board Diagnostic" 17B-34
Warunki prowadzenia diagnostyki
"On Board Diagnostic" 17B-35
Diagnostyka wykrywania wypadania
zapłonu 17B-36
Diagnostyka katalizatora 17B-37
Diagnostyka sondy lambda 17B-38
Przeznaczenie ścieżek modułu
elektronicznego 17B-39
Strona
19A
19B
19C
19D
układ chłodzenia
Dane techniczne 19A-1
Wlewanie płynu - odpowietrzanie 19A-2
Kontrola 19A-3
Schemat 19A-4
Termostat 19A-9
Chłodnica 19A-10
Pompa wodna 19A-12
układ wydechowy
Wiadomości ogólne 19B-1
Zespół linii 19B-3
Katalizator 19B-8
Katalizator wstępny 19B-15
Tłumik środkowy 19B-19
zbiornik
Opróżnianie zbiornika paliwa 19C-1
Zbiornik paliwa 19C-3
Rura wlewu paliwa 19C-11
Czujnik poziomu 19C-12
Pompa ze wskaźnikiem poziomu 19C-13
Filtr benzyny 19C-14
zawieszenie silnika
Zawieszenie elastyczne 19D-1
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Identyfikacja silnika 10A
10A-1
110AJEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Identyfikacja silnika
Z listą Podręczników Napraw silnika należy się zapoznać zależnie od typu silnika:
– silniki F4R wolnossący i F4R z turbosprężarką
Zeszyt dotyczący silnika Mot. F4 i Nota Techniczna na temat silnika F4R,
– silnik F9Q Zeszyt dot. silnika Mot. F9Q,
– silnik G9T Podręcznik dotyczący silnika Mot. G9T,
– silnik P9X Zeszyt dot. silnika P9X (Nota Techniczna 3621A).
Typ
pojazdu
Silnik
Skrzynia
biegów
Automatyczna
skrzynia
biegów
Pojemność
skokowa (cm3)
Średnica
tłoka (mm)
Skok tłoka
(mm)
Stopień
sprężania
JK0K
F4R
wolnossący
PK6 - 1998 82,7 93 9,5/1
JK0B-
JK0D
F4R
z turbosprężarką
PK6 SU1 1998 82,7 93 9,5/1
JK0G F9Q PK6 - 1870 80 93 19/1
JK0H G9T PK6 SU1 2188 87 92 18/1
JK0J P9X - SU1 2958 87,5 82 18,5/1
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zużycie oleju 10A
10A-2
Zużycie oleju
I - PROCEDURA POMIARU ZUŻYCIA OLEJU
1 - Napełnienie do poziomu maksymalnego
Operację tę należy wykonywać przy rozgrzanym silniku, po włączeniu się zespołu wentylatora.
Zatrzymać silnik.
Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski.
Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego.
Uzupełnić do oznaczenia "MAXI".
Wykonać znak farbą jednocześnie na korku wlewu i korku spustowym miski olejowej w celu późniejszego
sprawdzenia, czy nie były demontowane.
2 - Eksploatacja przez klienta
Poinformować klienta, że może przejechać około 2000 km i że nie należy przekraczać oznaczenia "MINI".
3 - Uzupełnienie poziomu oleju
Czynność należy wykonywać przy rozgrzanym silniku i po włączeniu się zespołu wentylatora.
Zatrzymać silnik.
Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski.
Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego.
Uzupełnić do oznaczenia "MAXI".
Zanotować ilość oleju i przebieg kilometrów począwszy od ostatniego uzupełnienia oleju.
4 - Pomiar zużycia oleju
Zużycie oleju =
Ilość oleju wlanego przy uzupełnieniu poziomu (w litrach)
Liczba kilometrów (w tysiącach)
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Ciśnienie oleju 10A
10A-3
Ciśnienie oleju
I - KONTROLA
Zestaw Mot. 836.05
Kontrolę ciśnienia oleju należy przeprowadzać przy
rozgrzanym silniku (do około 80 °°°°C).
Użyć tulei o długości 22 mm.
II - EKSPLOATACJA
Podłączyć manometr zamiast czujnika ciśnienia oleju.
III - KONTROLA SILNIKA
Silnik F4R
– Bieg jałowy : 1 bar
– 3000 obr./min: 3 bary
Silnik F9Q
– Bieg jałowy : 1,2 bara
– 3000 obr./min: 3,5 bara
Silnik G9T
– Bieg jałowy : 1,6 bara
– 3000obr./min: 4 bary
Silnik P9X
– Bieg jałowy : 1,5 bara
– 4700 obr./min: 2,9 bara
Silnik F4R
wolnossący
Silnik F4R z
turbosprężarką
Silnik
F9Q
Silnik
G9T
Silnik P9X
C + F C + F B + F F + E
+ C
Mot. 1658
(H) + F
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-4
Zespół silnik - skrzynia biegów
DEMONTAŻ
Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku.
Wymontować:
– obudowę filtra powietrza,
– osłony silnika,
– akumulator,
– przednie koła,
– osłonę pod silnikiem,
– fartuchy przeciwbłotne prawy i lewy, jak również
osłony boczne.
Spuścić płyny z następujących układów:
– układ klimatyzacji przy użyciu urządzenia
specjalistycznego,
– układ chłodzenia przez dolny przewód chłodnicy przy
pomocy przyrządu Mot. 1202-01, Mot. 1202-02 lub
Mot. 1448,
– skrzyni biegów i silnika w razie potrzeby.
Wymontować przewody zasilające w paliwo.
NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE
Mot. 1202-01 Szczypce do pierścieni
zaciskowych (duży model)
Mot. 1202-02 Szczypce do pierścieni
zaciskowych (mały model)
Mot. 1448 Szczypce dystansowe do
pierścieni zaciskowych
T. Av. 476 Ściągacz przegubów
Mot. 1372 Zestaw do ściągania śrub ze
zrywanym łbem z pompy wtrysku
Mot. 1390 Wspornik do demontażu-montażu
zespołu napędowego
MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m)
Śruba mocująca zaciski 10,5
Śruby z nakrętkami dolnych części
amortyzatorów 18
Nakrętki dolnych przegubów kulistych 11
Śruba mocująca osłonę półosi 3
Nakrętki przegubów kierowniczych 3,7
Śruba mocująca górny drążek
zawieszenia elastycznego 10,5
Śruba mocująca do nadwozia ogranicznik
wychylenia zawieszenia elastycznego 2,1
Śruba mocująca do silnika uchwyt
zawieszenia elastycznego 6,2
Śruby mocujące drążek reakcyjny
silnika:do ramy silnika 10,5
Śruba mocująca drążek reakcyjny do
silnika 18
Śruby mocujące podłużnice aluminiowe
do dolnej belki 4,4
Śruby mocujące ściągi podłużnic
aluminiowych 4,4
Śruba mocująca koło 13
UWAGA:
Podczas wykonywania tej operacji, konieczne jest
przymocowanie pojazdu do podnośnika za pomocą
taśmy, w celu utrzymania równowagi.
Zapoznać się z rozdziałem 02A "Podnośnik
kolumnowy" w celu poznania procedury zakładania
taśmy.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-5
SILNIKI F9Q,
G9T i P9X
Silniki wysokoprężne
Wymontować przewody doprowadzające (1) i
odprowadzające (2) filtra oraz złącze elektryczne (3).
Założyć korki zabezpieczające przed
zanieczyszczeniem.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-6
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Wymontować nakrętki dolnych przegubów kulistych (w
razie potrzeby użyć klucza sześciokątnego
przyciętego na wymiar X = 22 mm w celu
unieruchomienia przegubów).
Wymontować zaciski hamulców w miejscu (4) i
zaczepić je na sprężynach zawieszenia.
Odłączyć złącza czujników ABS (5).
Wymontować:
– przeguby kuliste układu kierowniczego przy pomocy
przyrządu T. Av. 476,
– dwie śruby wspornika mocowania półosi na
wsporniku łożyska (z prawej strony pojazdu),
– śruby mocujące osłonę półosi (z lewej strony
pojazdu, w wersjach z mechaniczną skrzynią biegów
PK6),
– dwa mocowania dolnej części amortyzatora (6).
Odłączyć półoś napędową.
Wymontować zespół "piasta-półoś".
Odłączyć złącza świateł przeciwmgielnych.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-7
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Wymontować:
– przewód spryskiwacza reflektorów, jeżeli pojazd jest
w niego wyposażony,
– zderzak,
– zbiornik wyrównawczy zespołu wspomagania
kierownicy i jego wspornik,
– osłony wlotów chłodzenia,
– rynienki pokrywy,
– reflektory,
– górną belkę (7).
Wymontować płytkę przekaźników (8).
Odpiąć wsporniki bezpieczników (9).
Odłączyć:
– złącza wiązki przewodów elektrycznych silnika -
kabiny (10),
– dwa przewody masowe (11).
Wywiercić trzy śruby niezrywalne posługując się
wiertłem 5 mm w osi śrub (12).
Wymontować:
– śruby za pomocą przyrządu Mot. 1372,
– skrzynkę akumulatora.
Odsunąć moduł elektroniczny i jego wspornik.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-8
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
SKRZYNIA BIEGÓW PK6
Wymontować:
– elementy sterujące skrzyni biegów (13),
– hydrauliczne sterowanie sprzęgła (14).
SKRZYNIA BIEGÓW SU1
Wymontować element sterujący skrzyni biegów (15).
Odłączyć przewód wspomagania siłownika układu
hamulcowego.
Wymontować:
– elastyczne przewody powietrza wymiennika (F4R z
turbosprężarką, F9Q) i stabilizatora ciśnienia (G9T),
– elastyczne przewody kolektora ssącego i
turbosprężarki (P9X),
– górny przewód gumowy chłodnicy.
Odłączyć:
– złącze zespołu wentylatora,
– złącze elektryczne opornika zespołu wentylatora.
Wymontować:
– zespół wentylatora,
– przewody klimatyzacji w sprężarce.
Wymontować oba przewody (16).
UWAGA:
Zatkać przewody, by uniknąć wypłynięcia płynu.
UWAGA:
Należy koniecznie wymienić elastyczne przewody
wymiennika F4R z turbosprężarką w czasie
montażu.
UWAGA:
Założyć koniecznie korki na odłączone przewody
klimatyzacji, by uniknąć przeniknięcia wilgoci do
układu.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-9
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Wymontować przewód wspomagania kierownicy (17),
przy kolumnie i zbiorniku układu wspomagania.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-10
SILNIK P9X
Wymontować przewody wymiennika oleju w module
odcinającym dopływ oleju.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-11
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Wymontować:
– ściągi (18),
– dwie aluminiowe podłużnice (19),
– mocowania blaszanej osłony zespołu ABS.
Odłączyć złącza bloku grzania świec żarowych (silniki
diesel).
Wymontować:
– dolne mocowania układu chłodzenia (20),
– układ chłodzenia wraz z dolną poprzeczką,
– drążek reakcyjny silnika,
– mocowania wspornika rury wydechowej.
Odłączyć elastyczne przewody nagrzewnicy powietrza
przy pomocy przyrządu Mot. 1448 w (21).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-12
SILNIKI
F4R i F9Q
Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem.
Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod
strefą zaznaczoną na szaro (22).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-13
Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem.
Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod
strefą zaznaczoną na szaro (24).
SILNIK G9T
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-14
SILNIK P9X
Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem.
Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod
strefą zaznaczoną na szaro (25).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-15
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Wymontować przedni wspornik zawieszenia
elastycznego z prawej strony.
Wymontować nakrętkę (26).
Wybić śrubę przy pomocy wybijaka z brązu.
Wymontować silentblok (27).
W przypadku silników G9T i P9X, wymontować
wspornik skrzyni biegów (28).
UWAGA:
Sprawdzić, czy silnik jest ustawiony na wsporniku,
przed całkowitym dokręceniem śrub.
UWAGA:
Podkładki przyrządu Mot. 1390 muszą prawie
stykać się z silnikiem, w wyniku wybijania, silnik
ustawi się na wsporniku.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-16
SILNIK P9X
Przesunąć silnik do przodu.
Wymontować:
– ekrany termiczne,
– katalizator - w celu ułatwienia demontażu przy
podnoszeniu pojazdu.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Zespół silnik - skrzynia biegów 10A
10A-17
WSZYSTKIE TYPY
SILNIKÓW
Unieść nadwozie, przesuwając lekko silnik do przodu,
aby zapewnić przejście między ramą silnika a skrzynią
biegów.
Wyjąć silnik przy pomocy przyrządu Mot. 1390.
MONTAŻ
Umieścić zespół silnik-skrzynia biegów w pojeździe.
Zamontować:
– wspornik lewego zawieszenia elastycznego,
– wspornik prawego zawieszenia elastycznego,
– drążek reakcyjny silnika.
Patrz rozdział 19D "Zawieszenie elastyczne" w celu
dokręcenia wsporników momentem.
Dolać płynu hamulcowego do zbiornika w celu
odpowietrzenia sprzęgła.
Odpowietrzyć sprzęgło (patrz rozdział 37A
"Sterowanie elementami mechanicznymi").
Uzupełnić płyn hamulcowy do właściwego poziomu.
Sprawdzić prawidłowe działanie zespołu sprzęgła.
Montaż należy wykonać w kolejności odwrotnej do
demontażu.
Wymienić śruby niezrywalne na nowe śruby
niezrywalne.
Wykonać następujące czynności:
– wlać olej do skrzyni biegów - w razie potrzeby,
– wlać olej do silnika - w razie potrzeby,
– wlać do pełna płyn i odpowietrzyć układ chłodzenia
(patrz rozdział 19A "Napełnianie-odpowietrzanie"),
– wlać do pełna olej do układu wspomagania
kierownicy i wykonać odpowietrzenie układu,
– wlać płyn do układu klimatyzacji za pomocą
urządzenia specjalistycznego.
Dokręcić momentem:
– śruby mocujące zaciski (10,5 daN.m) przy użyciu
Loctite FRENBLOC,
– śruby z nakrętkami dolnej części amortyzatora
(18 daN.m),
– nakrętki dolnych przegubów kulistych
(11 daN.m),
– śruby mocujące osłonę półosi (3 daN.m),
– nakrętki przegubów kierowniczych (3,7 daN.m),
– śruby mocujące górny drążek zawieszenia
elastycznego (10,5 daN.m),
– śruby mocujące do nadwozia ogranicznik
wychylenia zawieszenia elastycznego
(2,1 daN.m),
– śruby mocujące do silnika uchwyt zawieszenia
elastycznego (6,2 daN.m),
– śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do ramy
silnika (10,5 daN.m),
– śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do
silnika (18 daN.m),
– śruby mocujące podłużnice aluminiowe do
dolnej belki (4,4 daN.m),
– śruby mocujące ściągi podłużnic aluminiowych
(4,4 daN.m).
Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły
się z klockami i tarczami hamulcowymi.
Dokręcić momentem śruby mocujące kół
(13 daN.m).
Jeżeli pojazd jest wyposażony w lampy ksenonowe,
dokonać koniecznie ustawienia początkowych
parametrów systemu (patrz rozdział 8).
UWAGA:
Należy prawidłowo zamocować przewód
hamulcowy i wiązkę przewodów czujnika ABS.
UWAGA:
Podłączyć akumulator; wykonać konieczne
przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Miska olejowa 10A
10A-18
SILNIK F9Q
Miska olejowa
DEMONTAŻ
Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku.
Odłączyć akumulator.
Zdjąć osłony silnika.
Spuścić olej z silnika.
Wymontować:
– obudowę filtra powietrza,
– śruby (1) i (2) oraz drążka reakcyjnego silnika,
– miskę olejową.
Oczyścić powierzchnię uszczelki.
MONTAŻ
Nałożyć odrobinę środka RHODORSEAL 5661 w
miejscu (3) (po obu stronach podpory Nr 1) oraz w (4)
(miejsce przecięcia płyty zamykającej wału korbowego
i bloku cylindrów).
Zamontować miskę olejową z nową uszczelką.
Wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) we wskazanej
kolejności.
MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m)
Wstępnie dokręcić śruby 0,5
Śruba miski olejowej 1,4
Drążek na ramie 10,5
Drążek na silniku 18
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Miska olejowa 10A
10A-19
SILNIK F9Q
Dokonać końcowego dokręcenia śrub miski olejowej
(1,4 daN.m) w zalecanej kolejności i zalecanym
momentem.
Dokręcić drążek reakcyjny silnika:
– Drążek na ramie 10,5 daN.m.
– Drążek na silniku 18 daN.m.
Napełnić silnik olejem.
UWAGA:
Podłączyć akumulator; wykonać konieczne
przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Miska olejowa 10A
10A-20
SILNIK G9T
DEMONTAŻ
Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku.
Odłączyć akumulator.
Wymontować:
– obudowę filtra powietrza,
– osłony silnika,
– osłonę pod silnikiem,
– wspornik przewodów wspomagania kierownicy.
Odsunąć przewody układu wspomagania kierownicy.
Spuścić olej z silnika.
Wymontować miskę olejową.
Oczyścić i odtłuścić przylgnie uszczelek.
MONTAŻ
Nałożyć środek RHODORSEAL 5661 w miejscu (A).
Zamontować miskę olejową z nową uszczelką i
wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) w zalecanej
kolejności.
Dokręcić w zalecanej kolejności i zalecanym
momentem śruby miski olejowej (0,9 daN.m).
Zamontować mocowania przewodów układu
wspomagania kierownicy.
Napełnić silnik olejem.
MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m)
Wstępnie dokręcić śruby 0,5
Śruba miski olejowej 0,9
UWAGA:
Podłączyć akumulator; wykonać konieczne
przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA
Miska olejowa 10A
10A-21
SILNIK P9X
DEMONTAŻ
Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku.
Odłączyć akumulator.
Spuścić olej z silnika.
Wymontować:
– obudowę filtra powietrza,
– osłony silnika,
– osłonę pod silnikiem,
– elastyczny przewód powietrza w kolektorze ssącym,
– wskaźnik poziomu oleju oraz mocowania prowadnicy
wskaźnika,
– przewód powrotny oleju w misce olejowej.
Odłączyć złącze sondy poziomu oleju silnikowego.
Wymontować:
– drążek reakcyjny silnika i jego wspornik w misce
olejowej,
– pasek napędowy akcesoriów.
Wymontować:
– mocowanie wspornika wielofunkcyjnego miski
olejowej,
– mocowania sprężarki klimatyzacji.
Odsunąć nieznacznie wspornik wielofunkcyjny miski
olejowej.
Wymontować:
– mocowania miski olejowej,
– miskę olejową.
CZYSZCZENIE
MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m)
Śruba miski olejowej 2,5
Śruba o średnicy 10 mm sprężarki
klimatyzacji 5
Śruba o średnicy 8 mm sprężarki
klimatyzacji 2,5
Śruba czujnika poziomu oleju 1
UWAGA:
Metoda demontażu paska akcesoriów jest opisana
w rozdziale 11A "Pasek napędowy akcesoriów".
UWAGA:
Nie zarysować płaszczyzny uszczelek aluminiowych
powierzchni.
Założyć rękawice na czas wykonywania tej
czynności.
Oczyścić powierzchnie uszczelek przy użyciu
środka Décapjoint, aby oddzielić część uszczelki
przyklejoną do miski olejowej i bloku cylindrów.
Nałożyć produkt na część przeznaczoną do
oczyszczenia;
odczekać dziesięć minut, a następnie usunąć resztki
przy użyciu drewnianej szpachelki.
Silnik i osprzęt silnika JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA GÓRA I PRZÓD SILNIKA MIESZANKA PALIWOWA ZASILANIE PALIWEM ZASILANIE PALIWEM UKŁAD WTRYSKU DIESEL GRZANIE ŚWIEC ŻAROWYCH OCHRONA ŚRODOWISKA ROZRUCH ŁADOWANIE UKŁAD ZAPŁONOWY BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU UKŁAD CHŁODZENIA UKŁAD WYDECHOWY ZBIORNIK ZAWIESZENIE SILNIKA JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 027 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002
Silnik i osprzęt silnika Spis treści Strona 10A 11A 12A JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika 10A-1 Zużycie oleju 10A-2 Ciśnienie oleju 10A-3 Zespół silnik i skrzynia biegów 10A-4 Miska olejowa 10A-18 Pompa olejowa 10A-23 Sonda poziomu oleju 10A-26 Wymiennik temperatury oleju 10A-27 GÓRA I PRZÓD SILNIKA Pasek klinowy akcesoriów 11A-1 Pasek rozrządu 11A-5 Mieszanka paliwowa Dane techniczne 12A-1 Tłumik szumów ssania 12A-4 Układ zasysania powietrza 12A-5 Filtr powietrza 12A-9 Obudowa filtra powietrza 12A-12 Przepustnica z silnikiem 12A-14 Obudowa dyfuzora 12A-19 System wyłączania silnika 12A-21 Kolektor ssący 12A-27 Rampa wtrysku 12A-39 Dolny kolektor 12A-41 Dolny kolektor - Zawór turbulencyjny 12A-47 Strona 12B 13A Kolektor wydechowy 12A-48 Kolektory 12A-53 Kolektor wydechowy - rząd przedni 12A-56 Kolektor wydechowy - rząd tylny 12A-59 Środkowe przewody wydechowe 12A-61 Kolektory i środkowe przewody wydechowe 12A-64 Zawór recyrkulacji gazów spalinowych - Wymiennik 12A-65 doładowanie Zawór regulacji ciśnienia 12B-1 Zawór redukujący ciśnienie 12B-4 Regulacja ciśnienia 12B-5 Turbosprężarka 12B-8 Wymiennik powietrza 12B-23 ZASILANIE PALIWEM Obwód zasilania paliwem 13A-1 Obwód zasilania olejem napędowym 13A-2 Filtr benzyny 13A-5 Filtr oleju napędowego 13A-6 Rampa wtrysku - Wtryskiwacze 13A-9 Pompa zasilająca 13A-12 Kontrola ciśnienia zasilania 13A-13 Kontrola wydatku pompy zasilającej 13A-15 Kontrola ciśnienia i przepływu oleju napędowego 13A-17 Urządzenie antyperkolacyjne 13A-18
Strona 13B UKŁAD WTRYSKU DIESEL Dane techniczne 13B-1 Cechy szczególne 13B-10 Czystość 13B-24 Rozmieszczenie elementów 13B-28 Pompa wysokiego ciśnienia 13B-45 Wtryskiwacze 13B-66 Rampa wtrysku 13B-82 Przewody wysokiego ciśnienia 13B-95 Czujnik ciśnienia 13B-100 Regulator ciśnienia 13B-104 Sonda temperatury oleju napędowego 13B-109 Osłona rampy 13B-110 Potencjometr przyspieszenia 13B-115 Moduł elektroniczny 13B-117 Moduł mocy 13B-120 Lampka kontrolna wtrysku 13B-121 Funkcja blokady rozruchu 13B-124 Strategia wtrysku - Klimatyzacja 13B-125 Korekta obrotów biegu jałowego 13B-131 Regulacja i ograniczenie prędkości 13B-134 Centralny system kontroli temperatury płynu 13B-137 Urządzenie antyperkolacyjne 13B-140 Przeznaczenie ścieżek modułu elektronicznego 13B-141 Strona 13C 14A 16A 17A Grzanie świec żarowych Blok grzania świec żarowych 13C-1 Świece żarowe 13C-3 Sterowanie grzaniem świec żarowych przed i po rozruchu 13C-5 ochrona środowiska Pochłanianie oparów benzyny 14A-1 Pochłanianie oparów oleju 14A-6 Recyrkulacja gazów spalinowych EGR 14A-12 rozruch - ładowanie Alternator 16A-1 Rozrusznik 16A-7 zapłon Zapłon statyczny 17A-1 Świece 17A-3
Strona 17B Układ wtrysku benzynowy Rozmieszczenie elementów 17B-1 Potencjometr przyspieszenia 17B-9 Moduł elektroniczny 17B-11 Cechy szczególne 17B-13 Lampka kontrolna wtrysku 17B-15 Funkcja blokady rozruchu 17B-17 Strategia wtrysku - Klimatyzacja 17B-18 Przepustnica z silnikiem 17B-21 Korekta obrotów biegu jałowego 17B-22 Korekta dostosowawcza obrotów biegu jałowego 17B-23 Regulacja składu mieszanki 17B-24 Korekta dostosowawcza składu mieszanki 17B-26 Centralny system kontroli temperatury płynu 17B-27 Przestawiacz faz rozrządu 17B-28 Regulacja ciśnienia doładowania 17B-29 Regulacja i ograniczanie prędkości 17B-31 Cechy szczególne systemu "On Board Diagnostic" 17B-33 Warunki zapalenia się kontrolki "On Board Diagnostic" 17B-34 Warunki prowadzenia diagnostyki "On Board Diagnostic" 17B-35 Diagnostyka wykrywania wypadania zapłonu 17B-36 Diagnostyka katalizatora 17B-37 Diagnostyka sondy lambda 17B-38 Przeznaczenie ścieżek modułu elektronicznego 17B-39 Strona 19A 19B 19C 19D układ chłodzenia Dane techniczne 19A-1 Wlewanie płynu - odpowietrzanie 19A-2 Kontrola 19A-3 Schemat 19A-4 Termostat 19A-9 Chłodnica 19A-10 Pompa wodna 19A-12 układ wydechowy Wiadomości ogólne 19B-1 Zespół linii 19B-3 Katalizator 19B-8 Katalizator wstępny 19B-15 Tłumik środkowy 19B-19 zbiornik Opróżnianie zbiornika paliwa 19C-1 Zbiornik paliwa 19C-3 Rura wlewu paliwa 19C-11 Czujnik poziomu 19C-12 Pompa ze wskaźnikiem poziomu 19C-13 Filtr benzyny 19C-14 zawieszenie silnika Zawieszenie elastyczne 19D-1
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika 10A 10A-1 110AJEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika Z listą Podręczników Napraw silnika należy się zapoznać zależnie od typu silnika: – silniki F4R wolnossący i F4R z turbosprężarką Zeszyt dotyczący silnika Mot. F4 i Nota Techniczna na temat silnika F4R, – silnik F9Q Zeszyt dot. silnika Mot. F9Q, – silnik G9T Podręcznik dotyczący silnika Mot. G9T, – silnik P9X Zeszyt dot. silnika P9X (Nota Techniczna 3621A). Typ pojazdu Silnik Skrzynia biegów Automatyczna skrzynia biegów Pojemność skokowa (cm3) Średnica tłoka (mm) Skok tłoka (mm) Stopień sprężania JK0K F4R wolnossący PK6 - 1998 82,7 93 9,5/1 JK0B- JK0D F4R z turbosprężarką PK6 SU1 1998 82,7 93 9,5/1 JK0G F9Q PK6 - 1870 80 93 19/1 JK0H G9T PK6 SU1 2188 87 92 18/1 JK0J P9X - SU1 2958 87,5 82 18,5/1
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zużycie oleju 10A 10A-2 Zużycie oleju I - PROCEDURA POMIARU ZUŻYCIA OLEJU 1 - Napełnienie do poziomu maksymalnego Operację tę należy wykonywać przy rozgrzanym silniku, po włączeniu się zespołu wentylatora. Zatrzymać silnik. Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski. Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego. Uzupełnić do oznaczenia "MAXI". Wykonać znak farbą jednocześnie na korku wlewu i korku spustowym miski olejowej w celu późniejszego sprawdzenia, czy nie były demontowane. 2 - Eksploatacja przez klienta Poinformować klienta, że może przejechać około 2000 km i że nie należy przekraczać oznaczenia "MINI". 3 - Uzupełnienie poziomu oleju Czynność należy wykonywać przy rozgrzanym silniku i po włączeniu się zespołu wentylatora. Zatrzymać silnik. Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski. Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego. Uzupełnić do oznaczenia "MAXI". Zanotować ilość oleju i przebieg kilometrów począwszy od ostatniego uzupełnienia oleju. 4 - Pomiar zużycia oleju Zużycie oleju = Ilość oleju wlanego przy uzupełnieniu poziomu (w litrach) Liczba kilometrów (w tysiącach)
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Ciśnienie oleju 10A 10A-3 Ciśnienie oleju I - KONTROLA Zestaw Mot. 836.05 Kontrolę ciśnienia oleju należy przeprowadzać przy rozgrzanym silniku (do około 80 °°°°C). Użyć tulei o długości 22 mm. II - EKSPLOATACJA Podłączyć manometr zamiast czujnika ciśnienia oleju. III - KONTROLA SILNIKA Silnik F4R – Bieg jałowy : 1 bar – 3000 obr./min: 3 bary Silnik F9Q – Bieg jałowy : 1,2 bara – 3000 obr./min: 3,5 bara Silnik G9T – Bieg jałowy : 1,6 bara – 3000obr./min: 4 bary Silnik P9X – Bieg jałowy : 1,5 bara – 4700 obr./min: 2,9 bara Silnik F4R wolnossący Silnik F4R z turbosprężarką Silnik F9Q Silnik G9T Silnik P9X C + F C + F B + F F + E + C Mot. 1658 (H) + F
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-4 Zespół silnik - skrzynia biegów DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – akumulator, – przednie koła, – osłonę pod silnikiem, – fartuchy przeciwbłotne prawy i lewy, jak również osłony boczne. Spuścić płyny z następujących układów: – układ klimatyzacji przy użyciu urządzenia specjalistycznego, – układ chłodzenia przez dolny przewód chłodnicy przy pomocy przyrządu Mot. 1202-01, Mot. 1202-02 lub Mot. 1448, – skrzyni biegów i silnika w razie potrzeby. Wymontować przewody zasilające w paliwo. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 1202-01 Szczypce do pierścieni zaciskowych (duży model) Mot. 1202-02 Szczypce do pierścieni zaciskowych (mały model) Mot. 1448 Szczypce dystansowe do pierścieni zaciskowych T. Av. 476 Ściągacz przegubów Mot. 1372 Zestaw do ściągania śrub ze zrywanym łbem z pompy wtrysku Mot. 1390 Wspornik do demontażu-montażu zespołu napędowego MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca zaciski 10,5 Śruby z nakrętkami dolnych części amortyzatorów 18 Nakrętki dolnych przegubów kulistych 11 Śruba mocująca osłonę półosi 3 Nakrętki przegubów kierowniczych 3,7 Śruba mocująca górny drążek zawieszenia elastycznego 10,5 Śruba mocująca do nadwozia ogranicznik wychylenia zawieszenia elastycznego 2,1 Śruba mocująca do silnika uchwyt zawieszenia elastycznego 6,2 Śruby mocujące drążek reakcyjny silnika:do ramy silnika 10,5 Śruba mocująca drążek reakcyjny do silnika 18 Śruby mocujące podłużnice aluminiowe do dolnej belki 4,4 Śruby mocujące ściągi podłużnic aluminiowych 4,4 Śruba mocująca koło 13 UWAGA: Podczas wykonywania tej operacji, konieczne jest przymocowanie pojazdu do podnośnika za pomocą taśmy, w celu utrzymania równowagi. Zapoznać się z rozdziałem 02A "Podnośnik kolumnowy" w celu poznania procedury zakładania taśmy.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-5 SILNIKI F9Q, G9T i P9X Silniki wysokoprężne Wymontować przewody doprowadzające (1) i odprowadzające (2) filtra oraz złącze elektryczne (3). Założyć korki zabezpieczające przed zanieczyszczeniem.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-6 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować nakrętki dolnych przegubów kulistych (w razie potrzeby użyć klucza sześciokątnego przyciętego na wymiar X = 22 mm w celu unieruchomienia przegubów). Wymontować zaciski hamulców w miejscu (4) i zaczepić je na sprężynach zawieszenia. Odłączyć złącza czujników ABS (5). Wymontować: – przeguby kuliste układu kierowniczego przy pomocy przyrządu T. Av. 476, – dwie śruby wspornika mocowania półosi na wsporniku łożyska (z prawej strony pojazdu), – śruby mocujące osłonę półosi (z lewej strony pojazdu, w wersjach z mechaniczną skrzynią biegów PK6), – dwa mocowania dolnej części amortyzatora (6). Odłączyć półoś napędową. Wymontować zespół "piasta-półoś". Odłączyć złącza świateł przeciwmgielnych.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-7 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować: – przewód spryskiwacza reflektorów, jeżeli pojazd jest w niego wyposażony, – zderzak, – zbiornik wyrównawczy zespołu wspomagania kierownicy i jego wspornik, – osłony wlotów chłodzenia, – rynienki pokrywy, – reflektory, – górną belkę (7). Wymontować płytkę przekaźników (8). Odpiąć wsporniki bezpieczników (9). Odłączyć: – złącza wiązki przewodów elektrycznych silnika - kabiny (10), – dwa przewody masowe (11). Wywiercić trzy śruby niezrywalne posługując się wiertłem 5 mm w osi śrub (12). Wymontować: – śruby za pomocą przyrządu Mot. 1372, – skrzynkę akumulatora. Odsunąć moduł elektroniczny i jego wspornik.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-8 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW SKRZYNIA BIEGÓW PK6 Wymontować: – elementy sterujące skrzyni biegów (13), – hydrauliczne sterowanie sprzęgła (14). SKRZYNIA BIEGÓW SU1 Wymontować element sterujący skrzyni biegów (15). Odłączyć przewód wspomagania siłownika układu hamulcowego. Wymontować: – elastyczne przewody powietrza wymiennika (F4R z turbosprężarką, F9Q) i stabilizatora ciśnienia (G9T), – elastyczne przewody kolektora ssącego i turbosprężarki (P9X), – górny przewód gumowy chłodnicy. Odłączyć: – złącze zespołu wentylatora, – złącze elektryczne opornika zespołu wentylatora. Wymontować: – zespół wentylatora, – przewody klimatyzacji w sprężarce. Wymontować oba przewody (16). UWAGA: Zatkać przewody, by uniknąć wypłynięcia płynu. UWAGA: Należy koniecznie wymienić elastyczne przewody wymiennika F4R z turbosprężarką w czasie montażu. UWAGA: Założyć koniecznie korki na odłączone przewody klimatyzacji, by uniknąć przeniknięcia wilgoci do układu.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-9 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować przewód wspomagania kierownicy (17), przy kolumnie i zbiorniku układu wspomagania.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-10 SILNIK P9X Wymontować przewody wymiennika oleju w module odcinającym dopływ oleju.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-11 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować: – ściągi (18), – dwie aluminiowe podłużnice (19), – mocowania blaszanej osłony zespołu ABS. Odłączyć złącza bloku grzania świec żarowych (silniki diesel). Wymontować: – dolne mocowania układu chłodzenia (20), – układ chłodzenia wraz z dolną poprzeczką, – drążek reakcyjny silnika, – mocowania wspornika rury wydechowej. Odłączyć elastyczne przewody nagrzewnicy powietrza przy pomocy przyrządu Mot. 1448 w (21).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-12 SILNIKI F4R i F9Q Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (22).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-13 Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (24). SILNIK G9T
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-14 SILNIK P9X Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (25).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-15 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować przedni wspornik zawieszenia elastycznego z prawej strony. Wymontować nakrętkę (26). Wybić śrubę przy pomocy wybijaka z brązu. Wymontować silentblok (27). W przypadku silników G9T i P9X, wymontować wspornik skrzyni biegów (28). UWAGA: Sprawdzić, czy silnik jest ustawiony na wsporniku, przed całkowitym dokręceniem śrub. UWAGA: Podkładki przyrządu Mot. 1390 muszą prawie stykać się z silnikiem, w wyniku wybijania, silnik ustawi się na wsporniku.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-16 SILNIK P9X Przesunąć silnik do przodu. Wymontować: – ekrany termiczne, – katalizator - w celu ułatwienia demontażu przy podnoszeniu pojazdu.
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-17 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Unieść nadwozie, przesuwając lekko silnik do przodu, aby zapewnić przejście między ramą silnika a skrzynią biegów. Wyjąć silnik przy pomocy przyrządu Mot. 1390. MONTAŻ Umieścić zespół silnik-skrzynia biegów w pojeździe. Zamontować: – wspornik lewego zawieszenia elastycznego, – wspornik prawego zawieszenia elastycznego, – drążek reakcyjny silnika. Patrz rozdział 19D "Zawieszenie elastyczne" w celu dokręcenia wsporników momentem. Dolać płynu hamulcowego do zbiornika w celu odpowietrzenia sprzęgła. Odpowietrzyć sprzęgło (patrz rozdział 37A "Sterowanie elementami mechanicznymi"). Uzupełnić płyn hamulcowy do właściwego poziomu. Sprawdzić prawidłowe działanie zespołu sprzęgła. Montaż należy wykonać w kolejności odwrotnej do demontażu. Wymienić śruby niezrywalne na nowe śruby niezrywalne. Wykonać następujące czynności: – wlać olej do skrzyni biegów - w razie potrzeby, – wlać olej do silnika - w razie potrzeby, – wlać do pełna płyn i odpowietrzyć układ chłodzenia (patrz rozdział 19A "Napełnianie-odpowietrzanie"), – wlać do pełna olej do układu wspomagania kierownicy i wykonać odpowietrzenie układu, – wlać płyn do układu klimatyzacji za pomocą urządzenia specjalistycznego. Dokręcić momentem: – śruby mocujące zaciski (10,5 daN.m) przy użyciu Loctite FRENBLOC, – śruby z nakrętkami dolnej części amortyzatora (18 daN.m), – nakrętki dolnych przegubów kulistych (11 daN.m), – śruby mocujące osłonę półosi (3 daN.m), – nakrętki przegubów kierowniczych (3,7 daN.m), – śruby mocujące górny drążek zawieszenia elastycznego (10,5 daN.m), – śruby mocujące do nadwozia ogranicznik wychylenia zawieszenia elastycznego (2,1 daN.m), – śruby mocujące do silnika uchwyt zawieszenia elastycznego (6,2 daN.m), – śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do ramy silnika (10,5 daN.m), – śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do silnika (18 daN.m), – śruby mocujące podłużnice aluminiowe do dolnej belki (4,4 daN.m), – śruby mocujące ściągi podłużnic aluminiowych (4,4 daN.m). Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi. Dokręcić momentem śruby mocujące kół (13 daN.m). Jeżeli pojazd jest wyposażony w lampy ksenonowe, dokonać koniecznie ustawienia początkowych parametrów systemu (patrz rozdział 8). UWAGA: Należy prawidłowo zamocować przewód hamulcowy i wiązkę przewodów czujnika ABS. UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-18 SILNIK F9Q Miska olejowa DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Zdjąć osłony silnika. Spuścić olej z silnika. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – śruby (1) i (2) oraz drążka reakcyjnego silnika, – miskę olejową. Oczyścić powierzchnię uszczelki. MONTAŻ Nałożyć odrobinę środka RHODORSEAL 5661 w miejscu (3) (po obu stronach podpory Nr 1) oraz w (4) (miejsce przecięcia płyty zamykającej wału korbowego i bloku cylindrów). Zamontować miskę olejową z nową uszczelką. Wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) we wskazanej kolejności. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Wstępnie dokręcić śruby 0,5 Śruba miski olejowej 1,4 Drążek na ramie 10,5 Drążek na silniku 18
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-19 SILNIK F9Q Dokonać końcowego dokręcenia śrub miski olejowej (1,4 daN.m) w zalecanej kolejności i zalecanym momentem. Dokręcić drążek reakcyjny silnika: – Drążek na ramie 10,5 daN.m. – Drążek na silniku 18 daN.m. Napełnić silnik olejem. UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-20 SILNIK G9T DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – osłonę pod silnikiem, – wspornik przewodów wspomagania kierownicy. Odsunąć przewody układu wspomagania kierownicy. Spuścić olej z silnika. Wymontować miskę olejową. Oczyścić i odtłuścić przylgnie uszczelek. MONTAŻ Nałożyć środek RHODORSEAL 5661 w miejscu (A). Zamontować miskę olejową z nową uszczelką i wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) w zalecanej kolejności. Dokręcić w zalecanej kolejności i zalecanym momentem śruby miski olejowej (0,9 daN.m). Zamontować mocowania przewodów układu wspomagania kierownicy. Napełnić silnik olejem. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Wstępnie dokręcić śruby 0,5 Śruba miski olejowej 0,9 UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).
JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-21 SILNIK P9X DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Spuścić olej z silnika. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – osłonę pod silnikiem, – elastyczny przewód powietrza w kolektorze ssącym, – wskaźnik poziomu oleju oraz mocowania prowadnicy wskaźnika, – przewód powrotny oleju w misce olejowej. Odłączyć złącze sondy poziomu oleju silnikowego. Wymontować: – drążek reakcyjny silnika i jego wspornik w misce olejowej, – pasek napędowy akcesoriów. Wymontować: – mocowanie wspornika wielofunkcyjnego miski olejowej, – mocowania sprężarki klimatyzacji. Odsunąć nieznacznie wspornik wielofunkcyjny miski olejowej. Wymontować: – mocowania miski olejowej, – miskę olejową. CZYSZCZENIE MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba miski olejowej 2,5 Śruba o średnicy 10 mm sprężarki klimatyzacji 5 Śruba o średnicy 8 mm sprężarki klimatyzacji 2,5 Śruba czujnika poziomu oleju 1 UWAGA: Metoda demontażu paska akcesoriów jest opisana w rozdziale 11A "Pasek napędowy akcesoriów". UWAGA: Nie zarysować płaszczyzny uszczelek aluminiowych powierzchni. Założyć rękawice na czas wykonywania tej czynności. Oczyścić powierzchnie uszczelek przy użyciu środka Décapjoint, aby oddzielić część uszczelki przyklejoną do miski olejowej i bloku cylindrów. Nałożyć produkt na część przeznaczoną do oczyszczenia; odczekać dziesięć minut, a następnie usunąć resztki przy użyciu drewnianej szpachelki.