Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu
Spis treści
Strona
01C
02B
03B
04E
05B
DANE TECHNICZNE Z ZAKRESU
BLACHARSTWA
Wymiary 01C-1
Wersja silnika i osprzęt 01C-2
Identyfikacja 01C-3
Sposoby podnoszenia pojazdu 01C-5
Holowanie 01C-8
Nazwy części 01C-9
Konstrukcja 01C-14
Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01C-16
Luzy przylegania 01C-18
Recyrkulacja 01C-25
INNOWACJE
Metody napraw 02B-1
Bezpieczeństwo 02B-4
Sterowanie otwieraniem drzwi 02B-8
Otwierany dach 02B-9
KOLIZJA
Diagnostyka 03B-1
Kombinacje uderzeń 03B-6
Naprawa podwozia 03B-10
LAKIEROWANIE
Zabezpieczenie antykorozyjne 04E-1
PRZYRZĄDY
Stanowisko naprawcze 05B-1
Narzędzia specjalistyczne 05B-4
Wyposażenie 05B-5
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Wymiary 01C101CDANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Wymiary
Wymiary w metrach
Wersja krótka
Wersja
wydłużona
A 1,026 1,026
B 0,832 0,967
C 4,661 4,861
D 0,175 0,175
E 1,574 1,574
F 1,556 1,556
G (pusty) 1,728 1,746
H 1,894 1,894
01C-1
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Wersja silnika i osprzęt 01CWersja silnika i osprzęt
IDENTYFIKACJA POJAZDU
Przykład: JK0K
J : Typ nadwozia (jednobryłowe)
K : Kod projektu
0K : Oznaczenie silnika (przykład: F4R wolnossący)
Typ pojazdu
Silnik
Typ skrzyni biegów
Typ
Pojemność
skokowa (cm3)
JK0K F4R Wolnossący 1998 PK 6
JK0B
JK0D
F4R z
Turbosprężarką
1998 PK6 - SU1
JK0G F9Q 1870 PK 6
JK0H G9T 2188 PK6 - SU1
JK0J P9X 2958 SU1
01C-2
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Identyfikacja 01CIdentyfikacja
UMIEJSCOWIENIE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ
POJAZDU
UWAGA:
Przy wymianie kompletnego nadwozia lub elementu
konstrukcji, do którego przytwierdzona jest tabliczka
znamionowa, możliwe jest otrzymanie nowej tabliczki
po zwróceniu się do odpowiedniego działu RENAULT
w Boulogne Billancourt.
Na tabliczne (A), znajdują się:
1 Typ techniczny pojazdu oraz numer typu.
Informacja ta znajduje się również na
oznaczeniu (B)
2 MTMA (Dopuszczalna Masa Całkowita Pojazdu)
3 MTR (Dopuszczalna Masa Całkowita Zestawu -
pojazd załadowany z przyczepą)
4 MTMA (Dopuszczalny nacisk na przednią oś)
5 MTMA (Dopuszczalny nacisk na tylną oś)
6 Dane techniczne pojazdu
7 Kod lakieru
8 Poziom wyposażenia
9 Typ pojazdu
10 Kod obić tapicerskich
11 Wyposażenie dodatkowe
12 Numer fabryczny
13 Kod wykończenia wnętrza
01C-3
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Identyfikacja 01C
ZNAKOWANIE NADWOZIA NA ZIMNO
UWAGA:
Przy wymianie kompletnego nadwozia, znakowanie
powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
01C-4
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Sposób podnoszenia pojazdu 01CSposób podnoszenia pojazdu
W celu ustawienia pojazdu na podstawkach, należy go
podnieść z boku i koniecznie umieścić podstawki pod
wzmocnieniami krawędzi progu, przeznaczonymi do
ustawienia podnośnika znajdującego się w
wyposażeniu samochodu, w miejscu (1).
WAŻNE:
Używając wózka podnośnikowego należy
bezwzględnie zastosować odpowiednie podstawki.
UWAGA:
Podwozie pojazdu jest zabezpieczone przy użyciu
produktów, dzięki którym możliwe jest zapewnienie
12-letniej gwarancji antykorozyjnej.
W żadnym wypadku nie wolno wykorzystywać
narzędzi, które nie są wyposażone w gumowe
osłony, aby nie doprowadzić do bezpośredniego
zetknięcia się dwóch powierzchni metalowych, co
mogłoby spowodować uszkodzenie oryginalnego
zabezpieczenia..
Zabrania się podnoszenia pojazdu używając jako
punktów podparcia wahacza przedniego
zawieszenia lub belki tylnego zawieszenia.
W celu podniesienia przedniego lub tylnego koła,
jako punkt podparcia należy wykorzystać (1)
krawędź progu.
W celu bocznego podniesienia przodu lub tyłu, użyć
podkładki (Cha. 280-02).
Wykorzystać jako punkt podparcia miejsce pod
krawędzią progu, pośrodku przednich drzwi.
Prawidłowo ustawić krawędź progu w rowku
nakładki.
01C-5
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Sposób podnoszenia pojazdu 01C
I - PRZYPOMNIENIE PRZEPISÓW
BEZPIECZEŃSTWA
Jeśli konieczne jest wymontowanie z pojazdu
podzespołów o znaczącym ciężarze (na przykład:
zespół napędowy, zawieszenie tylne, zbiornik paliwa,
etc.), najlepiej jest zastosować czterokolumnowy
podnośnik.
Jeśli tego typu podzespoły muszą być demontowane
przy pomocy dwukolumnowego podnośnika, to
konieczne jest założenie specjalnych pasów
zabezpieczających 77 11 172 554, dostępnych w
magazynie części zamiennych, by nie dopuścić do
przesunięcia się podzespołów.
II - ZAKŁADANIE PASÓW ZABEZPIECZAJĄCYCH
Przykład umocowania przodu pojazdu.
Ze względów bezpieczeństwa, które są oczywiste,
pasy te muszą być zawsze w doskonałym stanie
technicznym, toteż w przypadku uszkodzenia należy je
wymienić.
Podczas zakładania pasów, sprawdzić prawidłowe
ułożenie osłon (fotele i części narażone na
uszkodzenie).
Włożyć opaski pod ramiona podnośnika i przeciągnąć
je naokoło całego pojazdu.
Nie należy zaciskać pasów zbyt mocno.
III - USTAWIENIE RAMION PODNOŚNIKA
Umieścić ramię do podnoszenia pod krawędzią progu.
01C-6
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Sposób podnoszenia pojazdu 01C
1 - Przód
2 - Tył
01C-7
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Holowanie 01CHolowanie
I - PRZÓD
II - TYŁ
UWAGA:
Przed holowaniem należy zapoznać się z
przepisami obowiązującymi w danym kraju.
Nigdy nie wykorzystywać półosi napędowych do
zaczepienia holu.
Zaczepy holownicze mogą być używane wyłącznie
do holowania na drodze.
Nie wolno wykorzystywać zaczepów holowniczych
do wyciągania pojazdu z rowu lub do podnoszenia
pojazdu w jakikolwiek sposób.
Jeżeli w pojeździe występuje awaria akumulatora,
kolumna kierownicy, jak również hamulec
parkingowy pozostają zablokowane. W takim
wypadku, należy ponownie wstawić akumulator lub
inne źródło zasilania w celu zablokowania modułu
elektronicznego Airbag za pomocą przyrządu
diagnostycznego (patrz rozdział 88C) i zwolnienia
elektrycznego hamulca parkingowego.
Jeśli odblokowanie modułu elektronicznego Airbag
nie jest możliwe, konieczne jest uniesienie przodu
pojazdu, a następnie zwolnienie hamulca
parkingowego w sposób ręczny.
01C-8
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Nazwy części 01CNazwy części
UWAGA:
Ten pojazd posiada elementy wspólne z modelami Laguna II i Vel Satis. Niektóre metody są więc takie same jak
tamtych modelach.
Dwa przypadki są rozpatrywane i oznaczone w tekście:
– oznaczenie , część jest identyczna jak w Lagunie II lub w Vel Satisie, metoda jest wspólna dla trzech pojazdów,
– oznaczenie , część różni się nieznacznie od części montowanej w Lagunie II lub w Vel Satisie, ale metoda jest
identyczna.
Rysunki nie zawsze przedstawiają dokładny i rzeczywisty obraz pojazdu, co nie przeszkadza jednak w zrozumieniu
metody naprawy.
Kiedy część jest specyficzna dla danego pojazdu, metoda również będzie specyficzna.
PRZYPOMNIENIE
W celu ułatwienia wyszukiwania wszystkie rozdziały są podana przy każdej części.
ELEMENTY DOLNE NADWOZIA
01C-9
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Nazwy części 01C
1 Belka wzmocnienia wspornika chłodnicy
(41A-B)
2 Belka poprzeczna zabezpieczająca przed
uderzeniem przodu pojazdu (41A-A)
3 Wspornik mocowania pasa przedniego (41A-F)
4 Wspornik skrzynki akumulatora (41A-G)
5 Przednia część przedniej podłużnicy (41A-H)
6 Przednia część zakończenia podłużnicy
przedniej (41A-D)
7 Zespół przedniego nadkola (41A-I)
8 Środkowa płyta podłogowa (41B-A)
9 Wzmocnienie belki poprzecznej przedniej płyty
podłogowej tylnej (41D-G)
10 Płyta podłogowa tylna (41D-A)
11 Zakończenie poprzeczki tylnej pod tylnym
siedzeniem (41D-Q)
12 Pprzeczka dolna skrajna tylna (41D-S)
13 Belka poprzeczna zabezpieczająca przed
uderzeniem tyłu pojazdu (44A-K)
14 Zakończenie poprzeczki dolnej skrajnej tylnej
(41D-U)
15 Poprzeczka amortyzatora tylnego partie część
boczna (41D-M)
16 Poprzeczka amortyzatora tylnego partie część
środkowa (41D-L)
17 Zaczep amortyzatora tylnego (41D-E)
18 Poprzeczka mocowania fotela tylnego (41D-N)
19 Wzmocnienie poprzeczki środkowej płyty
podłogowej tylnej (41D-J)
20 Wspornik zaczepu do holowania tylnego (41D-V)
21 Poprzeczka środkowa tylnej płyty podłogowej
(41D-I)
22 Zaczep bocznego drążka tylnego zawieszenia
(41D-R)
23 Tylna poprzeczka pod tylnym fotelem (41D-P)
24 Przednia poprzeczka pod tylnym fotelem (41D-O)
25 Poprzeczka boczna płyty podłogowej tylnej
(41D-K)
26 Tylna poprzeczka pod przednim fotelem (41B-D)
27 Usztywnienie tylnej płyty podłogowej (41D-C)
28 Węzeł przedniej poprzeczki tylnej płyty podłogowej
(41D-H)
29 Przednia poprzeczka tylnej płyty podłogowej
(41D-F)
30 Wzmocnienie wzdłużne płyty podłogowej tylnej
(41D-B)
31 Poprzeczka przednia środkowej płyty podłogowej
(41B-B)
32 Obudowa tylnego mocowania przodu ramy silnika
(41A-J)
33 Tylna część przedniej podłużnicy (41A-L)
34 Środkowa część przedniej podłużnicy (41A K)
35 Poprzeczka boczna przednia środkowej płyty
podłogowej (41B-C)
36 Tylna podłużnica (41D-D)
37 Poszycie przednie progu (41C-C)
38 Poszycie tylne progu (41C-D)
39 Wzmocnienia progu (41C-B)
40 Zakończenie tylne stopnia bocznego tylnego
(41C-E)
41 Próg (41C-A)
42 Boczna poprzeczka wzmocnienia czołowego
(41A-E)
43 Wzmocnienie mocowania belki wzmocnienia
czołowego (41A-C)
01C-10
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Nazwy części 01CNazwy części
ELEMENTY GÓRNE NADWOZIA
01C-11
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Nazwy części 01C
ELEMENTY DRZWI I KLAP
1 Pokrywa silnika (48A-A)
2 Drzwi boczne przednie (47A-A)
3 Płat bocznych drzwi przednich (47A-B)
4 Drzwi boczne tylne (47A-C)
5 Płat drzwi bocznych tylnych (47A-D)
6 Tylna klapa (48A-B)
7 Klapka wlewu paliwa (47A-E)
01C-13
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Konstrukcja 01CKonstrukcja
PRZYPOMNIENIE
Na konstrukcję tych pojazdów składają się
elementy z blachy o bardzo wysokiej granicy
plastyczności (patrz punkt "nazwy części").
CECHY SZCZEGÓLNE BLACH O BARDZO DUŻEJ
ELASTYCZNOŚCI (THLE)
Jak wskazuje ich nazwa, blachy te są bardzo
wytrzymałe i odznaczają się wysoką plastycznością.
Wymagają one zastosowania szczególnych technik
montażowych, a ich naprawy nie można dokonać przy
użyciu tradycyjnych środków stosowanych w
naprawach blacharskich.
PRZYPOMNIENIE:
Stanowczo odradzamy podgrzewanie tego typu blach
w celu dokonania ich naprawy, ponieważ doprowadzi
to do zmiany właściwości metalu).
Oznacza to systematyczną wymianę uszkodzonych
elementów w całości lub poprzez częściowe cięcia.
W celu rozłączenia oryginalnych punktów spawania
tego typu blach, zaleca się użycie specjalnych wierteł
do rozłączania typu "HSS". W przeciwnym razie użyć
szlifierki lub frezów kulistych z węglika wolframu.
Jeśli chodzi o zgrzewalność przedstawionych blach:
dla spawania łukowego typu MAG nie istnieją żadne
szczególne zalecenia, natomiast dla spawania
punktowego przez zgrzewanie oporowe, parametry
regulacyjne (prądu i ciśnienia) pozostają takie same,
jak w przypadku blach nazywanych "HLE"(o wysokiej
granicy plastyczności) pod warunkiem, że połączenie
danych blach jest wykonane idealnie.
Do konstrukcji pojazdu użyto także pewnej ilości
elementów wykonanych techniką "obróbki
laserowej" blach o różnej grubości i
właściwościach. Takim elementem jest na przykład
przednia podłużnica:
Część A : blacha o wysokiej granicy plastyczności
XE 280P grubość 1,8 mm
Część B : blacha o wysokiej granicy plastyczności
HE 450M grubość 1,8 mm
Część C : blacha o wysokiej granicy plastyczności
XE 280P grubość 1,5 mm
Część D : blacha o wysokiej granicy plastyczności
HE 450M grubość 2,5 mm
W szczegółowych opisach metod, gdy pojawiają
się dwie grubości blachy dla jednego elementu,
oznacza to, że element składa się obrabianych
fabrycznie dwóch blach.
Podane wymiary odpowiadają grubości blachy
mierzonej w kierunku od zewnętrznego
zakończenia części do wnętrza pojazdu (kierunek
uderzenia).
01C-14
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Konstrukcja 01C
RYSUNKI W ROZŁOŻENIU ELEMENTÓW ZAWIERAJĄCYCH BLACHY O WYSOKIEJ GRANICY
PLASTYCZNOŚCI
01C-15
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01CWymiary kontrolne płyty podłogowej
A i B = punkty odniesienia dla położenia nadwozia
NAZWA
WYMIAR
X
WYMIAR
Y
WYMIAR
Z
ŚREDNICA
POCHY-
LENIE
A Tylne mocowanie przodu ramy silnika Bez elementów
mechanicznych
384,5 337 61 Ř24,5; M12 0
Tylne mocowanie przodu ramy silnika Z elementami
mechanicznymi
384,5 337 73,5 - 0
B Element ustalający zawieszenia tylnego Bez elementów
mechanicznych wersja krótka
2072 637 124,5 Ř16,5 0
Element ustalający zawieszenia tylnego Z elementami
mechanicznymi wersja krótka
Element ustalający zawieszenia tylnego Bez elementów
mechanicznych wersja długa
Element ustalający zawieszenia tylnego Z elementami
mechanicznymi wersja długa
2072
2137
2137
637
637
637
120,5
126,5
122,5
Ř16,5
Ř16,5
Ř16,5
0
0
0
B1 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów
mechanicznych wersja krótka
2072 669 124,5 Ř14,5; M10 0
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami
mechanicznymi wersja krótka
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów
mechanicznych wersja długa
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami
mechanicznymi wersja długa
2072
2137
2137
669
669
669
120,5
126,5
122,5
M10
Ř14,5; M10
M10
0
0
0
B2 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów
mechanicznych wersja krótka
2072 604 124,5 Ř14,5; M10 0
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami
mechanicznymi wersja krótka
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów
mechanicznych wersja długa
Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami
mechanicznymi wersja długa
2072
2137
2137
604
604
604
120,5
126,5
122,5
M10
Ř14,5; M10
M10
0
C Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Otwór) 92,5 426 243 Ř18,5 7°
C1 Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Téton) 65,5 417 247 Ř8 7°
C2 Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Téton) 117 410,5 247 Ř8 7°
E Górne mocowanie tylnego amortyzatora wersja krótka 3319,5 536,5 283,5 Ř14,5; M12 90°
Górne mocowanie tylnego amortyzatora wersja długa 3384,5 536,5 283,5 Ř14,5; M12 90°
F Górne mocowanie przedniego amortyzatora 51,5 615 691,5 Ř48,7 -
F1 Podpórka górna przedniego amortyzatora 51,5 550 707 - -
F2 Podpórka górna przedniego amortyzatora 7 660 713,5 - -
F3 Podpórka górna przedniego amortyzatora 116 643,5 703 - -
H Otwór prowadzący z przodu przedniej podłużnicy - 620 498 260 20 x 20 0
J Otwór prowadzący z tyłu przedniej podłużnicy 3045 580,5 222 20 x 20 1°30’
K Otwór prowadzący mocowania pasa przedniego - 640 564 260 Ř14,5; M10 0
K1 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) - 614 430 432 M8 90°
K2 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) - 581 430 432 M8 90°
K3 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) 502,5 629,2 654,2 Ř18,5 4°40
K4 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) 453,8 654,5 658,2 Ř18,5 4°40
L Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja krótka 3388,5 738 257 20,5 0
Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja długa 3588,5 738 257 20,5 0
L1 Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja krótka 3439,5 678,2 174,5 Ř14,5; M10 90°
Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja długa 3639,5 678,2 179,7 Ř14,5; M10 90°
M Otwór prowadzący pod środkową płytą podłogową 1021,7 177 171,5 Ř38,2 1°30’
N Mocowanie uzupełniające zawieszenia tylnego wersja krótka 2627 527,5 132 M12 11°
Mocowanie uzupełniające zawieszenia tylnego wersja długa 2692 527,5 133,5 M12 11°
P1 Mocowanie silnika -271 535 524 M8 0
P2 Mocowanie silnika -141 513 524 M8 0
Q1 Mocowanie skrzyni biegów -244,5 410,5 415 Ř14,5; M12 0
Q2 Mocowanie skrzyni biegów -111,5 399,5 415 Ř14,5; M12 0
R Dodatkowe mocowanie silnika (ściągacz) -35 453 583 Ř14,5; M12 0
01C-16
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01C
01C-17
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01CLuzy montażowe
WAŻNE
Wartości luzów są podane informacyjnie wraz z
dopuszczalną tolerancją.
Podczas regulacji koniecznie należy przestrzegać
niektórych zaleceń:
– zapewnić absolutną symetrię montażu względem
tego samego elementu z drugiej strony pojazdu,
– zapewnić równą szczelinę i właściwe przyleganie
powierzchni,
– sprawdzić sposób działania elementu otwieranego i
szczelność.
01C-18
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01C
01C-19
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01C
01C-20
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01C
01C-21
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01C
01C-22
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE
Luzy montażowe 01C
01C-23
Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu DANE TECHNICZNE Z ZAKRESU BLACHARSTWA INNOWACJE ZDERZENIE LAKIEROWANIE PRZYRZĄDY JK0B - JK0D - JK0G - JK0H - JK0J - JK0K 77 11 316 127 "Metody napraw zalecane przez producenta w niniejszej dokumentacji zostały opracowane na podstawie warunków technicznych obowiązujących w dniu redagowania tekstu. Mogą one ulec zmianom w przypadku wprowadzania przez producenta modyfikacji procesu produkcji różnych podzespołów i akcesoriów pojazdów tej marki". SIERPIEŃ 2002 Wszelkie prawa autorskie są zastrzeżone dla Renault. EDITION POLONAISE Przedruk lub tłumaczenie, nawet częściowe, niniejszego dokumentu, jak również używanie systemu numerów katalogowych części zamiennych są zabronione bez wcześniejszej pisemnej zgody Renault. © Renault 2002
Wiadomości ogólne dotyczące pojazdu Spis treści Strona 01C 02B 03B 04E 05B DANE TECHNICZNE Z ZAKRESU BLACHARSTWA Wymiary 01C-1 Wersja silnika i osprzęt 01C-2 Identyfikacja 01C-3 Sposoby podnoszenia pojazdu 01C-5 Holowanie 01C-8 Nazwy części 01C-9 Konstrukcja 01C-14 Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01C-16 Luzy przylegania 01C-18 Recyrkulacja 01C-25 INNOWACJE Metody napraw 02B-1 Bezpieczeństwo 02B-4 Sterowanie otwieraniem drzwi 02B-8 Otwierany dach 02B-9 KOLIZJA Diagnostyka 03B-1 Kombinacje uderzeń 03B-6 Naprawa podwozia 03B-10 LAKIEROWANIE Zabezpieczenie antykorozyjne 04E-1 PRZYRZĄDY Stanowisko naprawcze 05B-1 Narzędzia specjalistyczne 05B-4 Wyposażenie 05B-5
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Wymiary 01C101CDANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Wymiary Wymiary w metrach Wersja krótka Wersja wydłużona A 1,026 1,026 B 0,832 0,967 C 4,661 4,861 D 0,175 0,175 E 1,574 1,574 F 1,556 1,556 G (pusty) 1,728 1,746 H 1,894 1,894 01C-1
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Wersja silnika i osprzęt 01CWersja silnika i osprzęt IDENTYFIKACJA POJAZDU Przykład: JK0K J : Typ nadwozia (jednobryłowe) K : Kod projektu 0K : Oznaczenie silnika (przykład: F4R wolnossący) Typ pojazdu Silnik Typ skrzyni biegów Typ Pojemność skokowa (cm3) JK0K F4R Wolnossący 1998 PK 6 JK0B JK0D F4R z Turbosprężarką 1998 PK6 - SU1 JK0G F9Q 1870 PK 6 JK0H G9T 2188 PK6 - SU1 JK0J P9X 2958 SU1 01C-2
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Identyfikacja 01CIdentyfikacja UMIEJSCOWIENIE TABLICZKI ZNAMIONOWEJ POJAZDU UWAGA: Przy wymianie kompletnego nadwozia lub elementu konstrukcji, do którego przytwierdzona jest tabliczka znamionowa, możliwe jest otrzymanie nowej tabliczki po zwróceniu się do odpowiedniego działu RENAULT w Boulogne Billancourt. Na tabliczne (A), znajdują się: 1 Typ techniczny pojazdu oraz numer typu. Informacja ta znajduje się również na oznaczeniu (B) 2 MTMA (Dopuszczalna Masa Całkowita Pojazdu) 3 MTR (Dopuszczalna Masa Całkowita Zestawu - pojazd załadowany z przyczepą) 4 MTMA (Dopuszczalny nacisk na przednią oś) 5 MTMA (Dopuszczalny nacisk na tylną oś) 6 Dane techniczne pojazdu 7 Kod lakieru 8 Poziom wyposażenia 9 Typ pojazdu 10 Kod obić tapicerskich 11 Wyposażenie dodatkowe 12 Numer fabryczny 13 Kod wykończenia wnętrza 01C-3
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Identyfikacja 01C ZNAKOWANIE NADWOZIA NA ZIMNO UWAGA: Przy wymianie kompletnego nadwozia, znakowanie powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami. 01C-4
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Sposób podnoszenia pojazdu 01CSposób podnoszenia pojazdu W celu ustawienia pojazdu na podstawkach, należy go podnieść z boku i koniecznie umieścić podstawki pod wzmocnieniami krawędzi progu, przeznaczonymi do ustawienia podnośnika znajdującego się w wyposażeniu samochodu, w miejscu (1). WAŻNE: Używając wózka podnośnikowego należy bezwzględnie zastosować odpowiednie podstawki. UWAGA: Podwozie pojazdu jest zabezpieczone przy użyciu produktów, dzięki którym możliwe jest zapewnienie 12-letniej gwarancji antykorozyjnej. W żadnym wypadku nie wolno wykorzystywać narzędzi, które nie są wyposażone w gumowe osłony, aby nie doprowadzić do bezpośredniego zetknięcia się dwóch powierzchni metalowych, co mogłoby spowodować uszkodzenie oryginalnego zabezpieczenia.. Zabrania się podnoszenia pojazdu używając jako punktów podparcia wahacza przedniego zawieszenia lub belki tylnego zawieszenia. W celu podniesienia przedniego lub tylnego koła, jako punkt podparcia należy wykorzystać (1) krawędź progu. W celu bocznego podniesienia przodu lub tyłu, użyć podkładki (Cha. 280-02). Wykorzystać jako punkt podparcia miejsce pod krawędzią progu, pośrodku przednich drzwi. Prawidłowo ustawić krawędź progu w rowku nakładki. 01C-5
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Sposób podnoszenia pojazdu 01C I - PRZYPOMNIENIE PRZEPISÓW BEZPIECZEŃSTWA Jeśli konieczne jest wymontowanie z pojazdu podzespołów o znaczącym ciężarze (na przykład: zespół napędowy, zawieszenie tylne, zbiornik paliwa, etc.), najlepiej jest zastosować czterokolumnowy podnośnik. Jeśli tego typu podzespoły muszą być demontowane przy pomocy dwukolumnowego podnośnika, to konieczne jest założenie specjalnych pasów zabezpieczających 77 11 172 554, dostępnych w magazynie części zamiennych, by nie dopuścić do przesunięcia się podzespołów. II - ZAKŁADANIE PASÓW ZABEZPIECZAJĄCYCH Przykład umocowania przodu pojazdu. Ze względów bezpieczeństwa, które są oczywiste, pasy te muszą być zawsze w doskonałym stanie technicznym, toteż w przypadku uszkodzenia należy je wymienić. Podczas zakładania pasów, sprawdzić prawidłowe ułożenie osłon (fotele i części narażone na uszkodzenie). Włożyć opaski pod ramiona podnośnika i przeciągnąć je naokoło całego pojazdu. Nie należy zaciskać pasów zbyt mocno. III - USTAWIENIE RAMION PODNOŚNIKA Umieścić ramię do podnoszenia pod krawędzią progu. 01C-6
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Sposób podnoszenia pojazdu 01C 1 - Przód 2 - Tył 01C-7
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Holowanie 01CHolowanie I - PRZÓD II - TYŁ UWAGA: Przed holowaniem należy zapoznać się z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Nigdy nie wykorzystywać półosi napędowych do zaczepienia holu. Zaczepy holownicze mogą być używane wyłącznie do holowania na drodze. Nie wolno wykorzystywać zaczepów holowniczych do wyciągania pojazdu z rowu lub do podnoszenia pojazdu w jakikolwiek sposób. Jeżeli w pojeździe występuje awaria akumulatora, kolumna kierownicy, jak również hamulec parkingowy pozostają zablokowane. W takim wypadku, należy ponownie wstawić akumulator lub inne źródło zasilania w celu zablokowania modułu elektronicznego Airbag za pomocą przyrządu diagnostycznego (patrz rozdział 88C) i zwolnienia elektrycznego hamulca parkingowego. Jeśli odblokowanie modułu elektronicznego Airbag nie jest możliwe, konieczne jest uniesienie przodu pojazdu, a następnie zwolnienie hamulca parkingowego w sposób ręczny. 01C-8
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Nazwy części 01CNazwy części UWAGA: Ten pojazd posiada elementy wspólne z modelami Laguna II i Vel Satis. Niektóre metody są więc takie same jak tamtych modelach. Dwa przypadki są rozpatrywane i oznaczone w tekście: – oznaczenie , część jest identyczna jak w Lagunie II lub w Vel Satisie, metoda jest wspólna dla trzech pojazdów, – oznaczenie , część różni się nieznacznie od części montowanej w Lagunie II lub w Vel Satisie, ale metoda jest identyczna. Rysunki nie zawsze przedstawiają dokładny i rzeczywisty obraz pojazdu, co nie przeszkadza jednak w zrozumieniu metody naprawy. Kiedy część jest specyficzna dla danego pojazdu, metoda również będzie specyficzna. PRZYPOMNIENIE W celu ułatwienia wyszukiwania wszystkie rozdziały są podana przy każdej części. ELEMENTY DOLNE NADWOZIA 01C-9
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Nazwy części 01C 1 Belka wzmocnienia wspornika chłodnicy (41A-B) 2 Belka poprzeczna zabezpieczająca przed uderzeniem przodu pojazdu (41A-A) 3 Wspornik mocowania pasa przedniego (41A-F) 4 Wspornik skrzynki akumulatora (41A-G) 5 Przednia część przedniej podłużnicy (41A-H) 6 Przednia część zakończenia podłużnicy przedniej (41A-D) 7 Zespół przedniego nadkola (41A-I) 8 Środkowa płyta podłogowa (41B-A) 9 Wzmocnienie belki poprzecznej przedniej płyty podłogowej tylnej (41D-G) 10 Płyta podłogowa tylna (41D-A) 11 Zakończenie poprzeczki tylnej pod tylnym siedzeniem (41D-Q) 12 Pprzeczka dolna skrajna tylna (41D-S) 13 Belka poprzeczna zabezpieczająca przed uderzeniem tyłu pojazdu (44A-K) 14 Zakończenie poprzeczki dolnej skrajnej tylnej (41D-U) 15 Poprzeczka amortyzatora tylnego partie część boczna (41D-M) 16 Poprzeczka amortyzatora tylnego partie część środkowa (41D-L) 17 Zaczep amortyzatora tylnego (41D-E) 18 Poprzeczka mocowania fotela tylnego (41D-N) 19 Wzmocnienie poprzeczki środkowej płyty podłogowej tylnej (41D-J) 20 Wspornik zaczepu do holowania tylnego (41D-V) 21 Poprzeczka środkowa tylnej płyty podłogowej (41D-I) 22 Zaczep bocznego drążka tylnego zawieszenia (41D-R) 23 Tylna poprzeczka pod tylnym fotelem (41D-P) 24 Przednia poprzeczka pod tylnym fotelem (41D-O) 25 Poprzeczka boczna płyty podłogowej tylnej (41D-K) 26 Tylna poprzeczka pod przednim fotelem (41B-D) 27 Usztywnienie tylnej płyty podłogowej (41D-C) 28 Węzeł przedniej poprzeczki tylnej płyty podłogowej (41D-H) 29 Przednia poprzeczka tylnej płyty podłogowej (41D-F) 30 Wzmocnienie wzdłużne płyty podłogowej tylnej (41D-B) 31 Poprzeczka przednia środkowej płyty podłogowej (41B-B) 32 Obudowa tylnego mocowania przodu ramy silnika (41A-J) 33 Tylna część przedniej podłużnicy (41A-L) 34 Środkowa część przedniej podłużnicy (41A K) 35 Poprzeczka boczna przednia środkowej płyty podłogowej (41B-C) 36 Tylna podłużnica (41D-D) 37 Poszycie przednie progu (41C-C) 38 Poszycie tylne progu (41C-D) 39 Wzmocnienia progu (41C-B) 40 Zakończenie tylne stopnia bocznego tylnego (41C-E) 41 Próg (41C-A) 42 Boczna poprzeczka wzmocnienia czołowego (41A-E) 43 Wzmocnienie mocowania belki wzmocnienia czołowego (41A-C) 01C-10
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Nazwy części 01CNazwy części ELEMENTY GÓRNE NADWOZIA 01C-11
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Nazwy części 01CNazwy części 1 Górna przednia poprzeczka (42A-E) 2 Przedni błotnik (42 A-A) 3 Usztywnienie przedniego błotnika (42A-D) 4 Wspornik mocowania dolnego przedniego błotnika (42A-B) 5 Wspornik górnego mocowania przedniego błotnika (42A-C) 6 Górne wzmocnienie nadkola (42A-H) 7 Wzmocnienie nadkola (42A-G) 8 Wspornik mechanizmu otwierania pokrywy (42A-N) 9 Przednia część przedniego nadkola (42A-I) 10 Przednie nadkole (42A-J) 11 Przegroda czołowa (42A-M) 12 Płytka-wspornik zespołu pedałów (42A-P) 13 Przegroda ogrzewania (42A-K) 14 Dolna poprzeczka podszybia (42A-L) 15 Wspornik kolumny kierowniczej (42A-F) 16 Poprzeczka górna przegrody czołowej (42A-0) 17 Przednia część płata dachu (45A-B) 18 Wzmocnienie boczne mocowania płata dachu (45A-D) 19 Płat dachu (45A-A) 20 Przednia belka dachowa (45A-E) 21 Środkowa belka dachowa (45A-F) 22 Środkowa belka dachowa (45A-F) 23 Tylna część płata dachu (45A-C) 24 Tylna belka płata dachu (45 D) 25 Górne wzmocnienie tylnej bocznej szyby (44A-I) 26 Górna rynienka płata tylnego błotnika (44A-C) 27 Dolna rynienka płata tylnego błotnika (44A-B) 28 Wspornik światła tylnego (44A-D) 29 Boczne zakończenie belki dolnego wzmocnienia tylnego (41A-T) 30 Górna część nadwozia (43A-G) 31 Płat tylnego błotnika (44A A) 32 Środkowy słupek (43 D) 33 Wzmocnienie nadkola tylnego (44A-H) 34 Nadkole tylne zewnętrzne przednia część (44A-E) 35 Nadkole tylne zewnętrzne tylna część (44A-F) 36 Wzmocnienie tylnej bocznej szyby (44A-J) 37 Nadkole tylne wewnętrzne (44A-G) 38 Poszycie prowadnicy (43A-J) 39 Wzmocnienie prowadnicy tylnej (43A-I) 40 Wzmocnienie prowadnicy przedniej (43A-H) 41 Poszycie górne przedniego słupka (43A-C) 42 Słupek szyby przedniej (43A-B) 43 Poszycie dolne środkowego słupka (43A-F) 44 Wzmocnienie środkowego słupka (43A-E) 45 Słupek przedni (43A-A) 46 Bok nadwozia przednia część (43A-K) 01C-12
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Nazwy części 01C ELEMENTY DRZWI I KLAP 1 Pokrywa silnika (48A-A) 2 Drzwi boczne przednie (47A-A) 3 Płat bocznych drzwi przednich (47A-B) 4 Drzwi boczne tylne (47A-C) 5 Płat drzwi bocznych tylnych (47A-D) 6 Tylna klapa (48A-B) 7 Klapka wlewu paliwa (47A-E) 01C-13
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Konstrukcja 01CKonstrukcja PRZYPOMNIENIE Na konstrukcję tych pojazdów składają się elementy z blachy o bardzo wysokiej granicy plastyczności (patrz punkt "nazwy części"). CECHY SZCZEGÓLNE BLACH O BARDZO DUŻEJ ELASTYCZNOŚCI (THLE) Jak wskazuje ich nazwa, blachy te są bardzo wytrzymałe i odznaczają się wysoką plastycznością. Wymagają one zastosowania szczególnych technik montażowych, a ich naprawy nie można dokonać przy użyciu tradycyjnych środków stosowanych w naprawach blacharskich. PRZYPOMNIENIE: Stanowczo odradzamy podgrzewanie tego typu blach w celu dokonania ich naprawy, ponieważ doprowadzi to do zmiany właściwości metalu). Oznacza to systematyczną wymianę uszkodzonych elementów w całości lub poprzez częściowe cięcia. W celu rozłączenia oryginalnych punktów spawania tego typu blach, zaleca się użycie specjalnych wierteł do rozłączania typu "HSS". W przeciwnym razie użyć szlifierki lub frezów kulistych z węglika wolframu. Jeśli chodzi o zgrzewalność przedstawionych blach: dla spawania łukowego typu MAG nie istnieją żadne szczególne zalecenia, natomiast dla spawania punktowego przez zgrzewanie oporowe, parametry regulacyjne (prądu i ciśnienia) pozostają takie same, jak w przypadku blach nazywanych "HLE"(o wysokiej granicy plastyczności) pod warunkiem, że połączenie danych blach jest wykonane idealnie. Do konstrukcji pojazdu użyto także pewnej ilości elementów wykonanych techniką "obróbki laserowej" blach o różnej grubości i właściwościach. Takim elementem jest na przykład przednia podłużnica: Część A : blacha o wysokiej granicy plastyczności XE 280P grubość 1,8 mm Część B : blacha o wysokiej granicy plastyczności HE 450M grubość 1,8 mm Część C : blacha o wysokiej granicy plastyczności XE 280P grubość 1,5 mm Część D : blacha o wysokiej granicy plastyczności HE 450M grubość 2,5 mm W szczegółowych opisach metod, gdy pojawiają się dwie grubości blachy dla jednego elementu, oznacza to, że element składa się obrabianych fabrycznie dwóch blach. Podane wymiary odpowiadają grubości blachy mierzonej w kierunku od zewnętrznego zakończenia części do wnętrza pojazdu (kierunek uderzenia). 01C-14
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Konstrukcja 01C RYSUNKI W ROZŁOŻENIU ELEMENTÓW ZAWIERAJĄCYCH BLACHY O WYSOKIEJ GRANICY PLASTYCZNOŚCI 01C-15
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01CWymiary kontrolne płyty podłogowej A i B = punkty odniesienia dla położenia nadwozia NAZWA WYMIAR X WYMIAR Y WYMIAR Z ŚREDNICA POCHY- LENIE A Tylne mocowanie przodu ramy silnika Bez elementów mechanicznych 384,5 337 61 Ř24,5; M12 0 Tylne mocowanie przodu ramy silnika Z elementami mechanicznymi 384,5 337 73,5 - 0 B Element ustalający zawieszenia tylnego Bez elementów mechanicznych wersja krótka 2072 637 124,5 Ř16,5 0 Element ustalający zawieszenia tylnego Z elementami mechanicznymi wersja krótka Element ustalający zawieszenia tylnego Bez elementów mechanicznych wersja długa Element ustalający zawieszenia tylnego Z elementami mechanicznymi wersja długa 2072 2137 2137 637 637 637 120,5 126,5 122,5 Ř16,5 Ř16,5 Ř16,5 0 0 0 B1 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów mechanicznych wersja krótka 2072 669 124,5 Ř14,5; M10 0 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami mechanicznymi wersja krótka Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów mechanicznych wersja długa Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami mechanicznymi wersja długa 2072 2137 2137 669 669 669 120,5 126,5 122,5 M10 Ř14,5; M10 M10 0 0 0 B2 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów mechanicznych wersja krótka 2072 604 124,5 Ř14,5; M10 0 Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami mechanicznymi wersja krótka Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Bez elementów mechanicznych wersja długa Przednie mocowanie tylnego zawieszenia Z elementami mechanicznymi wersja długa 2072 2137 2137 604 604 604 120,5 126,5 122,5 M10 Ř14,5; M10 M10 0 C Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Otwór) 92,5 426 243 Ř18,5 7° C1 Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Téton) 65,5 417 247 Ř8 7° C2 Przednie mocowanie przodu ramy silnika (Téton) 117 410,5 247 Ř8 7° E Górne mocowanie tylnego amortyzatora wersja krótka 3319,5 536,5 283,5 Ř14,5; M12 90° Górne mocowanie tylnego amortyzatora wersja długa 3384,5 536,5 283,5 Ř14,5; M12 90° F Górne mocowanie przedniego amortyzatora 51,5 615 691,5 Ř48,7 - F1 Podpórka górna przedniego amortyzatora 51,5 550 707 - - F2 Podpórka górna przedniego amortyzatora 7 660 713,5 - - F3 Podpórka górna przedniego amortyzatora 116 643,5 703 - - H Otwór prowadzący z przodu przedniej podłużnicy - 620 498 260 20 x 20 0 J Otwór prowadzący z tyłu przedniej podłużnicy 3045 580,5 222 20 x 20 1°30’ K Otwór prowadzący mocowania pasa przedniego - 640 564 260 Ř14,5; M10 0 K1 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) - 614 430 432 M8 90° K2 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) - 581 430 432 M8 90° K3 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) 502,5 629,2 654,2 Ř18,5 4°40 K4 Belka wzmocnienia czołowego (mocowanie pasa przedniego) 453,8 654,5 658,2 Ř18,5 4°40 L Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja krótka 3388,5 738 257 20,5 0 Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja długa 3588,5 738 257 20,5 0 L1 Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja krótka 3439,5 678,2 174,5 Ř14,5; M10 90° Poprzeczka wzmocnienia tylnego wersja długa 3639,5 678,2 179,7 Ř14,5; M10 90° M Otwór prowadzący pod środkową płytą podłogową 1021,7 177 171,5 Ř38,2 1°30’ N Mocowanie uzupełniające zawieszenia tylnego wersja krótka 2627 527,5 132 M12 11° Mocowanie uzupełniające zawieszenia tylnego wersja długa 2692 527,5 133,5 M12 11° P1 Mocowanie silnika -271 535 524 M8 0 P2 Mocowanie silnika -141 513 524 M8 0 Q1 Mocowanie skrzyni biegów -244,5 410,5 415 Ř14,5; M12 0 Q2 Mocowanie skrzyni biegów -111,5 399,5 415 Ř14,5; M12 0 R Dodatkowe mocowanie silnika (ściągacz) -35 453 583 Ř14,5; M12 0 01C-16
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Wymiary kontrolne płyty podłogowej 01C 01C-17
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01CLuzy montażowe WAŻNE Wartości luzów są podane informacyjnie wraz z dopuszczalną tolerancją. Podczas regulacji koniecznie należy przestrzegać niektórych zaleceń: – zapewnić absolutną symetrię montażu względem tego samego elementu z drugiej strony pojazdu, – zapewnić równą szczelinę i właściwe przyleganie powierzchni, – sprawdzić sposób działania elementu otwieranego i szczelność. 01C-18
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01C 01C-19
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01C 01C-20
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01C 01C-21
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01C 01C-22
DANE TECHNICZNE POJAZDÓW - NADWOZIE Luzy montażowe 01C 01C-23