alien231

  • Dokumenty8 985
  • Odsłony462 563
  • Obserwuję286
  • Rozmiar dokumentów21.8 GB
  • Ilość pobrań381 770

MR-361-ESPACE-1

Dodano: 8 lata temu

Informacje o dokumencie

Dodano: 8 lata temu
Rozmiar :23.6 MB
Rozszerzenie:pdf

MR-361-ESPACE-1.pdf

alien231 MOTOAUTO. RENAULT. RENAULT5 ESPACE IV PL
Użytkownik alien231 wgrał ten materiał 8 lata temu.

Komentarze i opinie (0)

Transkrypt ( 25 z dostępnych 507 stron)

Silnik i osprzęt silnika JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA GÓRA I PRZÓD SILNIKA MIESZANKA PALIWOWA ZASILANIE PALIWEM ZASILANIE PALIWEM UKŁAD WTRYSKU DIESEL GRZANIE ŚWIEC ŻAROWYCH OCHRONA ŚRODOWISKA ROZRUCH ŁADOWANIE UKŁAD ZAPŁONOWY BENZYNOWY UKŁAD WTRYSKU UKŁAD CHŁODZENIA UKŁAD WYDECHOWY ZBIORNIK ZAWIESZENIE SILNIKA JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 027 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla RENAULT. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody RENAULT. © Renault 2002

Silnik i osprzęt silnika Spis treści Strona 10A 11A 12A JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika 10A-1 Zużycie oleju 10A-2 Ciśnienie oleju 10A-3 Zespół silnik i skrzynia biegów 10A-4 Miska olejowa 10A-18 Pompa olejowa 10A-23 Sonda poziomu oleju 10A-26 Wymiennik temperatury oleju 10A-27 GÓRA I PRZÓD SILNIKA Pasek klinowy akcesoriów 11A-1 Pasek rozrządu 11A-5 Mieszanka paliwowa Dane techniczne 12A-1 Tłumik szumów ssania 12A-4 Układ zasysania powietrza 12A-5 Filtr powietrza 12A-9 Obudowa filtra powietrza 12A-12 Przepustnica z silnikiem 12A-14 Obudowa dyfuzora 12A-19 System wyłączania silnika 12A-21 Kolektor ssący 12A-27 Rampa wtrysku 12A-39 Dolny kolektor 12A-41 Dolny kolektor - Zawór turbulencyjny 12A-47 Strona 12B 13A Kolektor wydechowy 12A-48 Kolektory 12A-53 Kolektor wydechowy - rząd przedni 12A-56 Kolektor wydechowy - rząd tylny 12A-59 Środkowe przewody wydechowe 12A-61 Kolektory i środkowe przewody wydechowe 12A-64 Zawór recyrkulacji gazów spalinowych - Wymiennik 12A-65 doładowanie Zawór regulacji ciśnienia 12B-1 Zawór redukujący ciśnienie 12B-4 Regulacja ciśnienia 12B-5 Turbosprężarka 12B-8 Wymiennik powietrza 12B-23 ZASILANIE PALIWEM Obwód zasilania paliwem 13A-1 Obwód zasilania olejem napędowym 13A-2 Filtr benzyny 13A-5 Filtr oleju napędowego 13A-6 Rampa wtrysku - Wtryskiwacze 13A-9 Pompa zasilająca 13A-12 Kontrola ciśnienia zasilania 13A-13 Kontrola wydatku pompy zasilającej 13A-15 Kontrola ciśnienia i przepływu oleju napędowego 13A-17 Urządzenie antyperkolacyjne 13A-18

Strona 13B UKŁAD WTRYSKU DIESEL Dane techniczne 13B-1 Cechy szczególne 13B-10 Czystość 13B-24 Rozmieszczenie elementów 13B-28 Pompa wysokiego ciśnienia 13B-45 Wtryskiwacze 13B-66 Rampa wtrysku 13B-82 Przewody wysokiego ciśnienia 13B-95 Czujnik ciśnienia 13B-100 Regulator ciśnienia 13B-104 Sonda temperatury oleju napędowego 13B-109 Osłona rampy 13B-110 Potencjometr przyspieszenia 13B-115 Moduł elektroniczny 13B-117 Moduł mocy 13B-120 Lampka kontrolna wtrysku 13B-121 Funkcja blokady rozruchu 13B-124 Strategia wtrysku - Klimatyzacja 13B-125 Korekta obrotów biegu jałowego 13B-131 Regulacja i ograniczenie prędkości 13B-134 Centralny system kontroli temperatury płynu 13B-137 Urządzenie antyperkolacyjne 13B-140 Przeznaczenie ścieżek modułu elektronicznego 13B-141 Strona 13C 14A 16A 17A Grzanie świec żarowych Blok grzania świec żarowych 13C-1 Świece żarowe 13C-3 Sterowanie grzaniem świec żarowych przed i po rozruchu 13C-5 ochrona środowiska Pochłanianie oparów benzyny 14A-1 Pochłanianie oparów oleju 14A-6 Recyrkulacja gazów spalinowych EGR 14A-12 rozruch - ładowanie Alternator 16A-1 Rozrusznik 16A-7 zapłon Zapłon statyczny 17A-1 Świece 17A-3

Strona 17B Układ wtrysku benzynowy Rozmieszczenie elementów 17B-1 Potencjometr przyspieszenia 17B-9 Moduł elektroniczny 17B-11 Cechy szczególne 17B-13 Lampka kontrolna wtrysku 17B-15 Funkcja blokady rozruchu 17B-17 Strategia wtrysku - Klimatyzacja 17B-18 Przepustnica z silnikiem 17B-21 Korekta obrotów biegu jałowego 17B-22 Korekta dostosowawcza obrotów biegu jałowego 17B-23 Regulacja składu mieszanki 17B-24 Korekta dostosowawcza składu mieszanki 17B-26 Centralny system kontroli temperatury płynu 17B-27 Przestawiacz faz rozrządu 17B-28 Regulacja ciśnienia doładowania 17B-29 Regulacja i ograniczanie prędkości 17B-31 Cechy szczególne systemu "On Board Diagnostic" 17B-33 Warunki zapalenia się kontrolki "On Board Diagnostic" 17B-34 Warunki prowadzenia diagnostyki "On Board Diagnostic" 17B-35 Diagnostyka wykrywania wypadania zapłonu 17B-36 Diagnostyka katalizatora 17B-37 Diagnostyka sondy lambda 17B-38 Przeznaczenie ścieżek modułu elektronicznego 17B-39 Strona 19A 19B 19C 19D układ chłodzenia Dane techniczne 19A-1 Wlewanie płynu - odpowietrzanie 19A-2 Kontrola 19A-3 Schemat 19A-4 Termostat 19A-9 Chłodnica 19A-10 Pompa wodna 19A-12 układ wydechowy Wiadomości ogólne 19B-1 Zespół linii 19B-3 Katalizator 19B-8 Katalizator wstępny 19B-15 Tłumik środkowy 19B-19 zbiornik Opróżnianie zbiornika paliwa 19C-1 Zbiornik paliwa 19C-3 Rura wlewu paliwa 19C-11 Czujnik poziomu 19C-12 Pompa ze wskaźnikiem poziomu 19C-13 Filtr benzyny 19C-14 zawieszenie silnika Zawieszenie elastyczne 19D-1

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika 10A 10A-1 110AJEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Identyfikacja silnika Z listą Podręczników Napraw silnika należy się zapoznać zależnie od typu silnika: – silniki F4R wolnossący i F4R z turbosprężarką Zeszyt dotyczący silnika Mot. F4 i Nota Techniczna na temat silnika F4R, – silnik F9Q Zeszyt dot. silnika Mot. F9Q, – silnik G9T Podręcznik dotyczący silnika Mot. G9T, – silnik P9X Zeszyt dot. silnika P9X (Nota Techniczna 3621A). Typ pojazdu Silnik Skrzynia biegów Automatyczna skrzynia biegów Pojemność skokowa (cm3) Średnica tłoka (mm) Skok tłoka (mm) Stopień sprężania JK0K F4R wolnossący PK6 - 1998 82,7 93 9,5/1 JK0B- JK0D F4R z turbosprężarką PK6 SU1 1998 82,7 93 9,5/1 JK0G F9Q PK6 - 1870 80 93 19/1 JK0H G9T PK6 SU1 2188 87 92 18/1 JK0J P9X - SU1 2958 87,5 82 18,5/1

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zużycie oleju 10A 10A-2 Zużycie oleju I - PROCEDURA POMIARU ZUŻYCIA OLEJU 1 - Napełnienie do poziomu maksymalnego Operację tę należy wykonywać przy rozgrzanym silniku, po włączeniu się zespołu wentylatora. Zatrzymać silnik. Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski. Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego. Uzupełnić do oznaczenia "MAXI". Wykonać znak farbą jednocześnie na korku wlewu i korku spustowym miski olejowej w celu późniejszego sprawdzenia, czy nie były demontowane. 2 - Eksploatacja przez klienta Poinformować klienta, że może przejechać około 2000 km i że nie należy przekraczać oznaczenia "MINI". 3 - Uzupełnienie poziomu oleju Czynność należy wykonywać przy rozgrzanym silniku i po włączeniu się zespołu wentylatora. Zatrzymać silnik. Odczekać 2 minuty aż olej spłynie całkowicie do miski. Dokonać wzrokowej kontroli przy pomocy bagnetu pomiarowego. Uzupełnić do oznaczenia "MAXI". Zanotować ilość oleju i przebieg kilometrów począwszy od ostatniego uzupełnienia oleju. 4 - Pomiar zużycia oleju Zużycie oleju = Ilość oleju wlanego przy uzupełnieniu poziomu (w litrach) Liczba kilometrów (w tysiącach)

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Ciśnienie oleju 10A 10A-3 Ciśnienie oleju I - KONTROLA Zestaw Mot. 836.05 Kontrolę ciśnienia oleju należy przeprowadzać przy rozgrzanym silniku (do około 80 °°°°C). Użyć tulei o długości 22 mm. II - EKSPLOATACJA Podłączyć manometr zamiast czujnika ciśnienia oleju. III - KONTROLA SILNIKA Silnik F4R – Bieg jałowy : 1 bar – 3000 obr./min: 3 bary Silnik F9Q – Bieg jałowy : 1,2 bara – 3000 obr./min: 3,5 bara Silnik G9T – Bieg jałowy : 1,6 bara – 3000obr./min: 4 bary Silnik P9X – Bieg jałowy : 1,5 bara – 4700 obr./min: 2,9 bara Silnik F4R wolnossący Silnik F4R z turbosprężarką Silnik F9Q Silnik G9T Silnik P9X C + F C + F B + F F + E + C Mot. 1658 (H) + F

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-4 Zespół silnik - skrzynia biegów DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – akumulator, – przednie koła, – osłonę pod silnikiem, – fartuchy przeciwbłotne prawy i lewy, jak również osłony boczne. Spuścić płyny z następujących układów: – układ klimatyzacji przy użyciu urządzenia specjalistycznego, – układ chłodzenia przez dolny przewód chłodnicy przy pomocy przyrządu Mot. 1202-01, Mot. 1202-02 lub Mot. 1448, – skrzyni biegów i silnika w razie potrzeby. Wymontować przewody zasilające w paliwo. NIEZBĘDNE NARZĘDZIA SPECJALISTYCZNE Mot. 1202-01 Szczypce do pierścieni zaciskowych (duży model) Mot. 1202-02 Szczypce do pierścieni zaciskowych (mały model) Mot. 1448 Szczypce dystansowe do pierścieni zaciskowych T. Av. 476 Ściągacz przegubów Mot. 1372 Zestaw do ściągania śrub ze zrywanym łbem z pompy wtrysku Mot. 1390 Wspornik do demontażu-montażu zespołu napędowego MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba mocująca zaciski 10,5 Śruby z nakrętkami dolnych części amortyzatorów 18 Nakrętki dolnych przegubów kulistych 11 Śruba mocująca osłonę półosi 3 Nakrętki przegubów kierowniczych 3,7 Śruba mocująca górny drążek zawieszenia elastycznego 10,5 Śruba mocująca do nadwozia ogranicznik wychylenia zawieszenia elastycznego 2,1 Śruba mocująca do silnika uchwyt zawieszenia elastycznego 6,2 Śruby mocujące drążek reakcyjny silnika:do ramy silnika 10,5 Śruba mocująca drążek reakcyjny do silnika 18 Śruby mocujące podłużnice aluminiowe do dolnej belki 4,4 Śruby mocujące ściągi podłużnic aluminiowych 4,4 Śruba mocująca koło 13 UWAGA: Podczas wykonywania tej operacji, konieczne jest przymocowanie pojazdu do podnośnika za pomocą taśmy, w celu utrzymania równowagi. Zapoznać się z rozdziałem 02A "Podnośnik kolumnowy" w celu poznania procedury zakładania taśmy.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-5 SILNIKI F9Q, G9T i P9X Silniki wysokoprężne Wymontować przewody doprowadzające (1) i odprowadzające (2) filtra oraz złącze elektryczne (3). Założyć korki zabezpieczające przed zanieczyszczeniem.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-6 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować nakrętki dolnych przegubów kulistych (w razie potrzeby użyć klucza sześciokątnego przyciętego na wymiar X = 22 mm w celu unieruchomienia przegubów). Wymontować zaciski hamulców w miejscu (4) i zaczepić je na sprężynach zawieszenia. Odłączyć złącza czujników ABS (5). Wymontować: – przeguby kuliste układu kierowniczego przy pomocy przyrządu T. Av. 476, – dwie śruby wspornika mocowania półosi na wsporniku łożyska (z prawej strony pojazdu), – śruby mocujące osłonę półosi (z lewej strony pojazdu, w wersjach z mechaniczną skrzynią biegów PK6), – dwa mocowania dolnej części amortyzatora (6). Odłączyć półoś napędową. Wymontować zespół "piasta-półoś". Odłączyć złącza świateł przeciwmgielnych.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-7 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować: – przewód spryskiwacza reflektorów, jeżeli pojazd jest w niego wyposażony, – zderzak, – zbiornik wyrównawczy zespołu wspomagania kierownicy i jego wspornik, – osłony wlotów chłodzenia, – rynienki pokrywy, – reflektory, – górną belkę (7). Wymontować płytkę przekaźników (8). Odpiąć wsporniki bezpieczników (9). Odłączyć: – złącza wiązki przewodów elektrycznych silnika - kabiny (10), – dwa przewody masowe (11). Wywiercić trzy śruby niezrywalne posługując się wiertłem 5 mm w osi śrub (12). Wymontować: – śruby za pomocą przyrządu Mot. 1372, – skrzynkę akumulatora. Odsunąć moduł elektroniczny i jego wspornik.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-8 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW SKRZYNIA BIEGÓW PK6 Wymontować: – elementy sterujące skrzyni biegów (13), – hydrauliczne sterowanie sprzęgła (14). SKRZYNIA BIEGÓW SU1 Wymontować element sterujący skrzyni biegów (15). Odłączyć przewód wspomagania siłownika układu hamulcowego. Wymontować: – elastyczne przewody powietrza wymiennika (F4R z turbosprężarką, F9Q) i stabilizatora ciśnienia (G9T), – elastyczne przewody kolektora ssącego i turbosprężarki (P9X), – górny przewód gumowy chłodnicy. Odłączyć: – złącze zespołu wentylatora, – złącze elektryczne opornika zespołu wentylatora. Wymontować: – zespół wentylatora, – przewody klimatyzacji w sprężarce. Wymontować oba przewody (16). UWAGA: Zatkać przewody, by uniknąć wypłynięcia płynu. UWAGA: Należy koniecznie wymienić elastyczne przewody wymiennika F4R z turbosprężarką w czasie montażu. UWAGA: Założyć koniecznie korki na odłączone przewody klimatyzacji, by uniknąć przeniknięcia wilgoci do układu.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-9 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować przewód wspomagania kierownicy (17), przy kolumnie i zbiorniku układu wspomagania.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-10 SILNIK P9X Wymontować przewody wymiennika oleju w module odcinającym dopływ oleju.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-11 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować: – ściągi (18), – dwie aluminiowe podłużnice (19), – mocowania blaszanej osłony zespołu ABS. Odłączyć złącza bloku grzania świec żarowych (silniki diesel). Wymontować: – dolne mocowania układu chłodzenia (20), – układ chłodzenia wraz z dolną poprzeczką, – drążek reakcyjny silnika, – mocowania wspornika rury wydechowej. Odłączyć elastyczne przewody nagrzewnicy powietrza przy pomocy przyrządu Mot. 1448 w (21).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-12 SILNIKI F4R i F9Q Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (22).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-13 Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (24). SILNIK G9T

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-14 SILNIK P9X Zamontować przyrząd Mot. 1390 pod silnikiem. Podkładki muszą być koniecznie umieszczone pod strefą zaznaczoną na szaro (25).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-15 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Wymontować przedni wspornik zawieszenia elastycznego z prawej strony. Wymontować nakrętkę (26). Wybić śrubę przy pomocy wybijaka z brązu. Wymontować silentblok (27). W przypadku silników G9T i P9X, wymontować wspornik skrzyni biegów (28). UWAGA: Sprawdzić, czy silnik jest ustawiony na wsporniku, przed całkowitym dokręceniem śrub. UWAGA: Podkładki przyrządu Mot. 1390 muszą prawie stykać się z silnikiem, w wyniku wybijania, silnik ustawi się na wsporniku.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-16 SILNIK P9X Przesunąć silnik do przodu. Wymontować: – ekrany termiczne, – katalizator - w celu ułatwienia demontażu przy podnoszeniu pojazdu.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Zespół silnik - skrzynia biegów 10A 10A-17 WSZYSTKIE TYPY SILNIKÓW Unieść nadwozie, przesuwając lekko silnik do przodu, aby zapewnić przejście między ramą silnika a skrzynią biegów. Wyjąć silnik przy pomocy przyrządu Mot. 1390. MONTAŻ Umieścić zespół silnik-skrzynia biegów w pojeździe. Zamontować: – wspornik lewego zawieszenia elastycznego, – wspornik prawego zawieszenia elastycznego, – drążek reakcyjny silnika. Patrz rozdział 19D "Zawieszenie elastyczne" w celu dokręcenia wsporników momentem. Dolać płynu hamulcowego do zbiornika w celu odpowietrzenia sprzęgła. Odpowietrzyć sprzęgło (patrz rozdział 37A "Sterowanie elementami mechanicznymi"). Uzupełnić płyn hamulcowy do właściwego poziomu. Sprawdzić prawidłowe działanie zespołu sprzęgła. Montaż należy wykonać w kolejności odwrotnej do demontażu. Wymienić śruby niezrywalne na nowe śruby niezrywalne. Wykonać następujące czynności: – wlać olej do skrzyni biegów - w razie potrzeby, – wlać olej do silnika - w razie potrzeby, – wlać do pełna płyn i odpowietrzyć układ chłodzenia (patrz rozdział 19A "Napełnianie-odpowietrzanie"), – wlać do pełna olej do układu wspomagania kierownicy i wykonać odpowietrzenie układu, – wlać płyn do układu klimatyzacji za pomocą urządzenia specjalistycznego. Dokręcić momentem: – śruby mocujące zaciski (10,5 daN.m) przy użyciu Loctite FRENBLOC, – śruby z nakrętkami dolnej części amortyzatora (18 daN.m), – nakrętki dolnych przegubów kulistych (11 daN.m), – śruby mocujące osłonę półosi (3 daN.m), – nakrętki przegubów kierowniczych (3,7 daN.m), – śruby mocujące górny drążek zawieszenia elastycznego (10,5 daN.m), – śruby mocujące do nadwozia ogranicznik wychylenia zawieszenia elastycznego (2,1 daN.m), – śruby mocujące do silnika uchwyt zawieszenia elastycznego (6,2 daN.m), – śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do ramy silnika (10,5 daN.m), – śruby mocujące drążek reakcyjny silnika do silnika (18 daN.m), – śruby mocujące podłużnice aluminiowe do dolnej belki (4,4 daN.m), – śruby mocujące ściągi podłużnic aluminiowych (4,4 daN.m). Kilkakrotnie wcisnąć pedał hamulca, by tłoki zetknęły się z klockami i tarczami hamulcowymi. Dokręcić momentem śruby mocujące kół (13 daN.m). Jeżeli pojazd jest wyposażony w lampy ksenonowe, dokonać koniecznie ustawienia początkowych parametrów systemu (patrz rozdział 8). UWAGA: Należy prawidłowo zamocować przewód hamulcowy i wiązkę przewodów czujnika ABS. UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-18 SILNIK F9Q Miska olejowa DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Zdjąć osłony silnika. Spuścić olej z silnika. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – śruby (1) i (2) oraz drążka reakcyjnego silnika, – miskę olejową. Oczyścić powierzchnię uszczelki. MONTAŻ Nałożyć odrobinę środka RHODORSEAL 5661 w miejscu (3) (po obu stronach podpory Nr 1) oraz w (4) (miejsce przecięcia płyty zamykającej wału korbowego i bloku cylindrów). Zamontować miskę olejową z nową uszczelką. Wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) we wskazanej kolejności. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Wstępnie dokręcić śruby 0,5 Śruba miski olejowej 1,4 Drążek na ramie 10,5 Drążek na silniku 18

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-19 SILNIK F9Q Dokonać końcowego dokręcenia śrub miski olejowej (1,4 daN.m) w zalecanej kolejności i zalecanym momentem. Dokręcić drążek reakcyjny silnika: – Drążek na ramie 10,5 daN.m. – Drążek na silniku 18 daN.m. Napełnić silnik olejem. UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-20 SILNIK G9T DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – osłonę pod silnikiem, – wspornik przewodów wspomagania kierownicy. Odsunąć przewody układu wspomagania kierownicy. Spuścić olej z silnika. Wymontować miskę olejową. Oczyścić i odtłuścić przylgnie uszczelek. MONTAŻ Nałożyć środek RHODORSEAL 5661 w miejscu (A). Zamontować miskę olejową z nową uszczelką i wstępnie dokręcić śruby (0,5 daN.m) w zalecanej kolejności. Dokręcić w zalecanej kolejności i zalecanym momentem śruby miski olejowej (0,9 daN.m). Zamontować mocowania przewodów układu wspomagania kierownicy. Napełnić silnik olejem. MOMENT DOKRĘCANIA (w daN.m) Wstępnie dokręcić śruby 0,5 Śruba miski olejowej 0,9 UWAGA: Podłączyć akumulator; wykonać konieczne przystosowania (patrz rozdział 8).

JEDNOSTKA NAPĘDOWA I DÓŁ SILNIKA Miska olejowa 10A 10A-21 SILNIK P9X DEMONTAŻ Ustawić pojazd na dwukolumnowym podnośniku. Odłączyć akumulator. Spuścić olej z silnika. Wymontować: – obudowę filtra powietrza, – osłony silnika, – osłonę pod silnikiem, – elastyczny przewód powietrza w kolektorze ssącym, – wskaźnik poziomu oleju oraz mocowania prowadnicy wskaźnika, – przewód powrotny oleju w misce olejowej. Odłączyć złącze sondy poziomu oleju silnikowego. Wymontować: – drążek reakcyjny silnika i jego wspornik w misce olejowej, – pasek napędowy akcesoriów. Wymontować: – mocowanie wspornika wielofunkcyjnego miski olejowej, – mocowania sprężarki klimatyzacji. Odsunąć nieznacznie wspornik wielofunkcyjny miski olejowej. Wymontować: – mocowania miski olejowej, – miskę olejową. CZYSZCZENIE MOMENTY DOKRĘCANIA (w daN.m) Śruba miski olejowej 2,5 Śruba o średnicy 10 mm sprężarki klimatyzacji 5 Śruba o średnicy 8 mm sprężarki klimatyzacji 2,5 Śruba czujnika poziomu oleju 1 UWAGA: Metoda demontażu paska akcesoriów jest opisana w rozdziale 11A "Pasek napędowy akcesoriów". UWAGA: Nie zarysować płaszczyzny uszczelek aluminiowych powierzchni. Założyć rękawice na czas wykonywania tej czynności. Oczyścić powierzchnie uszczelek przy użyciu środka Décapjoint, aby oddzielić część uszczelki przyklejoną do miski olejowej i bloku cylindrów. Nałożyć produkt na część przeznaczoną do oczyszczenia; odczekać dziesięć minut, a następnie usunąć resztki przy użyciu drewnianej szpachelki.